Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los in natuurgebied

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Hond los in natuurgebied

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mijn honden jagen niet.
Ik loop in losloopgebied, en dat grenst aan een gebied waar een aanlijngebod is, omdat dat het deel is waar veel reeën zijn.
Daar komen dan ook weer veel gezinnen en kabaalschoppende kinderen en lieden op fietsen die het hun grootste verdienste vinden dat ze heel hard door de modder kunnen fietsen.
Daardoor gaan de reeën aan de wandel.

Iedereen die hier loopt weet dat ook en iedereen weet wanneer je waar weg moet blijven, om die reden.
We hebben hier ook vossen en dassen trouwens.
En mijn honden jagen dus niet, laat staan dat ze hetzen.

Maar natuurlijk is er ook iemand met honden die dat wel doen.
En dan zou ik werkelijk willen dat ik niet word aangesproken op mijn übersociale en brave honden wiens grootste zonde het is dat ze de boswachter begroeten terwijl die op het fietspad staat (waardoor ze dus wel 5 meter door de bosjes lopen), terwijl de hetzende meute telkens weet te ontsnappen... :ugh:

Het zijn vaak de eenlingen die het voor de massa verpesten, helaas.
@jachthond, hier houden vrijwel alle hondenbezitters zich aan de regels, en lopen de reeën 5 meter langs de trainingsgroepen van de jacht. :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Het gaat niet alleen om feitelijke bijtincidenten.
Het gaat ook om opjagen waarbij wild op de (snel)weg terecht komt.
Hoe gevaarlijk kan dat zijn!
nettie, ik kan me nog wel herinneren dat jij het vroeger niet als zo'n vreselijk probleem zag als honden even wat door het bos struinden en zo, ik snap niet zo goed hoe ik dit dan moet rijmen?
Ik heb het nooit leuk gevonden als mijn laatste teckels er vandoor gingen.
Volgens mij staat dat hier ook op het forum :wink:
Daar staat ook dat ze naderhand niet meer los kwamen.

Mijn huidige honden mogen af en toe even een klein stukje struinen ja.
Dat is hier in het bos (Hemelseberg).
Ze vliegen dan dwars door de bramen.
Er is in dit bos niks bijzonders voor ze te halen.
Het hangt dus van het soort bos af.
Hier mogen ze af en toe struinen.
Op kleine stukjes op Mariendal mogen ze struinen.

In de bossen waar reeën zitten laat ik ze niet gaan.

Ik heb gezegd, en dat zeg ik nog steeds, dat ik ze niet 100% onder controle heb.
En dat heb ik in dit topic ook weer geschreven.
Ik aanvaard een (beperkt) risico.
Maar buiten losloopgebieden kom ik echt niet met de honden los.

Dus ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

ranetje schreef:

Ik heb gezegd, en dat zeg ik nog steeds, dat ik ze niet 100% onder controle heb.
:ok:
Ik heb Tomas ook niet 100 % onder controle en dan vermijd je inderdaad de risicovolle plekken maar er zijn altijd wel plekken waar hij wel los kan. Hij stroopt gelukkig niet.Ik laat Tomas dan bij voorkeur weer niet los in losloopgebieden maar dat is niet vanwege het jagen.
Ik denk dat het hebben van een levend wezen nooit zonder risico is.Het is hoe je daarmee omgaat wat er toe doet.
Veel mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, als je dat wel weet belast je in elk geval zo min mogelijk de natuur, dieren en medemensen.
Het feit dat we bestaan is eigenlijk al een belasting van de natuur als je het zo bekijkt :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marie-Josée schreef:Ik denk dat het hebben van een levend wezen nooit zonder risico is. Het is hoe je daarmee omgaat wat er toe doet.
Veel mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, als je dat wel weet belast je in elk geval zo min mogelijk de natuur, dieren en medemensen.
:ok: Precies. 100% appèl bestaat gewoonweg niet, wat wie dan ook maar zegt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
Marie-Josée schreef:Ik denk dat het hebben van een levend wezen nooit zonder risico is. Het is hoe je daarmee omgaat wat er toe doet.
:ok: Precies. 100% appèl bestaat gewoonweg niet, wat wie dan ook maar zegt.
Billy lenen? :mrgreen:

Wat Sil betreft heb je trouwens helemaal gelijk. Maar Bill is de uitzondering op de regel. Althans, hij is de laatste - pak 'm beet - 5 jaar niet meer onder m'n appèl uitgedoken. En toch is het geen sukkel. :pffff: :wink:
Afbeelding
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

jachthond schreef:
Inge O schreef:
Ilse met haar witte schreef: 80 incidenten in augustus is best wel wat
80 :80: ? ácht lees ik :denken: :wink: .

