Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:
Moon schreef:O ja, de lange lijn :N: :mrgreen: Ik was al vergeten hoe ingewikkeld (letterlijk :smile: ) dat was.
Ga je dan iedere keer de stopfluit gebruiken (of begrijp ik het verkeerd)? En als dat zo is, ben je niet bang dat deze 'zijn kracht verliest'?
Verder lijkt het een heel goede aanpak!
Reageert Ita ook goed op de 'hierkomfluit'?

Ik zit nog ergens aan te denken. Maar misschien heb je dat allang gedaan hoor :wink: . Van die oefeningen met afleiding. Maar je hebt dan wel twee helpers nodig. Je roept de hond heen en weer tussen twee personen en de derde probeert de hond af te leiden. Als de hond reageert op de afleiding bevriest de afleider en laat het leuks verdwijnen. Hond gaat dan toch naar baasje en wordt vorstelijk beloond :wink: .
Dit soort dingen deed ik geregeld met Dante. Geen 'ei van Columbus' maar al die oefeningetjes hielpen wel.
Dat gebruik van de stopfluit zou dan voorlopig zijn alleen voor deze oefening.
Voor de rest gebruik ik die alleen voor dirigeren. En nu dus nog om Ita te leren wat ze moet doen als ze die fluit hoort. Stoppen en naar mij omdraaien om te kijken wat ik van haar wil.

Verlies van kracht?
Hmmmmm nou nee.
Maar ik schreef dit:
ranetje schreef:Er zit wel het risico aan dat ze een keer door die stopfluit heen loopt omdat ik er geen lijn aan kan doen :?
Maar wat moet ik anders? :U:
Als ze door de fluit heen zou gaan lopen ben ik de belangrijkste dirigeerhulp kwijt.
Ik hoop dat het zo'n vaart niet loopt, tot ik de gewenste assistentie heb gevonden. Afbeelding

Komen op de fluit als we gewoon in het bos lopen en ik vind dat ze te ver weg is (en onzichtbaar) gaat prima.
Ze komt, voor zover ik kan beoordelen, direct :ok:
Ze komt ook geregeld langs stormen om even te checken waar ik ben en net als Rana staat ze naast me als ik de riemen pakl als we het bos uit gaan.
Daarover heb ik dus geen klachten :wink:

Maar als er een haas of konijn zou langslopen weet ik vrij zeker waar ze naar toe gaat en dat is niet naar mij :mrgreen:
Tja, wel ingewikkeld :denken:
Wat voor soort assistentie bedoel je dan?
En wat die haas of konijn betreft; da's ook de hogere 'hierkomkunde'. Daarvoor steek ik bij Dante ook niet mijn hand in het vuur (dat hij dan komt) :wink:

