Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Re: Kan wel wat hulp gebruiken bij keuze hond

Ongelezen bericht door Wim uit Purmerend »

Shibby schreef:Afbeelding

Zo'n model hopelijk niet dan, want daar zijn ze in 3 seconden uit als ze willen :wink:
Het is precies die :O:

Op internet en in de winkel waren de recensies in het algemeen positief, vandaar die keus.

Gisteravond voor het eerst op hondentraining. Ging heel goed, veel geleerd allemaal (mijn dochter mocht ook actief meedoen). Zeb was aardig relaxed, hij is zelfs tijdens de uitleg in slaap gevallen. Hij leert in ieder geval snel en werkt goed mee.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Wim uit Purmerend schreef:
Shibby schreef:Afbeelding

Zo'n model hopelijk niet dan, want daar zijn ze in 3 seconden uit als ze willen :wink:
Het is precies die :O:

Op internet en in de winkel waren de recensies in het algemeen positief, vandaar die keus.

Gisteravond voor het eerst op hondentraining. Ging heel goed, veel geleerd allemaal (mijn dochter mocht ook actief meedoen). Zeb was aardig relaxed, hij is zelfs tijdens de uitleg in slaap gevallen. Hij leert in ieder geval snel en werkt goed mee.
Wat een leuke update! Fijn dat de eerste training zo relaxt is verlopen.

Jip heeft ook exact die tuig van Hunter. Hij heeft ook een tuig die volledig op maat is gemaakt, maar die vindt hij afschuwelijk. We gebruiken dus vooral de tuig van Hunter. Maar inderdaad: hij is er twee keer uit ontsnapt. Hij zag een andere hond, ging 'in de ankers' en weigerde mee verder te lopen. Die andere hond begon te fixeren en viel uit naar Jip. Ik wilde Jip dus aan zijn tuig meenemen, maar hij zette een stap achteruit en wurmde zich er zo uit! Ik was verbijsterd, want het ging zó gemakkelijk. Het is gelukkig bij die twee keer gebleven. En omdat Jip zijn andere tuig dus echt verschrikkelijk vindt, blijven we de Hunter voorlopig wel gebruiken. Maar wees dus gewaarschuwd: door achteruit te lopen, kan Zeb er inderdaad gemakkelijk uit ontsnappen.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

natalie schreef:Jip heeft ook exact die tuig van Hunter. Hij heeft ook een tuig die volledig op maat is gemaakt, maar die vindt hij afschuwelijk. We gebruiken dus vooral de tuig van Hunter. Maar inderdaad: hij is er twee keer uit ontsnapt. Hij zag een andere hond, ging 'in de ankers' en weigerde mee verder te lopen. Die andere hond begon te fixeren en viel uit naar Jip. Ik wilde Jip dus aan zijn tuig meenemen, maar hij zette een stap achteruit en wurmde zich er zo uit! Ik was verbijsterd, want het ging zó gemakkelijk. Het is gelukkig bij die twee keer gebleven. En omdat Jip zijn andere tuig dus echt verschrikkelijk vindt, blijven we de Hunter voorlopig wel gebruiken. Maar wees dus gewaarschuwd: door achteruit te lopen, kan Zeb er inderdaad gemakkelijk uit ontsnappen.
We zullen het in de gaten houden, bedankt voor de tip. Wij hebben van hetzelfde materiaal ook een halsband die wij de eerste dagen gebruikten, maar we hadden het idee dat als Zeb in de ankers gaat hij daar juist uit kan glijden. Ik heb wel gelezen dat als dit type materiaal (nylon dacht ik) nat wordt het (veel) ruimer kan gaat zitten.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Inderdaad, zo'n tuig hebben ze zich binnen no-time uitgewurmd. Zo'n extra bandje achter de ribben heb je wel echt nodig.
Verder overigens een heel fijn, stevig en comfortabel tuig hoor. Ik gebruik m ook.
Wat leuk dat de eerste les goed ging!
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