*edit : ah, ik zie het al, 80 in een heel gebied en 8 door jachthond zelf.
Ja Inge maar 8, maar voor controle heb ik maar 4 uur per week beschikbaar, net zoals mijn collega's .We hebben nog een heleboel andere taken.
Wat denk je hoeveel het zouden zijn als we iedere week 40 uur beschikbaar zou hebben :denken:
De 80 incidenten zijn door in totaal 9 boswachters geconstateerd. :O:

gr.Jachthond
Maar 4 uur :eek: Ik had toch een ander beeld van een Bos-WACHTER. Ik dank dat als 9 boswachters 25 uur het bos zouden bewachten :mrgreen: het ontzettend veel minder zouden zijn.
Maar goed, die andere 34 uur zijn ook vast heel nuttig. Kun je inderdaad beter het bos dichtplempen voor honden.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:Maar Bill is de uitzondering op de regel. Althans, hij is de laatste - pak 'm beet - 5 jaar niet meer onder m'n appèl uitgedoken. En toch is het geen sukkel. :pffff: :wink:
Wacht maar af :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
Rami schreef:Maar Bill is de uitzondering op de regel. Althans, hij is de laatste - pak 'm beet - 5 jaar niet meer onder m'n appèl uitgedoken. En toch is het geen sukkel. :pffff: :wink:
Wacht maar af :mrgreen:
Haha, oké, ik hou je op de hoogte. :lees: :D
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
ranetje schreef:

:ok:
Ik heb Tomas ook niet 100 % onder controle en dan vermijd je inderdaad de risicovolle plekken maar er zijn altijd wel plekken waar hij wel los kan. Hij stroopt gelukkig niet.Ik laat Tomas dan bij voorkeur weer niet los in losloopgebieden maar dat is niet vanwege het jagen.
Ik denk dat het hebben van een levend wezen nooit zonder risico is.Het is hoe je daarmee omgaat wat er toe doet.
Het feit dat we bestaan is eigenlijk al een belasting van de natuur als je het zo bekijkt :mrgreen:
Ik had eigenlijk ook begrepen dat dit topic van @jachthond juist op die mensen was gericht.
Vandaar dat ik me niet aangesproken voel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

Ik snap Martijns punt wel, en ik denk dat ik dezelfde bedenkingen heb. Ik ga er echter vanuit dat de doodgeschoten honden zijn afgeschoten omdat ze een gevaar opleverden.
Ik kan mij namelijk best situaties voorstellen waarin dat zo is, meerdere slopende en agressieve honden bij een grotere groep andere dieren bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat je daar niet met de handen in de zakken bij gaat staan kijken.
Een reeds gevangen hond doden met als enige reden dat hij een ander dier heeft gedood neigt mij iets teveel naar het 'eenmaal bloed geproeft' gebeuren. Of een kwestie van 'wie niet horen wil...' etc.
Als er toe wordt besloten na een gedegen gedragsonderzoek waaruit blijkt dat de hond onbetrouwbaar agressief is vind ik het wat anders.

