Klopt heb t destijds met Xena heel gedetailleerd op papier gehad omdat ze beviel bij de fokker en we dus alles zouden delen zowel kosten als opbrengst. 1 zelf gehouden en 1 voor de fokker (ipv dekgeld) dus maar 4 verkocht en nog hielden we beiden iets over...crutz schreef:Heb het hier op het forum wel eens kort op een rijtje gezet en moet zeggen dat ook met 550/650 en zo af en toe ook nog t eea weggeven ik ook prima uitkom.silvester schreef:Het feit dat je het ook nog nooit hebt berekend is misschien wel de "oorzaak" dat jij ze voor € 750,- wil verkopen?Inge O schreef: ja, want jullie hebben voor een nest vast véél meer kosten dan ik en hier kan het rustig uit voor 750 euro - meer nog, ik heb nog nooit berekend wat mijn kosten zijn en ben dat ook niet van plan.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
broodfok
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: broodfok

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nha, zo gezond zijn die niet, maar daar ben je te lui voor om dat te willen te begrijpen.tineke schreef:De hollandse smous doet het een stuk beter ,zowel qua gezondheid als prijssilvester schreef:En geef eens een "gezond ras" op dan? Want je loopt lekker in de ruimte te blaten, maar oplossingen geef je er niet bij, een duidelijk gevalletje van PVV stemmer dustineke schreef:Tja je had ook voor een gezond ras kunnen kiezen natuurlijkMelanie 74 schreef:Ik had een fokgeschikte teef, helaas keizersnede met castratie en 5 gezonde pups, dus hoop je dat je jongste teef geschikt is.
Foto's maken, helaas heupen niet goed, maar wel een hartecho laten maken i.v.m. de zorgwekkende ontwikkeling van DCM binnen het ras.![]()
Wat is jouw oplossing dan ,buiten je pupprijs opdrijven ,om de gezondheid van jou ras wat op te vijzelen?
Tevens is het erg onbeleefd om een vraag met een wedervraag te beantwoorden.

Dus doe nog eens een poging, misschien lukt het je nu wel, kom op meid, je kan het.

Gut bang dat een evt. pupkoper afhaakt misschien omdat tussen al het geblaat je reclame maken een beetje ondergesneeuwd raaktsilvester schreef:Zo blijkt maar weer dat ook jij wederom aan het blaten bent, jammer dat je het topic hier zo doelbewust aan het verkloten bent.

Nee, ben op voorwaardelijk bij de Mod'sTara schreef:Ehm... Misschien wijs om even andere termen te gebruiken.silvester schreef:En voor iemand die op de faculteit economie werkt vind ik je basiskennis zwaar aan de maat.
Je haalt je eigen betoog nu een beetje onderuit.

