Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Stop ernstig leed bij rashonden"!
Moderator: moderatorteam
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!
ik heb gisteren ook zitten kijken. en ik vroeg me af wat er met die laatste hond aan de hand was.
was volgens mij iets van een pekinees, erg veel haar. stond op een tafeltje en liep raar te doen met zijn bek.
dacht eerst even dat hij gewoon tandjes liet zien omdat ie het gefrunnik zat was. maar ook zonder aanraking maakte hij vreemde bewegingen met zijn bek.
was volgens mij iets van een pekinees, erg veel haar. stond op een tafeltje en liep raar te doen met zijn bek.
dacht eerst even dat hij gewoon tandjes liet zien omdat ie het gefrunnik zat was. maar ook zonder aanraking maakte hij vreemde bewegingen met zijn bek.
- Moos
- Zeer actief
Dat was toch de winnaar van de laatste crufts die op tv werd uitgezonden, of niet? Was daar niet een verhaal bij dat die op een cold-pad neergezet moest worden omdat hij het anders begaf? Of zoiets? :N:xSuzannex schreef:ik heb gisteren ook zitten kijken. en ik vroeg me af wat er met die laatste hond aan de hand was.

- m33rtje
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Ruwharige teckel
Die laatste hond, naast die enorme beker, was inderdaad de winnaar van de laatste crufts op tv.
Later bleek dat die een operatie had ondergaan omdat hij niet goed meer kon ademen. Iedereen wist ervan, de keurmeesters ook, maar ze hebben hem toch kampioen gemaakt, onder het mom van, het was een niet zo ingrijpende ingreep. In de BBC documentaire wordt dit als een van de voorbeelden gebruikt dat ongezonde/ levensbedreigende kenmerken onder tafel worden geschoven of als niet boeiend worden afgedaan door een grote groep fokkers, keurmeesters en rasverenigingen.
Later bleek dat die een operatie had ondergaan omdat hij niet goed meer kon ademen. Iedereen wist ervan, de keurmeesters ook, maar ze hebben hem toch kampioen gemaakt, onder het mom van, het was een niet zo ingrijpende ingreep. In de BBC documentaire wordt dit als een van de voorbeelden gebruikt dat ongezonde/ levensbedreigende kenmerken onder tafel worden geschoven of als niet boeiend worden afgedaan door een grote groep fokkers, keurmeesters en rasverenigingen.
http://www.moosdeteckel.nl
"Als je het probleem kunt oplossen, hoef je niet te piekeren. Als je het probleem niet kunt oplossen, heeft piekeren geen zin. Pieker dus niet."
"Als je het probleem kunt oplossen, hoef je niet te piekeren. Als je het probleem niet kunt oplossen, heeft piekeren geen zin. Pieker dus niet."
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik vond het zeer teleurstellend dat er werd gesteld dat "De Rashond" ongezond is.
Daarmee worden alle rashonden op één hoop gegooid.
Er zijn fokkers en zelfs (
) rasverenigingen die heel wat regels hebben aangescherpt om de gezondheid te bewaren.
Ook zijn er rasverenigingen die het stamboek best open zouden willen gooien in het belang van de gezondheid van hun ras.
En er zijn ook rasverenigingen die net doen of er niets aan de hand is (bij de onzichtbare kwalen) terwijl dat wel het geval is.
Nu leek het alsof "De Rashond" alleen bestaat uit misvormingen die de hond ongezond maken zonder te erkennen dat dat per ras weer anders kan liggen.
Net even te weinig genuanceerd dus. De nadruk werd gelegd op kortneuzen (is ook wel belangrijk, maar niet het enige) en de Cavalier.
Dat vond ik jammer.
Dat bepaalde rassen aan de kaak worden gesteld prima.
Dat bij andere "normaal gebouwde" honden voor het oog onzichtbare kwalen aanwezig kunnen zijn werd niet aangegeven en dat er rasverenigingen zijn die daarop letten werd niet genoemd.
Als je zo'n lang item maakt neem dat dan ook mee.
edit:typo
Daarmee worden alle rashonden op één hoop gegooid.
Er zijn fokkers en zelfs (
Ook zijn er rasverenigingen die het stamboek best open zouden willen gooien in het belang van de gezondheid van hun ras.
En er zijn ook rasverenigingen die net doen of er niets aan de hand is (bij de onzichtbare kwalen) terwijl dat wel het geval is.
