Jaap* schreef:ranetje schreef:Gisteravond weer training gehad.
Ita is af en toe behoorlijk onrustig als ze lang moet wachten.
Wij hebben veel geoefend met een voerdummy achter de hond neergooien tijdens het wachten. Na het rustig
wachten mag die dan gehaald worden
Dat kun je goed uitbouwen.
Hoe ik dat moet doen in deze groep moet ik dan nog wel even bekijken
Ik ben hier toch al een rare snijboon in de ogen van velen, en dan zoiets ook nog?....................
Bij het markeren ging het niet goed.
Het voorwerp leek me ook iets minder geschikt, maar ik maakte zelf ook weer een fout.
Het is gewoon niet verstandig om toe te kijken met Ita als de andere honden markeren.
Ita gaat de plek dan wel goed onthouden, maar als ze dan zelf een heel klein stokje krijgt omwikkeld met wat wildzwijnvacht en ook nog eens heel laag en niet op dezelfde plek geworpen, dan gaat het dus mis
Dus ongeschikt apport denk ik dan en een fout van mij.
Volgende keer beter. (en opletten welke apporten er gegooid worden)
Ja, dat is ook bijna een beetje gemeen spelen natuurlijk
Ik zou haar steunen met een spannend "let op hé" als je weet dat er voor haar wordt gegooid. Haar apport moet nét wat specialer zijn zegmaar
Werken er al wel eens honden tegelijkertijd trouwens?
Want dat zou voor haar misschien ook wel goed zijn?
Ik wil nog steeds zeker bij het markeren op succes trainen. Met zo'n klein voorwerp is dat nauwelijks mogelijk (zeg maar niet) en dat vind ik vervelend.
Zo goed is Ita nog niet in markeren (

ondanks dat ze een ogenhond is volgens mij?)
Tegelijkertijd werken?
Hmmmmmmmmmm hangt er van af welke andere honden (en hun bazen!!) er zijn denk ik?
Er wordt nog wel eens een hond flink schreeuwend en brullend "begeleid"

en er zijn honden die nog behoorlijk uit de hand gaan. Daar is Ita echt een kleine meid bij vergeleken.
Is het dan verstandig?
Naar mij n idee wordt het dan een rotzooi met gillende en schreeuwende mensen en honden die het dan ook niet meer weten.
Direct daarna werd op hetzelfde punt het vooruitsturen en terugroepen geoefend.
Nou ja vooruit ging dus goed, alleen terugkomen............................
Er lag daarvoor ook een apport, dus moest en zou Ita een apport halen.
Zoeken, zoeken en nog eens zoeken.
Op een proef zou dat dus een dikke O zijn.
Dus geen C diploma.
Weer de uitstuurproef?
Als ze dan niet komt als je haar roept/fluit zou ik dezelfde proef gaan oefenen met een hele lange lijn denk ik.
Dat zoeken is op zich al té zelfbelonend voor haar denk ik.
Ik denk wel eens dat een hond waar je zelf veel mee traint op een gegeven moment gaat denken dat elk apport voor hem is?
Is het ook zelfbelonend als er geen apport ligt?

Ik ben met de voerdummy gaan trainen in het hierkomen.
De afstand is nog niet zo heel erg groot (ongeveer 20 tot 25 meter) maar dat lukt.
Vorige week had ik dat advies gekregen (met een gewone dummy dan

) en dat gaat best goed.
Die trainer zei, train het ook maar direct achter de volgproef, als je oefent, dan weet je hond wat er gaan gebeuren en kan je op die manier een automatisme er van maken.
Hij vind dat onderdeel van de proef duidelijk ook niet zo geslaagd
Deze keer werd het volgen daar
na geoefend, dus dat ging anders dan anders.
Wel twee honden tegelijkertijd met een gedeeltelijk gezamelijk parcours.
Ik heb samen met een Draadhaar gelopen.
Dat ging prima
Er lag geen apport
Het was alleen hetzelfde stuk veld waar we direct daarvoor het markeren hadden gedaan.
Ik ga denk ik wel het terugroepen van een apport ook oefenen (met een lange lijn).
Ik ben ook nog steeds aan het oefenen om haar tijdens de wandeling terug te roepen als ik zie dat er iets "interessants" gaat komen.
Dan duikt ze als een kat in lage houding............gaat een stuk sluipen................ en dan fffffffffft weg is ze.
Voor dat laatste stukje moet ik haar terug hebben of laten wachten anders is ze zo 100 meter verder.
Om vervolgens met een pretbek weer om te keren en terug te racen
De andere oefeningen gingen wel prima.

En ze heeft een gans geapporteerd
Wederom een opmerking dat ik na het apporteren direct beloonde voordat de riem weer omgedaan was.
"De proef is pas afgelopen als de riem weer vast zit"
Dat is waar............................ maar dit is een training en geen proef
Hihihi, je bent een beetje kriegel hé?
Ja

Ik heb het trouwens hardop gezegd hoor.
De trainer gaf toe dat het geen proef was