Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nog nooit zo trots geweest als nu

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Nog nooit zo trots geweest als nu

Ongelezen bericht door Rami »

Jaap* schreef:
Rami schreef:Straffen in mijn ogen: dingen doen waar een hond geen moer van snapt: bijv. met zijn neus door zijn eigen plas of poep halen of op zijn donder geven als de baas thuiskomt en ziet dat de hond iets in huis heeft gedaan wat niet mag (iets stuk gemaakt of zo).
Corrigeren heeft in - denk ik - ook een 'leermoment', omdat je het goed hebt getimed, omdat je correctie (of dat nu een ferme 'nee' is of een duw) 'klopt'/past bij je hond en zijn of haar gedrag.
Ik vind straffen ook iets langer laten duren dan een seconde. Ik zie dat vaak. Dan wordt een hond gecorrigeert, en dan moet hij zich daarna nog op allerlei manieren onderwerpen aan "de baas" :roll: .
Dat heeft geen enkele zin op zo'n moment.
Ja, precies. Heel lang door blijven foeteren en doen. Snapt een hond ook helemaal niks van.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Rami schreef:
chrico schreef:
Rami schreef:
Ik denk eigenlijk dat die mensen correcties en straffen door elkaar halen. :wink:
Een correctie is - vind ik - eigenlijk gewoon een vorm van communicatie. Communicatie houdt in dat het verstaan/begrepen wordt. En dan zie ik een 'nee' ook als correctie, net zo goed als een - letterlijk - duwtje (in de goede richting :mrgreen: ).
Wat is straffen volgens jouw mening? Gewoon een vraag omdat je correctie uitlegt als vorm van communicatie en straf niet.
Ik heb dan even wegsturen in mijn hoofd. Dat kan je zien als correctie maar ook als straf. Toch zijn beide een vorm van communicatie
Straffen in mijn ogen: dingen doen waar een hond geen moer van snapt: bijv. met zijn neus door zijn eigen plas of poep halen of op zijn donder geven als de baas thuiskomt en ziet dat de hond iets in huis heeft gedaan wat niet mag (iets stuk gemaakt of zo).
Corrigeren heeft in - denk ik - ook een 'leermoment', omdat je het goed hebt getimed, omdat je correctie (of dat nu een ferme 'nee' is of een duw) 'klopt'/past bij je hond en zijn of haar gedrag.
Dat dacht ik al, het totaal doelloze :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Paulala schreef:
Ik heb toch wel eens gezien dat hij flink in zijn handen is gebeten door een klein wit hondje hoor.
Daar had hij echt flinke wonden van op zijn handen, en dat is gewoon uitgezonden.
Die heb ik ook gezien ja, dat was ook wel een pittig ding :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:weet ik, juist daarom ook vind ik het verbazingwekkend, dat niveau van zelfvertrouwen en rust halen maar heel weinig mensen :wink: .
Ik vind het ook mooi omdat het laat zien hoe dun dat laagje vaak maar is bij een hond. En hoe verschrikkelijk disproportioneel dat is ten opzichte van mensen die prat gaan op roedeltheorieen en het afdwingen van hun eigen positie daarbij. Er is maar heel weinig, maar wel vaak, voor nodig om die relatie duidelijk te maken voor een hond. Je ziet die honden bij millan vaak breken op het vlak van territorium. Wanneer hij ze op hun eigen terrein territorium afpakt. Dan druipen ze af met de staart tussen de benen. Zonder dat ze ook maar aangeraakt zijn :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Paulala schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef: En dat krijg je dan weer als je mensen alleen maar wijst op het belonen en negeren, waar Milan dus eigenlijk vrijwel alleen maar wijst op het corrigeren. Beiden vind ik dus een valkuil.
Precies mijn probleem met CM inderdaad. Ik vind het geen fijn idee dat de hele buurt zijn methodes na aan het doen is. Ik zie de kruipende angstige honden al voor me :ugh:

Sowieso vind ik het niet verstandig om zo idolaat achter iemand aan te lopen, sorry Paulala. Wat bij de ene hond werkt, werkt bij de andere juist averechts. De uitgangspunten kunnen goed zijn, maar de uitvoering verschilt per persoon en per hond. En dat geknutsel thuis met filmpjes nadoen, ik zie daar veel ellende van komen. Naast dat het bij een aantal mensen natuurlijk wel werkt.
Ik ben het helemaal met je eens hoor.
Ik vind ook dat niet elke hond het zelfde aangepakt kan worden, en zelfs Cesar vindt dat, want ik heb al meerdere malen filmpjes gezien waarbij hij een hond tegenkwam waar de methode met kneepjes niet werkte, en dan zocht hij direct een andere oplossing.
Zo had hij ook een keer een hond waarbij hij overging tot belonen met stukjes kaas, omdat de hond helemaal idolaat was van kaas en dat werkte voor die hond vele malen beter en uiteindelijk bereikte hij precies wat hij wilde.
Dus ik sta juist daardoor nog meer achter Cesar, JUIST omdat hij dus verschillende methodes gebruikt aangepast op het karakter van de hond.
Zomaar filmpjes nadoen vind ik ook niet goed, je moet eerst weten wat je doet, niet zomaar denken dat je dat ook wel even kunt.
precies !! ik vind dat Cesar juist erg goed kijkt naar een hond, en zijn methode aanpast als iets niet werkt !! :ok: DAT is de kracht van Cesar :engel:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Moos schreef:
MARC_S schreef:[ Hij wil helemaal niet laten zien dat je je hond moet corrigeren
Maar dat doet hij wel :wink:
Als daarvoor een keer een correctie nodig is, prima, maar ik ga absoluut niet al trappend en doen langs honden. :neenee: Dat gaat hier ook geen reet helpen want dan fokken ze juist op. :ok:
Precies wat je nu aanhaalt dus. Milan laat dat zien door de uitvallende hond trapjes in zijn flank te geven, en leert ook de baas van die hond hoe hij dat moet doen.
Ik denk dat het gros van de mensen dat oppikt, en niet wat jij ervan oppikt en toe wil passen :wink:
als je goed naar Cesa kijkt en luistert, zie je juist dat hij geen trapjes in de flank geeft.
hij tikt de hond even aan. net zoals dat je met je vinger even aantikt. maar dan ga je over de hond hangen, en is je timing fout. omdat je handen verder van de hond zitten. daarom tikt hij aan met de voet.

