Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dingo kruisen met zwitserse witte herder

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Bachata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Re: dingo kruisen met zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Bachata »

evs schreef:hoe oud wordt de gemiddelde hond en hoe oud wordt de saasloos (ik hoor 6 jaar en 9 jaar en 12 tot 14jaar)
o even voor de verduidelijking ik ben geen expert geen honden fokken
ik leg slechts gegevens lang elkaar
kijk naar meningen en interpretatie
De levensverwachting van de Saarlooswolfhond is ongeveer 13 jaar,maar er zijn er ook die 15 jaar geworden zijn.
De levensverwachting van de Tsjechoslowaakse wolfhond is 12- 18 jaar,de vaderhond van mijn Tsjechenreu wordt in November 15 jaar.(is denk ik nu de oudste Tsjech in Nederland)
In het land van herkomst zijn er Tsjechen die nu 17 jaar zijn!
Ik vind dat een beste leeftijd voor een grote hond.
Groetjes Wilma
Afbeelding
Bachata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door Bachata »

Cleva schreef:
Bachata schreef: In het land van herkomst zijn er Tsjechen die nu 17 jaar zijn!
Ach, lul toch niet zo dom.
Je hoeft me niet te geloven hoor,ik weet zelfs de namen van die Tsjechen :wink:
Groetjes Wilma
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Onze Saarlozen werden 13 en 14 velen Maar er zijn er twee Maar 4 en 9 geworden met kanker. Wolven een met 1 jaar leverfalen en andere 16 jaar geworden en die die er nog zijn de Dingo's zijn geloof ik 9 en nog erg fit dus verwacht dat ze ouder worden Maar je weet Maar nooit. Mijn Dingo's zijn wel gedomesticeerde dieren vind ik zelf vergeleken bij de wolf iig ik had nooit normale honden. En bij de vele ziektes bij rashonden kann een Dingo inkruisen misschien best een positieve bijdrage zijn. Als ze gezond zijn.
Jos
evs
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Labrador
dingo
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door evs »

Joswolf schreef:Onze Saarlozen werden 13 en 14 velen Maar er zijn er twee Maar 4 en 9 geworden met kanker. Wolven een met 1 jaar leverfalen en andere 16 jaar geworden en die die er nog zijn de Dingo's zijn geloof ik 9 en nog erg fit dus verwacht dat ze ouder worden Maar je weet Maar nooit. Mijn Dingo's zijn wel gedomesticeerde dieren vind ik zelf vergeleken bij de wolf iig ik had nooit normale honden. En bij de vele ziektes bij rashonden kann een Dingo inkruisen misschien best een positieve bijdrage zijn. Als ze gezond zijn.
Jos
wat is het stil hier ineens ...........................................,
...............................................................................,
...............................................................................,
........................................................................................jos spreekt dus iedereen wordt stil
-
-niemand ? , O.K dan ga ik maar slapen

jos bedankt voor je reactie
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Joswolf kennen we en respecteren we, en ik lees dat hij denkt dat het zou kunnen dat dingo's inmengen in rashonden een aanvulling zou kunnen zijn. Hij heeft het niet over experimenteel kruisen, of wel? Dus niet doen alsof ie jouw ideeën ondersteunt alsjeblieft. Ik denk trouwens dat er zat andere gezonde rassen zijn die ze daarvoor kunnen gebruiken. Ik denk dat Joswolf dat ook wel weet.
Fizgig
Zeer actief

Ik heb trouwens gezocht informatie over wat er met de gezondheid gebeurt als je de dingo kruist. En daar kon ik weinig tot niks over vinden, ook niet in wetenschappelijke artikelen. Maar wat ik wel las, is dat de wilde dingo tot 27 jaar oud kan worden. En als ik dan kijk hoe oud gedomesticeerde dingo's worden, geen 27 iig. Dus er gaat al een flinke hap van de levensverwachting af door te kruisen. Dat lijkt mij iig een logische gevolgtrekking.