Hier lopen geen pupkopers van mij bij hoor, zo naïef ben ik niet, zo ook niet best zijn als je het van een hondenforum moet hebben.tineke schreef:Gut bang dat een evt. pupkoper afhaakt misschien omdat tussen al het geblaat je reclame maken een beetje ondergesneeuwd raaktsilvester schreef:Zo blijkt maar weer dat ook jij wederom aan het blaten bent, jammer dat je het topic hier zo doelbewust aan het verkloten bent.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
silvester schreef:Lieke, je vraagt hier weer naar de bekende weg, het antwoord is je al vele malen gegeven, dat je het niet eens bent met het antwoord, is jouw probleem! Niet het onze!lieke schreef: Melanie, dank voor je duidelijke en overzichtelijke antwoord.![]()
Maar dan nog beantwoordt dit niet mijn vraag. Ik weet van een colliefokker in Noord-Brabant dat die afgelopen zomer naar Polen is gegaan voor een dekking. Hele reis daarheen, dekkingskosten betaald, etc. Ouders zijn getest op de voorgeschreven onderzoeken (hd en klinische ogen) plus vrijwillige dna testen op CEA/PRA, DM en MDR1. Plus natuurlijk de nodige cursussen en shows (die overigens bij collies niet verplicht zijn).
Ook zij hebben trouwens 'pech' gehad met teefjes, niet gelukte dekkingen, overleden pups, bmo's waardoor de teef met spoed moest worden geopereerd, honden die niet door de verplichte testen heenkwamen, etc.
En de pupprijs is gewoon de richtprijs die is uitgevaardigd door de rasvereniging.
Die vraagt voor de pups die inmiddels zijn geboren gewoon 700 euro.
Is dus een colliepup minder kostbaar dan die akitapup die hierboven wordt beschreven? Of heeft een akitafokker meer onkosten?
Nogmaals, het is wat de gek er voor geeft. Maar kom niet met allerhande nonsens over 'onkosten'.
Punt1: We hoeven echt geen verantwoording af te leggen naar jou toe.
Punt2: En als we een poging doen dan schoffeer je ons met het argument dat we staan te liegen en te bedriegen!
Het spijt me, maar zo ben je jezelf totaal ongeloofwaardig aan het maken.
Als je het niet wilt gelopen, prima, maar komt niet met "de kluit belazeren" aan of met "ongezond ras" aan, slaat nergens op. En voor iemand die op de faculteit economie werkt vind ik je basiskennis zwaar aan de maat.
De term 'ongezond ras' heb ik niet gebezigd en zál ik ook niet bezigen omdat ik het ras in kwestie niet ken.
Alle andere dingen heb ik wel gezegd en neem ik volle verantwoordelijkheid voor.
Als laatste wil ik je nog meegeven dat ik jouw manier van discussiëren (o nee, jij voert geen discussie. Kennelijk zijn het monologen van jouw kant) buitengewoon onfris vind.
Zodra de grond te heet onder de voeten wordt, ga je mensen beschuldigen van onkunde, onverstand en PVV-aanhangers te zijn.
Een zwaktebod van jouw kant.
O ja, de uitdrukking is 'zwaar ónder de maat'. Tenminste, ik denk dat je dát bedoelt, want zoals je het formuleert betekent het eigenlijk dat ik juist zeer goed weet waar ik het over heb.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
- Aantal honden: 1
Ik krijg het idee dat de zogenoemde onkosten worden gezien als een soort 'onmacht'; om een nest te mogen fokken, moeten de ouderdieren minstens 3x gekeurd zijn. Dit is wat ik lees. Naar mijn idee is het helemaal geen 'onmacht', maar kies je er zelf voor. Ook de reu kies je zelf uit, of je nu daarvoor naar het buitenland gaat of niet. Ik neem aan dat iemand een nest fokt om gezonde rashonden op de wereld te zetten, niet om de onkosten weer terug verdient te krijgen?
Ik vind het daarom niet zo gek dat er vraagtekens worden neergezet over deze onkosten. Het is ook raar dat een collie 750 euro kost en een ander ras 1500 euro, dat is gewoon de helft meer. Dat een groter ras iets meer kost, dat kan ik echt wel begrijpen, maar dat het zóveel meer kost, dat begrijp ik niet.
Ik vind het daarom niet zo gek dat er vraagtekens worden neergezet over deze onkosten. Het is ook raar dat een collie 750 euro kost en een ander ras 1500 euro, dat is gewoon de helft meer. Dat een groter ras iets meer kost, dat kan ik echt wel begrijpen, maar dat het zóveel meer kost, dat begrijp ik niet.

Ja en onbeleefdheid heb jij een hekel aan dat weten we allemaalsilvester schreef:Nha, zo gezond zijn die niet, maar daar ben je te lui voor om dat te willen te begrijpen.
Tevens is het erg onbeleefd om een vraag met een wedervraag te beantwoorden.![]()
Dus doe nog eens een poging, misschien lukt het je nu wel, kom op meid, je kan het.