Nog even een anekdote over Hydro en hierkomen.
Ik liep in de polder en Hydro liep in een veld met hoge begroeiing; ik kon hem niet zien. Er kwam een paard (met ruiter) aan. Ik ben niet zo zeker van Hydro's reactie daarop, dus met de moed der wanhoop riep ik hem. Eerst gebeurde er niets (ik zag ook niets), toen komt er plotseling, op zijn zij een hond letterlijk het pad op schuiven :N: ; Hydro had zo'n haast om bij me te komen dat hij uit de bocht gevlogen was :smile: :smile: . De vrouw op het paard en ik keken elkaar zo aan; :eek: en ik zei; 'hij luistert goed hè!' :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:Tja, wel ingewikkeld :denken:
Wat voor soort assistentie bedoel je dan?
En wat die haas of konijn betreft; da's ook de hogere 'hierkomkunde'. Daarvoor steek ik bij Dante ook niet mijn hand in het vuur (dat hij dan komt) :wink:
Ik heb een stukje gelezen van iemand die zegt dat je op een positieve wijze dat appel op afstand (haas en konijn) kunt trainen, dus zonder TT.
Ik ben uiteraard zeer belangstellend, maar ik weet niet wie hij is (nickname) en dat probeer ik uit te vinden :wink:
Ik hoop dat die persoon mij assistentie wil geven bij dat stukje training.
Nog even een anekdote over Hydro en hierkomen.
Ik liep in de polder en Hydro liep in een veld met hoge begroeiing; ik kon hem niet zien. Er kwam een paard (met ruiter) aan. Ik ben niet zo zeker van Hydro's reactie daarop, dus met de moed der wanhoop riep ik hem. Eerst gebeurde er niets (ik zag ook niets), toen komt er plotseling, op zijn zij een hond letterlijk het pad op schuiven :N: ; Hydro had zo'n haast om bij me te komen dat hij uit de bocht gevlogen was :smile: :smile: . De vrouw op het paard en ik keken elkaar zo aan; :eek: en ik zei; 'hij luistert goed hè!' :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:
Hartstikke goed :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat ik mij zo, met mijn blinde vlek manie, zit te bedenken hé. Kan het ook zo zijn dat je je te veel laat leiden door de oefeningen en daardoor wat over het hoofd ziet?
Als de hond bijvoorbeeld nog niet een beetje steady is, kun je beter nog niet gaan apporteren. Omdat de kans groot is dat het dan een levenslang probleem blijft. Beter een jaar uittrekken voordat er daadwerkelijk een dummy wordt gegooid dan 10 jaar dummy's wegpakken :wink:
En op dezelfde manier, als betrouwbaar hierkomen met afleiding er nog niet helemaal stevig inzit, en dat vind ik helemaal geen schande met een jonge hond, is die oefening nu misschien nog wat te vroeg?
Ik bedoel er verder niks mee, maar soms moet je net zo goed naar de hond luisteren als naar een trainer met een programma :wink:
En dat doe je heel goed op detail, maar misschien kijk je daarbij per ongeluk over iets groters heen? :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jaap* schreef:Wat ik mij zo, met mijn blinde vlek manie, zit te bedenken hé. Kan het ook zo zijn dat je je te veel laat leiden door de oefeningen en daardoor wat over het hoofd ziet?
Als de hond bijvoorbeeld nog niet een beetje steady is, kun je beter nog niet gaan apporteren. Omdat de kans groot is dat het dan een levenslang probleem blijft. Beter een jaar uittrekken voordat er daadwerkelijk een dummy wordt gegooid dan 10 jaar dummy's wegpakken :wink:
En op dezelfde manier, als betrouwbaar hierkomen met afleiding er nog niet helemaal stevig inzit, en dat vind ik helemaal geen schande met een jonge hond, is die oefening nu misschien nog wat te vroeg?
Ik bedoel er verder niks mee, maar soms moet je net zo goed naar de hond luisteren als naar een trainen met een programma :wink:
En dat doe je heel goed op detail, maar misschien kijk je daarbij per ongeluk over iets groters heen? :19:
Ik lees steeds lekker mee in dit topic, heb natuurlijk niet zo´n goede kijk op jachthonden(training) en steek er wel heel veel van op, maar het vetgedrukte is eigenlijk ook het eerste wat mij door mijn hoofd schoot na het lezen van het trainingsverslag.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Wat ik mij zo, met mijn blinde vlek manie, zit te bedenken hé. Kan het ook zo zijn dat je je te veel laat leiden door de oefeningen en daardoor wat over het hoofd ziet?
Ik bedoel er verder niks mee, maar soms moet je net zo goed naar de hond luisteren als naar een trainer met een programma :wink:
Ik zit nu even te piekeren over wat je bedoelt :wink:
Trainen op respecteren van dummy's is waarschijnlijk nog te vroeg voor Ita. Ik heb het nog niet overlegd met mijn trainingsmaatje of en hoe we zoiets voor haar zouden aanpakken, maar idd nu nog te vroeg. :ok:
Weg pakken van dummy's mag bij haar helemaal niet ("ogenhond" als ik haar goed heb ingeschat).
Ze is niet helemaal betrouwbaar steady op een markeerapport maar tot nu toe is ze wel pas gegaan als ik het commando gaf.
De ene keer omdat er een lijntje aan zit :mrgreen:
De andere keer zonder lijntje, maar ze is dan wel uitermate gespannen.
Net zoals ik bij Rana heb gemerkt, kan ik wel zelf een markeerapport opgooien, teruglopen, naast haar gaan staan en haar dan op apport sturen.
Dan is ze perfect steady. :ok:
Als een ander opgooit en ik de hele tijd naast haar blijf staan is ze veel minder steady.