Cesar legt vaak uit dat je NIET moet schoppen en NIET moet duwen. alleen heel even aanraken, om hem uit de modus te halen. en als een hond in de RED-ZONE zit vertelt hij dat je dan niet kan corrigeren. en je een aantal stappen terug moet, waar de hond nog wel uit de modus te halen is.

ik leer juist van Cesar dat je NIET hard hoeft te corrigeren. maar je kalm en assertief opstellen, met als het nodig is, je hond heel even RUSTIG aan te raken om de aandacht weer op jou te laten vestigen.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik ben absoluut niet tegen verbaal corrigeren, doe het zelf ook wel. Beperkt omdat het dan zijn impact behoud. Maar ik ben persoonlijk wel tegen fysiek corrigeren. Ook omdat dat soms harder aan kan komen dan diegene waarschijnlijk bedoelt en ik vind het een gebrek van jezelf dat je je niet op een andere manier duidelijk kunt maken :N: .

Verder ben ik wel erg van het belonen van goed gedrag. Ik denk ook dat dat heel erg nodig is omdat je niet alleen maar kun corrigeren want je wilt ook het goede gedrag aanleren, dus de hond een keuze geven. En daarbij heb je belonen nodig. Bij mij is het belonen veruit in de meerderheid en ik zie soms mensen waarbij het corrigeren veruit in de meerderheid is. Dat vind ik dan bijzonder niet constructief omdat een hond dan niet leert wat hij wel moet.

Dus laat mij maar lekker met een zak koekjes rondlopen en af en toe een "nee"waar ze zich al een stuip van schrikken omdat ze al schrikken van wat stemverheffing.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Emma schreef:
als je goed naar Cesa kijkt en luistert, zie je juist dat hij geen trapjes in de flank geeft.
hij tikt de hond even aan. net zoals dat je met je vinger even aantikt. maar dan ga je over de hond hangen, en is je timing fout. omdat je handen verder van de hond zitten. daarom tikt hij aan met de voet.

Cesar legt vaak uit dat je NIET moet schoppen en NIET moet duwen. alleen heel even aanraken, om hem uit de modus te halen. en als een hond in de RED-ZONE zit vertelt hij dat je dan niet kan corrigeren. en je een aantal stappen terug moet, waar de hond nog wel uit de modus te halen is.

ik leer juist van Cesar dat je NIET hard hoeft te corrigeren. maar je kalm en assertief opstellen, met als het nodig is, je hond heel even RUSTIG aan te raken om de aandacht weer op jou te laten vestigen.
Ach trapjes, tikjes, ik vind het hetzelfde een beetje hoor. Ik bedoel ook niet dat hij schopt, hij raakt ze aan met zijn voet.
Maar je ziet ook dat alleen dat al best lastig is om zomaar zelf even correct toe te passen. Als de mensen die in zijn programma komen dat na gaan doen ziet het er toch onhandiger uit, dusdanig onhandig zelfs dat Cesar de baas van de DH weer moest corrigeren in het corrigeren :mrgreen:
Het is wel iets wat je goed onder begeleiding moet leren over het algemeen. En dat is natuurlijk bij elke methode zo, alleen omdat Cesar nu opeens zo populair lijkt te worden, en dit topic over hem gaat, gaat het daar nu even over. En ik vind dat dus niet zo handig, dat het zo populair lijkt te worden dat mensen het zelf "wel effe" toe gaan passen (niet op jou gericht hoor Paulala).
Want nogmaals, ik vind als je hem bezig ziet dat hij het vaak prima doet. Maar dat is nog wat anders dan elke sukkel die tv kijkt het eventjes thuis toe te laten passen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:terwijl een goede correctie gegeven wordt vanuit een zeer duidelijke positie met een zeer duidelijk overwicht - dan is het kleinste correctietje al genoeg en is er niks negatiefs aan. correcties geef je niet om je overwicht duidelijk te maken, die geef je als je positie al heel duidelijk is.
Ja precies :ok:
En daarom houdt je altijd mensen die tot in lengte van dagen door blijven gaan met het corrigeren van steeds hetzelfde gedrag. Omdat ze niet onder ogen willen zien dat ze niet de positie vervullen waarvan ze dénken dat ze hem vervullen.
Dat zie je vooral bij mensen die heel stug vol blijven houden aan één theorie en zodoende de dynamiek van honden en hun gedrag onderschatten. Op die manier reduceer je de hond tot iets wat hij niet is en zul je elkaar nooit begrijpen.
Álles hangt af van het begrip voor de importantie van de basis van de relatie.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Emma
Zeer actief

