Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitzending RamBam
Moderator: moderatorteam
- Bishy
- Zeer actief
Re: Uitzending RamBam
Ik heb het programma met afgrijzen bekeken en ik kan er met m’n verstand niet bij dat na de beelden die langskwamen in die reportage het hier vooral over GAUS gaat? 
- dagmar88
- Zeer actief
Gos schreef:Ik vond overigens dat Gaus zelf maar een belabberd stukje training met clicker liet zien. Een grote ruimte met niets en dan met zijn voet op de lijn staan. Om over de rest van het gerommel nog maar niks te zeggen. Maar goed die hele Gaus is eerlijk gezegd ongeloofwaardig voor mensen in de KNPV. Gelukkig zijn de mensen van Tinley al tijden heel goed en constructief bezig en zie je echt veranderingen. Het gaat alleen nooit snel genoeg, zo'n proces.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De fokker vt pupje is inmiddels bekend en heeft contact met de eigenaren die nu elders gaan trainen.jvanringen schreef:Nee dat is waar, maar het was wel een omgeving waar nietsvermoedende pupeigenaren heen gaan in de verwachting dat ze daar leren hoe je een pupje moet opvoeden. Gaus was trouwens ook geen KNPV-hond aan het opleiden.Tineke schreef:Die grind fles dame is niet knpv.jvanringen schreef:Liever een belabberde clickertraining dan een belabberde training met een fles met grind.Gos schreef:Ik vond overigens dat Gaus zelf maar een belabberd stukje training met clicker liet zien. Een grote ruimte met niets en dan met zijn voet op de lijn staan. Om over de rest van het gerommel nog maar niks te zeggen. Maar goed die hele Gaus is eerlijk gezegd ongeloofwaardig voor mensen in de KNPV. Gelukkig zijn de mensen van Tinley al tijden heel goed en constructief bezig en zie je echt veranderingen. Het gaat alleen nooit snel genoeg, zo'n proces.
-
63673J
Oh gelukkig!
-
Gos
- Zeer actief
@S@ndr@ waar denk je dan dat ze I.s.m. Tinley mee bezig zijn? Maar de praktijk is helaas behoorlijk weerbarstig en sommigen zullen er nooit in meegaan. Je hebt denk ik geen idee hoeveel er over dit soort dingen gediscussieerd wordt, in ieder geval op clubs om mij heen. En hoeveel er al veranderd is in hoe jonge honden opgezet worden. Ja er zijn nog veel dingen te verbeteren. Maar als jij, itt de experts van Tinley, meent dat dat snel-snel kan, dan zou ik zeggen, sluit je aan bij de KNPV en laat het maar eens zien hoe simpel het is. Vanaf de zijlijn is het simpel, van binnenuit merk je dat elke kleine stap voorwaarts er een is.
De hele discussie zou niet gevoerd hoeven worden als de politie en defensie haar eigen honden zouden africhten. Dan kun je de KNPV zo opheffen, klaar! Net zo'n simpele oplossing. Of de politiek besluit dat honden niet meer ingezet worden als geweldsmiddel en dan is het ook klaar. Maar daar is geen sprake van.
De hele discussie zou niet gevoerd hoeven worden als de politie en defensie haar eigen honden zouden africhten. Dan kun je de KNPV zo opheffen, klaar! Net zo'n simpele oplossing. Of de politiek besluit dat honden niet meer ingezet worden als geweldsmiddel en dan is het ook klaar. Maar daar is geen sprake van.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
jvanringen schreef:Nee dat is waar, maar het was wel een omgeving waar nietsvermoedende pupeigenaren heen gaan in de verwachting dat ze daar leren hoe je een pupje moet opvoeden. Gaus was trouwens ook geen KNPV-hond aan het opleiden.Tineke schreef:Die grind fles dame is niet knpv.jvanringen schreef:Liever een belabberde clickertraining dan een belabberde training met een fles met grind.Gos schreef:Ik vond overigens dat Gaus zelf maar een belabberd stukje training met clicker liet zien. Een grote ruimte met niets en dan met zijn voet op de lijn staan. Om over de rest van het gerommel nog maar niks te zeggen. Maar goed die hele Gaus is eerlijk gezegd ongeloofwaardig voor mensen in de KNPV. Gelukkig zijn de mensen van Tinley al tijden heel goed en constructief bezig en zie je echt veranderingen. Het gaat alleen nooit snel genoeg, zo'n proces.
Nou sorry als je je dit laat aanleunen zo laat omgaan met je pup en commando's opvolgt om je pup zo te behandelen dan ben je geen knip voor je neus waard.
Dan is nietsvermoedende pupeigenaar geen enkel excuus , met zo weinig kennis van het wezen hond in huis moest je er maar niet aan beginnen.
Kan me niet voorstellen dat deze pup bij een betrokken fokker vandaan komt.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Dat is volgens mij niet zo. Ik heb niemand horen zeggen dat de voorbeelden van KNPV clubs die we te zien kregen het op de juiste manier doen. Wel heb ik horen uitleggen waarom gebruik van (soms hardere) correcties zoals met de TT bij KNPV in het algemeen soms nodig is. Met daarbij uitleg van waarom en in welke gevallen geoorloofd (bijvoorbeeld de posts van Hippo). Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn hier die het eens zijn met een al luisterende hond nog 4 keer intimiderende, zware correcties geven.Sulluna schreef: Dat mensen dat dus kennelijk op een hondenforum geen schokkend beeld vinden, vind ik op zijn minst bijzonder.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De fokker was in elk geval zwaar geschokt en heeft gelukkig het eea voor de pup kunnen regelen, die gaat nu elders trainen.Tineke schreef:jvanringen schreef:Nee dat is waar, maar het was wel een omgeving waar nietsvermoedende pupeigenaren heen gaan in de verwachting dat ze daar leren hoe je een pupje moet opvoeden. Gaus was trouwens ook geen KNPV-hond aan het opleiden.Tineke schreef:Die grind fles dame is niet knpv.jvanringen schreef: Liever een belabberde clickertraining dan een belabberde training met een fles met grind.