Misschien ging het overigens om bijvoorbeeld exmoor ponies in een beschermd gebied ofzo?
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik begrijp gewoon niet dat als je weet dat je hond afgeschoten mag/kan worden dat je het risico wil nemen? Voor mij is al jaren duidelijk dat als mijn honden in bepaalde gebieden op jacht gaan en het word gezien dat het de honden hun leven kan gaan kosten. Zo was ik een keer in belgie en wilde in een natuurgebied wandelen. Aangekomen bleek het verboden voor honden :( maar toch wilde ik kijken. Onze auto had een canvas overdekking waar de honden nooit uitkwamen als hij dicht zat dus hoppa, honden moesten even blijven terwijl ik op de struin ging. Wij komen de boswachter tegen en tijdens een praatje vraag ik of de wolven meeliepen want ergens aan de horizon zag ik een beest parallel met ons mee wandelen. Boswachter mee kijken naar de plek waar ik wees maar zag niets. Op de terugweg zag ik weer die vlek lopen aan de horizon en weer met ons dezelfde richting uit. Bij de auto aangekomen bleek het Scar te zijn die toch uit de auto ontsnapt was. Ik schrok mij te pletter want honden werden dus ongeacht wat ze deden gewoon afgeschoten vertelde de boswachter.
In Tsjechie is dat net zo, dan hoef je niet eens een boswachter te hebben maar een landeigenaar mag gewoon een vreemde hond afschieten die zonder baas daar op jacht is (wij wandelen daar regelmatig). Ik laat mijn honden niet eens los daar op bepaalde stukken na waar wij toestemming voor hebben. Zou ik het wel doen en er gebeurd iets dan is dat toch mijn eigen verantwoording, dan kan ik wel gaan bleren van belachelijk enz enz maar je weet het en je neemt het risico als je de honden los gooit.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Jaap* schreef:Ik snap Martijns punt wel, en ik denk dat ik dezelfde bedenkingen heb. Ik ga er echter vanuit dat de doodgeschoten honden zijn afgeschoten omdat ze een gevaar opleverden.
Ik kan mij namelijk best situaties voorstellen waarin dat zo is, meerdere slopende en agressieve honden bij een grotere groep andere dieren bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat je daar niet met de handen in de zakken bij gaat staan kijken.
Een reeds gevangen hond doden met als enige reden dat hij een ander dier heeft gedood neigt mij iets teveel naar het 'eenmaal bloed geproeft' gebeuren. Of een kwestie van 'wie niet horen wil...' etc.
Als er toe wordt besloten na een gedegen gedragsonderzoek waaruit blijkt dat de hond onbetrouwbaar agressief is vind ik het wat anders.

Misschien ging het overigens om bijvoorbeeld exmoor ponies in een beschermd gebied ofzo?
Maar waar is de controle op die groene mannetjes, of het afschieten van de hond inderdaad nodig was. Ik denk dat er veel van die boswachters een bloedhekel aan loslopende honden hebben en dat dat hun besluit om te schieten nogal kleurt.

Zelf heb ik gezien dan er een keer een herder die w.s. aan het zwerven was uit een beschermd gebied richting losloopgebied kwam rennen, helemaal in paniek. Ik liep daar met mijn honden en zag een witte jeep aankomen met drie van die groene figuren. Die jeep reed keihard achter de hond aan met piepende banden. Over een wandelpad vanuit dat beschermde gebied in het losloopgebied. Ik ben toen het weiland opgevlucht met mijn honden zodat we veilig stonden, en zag voor mijn ogen gebeuren dat de herder werd ingesloten en meegenomen naar achter de auto. Ik hoorde de hond tegenstribbelen, en toen een doffe knal, een jank en daarna stilte. De groene lafbekken keken om zichheen. en w.s. gooiden ze de hond snel in de auto en scheurden weg. Alweer met een onverantwoordelijke snelheid.Echt gezien dat de hond werd doodgeschoten heb ik niet, maar ik heb het wel gehoord. Weet ik zeker. Wat was nou zo de dringende noodzaak omdat op deze manier te doen. Wie weet was er wel ergens een baas wanhopig op zoek naar die hond omdat hij weggelopen was. Ik was er helemaal beroerd van, en ik ben nog nooit agressief geweest tegen mens of dier, maar voor die drie lafbekken had ik daar graag een uitzondering op gemaakt.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

chrico schreef: Zou ik het wel doen en er gebeurd iets dan is dat toch mijn eigen verantwoording, dan kan ik wel gaan bleren van belachelijk enz enz maar je weet het en je neemt het risico als je de honden los gooit.
Misschien heel dom en onwetend van mij hoor, maar ik had geen idee dat in Nederland honden afgeschoten mochten worden. En ik denk zomaar met mij een heel groot deel van de bevolking. Als dat dan dus schijnbaar gewoon mag, en ook gebeurt!, lijkt het mij wel zo handig om dat wat algemener bekend te maken :roll:

Mijn honden jagen niet, en zijn niet uit zicht van de paden af, dus voor mezelf schrik ik er niet van. Maar in zijn algemeenheid ben ik er wel van geschrokken om hier nu te lezen dat er in Nederland ook gewoon honden afgeschoten worden, en dat dat ook mag, en als normaal gezien wordt.

