Wat heerlijk Catho, super dat ze nu vanuit haar fort de koekies ook eet bij knallenCatho schreef:Ze moet dus ergens gaan liggen van ons in plaats van ijsberen, hoor ik net van boven heel trots "jaaa, een fort"
Heeft vriend een heel fort van kussens voor d'r gemaakt op de slaapbank met dekens en knuffelsZe ligt er heerlijk in en ze pakt nu ook koekies aan bij elke knal dus helemaal goed.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wel of niet medicatie bij vuurwerkangst?
Moderator: moderatorteam
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Wel of niet medicatie bij vuurwerkangst?
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ahhh dat is liefCatho schreef:Ze moet dus ergens gaan liggen van ons in plaats van ijsberen, hoor ik net van boven heel trots "jaaa, een fort"
Heeft vriend een heel fort van kussens voor d'r gemaakt op de slaapbank met dekens en knuffelsZe ligt er heerlijk in en ze pakt nu ook koekies aan bij elke knal dus helemaal goed.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké, dank je voor de tipsirene schreef:Fijn dat er vorderingen zijn. Ik lees het vaker op het forum dat mensen "een feestje maken van een knal" maar dat hoeft helemaal niet. Liever niet juist.Caro. schreef: Jessie reageert ook steeds vaker niet op knallen, behalve die schelle dingen, dat vindt ze vreselijk. Op dat moment eet ze echt niets,
ik ben als een gek vrolijk gaan doen 'kaassssieeeeeeeeee' (vertaling 'kaas'), het bij haar bekkie gehouden, voor haar
gelegd, noem maar op, maar ze neemt niets aan.
Het enige wat je hoeft te doen is de knal koppelen aan voer. Je hoeft niks te zeggen, je hoeft niet raar te doen. Bij voorkeur de brok ook niet geven maar een klein stukje gooien. Het voordeel is dat ze het dan zelf moeten doen, er wordt niks gelokt (onbedoeld over een angstdrempel heen waar ze eigenlijk helemaal niet overheen wilden). En ze zijn en denken voorwaarts in plaats van achterwaarts als jij de brok aangeeft terwijl ze schrikken. Pakken ze het niet, ook goed. Ze hebben het al wel gezien. Zien is ook al koppelen.
Ik gaf het dus eerst, maar dat nam ze niet aan, vandaar dat ik maar vrolijk ben gaan doen (maar dat hielp dus ook niet).
Wel had ik eerder spijkerbroeken geknoopt en gewoon in haar mand gelegd, ze lag zelf op de bank, en een minuutje later ging ze de bank af
en met de broeken aan de slag. Zo ook met d'r kong eigenlijk: ik geef die altijd op een handdoek en normaal staat ze er al naast als ik het
klaar maak, maar nu niet dus. Ik leg het gewoon op d'r handdoek en even later komt ze daar toch naar toe.
Ga ik nu dus ook zo met de kaas doen
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ha wat fijn zeg!tycha schreef:Ik ben echt enorm trots op Triss. Buiten met knallen is nog steeds geen doen, maar zoals we het nu doen, levert blijkbaar zo weinig stress op, dat ze binnen er eigenlijk niets meer om geeft. Ze kijkt af en toe op, bij harde knallen kijkt ze even naar mij, en legt dan haar kop weer neer. Ze is precies zo als anders. Morgen gaan we naar Drenthe naar een vuurwerkvrij park. Samen met vrienden en hun honden. Als het zo blijft dan komt het helemaal goed.
Hopelijk kunnen jullie lekker genieten in het vuurwerkvrije park en verder rustig van de dagen genieten
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
dagmar88 schreef:Hier werd het trouwens elk jaar minder met mijn bange honden.
Naap lag het eerste jaar stijf onder tafel, durfde ook niet meer in de tuin. Vorig jaar weet ik niet, toen waren we net uit elkaar.