Hierkomen zonder afleiding voor die vreselijke oefening voor de C proef :roll: is voor Ita ook nog erg moeilijk.
Maar ze doet het wel. :D
Ik heb het vanmorgen weer even geoefensd en dat ging redelijk.
Het uitsturen gaat wat traag.
Ze loopt wel vooruit, maar ze wacht op het fluitje.
Dat vermoed ik tenminste omdat ze hier eens snuffelt..............en daar eens snuffelt.................. en weer een stapje verder snuffelt............enz. :mrgreen:
Geeft niet, als ze maar ver genoeg weg gaat.
Zal ook wel punten kosten bij sommige keurmeesters, maar daar zit ik niet mee.
Als het een 6 is vind ik het best :ok:
Het zou een beetje lullig zijn als ze daarop haar diploma zou verliezen.
In principe zou ze een B kunnen halen volgens vrijwel alle trainers die rondlopen op de trainingsgroep.
En dan niet vanwege haar leeftijd :mrgreen: (de veelgebruikte kreet: ze is nu 16 maanden dus dat moet ze kunnen hoor ik niet meer zo vaak gelukkig) maar gewoon om wat ze tijdens de trainingen laat zien.

Ik train haar overigens niet speciaal om dat diploma te halen. Niet dit jaar :wink:
Dus ook bij de oefeningen zit ik daar niet specifiek op te "kneden".
Ik vind het belangrijker dat ze oplossingen vindt voor omstandigheden die ze nog niet goed kent en dat doet ze aardig.
Met rugwind insturen voor een verloren apport gaat haar goed af. Ze neemt dan uit zichzelf veel diepte om daarna naar links en naar rechts op de wind te zoeken :ok:
Dat vind ik belangrijker dan dat ze keurig netjes met het apport voor me komt zitten.
Dat nette afwerken komt wel als ze daar aan toe is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zit nu even te piekeren over wat je bedoelt :wink:
Het inspringen gebruik ik alleen maar als voorbeeld hoor :wink:
Dat je, met het hoofd helemaal bij de oefening, niet per ongeluk de basis uit het oog moet verliezen is wat ik bedoelde te zeggen. In het algemeen dus, niet specifiek met het oog op deze oefening.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Hierkomen zonder afleiding voor die vreselijke oefening voor de C proef :roll: is voor Ita ook nog erg moeilijk.
Maar ze doet het wel. :D
heb je enig idee waarom ze dat moeilijker vindt dan het hierkomen (zonder haas dan :mrgreen: ) tijdens een wandeling?
Omdat je voor die proef de hond alleen maar weg stuurt om hem te kunnen terugroepen denk ik?
Volgens mij vinden veel honden dat ze weg gestuurd worden om daar (ergens "weg" dus) iets te doen voor de baas.
Apporteren o.i.d.
Het idee dat je dan alleen maar wordt teruggeroepen slaat voor mij nergens op, maar voor de hond naar mijn idee ook niet :mrgreen:
Misschien breng ik dat wel over aan mijn honden :smile:
Ik moet het eigenlijk trainen als een (onzinnig :boos: ) kunstje.
Dat doen veel voorjagers.
Dat kan je zien op de proeven aan de manier waarop de hond weggaat en zich omdraait op de fluit.
Officiëel moet je de hond "vrij" geven. Maar dat slaat ook nergens op want een hond die "vrij" is mag, als hij dat wil, ook naast je blijven zitten of liggen :wink:
En dat kost te veel tijd op een proef. :19:

Een van de voorjagers wist dat de keurmeester een punt af trok als je de hond een "vooruit" commando gaf.
Dus had hij zijn hond getraind op het commando "koelkast" :mrgreen:
Gewoon ook een kunstje dus.
Voor veel honden kennelijk toch verdraaid lastig.