Vraag ik me overigens af? Gebeurt dat afschieten alleen als er duidelijk achter een hert ofzo aangezeten wordt? Of als een hond om wat voor reden dan ook in paniek los ronddoolt in gebied waar dat niet mag, kan hij dan ook afgeschoten worden? En mogen ze ook afgeschoten worden in losloopgebied als ze verdacht worden van jagen? Of dan weer niet?

Kijk, zo onwetend ben ik dus, en zoals ik al eerder zei, met mij denk ik het overgrote deel van de hondenbezitters :19:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Moos schreef:Misschien heel dom en onwetend van mij hoor, maar ik had geen idee dat in Nederland honden afgeschoten mochten worden. En ik denk zomaar met mij een heel groot deel van de bevolking. Als dat dan dus schijnbaar gewoon mag, en ook gebeurt!, lijkt het mij wel zo handig om dat wat algemener bekend te maken :roll:

Mijn honden jagen niet, en zijn niet uit zicht van de paden af, dus voor mezelf schrik ik er niet van. Maar in zijn algemeenheid ben ik er wel van geschrokken om hier nu te lezen dat er in Nederland ook gewoon honden afgeschoten worden, en dat dat ook mag, en als normaal gezien wordt.

Vraag ik me overigens af? Gebeurt dat afschieten alleen als er duidelijk achter een hert ofzo aangezeten wordt? Of als een hond om wat voor reden dan ook in paniek los ronddoolt in gebied waar dat niet mag, kan hij dan ook afgeschoten worden? En mogen ze ook afgeschoten worden in losloopgebied als ze verdacht worden van jagen? Of dan weer niet?

Kijk, zo onwetend ben ik dus, en zoals ik al eerder zei, met mij denk ik het overgrote deel van de hondenbezitters :19:
jaren op de Veluwe gewoont, en daar maakte men er iig geen geheim van. Daar was de beroepsgroep maar al te bereid te praten over dat 'recht'. :roll:
En Jachthond, denk je dat het mij uitmaakt of dit een willekeurige jager is, of een jachtopziender? Dood is dood; zonder mogelijkheid tot weerwoord. Wie garandeerd mij dat niet net die jachtopziener een hekel heeft aan bv struinende Goldens?
En het is helemaal van de zotte dat een hond na de daad nog afgemaakt kan worden na hem te hebben laten kotsen. Als mijn hond mijn buurman grijpt, of 10 buurtkatten, kan de politie echt geen euthanasie afdwingen. Hier kan dan ineens wel? :19:

En Jachthond, idd, denk je nu echt dat ik mijn honden onder appel houd vanwege jouw pluimpje? :wink:
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
In Putten maakte men er iig geen geheim van. Daar was de beroepsgroep maar al te bereid te praten over dat 'recht'. :roll:
Maar met wie praat die beroepsgroep dan? Wist iedereen in dat gebied met hond dat zijn/haar hond afgeschoten mocht worden?

Ik denk namelijk echt dat als ik hier in het park eens rond zou gaan vragen, vrijwel niemand weet of denkt dat er honden afgeschoten mogen worden in Nederland omdat ze verdacht worden van jagen.

En ik vraag me dan, als geheel onwetende, dus ook af of als Vera opgejaagd wordt door een uitlaatservice, en ik haar vervolgens dus in paniek loopt te zoeken terwijl zij in paniek door de bossen rent, ook zomaar afgeschoten mag worden "want ze is een jachthond, en er zit wild in dat gebied"?? Of gaat het niet zo ver?
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Moos schreef:
Anne&Taar schreef:
In Putten maakte men er iig geen geheim van. Daar was de beroepsgroep maar al te bereid te praten over dat 'recht'. :roll:
Maar met wie praat die beroepsgroep dan? Wist iedereen in dat gebied met hond dat zijn/haar hond afgeschoten mocht worden?

Ik denk namelijk echt dat als ik hier in het park eens rond zou gaan vragen, vrijwel niemand weet of denkt dat er honden afgeschoten mogen worden in Nederland omdat ze verdacht worden van jagen.