Nu heeft hij net super stoer tussen de knallen door naast de fiets gerend
Wat goed zeg
Als ik zie wat voor vorderingen Jessie de afgelopen maanden heeft gemaakt, denk ik dat er bij haar ook nog heel wat te behalen
valt hoor. Alleen ze is gewoon bang voor geluid en zeker harde geluiden, dat zat al heel diep in haar.
Ging al stukken beter, alleen dit is natuurlijk wel een beetje veel gevraagd. Wie weet is ze volgend jaar ook een stuk verder,
we gaan in ieder geval ons best doen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wat lastig dat het naar buiten gaan zo'n toestand is geworden. Ik zou het ook even laten voor wat het is, in ieder geval in de loop van de dag als het weer volop knalt. Dan doe je haar er toch geen plezier mee. Het is even niet anders, dan maar op de handdoek. In ieder geval goed om te lezen dat ze het in huis nu allemaal wat beter trekt.
Met Mila ging ik op oudjaarsdag altijd in alle vroegte een lange wandeling van een paar uur maken en dan kon ze rond etenstijd, als het even wat rustiger werd, nog snel een plasje doen in de tuin. Zij heeft nooit zo'n moeite gehad met naar buiten gaan, we gingen altijd wandelen in het bos of buitengebied waar nauwelijks knallen te horen waren en ze plaste en poepte dan ook gewoon meteen. En dan hield ze het makkelijk op tot de volgende ochtend.
Met Mila ging ik op oudjaarsdag altijd in alle vroegte een lange wandeling van een paar uur maken en dan kon ze rond etenstijd, als het even wat rustiger werd, nog snel een plasje doen in de tuin. Zij heeft nooit zo'n moeite gehad met naar buiten gaan, we gingen altijd wandelen in het bos of buitengebied waar nauwelijks knallen te horen waren en ze plaste en poepte dan ook gewoon meteen. En dan hield ze het makkelijk op tot de volgende ochtend.
- dagmar88
- Zeer actief
Hij was toch een beetje gespannen en dan werkt het van zich af kunnen rennen het beste.Caro. schreef: Wat goed zeg![]()
![]()
Als ik zie wat voor vorderingen Jessie de afgelopen maanden heeft gemaakt, denk ik dat er bij haar ook nog heel wat te behalen
valt hoor. Alleen ze is gewoon bang voor geluid en zeker harde geluiden, dat zat al heel diep in haar.
Ging al stukken beter, alleen dit is natuurlijk wel een beetje veel gevraagd. Wie weet is ze volgend jaar ook een stuk verder,
Af en toe een kleine schrikreactie en meteen weer door. Buiten de bebouwde kom even afschakelen en konijnen kijken
Tibbe is ook heel gevoelig voor geluid, daarbij slechtziend.
Juist door de counterconditioning met vuurwerk is hij met storm, onweer en deuren die dicht waaien ook bijna niet meer bang en daarin makkelijk te dirigeren.
Hij kan door zijn angstagressie nooit met de anderen mee en hem thuis laten vind ik nu best lastig. De speelgoedmand haal ik nu weg als ik er ben en zet ik neer als de twee kleintjes alleen moeten blijven.
Hij zal gerust even voor het raam hebben staan tetteren, maar had het hertengewei uit de mand gevist en lag lekker te kluiven. Die schakelde net als jessie helemaal af vroeger.
Tibbe en sjakie blijven lekker binnen en doen alles op het balkon. Maakt ze toch geen fluit uit.
-
Neeltje
Eh wat goed, ongeveer hetzelfde hier. Maar ook buiten bij de knallen reageert ze nu toch echt wel beter. Net gelukkig weer even stil en snel buiten een plas gedaan, morgen nog te gaan.tycha schreef:Ik ben echt enorm trots op Triss. Buiten met knallen is nog steeds geen doen, maar zoals we het nu doen, levert blijkbaar zo weinig stress op, dat ze binnen er eigenlijk niets meer om geeft. Ze kijkt af en toe op, bij harde knallen kijkt ze even naar mij, en legt dan haar kop weer neer. Ze is precies zo als anders. Morgen gaan we naar Drenthe naar een vuurwerkvrij park. Samen met vrienden en hun honden. Als het zo blijft dan komt het helemaal goed.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ha, ineens weet ik het: op het formulier wat ik van de dierenarts gekregen heb. Daar las ik het.sirene schreef:Op wat voor site heb je gelezen dan dat het t kan verergeren ? Ik heb dat echt bog nooit gehoord. Je kan het zelfs geven binnen 30 min na een traumatische ervaring.