Nu leek het alsof "De Rashond" alleen bestaat uit misvormingen die de hond ongezond maken zonder te erkennen dat dat per ras weer anders kan liggen.
Net even te weinig genuanceerd dus. De nadruk werd gelegd op kortneuzen (is ook wel belangrijk, maar niet het enige) en de Cavalier.
Dat vond ik jammer.
Dat bepaalde rassen aan de kaak worden gesteld prima.
Dat bij andere "normaal gebouwde" honden voor het oog onzichtbare kwalen aanwezig kunnen zijn werd niet aangegeven en dat er rasverenigingen zijn die daarop letten werd niet genoemd.
Als je zo'n lang item maakt neem dat dan ook mee.
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 dec 2010 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Na het zien van de uitzending kan ik me juist voorstellen dat ze niet hebben laten filmen op de Winner.
Alleen het knipwerk al bij het verhaal van dhr. Wauben. Begrijp me goed, ik vind ook dat de RvB stelling moet nemen. Het is voor mij òf echt gewoon alleen afstammingsbewijs geven en ook niet doen alsof je iets wilt veranderen aan gezondheid en genenpool òf je doet er echt iets aan door misstanden aan te pakken en daadkrachtig iets te doen. En dan wel snel. En dan lopen er idd mensen weg en die gaan buiten het controlebereik fokken.
Maargoed, het knipwerk bij de vraag waarom de RvB het niet het aanpakte en dan als antwoord kortweg GELD neerplanten is pure stemmingmakerij. Dhr Wauben legt al uit dat mensen dan weglopen en dat er dan helemaal geen controle meer is. En dat klopt natuurlijk. Dus als er echt daadkrachtig opgetreden gaat worden door de RvB dan moet ook de overheid dat gaan doen op gebied van stamboomloos fokken, wat dus de allergrootste groep is. Per jaar worden er volgens Zembla 10000 rashonden geboren terwijl ze in dezelfde uitzending verkondigen dat via MP 400. tot 500.000 hondjes per jaar worden verhandeld. Dit is net zo iets als gaan roepen dat er wat veranderd moet worden aan huiskonijnen in een kooi terwijl in de vleesindustrie miljoenen konijnen verpieteren in hokjes. Een huiskonijn kan het slecht hebben maar het aanpakken van die andere konijnen zet meer zoden aan de dijk.
De Winner is openbaar, iedereen kan daarheen en met eigen ogen de zgn misstanden zien en die zijn er heus wel maar je moet ze wel zoeken. Als ik een positief programma over de Winner wil maken kan ik veel makkelijker. Het meerdendeel op de show is leuk met zijn honden en gaat met een gezonde hond naar de show.
Buiten de excessen, de rassen waarbij er gefokt wordt òp extreme kenmerken en het fokken met honden die lijder zijn aan een ernstige erfelijke aandoening moeten we misschien eens af van het idee dat er uitsluitend gezonde honden gefokt kunnen worden en dat het vroegah alllemaal beter was.
Vroeger bleven er 2 pups per nest over omdat de rest werd verzopen of tegen de muur gekwakt. In landen waar men niets geeft om stamboomfok blijven er "vanzelf" 1 of twee hondjes er nest over. Willen we daar naar terug ? Ook de fok waarbij het niet draait om stambomen en shows hebben de honden ziektes, juist daar.
En die wolven waar over gesproken werd. Hoeveel welpjes bereiken de leeftijd van 4 jr ?
Ik denk dat we al een heel eind zijn als er een idd een veel hogere minimumleeftijd komt aan een eerste nest bij reu en teef. En een maximum aantal dekkingen van 4 tot 10 x in een hondenleven (reu) dan worden de genen vanzelf gespreid omdat men dan wel op zoek moet naar een andere reu. En daarnaast openheid creëren en heel veel voorlichting geven aan pupkopers.
Alleen het knipwerk al bij het verhaal van dhr. Wauben. Begrijp me goed, ik vind ook dat de RvB stelling moet nemen. Het is voor mij òf echt gewoon alleen afstammingsbewijs geven en ook niet doen alsof je iets wilt veranderen aan gezondheid en genenpool òf je doet er echt iets aan door misstanden aan te pakken en daadkrachtig iets te doen. En dan wel snel. En dan lopen er idd mensen weg en die gaan buiten het controlebereik fokken.
