Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Onderzoek naar het voorkomen van erfelijke ziekten in ho

Ongelezen bericht door Muk »

Neeltje schreef:Maar wat hebben die onderzoeken nu voor nut nog. We weten dat er heel veel rashonden op sterven na dood zijn (het ras dan). En ja er zijn ook rassen waar het beter mee gesteld is. Bij de bastaarden/vuilnisbakkies ook daar zullen gezonde honden tussen zitten en armzielige stumpers. Als we er nu allemaal zelf voor zorgen om alleen te gaan voor die honden/rassen waarvan wij denken dat ze de gezondste zijn. Daar hebben we geen een onderzoek voor nodig. Ik heb geen onderzoek nodig om te weten dat de Franse bulldoggen, Engelse bulldoggen, de cavalier ..... (weet ik zo even niet) en nog een aantal rassen beter gemeden kunnen worden. Doe dat dan zelf ook en als iemand je iets vraagt, antwoordt ze dan naar waarheid en niet de zaak verbloemen ook al vind je het ras zo leuk. Ik zou ook het liefste een Franse bulldog willen hebben, maar ik kan het me naar eer en geweten niet verantwoorden om aan dat ras nog mee te werken.

Een geheel onpartijdig onderzoek zal er nooit zijn, want mensen die onpartijdig zijn, gaan geen onderzoek doen, want hun zal het worst wezen.
Wat jij zegt zal deels op waarheid berusten en deels niet. Dus een onderzoek heeft wel nut. Voor de cynici misschien niet, maar je kunt het ook niet iedereen naar de zin maken. Een onderzoek doe ik niet voor anderen, maar doe ik ook omdat ik het leuk vind en om wel een gefundeerd antwoord te kunnen geven op gezondheidsvragen. Mensen hebben niks aan verkeerde informatie en dat is wat er nu gebeurd.

Ieder van ons gaat met zijn eigen insteek het onderzoek in. Ik ook. Maar dat wil niet zeggen dat het onderzoek niet objectief en onafhankelijk gaat worden! Een onderzoek dat niet objectief en onafhankelijk is, is geen goed onderzoek. Jij hebt niet zo´n hoge pet van afgestudeerde studenten en hun onderzoeken, dat weten we nu wel.
Muk

luna2906 schreef:
Neeltje schreef:
Maar wat hebben die onderzoeken nu voor nut nog. We weten dat er heel veel rashonden op sterven na dood zijn (het ras dan). En ja er zijn ook rassen waar het beter mee gesteld is. Bij de bastaarden/vuilnisbakkies ook daar zullen gezonde honden tussen zitten en armzielige stumpers. Als we er nu allemaal zelf voor zorgen om alleen te gaan voor die honden/rassen waarvan wij denken dat ze de gezondste zijn. Daar hebben we geen een onderzoek voor nodig. Ik heb geen onderzoek nodig om te weten dat de Franse bulldoggen, Engelse bulldoggen, de cavalier ..... (weet ik zo even niet) en nog een aantal rassen beter gemeden kunnen worden. Doe dat dan zelf ook en als iemand je iets vraagt, antwoordt ze dan naar waarheid en niet de zaak verbloemen ook al vind je het ras zo leuk. Ik zou ook het liefste een Franse bulldog willen hebben, maar ik kan het me naar eer en geweten niet verantwoorden om aan dat ras nog mee te werken.

Een geheel onpartijdig onderzoek zal er nooit zijn, want mensen die onpartijdig zijn, gaan geen onderzoek doen, want hun zal het worst wezen.
Hoe wil je iets naar waarheid beantwoorden als er geen gedegen onderzoek is geweest? Dan antwoord je toch vanuit onderbuikgevoel en niet vanuit gefundeerde kennis?
Klopt, maar daar heeft Neeltje blijkbaar geen moeite mee.

Ik denk ook dat een aantal rassen hoogst ongezond zijn en de kans dat dát uit het onderzoek komt (mits wij van dat ras voldoende data ontvangen) is denk ik ook heel groot, maar zonder objectief onderzoek kun je zoiets nooit met zekerheid zeggen.

