Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer vind je een hond een werkhond?
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?
Één of andere kruising uit het asiel die hetzelfde doet, en misschien wel beter, wordt nooit een werkhond? 
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
een gezelschapshondje is daar oorspronkelijk niet voor gemaakt en vind ik dus geen werkhond. Dit itt tot hier eerder genoemde rassen zoals herders, bc's etc.Zoek stok! schreef:Dit geldt ook voor de agility? Bijv. de C klasse in NL bij agility, dat zijn werkhonden? Realiseer je wel dat je dan ook dat Vlinderhondje erbij hebt die in de C klasse in de small loopt. Ik zeg dit omdat ik het idee heb dat jij een bepaald beeld hebt van hoe zo'n hond zou moeten doen en zijn. En vraag me af of een gezelschapshondje daar in past.MARC_S schreef: Nog beter gezegd, ik vind een tophond in een sport sowieso werkhond. Die werkt toch samen met zijn baas?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hier ben ik het wel mee eens, ik vind praktijkhond wel een goed woord voor honden die echt werken zoals politiehond, schaapsherder etc.Budkes schreef:Ik zal nog een schepje onduidelijkheid toevoegen.
Ik vind eigenlijk dat er 3 categoriën zijn :sporthonden ,werkhonden én praktijkhonden.
Ik vind het vlinderhondje dat hoge ogen gooit in de agility een sporthond.
Ik vind de hond van Malinois een werkhond, daarentegen vind ik ook genoeg honden binnen de KNPV sporthond, of om mijn gevleugelde uitspraak te gebruiken "daar ga ik de Brink niet mee op"Honden waarvan ik denk:
oeps als er iets meer dreiging op wordt gezet, jaag je ze weg op de stok. Dan kan er nog zo'n goede lijn achter zitten, dat maakt het in mijn ogen dan geen werkhond. Maw er moet wel potentie in zitten.
Zo kan dus ook een hond uit niet werklijnen in mijn ogen een werkhond zijn, of zelfs indien er met die hond in de praktijk gewerkt wordt een praktijkhond.
Er zit in mijn ogen wel een heel groot verschil tussen praktijkhonden én sporthonden. Met een praktijkhond moet gewerkt worden. Er zijn wel degelijk honden die ik aanduid met: "dat zou een goede praktijkhond zijn", of zoals dat binnen het KNPV wereldje wordt genoemd een "echte". Dit is dan nog geen praktijkhond maar wel een werkhond, of zelfs sporthond.
Ik vind een Aussie waar tot voller tevredenheid mee gewerkt wordt door een schaapsherder een praktijkhond. Een Aussie die afstamt uit een werklijn en de potentie heeft om tot volle tevredenheid met een schaapsherder aan de slag te kunnen, maar waar de eigenaar alleen maar mee wandelt, een werkhond, een Aussie uit showlijnen met de zelfde potentie vind ik ook een werkhond. Een Aussie uit werklijnen die echter net dat beetje extra mist maar wel hoge ogen gooit bij agility vind ik dan weer een sporthond.
Dus om dit verwarrende betoog af te sluitenkomt het er voor mij eigenlijk op neer dat het afhankelijk is van de potentie van de hond of het een werkhond of een sporthond is, daarnaast is een werkende "werk"hond voor mij dus een praktijkhond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb hier een hond uit werklijnen waar de keurmeester helemaal verliefd op was qua uiterlijk bij de werkhondenkeuring. Let wel een keurmeester die normaal shows keurt.Machie schreef:Een werklijn of een showlijn... Is dat niet gewoon een stempel die fokkers erop drukken? Een richting die ze kiezen? Zoals binnen de paarden je springpaarden en dressuurpaarden hebt? Ze hebben gewoon meer aanleg voor het een, wat niet wil zeggen dat ze het ander niet kunnen. Een springgefokt paard wat dressuur loopt is op dat moment een dressuurpaard.
Net als een hond uit de werklijnen op het moment dat het een show loopt een showhond is. Of een gezelschapshondje wat behendigheid doet op dat moment een sporthond is?
Is het niet gewoon heel erg afhankelijk wat een hond doet? Een hond kan wel uit werklijnen komen, maar als hij gewoon huishond is maakt de lijn hem niet een werkhond vind ik.