Nou sorry als je je dit laat aanleunen zo laat omgaan met je pup en commando's opvolgt om je pup zo te behandelen dan ben je geen knip voor je neus waard.
Dan is nietsvermoedende pupeigenaar geen enkel excuus , met zo weinig kennis van het wezen hond in huis moest je er maar niet aan beginnen.
Kan me niet voorstellen dat deze pup bij een betrokken fokker vandaan komt.
-
korthaar
- Zeer actief
Alsof ze katten staan te villen daar.Cleva schreef:Ik stond eens met Eva van een week of 13 bij zo'n knpv-club.
Ze had geloof ik bedacht dat ze tegen voorbijgaande auto kon blaffen of zoiets onbenulligs.
Zegt dat mens "De volgende keer wil ik haar wel even horen piepen."
Er werden wel vaker van die imbeciele dingen gezegd. Volgens mij is het alles behalve zeldzaam bij dergelijke herderclubjes met zo'n keet in het bos.
-
Neeltje
Gelukkig heb je daar geen zeggenschap over.Cleva schreef:Nou ja, van mij hoef je niet zonodig een tweede en derde kans te krijgen als je je carrière op dierenmishandeling gebaseerd hebt.Neeltje schreef:Dat stonden toch destijds alle hondentrainers te doen?? Zo werden destijds honden getraind. Destijds kon je ook overal in de winkels ivoor kopen en weet ik wat voor spul, waar je nu niet aan wilt denken. Tijden veranderen, mensen ook.Cleva schreef:Als hij van meet af aan duidelijk gemaakt had dat hij aan het leren en groeien was dan was dit een logfische zienswijze geweest.Rataplan schreef:LaekenBen er net achter dat ik 30 jaar honden heb, daar zit ook een ontwikkeling van hoe ik met ze omga in. Boek van Martin Gaus gelezen en gebruikt om hard op tafel te slaan als mijn eerste hond weer eens iets uithaalde
![]()
Helaas was de werkelijkheid anders. Hij stond wekelijks honden salto's aan slipketting te laten maken en te zeggen dat hij het voordeed en dat anderen het ook zo moesten doen. Want hij had er verstand van.
Sinds wanneer kun je je als autoriteit gedragen terwijl je aan het oefenen bent?
Als Goedele Liekens, om er maar eens een tijdgenoot bij te halen, had gezegd dat je als vrouw vooral niet te fanatiek nee moest zeggen dan was ze daarna toch ook niet ineens geloofwaardig geweest met het tegenovergestelde standpunt?
Die hele Gaus had een lang vergeten troscoryfee moeten zijn. Gewoon omdat dat zo werkt.
Wat ivoor er mee te maken ontgaat me volledig. Maar goed, als Marianne Thiemen vroeger ivoorhandelaar geweest is dan hebben we een vergelijking.
Overigens vind ik hondentrainles over de televisie sowieso imbeciel. Niet alleen bij Gaus, Millan vind ik precies zo achterlijk.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat idee krijg je al snel met gillende vocale herderskorthaar schreef:Alsof ze katten staan te villen daar.Cleva schreef:Ik stond eens met Eva van een week of 13 bij zo'n knpv-club.
Ze had geloof ik bedacht dat ze tegen voorbijgaande auto kon blaffen of zoiets onbenulligs.
Er werden wel vaker van die imbeciele dingen gezegd. Volgens mij is het alles behalve zeldzaam bij dergelijke herderclubjes met zo'n keet in het bos.
-
korthaar
- Zeer actief
Bij elke hond, die zo gek gemaakt wordt als een bos kroten.blondie schreef:Dat idee krijg je al snel met gillende vocale herderskorthaar schreef:Alsof ze katten staan te villen daar.Cleva schreef:Ik stond eens met Eva van een week of 13 bij zo'n knpv-club.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Mijn honden zijn niet gek gemaakt hoor...korthaar schreef:Bij elke hond, die zo gek gemaakt wordt als een bos kroten.blondie schreef:Dat idee krijg je al snel met gillende vocale herderskorthaar schreef:Alsof ze katten staan te villen daar.Cleva schreef:Ik stond eens met Eva van een week of 13 bij zo'n knpv-club.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
crutz schreef:De fokker vt pupje is inmiddels bekend en heeft contact met de eigenaren die nu elders gaan trainen.
Oh gelukkig!
-
Gos
- Zeer actief
Gisterochtend een leuk gesprek gehad met een voorbijganger toen ik na een spoor uitgelopen te hebben op een weide valkbij ons KNPV terrein, bij het terug kwam bij de auto met m'n hond. (Clubgenoten op 1 na waren er niet, geen pakwerker beschikbaar en meesten hadden afgezegd). het was een hardloper die mij zag, stopte en vroeg naar de uitzending van Rambam, en dan het gedeelte over de KNPV. Hij had er wel een mening over maar was vooral ook benieuwd wat wij als KNPVers ervan vonden, o.a. het fragmentje uit het lange interview met het hoofdbestuur. Eigenlijk keken we er behoorlijk hetzelfde tegenaan. Ook hij zei dat de hamvraag is, of je het als maatschappij wenselijk vindt om honden in te zetten als geweldsmiddel. En zolang dat zo is, zul je dan ook moeten zorgen dat binnen de beschikbare middelen de hond zo goed mogelijk voorbereid is daarvoor, en dat als er een programma is waarvan de politie en defensie meent dat dat het meest geschikt is om te honden uit af te nemen, je ook moet aanvaarden dat een hond dan daarin opgebouwd moet worden. Op een verantwoorde manier (dus excessen vanzelfsprekend niet goedkeurend), maar onontkomelijk ook met een bepaalde belasting voor de hond.