Misschien komt dat omdat in de bewoonde wereld, meer besmettelijke ziektes zijn waaraan ze kunnen overlijden. Maar misschien ook omdat die gezonde genen van de dingo, verloren gaan als ze worden gekruist. Daarover kon ik weinig informatie vinden verder. Maar het kruisen is denk ik voor de dingo's gezondheid/levensverwachting dus slechter nieuws dan voor de gedomesticeerde honden. De dingo kan wel worden gebruikt om rashonden gezonder te maken, met een vleugje erdoor dan, maar ik denk niet dat dat helemaal aansluit bij de kruising plannen, of wel, evs.

Ik weet niet of dat wenselijk is voor de dingo, maar de rashonden met gezondheidsproblemen, zouden natuurlijk best een paar andere genen kunnen gebruiken. Ik zou zeggen, dat kun je ook bereiken door overal keeshonden door te gaan kruisen. Worden over het algemeen erg oud en zijn gezond. Of tekkels, die worden ook altijd erg oud. Er zijn genoeg gezonde rassen, of rassen die niet dezelfde gezondheidsproblemen hebben. Voor een hond zonder snuit, kruisen met een hond met snuit is voldoende. Ik vind de dingo daar niet de aangewezen kandidaat voor, ook aangezien kruisen met de dingo vanaf volgend jaar aan banden wordt gelegd.
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Is het zo dt de Dingo onder die regeling valt? Want eigenlijk valt de Dingo toch onder de honden of hondachtigen en hoe herken ik dat het een Dingo is want er zal geen chip in zitten die zegt "hallo ik ben een Dingo". Dus controle erop is dan moeilijk want een controleur kann moeilijk een dier in beslag nehmen wanneer ik op FB schrijf dat het er een is want als ik schrijf dat het een Olifant is komen ze dan ook? Een iedere hond die op een Dingo lijkt dat zijn er ook een paar. Dus hoe will je het dn verbieden? Maar verder vlt de Dingo toch onder de honden en die mag je hebben. Het is wel belangrijk dat je ntuurlijk fokt wanneer er ook vraag voor is want puppen op de wereld zetten die je weer moeilijk kwijt raakt en dan uiteindelijk f geeft aan een ieder die Maar Interesse heeft daar zit neiemand op te wachten er zijn l honden genoeg, of zeg Maar te veel en asiels zitten vol. Maar dt is met alle honden of katten als het aanbod groter is dn de vraag komen er altijd in de verkeerde handen en dan blijven asiels en opvang nodig en dat kost weer Geld en de dieren hebben er meestal niet de nodige uitlaatservice. Dus wel nadenken voor je gaat fokken. Of trouwens een Dingo 27 jaar wordt nou die will ik nog wel eens zien. Men schrijft ook dat de wolf 80 kg wordt en bij de Europese wolf lees ik ook dat ze 90 cm hoog worden Maar normaal is Meer 40 tot 50 Kilo en 70/75cm dus alles wat je leest moet je nog niet geloven. Er was vast ook wel eens ooit een poedel van 25 Maar da will niet zeggen dat poedels 25 worden.
De wolf of Dingo of welke straathond ook zal wel minder genetische afwijkingen hebben daar ze Buiten zonder medische hulp overleven en zwakke puppen gewoon dood gaan en honden met wat hulp wel overleven en kijk eens wat voor erfelijke afwijkingen er in de rassen zitten. Er is geen hondenras nog gezond.
Jos
Fizgig
Zeer actief

Dat zal zeker, dat het een sterk soort is omdat natuurlijke selectie nog een rol speelt in hun leven. Ik denk ook niet dat dingo's zo oud worden in het wild, ik las het ergens dat er een dingo zo oud was geworden maar dat zou een uitzondering kunnen zijn geweest.

Ik vraag me alleen af hoe belangrijk mensen een lange levensverwachting vinden, als je toch weet dat een Deense dog maar 8 jaar oud wordt en die toch nog erg populair zijn. En je kunt je ook afvragen, hoe belangrijk mensen de gezondheid vinden van hun hond, als ze de buitenkant zo belangrijk vinden. Er wordt meer op uiterlijkheden gefokt dan op gezondheid. Daar ben ik het ook niet mee eens, daarom heb ik ook onherleidbare bastaards. En ja, als men echt gaat fokken met de dingo, dan weet je één ding zeker en dat is dat de gezondheid achteruit zal gaan.