Maargoed, het knipwerk bij de vraag waarom de RvB het niet het aanpakte en dan als antwoord kortweg GELD neerplanten is pure stemmingmakerij. Dhr Wauben legt al uit dat mensen dan weglopen en dat er dan helemaal geen controle meer is. En dat klopt natuurlijk. Dus als er echt daadkrachtig opgetreden gaat worden door de RvB dan moet ook de overheid dat gaan doen op gebied van stamboomloos fokken, wat dus de allergrootste groep is. Per jaar worden er volgens Zembla 10000 rashonden geboren terwijl ze in dezelfde uitzending verkondigen dat via MP 400. tot 500.000 hondjes per jaar worden verhandeld. Dit is net zo iets als gaan roepen dat er wat veranderd moet worden aan huiskonijnen in een kooi terwijl in de vleesindustrie miljoenen konijnen verpieteren in hokjes. Een huiskonijn kan het slecht hebben maar het aanpakken van die andere konijnen zet meer zoden aan de dijk.
De Winner is openbaar, iedereen kan daarheen en met eigen ogen de zgn misstanden zien en die zijn er heus wel maar je moet ze wel zoeken. Als ik een positief programma over de Winner wil maken kan ik veel makkelijker. Het meerdendeel op de show is leuk met zijn honden en gaat met een gezonde hond naar de show.
Buiten de excessen, de rassen waarbij er gefokt wordt òp extreme kenmerken en het fokken met honden die lijder zijn aan een ernstige erfelijke aandoening moeten we misschien eens af van het idee dat er uitsluitend gezonde honden gefokt kunnen worden en dat het vroegah alllemaal beter was.
Vroeger bleven er 2 pups per nest over omdat de rest werd verzopen of tegen de muur gekwakt. In landen waar men niets geeft om stamboomfok blijven er "vanzelf" 1 of twee hondjes er nest over. Willen we daar naar terug ? Ook de fok waarbij het niet draait om stambomen en shows hebben de honden ziektes, juist daar.
En die wolven waar over gesproken werd. Hoeveel welpjes bereiken de leeftijd van 4 jr ?
Ik denk dat we al een heel eind zijn als er een idd een veel hogere minimumleeftijd komt aan een eerste nest bij reu en teef. En een maximum aantal dekkingen van 4 tot 10 x in een hondenleven (reu) dan worden de genen vanzelf gespreid omdat men dan wel op zoek moet naar een andere reu. En daarnaast openheid creëren en heel veel voorlichting geven aan pupkopers.
- heidi66
- Actief
- Mijn ras(sen): teckel, ooit...
Wanneer je fokt op ras beperk je de hoeveelheid dieren waarmee je het ras voortzet dus dat je een grote kans maakt om een heleboel ziektes door te geven en binnen een ras te houden. Dat is wat men zegt. Daarnaast dat er ook steeds meer op uiterlijk gefokt wordt. Het laatste hoef je niet te doen als rashonden fokker maar te eerste is natuurlijk gewoon een feit. De 100 % hartkwaal van de Caverlier heeft niets met fokken op uiterlijk te maken maar alles met het fokken met een beperkt aantal honden.
Wanneer je niet binnen een ras fokt heb je meer keuze en minder kans op t doorgeven van erfelijke shit.
Wat doen de fokkers die hier schrijven met dat gegeven, dus dat ze fokken met een beperkte groep honden dus zo snel een ziekte die binnen de dat ras veel voorkomt zich langzaam uit zal breiden over een ras. Das geen moedwil, maar dat is de beperking die fokken binnen en ras met zich meebrengt.
Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
Wanneer je niet binnen een ras fokt heb je meer keuze en minder kans op t doorgeven van erfelijke shit.
Wat doen de fokkers die hier schrijven met dat gegeven, dus dat ze fokken met een beperkte groep honden dus zo snel een ziekte die binnen de dat ras veel voorkomt zich langzaam uit zal breiden over een ras. Das geen moedwil, maar dat is de beperking die fokken binnen en ras met zich meebrengt.
Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
- ranetje
- Zeer actief
Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
Niet deze toch beperkte selectie.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar zijn op dit forum toch al een hoop dingen over te lezen.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
In de eerste plaats kun je problemen voorkomen door zelf goed onderzoek te doen naar voorouders en wat er voor problemen voorkomen. Daarnaast door open te zijn over problemen bv door het vermelden van problemen in een database van het ras en door er over te praten.