Dit staat er:
Kans op excitatie (verergeren van de angst) is in kleine mate aanwezig bij dit soort medicatie, deze kans ik groter wanneer de medicatie gegeven
wordt als de hond al angstig is. Geef de tabletten daarom ruim van te voren (ongeveer 4 uur) voor de te verwachten angst.
Dat 'ruim van te voren' stond dus ook vetgedrukt.
Het doet er nu niet meer toe hoor, maar ik pakte net het formulier erbij en ineens las ik het en dacht 'hé daar had ik het gelezen'
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Ik snap dat dat fort werkt. Daarstraks sprong Shep weer naast me mij keihard vuurwerk. Toen heb ik de deken waar ik altijd onder lig over haar heen gelegd en haar stevig vast gehouden en hield ze zomaar op met trillen. Daarnet nog een plas buiten kunnen doen. Nu dacht ik kijk nog even op het forum en dan muziek uit en naar bed. Beginnen ze net nu natuurlijk weer hierachter te knallen, dus ik wacht nog maar even met muziek uit en bed.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Echt heel erg goed zegdagmar88 schreef:Hij was toch een beetje gespannen en dan werkt het van zich af kunnen rennen het beste.Caro. schreef: Wat goed zeg![]()
![]()
Af en toe een kleine schrikreactie en meteen weer door. Buiten de bebouwde kom even afschakelen en konijnen kijken![]()
Tibbe is ook heel gevoelig voor geluid, daarbij slechtziend.
Juist door de counterconditioning met vuurwerk is hij met storm, onweer en deuren die dicht waaien ook bijna niet meer bang en daarin makkelijk te dirigeren.
Hij kan door zijn angstagressie nooit met de anderen mee en hem thuis laten vind ik nu best lastig. De speelgoedmand haal ik nu weg als ik er ben en zet ik neer als de twee kleintjes alleen moeten blijven.
Hij zal gerust even voor het raam hebben staan tetteren, maar had het hertengewei uit de mand gevist en lag lekker te kluiven. Die schakelde net als jessie helemaal af vroeger.
Tibbe en sjakie blijven lekker binnen en doen alles op het balkon. Maakt ze toch geen fluit uit.
Als er dan angstagressie bijkomt, dan is het helemaal erg moeilijk
Jessie is echt een hond die moet rennen, die d'r energie heel goed kwijt moet raken. Nu is ze toch half onder 'zeil' vanwege de alprazolam,
maar ik vind het al doodzielig dat ze gewoon 4 dagen aan de riem zit.
Geen idee of ze wegrent of naar me toe komt, maar het risico is me te groot en al helemaal met dit soort dagen om je hond kwijt te raken
Nou ja, nog 1 dag te gaan.... voor de herrie in ieder geval. Of ik haar al op 1 januari durf los te laten, dat weet ik nog niet. Ik bekijk wel even
hoe ze dan is en of ze nog last heeft van medicatie of wat 'na angst'. In ieder geval zal ze 2 januari weer heerlijk kunnen rennen, pffff.
Net wilde ze weer naar buiten, dus riempje om en de tuin in... het was stil... maar na 3 seconde en niet plassen, wilde ze weer naar binnen.
