[Sandra] schreef:laeken schreef:Castreren mag iedereen doen, maar ga dan geen redenen verzinnen maar kijk eerlijk naar je situatie en je dier.
En dat is precies waarom ik dit topic had geopend

Ja die indruk krijg ik inderdaad ook
Ik denk trouwens dat het gros van de mensen hier niet zomaar onbezonnen iets gaat doen. Niet dat je dan altijd om raad moet vragen. Onze Tomas is ook gecastreerd en dat lag misschien best aan mijn onkunde, dat geloof ik graag maar Tomas en ik moeten het met elkaar doen en dan is het uit twee kwaden de minste kiezen. Tomas was van jonge hond af aan altijd het mikpunt van vreemde en vooral grotere reuen en ik was die voortdurende aanvallen beu en heb bij een hondenschool advies gevraagd. Ik heb hem niet eens laten castreren omdat hij wekenlang als een slap en droevig vodje naar buiten hing te staren omdat zijn vriendin loops was en die eigenaar haar gewoon de gelegenheid bood. Ik vond dat doodzielig uitzien maar besefte ook dat het mijn invulling was. En dat het meestal na een aantal weken weer over was.
Na de castratie kreeg ik er echter een veel vrolijkere hond voor terug, geen last meer van loopse teefjes maar vooral; nooit meer aangevallen worden. Waarbij ik echter wel wil vermelden dat Tomas uit blijft vallen naar vreemde grote reuen maar daarvoor heb ik het ook niet laten doen.
Hij at daarna eindelijk goed, iets wat voorheen ook een lastig punt was. Tomas is nog steeds actief, levendig en slank met zijn 10 jaar al zal zijn spiermassa misschien niet hetzelfde zijn als wanneer hij niet gecastreerd zou zijn. Dat kan ik nu moeilijk meer vergelijken.
Ik heb respect voor eigenaren die een keuze weloverwogen maken, of dat nu wel of niet tot castratie leidt. Het enige waar ik moeite mee heb is het op voorhand castreren of bij een hond in de eerste jaren van zijn leven. Over veel problemen groeien ze namelijk heen.