je kunt ook even een gewone klikhalsband aan het tuig vast maken en die er bij aandoen, dat werkt ook goed.
Vreselijk leuk hondje heb je!!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Je zou ook halsband en tuig kunnen combineren als je bang bent voor ontsnappen. Je hebt lijnen met 2 musketonhaken, zodat je ze allebei kan vastklikken. Of je kan met 2 lijnen lopen, maar dat vind ik altijd een beetje gedoe. Of met een bandje halsband en tuig combineren.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Bij stichting Sphoek kun je een lijn bestellen die speciaal is ontworpen voor vluchtgevoelige honden. Er zitten aan één kant twee musketons aan, voor halsband en tuig. Aan de andere kant kan je de lijn ook om je middel doen. Ziet er super uit en is niet zo duur (handgemaakt). Zoek even op hun FB-pagina naar het filmpje.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Ik ga het inderdaad eens proberen om het tuig en de halsband te combineren, goed idee!
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Wat een heerlijk topic, 7-8 pagina's vol bedenkingen over het ras en dan poef, een leuke rasloze herplaatser! :LOL: Ik vind het echt prachtig. :I: Veel plezier met het knappe mannetje!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wat kijkt je dochter trots, geweldig! :E: Veel plezier samen.
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Wat een leukerd!!
Veel plezier en geluk met hem!
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wat leuk zo! En wat kijkt je dochter trots :ok:

Veel plezier samen!
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Zo zitten het tuig en de halsband gekoppeld. De halsband staat wat strak omdat mijn dochter aan de lijn trok, maar er lijkt voldoende ruimte in de combinatie te zitten, ook als hij met zijn hoofd naar voren buigt.
Het witte kastje is de Tractive. Ik vind het heel goed werken met de smartphone en computer.

Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wim uit Purmerend schreef:Zo zitten het tuig en de halsband gekoppeld. De halsband staat wat strak omdat mijn dochter aan de lijn trok, maar er lijkt voldoende ruimte in de combinatie te zitten, ook als hij met zijn hoofd naar voren buigt.
Het witte kastje is de Tractive. Ik vind het heel goed werken met de smartphone en computer.

Afbeelding

Ziet er wel aardig uit en de tractive vind ik een mooie investering. Ik wil echter nogmaals zeggen dat ik toch echt voor een veiligheidstuig zou gaan want als Zeb zich uit zijn tuig wurmt heb je ook aan die hele tractive niets.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Is het een wegloop hond denk je?
Mijn herplaatser heb ik nooit dubbel gezekerd uitgelaten.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Machie schreef:Is het een wegloop hond denk je?
Hij is heel snel en nog wat schrikachtig omdat hij nog niet zoveel gewend is. Ik denk dat hij bij een bijzondere gebeurtenis weleens (ver) weg kan schieten. We willen uiteindelijk leren dat hij los kan gaan lopen en naast de fiets kan mee rennen en dan is zo'n Tractive ook wel een mooi hulpmiddel om 'm weer terug te vinden als het mis gaat. We hebben een contract voor 2 jaar afgesloten en denken dat we het apparaatje daarna niet zo veel meer zullen gebruiken, maar dat zien we dan wel. We willen hem meenemen naar de camping in Zuid Frankrijk en dan is zo'n kastje ook wel een fijne gedachte.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Zamunda schreef:Ik wil echter nogmaals zeggen dat ik toch echt voor een veiligheidstuig zou gaan want als Zeb zich uit zijn tuig wurmt heb je ook aan die hele tractive niets.
Ik zal mij ook eens verdiepen in die veiligheidstuigen. De hondentrainster vond het Hunter tuig trouwens prima, het zal ook even aankijken zijn hoe Zeb reageert op de verschillende omstandigheden en hoe vaak en hoe stevig hij in de ankers zal gaan (de houding waarbij het tuig kan afschieten).
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Zamunda schreef:Ik wil echter nogmaals zeggen dat ik toch echt voor een veiligheidstuig zou gaan want als Zeb zich uit zijn tuig wurmt heb je ook aan die hele tractive niets.
Ik zal mij ook eens verdiepen in die veiligheidstuigen. De hondentrainster vond het Hunter tuig trouwens prima, het zal ook even aankijken zijn hoe Zeb reageert op de verschillende omstandigheden en hoe vaak en hoe stevig hij in de ankers zal gaan (de houding waarbij het tuig kan afschieten).
als het tuig afschiet heb je niet zoveel aan die tracker aan het tuig.

Maar wat een ontzettend leuke hond. Veel plezier met hem.
Afbeelding
gevni havanezers
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Wat een leuke updates, wat gaat het al goed! Ik zie er trouwens echt totaal geen windhond in, jullie wel?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nee ik zie zelf alleen wat herder-achtigs.
Afbeelding
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Iemand zei dat zijn tekening (licht bruine vlekken) wel erg op die van een Rottweiler lijken.