Dus weer naar binnen gegaan. Handdoek neergelegd en ik ga aftaaien, want morgenochtend vroeg op om nog te kunnen lopen hopelijk
zonder knallen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
AhhhCaro schreef:Ik snap dat dat fort werkt. Daarstraks sprong Shep weer naast me mij keihard vuurwerk. Toen heb ik de deken waar ik altijd onder lig over haar heen gelegd en haar stevig vast gehouden en hield ze zomaar op met trillen. Daarnet nog een plas buiten kunnen doen. Nu dacht ik kijk nog even op het forum en dan muziek uit en naar bed. Beginnen ze net nu natuurlijk weer hierachter te knallen, dus ik wacht nog maar even met muziek uit en bed.
maar wel fijn dat zoiets werkt! Jessie wil op het moment niets, als ik even kom knuffelen, dan gaat ze aan de andere kant van de bank liggen
Ik heb wel de foto laten zien aan Pieter en morgen gaan we ook zoiets voor haar maken op de bank, eens zien of ze dat fijn vindt.
-
S@ndr@
- Zeer actief
heel veel sterkte en succes vanavond met haar... hopelijk is het te doen
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, hij is heel extreem. Heb hem toen gehouden omdat de stichting en ik hem daardoor niet plaatsbaar vonden. Hij is het bangst van mensen en dat is (waarschijnlijk met de verslechtering van zijn zicht) erger geworden.Caro. schreef: Als er dan angstagressie bijkomt, dan is het helemaal erg moeilijk![]()
Nog een tijd overwogen om hem in te slapen. Zelfs van wandelen schakelde hij zo af, stond hij uren met z'n kop omlaag in een hoek gedrukt.
Na de dood van niko ging het weer helemaal mis, nu lijkt er net weer een beetje leven in te komen.
Hij is na maanden van amper contact vannacht zelfs in m'n knieholten komen liggen, tegen sjaak aan. Vooruitgang, pfff
Hij heeft gisteren zelfs even met de andere twee gespeeld.
Ik kan hem niet forceren in contact maken, daar wordt hij banger van. Dus afwachten tot hij zelf weer komt, ook als dat maanden duurt en in die tijd alles voor hem bepalen.
Maar goed, zelfs zo'n extreme angsthaas heeft heel goed met dat vuurwerk om leren gaan met de goede aanpak.
Dus er is hoop
-
Neeltje
Nou ja, ze wilde vanochtend vroeg (7.30 uur) niet mee met wandelen, we waren al helemaal de straat hier overgestoken, maar ze trok me rigoureus weer naar huis. Nu ja, dan maar niet. Wel met de bal gespeeld, ze heeft lekker gegeten en haar wandelingetje door de tuin gemaakt met plasje en poepje. We proberen morgen wel weer.
- Caro
- Zeer actief
Fijn om in dit topic elkaar een beetje op de hoogte te kunnen houden van de vuurwerk perikelen. Afgelopen nacht hier nog een paar harde knallen maar volgens mij was Shep zo moe van alles dat ze in een heel diepe slaap was want ik hoorde haar niet uit haar mand springen. Vanmorgen gepoept en geplast. Wel veel alerter op geluiden buiten dan anders. Om 11 uur naar het bos. Hopelijk doen ze daar normaal qua vuurwerk, anders vermoord ik ze.
Gisteren was een vriend van mij hier door de wijk gaan lopen om te kijken en het zijn hier dus geen jonge gasten die constant lopen af te steken. Hij zei dat het allemaal mannen van rond de 40 jaar waren.
Gisteren was een vriend van mij hier door de wijk gaan lopen om te kijken en het zijn hier dus geen jonge gasten die constant lopen af te steken. Hij zei dat het allemaal mannen van rond de 40 jaar waren.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Pfieuwwww hier een zucht van verlichting: ze hebben de alprazolam weer
Van de bestelling wisten ze niet hoe laat het binnenkwam, maar de dierenarts heeft het ergens anders vandaan meegenomen en de vaste
assistente was zo slim om direct voor ons een strip apart te houden, goddank...
Jessie begreep vannacht gelukkig de boodschap van de handdoeken en heeft geplast en gepoept op de handdoeken (nou boeit het mij niet waar
ze het doet, maar het is fijn als ze niet ook nog buikpijn heeft van het ophouden).
Dus dat is een geruststelling voor komende avond en nacht.