Tja en wat jij zegt over de smous neem ik niet serieus ,je geeft keer op keer blijk van geen kennis te hebben zowel van je eigen ras als in honden in het algemeen.
Maar gezien de lijst met afwijkingen die binnnen de Tatra kunnen voorkomen lijkt het me geen evolutionair succes,wellicht spreekt dat je wel zo aan in het ras ,ons kent ons immers

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
crutz schreef:Ik had ook een fokgeschikte teef. Eerste nest super. 11 gezonde pups die individueel ook nog goed bleken te vererven. 4 jaar later haar 2 de nestje, na m'n eerste keus reu in Friesland op dag 16 vd loopsheid haar daar op moeten halen ivm niet gedekt krijgen en door naar reserve reu in Brussel (als je het over km's voor een dekking hebt).Melanie 74 schreef:
Ik had een fokgeschikte teef, helaas keizersnede met castratie en 5 gezonde pups, dus hoop je dat je jongste teef geschikt is.
Gedekt, drachtig, 10 pups geboren. Bevalling verliep niet volgens het boekje, veel pijn, diverse malen DA laten komen, uiteindelijk bleek ze zichzelf gebeten te hebben wat is gaan ontsteken en ondanks dagelijkse controle door de DA niet tijdig opgemerkt. OK nodig voor drain. Uiteindelijk alle pups dood en teef door het oogje vd naald. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt dat allemaal door te berekenen.
Sorry even mezelf quoten. Had haar natuurlijk na 6 mnd weer kunnen laten dekken (pups waren nog niet gemeld) en dan een geplande keizersnede zodat ik in elkgeval m'n kosten er uit had (denkend zoals jullie denk ik dan). De dame geniet nu van een aktief leven bij een beveiliger als enige hond. Binnen 5 weken waren ze als combinatie gecertificeerd en ze is gesteriliseerd.
Klopt, zag het ook nadat ik het had gecorrigeerd van: vind ik je basiskennis net zo hoog als het intellect van je hond" maar vond dat eigenlijk een belediging voor haar hond, moest dus veranderd worden aan zwaar onder de maat. Nga, kan gebeuren, zij een mazzeltjeTara schreef:Volgens mij bedoelde je niet te zeggen dat je haar basiskennis behoorlijk op niveau vindt. En dat heb je nu wel geschreven.silvester schreef:Nee, ben op voorwaardelijk bij de Mod'sTara schreef:Ehm... Misschien wijs om even andere termen te gebruiken.silvester schreef:En voor iemand die op de faculteit economie werkt vind ik je basiskennis zwaar aan de maat.
Je haalt je eigen betoog nu een beetje onderuit.![]()
Ik vind je heel aardig, maar je kunt beter niet met dure termen gaan gooien als je niet goed begrijpt wat ze betekenen.

Dat denk ik ook niet ,gezien jouw posts zullen mensen zich wel tweemaal bedenken eer ze bij jou een hond te kopen.silvester schreef:Hier lopen geen pupkopers van mij bij hoor, zo naïef ben ik niet, zo ook niet best zijn als je het van een hondenforum moet hebben.tineke schreef:Gut bang dat een evt. pupkoper afhaakt misschien omdat tussen al het geblaat je reclame maken een beetje ondergesneeuwd raaktsilvester schreef:Zo blijkt maar weer dat ook jij wederom aan het blaten bent, jammer dat je het topic hier zo doelbewust aan het verkloten bent.![]()
Je bent nu eenmaal niet bepaald een baken van discretie te noemen zullen we maar zeggen

Nou niet zo laf zijn hoor ,ik beloof je dat ik niet op het knopje zal drukkensilvester schreef:Nee, ben op voorwaardelijk bij de Mod'sTara schreef:Ehm... Misschien wijs om even andere termen te gebruiken.silvester schreef:En voor iemand die op de faculteit economie werkt vind ik je basiskennis zwaar aan de maat.
Je haalt je eigen betoog nu een beetje onderuit.![]()