De dingo komt op de exotenlijst, vanaf volgend jaar, dus het is nog wel een hondachtige, maar eentje die als dierentuindier zal worden gehouden. Dat is wat ik ervan heb begrepen iig. En dan neem ik aan dat je dekkingen moet melden. Hoeveel er nog mag, dat weet ik niet precies, hoeft ook niet want ik houd geen dingo's. En hoeveel er gecontroleerd zal worden, dat weet je nooit in Nederland. Ze doen het wel, geloof ik. Maar goed, als je wilt, kun je natuurlijk de regels aan je laars lappen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fizgig schreef:Dat zal zeker, dat het een sterk soort is omdat natuurlijke selectie nog een rol speelt in hun leven.
Is dat zo?
Ik vraag me af of dat (nog) wel op gaat.

In elk geval is het wel zo dat als er een kleine populatie is van een diersoort, die vroeg of laat te kampen krijgt met dezelfde problemen als rashonden, domweg door de verregaande inteelt.
Want inteelt ondermijnt altijd het immuunsysteem. Altijd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fizgig
Zeer actief

Ja, da's waar. Ze hebben nu een heel klein clubje wilde dingo's over dus die zullen ook wel last krijgen van een kleiner wordende genenpool. Ik wist niet dat het zo erg was bij de cheetahs. Dan hebben we ze 'gered' en dan gaan ze toch nog allemaal dood. De mens doet het niet zo goed als ze voor moeder natuur spelen, geloof ik.
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Ik heb niet alles gelezen, nu ff geen tijd voor. Zal dat nog zeker doen. Ik werd gevraagd te reageren..

Ik heb al jaren een dingo reu in huis en als ik wilde had ik er nog 4 waar mensen mee met de handen in t haar zaten.

Ff wat feitjes..

HD komt bij veel dingo's voor helaas. Bij stichting Aap zaten ook dingo's met HD. Ik heb t vermoeden dat de dingo van meneer komt van een fokker die niet zo nauw kijkt qua gezondheid. Dat is dus een aandachtspuntje.

Problemen die mensen krijgen met dingo's in huis is dat het een soort katachtige dieren zijn in een wat groter jasje. Ze springen op aanrechten etc. De dingo's waar mensen bij mij mee aan kloppen voor hulp zijn dingo's met agressies problemen zodra je iets van ze wilt wat de dingo niet wil Dan bijten ze. Dingen verbieden kan niet zomaar. Net als dat de dingo bij het ene vreemde bezoek op schoot zit en bij de ander onder de bank kruipt. Ze krijgen keukenkastjes en koelkasten open. Ze springen rustig door t raam om een rondje wijk te doen.. alleen op t moment dat ze alleen buiten zijn word t een wild dier en krijg je hem niet meer zo makkelijk te pakken. Dingo's staan er om bekend dat ze niet terug komen bij loslaten.

Dingo's plassen rustig op je buro als ze gespannen zijn of op je aanrecht.. dan zoeken ze iets hoogs op.

Het percentage dingo bloed kan je laten bepalen in australie bloed sample opsturen.

Maar je bent fan van een oerhond en wilt dan kruisingen fokken??? Ehum die logica ontgaat mij.

Ik ben wel benieuwd waar je de aankomende puppymensen op gaat selecteren?

Bovendien als de nieuwe wetgeving er doorkomt mag je niet meer fokken met dingo's.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

evs schreef:
Dee schreef:
evs schreef:Zou trouwens ook niet echt voor een witte herder gaan.
Komt veel angst voor in de meeste lijnen.
Angst en zelfstandig kan ook een moeilijke combi worden.[/quote

daar heb je een goed punt
ik ben daarom ook eerst gaan praten met enkele honden gedrag therapeuten
een daarvan zij tegen mij dat de witte herder te veel van zijn oer instinkt heeft ingeleverd en daarom signalen niet meer oppikt

dit is het zelfde als het gevoel dat ik er ook bij had
of het nu juist is of niet ,voor mij was het een bevestiging
het kan zijn dat het een moeilijke combinatie wordt
ik hoop echter dat het weer in staat zijn om signalen op te pikken een verbetering brengt
Je verkloot de quote :wink:
Dat zei BP, en dat is al een keer of tien eerder genoemd, dat punt.