Dus dat kan, alleen je ziet het niet zo vaak...

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Bij de Goldens komt t iig helemaal nooit voor.malinois schreef:Ik heb hier een hond uit werklijnen waar de keurmeester helemaal verliefd op was qua uiterlijk bij de werkhondenkeuring. Let wel een keurmeester die normaal shows keurt.Machie schreef:Een werklijn of een showlijn... Is dat niet gewoon een stempel die fokkers erop drukken? Een richting die ze kiezen? Zoals binnen de paarden je springpaarden en dressuurpaarden hebt? Ze hebben gewoon meer aanleg voor het een, wat niet wil zeggen dat ze het ander niet kunnen. Een springgefokt paard wat dressuur loopt is op dat moment een dressuurpaard.
Net als een hond uit de werklijnen op het moment dat het een show loopt een showhond is. Of een gezelschapshondje wat behendigheid doet op dat moment een sporthond is?
Is het niet gewoon heel erg afhankelijk wat een hond doet? Een hond kan wel uit werklijnen komen, maar als hij gewoon huishond is maakt de lijn hem niet een werkhond vind ik.
Dus dat kan, alleen je ziet het niet zo vaak...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
hond geschikt: jaMARC_S schreef:
Nou zeg. Je begrijpt toch wel dat ik niet van jou hoef te horen of Eva wel of niet geschikt is voor IPO? Je hebt die hond nog nooit gezien en mensen uit IPO vinden haar wel geschikt. Dan kan jij mij toch niet komen vertellen hoe het zit?Dat heeft niks met weggeslagen handen te maken maar als je dat wel zo opvat kan ik daar ook niks aan doen. Jij vindt het toch ook niks als ik jou wat ga vertellen over je honden? Dat is al eeuwig ons hete hangijzer dus waarom moet ik me dan wel laten vertellen dat Eva ongeschikt voor IPO is terwijl dat alleen met mijn keuzes te maken heeft gehad
Nou ja, het zal wel
eigenaar geschikt: misschien...
(mijn mening he, dus niet om je aan te vallen :N: )
Is Eva dan geschikt: ja in mijn ogen wel...
Kijk, ik kan met de hond gaan lopen van de huidige wereldkampioen, dat wil niet zeggen dat ik dan ook wereldkampioen wordt... het kan heel goed zijn dat wij niet eens slagen....

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Voor mij is een werkhond een hond die uitdaging nodig heeft. Die anders zelf gedrag gaat ontwikkelen om die uitdaging zelf maar te zoeken.
Zoals een border die de kinderen van zijn baas gaat drijven
Een werkhond doe je geen plezier met een paar kortere wandelingen per dag, die willen meer.
Speuren, "bijtwerk", drijven, waken, apporteren etc. Dat hebben ze nodig om geestelijk tevreden te zijn.
Dat kan "werk" zijn samen met de baas (apporteren), maar ook werk waarbij juist zelfstandigheid nodig is (speuren).
Een werkhond kán goed zijn in praktijkwerk, maar het kan ook juist een hond zijn die meer geschikt is voor sport. In het laatste geval betekent dat in mijn ogen doorgaans dat hij beter in de hand te houden is qua appèl.
Iedere sport stelt denk ik andere eisen aan het type werkhond dat er het meest geschikt voor is. Bij de KNPV PH programma's wil men met name honden die graag apporteren en goed bijten, bij de behendigheid willen ze honden die snel en wendbaar zijn én goed in de hand te houden zijn, bij het zoekwerk wil je een hond die heel gedreven zijn neus wil gebruiken en ook doorgaat als het moeilijk wordt, zelf problemen probeert op te lossen etc.
Voor mij zit er wel een duidelijk verschil in honden uit voornamelijk showlijnen of honden uit werklijnen....bij de honden uit "showlijnen" kijken fokkers met name naar bouw en daarna(ast) naar karakter, gezondheid etc., bij de werklijnen wordt juist meer gelet op karakter, dat staat op de 1e plaats. Honden uit werklijnen zijn vaak net wat heviger als honden uit showlijnen...geeft niet maar is wel iets waar je rekening mee moet houden als je een hond aanschaft.