Als je ze vooruit stuurt voor het dirigeren zit er een doel achter. Zitten op afstand, vervolgens een andere richting op gestuurd worden en daarna het signaal krijgen dat daar "ergens" wild moet liggen wat je dan als hond zijnde moet opzoeken en naar de baas brengen.
Dat is doelmatig, ook al zal het dirigeren op die manier in de praktijk weinig worden gebruikt :wink:

Het is niet voor niets dat Cynophilia diezelfde oefening uit het G&G 1 programma heeft geschrapt jaren geleden.
Zij vonden het kennelijk ook nogal onzinnig eigenlijk.
Ik ben er met Gregor nog een keer op gezakt ergens rond 1991.
Toen ik hem vooruit stuurde bij het examen landden er net 10 eenden in het naastgelegen weiland :N: ................................. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:.....
oh, maar je hoeft míj niet te overtuigen van de onzinnigheid van die oefening hoor :F: . we hadden het er een poos geleden nog ergens over maar ik dacht toen (blijkbaar helemaal verkeerdelijk) dat jij ze nog wel OK vond :oeps: :mrgreen: .

zoals je weet vind ik het terugroepen-met-onderbreking net zo stom (en, verbazingwekkend, mijn honden ook :mrgreen: ), ik heb een godsgruwelijke hekel aan zinloze kunstjesoefeningen.

zeg ita maar dat ik haar voor 200% begrijp :knuffel1: :mrgreen: .
En dat kan nou net weer nut hebben vind ik :mrgreen: :smile:
Stel:
Hondje uit zicht
Terug roepen en ontdekken dat je hond snel naar je toe komt vanaf de overkant van de straat...................
En daar komt een auto aan scheuren............................
Dan is een wacht commando of zit commando heel handig :ok: :wink:

Ik heb het met Rana ook vaak geoefend aan de rand van een grasveld.
Rana op het veld, en ik aan de andere kant van de "straat" (doodlopend stukje zonder verkeer :wink: )

Die uitstuur en terugroep oefening heb ik altijd idioot gevonden.
Maar eens, ooit, een KNJV-B diploma vind ik wel leuk :oops:
Dus bidden dat het er uit gehaald wordt, of een, twee, drie................in godsnaam dan maar :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:die redenering wordt er altijd aan gekoppeld, en als reden waarom dit bevel nuttig kan zijn klopt het wel. maar deze oefening aanleren en af en toe een keer in verschillende situaties laten uitvoeren ter herinnering is iets geheel anders als ze keer op keer op keer op keer op keer weer uitvoeren in de afstompende omstandigheden van een oefenveld, waarbij het steeds maar weer op hetzelfde neerkomt : 'de baas gaat roepen, maar er heengaan heeft geen zin want ik ga amper zijn kant op als hij me alweer in 'af' gaat brullen'.

ik weet dat jouw honden (of in ieder geval rana) geen moeite hebben met die oefening en wel mooi op snelheid blijven komen, maar dan is ze voor mij de uitzondering op de regel, want bij 80% van de honden zie je dat ze nog amper willen vertrekken, of heel traag komen, of juist als een raket doorracen om aan de 'af' te ontsnappen.

daarbij schiet de oefening ook helemaal zijn doel voorbij, want om zoveel mogelijk punten te kunnen halen op het examen of wedstrijd wordt er tot in de puntjes getraind op detailverschillen in de houding of stem van de baas, zodat de hond heel goed weet wanneer hij 'vals' geroepen wordt (en dus in af zal moeten) en wanneer hij helemaal in voorzit mag komen.

en laat dit laatste nou net niet het geval zijn in een noodsituatie :wink: .
:mrgreen:
Op G&G trainingen zoals bij Rana stop ik zelden of nooit af nadat het commando op zich is begrepen.
Anders gaan ze inderdaad anticiperen.
Dus nee, dat is voor mij dan nooit een reguliere oefening :wink:

