Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foute diagnose, nu is Agnes gecastreerd, voor jan lul.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Foute diagnose, nu is Agnes gecastreerd, voor jan lul.

Ongelezen bericht door crutz »

wat een vreemd verhaal....

kijk ontstekingen die op miraculeuze wijze verdwijnen hebben wij pas ook gehad...
(jaren geleden afgebroken) hoektand was gaan ontsteken, zagen pijn bij de hond bij het werk...
volgende dag naar de DA, maar de hond is niet door vreemden te behandelen, dus op afstand de tand blootgelegd (lip omhoog) en de DA zei ook, een flinke ontsteking (zagen we zelf ook), dat was op dinsdag, op vrijdag een afspraak om onder narcose te kijken en schoon te maken...hond onder narcose, ontsteking weg.... :denken:
mocht ook niet bij de DA weg tot hij weer redelijk wakker was, maar mn vriend mocht ook niet naar huis :mrgreen: enkel dat was dus vanwege het karakter & omdat ze ons kennen....
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Sorry voor de late reactie, ik had het een en ander aan werk in te halen na twee dagen "niks" doen. Gelukkig had Tinus vandaag vrij en geen afspraken dus ik had mijn handen vrij. Agnes doet het heel goed, ze wil nog geen brokjes eten maar de AB en rimadyl gaan er wel in met slagroom. Dus ik ga haar niet verwennen met allerlei lekkere hapjes. Ze gaat maar mooi brokjes eten.
Ze heeft nog wel een iets te lage temperatuur, 37.6. Dus houtkachel loeit en de verwarming staat hoog.
De dierenarts die ik wil spreken heeft maandag pas tijd.
Snap ik wel, hij is net terug van vakantie dus heeft het druk en hij wil dit wel eerst uitzoeken binnen de praktijk.
Maandag dus.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ben benieuwd wat hij maandag te zeggen heeft.
Gelukkig is Agnes wel wat opgeknapt!
*Ellen*

Nou ik ben ook benieuwd.
Maar waarnaar ? Het enige wat ik wil weten is of het mogelijk is dat op een echo duidelijk een baarmoederontsteking te zien is en dat er 12 uur later, bij de operatie geen spoor van een ontsteking te vinden is.
Kan dat ? Dat wil ik weten. Of het een inschattingsfout was ja of nee.
Ze is trouwens helemaal niet lekker nu. Heeft net in de douche gespuugd en ze loopt te draaikonten.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Jammer dat ze niet lekker is.
Geef je haar nog wel rimadyl? Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar als het enigszins mag zou ik dit nog niet afbouwen. Eerst maar herstellen!
*Ellen*

Ik geef haar twee keer per dag een halve rimadyl, 2 keer 50 mg is dat.
Maar ik heb haar net wel een extra AB pil gegeven. Ze mag er twee per dag maar ik heb er haar net nog 1 gegeven. ( amoxoral, 250 mg).
Nee, afbouwen doe ik nog niet, het is net twee dagen geleden dat ze geopereerd is. Ze weegt 21 kilo trouwens.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

*Ellen* schreef:Ik geef haar twee keer per dag een halve rimadyl, 2 keer 50 mg is dat.
Maar ik heb haar net wel een extra AB pil gegeven. Ze mag er twee per dag maar ik heb er haar net nog 1 gegeven. ( amoxoral, 250 mg).
Nee, afbouwen doe ik nog niet, het is net twee dagen geleden dat ze geopereerd is. Ze weegt 21 kilo trouwens.
Vreemde dosis amoxoral, de minimum dosis is 15 mg/kg (maximaal 22). Zij krijgt net 12, daar produceer je alleen resistentie mee :hmmm:
Ik zou morgen even contact opnemen met de kliniek hierover.