Ik probeer problemen te voorkomen door te wachten met fokken tot een hond echt volwassen is om meer zekerheid te hebben over gezondheid van het dier en zijn verwanten. Een reu of teef moet bij voorkeur minimaal 2,5 jr oud zijn voor ik ermee fok en liever ouder. Door lijders uit te sluiten van de fok (en bij ernstige aandoeningen ook dragers als er geen DNA test is) kun je ziektes binnen de perken houden. En door met zoveel mogelijk honden maar een beperkt aantal nesten te doen hou je de populatie breed.
- dagmar88
- Zeer actief
Geen kritiek hoor, puur interessesirene schreef:Daar zijn op dit forum toch al een hoop dingen over te lezen.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
In de eerste plaats kun je problemen voorkomen door zelf goed onderzoek te doen naar voorouders en wat er voor problemen voorkomen. Daarnaast door open te zijn over problemen bv door het vermelden van problemen in een database van het ras en door er over te praten.
Ik probeer problemen te voorkomen door te wachten met fokken tot een hond echt volwassen is om meer zekerheid te hebben over gezondheid van het dier en zijn verwanten. Een reu of teef moet bij voorkeur minimaal 2,5 jr oud zijn voor ik ermee fok en liever ouder. Door lijders uit te sluiten van de fok (en bij ernstige aandoeningen ook dragers als er geen DNA test is) kun je ziektes binnen de perken houden. En door met zoveel mogelijk honden maar een beperkt aantal nesten te doen hou je de populatie breed.
Maar beperk je door die lijders uit te sluiten juist niet heel erg de populatie waardoor je weer veel kans hebt op allerlei afwijkingen? En wanneer je zo beperkt fokt en de vraag groter wordt dan het aanbod lijkt me dat broodfok in de hand te werken...
Ik zou dan, zoals bij de wetterhoun het plan is geloof ik, eerder kiezen voor een gezonde hond van een ander ras en daarmee het ras verrijken.
Als voorbeeld; de Mastino Napolitano vind ik enorm ver van zijn oorsprong af staan. Zou je daar bv Cane Corso bij inkruisen dan krijg je lichtere honden met minder vel en minder kans op hart/oog afwijkingen; zonder dat de gen diversiteit verder verloren gaat door alleen nog met die types binnen het ras te fokken....

En dan is de bovenstaande nog verre van extreem
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Ik vond het erg sensatie belust en stemmingmakerij.
waarom is er niet in gegaan op gezonde rassen, op verantwoorde fokkers, verantwoorde keurmeesters, broodfok etc etc?
Dat er ruim 400 rassen zijn waarvan het grootste deel wel degelijk gezond is werd ook niet vermeldt, ook niet dat bepaalde erfelijke afwijkingen ook bij krusingen voorkomen, werd ook niet over gerept.
ik snap ook wel dat de WInner ze niet toeliet, op een gegeven moment waren er beelden van Bleiswijk , hadden ze het over hoe ongezond en onverantwoord rashonden wel niet zijn gefokt en laten ze whippets en koningspoedels zien
ik zou er ook niet blij mee zijn als ze mijn honden dan in beeld hadden gebracht.
Tevens vond ik het wel een soort van goed dat ze zeiden dat een stamboom 50 euro kost, hopelijk hebben mensen dan eindelijk door dat die fokker op de hoek toch echt wel liegt als hij zegt dat met stamboom wel kan maar honderden euros extra kost. alleen gingen ze daar natuurlijk niet op in of men gaat nu denken dat ze beter een stamboomloos hondje van die fokker op de hoek kunnen kopen want een stamboom staat nu garant voor een ongezonde hond.
Tevens waren de cavalier en de bulldog weer duidelijk DE stokpaardjes, ze hadden beter een docu kunnen maken over die rassen, dan klopte het tenminste beter.
Ze schilderen nu gewoon alle fokkers en showmensen af als geldbeluste, onverantwoorde mensen met ziekelijke honden. Dat er bepaalde rassen er zeer ernstig aan toe zijn door toedoen van het zogenaamde schoonheidsideaal is duidelijk en dient ook zeker niet ontkent te worden maar nu zijn alle rashonden doodziek en abnormaal volgens Zembla. Beetje jammer.
en die vergelijking met miss holland...lachwekkend....alsof alle mensen zich nu laten testen op genetisch afwijkingen voor ze kinderen nemen, die zijn er wel maar heel weinig die er zo bewust en verantwoord mee om gaan, de meeste mensen planten zich gewoon voort zonder na te denken over dat soort dingen, dus nogmaals een misplaatste vergelijking.
en dat van geen rassen maar types gaan fokken, gebeurde toch all? daarom zijn al die rassen toch in eerste instantie ontstaan?
wolvenkolonies bestaan overigens ook uit strikte inteelt alleen heb je dan nog met natuurlijke selectie te maken.
waarom is er niet in gegaan op gezonde rassen, op verantwoorde fokkers, verantwoorde keurmeesters, broodfok etc etc?
