iones schreef:dagmar88 schreef:iones schreef:
Je kiest ervoor om een levend wezen in je leven te halen. En dat levende wezen heeft geen zeggenschap in jouw keuze. Je moet er dan ook faliekant achter staan en er voor willen zorgen.
Waarom zou die goede wil er niet zijn? Hoe veel je ook van je dier(en) houdt, het kan heel anders lopen dan dat je vooraf had verwacht.
Je kunt niet alles plannen. Maar je kunt weten wat je wilt, en je kunt best anticiperen.
Je weet of je ooit kinderen wilt. En je weet ook dat een hond meestal ouder wordt dan 10. En je weet ook dat het heel druk kan zijn met een baby in huis, of een peuter erbij. Je weet ook, of je kúnt weten als je een beetje de moeite doet, dat sommige rassen intensiever zijn dan andere.
En of je het beide kunt handelen of niet. Gewoon een beetje voorwerk doen, informatie, niet dom zomaar iets doen.

Oh. Er is geen optie dat je niet zeker weet of dat de uitvoering van die kinderwens afhankelijk is van de omstandigheden?
Ik wist vooraf niet eens hoe een hond mijn leven zou veranderen, laat staan dat ik kan ruiken hoe het met een kind zal gaan.
Natuurlijk neem je (om maar even een voorbeeld aan te halen) geen jonge, pittige hond in huis op het moment dat je zwanger bent of snel zwanger denkt te raken.
Maar ook wanneer je weloverwogen beslissingen hebt gemaakt zijn er zat dingen waar je niet op kunt anticiperen, of die je misschien aanneemt als aanvaardbaar risico.
Daarbij zijn er zat ongeplande zwangerschappen, net als vrouwen die helaas jarenlang of helemaal geen zwangerschap is gegund.
Ik heb een redelijke kans (blijvend) invalide te raken tijdens een zwangerschap. Mijn partner en ik zijn bereid dat risico te nemen.
Ik ga er niet van uit, maar op het moment dat dat zou gebeuren, verandert er heel veel. Ook wat we de honden kunnen bieden.