Aan het einde van het gesprek zei hij, dat hij o.a. les gaf in judo en zelfverdediging en dat hij in zekere zin parallellen daarin zag: ook die training is belastend, en is niet pijnloos.
Daarna rende hij weer verder (ondertussen lag mijn hond rustig vlak achter me, die reageert niet op hardlopers die niet in zo'n jute pak voorbij rennen want ze gaat gewoon van pup af aan mee wandelen waar volop hardlopers, wandelaars, fietsers en outainbikers langskomen, en bij de hondenclub komen er ook nog veel paarden en rijtuigjes langs) en reed ik naar een andere club in de buurt waar mijn man aan het trainen was met zijn hond.
Discussie van de ochtend daar was wat de voor en nadelen waren van het met een bal belonen vanuit de pakwerker of vanuit een andere persoon bij de schijnaanval voor een van de honden
Veel dingen kunnen anders dan wat vroeger gebruikelijk was en gebeuren ook al anders. Dat niet willen zien is hetzelfde als doen alsof er geen verkeerde dingen gebeuren. En met beide type oogkleppen verandert er niks.
Aan het einde van het gesprek zei hij, dat hij o.a. les gaf in judo en zelfverdediging en dat hij in zekere zin parallellen daarin zag: ook die training is belastend, en is niet pijnloos.
Daarna rende hij weer verder (ondertussen lag mijn hond rustig vlak achter me, die reageert niet op hardlopers die niet in zo'n jute pak voorbij rennen want ze gaat gewoon van pup af aan mee wandelen waar volop hardlopers, wandelaars, fietsers en outainbikers langskomen, en bij de hondenclub komen er ook nog veel paarden en rijtuigjes langs) en reed ik naar een andere club in de buurt waar mijn man aan het trainen was met zijn hond.
Discussie van de ochtend daar was wat de voor en nadelen waren van het met een bal belonen vanuit de pakwerker of vanuit een andere persoon bij de schijnaanval voor een van de honden
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben wel benieuwd naar die laatste met de bal. Ik kan een bak ballen om mn hond gooien als er een pakwerker in beeld is zou die daar 0 aandacht voor hebben.... bij schijnstellen is hij toch ook in beeld voor de honden?Gos schreef:Gisterochtend een leuk gesprek gehad met een voorbijganger toen ik na een spoor uitgelopen te hebben op een weide valkbij ons KNPV terrein, bij het terug kwam bij de auto met m'n hond. (Clubgenoten op 1 na waren er niet, geen pakwerker beschikbaar en meesten hadden afgezegd). het was een hardloper die mij zag, stopte en vroeg naar de uitzending van Rambam, en dan het gedeelte over de KNPV. Hij had er wel een mening over maar was vooral ook benieuwd wat wij als KNPVers ervan vonden, o.a. het fragmentje uit het lange interview met het hoofdbestuur. Eigenlijk keken we er behoorlijk hetzelfde tegenaan. Ook hij zei dat de hamvraag is, of je het als maatschappij wenselijk vindt om honden in te zetten als geweldsmiddel. En zolang dat zo is, zul je dan ook moeten zorgen dat binnen de beschikbare middelen de hond zo goed mogelijk voorbereid is daarvoor, en dat als er een programma is waarvan de politie en defensie meent dat dat het meest geschikt is om te honden uit af te nemen, je ook moet aanvaarden dat een hond dan daarin opgebouwd moet worden. Op een verantwoorde manier (dus excessen vanzelfsprekend niet goedkeurend), maar onontkomelijk ook met een bepaalde belasting voor de hond.
Discussie van de ochtend daar was wat de voor en nadelen waren van het met een bal belonen vanuit de pakwerker of vanuit een andere persoon bij de schijnaanval voor een van de hondenVeel dingen kunnen anders dan wat vroeger gebruikelijk was en gebeuren ook al anders. Dat niet willen zien is hetzelfde als doen alsof er geen verkeerde dingen gebeuren. En met beide type oogkleppen verandert er niks.
En daarnaast is t gewenst dat als hij straks in de praktijk gaat hij door een balletje af te leiden is?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Gos
- Zeer actief
malinois schreef:Ik ben wel benieuwd naar die laatste met de bal. Ik kan een bak ballen om mn hond gooien als er een pakwerker in beeld is zou die daar 0 aandacht voor hebben.... bij schijnstellen is hij toch ook in beeld voor de honden?Gos schreef: Discussie van de ochtend daar was wat de voor en nadelen waren van het met een bal belonen vanuit de pakwerker of vanuit een andere persoon bij de schijnaanval voor een van de hondenVeel dingen kunnen anders dan wat vroeger gebruikelijk was en gebeuren ook al anders. Dat niet willen zien is hetzelfde als doen alsof er geen verkeerde dingen gebeuren. En met beide type oogkleppen verandert er niks.
En daarnaast is t gewenst dat als hij straks in de praktijk gaat hij door een balletje af te leiden is?