Het gebeurt regelmatig dat herders uit werklijnen "gewoon" bij particulieren geplaatst worden. Soms gaat dat goed maar vaak ook niet en dat is niet zo raar. Want juist die honden missen vaak dat stukje uitdaging waar ik over begon. Die honden zie je vaak opbloeien als ze herplaatst worden naar een eigenaar die wél weet wat een dergelijke hond nodig heeft.
Zoals een border die de kinderen van zijn baas gaat drijven
Een werkhond doe je geen plezier met een paar kortere wandelingen per dag, die willen meer.
Speuren, "bijtwerk", drijven, waken, apporteren etc. Dat hebben ze nodig om geestelijk tevreden te zijn.
Dat kan "werk" zijn samen met de baas (apporteren), maar ook werk waarbij juist zelfstandigheid nodig is (speuren).
Een werkhond kán goed zijn in praktijkwerk, maar het kan ook juist een hond zijn die meer geschikt is voor sport. In het laatste geval betekent dat in mijn ogen doorgaans dat hij beter in de hand te houden is qua appèl.
Iedere sport stelt denk ik andere eisen aan het type werkhond dat er het meest geschikt voor is. Bij de KNPV PH programma's wil men met name honden die graag apporteren en goed bijten, bij de behendigheid willen ze honden die snel en wendbaar zijn én goed in de hand te houden zijn, bij het zoekwerk wil je een hond die heel gedreven zijn neus wil gebruiken en ook doorgaat als het moeilijk wordt, zelf problemen probeert op te lossen etc.
Voor mij zit er wel een duidelijk verschil in honden uit voornamelijk showlijnen of honden uit werklijnen....bij de honden uit "showlijnen" kijken fokkers met name naar bouw en daarna(ast) naar karakter, gezondheid etc., bij de werklijnen wordt juist meer gelet op karakter, dat staat op de 1e plaats. Honden uit werklijnen zijn vaak net wat heviger als honden uit showlijnen...geeft niet maar is wel iets waar je rekening mee moet houden als je een hond aanschaft.
Het gebeurt regelmatig dat herders uit werklijnen "gewoon" bij particulieren geplaatst worden. Soms gaat dat goed maar vaak ook niet en dat is niet zo raar. Want juist die honden missen vaak dat stukje uitdaging waar ik over begon. Die honden zie je vaak opbloeien als ze herplaatst worden naar een eigenaar die wél weet wat een dergelijke hond nodig heeft.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
NIet geheel mee eens.malinois schreef:een gezelschapshondje is daar oorspronkelijk niet voor gemaakt en vind ik dus geen werkhond. Dit itt tot hier eerder genoemde rassen zoals herders, bc's etc.Zoek stok! schreef:Dit geldt ook voor de agility? Bijv. de C klasse in NL bij agility, dat zijn werkhonden? Realiseer je wel dat je dan ook dat Vlinderhondje erbij hebt die in de C klasse in de small loopt. Ik zeg dit omdat ik het idee heb dat jij een bepaald beeld hebt van hoe zo'n hond zou moeten doen en zijn. En vraag me af of een gezelschapshondje daar in past.MARC_S schreef: Nog beter gezegd, ik vind een tophond in een sport sowieso werkhond. Die werkt toch samen met zijn baas?
Dus de stelling dat alle gezeldschapshonden van oorsprong niet zijn gefokt als werkhond, is niet waar.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
de honden die aan de top staan in het IPO vind ik nu niet meteen werkhonden. Niets tegen Yagus, verre van, dochter loopt hier rond. Maar dat is een pure puntenspeler die per toeval bij de perfecte africhter is beland. Op gebied van werkhond zou die wel tekort geschoten zijn. Een diensthond vb. zou het waarschijnlijk nooit kunnen geworden zijn.
Maar heeft hij geld opgebracht... dat zeker. Dus is het dan weer wel een werkhond
Maar heeft hij geld opgebracht... dat zeker. Dus is het dan weer wel een werkhond
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nee, dat is al een werkhond als hij uit twee ouders komt die beiden ook tot de werkhonden behoren (zoals jouw FelixJaap* schreef:Één of andere kruising uit het asiel die hetzelfde doet, en misschien wel beter, wordt nooit een werkhond?