Kees
*Ellen*

Huh? Krijgt ze niet genoeg ?
Het is 250 mg , twee maal daags, maar dat is dus veel te weinig ?
Resistentie zitten we niet op te wachten natuurlijk.
CKS
Zeer actief

*Ellen* schreef:Huh? Krijgt ze niet genoeg ?
Het is 250 mg , twee maal daags, maar dat is dus veel te weinig ?
Resistentie zitten we niet op te wachten natuurlijk.
Ja, de dosis hoort in haar geval minstens 315 mg twee maal daags te zijn, maximaal 462 mg twee maal daags. Dat rond je een beetje af naar een handzame hoeveelheid. Omdat 250 echt te weinig is had je van mijn vriendin waarschijnlijk 500 twee maal daags gekregen (is wel iets 'te hoog' maar dat geeft niet echt). Ik denk niet dat ze daarom slecht voelt hoor. Officieel is AB niet eens nodig na een steriel uitgevoerde operatie (wij geven het wel altijd mee hoor). Alles bij elkaar denk ik dat het een goed idee is even contact op te nemen met de kliniek, morgen. Hopelijk is je officiële DA dan beschikbaar.

Groetjes,

Kees
*Ellen*

Ik vond het ook weinig. Onze reu kreeg meer toen hij een wond aan zijn poot had, daar heb ik nog amoxoral van liggen, 500 mg per tablet.
Een baarmoederverwijdering lijkt me iets ernstiger.
Morgen geef ik er gewoon weer drie.
CKS
Zeer actief

*Ellen* schreef:Ik vond het ook weinig. Onze reu kreeg meer toen hij een wond aan zijn poot had, daar heb ik nog amoxoral van liggen, 500 mg per tablet.
Een baarmoederverwijdering lijkt me iets ernstiger.
Morgen geef ik er gewoon weer drie.
Ik zou haar gewoon twee keer per dag 2 van 250 geven, of 1 van 500. De veiligheidsmarge van amoxiciline is heel ruim, en meer geven is veel beter dan te weinig. Of als je heel puristisch wilt zijn, anderhalve tablet twee keer per dag ;)

Groetjes,

Kees
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Jeetje....dat met die AB is ook weer wat. Ik zou mijn vertrouwen in deze da helemaal kwijt zijn :(

Beterschap met je meisje. Ik hoop dat de misselijkheid snel wegtrekt :J:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Jeetje zeg..... wat een gedoe. Je moet als huisdierenbezitter toch wel op je dierenarts kunnen vertrouwen vind ik.
Zit er nog een andere dierenarts binnen redekijke afstand? Ik zou persoonlijk niet zoveel vertrouwen meer in deze hebben. :ugh:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Casey schreef:
*Ellen* schreef:Ik geef haar twee keer per dag een halve rimadyl, 2 keer 50 mg is dat.
Vreemde dosis amoxoral, de minimum dosis is 15 mg/kg (maximaal 22). Zij krijgt net 12, daar produceer je alleen resistentie mee :hmmm:
Ik zou morgen even contact opnemen met de kliniek hierover.

Kees
hoe kom je daar bij? De dosering is 2x daags 10 mg/kg. De dosering welke je hond krijgt is prima. Je reu zal waarschijnlijk gewoon wat zwaarder dan 25 kilo zijn geweest.

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=3" onclick="window.open(this.href);return false;
CKS
Zeer actief

Anne&Taar schreef:hoe kom je daar bij? De dosering is 2x daags 10 mg/kg. De dosering welke je hond krijgt is prima. Je reu zal waarschijnlijk gewoon wat zwaarder dan 25 kilo zijn geweest.

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze dosis is alleen effectief voor Gram (+). Gram (-) pas vanaf 20 mg/kg. Op zich hoef je na een steriel uitgevoerde operatie sowieso geen AB te geven, zoals ik al eerder schreef, maar als je twijfels hebt over hoe steriel de operatie is uitgevoerd (hier hebben we die twijfels altijd gewoon omdat de operatiekamer niet steriel is) en je weet dat amoxiciline heel veilig is in het gebruik kun je net zo goed een dosis geven die ook werkzaam is voor Gram (-).