Dat er ruim 400 rassen zijn waarvan het grootste deel wel degelijk gezond is werd ook niet vermeldt, ook niet dat bepaalde erfelijke afwijkingen ook bij krusingen voorkomen, werd ook niet over gerept.
ik snap ook wel dat de WInner ze niet toeliet, op een gegeven moment waren er beelden van Bleiswijk , hadden ze het over hoe ongezond en onverantwoord rashonden wel niet zijn gefokt en laten ze whippets en koningspoedels zien
Tevens vond ik het wel een soort van goed dat ze zeiden dat een stamboom 50 euro kost, hopelijk hebben mensen dan eindelijk door dat die fokker op de hoek toch echt wel liegt als hij zegt dat met stamboom wel kan maar honderden euros extra kost. alleen gingen ze daar natuurlijk niet op in of men gaat nu denken dat ze beter een stamboomloos hondje van die fokker op de hoek kunnen kopen want een stamboom staat nu garant voor een ongezonde hond.
Tevens waren de cavalier en de bulldog weer duidelijk DE stokpaardjes, ze hadden beter een docu kunnen maken over die rassen, dan klopte het tenminste beter.
Ze schilderen nu gewoon alle fokkers en showmensen af als geldbeluste, onverantwoorde mensen met ziekelijke honden. Dat er bepaalde rassen er zeer ernstig aan toe zijn door toedoen van het zogenaamde schoonheidsideaal is duidelijk en dient ook zeker niet ontkent te worden maar nu zijn alle rashonden doodziek en abnormaal volgens Zembla. Beetje jammer.
en die vergelijking met miss holland...lachwekkend....alsof alle mensen zich nu laten testen op genetisch afwijkingen voor ze kinderen nemen, die zijn er wel maar heel weinig die er zo bewust en verantwoord mee om gaan, de meeste mensen planten zich gewoon voort zonder na te denken over dat soort dingen, dus nogmaals een misplaatste vergelijking.
en dat van geen rassen maar types gaan fokken, gebeurde toch all? daarom zijn al die rassen toch in eerste instantie ontstaan?
wolvenkolonies bestaan overigens ook uit strikte inteelt alleen heb je dan nog met natuurlijke selectie te maken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Zie daar de gemiste kans van Cyno en de RvB. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat daar geen plaats voor was.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
de aversie tegen lijnteelt snap ik zoizo ook nog steeds niet. ik ken lijnen die nauwe lijnteelt zijn en supergezond en lijnen die een mix zijn van allerlei "vers bloed "en waar toch wel e.e.a erfelijks ongewenst is uitgekomen.
In mijn ogen maakt het niet uit of je lijnteelt doet of outcross al je maar wéét wát en dus waarmee je het doet voor je het doet, en dan nog kan je het wel eens mis hebben, dat komt omdat het levend goed is.
In mijn ogen maakt het niet uit of je lijnteelt doet of outcross al je maar wéét wát en dus waarmee je het doet voor je het doet, en dan nog kan je het wel eens mis hebben, dat komt omdat het levend goed is.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Als ik lees dat de KVN (kynologenvakbond) contact gezocht heeft met de VAra en positieve dingen naar voren wilden brengen, dan denk ik dat ze daar geen plaats voor wilden maken http://www.kynologenvakbondnederland.nl/kvn/" onclick="window.open(this.href);return false; Het aanbod lag er wel.bennie schreef:Zie daar de gemiste kans van Cyno en de RvB. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat daar geen plaats voor was.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik word het ook nogal over een kam scheren. Kennelijk ben ik ook zo iemand die niets geeft om het karakter en gezondheid van mijn hond, ik wil alleen geld verdienen en als hij kampioen is, worden dekkingen duurder
Ook wel typisch dat ze de Engelse Bull en Cavalier eruit pikken ja. Ik vond trouwens sommige dingen wel goed om te zien. Zoals die Engelse Bull fokker die zelf een rasvereniging heeft opgericht voor een gezondere toekomst van het ras.