Eigenlijk net zoals veel Wilders stemmers zeggen, die roepen ook maar wat ongefundeerds over buitenlanders zonder de feiten te kennen. :mrgreen:
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Muk schreef:
Eigenlijk net zoals veel Wilders stemmers zeggen, die roepen ook maar wat ongefundeerds over buitenlanders zonder de feiten te kennen. :mrgreen:
Oeioeioei. Glad ijs! Voer voor een politieke discussie! :engel:

Ik vind het een goed initiatief om een goed, objectief onderzoek te doen :ok: Wat er meegedaan moet of kan worden kan achteraf bekeken worden, maar dan heb je in ieder geval een aantal onderzochte gegevens waar je misschien iets mee kan. Zonder die gegevens kun je niets.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

bouvierpoedel schreef:Diegeen die nu een onderzoek willlen starten naar de gezondheid stamboom versus stamboomloos lopen net zo om de pot heen te draaien als de Raad al jaren doet.
(..)
Het is Dier & Recht die het onderzoek in eerste instantie heeft opgestart, met de bedoeling om met het vingertje naar de rashonden te wijzen. Nou dan wil ik als eigenaar van een rashond daar graag aan meehelpen om te zorgen dat er geen eenzijdig beeld wordt geschetst. Dat er niks mis is met een aantal rassen hoor je mij niet zeggen, maar als er dan zo'n onderzoek komt, dan wil ik graag dat dit ook goed gedaan wordt. Wat dan de uitkomst gaat zijn maakt me niet uit, maar dan zijn in ieder geval alle kanten belicht en niet alleen die kanten die Dier & Recht graag naar voren ziet komen.

Ik zou overigens graag helpen bij de verbetering van een aantal rassen, maar ik zou niet weten hoe. Hier kan ik wel wat bijhelpen, al is het niet veel, dus dat doe ik dan graag.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dank je Muk om je ongenuanceerde uitspraak en het er even bijhalen in een discussie om je statement kracht proberen bij te zetten.En het als waarheid neer te plempen .
Heb je altijd wel het voordeel van de twijffel gegeven maar eigenlijk ben en blijf je een ongelooflijk rancuneus ongenuanceerd kutwijf .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

bouvierpoedel schreef:Dank je Muk om je ongenuanceerde uitspraak en het er even bijhalen in een discussie om je statement kracht proberen bij te zetten.En het als waarheid neer te plempen .
Heb je altijd wel het voordeel van de twijffel gegeven maar eigenlijk ben en blijf je een ongelooflijk rancuneus ongenuanceerd kutwijf .
:LOL:

Maarre, doe jij ook niet hetzelfde? :roll:
Muk

bouvierpoedel schreef:Dank je Muk om je ongenuanceerde uitspraak en het er even bijhalen in een discussie om je statement kracht proberen bij te zetten.En het als waarheid neer te plempen .
Jij bent zelf ongenuanceerd over het fokken. En ja, je fokpraktijken heb ik niet hoog, maar dat is oud nieuws. Zeker omdat je zelf ook hebt aangegeven een broodfokker te zijn en maar wat doorelkaar kruist voor de leuk. Jij verkondigd hier zelf dat de stamboomfokkerij per definitie ongezond bezig is zonder enige onderbouwing. En vanuit jouw fokstandpunten snap ik dan wel dat je niks met gedegen onderzoek hebt.

