Fin schreef:Budkes schreef:"Korte doorsteekjes" door politie-agenten brengt ze de volgende dag weer op de stoep bij de eigenaar om de hond weer terug te brengen. In dit van regels en wetten doorspekte land staat niets een goede afronding van een zaak zo in de weg als " korte doorsteekjes". Dus met die korte doorsteekjes valt het hier in Nederland waar controle op controle op controle plaatsvind op elke bevoegdheid genoemd in het Wetboek van Strafvordering, zoals dus inbeslagname wel heel erg hard mee.
Sorry, normaal neem ik veel van je aan, maar in dit geval toch echt even niet.

Ik denk zo dat ik de reactie van de agenten in kwestie heel goed ingeschat heb. In de zin van: we moeten geen onrust hebben in een buurt die kennelijk toch al veel werk van ze vraagt.
Heterdaad of niet - heterdaad lijkt mij dat er een agent met z'n neus bovenòp staat en het ziet gebeuren - het is een verklaarbaar incident, nadruk op incident, met getuige.
En ik ga echt niet van jouw blauwe collega's op hun blauwe ogen aannemen - zonder schriftelijk bewijs - dat de officier van justitie er toestemming voor gegeven heeft. Dat zou me daar mooi zijn. Er is ook nog zo iets als huisvredebreuk en zonder er schriftelijk toe gerechtigd te zijn heeft er niemand het recht om zich toegang te verschaffen tot iemand's huis.
We leven gelukkig nog altijd niet in een politiestaat.
Het lijkt me dat TS gegronde reden heeft om een stevige klacht in te dienen over dit soort politieoptreden.
Je hoeft het van mij ook niet aan te nemen hoor, heeft niets met mij te maken maar alles met de wet.
Heterdaad heeft niets te maken met dat er een agent met zijn neus bovenop staat, maar behelst ook het onderzoek, dus vanaf de melding tot het moment dat men bij de "verdachte" is uitgekomen, en men voortdurend met dit onderzoek is bezig geweest. Juridisch gezien gaat men uit van een tijd van om en nabij de 2 uur voordat de "heterdaadsituatie" is verstreken.
Zoals ik al aangaf is er geen schriftelijk bevel nodig voor inbeslagname van de officier van justitie, en zal de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opmaken, die ook gewoon achteraf kan en zal worden opgemaakt en uitgereikt. Dat moeten die blauwe jongens met hun blauwe ogen zelf doen, dus of jij dat nu wel of niet wilt aannemen is helemaal niet relevant, zo staat het namelijk beschreven in de wet. Want of jij het nu gelooft of niet, we leven nu eenmaal in een rechtsstaat.
En huisvredebreuk, tsja, dat heeft met dit verhaal natuurlijk helemaal niets te maken. Als je als opsporingsambtenaar tegen de wil van de bewoner een woning wilt binnengaan zul je een last tot binnentreden moeten meenemen. Deze wordt trouwens ook niet opgemaakt door een Officier van Justitie, maar door een hulp officier van justitie, een politie-agent. Maar in dit verhaal is geen sprake van een woning binnentreden tegen de wil van de bewoner.
Dus dit hele politie- optreden is, zoals TS het hier heeft neergezet, gestoeld op uitvoerig beschreven regels en wetten. Als je mensen adviseert een grondige klacht in te dienen zou je misschien ook eerst even kunnen kijken of dat gebaseerd is op feiten ipv op aannames en gevoelens.
Niemand zegt dat dit fijn is voor welke betrokkene dan ook, zeer zeker niet, maar dat is dan misschien soms ook wel een nadeel van leven in een rechtstaat, gevoelens zijn niet leidend.