Korte update: de benchtraining gaat met wisselend succes. Vannacht heeft hij wederom tussen 4.00 en 4.30 uur zitten janken. Ook overdag is hij er moeilijker in te lokken als wij even weg moeten. waarschijnlijk moeten we gewoon volhouden, maar aan de andere kant willen we ook voorkomen dat de bench niet zo leuke plek voor hem wordt. Ondanks dat we hier al veel over gelezen hebben blijft dit nog een beetje lastig. De commando's zit en af worden veel geoefend en gaan al goed na 2 dagen. Ook op zijn naam reageert hij al beter. Ondanks dat ik weleens eerder met een hond de basistraining heb gedaan is dit toch wel weer erg handig. Hij is vreselijk aan het verharen, elke dag vegen we nu een baal haar op. Hij zal wel z'n wintervacht krijgen, toch? Vanavond maar zo'n autogordelslot kopen dat bevestigd kan worden aan zijn tuig. In de auto zit hij het liefst voor de achterbank (op de grond dus) in plaats van op de zitting. Dat is bij ons ook geen probleem omdat er niet zo'n rare bobbel in de vloer zit, bij ons is deze vlak. Hij zit daar redelijk opgesloten tussen de achterbank en voorstoel en kan dus ook niet van de achterbank afglijden als ik wat harder moet remmen.

Ook ben ik op zoek naar een hondenfietskar. Eerst maar eens beginnen met een 2e hands om te kijken of het wat is. Ik fiets wekelijks zo'n 100 a 150 km met racefiets en mountainbike en wil graag dat hij in de toekomst stukjes mee kan rennen. Maar omdat hij nog maar 7 maanden is lijkt me dat nog wat te vroeg voor hem, dus eerst maar in een karretje achter mij. Ik zal wel een foto plaatsen als het zover is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Geef je alles aan lekkers incl eten in de bench?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

malinois schreef:Geef je alles aan lekkers incl eten in de bench?
Zijn eten tot nu toe niet omdat we dat uitspreiden op een dienblad omdat hij dat anders te snel opeet. Maar dat zou natuurlijk wel kunnen. Maar het overige lekkers wel inclusief af en toe stiekem wat lekkers in de bench leggen als hij het niet door heeft.
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

Vanavond lag hij op z'n bot te kluiven met zijn speeltje stevig tussen zijn voorpoten geklemd hahaha

Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Je gaat véél te snel, hondje is er nog geen week, zit al op cursus, moet al alleen kunnen blijven, aan de bench gewend zijn en krijgt allerlei commando's voor z'n kiezen.

Een belangrijke regel als je een herplaatser in huis haalt is: laat het dier eerst een tijdje wennen. Geef hem de kans zijn nieuwe leven in zich op te nemen. De eerste weken zeker geen dingen aanleren, daar is ie nog helemaal niet aan toe. Laat hem zijn draai vinden. En sommige honden kunnen gewoon de eerste tijd niet alleen blijven, omdat ze nog helemaal het vertrouwen niet hebben dat z'n mensen terugkomen. Ga je dat dan toch doorzetten, dan kan je echt een verknipte hond ervan maken.

Zo te lezen hebben jullie daar geen info over gekregen van de stichting, en dat is jammer want het is zo belangrijk om niet te snel te gaan.

Moet hij per se in de bench? Sloopt ie of zo? Of ligt ie net zo lekker in een mandje? Ik zou echt voorkomen dat ie in een bench in paniek raakt, en dat zeker niet forceren. Een bench is geen must, velen doen het zonder.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zijn eten tot nu toe niet omdat we dat uitspreiden op een dienblad omdat hij dat anders te snel opeet. Maar dat zou natuurlijk wel kunnen. Maar het overige lekkers wel inclusief af en toe stiekem wat lekkers in de bench leggen als hij het niet door heeft.
Wat voer je? Brok? Die kun je ook los in de bench gooien... hier krijgt alles als pup maar ook herplaatser eten en al t lekkers in de bench. Dat is 2 dagen dan vliegen ze erin. Na een tijdje niet meer maar ze liggen er nog graag in ook met deur open.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