En dat gescheld, tja, dat zegt meer over jou dan over mij. :wink:
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

De enquete is iig bij vraag 1 aangepast, door de sukkels.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Muk schreef:
Neeltje schreef:Maar wat hebben die onderzoeken nu voor nut nog. We weten dat er heel veel rashonden op sterven na dood zijn (het ras dan). En ja er zijn ook rassen waar het beter mee gesteld is. Bij de bastaarden/vuilnisbakkies ook daar zullen gezonde honden tussen zitten en armzielige stumpers. Als we er nu allemaal zelf voor zorgen om alleen te gaan voor die honden/rassen waarvan wij denken dat ze de gezondste zijn. Daar hebben we geen een onderzoek voor nodig. Ik heb geen onderzoek nodig om te weten dat de Franse bulldoggen, Engelse bulldoggen, de cavalier ..... (weet ik zo even niet) en nog een aantal rassen beter gemeden kunnen worden. Doe dat dan zelf ook en als iemand je iets vraagt, antwoordt ze dan naar waarheid en niet de zaak verbloemen ook al vind je het ras zo leuk. Ik zou ook het liefste een Franse bulldog willen hebben, maar ik kan het me naar eer en geweten niet verantwoorden om aan dat ras nog mee te werken.

Wat jij zegt zal deels op waarheid berusten en deels niet. Dus een onderzoek heeft wel nut. Voor de cynici misschien niet, maar je kunt het ook niet iedereen naar de zin maken. Een onderzoek doe ik niet voor anderen, maar doe ik ook omdat ik het leuk vind en om wel een gefundeerd antwoord te kunnen geven op gezondheidsvragen. Mensen hebben niks aan verkeerde informatie en dat is wat er nu gebeurd.

Ieder van ons gaat met zijn eigen insteek het onderzoek in. Ik ook. Maar dat wil niet zeggen dat het onderzoek niet objectief en onafhankelijk gaat worden! Een onderzoek dat niet objectief en onafhankelijk is, is geen goed onderzoek. Jij hebt niet zo´n hoge pet van afgestudeerde studenten en hun onderzoeken, dat weten we nu wel.
En hoe zou ik een hoge pet van studenten moeten krijgen als ze met dit soort enquetes aan komen zetten??? En hoeveel onderzoeken zijn er de laatste jaren geweest vanaf het moment dat de BBC de eerste bewust documentaire heeft uitgezonden over de gezondheid van de rashonden? Nog net niet iedere dag.
Muk

Neeltje schreef: En hoe zou ik een hoge pet van studenten moeten krijgen als ze met dit soort enquetes aan komen zetten??? En hoeveel onderzoeken zijn er de laatste jaren geweest vanaf het moment dat de BBC de eerste bewust documentaire heeft uitgezonden over de gezondheid van de rashonden? Nog net niet iedere dag.
Snap ik wel. Studenten moeten binnen één semester (3 maanden) een onderzoek opzetten en afronden en daarmee kun je best wat onderzoeken, maar complexere zaken kun je daarmee niet onderzoeken. En dat wordt nogal eens vergeten, zeker als er ook geld bij komt kijken van een partij die iets graag onderzocht wil hebben. Hoewel dit onderzoek op het eerste oog misschien eenvoudig lijkt, is het dat absoluut niet.

Een paar dagen terug had ik bijvoorbeeld een discussie hierover met een paar forumleden. Epilepsie bijvoorbeeld, daar heb je twee varianten van en deze hoeven niet erfelijk te zijn. HD, idem dito. Tot hoever ga je terug als je zoiets opneemt in je enquête? Neem je dan ook de ouders mee of kijk je minimaal 5 generaties terug in het onderzoek? En dit kun je dan ook alleen bij honden met een stamboom doen, van honden zonder stamboom is in het overgrote deel helemaal niks bekend over de voorouders. Kortom, dit soort zaken maken een onderzoek behoorlijk complex en dat kun je gewoon niet in een semester (de tijd die studenten dus hebben voor een onderzoek) uitzoeken.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Hoe vaker je hem invult hoe grappiger ik de vragen vind.
De uitkomst moet stikken van de mixen uit diverse rasgroepen met ongediagnosticeerde aandoeningen.
Op elke wandeling is
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het meest komische vind ik nog wel dat je na het allereerste begin geen vragen meer kunt invullen als je hond geen aandoeningen heeft.
Ben wel benieuwd of die antwoorden ook worden opgeslagen :wink:

Hoe belastend iemand een bepaalde kwaal van zijn hond vindt is behoorlijk subjectief.
Is dat belangrijk voor het voorkomen van erfelijke ziekten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Muk schreef:
Neeltje schreef: En hoe zou ik een hoge pet van studenten moeten krijgen als ze met dit soort enquetes aan komen zetten??? En hoeveel onderzoeken zijn er de laatste jaren geweest vanaf het moment dat de BBC de eerste bewust documentaire heeft uitgezonden over de gezondheid van de rashonden? Nog net niet iedere dag.
Snap ik wel. Studenten moeten binnen één semester (3 maanden) een onderzoek opzetten en afronden en daarmee kun je best wat onderzoeken, maar complexere zaken kun je daarmee niet onderzoeken. En dat wordt nogal eens vergeten, zeker als er ook geld bij komt kijken van een partij die iets graag onderzocht wil hebben. Hoewel dit onderzoek op het eerste oog misschien eenvoudig lijkt, is het dat absoluut niet.

Een paar dagen terug had ik bijvoorbeeld een discussie hierover met een paar forumleden. Epilepsie bijvoorbeeld, daar heb je twee varianten van en deze hoeven niet erfelijk te zijn. HD, idem dito. Tot hoever ga je terug als je zoiets opneemt in je enquête? Neem je dan ook de ouders mee of kijk je minimaal 5 generaties terug in het onderzoek? En dit kun je dan ook alleen bij honden met een stamboom doen, van honden zonder stamboom is in het overgrote deel helemaal niks bekend over de voorouders. Kortom, dit soort zaken maken een onderzoek behoorlijk complex en dat kun je gewoon niet in een semester (de tijd die studenten dus hebben voor een onderzoek) uitzoeken.
Dan hebben ze dus een verkeerd onderwerp genomen. Klaar. Hadden ze beter over moeten nadenken.
Es
Zeer actief
Contacteer:

En wat als je hond aan de aandoening geopereerd is?
Op elke wandeling is
Muk

Es schreef:En wat als je hond aan de aandoening geopereerd is?
Dan heeft hij nog steeds de aandoening gehad. Lijkt mij duidelijk.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nee want je moet de 'bewegelijkheid' 'vitaliteit' en de band met je hond met de hond beoordelen nav de al dan niet door een arts gediagnosticeerde aandoening.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nee want je moet de 'bewegelijkheid' 'vitaliteit' en de band met je hond met de hond beoordelen nav de al dan niet door een arts gediagnosticeerde aandoening.
Op elke wandeling is
silvester

Ik vind het een geweldig onderzoek, ik heb nu al 34 keer dat ding ingevuld, met de meest verschrikkelijke ziektes, en ik heb niet eens een herder. :LOL:
Muk

silvester schreef:Ik vind het een geweldig onderzoek, ik heb nu al 34 keer dat ding ingevuld, met de meest verschrikkelijke ziektes, en ik heb niet eens een herder. :LOL:
Jij bent echt slecht. :LOL:
Nou ja, een objectief onderzoek was het toch al niet.
Es
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:Ik vind het een geweldig onderzoek, ik heb nu al 34 keer dat ding ingevuld, met de meest verschrikkelijke ziektes, en ik heb niet eens een herder. :LOL:

Ja hier idem, en vreselijk gezonde rashonden uit alle groepen.
Op elke wandeling is
silvester

Tara schreef:Wat is de gein aan moedwillig het project van een student vergallen?
Het idee is ook niet echt goed doordacht, om eerlijk te zijn.
silvester

Tara schreef:
Jion schreef:Nou dat vraag ik me dus ook af. Belachelijk, zeker nadat je zoals Es eerst hebt aangeboden om te helpen. :roll:
En buiten dat, stel nou dat die gefakete resultaten allemaal worden meegenomen in dat onderzoek?
Echt, héél grappig! :roll:
Jep, is ook niet grappig, maar helaas wel de werkelijkheid met dit soort "onderzoeken" die via internet gaan. Het is niet te controleren of de persoon die het invult daadwerkelijk eerlijk is.
silvester