Wat me wel opviel, ze noemden inward sneezing als een kwaal bij rashonden. Dat is toch hetzelfde als reverse sneezing? Is de oorzaak daarvan bekend dan? Want het komt zeker niet alleen bij kortsnuiten voor en zover ik wist, is nog helemaal niet zeker waar dit door word veroorzaakt en of het iets erfelijks is?
Wat me wel opviel, ze noemden inward sneezing als een kwaal bij rashonden. Dat is toch hetzelfde als reverse sneezing? Is de oorzaak daarvan bekend dan? Want het komt zeker niet alleen bij kortsnuiten voor en zover ik wist, is nog helemaal niet zeker waar dit door word veroorzaakt en of het iets erfelijks is?
- heidi66
- Actief
Daarom wilde ik iig hier de fokkers die hier schrijven de kans geven... Ik hoor ook graag de andere kant. Maar de kant die zembla heeft belicht had ik ook nog niet gehoord. Prima dat ze t doen. Maar gun het mijzelf ook de andere kant te horen.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
- heidi66
- Actief
Dus wanneer ik een rashond ga aanschaffen, wat ik wel van plan ben ooit, moet ik vooral opletten dat zij fokken met honden die maar 1 of 2 nestjes krijgen en dat een fokreu ook maar 1 of 2 keer wordt gebruikt? Hoe kan ik dat laatste controleren?sirene schreef:Daar zijn op dit forum toch al een hoop dingen over te lezen.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
- ranetje
- Zeer actief
Wat Zembla liet zien was in grote lijnen wat door de BBC is gemaakt op en n.a.v. de crufts.heidi66 schreef:Daarom wilde ik iig hier de fokkers die hier schrijven de kans geven... Ik hoor ook graag de andere kant. Maar de kant die zembla heeft belicht had ik ook nog niet gehoord. Prima dat ze t doen. Maar gun het mijzelf ook de andere kant te horen.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
DE reden dat ze crufts niet meer mogen uitzenden
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Wat ik van de docu begreep is dat BBC de crufts niet meer uit wil zenden ipv andersom en dat ook de voersponsor zich van crufts heeft teruggetrokken.ranetje schreef:heidi66 schreef:Wat Zembla liet zien was in grote lijnen wat door de BBC is gemaakt op en n.a.v. de crufts.ranetje schreef:..]
Daarom wilde ik iig hier de fokkers die hier schrijven de kans geven... Ik hoor ook graag de andere kant. Maar de kant die zembla heeft belicht had ik ook nog niet gehoord. Prima dat ze t doen. Maar gun het mijzelf ook de andere kant te horen.
DE reden dat ze crufts niet meer mogen uitzenden
- ranetje
- Zeer actief
Daarvoor heb je openheid nodig van alle fokkers.sirene schreef:Daar zijn op dit forum toch al een hoop dingen over te lezen.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
Anders kan je zoeken tot je blauw ziet.
Dus inderdaad openheid over problemen.
Helaas gebeurt dat lang niet altijd.
Ook dat is trouwens per rasvereniging (en per fokker) verschillend.
Bovendien gaat het mij niet om wat er op dit forum te lezen is.
Ook al is dit een groot forum met heel veel leden.
Dat wil niet zeggen dat je daarmee die mensen bereikt die je via Zembla wel iets hebt laten zien (en wat gewoon niet compleet is).
- ranetje
- Zeer actief
k heb de sterke indruk dat daar wel degelijk geen plaats voor was.bennie schreef:Zie daar de gemiste kans van Cyno en de RvB. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat daar geen plaats voor was.ranetje schreef:Dat had ik nou graag ook op Zembla willen zien.heidi66 schreef: Wil dus geen kritiek leveren maar zou wel een reactie willen horen hoe fokkers proberen te voorkomen om ziektes binnen het ras er weer uit te krijgen en hoe ze de populatie van de groep waarmee ze fokken zo groot mogelijk houden?
-
Muk
De vice-voorzitter van de RvB is ook keurmeester en heeft op de Winner van dit jaar ook gekeurd. Dat vond ik wel opvallend.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat is daar opvallend aan?Muk schreef:De vice-voorzitter van de RvB is ook keurmeester en heeft op de Winner van dit jaar ook gekeurd. Dat vond ik wel opvallend.