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Oh jouw pupkopers krijgen een HF verbodsilvester schreef:Hier lopen geen pupkopers van mij bij hoor, zo naïef ben ik niet, zo ook niet best zijn als je het van een hondenforum moet hebben.tineke schreef:Gut bang dat een evt. pupkoper afhaakt misschien omdat tussen al het geblaat je reclame maken een beetje ondergesneeuwd raaktsilvester schreef:Zo blijkt maar weer dat ook jij wederom aan het blaten bent, jammer dat je het topic hier zo doelbewust aan het verkloten bent.![]()

Het er van moeten hebben of dat er toevallig een koper ook hier zit/leest is nogal een wereld van verschil.
lieke schreef: Als laatste wil ik je nog meegeven dat ik jouw manier van discussiëren (o nee, jij voert geen discussie. Kennelijk zijn het monologen van jouw kant) buitengewoon onfris vind.
Zodra de grond te heet onder de voeten wordt, ga je mensen beschuldigen van onkunde, onverstand en PVV-aanhangers te zijn.
Een zwaktebod van jouw kant.
Jajajaja, je lokt eerst iemand uit met je gezuig, vervolgens ga je alles ontkennen, en schoffeer je er even lustig op los, om dan het af te doen dat je roomser als de paus bent, en de rest van de wereld schuld heeft.
Hee, een kleine tip, je zou eens een kop koffie kunnen drinken 's morgens ipv een fles azijn.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Het gaat wel een beetje van de regen in de drup met die reclame zo he? 

tineke schreef:Tja je had ook voor een gezond ras kunnen kiezen natuurlijkMelanie 74 schreef:Ik had een fokgeschikte teef, helaas keizersnede met castratie en 5 gezonde pups, dus hoop je dat je jongste teef geschikt is.
Foto's maken, helaas heupen niet goed, maar wel een hartecho laten maken i.v.m. de zorgwekkende ontwikkeling van DCM binnen het ras.
Wat een loze opmerking, compleet leeg. Je blaat, de teef die een keizersnede moest ondergaan bleek achteraf anaplasmose te hebben en is hier aan gestorven. Als er een gezond was was zij dat wel!
Die is binnen en buiten gekeerd, mankeert niets, de anaplasmose is helaas veels te laat ontdekt. En dit heeft haar het leven gekost. Had je kunnen weten want je bestudeert toch zo graag al mijn gangen wat je open en bloot beschreven hebt in je vorige kots misselijk makende post tegen over mij, terug te lezen bij wensen en opmerkingen forum.
viewtopic.php?f=21&t=268175&start=270&p=6335251&view=show#p6335251
Laatst gewijzigd door Melanie 74 op 15 okt 2013 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom kom, beleeft ben ik al de hele dag tegen me klanten, tevens, daarvoor kom ik hier niet, om beleeft te doenTara schreef:Je zou ook gewoon beleefd kunnen blijven natuurlijk.![]()
Hoe harder jij begint te schreeuwen en schelden, hoe ongeloofwaardiger je jezelf maakt.
Ik geef het maar even mee.
Oh, en je zégt wel dat je het ook had gezien nadat iets had veranderd, maar om de één of andere reden geloof ik dat toch niet helemaal.

Ps, dacht je nou echt dat het mij interesseerde of ik "geloofwaardig" ben? En dacht je soms dat ik iemand hier "geloofwaardig" zou vinden? Kom op zeg, this een forum.