En als je er mee gaat werken wordt het nog een gebruikshond ook
Net zoals de kruising herders.
Ook al is er van Felix geen afstammingsbewijs en van de kruisingherders wel.
- Jaap*
- Zeer actief
Het gaat mij zozeer niet om 'mijntes'ranetje schreef:Nee, dat is al een werkhond als hij uit twee ouders komt die beiden ook tot de werkhonden behoren (zoals jouw FelixJaap* schreef:Één of andere kruising uit het asiel die hetzelfde doet, en misschien wel beter, wordt nooit een werkhond?).
En als je er mee gaat werken wordt het nog een gebruikshond ook![]()
Ook al is er van Felix geen afstammingsbewijs en van de kruisingherders wel.
Maar meer om de definitie. Ik (persoonlijk) vind dat, zoals al eerder gezegt, een hond die binnen een bepaald kader ongeacht eventuele afleiding betrouwbaar opdrachten kan uitvoeren van practische en functionele aard een werkhond genoemd mag worden.
Ik zie de relatie met het rassen fenomeen of de soort arbeid niet
Of is dat iets officieels ofzo, dat die term zo is vastgelegt?
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
100% mee eens en precies zoals ik er over denk.Inge schreef:Voor mij is een werkhond een hond die uitdaging nodig heeft. Die anders zelf gedrag gaat ontwikkelen om die uitdaging zelf maar te zoeken.
Zoals een border die de kinderen van zijn baas gaat drijven![]()
- ranetje
- Zeer actief
Als iemand tegen mij begint over "werkhond" dan ga ik eigenlijk uit van een hond die is gefokt voor een bepaald doel.Jaap* schreef:Het gaat mij zozeer niet om 'mijntes'ranetje schreef:Nee, dat is al een werkhond als hij uit twee ouders komt die beiden ook tot de werkhonden behoren (zoals jouw FelixJaap* schreef:Één of andere kruising uit het asiel die hetzelfde doet, en misschien wel beter, wordt nooit een werkhond?).
En als je er mee gaat werken wordt het nog een gebruikshond ook![]()
Ook al is er van Felix geen afstammingsbewijs en van de kruisingherders wel.![]()
![]()
Maar meer om de definitie. Ik (persoonlijk) vind dat, zoals al eerder gezegt, een hond die binnen een bepaald kader ongeacht eventuele afleiding betrouwbaar opdrachten kan uitvoeren van practische en functionele aard een werkhond genoemd mag worden.
Ik zie de relatie met het rassen fenomeen of de soort arbeid niet![]()
Of is dat iets officieels ofzo, dat die term zo is vastgelegt?
Zo lang hij in principe in staat is op de wijze te functioneren zoals bedoeld is bij het fokken, is hij werkhond.
Als hij het ook nog eens feitelijk doet in de praktijk is hij gebruikshond.
Voor mij heeft de term "werkhond" een andere lading dan ik in dit topic veel lees.
En ik denk ook een andere lading dan jij er aan geeft?
- Jaap*
- Zeer actief
Dus het is puur een rassen/bloedlijndingetje?
Ook al kan de hond niks, dan is het tóch een werkhond?
- ranetje
- Zeer actief
Nou............Jaap* schreef:Dus het is puur een rassen/bloedlijndingetje?![]()
gedeeltelijk?
ranetje schreef:Zo lang hij in principe in staat is op de wijze te functioneren zoals bedoeld is bij het fokken, is hij werkhond.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
MARC_S schreef:100% mee eens en precies zoals ik er over denk.Inge schreef:Voor mij is een werkhond een hond die uitdaging nodig heeft. Die anders zelf gedrag gaat ontwikkelen om die uitdaging zelf maar te zoeken.
Zoals een border die de kinderen van zijn baas gaat drijven![]()
Het gebeurt regelmatig dat herders uit werklijnen "gewoon" bij particulieren geplaatst worden. Soms gaat dat goed maar vaak ook niet en dat is niet zo raar. Want juist die honden missen vaak dat stukje uitdaging waar ik over begon. Die honden zie je vaak opbloeien als ze herplaatst worden naar een eigenaar die wél weet wat een dergelijke hond nodig heeft.Een werkhond wordt dus als werkhond geboren en dat was dus waar ik steeds over val als mensen over echt werk etc beginnen. Dat heeft nl niks met de hond en alles met zijn baas te maken. Je kan een hond bij een bepaalde baas geen werkhond noemen en bij een ander is dezelfde hond ineens geen werkhond meer. Dat klopt niet in mijn ogen.