Tara schreef:
silvester schreef:
Tara schreef:
Jion schreef:Nou dat vraag ik me dus ook af. Belachelijk, zeker nadat je zoals Es eerst hebt aangeboden om te helpen. :roll:
En buiten dat, stel nou dat die gefakete resultaten allemaal worden meegenomen in dat onderzoek?
Echt, héél grappig! :roll:
Jep, is ook niet grappig, maar helaas wel de werkelijkheid met dit soort "onderzoeken" die via internet gaan. Het is niet te controleren of de persoon die het invult daadwerkelijk eerlijk is.
Oh, dus dan is het okee om zo'n onderzoek te saboteren?
Goed dat ik het weet, dan hou ik er alvast rekening mee.
Of het oke is of niet, daar heb ik geen mening over, maar het is erg naïf om te denken dat het niet gebeurd.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Wat ik nou niet snap is dat als je het allemaal zo belachelijk en nutteloos vind waarom je dan wel de moeite neemt om 34 keer een enquête in te vullen. :roll:
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
silvester

JYBD schreef:Wat ik nou niet snap is dat als je het allemaal zo belachelijk en nutteloos vind waarom je dan wel de moeite neemt om 34 keer een enquête in te vullen. :roll:
Lol, je dacht toch niet serieus dat ik dat echt had gedaan? :O: :LOL: :LOL:

Ik geef alleen even aan dat het systeem wat "rammelt" zo hier en daar. :wink:
silvester

Tara schreef:
silvester schreef:
Tara schreef:
Oh, dus dan is het okee om zo'n onderzoek te saboteren?
Of het oke is of niet, daar heb ik geen mening over, maar het is erg naïf om te denken dat het niet gebeurd.
Dat is geen antwoord op de vraag. Wat heb jij er bij te winnen om het te saboteren?
Lees post hierboven :wink: (Onruststokertje)
silvester

Tara schreef:
silvester schreef:
Tara schreef:
Dat is geen antwoord op de vraag. Wat heb jij er bij te winnen om het te saboteren?
Lees post hierboven :wink: (Onruststokertje)
Je mag ook rustig normaal antwoord geven op een normaal gestelde vraag zonder gelijk te gaan schelden.
Jawel, kan idd, maar dan zijn we het zo snel met elkaar eens, en dat is zo saaaaai. :mrgreen:
Muk

Tara schreef: Oh, dus dan is het okee om zo'n onderzoek te saboteren?
Als de uitkomsten van dit slechte onderzoek straks als uitgangspunt voor wetgeving en richtgeving vanuit de RvB of rasverenigingen wordt gebruikt, dan ben je ook niet goed bezig. Als overduidelijk blijkt dat de onderzoeksdata niet kloppen voorkom je dat. Niet leuk voor de studenten, maar de uitkomsten van een subjectief onderzoek gebruiken als uitgangspunt voor de rashondenfokkerij is denk ik nog veel slechter. Dat komt de rashondenfokkerij ook niet ten goede.
Muk

Jion schreef: Nou dan ga ik hem maar eens een keer wat invullen voor de JR en de Tatra. Gewoon voor het evenwicht. :E:
Haha, daar verspil ik mijn tijd dan weer niet aan. Maar mocht je nog tijd over hebben, vergeet dan niet de Newfoundlander mee te nemen. Minstens een keer of 20 graag. :mann:
silvester

Jion schreef:
Muk schreef:
Jion schreef: Nou dan ga ik hem maar eens een keer wat invullen voor de JR en de Tatra. Gewoon voor het evenwicht. :E:
Haha, daar verspil ik mijn tijd dan weer niet aan. Maar mocht je nog tijd over hebben, vergeet dan niet de Newfoundlander mee te nemen. Minstens een keer of 20 graag. :mann:
Doe ik! Ik heb toch niks beters te doen. :cool2:
Doe ik gezellie met je mee. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”