-
- Actief
kdjfienjfjrnhfgdggtr
Laatst gewijzigd door Mellowcake'je op 16 okt 2013 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle dieren behalve de mens weten dat de voornaamste plicht van het leven is ervan te genieten.
Ik had het niet over je overleden hond want het ging toch ook over slechte heupen en zorgwekkende ontwikelingen met DCM binnen het rasMelanie 74 schreef:tineke schreef:Tja je had ook voor een gezond ras kunnen kiezen natuurlijkMelanie 74 schreef:Ik had een fokgeschikte teef, helaas keizersnede met castratie en 5 gezonde pups, dus hoop je dat je jongste teef geschikt is.
Foto's maken, helaas heupen niet goed, maar wel een hartecho laten maken i.v.m. de zorgwekkende ontwikkeling van DCM binnen het ras.
Had je kunnen weten want je bestudeert toch zo graag al mijn gangen wat je open en bloot beschreven hebt in je vorige kots misselijk makende post tegen over mij, terug te lezen bij wensen en opmerkingen forum.

Ach en over misselijkmakende posts geproken,het werd overigens nog genomineerd als post van de dag

Jij hebt helemaal geen moeite met misselijkmakende posts ,anders was je de godganse dag kotsmisselijk,jij vind ze in de regel hilarisch als ze maar tegen een ander worden gezegd.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Als ze meer dan tien rassen hebben hebben ze ook meer dan tien - en ik denk wel veel meer dan tien - honden. Krijgen die honden echt allemaal de aandacht en verzorging die jij vindt dat een hond moet hebben?Mellowcake'je schreef:ik ben vandaag ergens geweest, een 'broodfok' maar zo slecht hadden ze het niet, vond ik.. mss ligt dit aan mij, maar het waren eerlijke mensen, en ze beantwoorden mijn vragen, zeiden zelf dingen die negatief waren over de hond, tegen hun winkel dus, ze hebben meer dan 10 rassen, maar het is wel allebei hun job, hij deeltijds en nog ander werk, zij fulltime, moet wel, want dat is veel werken ook.. maar niet iedereen die veel rassen heeft is een broodfokker toch? dan bedoel ik niet fokken voor geld, maar fokken ten koste van de hond, zij hebben bvb 3 teefjes van het ras, waardoor ze 3 nestjes jaarlijks hebben, de teven worden 1x per jaar gedekt zodat zij hun rust krijgen, de plaatsen van de honden zijn proper ook, ik vond dit heel goed..
en ze kostte me 850euro, niet weinig, maar met zo'n prijs kan ik zeker leven..
ik kan moeilijk geloven dat deze mensen, waarbij ik de ouderdieren zie, ze 100%zeker daar geboren zijn, slechter zijn dan een hobbyfokker, ze steken er echt hun tijd in hoor..
er is ook bij hun een wachtlijst voor dit ras, dus het is niet binnengaan en buitenkomen met een pup
Waarom ben je eigenlijk bij een broodfokker gaan kijken?

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ach puprijzen... Mijn rashond heb ik op 1 jarige leeftijd gekocht voor wel 250 hele euro'tjes. Luca was wel 200 euro en voor Csiva heb ik 120 euro betaald. Bij Csiva was dat inclusief entingen en vervoer van Hongarije naar nederland. Voor mijn 3 honden samen kan ik gemiddeld genomen iets meer dan een halve rashond als pup kopen 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Ik zou er zelf geen pup vandaan halen. Als ze meer dan 10 rassen hebben en van elk ras twee honden (reu en teef dus), hebben ze zeker meer dan 20 honden. Je kan mij niet vertellen dat al die 20 (en meer) honden aandacht krijgen. Dat is voor mij een heel belangrijk punt, stel dat ik naar een fokker ga, dat de honden ook echt de aandacht krijgen die zij verdienen.Mellowcake'je schreef:ik ben vandaag ergens geweest, een 'broodfok' maar zo slecht hadden ze het niet, vond ik.. mss ligt dit aan mij, maar het waren eerlijke mensen, en ze beantwoorden mijn vragen, zeiden zelf dingen die negatief waren over de hond, tegen hun winkel dus, ze hebben meer dan 10 rassen, maar het is wel allebei hun job, hij deeltijds en nog ander werk, zij fulltime, moet wel, want dat is veel werken ook.. maar niet iedereen die veel rassen heeft is een broodfokker toch? dan bedoel ik niet fokken voor geld, maar fokken ten koste van de hond, zij hebben bvb 3 teefjes van het ras, waardoor ze 3 nestjes jaarlijks hebben, de teven worden 1x per jaar gedekt zodat zij hun rust krijgen, de plaatsen van de honden zijn proper ook, ik vond dit heel goed..
ik kan moeilijk geloven dat deze mensen, waarbij ik de ouderdieren zie, ze 100%zeker daar geboren zijn, slechter zijn dan een hobbyfokker, ze steken er echt hun tijd in hoor..
er is ook bij hun een wachtlijst voor dit ras, dus het is niet binnengaan en buitenkomen met een pup
Hoe zaten de honden erbij? Liepen ze door huis of een schuur, zaten ze in benches of kennels?