Vanmorgen nog gaan lopen, maar na 10 minuten was er toch 1 knal en toen was het alweer op en konden we alleen nog maar naar huis toe gaan.
Vanmiddag proberen we de polder nog en daarna doen we geen enkele poging meer.
Iedereen heel veel sterkte voor vandaag, dikke knuffels voor de hondjes, en hopelijk toch ook nog een klein beetje plezier vanavond!
Van de bestelling wisten ze niet hoe laat het binnenkwam, maar de dierenarts heeft het ergens anders vandaan meegenomen en de vaste
assistente was zo slim om direct voor ons een strip apart te houden, goddank...
Jessie begreep vannacht gelukkig de boodschap van de handdoeken en heeft geplast en gepoept op de handdoeken (nou boeit het mij niet waar
ze het doet, maar het is fijn als ze niet ook nog buikpijn heeft van het ophouden).
Dus dat is een geruststelling voor komende avond en nacht.
Vanmorgen nog gaan lopen, maar na 10 minuten was er toch 1 knal en toen was het alweer op en konden we alleen nog maar naar huis toe gaan.
Vanmiddag proberen we de polder nog en daarna doen we geen enkele poging meer.
Iedereen heel veel sterkte voor vandaag, dikke knuffels voor de hondjes, en hopelijk toch ook nog een klein beetje plezier vanavond!
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tot nu toe reageert Peer buiten eigenlijk niet op knallerij.
Zelfs niet op geknal vlakbij of knal/knetter vuurpijlen.
Binnenshuis wil hij nog wel eens gaan blaffen maar tot nu toe heb ik hem niet zien schrikken of angst vertonen.
Ik geloof dat ik hem vannacht gewoon het zelf laat uitzoeken. Ik denk dat hij lekker bij zijn Peeremoesje op schoot gaat liggen/zitten.
Mocht hij al in paniek raken dan heb ik nog diazepammetjes van Sarah liggen en geef ik hem een halve.
Ik denk niet dat dat nodig gaat zijn.
Binnenshuis wil hij nog wel eens gaan blaffen maar tot nu toe heb ik hem niet zien schrikken of angst vertonen.
Ik geloof dat ik hem vannacht gewoon het zelf laat uitzoeken. Ik denk dat hij lekker bij zijn Peeremoesje op schoot gaat liggen/zitten.
Mocht hij al in paniek raken dan heb ik nog diazepammetjes van Sarah liggen en geef ik hem een halve.
- Caro
- Zeer actief
Wat fijn geen angst. Blaffen lijkt me geen probleem nee. Dat doet de hond van de buren van mijn moeder ook maar die wil er dan graag naartoe, die springt ook naar de vuurpijlen. Dat is dan ook wel weer opletten maar beter dan angst. Toch raar dat de ene hond bijna helemaal niet reageert en de ander doodsbang is.teckeltoos schreef:Tot nu toe reageert Peer buiten eigenlijk niet op knallerij.

- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Vanmorgen vroeg lekker een uur gelopen met Triss en haar honden vrienden. Ze heeft lekker alles kunnen doen, en heerlijk gerend en gespeeld. Straks vertrekken we naar Drenthe, en vanmiddag komt haar vriendin en vriendje ook daar naar toe. Ze ligt nu heerlijk te pitten en kijkt niet meer op van knallen. We zitten vanavond in een vuurwerkvrij park, dus als het goed is geen vuurwerk geluiden van dichtbij.
Iedereen met een bang hondje, sterkte vanavond. Ik hoop dat alle honden deze avond zo knalvrij mogelijk doorkomen.
Iedereen met een bang hondje, sterkte vanavond. Ik hoop dat alle honden deze avond zo knalvrij mogelijk doorkomen.
Ik doe dit met Triss, komt heel weinig voor, maar soms als ze echt in een dikke paniek is geschoten van iets (meestal een vlieger, daar is ze echt heel bang van, sinds het kite incident), geef ik 1 pilletje. Dit voorkomt dat ze het opslaat, en de volgende keer op diezelfde plek al van te voren gaat lopen loeren en panieken.sirene schreef:Op wat voor site heb je gelezen dan dat het t kan verergeren ? Ik heb dat echt bog nooit gehoord. Je kan het zelfs geven binnen 30 min na een traumatische ervaring.