Moet zeggen dat ik hem alleen kende als keurmeester. Wist niet dat hij vice voorzitter was.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
daar ontbrak een woord voor, namelijk "bepaalde"Inge O schreef:huhh, wie beweert datPodenji schreef: wolvenkolonies bestaan overigens ook uit strikte inteelt alleen heb je dan nog met natuurlijke selectie te maken.?
info daarover is zat op internet te vinden, overigens zijn er ook bepaalde wolvenkolonies die uit inteelt bestaan die wel behoorlijke afwijkingen zijn gaan vertonen. er zijn ook diverse experimenten met wolven en inteelt gedaan met heel verschillende resultaten. Ik bedoel echter nogmaals dat inteelt of lijnteelt niet per definitie onnatuurlijk is en ook niet schadelijk hoeft te zijn als je maar weet wat je doet, evenals dat outcross ook desastreus kan zijn . wat ik in een latere post ook heb gezegt.
- heidi66
- Actief
Bij wolven is er een natuurlijke selectie: de zwakste zal niet paren en de zwakste redden het niet.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
de tests zijn gedaan in gevangenschap inderdaad, maar er zijn diverse kolonies in het wild waar het ook bij gebeurt. Is natuurlijk logisch daar enkele kolonies in isolement leven en die planten zich wel degelijk voort
Ik heb gelezen dat de hele scandinavische wolvenpopulatie maar uit enkele stamouders bestaat, en om te vermeerderen zal er dan wel behoorlijke inteelt hebben plaatsgevonden
Ook schijnt het zo te zijn dat diverse wolvenwetenschappers af en toe een " verse wolf" in een wilde populatie introduceren om vers bloed er in te krijgen.
Ik heb gelezen dat de hele scandinavische wolvenpopulatie maar uit enkele stamouders bestaat, en om te vermeerderen zal er dan wel behoorlijke inteelt hebben plaatsgevonden
Ook schijnt het zo te zijn dat diverse wolvenwetenschappers af en toe een " verse wolf" in een wilde populatie introduceren om vers bloed er in te krijgen.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat klopt, maar nogmaals: outcross kan ook desastreus zijn voor een nest, want ook 2 niet gerelateerde exemplaren die drager of lijder zijn van een bepaalde erfelijke afwijking geven dat dan door.Inge O schreef:dat is inderdaad hét verschil tussen inteelt in de natuur en inteelt in gevangenschap, nog geen klein verschilletje toch.Martijn schreef:Als je alle minder dan topfitte huisdieren zonder verder gemor afspuit is er niets aan de hand.
Bij outcross komt er ook erfelijke ellende naar buiten, dus of je nu lijnteelt/ inteelt doet of outcross dan geldt alsnog wat Martijn zegt.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
maar wat versta je onder ``outcross``, stamboomloos of ander ras ?Podenji schreef: dat klopt, maar nogmaals: outcross kan ook desastreus zijn voor een nest, want ook 2 niet gerelateerde exemplaren die drager of lijder zijn van een bepaalde erfelijke afwijking geven dat dan door.
Bij outcross komt er ook erfelijke ellende naar buiten, dus of je nu lijnteelt/ inteelt doet of outcross dan geldt alsnog wat Martijn zegt.
want als je een ras met een ander ras inkruist, is het natuurlijk niet zo, dat je dan meteen bij de eerste generatie al van jarenlange ellende afbent. dat heeft ook tijd nodig.
en natuurlijk bestaat er altijd een kans dat toevallig die genen ook eens niet goed uitpakken. daarom moet je niet op 1 paard (hond) wedden. en meerdere andere honden gebruiken van een ander ras/bastaard, om het ras weer op de rails te krijgen.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
hoezo is die kans kleiner?Martijn schreef: Dat is ook zo. Alleen is de kans op twee dragers bij onverwante honden veel kleiner.Maar ze bestaan natuurlijk wel.
Verder vind ik het begrip outcross in een gesloten populatie een slecht begrip.
Echt onverwante honden bestaan meestal niet binnen een ras. Ze zien er niet bij toeval allemaal hetzelfde uit.
ik ken zat onverwante honden die drager zijn van een bepaalde aandoening, als je die met elkaar kruist heb je evengoed een grote kans op lijders ervan en dan doe je wel complete outcross. Dat geldt ook als je 2 verschillende rassen die drager zijn van dezelfde aandoening met elkaar kruist. Die erfelijke afwijking verdwijnt dan niet ineens
door outcross kan je ook hele populaties lijders genereren, dat heeft met het feit : lijder/drager of vrij zijn te maken, ongeacht de verwantschap tussen de dieren zelf.
als er geen DNA testen voor een bepaalde aandoening aanwezig zijn komt de aandoening waarschijnlijk eerder naar voren indien je inteelt of lijnteelt gaat toepassen, met outcross zou je het wellicht uitspreiden maar vroeg of laat komt het dan toch weer naar voren als blijkt dat je constant dragers met elkaar hebt gekruist, en dan is de aandoening alleen maar verder verspreid door de populatie en kost het meer moeite om het te herleiden, om maar een voorbeeld te noemen.