Rami schreef:
Jaap* schreef:
Rami schreef:Straffen in mijn ogen: dingen doen waar een hond geen moer van snapt: bijv. met zijn neus door zijn eigen plas of poep halen of op zijn donder geven als de baas thuiskomt en ziet dat de hond iets in huis heeft gedaan wat niet mag (iets stuk gemaakt of zo).
Ik vind straffen ook iets langer laten duren dan een seconde. Ik zie dat vaak. Dan wordt een hond gecorrigeert, en dan moet hij zich daarna nog op allerlei manieren onderwerpen aan "de baas" :roll: .
Dat heeft geen enkele zin op zo'n moment.
Ja, precies. Heel lang door blijven foeteren en doen. Snapt een hond ook helemaal niks van.
ik denk dat straffen een emotioneel beladen iets is van de mens.

een correctie gebeurd altijd ``in the moment``. met een neutralen emotie een correctie precies op het moment dat het nodig is. dat kan met stem zijn of met aanraking.

op het moment dat je een hond zou schoppen gebeurdt dat vrijwel altijd met emotie.(hopelijk) en dan wordt het straffen. waar een hond eigenlijk niks van leert. danwel dat de baas vreemd doet.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb even een filmpje gemaakt van Eva die waakt. Hier ziet ze in de verte (zeker 250 meter weg) een hond die onze kant op komt. Die hond blaft 1 keer en dat is voor haar provocatie al is dat totaal niet voor haar bedoeld. Aan het einde van het filmpje denkt ze dat ze moet stoppen omdat ik naar haar kijk. Dat stemt dan hoopvol want ik kan haar met 1 blik laten stoppen.

Maar de emotie rondom de territoriumgrens staat er wel duidelijk op. Je hoort de hogere pieptonen die bij haar frustratie aangeven. Als ze los was rende ze nl naar die hond toe. Hoe kan je een hond die met deze emoties naar bezoek kan reageren dan het beste aanpakken? Want laten gaan is geen optie zoals ik eerder zei. Dat gaat mis. Ze staat het niet toe dat mens of hond ons huis betreedt behalve als ze opgesloten zit. Dan reageert ze dus niet eens.

Je hoort ook dat ze gromt en echt boos wordt. Als Eva zo doet als op het filmpje is het al te laat want dan komt ze er slecht uit als "het gevaar" niet weg gaat. Voorkomen dat ze zo doet zal dus stap 1 zijn. Maar zo reageren op de grenzen van haar bezit zit denk ik toch wel een beetje in haar bloed. :19: Ik wil ook dat ze goed waaks is omdat wij afgelegen wonen. Ik wil wel dat ik dat evt als dat mogelijk is kan stoppen bij bekenden zodat ze wel evt los kan zijn maar niet steeds hevig grommend op ze af vliegt als ze iets "verkeerd" doen en daarbij evt bijt.

" onclick="window.open(this.href);return false;

O ja, ze is ook absoluut niet bang en stormt recht op het gevaar af. Dus ze zal nooit weglopen of zich laten bedreigen. Verder kan je dit gedrag ook niet corrigeren want dan komt ze er niet uit. Als jonge hond heb ik eens flink gecorrigeerd toen ze zo ook kon doen op straat, maar dat werd opgevat jutten en dan kreeg ze helemaal een toeval van gif. :80: Kwamen er allemaal hoge tonen en ging ze om zich heen happen. Dat is overigens allemaal weg en op straat en waar ook is ze nu poeslief en makkelijk. Nu in huis en bij de deur nog :Q:
Laatst gewijzigd door laeken op 20 jun 2010 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

en het commando 'klaar' aanleren dan?
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

TeamWork schreef:En dat vind ik persoonlijk nu het leukst en het mooiste als je dat kan......kiezen voor datgene wat bij die bepaalde hond op dat moment t beste werkt.
Dat is ook het leuke van verschillende honden in huis hebben.
Stop alle methodes in je rugzak en haal datgene eruit waarvan je denkt dat dat past bij hond en situatie.
Dat betekent dan ook dat je nooit een bepaalde methode kunt aanhangen, alle baasjes zijn anders, veel honden reageren anders.
Dat is ook wat ik tegen CM heb, blijf wel kijken wat bij je past en waar je je hond een stukje verder mee helpt.
Ahaaaaaamen :ok: :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Cash schreef:en het commando 'klaar' aanleren dan?
Daar dacht ik ook aan. Bij ons wordt de poort van de werf bewaakt door de honden (als ze buiten zijn). Slaan ze aan dan gaan we eerst kijken (omdat ze niet voor niets waarschuwen) en als we vinden dat er niets aan de hand is dan manen we ze tot stilte. :wink:
Maar goed, mijn honden zijn meer 'toevallige' wakers dan dat het echt in hun bloed zit, dat is misschien anders.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Kijk, ik liet het nu even gaan voor het filmpje. Als ze zo op het terras staat is zelfs haar naam roepen al genoeg. Ze stopt meteen bij 1 woord van ons. Ze was mij even vergeten maar toen ze me zag zitten was het toch ook meteen klaar? Ik zei niks hoor, ik keek haar alleen even aan.