Mellowcake'je schreef:ik ben vandaag ergens geweest, een 'broodfok' maar zo slecht hadden ze het niet, vond ik.. mss ligt dit aan mij, maar het waren eerlijke mensen, en ze beantwoorden mijn vragen, zeiden zelf dingen die negatief waren over de hond, tegen hun winkel dus, ze hebben meer dan 10 rassen, maar het is wel allebei hun job, hij deeltijds en nog ander werk, zij fulltime, moet wel, want dat is veel werken ook.. maar niet iedereen die veel rassen heeft is een broodfokker toch? dan bedoel ik niet fokken voor geld, maar fokken ten koste van de hond, zij hebben bvb 3 teefjes van het ras, waardoor ze 3 nestjes jaarlijks hebben, de teven worden 1x per jaar gedekt zodat zij hun rust krijgen, de plaatsen van de honden zijn proper ook, ik vond dit heel goed..
Niet doen, echt niet doen

En elk jaar een nest (hoeveel jaar achter elkaar?) is veel, heel veel
Ik zou dit gewoon echt niet doen.Mellowcake'je schreef:ik ben vandaag ergens geweest, een 'broodfok' maar zo slecht hadden ze het niet, vond ik.. mss ligt dit aan mij, maar het waren eerlijke mensen, en ze beantwoorden mijn vragen, zeiden zelf dingen die negatief waren over de hond, tegen hun winkel dus, ze hebben meer dan 10 rassen, maar het is wel allebei hun job, hij deeltijds en nog ander werk, zij fulltime, moet wel, want dat is veel werken ook.. maar niet iedereen die veel rassen heeft is een broodfokker toch? dan bedoel ik niet fokken voor geld, maar fokken ten koste van de hond, zij hebben bvb 3 teefjes van het ras, waardoor ze 3 nestjes jaarlijks hebben, de teven worden 1x per jaar gedekt zodat zij hun rust krijgen, de plaatsen van de honden zijn proper ook, ik vond dit heel goed..
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Melanie 74 schreef:En dat is gelijk wel het punt, ik tel de drie shows mee die we verplicht zijn te bezoeken, even 600 km gemiddeld ( was ook een clubmatch die was 800 km verderop) met een overnachting. En nee de shows waarin ze kampioen worden heb ik niet meegerekend, die zijn voor mij omdat ik dat leuk vind.marian* schreef:silvester schreef:
Een sg heb je idd wel makkelijk, drie shows kosten gemiddeld € 150,- per show (als er geen overnachting bij komt).
Geen enkele fokker is toch zo gek om € 150,- per show neer te tellen?
Inclusief brandstof kom je daar niet aan lijkt mij tenzij je Duitsland doorkruist voor een show.
Dan kom je gelijk op 150 euro per show, want ik wil een rasspecialist als keurmeester en geen allrounder die nog nooit mijn ras heeft gezien laat staan gekeurd. Dus rij ik naar Dortmund, Zwickau en het voormalig oost- duitsland want daar keuren op de shows van de club rasspecialisten.
Dit precies weer met de aankeuring, ook 600 km gereden met overnachting, want ik red dat niet op een dag heen en weer sjezen.
Dan wil je niet de dekreu die naast de deur woont omdat je dat niet de juiste keuze vindt en die woont wat verder weg, dus rij je 1200 km voor een dekking, met overnachtingen want ik neem tijd mee als er gedekt wordt. Dan test je de progesteron,want je doet niet al die moeite om te gokken, thuis merk je dat je teefje wat uitvloeiing heeft. Toch besloten om een uitstrijkje te doen, dan de uitslag toch maar wel een kuurtje anders kan het de evt. worp kosten. Daar gaat weer 150 euro aan het labor en de dierenarts.