Mensen met kwaad in de zin zou ik overigens afraden erop te gokken dat de hond voor het balletje gaat. Kan ook zijn dat de hond op bijtbeloning is gezet, al dan niet na eerst een fase met balbeloning te hebben gehad, en dan kan de beweging van dat balletje uit je jas halen ook de trigger zijn hem te laten inbijten
Je leert toch ook je hond wat Nee betekent, ondanks dat iemand anders dat in de praktijk ook tegen de hond kan zeggen.....
Laatst gewijzigd door Gos op 23 jan 2018 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is waar inderdaad. Ben benieuwd. Ik weet dat in de IPO heel mooi resultaat met schakelen krijgen kan tussen bal en pakwerker maar wat ik al zei daar moet je wel t type hond voor hebben en t lukt niet bij alle honden.Gos schreef:malinois schreef:Ik ben wel benieuwd naar die laatste met de bal. Ik kan een bak ballen om mn hond gooien als er een pakwerker in beeld is zou die daar 0 aandacht voor hebben.... bij schijnstellen is hij toch ook in beeld voor de honden?Gos schreef: Discussie van de ochtend daar was wat de voor en nadelen waren van het met een bal belonen vanuit de pakwerker of vanuit een andere persoon bij de schijnaanval voor een van de hondenVeel dingen kunnen anders dan wat vroeger gebruikelijk was en gebeuren ook al anders. Dat niet willen zien is hetzelfde als doen alsof er geen verkeerde dingen gebeuren. En met beide type oogkleppen verandert er niks.
En daarnaast is t gewenst dat als hij straks in de praktijk gaat hij door een balletje af te leiden is?Dat bedoel ik, het erover hebben met elkaar. Je weet in de praktijk als verdachte ook niet of die hond bij de schijn getraind is met balletje of iets anders maar dat hou je altijd. Dat dit gebruikt wordt wil ook niet zeggen dat dit voor de hond de laatste fase is. Beloning wordt ook afgebouwd (pas geven als je na de oefening weg gevolgd bent) en het hangt ervan af in welke fase van het aanleren van de oefening je zit. Allemaal overwegingen. Allemaal keuzes. Er is niet maar 1 manier en de honden reageren niet allemaal op dezelfde manier....
Mensen met kwaad in de zin zou ik overigens afraden erop te gokken dat de hond voor het balletje gaat. Kan ook zijn dat de hond op bijtbeloning is gezet, al dan niet na eerst een fase met balbeloning te hebben gehad, en dan kan de beweging van dat balletje uit je jas halen ook de trigger zijn hem te laten inbijtenDus blijf maar stil staan
![]()
Je leert toch ook je hond wat Nee betekent, ondanks dat iemand anders dat in de praktijk ook tege de ond kan zeggen.....
Daarin gaat t dan puur om de volggedeeltes tussen de bijtoefeningen dus niet om terug te roepen oid

-
Gos
- Zeer actief
Niks werkt met alle honden denk ik en ook niet bij alle geleidersmalinois schreef:Dat is waar inderdaad. Ben benieuwd. Ik weet dat in de IPO heel mooi resultaat met schakelen krijgen kan tussen bal en pakwerker maar wat ik al zei daar moet je wel t type hond voor hebben en t lukt niet bij alle honden.
Daarin gaat t dan puur om de volggedeeltes tussen de bijtoefeningen dus niet om terug te roepen oid
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Bij ons op de club (met redelijk wat jongere leden) zie je de verschuiving ook en er wordt regelmatig gediscussieerd hoe een bepaald "probleem" aan te pakken op een positieve manier.
Een voorbeeld is het blaffen op de kist bv.
De basis wordt bij allen gelegd door hem op de kist te lokken (belonen), dat uit te bouwen naar ook blaffen (belonen) en dan ook de afstand opbouwen. Er zijn honden waarbij die uitbouw gemakkelijk gaat, maar er zijn er ook die de koppeling na het opbouwen van de afstand niet goed maken, waardoor het blaffen minder wordt. In het verleden werd de drift dan omhoog gebracht door bv. te plagen met de kist, waardoor er weer het risico ontstond van het bijten in de kist wat dan weer gecorrigeerd moest worden. Met Kobe heb ik het op de manier gedaan die destijds ook voor Numa bleek te werken, namelijk door een lekke voetbal uit de kist te trekken als hij op de kist ging staan en blafte. De oudere leden op mijn club waren in het begin best sceptisch..... dat werkt niet, de hond staat naar degene te kijken die aan het touw trekt etc. Ik heb aangegeven geduld te hebben en af te wachten.
Opbouw is eerst de hond te leren dat het leuk is achter een lekke voetbal aan te rennen (lijn eraan en wegtrekken, buitspelletje maken). Als de hond dat een leuk spel vindt stop je de bal in de kist en wordt de bal met een vaart uit de kist getrokken als hij erop staat en blaft. Dit bouw je uit door pas te belonen met de bal als hij langer blaft en daarna ga je afstand opbouwen. Omdat dan de link gelegd is blaffen op de kist betekent spel, gaat dat heel snel. Degene die aan het touw trekt staat uiteindelijk niet meer in het zicht en de aandacht van de hond gaat steeds meer naar de kist gericht zijn (want daar komt die bal uit). Bal bouw je later weer af door als geleider de bal mee te nemen ipv te verstoppen in de kist, zodat de beloning vanuit jou komt. De oudere clubgenoten hebben allemaal gezien hoe het ging en hebben toegegeven dat dit ook kan en de hond er veel plezier in houdt.