Ik weet niet hoe jou witte Herder is qua karakter?
Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
het is een schat
lomp en onbehouwen
grote mond tegen andere honden als zijn grote vriendin er bij is (de Dingo)
hij gaat altijd door met spelen ook als zijn vriendin even geen zin heeft
zelfs als hij een correctie krijgt
hij is ontzettend lief voor kleine kinderen mannen en vrouwen en andere dieren
kippen laat hij met rust .voor katten is hij bang en heeft wel ooit met een vos gespeeld
als hij alleen met ons is wandellen voelt hij zich onzeker 10 meter afstand vindt hij dan meer dan genoeg

Dat heeft voor mij niets met onzeker zijn te maken meer met het feit dat het een herder is en dus nooit ver van de baas te vinden is
Buster loopt nooit meer dan 10 a 15 meter bij mij weg :19:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Tara schreef:
yvette_van_alert schreef:
Ik heb al jaren een dingo reu in huis en als ik wilde had ik er nog 4 waar mensen mee met de handen in t haar zaten.

Ff wat feitjes..
Zo, dus toch niet zomaar zonder meer van die leuke huisdieren. :hmmm:
Eh nee, daar was ik ook al achter gekomen.
Fizgig
Zeer actief

Tara schreef:
Fizgig schreef:
Tara schreef:

Ff wat feitjes..
Zo, dus toch niet zomaar zonder meer van die leuke huisdieren. :hmmm:
Eh nee, daar was ik ook al achter gekomen.
Ik ook, maar het is wel eens aerdig om het ook eens van iemand anders te horen die ook ervaring heeft met Dingo's in huis.
Nou, ik zat er wel een beetje op te wachten, je zou toch zeggen dat er op een hondenforum wel meer dan één dingo eigenaar zit. Bedankt voor de informatie, Yvette.
evs
Actief
Labrador
dingo

Fizgig schreef:Joswolf kennen we en respecteren we, en ik lees dat hij denkt dat het zou kunnen dat dingo's inmengen in rashonden een aanvulling zou kunnen zijn. Hij heeft het niet over experimenteel kruisen, of wel? Dus niet doen alsof ie jouw ideeën ondersteunt alsjeblieft. Ik denk trouwens dat er zat andere gezonde rassen zijn die ze daarvoor kunnen gebruiken. Ik denk dat Joswolf dat ook wel weet.
ik zou niet weten of hij het ondersteunt
maar nu je het daar toch over hebt valt het me op dat hij wel zegt dat het inmengen een aanvulling kan zijn
dat is ook mijn idee
ik heb wel zoiets als gezonde ouderdieren , wat zal de beste keuze partner zijn , ik zal maar zeggen
hoe mengen we de verf en past de kleur we in het huis waar die terecht komt

ik heb ook wel eens gedacht dat je de dingo raszuiver moet houden
Jos kon mij toen niet helpen aan een dingo

als Jos zegt dat een dingo een gedomesticeerde hond is lijkt iedereen wel stil te vallen
toe ik het zij was het bespottelijk
daarbij zeg ik dan nog dat een dingo voor de meeste mensen te moeilijk is
beste mensen van ons alle weet Jos beter hoe het zit
dat wil niet zeggen dat ik in het geheel ongelijk heb
evs
Actief
Labrador
dingo

fenneke schreef:
evs schreef:
Dee schreef:
evs schreef:Zou trouwens ook niet echt voor een witte herder gaan.
Komt veel angst voor in de meeste lijnen.
Angst en zelfstandig kan ook een moeilijke combi worden.[/quote

daar heb je een goed punt
ik ben daarom ook eerst gaan praten met enkele honden gedrag therapeuten
een daarvan zij tegen mij dat de witte herder te veel van zijn oer instinkt heeft ingeleverd en daarom signalen niet meer oppikt

dit is het zelfde als het gevoel dat ik er ook bij had
of het nu juist is of niet ,voor mij was het een bevestiging
het kan zijn dat het een moeilijke combinatie wordt
ik hoop echter dat het weer in staat zijn om signalen op te pikken een verbetering brengt
herken jij jou herder als beschreven door andere forum leden ?
ik vind dat die van mij wel mee valt
Je verkloot de quote :wink:
Dat zei BP, en dat is al een keer of tien eerder genoemd, dat punt.