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
In een nest uit werklijnen kunnen natuurlijk best honden zitten die niet geschikt zijn voor "werk", die het beter doen als leuke bankhanger dan ergens op een trainingsveld.Jip schreef:
Want heb je een nest uit werklijnen zit er dan wel eens een hond tussen die echt helemaal niks kan?
En dan bedoel ik niet dat hij het niet kan of wil door verkeerde begeleiding maar een hond uit werklijnen die echt helemaal niks kan...?
Het hele nest zal waarschijnlijk allemaal op verschillend nivo werken maar werken zullen ze wel denk ik........
1+1 is niet altijd per definitie 2.
Het is niet per defintie zo dat 2 ouders met goede PH-certificaten ook nakomelingen brengen die voldoende potentieel hebben. Kijk naar Biène. In de lijn van haar moeder (PH gecertificeerd) komen vrijwel uitsluitend honden met (goede) PH-certficaten voor. In de lijn van vader (ook een PH gecertificeerde hond) vooral honden met prestaties in Belgische ring, Franse ring en Mondioring. Toch gaat het bij Biène echt niet vanzelf, ze komt eerder ietwat tekort dan dat ze teveel heeft, althans voor het bijtwerk, ze neigt behoorlijk naar overscherpte. Het zoekwerk kan ze juist weer wel goed.
We zijn wel weer bezig met het PH1-programma, maar nu op een andere manier, alleen nog bijten op het been en vooral werken op buitdrift, het "spelletje" dus. Op die manier zou ze heel misschien nog een redelijk sporthondje kunnen worden, een praktijkhond is ze echter niet.
Groetjes Inge

-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dat vrijwel elke hond geboren uit twee werkende Duitse herders Oostbloktype werkaanleg heeft. Dat is erfelijk. Dus als iets erfelijk is wordt het al snel een bloedlijn/rassen-dingetje. Dat sluit een kruising tussen twee rassen niet uit als werkhond maar er zullen weinig mensen zijn die dat risico willen nemen als ze perse een werkhond willen.Jaap* schreef:Dus het is puur een rassen/bloedlijndingetje?![]()
Als je tegenwoordig naar een nest pure werkmechelaars gaat kijken denk ik dat je uit je stoel valt van wat je ziet. Die hondjes kunnen zo fanatiek zijn dat je ze met 6 weken al aan een lap kan optillen. Dan bedoel ik het hele nest aan 1 handdoek. En druk dat ze zijn. Dat zijn gewoon allemaal werkhonden en het is aan de baas wat ze er uiteindelijk uit kunnen halen. Dat het in bloedlijnen en in rassen zit is logisch. Dat wil echter niet zeggen dat je een Duitse x een mechelaar niet als werkhond kan zien als zijn ouders ook die aanleg goed bezaten. Die hond zal net zo goed willen werken, veel energie hebben, baasgericht zijn en hoge driften bezitten. Daar gaat het wat mij betreft om. Kruis je zo'n hond met een labrador dan gaat niets meer zeker zijn en heb je mazzel als je er een echte werker tussen vindt.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor mij niet.Jaap* schreef:Dus het is puur een rassen/bloedlijndingetje?![]()
Als de hond genoeg heeft aan de dagelijkse wandelingetjes en geen eigen uitdagingen gaat zoeken omdat ie wat tekort komt om hem geestelijk gezond te houden, is het voor mij geen werkhond.
Nika was een hond die zich simpelweg schikte...die vond het ook prima als ze alleen korte wandelingetjes zou hebben gehad en de rest van de tijd op de bank mocht liggen, geen werkhond.
Biène wordt écht vervelend als ze uitdaging mist, dan is ze echt geen leuke hond meer.
Marouck hangt er een beetje tussenin, die wordt enorm druk en blafferig, maar gaat niet zelf zomaar gedrag ontwikkelen wat ik liever niet heb.