Maar dat werkt niet als het "gevaar" voor haar neus staat. :neenee: Dus als er bv iemand op het dak loopt zal ze niet kalmeren maar doorflippen. Dan kan ik haar moeilijk stoppen want dan is ze opgefokt en niet bereikbaar. Zolang het gevaar ver weg is is het dus geen enkel probleem. :ok:

Dit blaffen doet ze ook zelden. Meestal kijkt ze alleen. Dus dit filmpje is absoluut geen dagelijkse kost maar puur om de emoties eens op film te hebben :wink:

Cleo blaft nooit en loopt snel weg als Eva zo doet. Dat vindt ze eng en Eva heeft eerder ooit wat redirectie gehad tijdens zo'n blafconcert naar Dapper en Cleo :wink: Dus ik zal haar ook niet aan de halsband pakken dan want ze is op die momenten echt boos. :M:
Afbeelding
Cash
Zeer actief

MARC_S schreef:Kijk, ik liet het nu even gaan voor het filmpje. Als ze zo op het terras staat is zelfs haar naam roepen al genoeg. Ze stopt meteen bij 1 woord van ons. Ze was mij even vergeten maar toen ze me zag zitten was het toch ook meteen klaar? Ik zei niks hoor, ik keek haar alleen even aan.

Maar dat werkt niet als het "gevaar" voor haar neus staat. :neenee: Dus als er bv iemand op het dak loopt zal ze niet kalmeren maar doorflippen. Dan kan ik haar moeilijk stoppen want dan is ze opgefokt en niet bereikbaar. Zolang het gevaar ver weg is is het dus geen enkel probleem. :ok:

Dit blaffen doet ze ook zelden. Meestal kijkt ze alleen. Dus dit filmpje is absoluut geen dagelijkse kost maar puur om de emoties eens op film te hebben :wink:

Cleo blaft nooit en loopt snel weg als Eva zo doet. Dat vindt ze eng en Eva heeft eerder ooit wat redirectie gehad tijdens zo'n blafconcert naar Dapper en Cleo :wink: Dus ik zal haar ook niet aan de halsband pakken dan want ze is op die momenten echt boos. :M:
Ah ja.
Zo is Bikkel dus ook hoor.
Als iemand voor het tuinhek staat te staan dan krijg ik hem dus ook gewoon niet stil. Wat ik ook doe. Hij is dan compleet over de rooie aan het gaan.
Ik heb daar ook nog geen manier op gevonden.
Hij doet het bijv. ook als er iemand voor de deur staat of aanbelt. Verschrikkelijk irritant maar je bereikt hem gewoon niet op zo'n moment.
AfbeeldingAfbeelding
chrico
Zeer actief

Rami schreef:
Daar dacht ik ook aan. Bij ons wordt de poort van de werf bewaakt door de honden (als ze buiten zijn). Slaan ze aan dan gaan we eerst kijken (omdat ze niet voor niets waarschuwen) en als we vinden dat er niets aan de hand is dan manen we ze tot stilte. :wink:
Maar goed, mijn honden zijn meer 'toevallige' wakers dan dat het echt in hun bloed zit, dat is misschien anders.
Ook echt wakers kan je een commando aanleren en een week of wat geleden was ik daar superblij mee :smile:
Ik kom het erf oprijden en de honden komen met geblaf achter de auto aan. Ik stap uit en wat ik normaal doe bij de reu is hem even laten mekkeren en dan boe zeggen wat beantwoord word met een oohhh jij bent het kwispel. Wat ik vergeten was was dat 1 van de erfhonden overleden is en mij verteld was dat de reu nu anders reageerd, de rol van de andere reu heeft overgenomen :oohja: :oohja: Dus ik zeg boe en de reu zegt pardon en wil de aanval in zetten :eek: tot ik een EHHHH hoorde en de hond netjes afdraaide naar de baas toe (tjieuw). Beide honden waren ook direct stil ondanks dat mijn honden achter in de auto zich lieten horen. Foutje van mijn kant wat gelukkig goed ging doordat de baas de hond goed onder controle heeft. We hebben het wel weer goed gemaakt hoor door te spelen naderhand maar slim was het niet van mijzelf.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hebben jullie nooit visite gehad toen Eva nog pup was dan?
Laat je haar trouwens altijd zo doorblaffen, of nu alleen omdat je het wilde filmen?
Mijn teefje is ook erg blafferig, maar op een enthousiasthe manier.. in haar vorige roedel werd dat toegestaan en mocht er geblaft worden als er buiten mensen het erf opkwamen ook als er visite kwam, dan had je vier blaffende en springende honden op je af buiten. Hier gelden andere regels omdat ik nu eenmaal niet op het boerenland woon maar midden in een woonwijk.. en een blaffende herder voor het hek schrikt mensen erg af.. en opspringende blaffende herders al helemaal :wink:
Ik heb eerst verbaal gecorrigeerd met stil etc. tegenwoordig als ze blaffen naar passanten of andere honden... ook al worden ze zelf aangeblaft en gegromt..zeg ik niets maar begeleid ze naar binnnen en als ze stil zijn voor het hek zonder op de passanten te reageren beloon ik met stem of een frolicje, heel krom maar ja het is nu eenmaal niet anders.
Een alarmblaf of grommen voor het raam of hek daar reageer ik op door polshoogte te nemen overigens en dan reageer ik afgaande op wat ik zie.
En visite komt gewoon binnen en als ze te druk zijn bij begroeten/kennis maken, moeten ze even af gaan liggen en/of ik geef ze een speeltje in de bek waar ze lekker gek mee kunnen doen en in kunnen happen :wink:
Cash
Zeer actief