Ik weet niet hoe jou witte Herder is qua karakter?
Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
het is een schat
lomp en onbehouwen
grote mond tegen andere honden als zijn grote vriendin er bij is (de Dingo)
hij gaat altijd door met spelen ook als zijn vriendin even geen zin heeft
zelfs als hij een correctie krijgt
hij is ontzettend lief voor kleine kinderen mannen en vrouwen en andere dieren
kippen laat hij met rust .voor katten is hij bang en heeft wel ooit met een vos gespeeld
als hij alleen met ons is wandellen voelt hij zich onzeker 10 meter afstand vindt hij dan meer dan genoeg

Dat heeft voor mij niets met onzeker zijn te maken meer met het feit dat het een herder is en dus nooit ver van de baas te vinden is
evs
Actief
Labrador
dingo

yvette_van_alert schreef:Ik heb niet alles gelezen, nu ff geen tijd voor. Zal dat nog zeker doen. Ik werd gevraagd te reageren..

Ff wat feitjes..

HD komt bij veel dingo's voor helaas. Bij stichting Aap zaten ook dingo's met HD. Ik heb t vermoeden dat de dingo van meneer komt van een fokker die niet zo nauw kijkt qua gezondheid. Dat is dus een aandachtspuntje.

Problemen die mensen krijgen met dingo's in huis is dat het een soort katachtige dieren zijn in een wat groter jasje. Ze springen op aanrechten etc. De dingo's waar mensen bij mij mee aan kloppen voor hulp zijn dingo's met agressies problemen zodra je iets van ze wilt wat de dingo niet wil Dan bijten ze. Dingen verbieden kan niet zomaar. Net als dat de dingo bij het ene vreemde bezoek op schoot zit en bij de ander onder de bank kruipt. Ze krijgen keukenkastjes en koelkasten open. Ze springen rustig door t raam om een rondje wijk te doen.. alleen op t moment dat ze alleen buiten zijn word t een wild dier en krijg je hem niet meer zo makkelijk te pakken. Dingo's staan er om bekend dat ze niet terug komen bij loslaten.

Dingo's plassen rustig op je buro als ze gespannen zijn of op je aanrecht.. dan zoeken ze iets hoogs op.

Het percentage dingo bloed kan je laten bepalen in australie bloed sample opsturen.

Maar je bent fan van een oerhond en wilt dan kruisingen fokken??? Ehum die logica ontgaat mij.

Ik ben wel benieuwd waar je de aankomende puppymensen op gaat selecteren?

Bovendien als de nieuwe wetgeving er doorkomt mag je niet meer fokken met dingo's.
ik zie wat herkenningen maar zeker niet alles
laat die maar vertalen door Jos
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

evs schreef:ik heb wel zoiets als gezonde ouderdieren , wat zal de beste keuze partner zijn , ik zal maar zeggen
hoe mengen we de verf en past de kleur we in het huis waar die terecht komt
Je maakt de fout die vrijwel iedereen maakt, maar als je opgelet had zou je beter kunnen weten.
Nog een keer dus:

Het gaat niet zozeer over gezonde ouderdieren. Het gaat erom dat de ouderdieren genetisch zo onverwant mogelijk zijn. Dát is de aanvulling.
In die zin is een dingo dus een goede keuze, met welk ras je het ook zo combineren.
Alleen: iedere andere soort die zich kan voortplanten met een hond is een even goede keuze qua gezondheid.

Klein maar niet onbelangrijk gegeven is dat de pups die uit een dergelijke combinatie komen ook plaatsbaar moeten zijn.
Je hebt namelijk niets aan gezondere honden als je er vervolgens geen baas blij mee kunt maken. Een het probleem van een dingo-kruising is dat je daar niet direct mensen mee trekt die op zoek zijn naar een gezonde hond. Je trekt er wél mensen mee die graag een "aparte" kruising willen, liefst met een wild dier. Dat is namelijk stoer.
En of dat je doelgroep is als je, zoals jij zegt, op zoek bent naar een manier om een gezond dier te fokken, dat is dus maar de vraag.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

evs schreef:
fenneke schreef:
evs schreef:als hij alleen met ons is wandellen voelt hij zich onzeker 10 meter afstand vindt hij dan meer dan genoeg
En dat is dus geen onzekerheid maar beheersdrang. Herderen. Dat hoort bij een herder, zoals de naam als zegt, en het bewijst eerder zekerheid dan onzekerheid.