Groetjes Marja
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, zeker als je zelf meerdere honden hebt waarvan er twee bang zijn in verschillende gradaties (Mila en Amoz) en twee er totaal niks om geven (Amy en Taartje). Gelukkig maar dat ze de angst niet overnemen van de andere twee, maar helaas is het ook niet zo dat de bange honden minder bang worden doordat er twee gewoon relaxt doorslapen. Dan zie je ook wel dat die gevoeligheid voor geluid of de aanleg om daar angstig op te reageren er bij sommige honden gewoon inzit en bij sommige ook echt gewoon niet. Ik denk dat je Taartje ook niet bang zou kunnen krijgen door een rotje vlak voor haar neus te gooien, die zou het waarschijnlijk allemaal alleen maar prachtig vindenCaro schreef:Wat fijn geen angst. Blaffen lijkt me geen probleem nee. Dat doet de hond van de buren van mijn moeder ook maar die wil er dan graag naartoe, die springt ook naar de vuurpijlen. Dat is dan ook wel weer opletten maar beter dan angst. Toch raar dat de ene hond bijna helemaal niet reageert en de ander doodsbang is.teckeltoos schreef:Tot nu toe reageert Peer buiten eigenlijk niet op knallerij.
Iedereen heel veel sterkte met (hopelijk) de laatste loodjes!
- Caro
- Zeer actief
Nou hier gaan weer bommen af. Over 10 minuten staat een vriendin voor de deur met de auto. Gelukkig is Shep fan van autorijden, dus ik hoop dat geen probleem is haar daarheen te krijgen. Dan ga ik maar bij haar op de achterbank zitten voordat ze de hele auto door vliegt in paniek. Wat een gedoe. Ik ruik Shep nu ook. Normaal gesproken ruik je haar nooit. Volgens mij stinkt ze van de angst.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Oh man ik ben gewoon mijn bed uitgeknald
De honden hebben er minder last van dan ik, die hebben net gewoon geplast en gepoept! Ik had ze wel dubbel aangelijnd voor de zekerheid maar ze gaven geen krimp. Vanmiddag lekker naar het strand
De honden hebben er minder last van dan ik, die hebben net gewoon geplast en gepoept! Ik had ze wel dubbel aangelijnd voor de zekerheid maar ze gaven geen krimp. Vanmiddag lekker naar het strand
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ik dus niet snap.. als je dier al zo bang is waarom dan elke keer weer proberen om naar buiten tegaan en de angst van de hond bevestigen omdat er toch wel ergens iets geknald word?
Waarom met een angstige hond in een auto gaan zitten en hopen dat het ergens anders wel goed zal gaan?
Voor mij gevoel is dat zo tegendraads en ook onverstandig omdat je totaal geen invloed heb op de knallen dus ook niets kan sturen.
Waarom met een angstige hond in een auto gaan zitten en hopen dat het ergens anders wel goed zal gaan?
Voor mij gevoel is dat zo tegendraads en ook onverstandig omdat je totaal geen invloed heb op de knallen dus ook niets kan sturen.
-
nomo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
We hebben vanochtend in fiks tempo al anderhalf uur gelopen. Ayla is gelukkig nog steeds hartstikke onverstoorbaar
Ze was wel bang voor een paar keien die in een tuin stonden, maar al het geknal alsof de oorlog losgebarsten is doet haar niks 
Morris zijn emmertje zit helaas al vol. Het carbidschieten begon om vier uur vannacht (geen idee waarom dat ze vroeg moet) en vanaf die tijd heeft hij ook niet meer lekker geslapen. Tijdens het wandelen bleef hij ook maar bij me in de buurt. Hij vertrouwd het niet meer helemaal en is de hele tijd op z'n hoede.
Net bij een klein knalletje zat hij ineens al op de bank
Normaal haalt hij daar zijn schouders voor op.