Inge O schreef:ik zou dus gewoon denken dat je haar NU gaat laten ophouden en dat ook doén - op geen enkel moment mag je je er door haar reactie van laten overtuigen dat het toch niet zal lukken - schrap gewoon dat zinnetje 'niet bereikbaar' uit je hoofd, dat is een hond namelijk niet.
Ik moet hier altijd wel om lachen als het mezelf betreft.
Want ik kan dan wel denken 'okay nu is het verdomme klaar met dat geblaf' maar vervolgens is dat het dus schijnbaar toch niet.
Ik kan dat dan dus wel denken en tegen mezelf zeggen maar het vervolgens toepassen is toch lastiger.

Wat dat betreft is mijn natuurlijk overwicht ook echt mijn minpunt. Tenzij ik echt echt echt vanuit mn tenen boos ben. Dat zijn hele zeldzame momenten maar dan weten ze niet waar ze het zoeken moeten en gaan ze maar heeeeel braaf op hun plek liggen. Maar dat kan ik dus niet faken zeg maar.

Frank heeft die houding wel heel erg. Die hoeft maar te kijken en op ze af te lopen of ze weten niet hoe snel ze rustig moeten zijn. Maar goed, Frank kan vanwege dat natuurlijke houding dan weer totaal niks met onzekere/angstige honden.
(even voor de duidelijkheid, ik zeg hier niet dat dit voor iedereen zo geldt he voor we daar weer een discussie over krijgen). :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Cash
Zeer actief

Inge O schreef:
Cash schreef:
Inge O schreef:ik zou dus gewoon denken dat je haar NU gaat laten ophouden en dat ook doén - op geen enkel moment mag je je er door haar reactie van laten overtuigen dat het toch niet zal lukken - schrap gewoon dat zinnetje 'niet bereikbaar' uit je hoofd, dat is een hond namelijk niet.
Ik moet hier altijd wel om lachen als het mezelf betreft.
Want ik kan dan wel denken 'okay nu is het verdomme klaar met dat geblaf' maar vervolgens is dat het dus schijnbaar toch niet.
Ik kan dat dan dus wel denken en tegen mezelf zeggen maar het vervolgens toepassen is toch lastiger.

Wat dat betreft is mijn natuurlijk overwicht ook echt mijn minpunt. Tenzij ik echt echt echt vanuit mn tenen boos ben. Dat zijn hele zeldzame momenten maar dan weten ze niet waar ze het zoeken moeten en gaan ze maar heeeeel braaf op hun plek liggen. Maar dat kan ik dus niet faken zeg maar.
ik weet ook dat dit bij veel mensen moeilijk ligt hoor, maar dan moet je het wel anders willen zien : jij (in het algemeen dan :tongue: ) kan de hond niet bereiken, niet 'de hond is niet bereikbaar' :wink: .
ja daar heb je dan ook wel gelijk in.
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief

Er is in dit gedrag niks veranderd vanaf pup. :wink: Even voor de duidelijkheid dus. :engel:
Eva lijkt wel waaks geboren. Ze was er 1 dag en toen draaide ze al door om bezoek. :cool2: Ze heeft dat nooit leuk gevonden. Ze lijkt bezoek gewoon totaal niet te vertrouwen. Toen ze pup was en ik nam haar mee ergens heen werd ze daar ook zo. Dus ik was bij een vriendin op bezoek, was daar 30 minuten en vanaf dat moment was ze daar ook zo. Ik moest haar aanlijnen want ze vloog op iedereen af. Ze was denk ik 9 weken toen. :N:
Nu ik het verhaal van Estelle lees over Bikkel denk ik dat het misschien gewoon niks zal worden met bezoek. De bench gaat prima dus waarom daar niet al heel blij mee zijn bij een superwaakse hond. Heel even ging het beter en werd ze wel ontspannen. Toen heb ik extra vaak bezoek uitgenodigd en dat liep redelijk op wat grommend en blaffend op ze in rennen zo nu en dan. Ook niet ok maar ze beet niet. Iets later ging dat weer niet meer en nu durf ik het niet meer. Ze is heel sterk en best groot en dan mag je vind ik geen risico's nemen met mensen.

Honden van deze rassen worden veel in kennels gehouden. Dat is niet voor niets zo. De ene pakt pittiger uit dan de andere en misschien hebben wij een hondje dat wat bezoek betreft beter in de kennel kan. Ik schrijf ook op fora speciaal over dit soort rassen en er zijn daar wel vrij veel honden die niet met bezoek kunnen of alleen onder streng toezicht. Eva is vrij scherp en hevig van karakter daarin en misschien moet je daarmee wel helemaal niet willen kutten. Of ben ik nu weer te makkelijk?