En ik vraag me dan, als geheel onwetende, dus ook af of als Vera opgejaagd wordt door een uitlaatservice, en ik haar vervolgens dus in paniek loopt te zoeken terwijl zij in paniek door de bossen rent, ook zomaar afgeschoten mag worden "want ze is een jachthond, en er zit wild in dat gebied"?? Of gaat het niet zo ver?
Das precies wat ik bedoel. Ik heb geen jaag-honden en loop in losloopgebied nota bene. Maar stel he, stel..er komt ineens een kudde honden aan en mijn hond schiet ervandoor, in een deel dat aanlijngebied is? Dan is t ineens loslopend wild?
Overigens zijn de nederlandse jachtopzieners nog heilig in vergelijking tot wat ik van de Belgen en Fransen hoor..
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
chrico schreef: Zou ik het wel doen en er gebeurd iets dan is dat toch mijn eigen verantwoording, dan kan ik wel gaan bleren van belachelijk enz enz maar je weet het en je neemt het risico als je de honden los gooit.
Misschien heel dom en onwetend van mij hoor, maar ik had geen idee dat in Nederland honden afgeschoten mochten worden. En ik denk zomaar met mij een heel groot deel van de bevolking. Als dat dan dus schijnbaar gewoon mag, en ook gebeurt!, lijkt het mij wel zo handig om dat wat algemener bekend te maken :roll:

Bij mijn beste weten worden honden niet "gewoon" afgeschoten.
Dat mag alleen in gevaarlijke situaties als de hond niet gevangen kan worden dacht ik?

In mijn vorige woonplaats weet ik van een eigenaar van twee Ridgebacks dat hij gewaarschuwd was dat zijn honden geschoten zouden kunnen worden als ze voor de zoveelste keer weer zouden ontsnappen en in de waterleidingduinen zouden gaan jagen.
Dat was dus alleen nog een waarschuwing :wink:

Waarom zou een hond geschoten worden als hij niet jaagt?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Dat weet ik niet, dat vraag ik me dus af :wink: Wat er dan precies als jagen gezien wordt bijvoorbeeld. Kijk, bij Saar denk ik dan nog, nou ja, die zullen ze niet snel als "jagend" bestempelen. Maar Vera die als een dolle door de bush bush rent omdat ze mij kwijt is bijvoorbeeld? En onderweg stuit op een hert dat opschiet en wegrent, waardoor Vera waarschijnlijk nog harder in paniek gaat rennen, want die is bang van grote dieren. Kan een boswachter die sowieso al een hekel heeft aan "al dat gezeik met die honden" haar dan neerschieten? Of gebeurt zoiets nooit?
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

ranetje schreef: Waarom zou een hond geschoten worden als hij niet jaagt?
Wie garandeerd mij dat die hond idd echt aan het jagen is?
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef:
Dat weet ik niet, dat vraag ik me dus af :wink: Wat er dan precies als jagen gezien wordt bijvoorbeeld. Kijk, bij Saar denk ik dan nog, nou ja, die zullen ze niet snel als "jagend" bestempelen. Maar Vera die als een dolle door de bush bush rent omdat ze mij kwijt is bijvoorbeeld? En onderweg stuit op een hert dat opschiet en wegrent, waardoor Vera waarschijnlijk nog harder in paniek gaat rennen, want die is bang van grote dieren. Kan een boswachter die sowieso al een hekel heeft aan "al dat gezeik met die honden" haar dan neerschieten? Of gebeurt zoiets nooit?
Ik denk dat je dat aan @jachthond moet vragen.
Van wat ik van verschillende BOA's (Bevoegd Opsporings Ambtenaren) heb begrepen gebeurt dat echt niet zomaar.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