Ander voorbeeld is het vasthouden van zoekvoorwerpen. Daar ben ik ook op positieve manier mee bezig. Rustig vasthouden - belonen (gebruik ik ook de clicker bij). Dit eerst veel geoefend thuis, daarna op het veld (al moeilijker want veel meer afleiding) en nu "verstop" ik de voorwerpen op korte afstand en wordt hij beloond voor het terugbrengen. Nu hij daarin begint te schakelen krijgt hij straks alleen de beloning als hij het terugbrengt én rustig blijft vasthouden (Kobe gaat in zijn enthousiasme gooien met de voorwerpen in zijn bek) en dat bouwen we steeds verder op. Het duurt misschien wat langer maar hij heeft er wel lol in.
We zijn nu ook begonnen met transport lopen, maar de drift van Kobe naar de pakwerker is zo groot dat hij probeert in te bijten. Dus heb ik bedacht dat we transportlopen eerst enkele meters achter de helper gaan oefenen en gaan belonen voor rust en aandacht en daarna de afstand naar de helper gaan verkleinen. Hopelijk werkt dat.
Een voorbeeld is het blaffen op de kist bv.
De basis wordt bij allen gelegd door hem op de kist te lokken (belonen), dat uit te bouwen naar ook blaffen (belonen) en dan ook de afstand opbouwen. Er zijn honden waarbij die uitbouw gemakkelijk gaat, maar er zijn er ook die de koppeling na het opbouwen van de afstand niet goed maken, waardoor het blaffen minder wordt. In het verleden werd de drift dan omhoog gebracht door bv. te plagen met de kist, waardoor er weer het risico ontstond van het bijten in de kist wat dan weer gecorrigeerd moest worden. Met Kobe heb ik het op de manier gedaan die destijds ook voor Numa bleek te werken, namelijk door een lekke voetbal uit de kist te trekken als hij op de kist ging staan en blafte. De oudere leden op mijn club waren in het begin best sceptisch..... dat werkt niet, de hond staat naar degene te kijken die aan het touw trekt etc. Ik heb aangegeven geduld te hebben en af te wachten.
Opbouw is eerst de hond te leren dat het leuk is achter een lekke voetbal aan te rennen (lijn eraan en wegtrekken, buitspelletje maken). Als de hond dat een leuk spel vindt stop je de bal in de kist en wordt de bal met een vaart uit de kist getrokken als hij erop staat en blaft. Dit bouw je uit door pas te belonen met de bal als hij langer blaft en daarna ga je afstand opbouwen. Omdat dan de link gelegd is blaffen op de kist betekent spel, gaat dat heel snel. Degene die aan het touw trekt staat uiteindelijk niet meer in het zicht en de aandacht van de hond gaat steeds meer naar de kist gericht zijn (want daar komt die bal uit). Bal bouw je later weer af door als geleider de bal mee te nemen ipv te verstoppen in de kist, zodat de beloning vanuit jou komt. De oudere clubgenoten hebben allemaal gezien hoe het ging en hebben toegegeven dat dit ook kan en de hond er veel plezier in houdt.
Ander voorbeeld is het vasthouden van zoekvoorwerpen. Daar ben ik ook op positieve manier mee bezig. Rustig vasthouden - belonen (gebruik ik ook de clicker bij). Dit eerst veel geoefend thuis, daarna op het veld (al moeilijker want veel meer afleiding) en nu "verstop" ik de voorwerpen op korte afstand en wordt hij beloond voor het terugbrengen. Nu hij daarin begint te schakelen krijgt hij straks alleen de beloning als hij het terugbrengt én rustig blijft vasthouden (Kobe gaat in zijn enthousiasme gooien met de voorwerpen in zijn bek) en dat bouwen we steeds verder op. Het duurt misschien wat langer maar hij heeft er wel lol in.
We zijn nu ook begonnen met transport lopen, maar de drift van Kobe naar de pakwerker is zo groot dat hij probeert in te bijten. Dus heb ik bedacht dat we transportlopen eerst enkele meters achter de helper gaan oefenen en gaan belonen voor rust en aandacht en daarna de afstand naar de helper gaan verkleinen. Hopelijk werkt dat.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Ik had laatst nog een discussie met een instructeur van de politie hierover, hij was een van de mensen die het nieuwe examen van surveillance honden heeft ontwikkeld. Hij stelde dat je moet afvragen of het huidige PH1 programma wel uitnodigd tot diervriendelijk trainen. Dit gezien de afstanden van werken en de controle over hond. Hij zag meer in korte werken zodat de beheersbaarheid ook beter in hand te houden is( lange lijn) dat over grotere afstanden werken ,waarbij andere middelen gebruikt gaan worden. Het huidige surveillancehonden reglement is hierop al aangepast, dat van de KNPV niet.
Jan

-
Rocco
- Zeer actief
Ik vind dat hele huidige PH1 programma al lang niet meer van deze tijd zeker de helft van die huidige oefeningen zul je nooit in de praktijk gebruiken moet nodig geëvalueerd worden .Mag van mijn een specifiek programma op echte praktijk komen. Ieder type hond vraagt andere aanpak waarbij driften belastbaarheid ,scherpte, hardheid herstel een rol spelen.Het huidige ph programma is in mijn ogen teveel sport en punten gerelateerd kan echt anders beoordeeld worden .Het mindering brengen punten op het been stellen is hier een goed voorbeeld, waarbij het beenstellen in de praktijk juist de betere optie aanhouden van een verdachte .
Zelf werk ik zeker wel beloning gericht maar ook met belastbare correcties indien nodig, het voordeel is dat je toch kan zien of de hond belastbaar en hardheid bezit van voor het echte werk ,waar KNPV uiteindelijk voor bedoeld is.