Afbeelding

yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Joss haalt een goed punt aan.. hoe gezond zijn de ouder dieren.. toevallig weet ik dat er in de nabije familie van deze potentiele fokdingo HD voorkomt. Ook een puntje om over na te denken. Ik ben ook wel benieuwd naar het percentage inteelt.. daar dat in dierentuinen vaak niet zo'n issue is... heb je een kapot gefokte lijn .. dan ruim je hem op ( lees euthanasie of verkoop aan een dierentuinhandelaar) en begin je weer met een nieuwe lijn.

De meeste mensen denken bij dingo's aan agressie. Het is meer het katachtige overal op klimmen, ze zijn niet makkelijk te corrigeren want dat accepteren ze niet snel en dat zullen ze idd bijten en het vluchtgedrag wat een probleem is.

Bovendien kan je een dingo niet of nauwelijks overplaatsen. Een dingo is gestresst in een omgeving die hij niet kent. Dus als hij niet went bij jou is hij eigenlijk niet goed over te plaatsen.

Ik heb ramen met betongaaspanelen er voor zodat de dingo er niet uit klauterd.. kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil. Mensen die onrustig zijn van binnen reageert mijn dingo op. Die worden vriendelijk verzocht niet meer te komen. Als mijn dingo op t aanrecht staat.. dan vraag ik hem er af te gaan, hij doet dat maar als hij weer zin heeft om op t aanrecht te staan.. doet ie t zo weer.

Hij kan niet blaffen dat klopt maar t huilen vinden een boel mensen griezelig.

Loslopen is een slecht idee voor Dingo's .

Een dingo is niet te beroerd een andere hond flink te corrigeren als deze in zijn ogen ongewenst gedrag vertoont.

En ja mijn dingo kan goed met mijn honden, kan goed met mijn katten en met het meeste bezoek..
Dat goed kunnen met bezoek houd in dat hij er naar toe gaat en zich laat aaien, sommige bezoekers worden als lid van de familie beschouwd en daarbij zit hij op schoot. Andere bezoekers word hij bloed nerveus van. Als een bezoeker een tas heeft zal hij proberen de tas te stelen.. het is zeer onverstandig van de bezoeker dit te beletten.. dat acepteert hij niet van een onbekende.

Echter Jij hebt jou fokdingo gekocht voor hij 6 wkn was zodat ze nog 'tam' te maken was. Daar is een boel gedoe over geweest met de AID of dit nu wel of niet onder het besluit scheiden der dieren viel. Bij een kruising zal dat zeker wel het geval zijn.. die mag je niet verkopen onder de 7 wkn. De vraag is.. kan een gemiddelde eigenaar er dan nog iets van maken... Ik heb daar zeer mijn twijfels over.

Je kan ze verwacht ik niet verkopen aan allemaal Jossen' die leven voor dit soort dieren, hun leven, huis en tuin er op ingericht hebben. Én een zeer goede kennis hebben over het gedrag van dit soort dieren.

je hoort mij niet zeggen dat het niet kan een dingo in huis maar je moet wel de nodige aanpassingen doen, niet al te gehecht zijn aan je spulen en aan hygiene..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yvette_van_alert schreef:Joss haalt een goed punt aan.. hoe gezond zijn de ouder dieren..
Nee, dat is geen goed punt, zie mijn eerdere posting.
Althans niet als je oogmerk is gezonde dieren te fokken door twee volledig onverwante dieren te kruisen.
yvette_van_alert schreef:je hoort mij niet zeggen dat het niet kan een dingo in huis maar je moet wel de nodige aanpassingen doen, niet al te gehecht zijn aan je spulen en aan hygiene..
Nouja, en dit vind ik dus een behóórlijk goed punt.
En bovendien een punt dat EVS enigszins onderschat, volgens mij.

Afbeelding

yvette_van_alert
Actief

Marjoleine schreef:
yvette_van_alert schreef:Joss haalt een goed punt aan.. hoe gezond zijn de ouder dieren..
Althans niet als je oogmerk is gezonde dieren te fokken door twee volledig onverwante dieren te kruisen.