Groetjes Inge

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik schaar Biène wel onder de werkhonden hoor.Jip schreef:Ik bedoelde met helemaal niks kunnen dus ook helemaal niks......Inge schreef:In een nest uit werklijnen kunnen natuurlijk best honden zitten die niet geschikt zijn voor "werk", die het beter doen als leuke bankhanger dan ergens op een trainingsveld.Jip schreef:
Want heb je een nest uit werklijnen zit er dan wel eens een hond tussen die echt helemaal niks kan?
En dan bedoel ik niet dat hij het niet kan of wil door verkeerde begeleiding maar een hond uit werklijnen die echt helemaal niks kan...?
Het hele nest zal waarschijnlijk allemaal op verschillend nivo werken maar werken zullen ze wel denk ik........
1+1 is niet altijd per definitie 2.Maar de kans is wel groter dat er wél duidelijke werkhondjes tussen zitten natuurlijk.
Het is niet per defintie zo dat 2 ouders met goede PH-certificaten ook nakomelingen brengen die voldoende potentieel hebben. Kijk naar Biène. In de lijn van haar moeder (PH gecertificeerd) komen vrijwel uitsluitend honden met (goede) PH-certficaten voor. In de lijn van vader (ook een PH gecertificeerde hond) vooral honden met prestaties in Belgische ring, Franse ring en Mondioring. Toch gaat het bij Biène echt niet vanzelf, ze komt eerder ietwat tekort dan dat ze teveel heeft, althans voor het bijtwerk, ze neigt behoorlijk naar overscherpte. Het zoekwerk kan ze juist weer wel goed.
We zijn wel weer bezig met het PH1-programma, maar nu op een andere manier, alleen nog bijten op het been en vooral werken op buitdrift, het "spelletje" dus. Op die manier zou ze heel misschien nog een redelijk sporthondje kunnen worden, een praktijkhond is ze echter niet.dat je de hond niks kan leren geen bal terug brengen bv dat hij echt helemaal niks voor je wil doen, dat een hond in zoeken beter is dan in bijten dat maakt niet uit hij kan wel iets....
Maar in een nest kunnen ook gewoon niet-werkhondjes zitten al is de kans groter dat er wél werkhonden inzitten.
Groetjes Inge

-
laeken
- Zeer actief
Ik vind een lurcher niets met een werkhond te maken hebben. Cleo is ook een lurcher. Werken zal ze nooit. Jagen wil ze wel en dat kan ze ook nogal goed op zijn zachts gezegd. Perfecte hond om mee te jagen maar het heeft werkelijk niets met werkhonden te maken. In Spanje worden podenco's regelmatige met huskies gekruist dus Cleo is een pure lurcher wat dat betreft. Omdat ze alles kan vangen en doden en afgeven voldoet ze 100%.Nanna schreef:Ga dat maar zeggen aan de fokkers die hollandse herder x mechelse herder doenMARC_S schreef: Dus als iets erfelijk is wordt het al snel een bloedlijn/rassen-dingetje. Dat sluit een kruising tussen twee rassen niet uit als werkhond maar er zullen weinig mensen zijn die dat risico willen nemen als ze perse een werkhond willen.![]()
Of mensen die totaal verschillende rassen kruisen om perfect werkende Lurchers te krijgen
Een Hollander x een Belg heeft alles met bloedlijnen te maken en niks met zomaar wat kruisen.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
In mijn ogen wel hoor. Dat schreef ik ook al eerder:Jaap* schreef:Één of andere kruising uit het asiel die hetzelfde doet, en misschien wel beter, wordt nooit een werkhond?
Voor mij is het dus ook geen rassen cq. bloedlijndingetje.Budkes schreef:Zo kan dus ook een hond uit niet werklijnen in mijn ogen een werkhond zijn, of zelfs indien er met die hond in de praktijk gewerkt wordt een praktijkhond.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Nou als daar een hondje uitkomt met veel potentie wordt het voor mij gewoon een werkhond en/of sporthond, als de hond daarnaast ook nog eens daadwerkelijk geschikt is voor de praktijk dan interreseert die achtergrond mij geen bal. Ik heb de hond namelijk om mee te werken, niet om verder mee te fokken. Voor mijn part is het een kruising tussen een poedel en een rottweiler. En dan zou ik het ook nog steeds een werkhond blijven noemen.MARC_S schreef: Niemand doet dat met een boerderij-mechelaar zonder stamboom en zonder achtergrond.