Kijk maar eens hoe Bumpertje wordt opgebouwd met brokje hier en snoepje daar ,allemaal leuk en aardig maar moet nog blijken of Bumpertje er straks staat als er een barkruk of strijker naar zijn kop wordt gesmeten, zou die toch eerst goed getest moeten worden want in de kroeg of op straat staan ze heus niet met grote snoepjes zak Bumpertje op de wachten.Om de africhting met huishond te vergelijken met knpv hond is een beetje domme vergelijking beetje zelfde als een clubje padvinders vergelijken met korps mariniers /commandos dit vergt nou eenmaal offers en SELECTIE om de besten er uit te halen de knpv honden staan wereldwijd hoog aangeschreven door het jarenlang selecteren van gewenste eigenschappen voor preventie en veiligheid als taak
Zelf werk ik zeker wel beloning gericht maar ook met belastbare correcties indien nodig, het voordeel is dat je toch kan zien of de hond belastbaar en hardheid bezit van voor het echte werk ,waar KNPV uiteindelijk voor bedoeld is.
Kijk maar eens hoe Bumpertje wordt opgebouwd met brokje hier en snoepje daar ,allemaal leuk en aardig maar moet nog blijken of Bumpertje er straks staat als er een barkruk of strijker naar zijn kop wordt gesmeten, zou die toch eerst goed getest moeten worden want in de kroeg of op straat staan ze heus niet met grote snoepjes zak Bumpertje op de wachten.Om de africhting met huishond te vergelijken met knpv hond is een beetje domme vergelijking beetje zelfde als een clubje padvinders vergelijken met korps mariniers /commandos dit vergt nou eenmaal offers en SELECTIE om de besten er uit te halen de knpv honden staan wereldwijd hoog aangeschreven door het jarenlang selecteren van gewenste eigenschappen voor preventie en veiligheid als taak
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar als mensen dit bij Cesar zeggen klopt t maar bij Bumper laten ze wel alles zien? Nee dat geloof ik idd niet. Ik vind t een erg leuke hond hoor. Maar ik geloof zeker dat hij ook gecorrigeerd wordt wat je niet ziet.Heavy schreef:Of Bumpertje er straks zal staan heeft helemaal niks te maken met de manier waarop hij wordt getraind in mijn ogen . Er zijn ook honden die strenger worden getraind en die rennen alsnog weg als het erop aan komt . Dat heeft ook met karakter te maken , met moed hebben en dat zijn dingen die je er niet in kan trainen . Een hond krijgt niet meer moed door zonder snoepjes te trainenRocco schreef:Ik vind dat hele huidige PH1 programma al lang niet meer van deze tijd zeker de helft van die huidige oefeningen zul je nooit in de praktijk gebruiken moet nodig geëvalueerd worden .Mag van mijn een specifiek programma op echte praktijk komen. Ieder type hond vraagt andere aanpak waarbij driften belastbaarheid ,scherpte, hardheid herstel een rol spelen.Het huidige ph programma is in mijn ogen teveel sport en punten gerelateerd kan echt anders beoordeeld worden .Het mindering brengen punten op het been stellen is hier een goed voorbeeld, waarbij het beenstellen in de praktijk juist de betere optie aanhouden van een verdachte .
Ik vind het een heel goed voorbeeld van positief trainen . Het is een genot om naar te kijken. Zowel baas als hond zijn heerlijk ontspannen samen bezig .Maar op een of andere manier vinden veel mensen het te zoetsappig . En dan krijg je opmerkingen als : ik moet het nog maar zien wat er van terecht komt . En als hij het straks prima doet krijg je weer opmerkingen als : ja maar ze filmen niet alles en wie weet wat er gedaan is met die hond buiten het filmen om![]()
Zo te lezen heb jij dus ook geen vertrouwen in een positief trainen. Alsof een hond niks aan zou kunnen als hij niet af en toe goed gecorrigeerd wordt

-
Rocco
- Zeer actief
Heavy schreef:Of Bumpertje er straks zal staan heeft helemaal niks te maken met de manier waarop hij wordt getraind in mijn ogen . Er zijn ook honden die strenger worden getraind en die rennen alsnog weg als het erop aan komt . Dat heeft ook met karakter te maken , met moed hebben en dat zijn dingen die je er niet in kan trainen . Een hond krijgt niet meer moed door zonder snoepjes te trainenRocco schreef:Ik vind dat hele huidige PH1 programma al lang niet meer van deze tijd zeker de helft van die huidige oefeningen zul je nooit in de praktijk gebruiken moet nodig geëvalueerd worden .Mag van mijn een specifiek programma op echte praktijk komen. Ieder type hond vraagt andere aanpak waarbij driften belastbaarheid ,scherpte, hardheid herstel een rol spelen.Het huidige ph programma is in mijn ogen teveel sport en punten gerelateerd kan echt anders beoordeeld worden .Het mindering brengen punten op het been stellen is hier een goed voorbeeld, waarbij het beenstellen in de praktijk juist de betere optie aanhouden van een verdachte .