malinois schreef:
Wat voer je? Brok? Die kun je ook los in de bench gooien... hier krijgt alles als pup maar ook herplaatser eten en al t lekkers in de bench. Dat is 2 dagen dan vliegen ze erin. Na een tijdje niet meer maar ze liggen er nog graag in ook met deur open.
Hij krijgt Royal Canin Medium Junior. Dat zijn zeg maar van die kleine pepernoten. Ik zal eens kijken hoe het gaat als we die in z'n bench voeren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Hij krijgt Royal Canin Medium Junior. Dat zijn zeg maar van die kleine pepernoten. Ik zal eens kijken hoe het gaat als we die in z'n bench voeren.
Oh die zou ik zo los in zn bench gooien... heeft ie wat te doen, moet zn neus gebruiken etc. En dan niet gelijk een uur er in maar eten op deurtje weer open. Gaat dat goed dan wacht je 5 min de volgende keer en deurtje open. En zo bouw je dat dan uit...
Afbeelding
Wim uit Purmerend
Vaste gebruiker

*Wolf* schreef:Je gaat véél te snel, hondje is er nog geen week, zit al op cursus, moet al alleen kunnen blijven, aan de bench gewend zijn en krijgt allerlei commando's voor z'n kiezen.

Een belangrijke regel als je een herplaatser in huis haalt is: laat het dier eerst een tijdje wennen. Geef hem de kans zijn nieuwe leven in zich op te nemen. De eerste weken zeker geen dingen aanleren, daar is ie nog helemaal niet aan toe. Laat hem zijn draai vinden. En sommige honden kunnen gewoon de eerste tijd niet alleen blijven, omdat ze nog helemaal het vertrouwen niet hebben dat z'n mensen terugkomen. Ga je dat dan toch doorzetten, dan kan je echt een verknipte hond ervan maken.

Zo te lezen hebben jullie daar geen info over gekregen van de stichting, en dat is jammer want het is zo belangrijk om niet te snel te gaan.

Moet hij per se in de bench? Sloopt ie of zo? Of ligt ie net zo lekker in een mandje? Ik zou echt voorkomen dat ie in een bench in paniek raakt, en dat zeker niet forceren. Een bench is geen must, velen doen het zonder.
Je zegt inderdaad precies het tegenovergestelde van wat wij te horen kregen. Het socialiseren moest zo snel mogelijk beginnen inclusief cursus. Nu was de cursus wel heel snel, maar nu op dit moment begonnen de meeste cursussen of waren al net gestart.

De eerste 5 dagen waren we thuis en deden we de bench training met het deurtje open. Ondanks dat we al bijna alles weggezet hadden merkte we dat hij onmiddellijk op de bank ging liggen als we even uit de kamer gingen en dat wilden we niet. Ook pakt hij graag alles in zijn bek wat erin past, dus wilden wij hem 's nachts toch graag in zijn bench hebben. Wij kregen juist te horen dat we vanaf dag 1 duidelijk moesten laten zien wat hier de regels in huis zijn. Als we zouden weten dat hij de bank niet gaat slopen zouden we de bench niet gebruiken en daar willen we wel heel langzaam naar toe gaan werken.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maar tussen de regels in huis laten weten en te veel van je nieuwe hond vragen zit natuurlijk wel een wereld van verschil.

kun je die bench niet voorlopig 's nachts bij jullie of bij je dochter op de slaapkamer zetten, dan is ie niet alleen en ik wil wedden dat ie dan ook niet gaat huilen.
maakt ie wel aanstalten of wordt ie onrustig kun je hem even laten weten dat er iemand is en over het algemeen zijn nieuwe hondjes dan weer gerustgesteld en kunnen weer lekker verder slapen.

als ie eenmaal goed gewend is (en daar kan best een tijdje overheen gaan) kun je die bench altijd weer beneden zetten, dat kun je doen door hem steeds een stukje verder van de slaapkamer af te zetten totdat de hond ook rustig slaapt op bijvoorbeeld de overloop zonder dat er iemand bij hem is en soms, als ie echt goed gesettled is kan de bench ook gewoon meteen naar beneden.
wat het beste werkt met later die bench verplaatsen is per hond verschillend, dat moet je dan even bekijken.

ik vind ook dat jullie wel een beetje erg snel gaan en wat teveel van je hond vragen, als je nu een stapje terug doet en hem eerst eens goed laat uitvinden waar ie terecht gekomen is en hoe het allemaal werkt in zijn nieuwe huis, heb je daar later alleen maar plezier van.
jullie zijn al tijden bezig geweest met het feit dat er een hond in huis ging komen, je hond heeft die voorbereidingen niet gehad en is in het diepe gegooid.
logisch toch dat hij wat meer tijd nodig heeft om aan alles te wennen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”