Gezondheidsonderzoeken zijn we ook bij 500,00, je test hd, ocd, hart en ogen, dan nog even bloed afnemen voor DNA.
Overschrijving in het Zuchtbuch, verplichte scholing iedere twee jaar, lidmaatschapsgeld club, Deckschein en andere papieren zitten we ook weer bij 250,00
En dan is er nog geen pup geboren, dan gaan we uit van goed nieuws, ze is drachtig.
Gelukkig hebben we al een werpkist, (op maat laten maken want een tatra prop je niet in een doosje) maar nieuwe vetbedden moeten wel besteld worden. Nieuw speelgoed voor de pups later, voerbakjes, tuigjes en lijnen want we nemen ze mee op uitstapjes later en dan moeten ze dat wel hebben. Socialisatie vinden wij erg belangrijk dus dat hoort er ook bij. Oh, en de extra liters koffie, wasmiddel en arbeidsuren rekenen we niet eens mee.
Dan inentingen, ontwormen (en ja een tatrapup weegt meer dan een teckelpupje of een smousje en de andere honden moeten ook ontwormd worden) chip, onderzoek door de dierenartsen, dekgeld, extra eten voor moeders en de pups, en ja die eten ook wat meer dan een teckelpupje. Blik melkpoeder kost ook gewoon 40 euro, nog wat spullen voor de geboorte zoals onderleggers, slijmafzuiger, enz. Kosten? Geen idee nog.
Alleen de Wurfabnahme, stambomen ben je al 500,00 kwijt voor 8 pups.
Dekgeld ook niet vergeten, rekenen we even makkelijk zit je aan 1100.
Dan geven wij een boek mee met alle info, een puppypakket en voer voor de eerste dagen. Kosten ook 100 per pup ongeveer.
Is wel schrikken hoeveel je kwijt bent, maar goed je mag daar niet over zeuren want dat is allemaal onzin.
En we hebben het er maar niet over wat je kwijt bent als je teef leeg blijft, of als je teefje niet geschikt blijkt voor de fok. Want we hebben het niet over de tegenslagen die je ook kan overkomen (en is overkomen) en met welke kosten dat gepaard gaat.
Het moet allemaal kunnen voor 700 euro per pup, maar als het fout loopt mag je niet zeuren over de kosten, want dat wordt vergeten.
Ik had een fokgeschikte teef, helaas keizersnede met castratie en 5 gezonde pups, dus hoop je dat je jongste teef geschikt is.
Foto's maken, helaas heupen niet goed, maar wel een hartecho laten maken i.v.m. de zorgwekkende ontwikkeling van DCM binnen het ras. Ondanks dat je niet kunt fokken met haar, toch een echo maken, zodat duidelijk is dat zij het niet heeft. En teven die niet (meer ) geschikt zijn worden niet overgeplaatst, dat komt niet in je op! De honden zijn in de eerste plaats voor ons daar, dus de aanschafsprijs bereken ik dan ook niet.
Dan ga je op zoek naar een nieuw teefje, uiteraard eerst voor je zelf maar wel met de gedachte als ze geschikt is te fokken, en dan rij je naar Polen en weer terug voor dit puppenmeisje.
De reisjes naar evt. geschikte reuen hebben we ook niet berekend, want je wilt de reuen wel eerst zelf zien voordat je een beslissing maakt, maar dat zien de mensen niet.
Ze zien alleen je pupprijs en oordelen daarop. Ik vind dat kortzichtig en erg jammer. Kijk verder wat een fokker doet en hoe hij/zij dat doet.
Ook van mij dank voor je uitgebreide antwoord

