en hond die zeker is van zichzelf doet ook geen deemoedplasjes.
dat behoord gelukkig ook tot het verleden!!

Misschien is dat een teken dat ze zekerder aan het worden is??
dan gaat ze hier even in de bench maar.............dan zorg ik er wel voor dat ze moe en voldaan is
Joh, van de week ben ik een uur wezen fietsen met haar, plus een half uur lang in het bos rauzen met honden. We komen thuis, gaat de mand in. Ik sta even op om naar de wc te gaan, piepen. Ik kom terug, einde piep?? Ze WIL gewoon bij me zijn, zo dicht mogelijk, zo vaak mogelijk. Op zich is ze dat al 70% van mijn (wakkere) tijd.
dan leg je haar voor de deur boven zodat ze er wel bij is en deze hond heeft het blijkbaar wel nodig dus moet je dat laatste maar even aanpassen
Sorry, maar nee. Onze hond(en) komen gewoon NIET boven, punt uit. Daarbij is traplopen nog nooit goed geweest voor een hond, maar dat is een bijkomende reden.
Het piepen in die mand gaat niet over door haar je wil op te leggen, hondje wordt daar niet gelukkig van en jullie ook niet want ergeren aan dat gepiep blijf je je toch wel doen.

Jij begrijpt het, daarom ben ik deze topic begonnen, en alleen daarom. Om te zien of er ergens een tip zou komen waarbij wij gelukkiger worden, en tegelijkertijd de situatie dusdanig aanpassen dat Gila ook geen reden meer heeft, wat haar motivatie ook is, om het piepen om............? op te geven.
Helaas ben ik wel halstarrig in bepaalde principes ja. Dingen zoals:
-Boven is verboden gebied.
-Niet slopen.
-Niet op de bank.
-Op je plaats blijven tot je er weer bij mag/kunt.
-Van het kattenvoer, en de inhoud van de kattenbak af blijven.
Jij wilt een hond. maar heb je de hond ook wat te bieden?
Die opmerking/vraag vind ik te ver gaan, en eigenlijk zeer onzinning en belachelijk. Ja, ik heb een hond zeer veel te bieden. Ontzettend veel liede een aandacht. Erg veel tijd om lekker van de lijn te rennen waarbij ze
HOND kan en mag zijn, waarbij ik haar lekker laat gaan zonder haar telkens bij me te roepen. Het veste voer, de beste medische zorg.
Ik denk dat veel honden daar een moord voor (zouden) doen.
Maar, de hond moet mij ook iets te boeden hebben toch? Misschjien wel met Gila een andere kijk op gedrag, opvoeding ofdewel een uitdaging?
Hou nou eens minimaal op met dít te denken. Echt, die hond is er niet op uit om jou te 'pakken' of dwars te zitten.
Lees dan ook goed. Ik zei, dat ze best een toneelstukje kunnen opvoeren om soms erger te voorkomen of iets anders. King kon tekeer gaan als een speenvarken als hij alleen al dacht dat hij een tik zou krijgen, terwijl hij die werkelijk nooit gekregen heeft. Gillen alsof hij vermoord werd, terwijl ik alleen maar op strenge toon iets zei van: King, pas op hoor, dat doen we niet!!
Dat bedoel ik, maar honden kunnen dit gedrag soms ook aanwenden om zaken voor elkaar te krijgen.
Hayleigh deed met iets aanleren net alsof ze iets niet begreep. Ze begreep het al lang, maar zolang ze deed alsof ze het niet begreep bleven er Clicken"en frolicjes komen, uitgekookte dame. heeft me jaren gekost omdat te ontdekken.
Dit is dus wat ik bedoel.
Eigenlijk maar goed dat er geen berghond op je pad gekomen is. Die zou je gedrag als baas denk ik totaal niet begrijpen.
Ik zal de laatste zijn om dit tegen te spreken.
Kan me overigens wel voorstellen dat je soms toch vergelijkt met je vorige honden, dat sluipt er soms ongewild in.
Dat klopt, en dat probeer ik nu los te laten. betrap ik mij er zelf op, dan zet ik dat naast mij neer. Gila is geen King, is geen Hayleigh.
Het lijkt wel alsof Arcee dit op vat als een aanval op de opvoeding van zijn vorige honden; alsof hij daar mee gefaald heeft.
Hier moet ik om lachen. Sorry, maar het tegendeel is eerder aan de orde.
Die vorige 2 luisterde zo verschrikkelijk goed, dat ik daar door de jaren heen ontelbare complimenten om heb gekregen. Van andere honden bezitters, van de BOA'S die hier controleren, van politiemensen, hondengeleiders en zelfs van de eigenaar van de hondenschool waar ik ooit trainde met King.
Met die vorige 2 kon ik lezen en schrijven.
De BOA'S vertelde mij letterlijk: Als ik zie hoe jij je honden onder controle hebt, en hoe ze getraint zijn, zou jij de enige zijn die we geen boete zouden hoeven geven als je ze los hebt waar het niet mag. Helaas mogen we geen onderschijt maken.