chrico schreef:Ik begrijp gewoon niet dat als je weet dat je hond afgeschoten mag/kan worden dat je het risico wil nemen? Voor mij is al jaren duidelijk dat als mijn honden in bepaalde gebieden op jacht gaan en het word gezien dat het de honden hun leven kan gaan kosten. Zo was ik een keer in belgie en wilde in een natuurgebied wandelen. Aangekomen bleek het verboden voor honden :( maar toch wilde ik kijken. Onze auto had een canvas overdekking waar de honden nooit uitkwamen als hij dicht zat dus hoppa, honden moesten even blijven terwijl ik op de struin ging. Wij komen de boswachter tegen en tijdens een praatje vraag ik of de wolven meeliepen want ergens aan de horizon zag ik een beest parallel met ons mee wandelen. Boswachter mee kijken naar de plek waar ik wees maar zag niets. Op de terugweg zag ik weer die vlek lopen aan de horizon en weer met ons dezelfde richting uit. Bij de auto aangekomen bleek het Scar te zijn die toch uit de auto ontsnapt was. Ik schrok mij te pletter want honden werden dus ongeacht wat ze deden gewoon afgeschoten vertelde de boswachter.
In Tsjechie is dat net zo, dan hoef je niet eens een boswachter te hebben maar een landeigenaar mag gewoon een vreemde hond afschieten die zonder baas daar op jacht is (wij wandelen daar regelmatig). Ik laat mijn honden niet eens los daar op bepaalde stukken na waar wij toestemming voor hebben. Zou ik het wel doen en er gebeurd iets dan is dat toch mijn eigen verantwoording, dan kan ik wel gaan bleren van belachelijk enz enz maar je weet het en je neemt het risico als je de honden los gooit.
We wonen hier in Nederland en hebben dus met de Nederlandse situatie te maken.
En die is nu eenmaal zo dat er voor honden speciale losloopgebieden zijn gecreeerd die om al dan niet goede redenen steeds kleiner worden gemaakt.
Steeds meer "natuur" wordt hier een kwestie van wel kijken maar niet aan komen en als je één pas binnen het verboden gebied zet en je komt op dat moment een boswachter tegen dan voel je je al een misdadiger.
Ik wel althans.
Door de houding van de boswachter die meestal niet al te vriendelijk is.En dan heb ik het nog over een situatie waarbij er geen hond in de buurt is.
Kun je nagaan hoe die is als je met een los lopende loopse jachthond in een aanlijngebied loopt.Alsof je de grootste misdadiger bent.En daar pas ik voor;noch mijn hond noch ik ben dat namelijk.
Ik heb niks tegen jagers,boswachters of wie dan ook (en als je een aantal incidenten zoals ts ze beschrijft en laat zien hebt meegemaakt zul je best anders gaan denken) maar je kunt ook te ver gaan.

*Edit:mijn honden jagen niet.Zouden ze dat wel doen dan gingen ze onherroepelijk aan de lijn.Omdat ik geen ongelukken wil en er ook geen oorzaak van wil zijn.
Laatst gewijzigd door marian* op 10 sep 2010 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
Als jouw hond aan de hakken van een ree hangt of een haas uit elkaar rukt hoe noem jij dat dan? :wink:

Nog even afgezien van het feit (dacht ik) dat dat niet zomaar tot doodschieten leidt.

Volgens mij slaat iedereen nu op hol omdat @jachthond wel eens een hond dood heeft moeten schieten.
Die twee Grand Basset Griffon Vendeen hier uit de buurt zijn ook niet doodgeschoten hoor.
En die jaagden regelmatig.
Tot de baas gevonden was en er op kon worden aangesproken.

Misschien kan @jachthond vertellen hoe vaak per jaar een hond wordt doodgeschoten omdat hij jaagt?
Dan hebben we wat meer duidelijkheid.
Ik neem tenminste aan dat dergelijke gegevens worden bijgehouden.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 10 sep 2010 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

ranetje schreef:
Anne&Taar schreef:
Als jouw hond aan de hakken van een ree hangt of een haas uit elkaar rukt hoe noem jij dat dan? :wink:

.
Je snapt mij niet. Ik neem aan dat de baas er niet naast staat te kijken, dus de jachtopziener is de enige die dit constateerd.
ranetje
Zeer actief

marian* schreef: We wonen hier in Nederland en hebben dus met de Nederlandse situatie te maken.
En die is nu eenmaal zo dat er voor honden speciale losloopgebieden zijn gecreeerd die om al dan niet goede redenen steeds kleiner worden gemaakt.
Steeds meer "natuur" wordt hier een kwestie van wel kijken maar niet aan komen en als je één pas binnen het verboden gebied zet en je komt op dat moment een boswachter tegen dan voel je je al een misdadiger.
Ik wel althans.
Door de houding van de boswachter die meestal niet al te vriendelijk is. En dan heb ik het nog over een situatie waarbij er geen hond in de buurt is.
Kun je nagaan hoe die is als je met een los lopende loopse [bjachthond[/b] in een aanlijngebied loopt.Alsof je de grootste misdadiger bent.En daar pas ik voor;noch mijn hond noch ik ben dat namelijk.
Ik heb niks tegen jagers,boswachters of wie dan ook (en als je een aantal incidenten zoals ts ze beschrijft en laat zien hebt meegemaakt zul je best anders gaan denken) maar je kunt ook te ver gaan.
De houding van sommige boswachter zou inderdaad beter kunnen.
Het wel heel erg strakke en formele maakt dat je je inderdaad een misdadiger kan voelen zonder dat je hond ook maar iets verkeerd doet :wink:

Ik heb een keer tijdens het trainen van mijn teckel, dat hondje in het bos afgelegd (blijfoefening) en ik stond zelf op het pad achter een boom te controleren of hij echt goed bleef liggen.
De boswachter kwam langs en sprak alleen zijn waardering uit voor de training (en het resultaat).
Een andere boswachter begon op hoge toon een lesje omdat mijn hond een ander pad had genomen dan ik en toen een stukje recht doorstak om snel bij me te zijn.
Want de hond "mag alleen maar op het pad lopen".

Wat dat betreft is de "invulling" van de taak nogal eens verschillend.
En dat vind ik irritant.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
ranetje schreef:
Anne&Taar schreef: Wie garandeerd mij dat die hond idd echt aan het jagen is?

.
Je snapt mij niet. Ik neem aan dat de baas er niet naast staat te kijken, dus de jachtopziener is de enige die dit constateerd.
Dat is een goeie vraag voor @jachthond. :ok:
De schutter zal wel moeten kunnen bewijzen denk ik.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef: De schutter zal wel moeten kunnen bewijzen denk ik.
Maar daar heb je als hondeneigenaar niks meer aan als je hond dood is.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
Nee.
Maar nogmaals:
Iedereen begint nu over "al die honden die zijn doodgeschoten"

Ik wil eerst eens weten hoe veel dat er nou werkelijk zijn voor ik op mijn achterste benen ga staan.
Jij niet? :wink:

Aangezien het om honden gaat zou het echt wel bekend worden op internet.
En ik hoor/zie/lees er eigenlijk nooit wat over. :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

ranetje schreef:
marian* schreef:
Nee.
Maar nogmaals:
Iedereen begint nu over "al die honden die zijn doodgeschoten"

Ik wil eerst eens weten hoe veel dat er nou werkelijk zijn voor ik op mijn achterste benen ga staan.
Jij niet? :wink:
Ik denk eerlijk gezegd dat dat er in NL niet zo heel veel zijn,maar die ene zal maar net de jouwe zijn die zich ergens rot van schrok (bijvoorbeeld een figuur die midden in een losloopgebied zijn hond schotvast wil maken),aanlijngebied in vluchtte en daarbij onbedoeld wild opstootte.
Gebeurde jaren geleden op het Roz. veld eens waar een jager bezig was zijn Pointer schotvast te maken midden in het losloopgebied.Hond van andere wandelaar nam de benen en kwam in aanlijngebied terecht waar hij uren later gevonden werd.Die had blijkbaar het geluk geen schietgrage boswachter tegen te komen.
Allebei de kanten hebben in dit soort dingen een beetje gelijk vind ik maar hou het dan ook allebei redelijk.En dat zie je aan beide kanten niet altijd.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Net zoals ik niet begrijp dat mensen stelselmatig de luidste, meest aanwezige schreeuwers (van de straat) willen zijn.
Het is allemaal ontiegelijk asociaal. Is het! Duidelijk!
Kijk naar jezelf en je snapt het :tong:
:smile: :smile: :smile:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind het er ook niet toe doen _hoeveel_ erg afgeknald worden.
Het is gewoon bezopen. 5000 zwijnen worden afgeschoten maar owee als mijn hond achter een zwijn aan zou gaan!

Het is eng dat je dus afhankelijk bent van de goodwill of de slechte bui van de bosbewaker. Ik ken inderdaad zo veel verhalen van honden die joegen en waarvan de baas al dan niet een bekeuring kreeg. Laatst een verhaal hier op het forum over die Cane Corso's van die tokkies op de Maasvlakte. Die kregen een boete. En bij een ander krijgt de hond een kogel door de kop ? Dat kan toch niet!

En verder ben ik het ook helemaal eens met Martijn. Scheelt me weer typen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”