MoniqueDM schreef:Even uit interesse..., wanneer, dus bij welke indicatie, geef je dan alleen voor gram (+) en wanneer doseer je hoger voor gram (-)?
Gram+ bacterien zitten bijvoorbeeld veel op de huid. Maar ik mag er vanuit gaan dat ze die wel goed gedesinfecteerd hebben. E. coli komt overal voor en is Gram-. Piometra wordt vaak veroorzaakt door E. coli, dus stel je voor dat vlak ervoor een hond met baarmoederontsteking geopereerd is, dan zou je je zomaar voor kunnen stellen dat die bacteriën zich nog in de operatiekamer bevinden.
Ngmaals, op papier had er helemaal geen AB gegeven hoeven worden, maar als je dat toch doet geef dan meteen een dosis waar je de meest voorkomende ettertjes mee te grazen neemt, toch? Helemaal omdat amoxiciline zo'n brede therapeutische marge heeft.
Anne&Taar schreef:Ik ben dus nogmaals nieuwsgierig waarop je de dosering van 20 mg bepaald.
Plumb's Veterinair Farmacologisch Handboek.
Overigens zou ik, voordat ik zou overstappen van een reguliere dosering naar een dubbele dosering, ervoor kiezen eerst een BO/ABG uitvoeren.
De reguliere dosis gaat tot 22 mg/kg. Als je preventief AB geeft, op basis waarvan ga je dan een kweekje en antibiogram maken? Even met een wattenstaafje langs de wand van de operatiekamer? En vervolgens een week wachten tot je de uitslag hebt? Je bent dan wat laat om eventuele complicaties te voorkomen.
Nogmaals, helemaal niets geven was op papier ook in orde geweest
Kees