Groetjes,

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Casey schreef:
Anne&Taar schreef:hoe kom je daar bij? De dosering is 2x daags 10 mg/kg. De dosering welke je hond krijgt is prima. Je reu zal waarschijnlijk gewoon wat zwaarder dan 25 kilo zijn geweest.

Deze dosis is alleen effectief voor Gram (+). Gram (-) pas vanaf 20 mg/kg.
Even uit interesse..., wanneer, dus bij welke indicatie, geef je dan alleen voor gram (+) en wanneer doseer je hoger voor gram (-)?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId=" onclick="window.open(this.href);return false;

FIDIN repertorium, niet de minste, dus. Over een dosering van 5-10 mg/kg 2 dd schrijven zij:

Eigenschappen:
Zie inleiding. Amoxicilline is een semi synthetisch breed spectrumpenicilline, werkzaam tegen zowel Gram positieve als Gram negatieve bacteriën. Na orale toediening wordt amoxicilline snel geresorbeerd en dringt het goed door in het ontstekingsgebied.

Ik ben dus nogmaals nieuwsgierig waarop je de dosering van 20 mg bepaald.
Overigens zou ik, voordat ik zou overstappen van een reguliere dosering naar een dubbele dosering, ervoor kiezen eerst een BO/ABG uitvoeren.
MoniqueDM
Zeer actief

Anne&Taar schreef:http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId=

FIDIN repertorium, niet de minste, dus.
Ja, die had ik er ook al bij gepakt, vandaar mijn vraag over positieve en negatieve beacterien.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Even uit interesse..., wanneer, dus bij welke indicatie, geef je dan alleen voor gram (+) en wanneer doseer je hoger voor gram (-)?
Gram+ bacterien zitten bijvoorbeeld veel op de huid. Maar ik mag er vanuit gaan dat ze die wel goed gedesinfecteerd hebben. E. coli komt overal voor en is Gram-. Piometra wordt vaak veroorzaakt door E. coli, dus stel je voor dat vlak ervoor een hond met baarmoederontsteking geopereerd is, dan zou je je zomaar voor kunnen stellen dat die bacteriën zich nog in de operatiekamer bevinden.
Ngmaals, op papier had er helemaal geen AB gegeven hoeven worden, maar als je dat toch doet geef dan meteen een dosis waar je de meest voorkomende ettertjes mee te grazen neemt, toch? Helemaal omdat amoxiciline zo'n brede therapeutische marge heeft.
Anne&Taar schreef:Ik ben dus nogmaals nieuwsgierig waarop je de dosering van 20 mg bepaald.
Plumb's Veterinair Farmacologisch Handboek.
Overigens zou ik, voordat ik zou overstappen van een reguliere dosering naar een dubbele dosering, ervoor kiezen eerst een BO/ABG uitvoeren.
De reguliere dosis gaat tot 22 mg/kg. Als je preventief AB geeft, op basis waarvan ga je dan een kweekje en antibiogram maken? Even met een wattenstaafje langs de wand van de operatiekamer? En vervolgens een week wachten tot je de uitslag hebt? Je bent dan wat laat om eventuele complicaties te voorkomen.
Nogmaals, helemaal niets geven was op papier ook in orde geweest :roll:

Kees
ute
Actief
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door ute »

