Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oor al 7 weken ziek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Oor al 7 weken ziek

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik haal trouwens het plastic eraf als hij net uit de vriezer komt, 1 keer gehad dat 't vleesvocht in m'n oog spoot en daar had ik niet nog een keer zin in.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ontdooi twee rollen Lotgering (elk 500g) in de koelkast. Na 24 uur is het meestal nog behoorlijk bevroren, na 48 uur is het bijna ontdooid. Elco en Gait eten er 3 dagen van, op dag 2 pak ik al de volgende portie. Vergeet ik dat, dan zet ik het de eerste nacht buiten de koelkast of ik geef een dag alleen maar brokken
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik geef dagelijks vloeibare medicatie en dat spuit ik in een plakje worst. Dat zou in jouw geval een brokje carnibest kunnen zijn. Weet ik tenminste zeker dat ze niet gaat lopen smeren en echt alles binnenkrijgt. En ontdooien idd niet in de koelkast, duurt veel te lang.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Hopelijk knapt ze snel op!

Ik haal het vlees er altijd uit als wij zelf gaan eten en dan zet ik het in de koelkast als we naar bed gaan.
Soms is het dan nog heel iets bevroren, dan doe ik er iets lauw water over of het in de kong.

Kan de medicatie niet door eten?
Anders idd bij mondhoeken even losmaken en er zit een opening tussen wat kiezen/tanden.
Belonen nadien wellicht dat ze dan makkelijker wordt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik haal de kvv er 's avonds uit rond 17.00 uur en leg het in een afgesloten curverbox in de keuken. 'S ochtends is t ontdooid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Poeh wat een zorgen hebben jullie zeg. In elk geval kun je nu met een plan aan de slag.
Succes met de medicijnen toedienen en ik duim mee dat ze snel weer aansterkt en opknapt!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

In de koelkast omdat dat op de verpakking staat haha. Zodat het daarna nog 2 dagen houdbaar is denk ik? (Staat er op). Maar hier gaat het als het goed is dezelfde dag nog op dus dan doe ik het er gewoon buiten, zo was ik dat met Rodi ook gewend.

In de wangzak, ja dat ik daar zelf niet aan dacht! Ik ga het proberen. Beloning mag ze niet, maar misschien kan in de dierenwinkel gedroogde eend vinden, dat mag ze vast wel.

-Lilo- schreef:Ik geef dagelijks vloeibare medicatie en dat spuit ik in een plakje worst. Dat zou in jouw geval een brokje carnibest kunnen zijn. Weet ik tenminste zeker dat ze niet gaat lopen smeren en echt alles binnenkrijgt. En ontdooien idd niet in de koelkast, duurt veel te lang.
Ze krijgt opzich al een hele pillenfabriek door haar eten :P but if al else fails!
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

mijke schreef:In de koelkast omdat dat op de verpakking staat haha. Zodat het daarna nog 2 dagen houdbaar is denk ik? (Staat er op). Maar hier gaat het als het goed is dezelfde dag nog op dus dan doe ik het er gewoon buiten, zo was ik dat met Rodi ook gewend.

In de wangzak, ja dat ik daar zelf niet aan dacht! Ik ga het proberen. Beloning mag ze niet, maar misschien kan in de dierenwinkel gedroogde eend vinden, dat mag ze vast wel.

-Lilo- schreef:Ik geef dagelijks vloeibare medicatie en dat spuit ik in een plakje worst. Dat zou in jouw geval een brokje carnibest kunnen zijn. Weet ik tenminste zeker dat ze niet gaat lopen smeren en echt alles binnenkrijgt. En ontdooien idd niet in de koelkast, duurt veel te lang.
Ze krijgt opzich al een hele pillenfabriek door haar eten :P but if al else fails!
Ja Lo ook, plakje worst met 2.5 pil en druppels en voor dr neus houden met een tweede ernaast. Gaat altijd goed :cool2:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik spoot het ook in een wangzak voor het geval ze niet wilden eten.
Heel veel sterkte met Oortje, ik hoop dat ze er bovenop komt!
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Fijn dat er nu duidelijkheid is. Hopelijk slaat de behandeling aan!
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
mijke
Zeer actief

Nou, in de wangzwk, ze schudt gewoon met haar kop en heel de keuken zit onder :P Ik heb het maar een beetje opgedept met een stuk vlees en dat eet ze wel, dus voortaan idd maar gewoon over het voer!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hebben jullie de koelkast allemaal zo koud staan?
Een rol bevroren kvv van 500 gram leg ik om 18.00 uur in de koelkast en die is dan de volgende ochtend om 09.00 uur (als ik terug kom van de wandeling) ontdooid.