Die 80% van jou wordt dus gewoon sufgetraind op zoiets.
En dat is wat je nou juist niet moet doen.
Snappen ze het commando?
Prima. Eens in de zoveel tijd worden ze afgestopt ter herinnering.
Verder niet.
Ik roep juist vaak lekker door met extra lekkers of een balletje achter mij op de grond.
Maar dat betreft de G&G
Bij jachttraining stop ik alleen af bij uitzenden als er van richting veranderd moet worden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Dat je, met het hoofd helemaal bij de oefening, niet per ongeluk de basis uit het oog moet verliezen is wat ik bedoelde te zeggen. In het algemeen dus, niet specifiek met het oog op deze oefening.
Ik pieker nog steeds :?
Misschien denken we precies hetzelfde..............................wat bedoel jij in dit verband met "de basis"?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Misschien denken we precies hetzelfde..............................wat bedoel jij in dit verband met "de basis"?
Dat Ita nog moeite heeft met hierkomen met veel afleiding. Dat kun je ook gewoon als losstaand feit bekijken zonder het te betrekken op een oefening :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Dat Ita nog moeite heeft met hierkomen met veel afleiding. Dat kun je ook gewoon als losstaand feit bekijken zonder het te betrekken op een oefening :wink:
Ja dat ze daar moeite mee heeft vind ik heel begrijpelijk.
Dat is tijdens wandelingen niet anders.
Ik neem haar dat ook niet kwalijk :wink:

Maar wat bedoel je met "zonder het te betrekken op een oefening"?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:tot ik dropje opriep, op het teken van de keurmeester moest ik haar afroepen en pal op de hoogte van de keurmeester viel ze als een steen, bleef keurig liggen tot ik haar weer riep en kwam netjes voorzitten :cheer: !
aahhhhh, en daar stonden ze allemaal op hun neus te kijken, mijn criticasters :smile2: :mrgreen: .
Jij bent dus ook een rare snijboon op de training :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Maar wat bedoel je met "zonder het te betrekken op een oefening"?
Nou, ik kreeg de indruk dat je nogal fixeerde op de uitstuurproef. Terwijl het eigenlijk "gewoon" een opvoedingszaak is.
Daar bedoel ik vérder niks mee, maar als je fixeert op een goede uitvoering van de oefening en daarbij even uit het oog verliest dat het eigenlijk niks met die oefening te maken heeft zit je even op het verkeerde spoor :wink:
Dat kan heel snel gebeuren zonder dat je het in de gaten hebt. Je zou snel in de verleiding kunnen komen om te gaan oefenen op de oefening.
Dat je dat niet over het hoofd moet zien, dat bedoelde ik :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Maar wat bedoel je met "zonder het te betrekken op een oefening"?
Nou, ik kreeg de indruk dat je nogal fixeerde op de uitstuurproef. Terwijl het eigenlijk "gewoon" een opvoedingszaak is.
Daar bedoel ik vérder niks mee, maar als je fixeert op een goede uitvoering van de oefening en daarbij even uit het oog verliest dat het eigenlijk niks met die oefening te maken heeft zit je even op het verkeerde spoor :wink:
Dat kan heel snel gebeuren zonder dat je het in de gaten hebt. Je zou snel in de verleiding kunnen komen om te gaan oefenen op de oefening.
Dat je dat niet over het hoofd moet zien, dat bedoelde ik :mrgreen:
Ik geloof dat ik het begrijp.
Het gaat er niet alleen om dat er op die oefening iets niet goed gaat.
Ik denk dat je dit bedoelt? :wink:
Dat schreef ik op de vorige pagina.
ranetje schreef:Ik heb voor de oefening op zich wel een tip gekregen.
Maar voor mijn gevoel is het toch een signaal dat er iets nog niet helemaal goed gaat.
Dat moet ik zien op te lossen, want het bevalt me niet.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik geloof dat ik het begrijp.
Maar voor mijn gevoel is het toch een signaal dat er iets nog niet helemaal goed gaat.
Daaruit maakte ik eigenlijk juist wél op dat je het idee hebt dat het nog een beetje schort aan het appél :wink:
Wat denk je zelf dat er nog niet helemaal goed gaat?
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik geloof dat ik het begrijp.
Daaruit maakte ik eigenlijk juist wél op dat je het idee hebt dat het nog een beetje schort aan het appél :wink:
Wat denk je zelf dat er nog niet helemaal goed gaat?
Dat bedoelde jij dus niet? :denken:
Ik bedoelde dat het algemene appèl, niet speciall gericht op jachttraining, maar "gewoon" het dagelijkse contact houden (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen), niet helemaal is zoals ik het zou willen.
Die jachttraining loopt best goed, maar er is meer dan alleen jachttraining :wink:
Dat zit voor een deel in de leeftijd van Ita, maar het kan zijn dat ik ergens iets niet op de juiste manier aanpak.
En daarvoor zou ik dus graag iemand als begeleider willen die daar naar kan kijken.
Iemand die een beetje op de zelfde manier denkt over opvoeden als ik.
En dus niet iemand die meteen met een TT gaat zwaaien :mrgreen:
Want die wil een verschijnsel oplossen en ik wil de basis verbeteren.

Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk uitleg :?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk uitleg :?
Ja :mrgreen:
Wij bedoelen hetzelfde :ok:

Ik zou daarom die appél oefening (indien afleiding) even niet meer doen, totdat je vinger op de zere plek hebt weten te leggen. Net zoals ik met een (hypothetische) inspringende hond liever niet veel apporteeroefeningen zou doen.
Omdat ik het inspringen met apporteren waarschijnlijk niet op ga lossen. Begrijp je zo ook wat ik aanvankelijk bedoelde? :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk uitleg :?
Ja :mrgreen:
Wij bedoelen hetzelfde :ok:

Ik zou daarom die appél oefening (indien afleiding) even niet meer doen, totdat je vinger op de zere plek hebt weten te leggen. Net zoals ik met een (hypothetische) inspringende hond liever niet veel apporteeroefeningen zou doen.
Omdat ik het inspringen met apporteren waarschijnlijk niet op ga lossen. Begrijp je zo ook wat ik aanvankelijk bedoelde? :wink:
Ja :mrgreen: :ok:

Ik ben blij dat ik nog even heb doorgezeurd :mrgreen: over wat je nou precies bedoelde :wink:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 mei 2009 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Hahaha :ok: , nog even voor wat betreft de "hulp", of "het vreemde oog". De oorzaak ligt vast niet in het trainen :wink:
Het zit hem vast ergens in de tijd waarin je niet traint. In geval je van plan was één af andere superjachttrainer in te schakelen bedoel ik. Die man zal je vast niet op een trainingsfoutje tijdens het oefenen gaan betrappen :wink:
Maar misschien wel tijdens de dagelijkse omgang :19:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Hahaha :ok: , nog even voor wat betreft de "hulp", of "het vreemde oog". De oorzaak ligt vast niet in het trainen :wink:
Het zit hem vast ergens in de tijd waarin je niet traint. In geval je van plan was één af andere superjachttrainer in te schakelen bedoel ik. Die man zal je vast niet op een trainingsfoutje tijdens het oefenen gaan betrappen :wink:
Maar misschien wel tijdens de dagelijkse omgang :19:
Huhuh :oops: ....dank voor het vertrouwen :wink:
Zelf trainen met een hond kan heel goed verkeerd gaan ook al weet je hoe het moet. Je ziet niet alles gewoon omdat je er naast staat en niet aan de kant.

Ik was van plan om iemand in te schakelen die zelf staande honden heeft, er mee jaagt en die goed bekend is met de manier van omgaan met honden zoals Anke Bogaerts dat adviseert.
Anke kijkt ook verder dan training alleen.
Ik moet hem alleen nog vinden :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:tot ik dropje opriep, op het teken van de keurmeester moest ik haar afroepen en pal op de hoogte van de keurmeester viel ze als een steen, bleef keurig liggen tot ik haar weer riep en kwam netjes voorzitten :cheer: !
aahhhhh, en daar stonden ze allemaal op hun neus te kijken, mijn criticasters :smile2: :mrgreen: .
Jij bent dus ook een rare snijboon op de training :mrgreen:
hoe kóm je erbij :F: :F: ?!
Ik herken iets 8) :mrgreen:
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Het "vrij" geven is voor Nilsson ook een moeilijke oefening.
Hij komt wel direct terug maar wil niet ver weg.
Hij blijft na een paar honderd meter staan en kijkt mij aan zo van: ja....en nu?
of hij gaat vlak bij mij staan snuffelen.