Als 1 van de ouderdieren uit een volledige inteelt lijn komt kan je er wel een onverwante partner bij zetten maar is dan ineens je inteeld weg?????????
yvette_van_alert
Actief

Tara schreef:Yvette, zie jij iets in het kruisen van een dingo met een huishond?
Want als ik jou zo hoor is het karakter van de dingo niet makkelijk, en dan is er denk ik weinig te zeggen over de karakters van eventuele nakomelingen?
Ik zie er het nut niet van in omdat de dingoes die uit dierentuinen komen vaak veel problemen hebben ivm inteelt. Dus 'de hond' gezonder maken daar kun je over discussieren.. maar ja als je niets test.. dan kan je je kop in t zand steken. En zeggen het is een oerhond dus gezond.

Daarnaast denk ik niet dat de dingo iets toevoegt aan de hond. Wat wil je toevoegen.. de leningheid.. neem een borderlollie die zijn ook lening. het spring vermogen? Neem een jack russel die kunnen vaak ook hoog springen? De slimheid.. neem een poedel. De trouwheid.. die ik niet zo zie bij een dingo ..neem een owcharka die zijn heel trouw.

Ik ben stapel op mijn dingo maar ik heb er geen moeite mee als ze niet meer gefokt mogen worden.
yvette_van_alert
Actief

hahaha sorry meerdere dingen te gelijk aan t doen.

lenig uiteraard
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Als 1 van de ouderdieren uit een volledige inteelt lijn komt kan je er wel een onverwante partner bij zetten maar is dan ineens je inteeld weg?????????
Ja.
Inteelt is namelijk niet erfelijk.

Inteelt heeft effect op het dier uit de combinatie die inteelt is. Maar een ingeteeld dier kruisen met een onverwant dier en inderdaad, dan heb je dus geen last meer van die inteelt.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 25 sep 2013 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

yvette_van_alert
Actief

Marjoleine schreef:
Marjoleine schreef:
Ja.

Inteelt heeft effect op het dier uit de combinatie die inteelt is. Maar een ingeteeld dier kruisen met een onverwant dier en inderdaad, dan heb je dus geen last meer van die inteelt.
Ik ben hier geen expert in maar daar heb ik zeer mijn twijfels over. als je gen defecten hebt dan zijn die niet zo maar automatisch gerepareerd
yvette_van_alert
Actief

Jion schreef:Overigens leven de dingo's van Jos gewoon in een grote ren op het erf, niet in huis.
Dat is ook een optie. Maar ook dan doe je dus een flinke aanpassing aan je hond/dingo . De meeste mensen nemen hiervoor geen hond.
yvette_van_alert
Actief

Zijn er ook ergens foto's of filmpjes van deze dingo?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ja.

Ik ben hier geen expert in maar daar heb ik zeer mijn twijfels over. als je gen defecten hebt dan zijn die niet zo maar automatisch gerepareerd
Dat mag uiteraard, maar ik ben er dus wel een expert in ;)
Anders zou ik het ook niet zo stellig beweren.

Kijk, als je een defect genenpaar hebt (genen komen altijd in paren) en je combineert met een totaal andere lijn, zal het nageslacht altijd van beide ouders een gen krijgen. En als de lijn een totaal andere is, is de kans dat het combinerende gen ook defect is nihil. Te verwaarlozen zo klein.
Dus nee, dat ene gen is niet gerepareerd, maar als het andere niet defect is werkt alles wel degelijk naar behoren.

Begrijp je wat ik hier zeg?

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine schreef:
Marjoleine schreef: Ja.

Het is echt zo. Inteelt is niet erfelijk. Door inteelt ontstaan ook geen aandoeningen, de kans dat er aandoeningen opduiken is alleen veel groter omdat er tegenover een slecht gen (van de ene ouder) een hele grote kans bestaat dat er nog een slecht gen komt (van de andere ouder). Door kruisen met een onverwant ras compenseer je alle eventuele slechte genen met een goede (tenminste, daar ga je vanuit). De gevolgen van lange inteelt zoals slechte vruchtbaarheid en verminderde weerstand zijn in één keer opgeheven doordat de homozygotie er niet meer is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”