De basenji is daar een mooi voorbeeld van toen er nog geen DNA test was voor een bepaalde ziekte, ging men ook bewust outcross doen om het te omzeilen, nu is die test er wel en is gebleken dat de ziekte ook voorkomt in complete outcross lijnen en dat sommige " verdachte " lijnteelt lijnen er zelfs minder mee van doen hebben dan bepaalde outcross combinaties.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is nogal wiedes, maar een andere hond, stamboomloos of ras kan ook drager of lijder zijn en zolang er geen DNA testen daarvoor zijn is het altijd een gok of de combinatie goed uitpakt. Zolang die testen er niet zijn is het goed opletten en bijhouden wat er gebeurt , komen er lijders uit een combi dan weet je dat beide ouderdieren in elk geval drager zijn, en nogmaals dat kan voorkomen in outcross en in lijnteelt.Emma schreef:maar wat versta je onder ``outcross``, stamboomloos of ander ras ?Podenji schreef: dat klopt, maar nogmaals: outcross kan ook desastreus zijn voor een nest, want ook 2 niet gerelateerde exemplaren die drager of lijder zijn van een bepaalde erfelijke afwijking geven dat dan door.
want als je een ras met een ander ras inkruist, is het natuurlijk niet zo, dat je dan meteen bij de eerste generatie al van jarenlange ellende afbent. dat heeft ook tijd nodig.
en natuurlijk bestaat er altijd een kans dat toevallig die genen ook eens niet goed uitpakken. daarom moet je niet op 1 paard (hond) wedden. en meerdere andere honden gebruiken van een ander ras/bastaard, om het ras weer op de rails te krijgen.
kijk afwijkingen die door het mismaakte uiterlijk van een bepaalde hond komen kan je inderdaad makkelijker bij wegfokken door een ander ras of kruising in te zetten die geen extreem uiterlijk heeft, maar bij een aantal ziektes die bij zowel veel rassen als kruisingen voor kunnen komen werkt dat natuurlijk niet zo.
-
ramoon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jack hussel en poedel
ik denk niet dat het probleem in inteelt en lijnteelt zit hoor, en begrijp daarom ook niet zo goed
waarom jullie daarop blijven doorhameren.
het gaat over het doorfokken op de bepaalde eigenschappen die men zo verschrikkelijk mooi vindt,
maar verschrikkelijk onnatuurlijk zijn. als dat niet meer hoeft dan hoef je ook niet die kampioen
die dat nou net zo verschrikkelijk mooi heeft op elke loopse teef te zetten.
en dan vind ik het ergste dat mensen een pupje met de kenmerken kopen en dan zeuren over hoge da kosten,
de reden dat er niks is gezegd over de fokkers die zonder stamboom hele legbatterijen hebben is naar mijn inzicht omdat
daar al zo verschrikkelijk veel over gezegd is en wordt. maar als er geadviseerd wordt waar je een hondje moet halen
er altijd verteld wordt bij een goede fokker die met stambomen weet je wel, nou kunnen we die mensen zeggen niet op een puppyfarm en kijk even zembla
waarom jullie daarop blijven doorhameren.
het gaat over het doorfokken op de bepaalde eigenschappen die men zo verschrikkelijk mooi vindt,
maar verschrikkelijk onnatuurlijk zijn. als dat niet meer hoeft dan hoef je ook niet die kampioen
die dat nou net zo verschrikkelijk mooi heeft op elke loopse teef te zetten.
en dan vind ik het ergste dat mensen een pupje met de kenmerken kopen en dan zeuren over hoge da kosten,
de reden dat er niks is gezegd over de fokkers die zonder stamboom hele legbatterijen hebben is naar mijn inzicht omdat
daar al zo verschrikkelijk veel over gezegd is en wordt. maar als er geadviseerd wordt waar je een hondje moet halen
er altijd verteld wordt bij een goede fokker die met stambomen weet je wel, nou kunnen we die mensen zeggen niet op een puppyfarm en kijk even zembla