Hopelijk slaat de behandeling aan en kan Oor nog lekker een tijd goed mee :ok:

Met een kleine pipet kan je ook de ruimte tussen tanden en kiezen gebruiken om het medicijn helemaal in de bek te spuiten als het met spuiten in de wangzak niet lukt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

ranetje schreef:Hebben jullie de koelkast allemaal zo koud staan?
Een rol bevroren kvv van 500 gram leg ik om 18.00 uur in de koelkast en die is dan de volgende ochtend om 09.00 uur (als ik terug kom van de wandeling) ontdooid.

Hopelijk slaat de behandeling aan en kan Oor nog lekker een tijd goed mee :ok:

Met een kleine pipet kan je ook de ruimte tussen tanden en kiezen gebruiken om het medicijn helemaal in de bek te spuiten als het met spuiten in de wangzak niet lukt.
Mijn koelkast staat op 5 °C, de vriezer op -21 °C.
Ik ontdooi het vlees onder in de koelkast, dat scheelt ook nog wat met boven.
Bij mij is een rol de volgende morgen nog bevroren, alleen de buitenlaag is ontdooid.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Oh wat een zorgen :( . Hopelijk lukt het om Oor erdoorheen te trekken.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Gelukkig een klein lichtpuntje. Hopelijk slaat de behandeling aan, zet 'm op Oor!
Laatst gewijzigd door Floortje op 10 jan 2020 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mijke
Zeer actief

Nanna schreef:
mijke schreef:Nou, in de wangzwk, ze schudt gewoon met haar kop en heel de keuken zit onder :P Ik heb het maar een beetje opgedept met een stuk vlees en dat eet ze wel, dus voortaan idd maar gewoon over het voer!
Hoe ik het doe. Druppels in de wangzak. Bek dichthouden. Dan wat smeerkaas op de neus smeren. Ze gaan meteen likken :engel:
Maar als ze er in tuint als je het over het voer doet is dat natuurlijk ook prima. Die van mij zijn daar een pak wantrouwiger in :LOL:
Ik geloof dat ze dat nieuwe carnibestvoer wel ziet zitten, ze stond gister toen ik ermee thuis kwam all bij de doos bevroren rollen te kwijlen :P Ze heeft sinds gister ook weer berehonger gelukkig!
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Pieuw, dat is goed nieuws. Fijn.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Soeb88
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Soeb88 »

Zo fijn dat je nu weet wat het is, en heel goed om te horen dat ze nu weer eet. Dat doet al heel veel met de mens en dier!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

mijke schreef:
Nanna schreef:
mijke schreef:Nou, in de wangzwk, ze schudt gewoon met haar kop en heel de keuken zit onder :P Ik heb het maar een beetje opgedept met een stuk vlees en dat eet ze wel, dus voortaan idd maar gewoon over het voer!
Hoe ik het doe. Druppels in de wangzak. Bek dichthouden. Dan wat smeerkaas op de neus smeren. Ze gaan meteen likken :engel:
Maar als ze er in tuint als je het over het voer doet is dat natuurlijk ook prima. Die van mij zijn daar een pak wantrouwiger in :LOL:
Ik geloof dat ze dat nieuwe carnibestvoer wel ziet zitten, ze stond gister toen ik ermee thuis kwam all bij de doos bevroren rollen te kwijlen :P Ze heeft sinds gister ook weer berehonger gelukkig!
Ik denk dat dat honger hebben een héél goed teken is :cheer:
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
HillieS
Zeer actief

Fijn dat ze honger heeft! :cheer:
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

De honger lijkt me een goed teken maar wat een zorgen om Oortje. Ik duim even verder.
mijke
Zeer actief