Ik vind het een heel goed voorbeeld van positief trainen . Het is een genot om naar te kijken. Zowel baas als hond zijn heerlijk ontspannen samen bezig .Maar op een of andere manier vinden veel mensen het te zoetsappig . En dan krijg je opmerkingen als : ik moet het nog maar zien wat er van terecht komt . En als hij het straks prima doet krijg je weer opmerkingen als : ja maar ze filmen niet alles en wie weet wat er gedaan is met die hond buiten het filmen om![]()
Zo te lezen heb jij dus ook geen vertrouwen in een positief trainen. Alsof een hond niks aan zou kunnen als hij niet af en toe goed gecorrigeerd wordt
Volgens mij moet jij beter even lezen want ik zeg duidelijk dat ik wel vanuit beloning werk dit is nou eenmaal nodig om om een hond duidelijk te maken wat goed of fout is in de aanleer fase maar wat velen echter nog steeds niet willen begrijpen dat er ook PLICHT is en dit gaat nou niet eenmaal altijd met een clickertje of stukje worst.. Er lopen in de KNPV vele en goede en humane africhters die vele jaren ervaring hebben , maar ik heb er nog niet een gezien die nodige correcties uit de weg gaat indien nodig. en uitsluitend op beloning werken dit geeft tot nadenken
En dan over Bumpertje ,waar zeg ik dat ik geen vertrouwen in heb ...echter de realiteit is dat Bumpertje wat ik zie niet echt getest is maar uitsluitend door video montages alleen maar zoetsappig in de media verschijnt als media uit hangbord voor de politie. Ook blijft Bumpertje niet bij de huidige geleider wat ik had begrepen wat zou daar de reden voor zijn..... maar goed we gaan het zien in de toekomst ik ben benieuwd ik hoop van harte dat ie het red maar de weg is nog lang,
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als je zegt dat een stroomband in kan worden gezet als een clicker, dan sla je de plank helemaal mis. Hoe kan je een positieve correctie, of ingezet op waar jij op doelt, dus een negatieve bekrachtiger zou vergelijken met een secondaire positieve bekrachtigerCleva schreef:Stroom is gewoon een prikkel. Net als een rukje aan de riem of een tik.
Het gaat erom hoe je het gebruikt en dat kan als je het goed doet heel klein.
Mijn honden krijgen weleens een tik. Precies hard genoeg om indruk te maken en dat is bij mijn honden heel erg zacht en vaak zelfs mis.
Het is puur symbolisch.
Fysiek ingrijpen hoort er gewoon bij. Een goed opgevoede hond weet dat de baas het niet alleen maar bij theorie houdt.
Ken je dat schokje dat je soms krijgt van een autoportier? Kleiner kan bijna niet. En toch pas je je gedrag aan als je kunt inschatten wanneer het komt.
Schapengaas doet echt geen pijn als je het aanraakt en toch zijn er weinig mensen die er niet voor omlopen.
Stroomgebruik binnen de training gaat alleen over angst en pijn als je toch al lomp met je hond omgaat.
Dat werkt bij alle correcties zo.
De laagste standen op een goede stroomband zijn te gebruiken als een klikker. Hetenige dat de hond (of de mens) voelt is een lichte trillen in de huid zelf. Van pijn of schrik hoeft absoluut geen sprake te zijn.
Ik zou een dogtra met droge ogen om een dove hond hangen en hem ermee roepen. Het stelt echt niets voor. Tot je hem hoger zet en je hond wil corrigeren, dan wordt het naar maar je corrigeert een hond nu ook eenmaal niet om hem een plezier te doen.
Wat ik wel problematisch vindt is om een hond te gaan corrigeren zodat hij kunstjes voor je doet. Dan wordt het al snel een beetje een dansende beer/bedelend aapje.
Correcties zijn er om ongewenst gedrag te bestraffen. Niet om de tafel van zes er in te stampen.
Hoge driften afkappen met angst vind ik ZEER ongezond voor de hond. Hoeveel stress wil je creëren?
Verder vind ik het verbazingwekkend dat HF'ers hier met droge ogen vergelijkingen maken tussen zachte huishondjes die ongewenst gedrag (al dan niet zonder drift) en zelfbelonend bijtgedrag in hoge drift. Dat zou inderdaad hetzelfde zijn als ik buiten de training om, dezelfde correcties zou geven als op de training... Dat is absoluut niet het geval. Dat schreef ik hier ook al eerder. Ik hoef maar een boze blik of duidelijke nee te geven en dan is dat bijna altijd voldoende. Zo sleepte Jiska toen ze hier net was het liefst alles wat los en vast naar haar mand. Dus kreeg ze een alternatief én rustige 'nee' als ze iets bleef pakken. Binnen enkele dagen snapte ze wat ik bedoelde. Zo'n situatie kan je vergelijken, niet wat er in hoge drift gebeurd en waar sprake is van zelfbelonend gedrag.
Net als het voorbeeld hier dat KNPV honden alleen maar torenhoog in drift worden aangewakkerd en het dus omgekeerd wordt gewerkt. Dat uit een ervaring van 1 hond al tig jaar geleden
Ze leer ik het vasthouden en apporteren van zoekstukjes aan met zo min mogelijk drift met de clicker. Zo is het geapporteerde voor de hond niks meer dan een ruilmiddel om wat lekkers te krijgen. Neemt niet weg dat door de bezitsdrang in de hond er altijd een moment komt dat ze waarde hechten aan het zoekstukje en het niet af willen geven. Ook dan is een 'nee' met vervolgens een 'los' en een stukje geduld bijna altijd afdoende om het te laten lossen. Alleen honden die het echt niet willen afgeven en daarom inslikken is een ander verhaal.