Gr. Aniek

-
laeken
- Zeer actief
Dat vind ik ook. Maar niemand die met bloedlijnen fokt gaat een zomaar mechelaar van de straat op een zomaar Hollander zetten en dan beweren dat hij werkhonden fokt. Dat zou een beetje vreemd zijn toch?Budkes schreef:Nou als daar een hondje uitkomt met veel potentie wordt het voor mij gewoon een werkhond en/of sporthond, als de hond daarnaast ook nog eens daadwerkelijk geschikt is voor de praktijk dan interreseert die achtergrond mij geen bal. Ik heb de hond namelijk om mee te werken, niet om verder mee te fokken. Voor mijn part is het een kruising tussen een poedel en een rottweiler. En dan zou ik het ook nog steeds een werkhond blijven noemen.MARC_S schreef: Niemand doet dat met een boerderij-mechelaar zonder stamboom en zonder achtergrond.
- Budkes
- Zeer actief
Mee eens uiteraard.MARC_S schreef:Dat vind ik ook. Maar niemand die met bloedlijnen fokt gaat een zomaar mechelaar van de straat op een zomaar Hollander zetten en dan beweren dat hij werkhonden fokt. Dat zou een beetje vreemd zijn toch?Budkes schreef:Nou als daar een hondje uitkomt met veel potentie wordt het voor mij gewoon een werkhond en/of sporthond, als de hond daarnaast ook nog eens daadwerkelijk geschikt is voor de praktijk dan interreseert die achtergrond mij geen bal. Ik heb de hond namelijk om mee te werken, niet om verder mee te fokken. Voor mijn part is het een kruising tussen een poedel en een rottweiler. En dan zou ik het ook nog steeds een werkhond blijven noemen.MARC_S schreef: Niemand doet dat met een boerderij-mechelaar zonder stamboom en zonder achtergrond.
Gr. Aniek

- Jaap*
- Zeer actief
Ik denk dat dat voor een heel groot gedeelte te maken heeft met wie er met die hond werktranetje schreef:Nou............Jaap* schreef:Dus het is puur een rassen/bloedlijndingetje?![]()
Ook al kan de hond niks, dan is het tóch een werkhond?![]()
gedeeltelijk?
ranetje schreef:Zo lang hij in principe in staat is op de wijze te functioneren zoals bedoeld is bij het fokken, is hij werkhond.
Ik hoef geen superhoog in het bloed staande jachthond. Daar zit geen handvat meer aan
Ik heb wel eens een hond gezien die het summum zou moeten zijn qua afstamming. Maar daar kan geen mens normaal mee werken. Die hond was niet in de hand te houden
Dan heb je een hond die het op papier goed zou moeten doen, maar toch niet kan functioneren zoals ooit bedoeld is. En dat bedoel je ook wel misschien?
Ik bedoel eigenlijk meer dat je, in mijn ogen, nooit het hele verhaal bij de hond neer kan leggen. Het is de combinatie die maakt of een hond kan werken of niet. Dat vind ik tenminste.
-
Gos
- Zeer actief
Hoe ze zich ontwikkelen heeft wel met meer te maken dan alleen hoe ze zich op die leeftijd aan een lap vastbijten. Er zijn er zat die dat op die leeftijd doen en die later toch tekort komen. En ze hoeven ook niet allemaal even druk te zijn om een goede werkhond te kunnen worden. Verder onthou ik me maar van commentaar, omdat mijn mening blijkbaar gewoon niet kan. Jammer dan.MARC_S schreef: Als je tegenwoordig naar een nest pure werkmechelaars gaat kijken denk ik dat je uit je stoel valt van wat je ziet. Die hondjes kunnen zo fanatiek zijn dat je ze met 6 weken al aan een lap kan optillen. Dan bedoel ik het hele nest aan 1 handdoek. En druk dat ze zijn. Dat zijn gewoon allemaal werkhonden en het is aan de baas wat ze er uiteindelijk uit kunnen halen.