Want als ik heel eerlijk ben denk ik dat ze nooit te vertrouwen is bij mensen in huis. :wink:

En dat corrigeren tijdens opwinding. Dat is sowieso niet goed in mijn ogen. Wat bereik je daarmee? Ik zal haar een harde tik met de werparm oid moeten geven en dan? Dan vindt ze bezoek nog net zo stom als daarvoor en moet ik haar met zwaar overwicht bij bezoek wegbrullen. Daar zit ik ook niet zo op te wachten.

Moet er wel weer bij zeggen dat we dus al zeker meer dan een jaar niks geprobeerd hebben wat dat betreft. Dus ze heeft nooit meer contact gehad met andere mensen dan ons in huis. Altijd in de bench. In die tijd is ze zo vreselijk veel makkelijker geworden buiten huis dat ze misschien ook hier overheen is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik ga wel een muilkorf halen en Inge uitnodigen. Als ze dan bijt dan zie je dat maar dan kan er niks gebeuren. Als ze totaal geen neigingen heeft om te bijten weten we dat ook weer. Denk dat dat de manier zal moeten zijn in combinatie met goed appel en wat nieuwe manieren om vooral rust in de brengen. Want rust is bij Eva sowieso het sleutelwoord. :E:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef: ik weet ook dat dit bij veel mensen moeilijk ligt hoor, maar dan moet je het wel anders willen zien : jij (in het algemeen dan :tongue: ) kan de hond niet bereiken, niet 'de hond is niet bereikbaar' :wink: .
Je hebt hier zeker een punt. Maar daar staat tegenover dat Eva als pup al niet bereikbaar was voor ons op die momenten. Ik moest haar dan krijsend optillen en uit de situatie halen want ze ging om zich heen happen. Ook in je handen dus of in Dapper en Cleo als die in de buurt waren. Wij noemden het op tilt slaan. Dan kwamen er hoge piepende tonen en kreeg ze een hele wilde blik en was er niks meer mee aan te vangen. :denken: Alleen rust, rust en nog eens rust. Elke vorm van bemoeienis werd een gevecht. En dan je wil doordrukken betekent dat je geweld moet gebruiken. Daarom zitten veel honden in de africhting ook zo zwaar aan de correctiemiddelen. Hun baasjes kunnen echt met blote handen en overwicht een doorgedraaide mechelaar niet kalm krijgen. :neenee: Daar groeien ze overheen meestal. Eva krijgt nooit meer de tilt-modus. :E: Misschien ben ik zelf wel blijven hangen in het idee dat dat ook bij bezoek weer gaat gebeuren nu want dat weet ik helemaal niet :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Jip schreef:Maar ook al heb je je hond dan op de plaats liggen dan ben je er nog niet.......als je hond niet van bezoek houd dan zal hij niet ontspannen gaan liggen en als het bezoek in zijn ogen vreemd doet zal hij weer optreden.....

ik denk ook wel dat opsluiten dan gewoon beter is niet omdat je als baas de hond niet aankan maar omdat het bezoek ook niet altijd weet hoe zich te gedragen

ik vind het nogal een verschil of ik mijn buurvrouw op bezoek krijg of een Duitse Herder Fokker die er zelf al jaren 4 heeft bv.... :wink:

Herders voelen fijnlooos aan hoe het bezoek zich voelt ....
Ik neig nu ook weer meer en meer naar gewoon in de bench doen want dat gaat gewoon werkelijk perfect. Binnenlopen, stukje kaas, braaf zijn. Hier is je kong en ik wil je niet meer horen en ze is poeslief. Eva is dominant naar vreemden en doet overheersend (in huis dus, buiten is ze niet dominant en niet overheersend). Als iemand dat niet aan kan kan ze ingrijpen. Als iemand denkt dominanter dan Eva te moeten doen gaat het helemaal niet goed. Dus waarom eigenlijk steeds weer de situatie moeilijker maken dan nodig? Eigenlijk heb je gewoon gelijk. Eva haat bezoek in huis want ze raakt er gestressed van omdat ze geen controle heeft. Over ons wil en hoeft ze geen controle want wij zijn de baas. Maar bezoek is bij haar altijd erg laag in rang en ze vindt dat ze die mensen mag corrigeren om het minste of geringste. Bezoek heeft haar respect niet. Al is dat een telefoon opnemen of een kop koffie neerzetten. Dan stormde ze daar op af en greep in. :mann:

Want ze houdt gewoon echt niet van loslopend bezoek :devil:
Laatst gewijzigd door laeken op 20 jun 2010 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: Alleen rust, rust en nog eens rust.
en dat is dus ook wat ik zou gebruiken - uitbuiten zelfs. aanleren om als het ware geconditioneerd tot rust te komen - als jij het vraagt en omdát je het vraagt - eigenlijk is dat ook wat ik in nogal wat stukjes van CM zie :wink: .
Dat vind ik ook zo goed een CM. Wij weten inmiddels hier dat rust een toverwoord is. Trainen in rust, commando's alleen in rust, spelen alleen rustig en kalm etc etc. Opgefokt uit de auto laten rennen en dan commando's gaan roepen of denken dat ze leuk kan spelen met een hond ofzo slaat nergens op. Eerst kalmte, dan de rest. Maar of ze ooit kalm wordt bij een vreemde man die de trap op komt betwijfel ik ten zeerste :engel:
Afbeelding
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull

Ongelezen bericht door nana »

leuke topic is dit :ok: .
Vooral het rustig blijven en de kalme energie is wat mij aanspreekt, maar schrik wel als mensen denken
dat dit genoeg is en het zomaar gaan nadoen. Je kunt wel met je hond agressieve hond heel zelfverzekerd doorlopen
maar je moet je hond dan ook kunnen garanderen dat hij veilig is er hoeft maar 1 keer een andere hond in jou hond te hangen en je bent weer terug bij af dan kun je nog zo zelfverzekerd en kalm lopen.
CM laat veel goede dingen zien maar ook heel vaak corrigeert hij terwijl hij het gedrag zelf eerst uitlokt. Niet corrigeren is bij hem de beloning in dat geval. Waarom niet eerst het goede gedrag uitlokken en zeker weten dat de hond weet wat je wilt en daarna eventueel corrigeren? Het gevaar is dat mensen gaan straffen ipv corrigeren ook in situatie waarin het misschien niet duidelijk is voor de hond wat er verwacht wordt. Angstige honden corrigeren zou ik zelf niet snel doen omdat je het gedrag onderdrukt en de oorzaak niet aanpakt.

Eerlijk gezegd vond ik het een beetje zielig met de wawa....een hillbilly die toegeeft het hondje te treiteren en een eigenaresse die dit gewoon laat gebeuren. CM ging de confrontatie met dit hondje aan terwijl hij het hondje niet kende en er geen relatie mee had...was puur machtsvertoon en hij was zelf niet kalm maar noemde het hondje een typische verwnde wawa.

De methode van CM kan net zoals elke andere methode verkeerd begrepen en ingezet worden dat zag je wel bij de eigenaresse van de bordercollie die trots verkondigde alle boeken en dvd gezien te hebben maar haar hond werd steeds agressiever, de riem die ze had aangeschaft keelde de hond ook bijna, hoe kan die hond rustig met haar meelopen als zijn strot wordt dichtgeknepen. Het aanstaren van haar man en het aaien en plukken van haar aan de hond was echt tenenkrommend. Het was echt onnodig ze had de hond ook gewoon wegkunnen sturen als haar man bij haar kwam zitten.
CM noemde het wegkijken van de hond "opgeven van dominantie" en zei dat de man had gewonnen. Ik zie het als wegkijken en een conflict uit de weggaan en als een kalmerend signaal van de hond. Als de man zelf de hond niet zo aan had zitten staren was het niet zover gekomen. Bij CM zijn vooral de honden die de aanpassingen moeten doen en in mijn ogen mag hij de eigenaren nog best wat meer wijzen op hun eigen tekortkomingen.

Ben zelf niet zo'n goeroe volger en zie heus de goede dingen en haal deze er ook uit maar hoop echt dat de postbode hier niet
mijn erf op gaat komen en gaat proberen mijn berghond weg te staren en in een submissive state te krijgen omdat hij CM dat zag doen :F:
Laatst gewijzigd door nana op 20 jun 2010 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Iarik wil heel af en toe laten merken dat hij bezoek niet vertrouwd. Hij wil deze mensen dan blokkeren en aanblaffen. Dit heeft hij tot nu toe twee keer geprobeerd, in beide gevallen bij mensen met een autistische stoornis die daarbij ook nog gespannen waren. Iarik is dan eenvoudig weg te sturen. Hij gaat dan elders in de kamer liggen en laat het bezoek met rust. Op zo'n moment zorgen we natuurlijk wel dat Iarik nooit alleen in de kamer is met bezoek.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef: Ik ga wel een muilkorf halen en Inge uitnodigen. Als ze dan bijt dan zie je dat maar dan kan er niks gebeuren. Als ze totaal geen neigingen heeft om te bijten weten we dat ook weer.

Ik durf het wel aan hoor.
Ik zie gewoon een zelfverzekerde hond die duidelijk wil maken wat haar territorium is en ik zie er geen agressie bij oid.
Biène laat echt haar tanden zien (lip gaat omhoog), dat zie ik bij Eva helemaal niet.
En bij Biène kan gewoon bezoek komen als ze haar zeker in het begin gewoon negeren. Dan komt ze even snuffelen en klaar. Ze kalmeert en ik laat haar ergens liggen.
Wat ik bij Biène niet toelaat is zich opdringen, want dan gaat ze de grenzen opzoeken. Dus niet op het bezoek gaan zitten, op hun voeten gaan liggen of zich naast hen op de bank nestelen. Out of the question. :neenee:
Bij Marouck is het weer anders, die blijft zichzelf opdringen en maar proberen te likken. Totaal geen agressie of neiging tot bijten, maar heel irritant. Die gaat dus na een tijdje de bench weer in want die is bij de minste of geringste beweging weer net zo druk als wanneer de mensen binnenkomen. Doodvermoeiend. En ze heeft nogal een plank voor haar kop (hè Carmen :smile: )

Vanavond komt bij Cesar Milan een hyperactief gevalletje geloof ik, eens kijken of ik daar nog wat van kan opsteken. :19:

Vandaag heeft Biène wel weer laten zien dat ik ze soms iets meer krediet moet geven dan ik doorgaans doe. Ik ben met haar bv. zeer voorzichtig met kinderen. Vandaag was het dochtertje van Toine erbij en die heeft haar rustig kunnen aaien. Biène duwde echt haar neus onder de hand (ok...is wat dwingend) en vroeg gekriebeld te worden. Toen het meisje haar wat lekkers mocht geven van me pakte Biène dat ook heel voorzichtig aan.
Het meisje was gelijk om (Joeri, hun jonge Hollander is wat druk en dat vindt ze soms eng) maar toen Biène even later wat in drift kwam zag ze dat ook en zei ze: "kijk Inge....Biène kan ook druk zijn" :smile: :smile: "Ja Lieke....blijf nu ook maar een beetje uit de buurt" :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:Er is in dit gedrag niks veranderd vanaf pup. :wink: Even voor de duidelijkheid dus. :engel:
Eva lijkt wel waaks geboren. Ze was er 1 dag en toen draaide ze al door om bezoek. :cool2: Ze heeft dat nooit leuk gevonden. Ze lijkt bezoek gewoon totaal niet te vertrouwen. Toen ze pup was en ik nam haar mee ergens heen werd ze daar ook zo. Dus ik was bij een vriendin op bezoek, was daar 30 minuten en vanaf dat moment was ze daar ook zo. Ik moest haar aanlijnen want ze vloog op iedereen af. Ze was denk ik 9 weken toen. :N:
Nu ik het verhaal van Estelle lees over Bikkel denk ik dat het misschien gewoon niks zal worden met bezoek. De bench gaat prima dus waarom daar niet al heel blij mee zijn bij een superwaakse hond. Heel even ging het beter en werd ze wel ontspannen. Toen heb ik extra vaak bezoek uitgenodigd en dat liep redelijk op wat grommend en blaffend op ze in rennen zo nu en dan. Ook niet ok maar ze beet niet. Iets later ging dat weer niet meer en nu durf ik het niet meer. Ze is heel sterk en best groot en dan mag je vind ik geen risico's nemen met mensen.

Honden van deze rassen worden veel in kennels gehouden. Dat is niet voor niets zo. De ene pakt pittiger uit dan de andere en misschien hebben wij een hondje dat wat bezoek betreft beter in de kennel kan. Ik schrijf ook op fora speciaal over dit soort rassen en er zijn daar wel vrij veel honden die niet met bezoek kunnen of alleen onder streng toezicht. Eva is vrij scherp en hevig van karakter daarin en misschien moet je daarmee wel helemaal niet willen kutten. Of ben ik nu weer te makkelijk?

Want als ik heel eerlijk ben denk ik dat ze nooit te vertrouwen is bij mensen in huis. :wink:

En dat corrigeren tijdens opwinding. Dat is sowieso niet goed in mijn ogen. Wat bereik je daarmee? Ik zal haar een harde tik met de werparm oid moeten geven en dan? Dan vindt ze bezoek nog net zo stom als daarvoor en moet ik haar met zwaar overwicht bij bezoek wegbrullen. Daar zit ik ook niet zo op te wachten.

Moet er wel weer bij zeggen dat we dus al zeker meer dan een jaar niks geprobeerd hebben wat dat betreft. Dus ze heeft nooit meer contact gehad met andere mensen dan ons in huis. Altijd in de bench. In die tijd is ze zo vreselijk veel makkelijker geworden buiten huis dat ze misschien ook hier overheen is. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik ga wel een muilkorf halen en Inge uitnodigen. Als ze dan bijt dan zie je dat maar dan kan er niks gebeuren. Als ze totaal geen neigingen heeft om te bijten weten we dat ook weer. Denk dat dat de manier zal moeten zijn in combinatie met goed appel en wat nieuwe manieren om vooral rust in de brengen. Want rust is bij Eva sowieso het sleutelwoord. :E:
Maar is het bij haar dan niet een groot gedeelte de opwinding van het binnen komen.
Als ze zich door visite onverwacht op haar koppie laat kussen, bij Fenella op schoot gaat liggen als totaal vreemde vind ik dat weer niet stroken met een hond die echt niets van vreemde moet hebben.
Orson had ook de pest aan vreemde maar zou nooit op schoot bij iemand tijdens een eerste bezoek gaan liggen of zich laten kusen op zijn hoofd :N:
Ik zou dan aan een bepaald ritueel gaan werken bij binnenkomst van visite,wij deden Orson altijd standaard op zijn plaats ,en daar lieten we dan niemand bij komen.
Bij kinderen deden we hem altijd apart dat vonden we te eng.
Nou was Orson wel gewoon bereikbaar als er mensen kwamen ,maar dat kwam toch ook wel mede doordat hij bij ''vreemd'' bezoek altijd op zijn plaats moest.
Hij wist dus eigenlijk al van te voren wat er ging komen en dat gaf ook een bepaald soort rust voor hem denk ik.
laeken
Zeer actief

Om meteen een antwoord op Inge en Tineke tegelijk te geven, het ging na een tijdje ook gewoon mis. :wink: Ze zit overal met haar neus op en als het raar wordt reageert ze daar meteen op. En raar kan echt alles zijn. :piew:
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

nana schreef: knip ..........maar hoop echt dat de postbode hier niet mijn erf op gaat komen en gaat proberen mijn berghond weg te staren en in een submissive state te krijgen omdat hij CM dat zag doen :F:
:lol: :smile:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”