-
Gos
- Zeer actief
Dankje Hippo dat scheelt weer typen 
Hier gaan ze elke dag mee wandelen, los, van pup af aan, wordt er veel geknuffeld en op andere manieren beloond, is de interactie met de andere honden uitstekend, enzovoorts, maar is dat echt niet in alle taken/oefeningen voldoende als motivatie. Het zelfbelonende aspect is dan toch te sterk, en dat heb je ergens ook wel nodig want de hond moet op grote fysieke afstand van je zelfstandig een taak uitvoeren. En dan heb ik het ook niet over dingen als zitten, afliggen, blijven of voorwerpjes opzoeken en apporteren maar over die oefeningen waarin die hoge drift vroeg of laat om de hoek komt kijken. Ook bij honden die bijvoorbeeld manrevieren volledig aangeleerd hebben op burger (dus zonder dat helperspak aan), op een balletje o.i.d. en die pas later overschakelen naar de uitvoering op de helper. Een hond pompt zichzelf dan geleidelijk toch vaak op.
Hier gaan ze elke dag mee wandelen, los, van pup af aan, wordt er veel geknuffeld en op andere manieren beloond, is de interactie met de andere honden uitstekend, enzovoorts, maar is dat echt niet in alle taken/oefeningen voldoende als motivatie. Het zelfbelonende aspect is dan toch te sterk, en dat heb je ergens ook wel nodig want de hond moet op grote fysieke afstand van je zelfstandig een taak uitvoeren. En dan heb ik het ook niet over dingen als zitten, afliggen, blijven of voorwerpjes opzoeken en apporteren maar over die oefeningen waarin die hoge drift vroeg of laat om de hoek komt kijken. Ook bij honden die bijvoorbeeld manrevieren volledig aangeleerd hebben op burger (dus zonder dat helperspak aan), op een balletje o.i.d. en die pas later overschakelen naar de uitvoering op de helper. Een hond pompt zichzelf dan geleidelijk toch vaak op.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb vaak t idee als ik dat lees dat mensen echt geen idee hebben hoe hoog die drift is op dat moment... totaal niet te vergelijken met een thuis situatie.... en nee die drift breng ik er niet in dat zit in t beestje

-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Maar je haalt het er wel uit in die situatie. Dat is een keuze die je maakt.malinois schreef:en nee die drift breng ik er niet in dat zit in t beestje
Dat honden gefokt worden voor een bepaalde functie maakt niet dat ze enkel kunnen functioneren binnen dat kader.
Niets zo veelzijdig als een herder. Mijn honden worden blij van schapendrijven maar zodra ik er een afstandsbediening voor nodig heb stopt het verhaal.
Uitlaatkleppen genoeg waar ze evengoed hun genetische bagage in kwijt kunnen.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Maar moet je dan ergens mee stoppen wat zowel de hond als de eigenaar vreselijk leuk vinden, omdat de drift te hoog wordt? Het kan ook vanzelf zo hoog oplopen namelijk. Ik heb met Tay eerst problemen gehad dat hij geen bal wilde aanpakken (ook geen ander speeltje), het boeide hem niet. Na een tijdje vond hij het wel leuk worden en het commando los had hij al geleerd met andere dingen en heb ik verder aangeleerd met de bal. Allemaal positief, niet meteen afpakken, nog een keer gooien, ruilen voor lekkers, ruilen voor een andere bal. Ging heel fijn, hij spuugde meteen uit bij het commando. Dat is een jaar goed gegaan, tot hij niet meer ging lossen. Hij had een bal, dat lekkers kon ik ergens stoppen waar de zon niet scheen, die andere bal boeide hem niet. Hij had een bal, dus waarom zou hij die af geven voor een andere?-Saskia- schreef:Maar je haalt het er wel uit in die situatie. Dat is een keuze die je maakt.malinois schreef:en nee die drift breng ik er niet in dat zit in t beestje
Dat honden gefokt worden voor een bepaalde functie maakt niet dat ze enkel kunnen functioneren binnen dat kader.
Niets zo veelzijdig als een herder. Mijn honden worden blij van schapendrijven maar zodra ik er een afstandsbediening voor nodig heb stopt het verhaal.
Uitlaatkleppen genoeg waar ze evengoed hun genetische bagage in kwijt kunnen.
Dat is niet eens de drift die ze kunnen hebben, hij is vrij mild. Had ik dan moeten stoppen met De bal? Oke, ik heb geen afstandbediening gebruikt, maar mijn hond zit sowieso niet zo hoog in drift met de bal en is zelfs op zijn hoogste punt niet te vergelijken. Voor mij is het hobby en het belangrijkste is dat mijn hond het leuk vindt, maar in andere gevallen is het ook een stuk opleiding. Ook kan je echt wel in lage drift dingen aanleren, dat doen wij ook, maar de honden bouwen zelf ook weer op.
Niet dat ik het overal mee eens ben, maar deze reactie viel me even op.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Neen, helemaal niet. Dat is bovenal een beslissing die iedereen voor zichzelf moet maken.TessaThomas schreef:Maar moet je dan ergens mee stoppen wat zowel de hond als de eigenaar vreselijk leuk vinden, omdat de drift te hoog wordt?
Er zijn voor een hond heel wat ergere dingen dan een correctie als je verder mag doen wat je geweldig vindt.
Maar je kan er als mens ook voor kiezen om mee te gaan in die drift, om je verwachtingen op dat moment te herevalueren of om een andere weg te bewandelen.
Ik wilde alleen aangeven dat zoiets je niet overkomt. Het is een gevolg, een situatie waarvan je weet dat je hem kan verwachten.
Wat je vervolgens doet dat blijft bovenal een keuze.
Het gaat ook helemaal niet om te hoge drift. Het gaat erom dat we dat als mens dan graag in een bepaalde vorm gieten.
Eentje die zo te lezen voor de hond niet haalbaar is tenzij de nodige correcties. Ik stel me dan de vraag wanneer gebruik misbruik wordt.