Ik ken Duitsland erg goed dus ik weet hoe groot het is; 900 km van A naar B is vrij normaal.
Maar het zijn wel keuzes die je maakt omdat je mij bijvoorbeeld niet wijs maakt dat je alleen in Dortmund een sg kunt halen of dat die km daar alleen keurt. Ik weet niet of de lokatie van de clubmatch wisselt maar als dat wel zo is kun je de volgende keer het geluk hebben dat die dichterbij is.
Duitsland (alleen het zuiden al) is groot genoeg om meerdere grote shows te hebben waar vast ook een km keurt die je een sg geeft.
Die gezondheidsonderzoeken doe je toch niet ook bij het 2e nest van een teef? Dan zijn dat in elk geval voor een deel eenmalige kosten

Als iemand bereid is daardoor een hoge pupprijs te betalen is het mij best, maar ik doe het niet.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
850 euro voor een broodfokpup, dan snap ik echt niet waarom men daar een pup koopt, maar het zal vast weer wel over een chihuahua gaan of iets in die richting. Heb ook al broodfokpups gezien van 1500 euro binnen dat ras.Mellowcake'je schreef:ik ben vandaag ergens geweest, een 'broodfok' maar zo slecht hadden ze het niet, vond ik.. mss ligt dit aan mij, maar het waren eerlijke mensen, en ze beantwoorden mijn vragen, zeiden zelf dingen die negatief waren over de hond, tegen hun winkel dus, ze hebben meer dan 10 rassen, maar het is wel allebei hun job, hij deeltijds en nog ander werk, zij fulltime, moet wel, want dat is veel werken ook.. maar niet iedereen die veel rassen heeft is een broodfokker toch? dan bedoel ik niet fokken voor geld, maar fokken ten koste van de hond, zij hebben bvb 3 teefjes van het ras, waardoor ze 3 nestjes jaarlijks hebben, de teven worden 1x per jaar gedekt zodat zij hun rust krijgen, de plaatsen van de honden zijn proper ook, ik vond dit heel goed..
Laatst gewijzigd door Linsey op 15 okt 2013 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Shari
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
- Aantal honden: 5
Volgens mij gaat het om een shiba hoor....
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Bedenk wel dat geen enkele broodfokker gaat toegeven dat ze broodfokker zijn natuurlijk. Heel regelmatig wordt gedaan alsof men maar een aantal honden heeft, die in huiselijke kring leven etc. Dan kan er alsnog een heel grote broodfokker achter schuil gaan. Vraag jezelf even af: waarom zou men 10 verschillende rassen fokken? Vanwege de liefhebberij?Mellowcake'je schreef:ik ben vandaag ergens geweest, een 'broodfok' maar zo slecht hadden ze het niet, vond ik.. mss ligt dit aan mij, maar het waren eerlijke mensen, en ze beantwoorden mijn vragen, zeiden zelf dingen die negatief waren over de hond, tegen hun winkel dus, ze hebben meer dan 10 rassen, maar het is wel allebei hun job, hij deeltijds en nog ander werk, zij fulltime, moet wel, want dat is veel werken ook.. maar niet iedereen die veel rassen heeft is een broodfokker toch? dan bedoel ik niet fokken voor geld, maar fokken ten koste van de hond, zij hebben bvb 3 teefjes van het ras, waardoor ze 3 nestjes jaarlijks hebben, de teven worden 1x per jaar gedekt zodat zij hun rust krijgen, de plaatsen van de honden zijn proper ook, ik vond dit heel goed..
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ach zit dat ook al in de broodfok en slaan ze dan ook nogal wat geld uitAngelique. schreef:Volgens mij gaat het om een shiba hoor....