Nu de relaxodog aan, met het geluid ook vrij hard, en hem naar zijn mand gebonjourd. Slapen! Even weer wat rust in die kop. Dan is er zo hopelijk weer wat ruimte.
Morris zijn emmertje zit helaas al vol. Het carbidschieten begon om vier uur vannacht (geen idee waarom dat ze vroeg moet) en vanaf die tijd heeft hij ook niet meer lekker geslapen. Tijdens het wandelen bleef hij ook maar bij me in de buurt. Hij vertrouwd het niet meer helemaal en is de hele tijd op z'n hoede.
Net bij een klein knalletje zat hij ineens al op de bank
Nu de relaxodog aan, met het geluid ook vrij hard, en hem naar zijn mand gebonjourd. Slapen! Even weer wat rust in die kop. Dan is er zo hopelijk weer wat ruimte.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Pillen opgehaald en ik moest direct 1.5 tablet erbij geven (vanmorgen had ze er 1 gehad) en vandaag vol medicijnen geven: iedere
4 uur 2.5 tablet, laatste om 22.30 uur vanavond.
Zaterdag werd nog gezegd dat verhoging binnen de 4 uur geen zin had, maar nu zei een andere dat dit complete onzin was (zo zie je maar weer).
Ik heb het een uur geleden gegeven en ze komt de bank af en ging op zoek naar een speeltje en voor het eerst in 3 dagen heb ik
dat staartje een beetje zien kwispelen (ik kon wel janken, maar dat mocht niet natuurlijk
).
Nu wat hoop dat ze vanavond enigszins redelijk zal doorkomen.
4 uur 2.5 tablet, laatste om 22.30 uur vanavond.
Zaterdag werd nog gezegd dat verhoging binnen de 4 uur geen zin had, maar nu zei een andere dat dit complete onzin was (zo zie je maar weer).
Ik heb het een uur geleden gegeven en ze komt de bank af en ging op zoek naar een speeltje en voor het eerst in 3 dagen heb ik
dat staartje een beetje zien kwispelen (ik kon wel janken, maar dat mocht niet natuurlijk
Nu wat hoop dat ze vanavond enigszins redelijk zal doorkomen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Nu ik dit meemaak, denk ik ook echt dat de ene hond veel gevoeliger ervoor is dan de andere en dat het echt niet perse door een trauma ofzo hoortDeDiana schreef:Ja, zeker als je zelf meerdere honden hebt waarvan er twee bang zijn in verschillende gradaties (Mila en Amoz) en twee er totaal niks om geven (Amy en Taartje). Gelukkig maar dat ze de angst niet overnemen van de andere twee, maar helaas is het ook niet zo dat de bange honden minder bang worden doordat er twee gewoon relaxt doorslapen. Dan zie je ook wel dat die gevoeligheid voor geluid of de aanleg om daar angstig op te reageren er bij sommige honden gewoon inzit en bij sommige ook echt gewoon niet. Ik denk dat je Taartje ook niet bang zou kunnen krijgen door een rotje vlak voor haar neus te gooien, die zou het waarschijnlijk allemaal alleen maar prachtig vindenCaro schreef:Wat fijn geen angst. Blaffen lijkt me geen probleem nee. Dat doet de hond van de buren van mijn moeder ook maar die wil er dan graag naartoe, die springt ook naar de vuurpijlen. Dat is dan ook wel weer opletten maar beter dan angst. Toch raar dat de ene hond bijna helemaal niet reageert en de ander doodsbang is.teckeltoos schreef:Tot nu toe reageert Peer buiten eigenlijk niet op knallerij.
Ik denk niet dat dat nodig gaat zijn.![]()
Iedereen heel veel sterkte met (hopelijk) de laatste loodjes!
te komen.
Ik heb gewoon altijd geluk gehad, bij Kaya hadden ze ook gerust een rotje voor d'r voeten kunnen gooien, geen probleem.