Ik vind het heel erg voor jullie hond. En ook een OP zonder pijnstilling vind ik niet kunnen. Ik wens haar hel veel beterschap en volledig herstel en dat ze straks weer de oude mag zijn.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef:
MoniqueDM schreef:Even uit interesse..., wanneer, dus bij welke indicatie, geef je dan alleen voor gram (+) en wanneer doseer je hoger voor gram (-)?
Gram+ bacterien zitten bijvoorbeeld veel op de huid. Maar ik mag er vanuit gaan dat ze die wel goed gedesinfecteerd hebben. E. coli komt overal voor en is Gram-. Piometra wordt vaak veroorzaakt door E. coli, dus stel je voor dat vlak ervoor een hond met baarmoederontsteking geopereerd is, dan zou je je zomaar voor kunnen stellen dat die bacteriën zich nog in de operatiekamer bevinden.
Ngmaals, op papier had er helemaal geen AB gegeven hoeven worden, maar als je dat toch doet geef dan meteen een dosis waar je de meest voorkomende ettertjes mee te grazen neemt, toch? Helemaal omdat amoxiciline zo'n brede therapeutische marge heeft.
Op zich ben ik het met je eens, maar is het dan niet handiger om een amoxicilline met clavulaanzuur te pakken (ik ben eigenlijk niet niet zo dol op alleen amox)?
Dat heeft een nog breder spectrum.
En bij een e-coli zou ik persoonlijk liever hebben dat er voor Baytril wordt gekozen.
Baytril is gruwelijk duur, maar werkt perfect tegen de e-coli.
Het is natuurlijk niet voor niets dat er verschillende antibiotica tegen verschillende infecties zijn.
Afbeelding
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sterredag »

@ Ellen, ben echt heel benieuwd naar de antwoorden op jouw vragen van je DA.. vandaag.
meg1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door meg1986 »

sterredag schreef:@ Ellen, ben echt heel benieuwd naar de antwoorden op jouw vragen van je DA.. vandaag.
Ik heb het hele gruwelverhaal gelezen.. Nou nou nou, wat een nachtmerrie. Dat wens je toch niemand toe...

Ik ben erg benieuwd hoe het met je hond is en ook ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Sterkte!!

Liefs, Meg
Pinky & Bonnie, I still miss you girls...
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hoe is het nu met Agnes? En heb je al gesproken met de DA?
CKS
Zeer actief

MoniqueDM schreef: Op zich ben ik het met je eens, maar is het dan niet handiger om een amoxicilline met clavulaanzuur te pakken (ik ben eigenlijk niet niet zo dol op alleen amox)?
En bij een e-coli zou ik persoonlijk liever hebben dat er voor Baytril wordt gekozen.
Amox + Clav of Enrofloxacine als voorzorgsmaatregel na een electieve ingreep? Van mij mag je maar als je er tevoren vanuit gaat dat dit wellicht nodig zou zijn denk ik dat je als dierenarts eens kritisch naar je manier van opereren zou mogen kijken ;) Deze middelen gebruiken wij bijvoorbeeld als er bijvoorbeeld inderdaad sprake was van een baarmoederontsteking. Er vanuit gaande dat je voor het opereren je handen wast en je niet in een varkensstal staat te snijden, moet dit bij een netjes uitgevoerde operatie toch niet nodig zijn ;) Bij een baarmoederontsteking kun er inderdaad een flinke hoeveelheid bacterien in de buikholte komen en dan is dat nodig, maar voor een paar rondzwervende E colietjes die per ongeluk in de wond terecht kunnen komen zou gewoon amoxiciline (op een goede dosis ;)) toch voldoende moeten zijn.

Ben intussen wel heel benieuwd naar wat de DA er allemaal over te zegeen had :wink:

Kees
MoniqueDM
Zeer actief

Casey schreef:
MoniqueDM schreef: Op zich ben ik het met je eens, maar is het dan niet handiger om een amoxicilline met clavulaanzuur te pakken (ik ben eigenlijk niet niet zo dol op alleen amox)?
Amox + Clav of Enrofloxacine als voorzorgsmaatregel na een electieve ingreep?
Nee, nee, nee, zo bedoel ik het niet...
Ik zal een voorbeeld geven: één van mijn vorige honden had altijd, voorafgaand aan haar loopsheid, een vaginitis.
Die werd veroorzaakt door een overgroei aan e-coli (aangetoond met anti-biogram).
De vaginitis werd dan behandeld met een weekje Baytril en na een dag behandelen zag je dan al de echte loopsheid doorbreken, terwijl het vieze slijmerige van de vaginitis verdween.

