Jeetje, wat een hoop kul wordt er de laatste pagina's geschreven zeg!
Nanna schreef:Martijn schreef:Waar ik wel eens van gebaald heb is dat double handling gedoe.
Mensen die in een overvolle ring zo ongeveer op jouw hond gaan staan en dan met hun gigantische muil naar hun eigen hond aan de overkant van de ring gaan staan krijsen.
En als je er dan rustig iets van zegt krijg je eerst genegeer en dan een grote bek.
Vreselijk.
Gek genoeg zie je dat nooit bij kleine hondjes.

Waarschijnlijk omdat die eerder snappen wat de bedoeling is en waar dus niet tegen gekrijst en gegild hoeft te worden voordat de boodschap doordringt

Alsof hetgeen Martijn schrijft regel is voor alle grote honden....
Ik denk dat kleine hondjes vaak zodanig vastgepakt worden door hun eigenaren om ze in het juiste modelletje te boetseren, dat ze weinig anders kunnen dan op die manier te blijven staan. Kleine hondjes hebben doorgaans ook wat minder temperament in de ring, die staan liever stil dan dat ze ieder moment in actie willen komen, zoals je bij herdershonden en veel andere werkhondenrassen wél vaak ziet.
Marjoleine schreef:Maeve schreef:Maar eigenlijk is dat toch raar? Je ziet het vooral bij Herders, die er om bekend staan zo baasgericht te zijn. Die zouden het dan toch juist niet nodig hebben?
Die staan in een kronkel om de baas te zien, wat niet moet, of ze staan attent omdat een deel van de roedel buiten de ring staat en die niet weg horen te gaan.
Tuurlijk. Dat is ook bij alle honden van de herdershondengroep zo volgens jou?
Aan welke van je 2 keuzemogelijkheden voldoet dit plaatje dan?

Of bedoel je dit met "in een kronkel naar de baas staan te kijken"?
Marjoleine schreef:Volgens mij staan ze dan in een kronkel naar de baas te kijken en bovendien worden herders volgens mij aan lange lijnen voorgebracht (de meeste in elk geval) en moet de hond op afstand staan.
Marjoleine schreef:Bij de BH staat dat zelfs in de standaard meen ik?
Staat in de standaard van de Belgische Herder dat deze aan lange lijnen moet worden voorgebracht?
En moet de hond op afstand staan?
Wat bedoel je hier precies mee, ik kan me er geen voorstelling van maken, zeker niet als je met je afkorting BH de Belgische Herder bedoelt...
White schreef:Ik weet dat je de tervurense herder zo moet uitbrengen dat ie met de staart naar je toe staat, dus kijken ze dezelfde richting op als de baas, maar dat lijkt mij heeeeeel erg moeilijk (understatement).
Mag ik je vragen waar je die wijsheid vandaan hebt?
Een Tervuerense Herder hoort net zoals mijn eigen Laekense voorgebracht te worden, en dat is zeker niet zoals jij beschrijft.
Het enige wat in de rasstandaard van de Belgische Herder staat is dat de hond in de showring niet in model geboetseerd mag worden, maar de natuurlijke stand zonder fysieke bemoeienis van de handler moet tonen.
Goh, ben ik lekker een dagje weggeweest naar een agilitywedstrijd, kom ik terug om dit soort onzin te lezen.
Ik kan ook geen dagje van het forum blijven blijkbaar.