Ze krijgt sinds gister ook medicijnen om de eetlust wat aan te wakkeren, dat zal ook wel schelen denk ik ;) Maar hoe dan ook goed, want ze moet voorlopig zeker dubbel zo veel eten als normaal.
HillieS
Zeer actief

mijke schreef:Ze krijgt sinds gister ook medicijnen om de eetlust wat aan te wakkeren, dat zal ook wel schelen denk ik ;) Maar hoe dan ook goed, want ze moet voorlopig zeker dubbel zo veel eten als normaal.
Ze heeft honger, dus die werken iig! Fijn, zo'n lichtpunt!
Afbeelding
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Fijn dat ze eet en dat jullie nu meer duidelijkheid hebben!
Geeft weer hoop..
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

mijke schreef:Ze krijgt sinds gister ook medicijnen om de eetlust wat aan te wakkeren, dat zal ook wel schelen denk ik ;) Maar hoe dan ook goed, want ze moet voorlopig zeker dubbel zo veel eten als normaal.

Hartstikke fijn dat ze weer wil eten :ok: Ga/moet je het ook verdelen over meerdere kleinere porties per dag?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Fijn dat er nu een diagnose is en dat ze weer honger heeft.
Mijn duimen blijven draaien voor je lieve Oor.
Kom op Oortje braaf je meds nemen en weer opknappen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
mijke
Zeer actief

Caro. schreef:

Hartstikke fijn dat ze weer wil eten :ok: Ga/moet je het ook verdelen over meerdere kleinere porties per dag?
Ja klopt, over minstens 6x verdelen, maar dat deed ik al sinds de eerste keer diarree. Vandaag heeft ze al 7x gehad en ze wil straks nog wel weer want ze vond het net al te weinig :D

Ik merk ook dat die vitamine b12 injectie veel verschil maakt, ze is duidelijk actiever, komt weer met knuffel aanzetten en komt vaker van de bank om even te kijken wat er ergens gebeurt etc. En ze kwispelt weer <3 dat had ik zo gemist!
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Jeetje, zeg, die medicijnen doen hun werk. Welke combinatie van medicijnen krijgt ze nu?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief

sirene schreef:Nee, ik weet niet of dat met een buikecho te zien is, ik denk het niet. Ik dacht dat PLE meestal door het uitsluiten van andere ziektes wordt vastgesteld. Ik zou zeker vragen of hier aan gedacht is.

Nogmaals sterkte :roos:
Om hier nog even op terug te komen (je weet maar nooit of iemand hier in de toekomst komt voor informatie, is namelijk maar bar weinig over te vinden); ja, je kunt het wel op de echo zien. De diagnose wordt het best gesteld door een combinatie van anamnese, lichamelijk onderzoek, buikecho, urine- en eventueel ontlasting onderzoek, bloedonderzoek en een endoscopie.

In het geval van Oor was na de anamnese, het bloedonderzoek en het urine onderzoek al duidelijk dat het om PLE leek te gaan. Met de echo zijn vervolgens uitgebreid alle organen bekeken om andere dingen uit te sluiten. Je kon precies zien dat de dunne darm volledig ontstoken was, het was een grote grijze brei in plaats van een nette darmwand met een open darmkanaal er tussen. Je zag aan de peristaltische beweging dat het niet goed functioneerde, het voedsel ging heen en weer ipv 1 kant op. En je zag streepjes, dat zijn dan de lymevaten die loslaten, typisch voor PLE. We hebben er toen voor gekozen om ontlastingonderzoek en de endoscopie te laten voor wat het was. Omdat dat enorm duur is, niet op die dag zelf kon en vooral omdat het beeld toch al heel helder was, en andere dingen al voldoende uitgesloten. Dus, zo gaat dat dan een beetje.
mijke
Zeer actief

Alfilillo schreef:Jeetje, zeg, die medicijnen doen hun werk. Welke combinatie van medicijnen krijgt ze nu?
De benadeling bestaat uit:

Vitamine b12 injectie
Hypoallergeen voer (carnibest eend) over minstens 6 porties
Door elke portie voer een schepje psylliumvezels
Prednison 1x per dag
Metrobactin 2x per dag
Metocloprim 3x (tegen braken en ter regulering van de passagetijd)
Sucralfaat 3x (maagdarmbeschermer)

Die laatste twee moeten er samen ook voor zorgen dat ze meer eetlust krijgt. De prednison is de hoofdbehandeling (onderdrukt het immuunsysteem dat te sterk reageert en is ontstekingsremmend), de rest is ondersteunend. Metrobactin tegen eventuele parasieten en extra ontstekingsremmend, en het versterkt de prednison. Psylliumvezels om de ontlasting te binden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”