De tip van het opgooien van een dummy als je hond niet snel terug komt kregen sommigen bij ons op de training ook maar dan moet je hond wel naar je kijken inderdaad.
Leuk om de trainingsperikkelen te lezen :ok: en dat van die rare snijboon is heel herkenbaar.
Ik heb Nilsson ook weleens een oefening NIET laten doen omdat ik vond dat hij die oefening totaal niet beheerste en het keer op keer mis ging.
Bijv. een apport uit het water.

Eigenwijs? nee, ik ken mijn hond het beste.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:Het "vrij" geven is voor Nilsson ook een moeilijke oefening.
Hij blijft na een paar honderd meter staan en kijkt mij aan zo van: ja....en nu?

De tip van het opgooien van een dummy als je hond niet snel terug komt kregen sommigen bij ons op de training ook maar dan moet je hond wel naar je kijken inderdaad.
Leuk om de trainingsperikkelen te lezen :ok: en dat van die rare snijboon is heel herkenbaar.
Ik heb Nilsson ook weleens een oefening NIET laten doen omdat ik vond dat hij die oefening totaal niet beheerste en het keer op keer mis ging.

Die paar honderd meter is een typfout denk ik?
Hij hoeft maar iets meer dan 30 meter weg :razz:

Ik verander (vereenvoudig) oefeningen wel eens :wink:
Daar wordt dan wat lacherig of spottend over gedaan.
Want een hond van die leeftijd............. enz.

Het verschilt ook heel erg per trainingsavond.
De ene trainer vraagt hoe ik de oefening had gedacht.
De andere trainer bezweert me dat als ik het niet op een bepaalde manier doe er niks van terecht komt
En weer een andere trainer zegt dat het zelftraining is, dus dat ik dat zelf mag beslissen, maar............................ :mrgreen:

We hebben steeds maar twee keer achter elkaar dezelfde trainer.
Ik vind dat wat vermoeiend :?
De trainingsverslagen die ze maken gaan wel steeds naar de nieuwe trainer, maar of die er iets mee doet? :19:
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

ranetje schreef:
Langhaar schreef:Het "vrij" geven is voor Nilsson ook een moeilijke oefening.

Die paar honderd meter is een typfout denk ik?
Hij hoeft maar iets meer dan 30 meter weg :razz:

Ik verander (vereenvoudig) oefeningen wel eens :wink:
Daar wordt dan wat lacherig of spottend over gedaan.
Want een hond van die leeftijd............. enz.

Het verschilt ook heel erg per trainingsavond.
De ene trainer vraagt hoe ik de oefening had gedacht.
De andere trainer bezweert me dat als ik het niet op een bepaalde manier doe er niks van terecht komt
En weer een andere trainer zegt dat het zelftraining is, dus dat ik dat zelf mag beslissen, maar............................ :mrgreen:

We hebben steeds maar twee keer achter elkaar dezelfde trainer.
Ik vind dat wat vermoeiend :?
De trainingsverslagen die ze maken gaan wel steeds naar de nieuwe trainer, maar of die er iets mee doet? :19:
Dus daarom blijft hij staan, ik stuur hem gewoon te ver weg :denken:
Nee hoor, inderdaad typefout, moet zijn een paar meter. :wink:

Heel verwarrend als je steeds weer andere trainer hebt.
Hadden wij ook last van en dat gaf soms zoveel verwarring.
En als je dan net komt kijken in de jachtwereld en het is je eerste jachthond en je bent nog volgzaam dan kon het weleens gebeuren dat is zo stond :denken: bij een oefening omdat ik het niet meer snapte.
Het gevolg is dan natuurlijk dat Nilsson ook zo :denken: ging staan.
Wij hebben er wat van gezegd en toen kregen wij per groep een vaste trainer en dat werkte veel beter.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:Dus daarom blijft hij staan, ik stuur hem gewoon te ver weg :denken:
Nee hoor, inderdaad typefout, moet zijn een paar meter. :wink:

Heel verwarrend als je steeds weer andere trainer hebt.
Hadden wij ook last van en dat gaf soms zoveel verwarring.
En als je dan net komt kijken in de jachtwereld en het is je eerste jachthond en je bent nog volgzaam dan kon het weleens gebeuren dat is zo stond :denken: bij een oefening omdat ik het niet meer snapte.
Het gevolg is dan natuurlijk dat Nilsson ook zo :denken: ging staan.
Wij hebben er wat van gezegd en toen kregen wij per groep een vaste trainer en dat werkte veel beter.
Dat is inderdaad nog een extra probleem voor een aantal cursisten.
En inderdaad, als je zelf zo :denken: staat snapt de hond het ook niet meer.
Een erg duidelijke opdracht zal je dan niet verstrekken denk ik.

Ik vraag me af waarom er zo van trainer wordt gewisseld. Je komt het zelden tegen op trainingsgroepen .....................
Ga ik toch eens vragen :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Geef je eigenlijk het commando "vooruit" bij de uitstuuroefening Nettie?
Jaap*
Zeer actief

Of gebaar je misschien per ongeluk tegelijkertijd een commando? (Wappertje met je hand ofzo?)
ranetje
Zeer actief

Ik richt haar (hand boven de kop) zodat ze niet rechtstreeks omkeert en achter me met andere hondjes gaat spelen.
En dan inderdaad een wappertje en "toemaar".
Als ik alleen maar toemaar zeg, zonder wappertje, blijft ze gezellig zitten :mann:

"Vrij" betekent bij ons banjeren tot je er bij neervalt (nou ja...... :mrgreen: ) in ieder geval niet binnen 30 meter teruggeroepen worden.

Hoezo?
Heb je een idee?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik richt haar (hand boven de kop) zodat ze niet rechtstreeks omkeert en achter me met andere hondjes gaat spelen.
En dan inderdaad een wappertje en "toemaar".
Als ik alleen maar toemaar zeg, zonder wappertje, blijft ze gezellig zitten :mann:

"Vrij" betekent bij ons banjeren tot je er bij neervalt (nou ja...... :mrgreen: ) in ieder geval niet binnen 30 meter teruggeroepen worden.

Hoezo?
Heb je een idee?
Weet ze al wat "vooruit" betekent?
Als dat zo is maak je haar een beetje in de war denk ik :wink:
Het is duidelijk dat het wappertje nu voor haar het commando is :mrgreen:
Maar waarvoor :19:
Maar als ze het commando "vooruit" al beheerst zou ik in ieder geval het richten achterwege laten. Want nu doe je verschillende dingen half. Je stuurt haar niet vooruit, en je geeft haar niet vrij :19:
Verder haal je de snelheid wel uit de dirigeeroefening als je haar vaak terugfluit uit een vooruit ben ik bang, ze gaat wachten op de fluit.
Na een "vooruit" moet, vooral in het begin vind ik, een leuke vervolgopdracht volgen.

Ik ben van mening dat je de uitstuurproef wel moet doen door vrij te geven, en als de andere honden dan een te grote magneet blijken te zijn zul je het op grotere afstand van die honden moeten doen. Of helemaal niet :wink:
Dan is het er nog te vroeg voor.

De vooruit zou ik overigens alleen met de stem commanderen (voooooooooruit), omdat je haar daar ook onderweg nog mee kunt steunen als je de afstand uitbouwd. Dat gaat niet met een wappertje :mrgreen: :wink:
Eigenlijk zijn wappertjes helemaal verboden vind ik, want het leidt zo gemakkelijk tot onduidelijkheid voor de hond.
Het gebaar wordt immers meestal met voorrang opgevolgt :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”