amelie schreef:Toch vind ik het niet altijd zo simpel, er wordt echt vaak zo moeilijk gedaan over mensen die de prijs van een rashond willen weten. In facebookgroepen bijvoorbeeld of in de kleine lettertjes op sites van fokkers.
Er lijkt echt een beetje een ongeschreven regel te zijn dat de prijs niet uit zou moeten maken. Dat je pas naar de prijs mag vragen als je verder bent in het gesprek, als je eigenlijk al zeker weet dat je ergens een pup wilt kopen.
Met allerlei rare argumenten als "als je nu al geen xxx zou kunnen betalen hoe denk je dan de dierenarts later te kunnen betalen", "het is wel een hond waar je 15 jaar aan vast zit dus daar mag best een investering aan vooraf gaan" en natuurlijk "weet je wel wat voor kosten er komen kijken bij het fokken van een hond -ratelt-het-bekende-lijstje-van-kostenposten-af".
Ik snap heus wel dat het irritant is om als fokker mailtjes te beantwoorden waar alleen maar in staat "wat mot t kosten". En ik snap ook wel dat er plenty mensen zijn die verwachten dat een raspup 150 euro kost en gaan lopen mekkeren over hogere prijs.
Maar ik zou het best fijn vinden als er een lijstje was met richtprijzen ofzo. Gewoon, om te weten wat ik zou moeten sparen bijvoorbeeld. Of om te weten dat ik een ras gewoon maar moet vergeten omdat ik de prijs zo achterlijk hoog vind dat ik het lastig kan maar vooral niet wíl betalen.
Ik vind het belangrijk dat je energie en aandacht steekt in het leren kennen van een fokker en zijn/haar honden. Dan heb ik dat makkelijkste stukje, namelijk heeft het uberhaubt zin om hier energie in te steken of vraagt deze persoon een prijs die ik niet wil of kan betalen, graag eerst uit de weg.
Als je het zo stelt/verwoord is er volgens mij geen een fokker die je niet de prijs geeft of afwijst omdat je naar de prijs vraagt.