Bij Jessie merk ik dat ze gewoonweg altijd angst heeft voor hardere geluiden. Gedurende afgelopen maanden leerde ze dat bepaalde harde geluiden
niets tot gevolg hadden.
Een keukentrapje wat uitgeklapt werd, was vreselijke angst. Inmiddels komt ze er naartoe omdat er een lekker koekje op ligt.
Dat zijn zaken die zeer regelmatig terugkomen en waar ze mee om kon gaan en minder bang voor werd.
Dit geknal kent ze niet en de angst zit zo ongelooflijk diep, en ik geloof echt niet dat ze de eerste 5 maanden van haar leven doodsbang voor geluid gemaakt
is, het zit gewoon in haar.
Trainen, trainen, herhalen, herhalen... goed, wij gaan in het nieuwe jaar een hele goede individuele vuurwerktraining voor haar proberen te vinden.
Eerst eens zien of ze dit goed achter haal kan laten en niet weer een stuk teruggezet is.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Wat fijn Caro! Nog 1 dag en dan hebben we het ergste hopelijk gehad.
Dat heb ik met Triss ook hoor. Ik hoef echt niet in de buurt te gaan lopen, maar ‘s middags in de auto naar het strand en duin is geen probleem. Daar hoor je verder ook geen vuurwerk, en is ze gewoon een ontspannen blije hond. Dus Triss komt 3 x buiten, 1 x heel vroeg voor een plas, dan om 8 uur naar het eiland, want dan is het nog still, en in de middag met de auto naar het duin. Dit gaat goed. Daarbij is ze net zo graag in de auto als binnen nu. Normaal ontwijkt ze de auto, maar nu hoef ik de klep maar open te doen en ze staat al klaar om erin te springen.Catho schreef:Ik kan niet voor de rest spreken maar Saba ontspant in de auto en ik weet dat het ergens anders wel geheel stil is. Zij ook en daarom gaat ze nog wel graag mee in de auto. Uiteraard ga ik niet rijden als ze bijvoorbeeld in de straat staan te knallenjacq1970 schreef:Wat ik dus niet snap.. als je dier al zo bang is waarom dan elke keer weer proberen om naar buiten tegaan en de angst van de hond bevestigen omdat er toch wel ergens iets geknald word?
Voor mij gevoel is dat zo tegendraads en ook onverstandig omdat je totaal geen invloed heb op de knallen dus ook niets kan sturen..
Denk dat je het daar ook van moet laten afhangen. Kan je echt ergens heen waar het gegarandeerd stil is dan is dat een prettige ervaring voor de hond, het maakt voor ons dat Saba (die toen ze net bij ons was niks durfde na 1 knal) nu 's ochtends en 's middags vrolijk mee loopt omdat ze alleen de ervaring heeft dat het stil is. Ik heb haar in het begin dus wel even op een 'huppa, we gaan' manier mee moeten nemen van de oprit maar ik wist dat ze beloond zou worden met een fijne stille wandeling. Dat zat er echt snel in.
's Avonds kan ik die garantie niet geven en gaan we dus niet.

Groetjes Marja
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij gaan nog wel 's ochtends en 's middags omdat beweging ontspannend werkt voor een hond en omdat ik vind, als het nog enigszins mogelijkjacq1970 schreef:Wat ik dus niet snap.. als je dier al zo bang is waarom dan elke keer weer proberen om naar buiten tegaan en de angst van de hond bevestigen omdat er toch wel ergens iets geknald word?
is, je een bepaalde routine aan moet houden waar ze aan gewend zijn. Want routine is een houvast voor een hond. Bekende luchtjes in de buurt
is mogelijk ook een houvast.
Inmiddels geleerd (dit is ook mijn eerste jaarwisseling met een bange hond) dat als de hond niet meer mee wil, je niets moet gaan forceren,
behalve als je echt zekerheid hebt dat je naar een 100% rustige plek kan gaan.
's Ochtends en 's middags wilde Jessie nog mee, als ze vanmiddag niet wil, dan gaan we ook niet.
Laatst gewijzigd door Caro. op 31 dec 2018 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.