Vanaf dat moment had ik King aan de lijn, en King had de lijn van Hayleigh in zijn bek
Daar ligt denk ik de kern van het probleem ook.
Omdat King & Hayleigh het zo goed deden, en makkelijk leerde, wil ik misschien wel te snel, teveel, te krampachtig dat Gila ook zo is, word? Of ze daar nu wel of niet de hond voor is, ik vergeet misschien dat we Gila net 3 maanden hebben, en die andere 2 hebben er (bij wijze van) 12 jaar over mogen doen om ze zover te krijgen.
Want, elke dag leer je beide weer een stukje bij, als mens en hond.
Dat is nu natuurlijk geen vergelijking, en een hele oneerliojke vergelijking.
Laat ik het zo zeggen, wat ik van Gila wil, is wat King & Hayleigh deden, en hoe zij waren, maar ik heb nu een heel andere hond.
Aan de ene kant moet ik blij zijn dat de Mechel erin zit, want als ik zie hoe snel en makkelijk zij andere dingen oppakte vanwege de inteligentie van de Mechel. Dingen als, Zit, af, poot, naast zodat ze niet aan de reim trekt, wacht als we moeten oversteken en komen met roepen. Dat gaat verbluffend goed en pakte ze retesnel op.
Misschien ben ik daar ook wel mee op het verkeerde been gezet door Gila, plus dat het 1 aanleren niet meteen inhoud dat het andere ook zo makkelijk gaat.
Ik bedoel, King leren zitten duurde een kwartier of zo??
King de deur achter zijn kont dicht doen duurde 3 weken volgens mij, elke dag weer even herhalen.
Ene oefening is makkelijker als de andere, maar wellicht ben ik verpest door die 2 vorige, of gewoon TE ongeduldig.
Ik denk alleen dat ik nu met iets zit, of bezig ben, wat een combinatie is van aanleren en afleren. Leren om even op je plek te blijven, afleren om meteen op de bank te kruipen. Dat maakt iets natuurlijk veel moeilijker als alleen maar louter iets aanleren wat ze helemaal niet kent.
Ik moet toch gewoon naar de wc kennen, zonder dat ze meteen voor de wc deur staat te wachten, of dat het meteen reden is om de piep aan te zetten?
Sorry, maar daar een excuus voor vinden om het goed te praten vind ik echt nonsens.
Dat ze graag wat eigen initiatief wil tonen en graag bij me is, alla, da's prima, maar niet tot in het overdrevene aan toe. Als ik werk ben ik ook 9 uur weg, dan zal ze dat ook moeten kunnen hebben?
Het vreemde is namelijk wel, dat ze dit dus helemaal niet heeft met mijn vrouw, maar ja, ik doe ook veel meer (leuke) dingen met haar.
Ik denk dat een deel van het "probleem"ook is, dat ze TE graag bij me wil zijn, of dit nu uit onzekerheid, angst of liefde is, dat maakt even niet uit denk ik?
Ze zal moeten doorhebben dat ik ALTIJD weer terug kom. Of ik nu 9 seconde sta te piesen, of 9 uur aan het werk ben.
Gister lag ze bij me op schoot terwijl ik op de grond zat voor de tv. ze mag dus niet op de bank, dus ik ga bij/voor haar op de grond zitten. Ze ligt met haar mooie koppie deels op schoot, deels op mijn buik. Ik heb een heel betoog afgestoken en haar beloofs, gezworen dat ik voor haar altijd weer thuis kom, alsof dat helpt??
Maar goed, we hadden even zo'n liefdevol hond/man moment waarin je automatische tegen je hond begint te beppen
En krijgt Gila ook ruimte om zichzelf te vermaken?
Hier staat een speelgoedkist waarvan de inhoud steeds een beetje wisselt; zodat ze zich kan vermaken zonder mij.
En voor je wat anders gaat doen waarbij zij in de mand moet blijven zou ik haar een gevulde kong geven...
Ow absoluut. Ze heeft er zelfs speeltjes in leggen die van het vorige adres heeft meegenomen. Een dikke kluif waar ze uren op kan knagen (als we ook in de kamer zitten, als we weg zijn weet ik het uiteraard niet), noem maar op. Ook als we weg zijn heeft ze daar beschikking over.
Ook krijgt ze elke keer een kauwstaaf als we weg gaan die ze heerlijk vind, en die is wel op als we thuis komen.
hoe kan ik mensen aanspreken op wat ze fout doen als ik ze nooit heb uitgelegd wat goed/fout is of wat ik wil
Klinkt logische, maar op zich vind ik dat gepiep van Gila niet echt "fout". Eerder irritant, en in sommige gevallen overdreven, of soms onbegrijpelijk. Ik probeer haar dus te overtuigen en te laten zien dat het gewoon niet nodig is.
Dat ze geen angst hoeft te hebben. dat het niet nodig is.
Wel vraag ik mij een beetje af hoe een hondenschool zoiets zou aanpakken? Ik bedoel, je leert in eerste instantie de basis gehoorzaamheid, maar dit is iets anders uiteraard.
Misschien via de oefening blijf, en die (thuis) gaan uitbreiden en/of steeds verder oprekken qua tijd?