Bij zulk soort infecties heb ik dus liever een specifiek werkend antibioticum.
Zo bedoelde ik het in mijn vorige bericht eigenlijk :wink: .
Casey schreef:Ben intussen wel heel benieuwd naar wat de DA er allemaal over te zegeen had :wink:
Ik ook!
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

hoe is het gegaan bij de dierenarts ??
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ben ook heel erg benieuwd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Anne&Taar
Zeer actief

Casey schreef:[De reguliere dosis gaat tot 22 mg/kg. Als je preventief AB geeft, op basis waarvan ga je dan een kweekje en antibiogram maken? Even met een wattenstaafje langs de wand van de operatiekamer? En vervolgens een week wachten tot je de uitslag hebt? Je bent dan wat laat om eventuele complicaties te voorkomen.

Kees
Nee. Gewoon doseren zoals gebruikelijk: 10 mg/kg. En bij onvoldoende resultaat BO/ABG. Mijns insziens is hier qua antibioticabeleid niets op aan te merken, en ik ga er van uit dat de AB verstrekking berust op het feit dat het dier koorts had voorafgaand aan de ingreep. Sowiezo: preventief AB verstrekken na een steriele operatie vind ik veterinair onjuist, AB geef je omdat het nodig is en anders in het geheel niet.
CKS
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
Casey schreef:[De reguliere dosis gaat tot 22 mg/kg. Als je preventief AB geeft, op basis waarvan ga je dan een kweekje en antibiogram maken? Even met een wattenstaafje langs de wand van de operatiekamer? En vervolgens een week wachten tot je de uitslag hebt? Je bent dan wat laat om eventuele complicaties te voorkomen.

Kees
Nee. Gewoon doseren zoals gebruikelijk: 10 mg/kg. En bij onvoldoende resultaat BO/ABG.
De gebruikelijke dosis gaat dus tot 22 mg/kg. Als je zeker weet dat je alleen met Gram (+) bacteriën te maken hebt kun je 10 mg/kg geven. Wil je eventuele complicaties met Gram (-) bacteriën voorkomen (bijvoorbeeld omdat je op je vingens kunt natellen dat er in je operatiekamer wellicht wat E. colies of vergelijkbare Gram (-) bacteriën rondzwerven) geef je beter 20 mg/kg. Sowieso vind ik het een knap stom idee om zuinig te doseren met amoxiciline. Deze klasse antibiotica heeft nl nog al snel last van resistentie (vandaar de uitvoering van amox + clavulaanzuur) en de kans daarop wordt groter naarmate je zuiniger doseert.
Helemaal niets geven (zoals ik de boekjes staat over een steriel uitgevoerde operatie) vind ik dan een stúk slimmer.
Anne&Taar schreef:Je reu zal waarschijnlijk gewoon wat zwaarder dan 25 kilo zijn geweest.
De reu kreeg tableten van 500 mg. Uitgaande van jouw dosering van 5-10 mg/kg begrijp ik dat de reu tussen de 50 en de 100 kg woog? Veel bulldogs zijn wat zwaar maar dit lijkt me haast overdreven. Of zal hij gewoon ongeveer 25 kg gewogen hebben en heeft de DA indertijd gewoon rond de 20 mg/kg gedoseerd? Waarom zou hij dat toch gedaan hebben, als de gebruikelijke dosis tussen de 5 en de 10 mg/kg ligt? Misschien staar jij je toch een beetje te blind op zeer beknopte informatie die je op internet gevonden hebt? Zou het dan toch zou zijn dat in de farmacologische handboeken iets meer informatie staat dan op de websites die jij zo op google vindt? Is maar een suggestie hoor.

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”