-
laeken
- Zeer actief
Wat kan niet? Mijn mening kan toch ook niet volgens veel mensen? Moet ik nu ook zeggen dat ik maar niks meer zeg?Gos schreef:Hoe ze zich ontwikkelen heeft wel met meer te maken dan alleen hoe ze zich op die leeftijd aan een lap vastbijten. Er zijn er zat die dat op die leeftijd doen en die later toch tekort komen. En ze hoeven ook niet allemaal even druk te zijn om een goede werkhond te kunnen worden. Verder onthou ik me maar van commentaar, omdat mijn mening blijkbaar gewoon niet kan. Jammer dan.MARC_S schreef: Als je tegenwoordig naar een nest pure werkmechelaars gaat kijken denk ik dat je uit je stoel valt van wat je ziet. Die hondjes kunnen zo fanatiek zijn dat je ze met 6 weken al aan een lap kan optillen. Dan bedoel ik het hele nest aan 1 handdoek. En druk dat ze zijn. Dat zijn gewoon allemaal werkhonden en het is aan de baas wat ze er uiteindelijk uit kunnen halen.
Ik heb dat drukke aangehaald omdat ze op een lezing over Belgische herders het energieniveau als onderdeel van werklijnen uitlegde. De werklijnen hadden een hoger energieniveau werd er gezegd.
Wat ik heel erg mis in jouw stukjes is de rol van de eigenaar. Alles wordt bij de honden gelegd. Ze komen tekort bv. Misschien zijn ze wel gewoon verkeerd behandeld en daarom minder geworden dan ze hadden kunnen worden? Misschien zijn ze te hard aangepakt en dus minder zeker geworden? Want er zijn genoeg mensen die een jonge hond totaal vrij laten om hem te laten groeien. Een ander geeft een jonge hond al hele fikse correcties met een prikker. Ik denk dat dat een enorme invloed op de honden heeft. Uiteraard veranderd er niks aan een leeuw van een hond. Maar ik kan me wel voorstellen dat het nogal veel verschil maakt hoe die hond groot gebracht wordt. Alleen al het verschil tussen in huis leven en in de tuin is gigantisch op de ontwikkeling. Hoe die hond dan uitgroeit en ontwikkeld verschilt dan nogal toch?
-
Gos
- Zeer actief
Maar daarmee is een drukke hond nog niet direct geschikt als werkhond....MARC_S schreef: Ik heb dat drukke aangehaald omdat ze op een lezing over Belgische herders het energieniveau als onderdeel van werklijnen uitlegde. De werklijnen hadden een hoger energieniveau werd er gezegd.
Dat is jouw interpretatie, dat ik zou bedoelen dat alles bij de honden wordt gelegd. Natuurlijk heeft de eigenaar invloed, ontken ik dat dan? Ik heb nota bene zelf een hond die door de eerste eigenaar, zonder daar over te willen uitwijden, laten we zeggen nou niet direct optimaal is aangepakt. Terwijl onze andere teef de eerste 10 maanden van haar leven bij haar vorige eigenaar juist weer veel te veel heeft mogen groeien, totdat het blijkbaar uit de hand liep. Je zult mij niet horen zeggen dat dat geen enkele invloed heeft. Maar dan nog, dat verandert niks aan het wezenlijke karakter van de hond. Dezelfde aanpak van twee verschillende honden laat niet twee keer precies hetzelfde beeld zien, het blijft een combinatie van dat wat in de hond zit en de invloed die de buitenwereld (in wat voor vorm dan ook) daarop heeft.MARC_S schreef: Wat ik heel erg mis in jouw stukjes is de rol van de eigenaar. Alles wordt bij de honden gelegd. Ze komen tekort bv. Misschien zijn ze wel gewoon verkeerd behandeld en daarom minder geworden dan ze hadden kunnen worden? Misschien zijn ze te hard aangepakt en dus minder zeker geworden? Want er zijn genoeg mensen die een jonge hond totaal vrij laten om hem te laten groeien. Een ander geeft een jonge hond al hele fikse correcties met een prikker. Ik denk dat dat een enorme invloed op de honden heeft. Uiteraard veranderd er niks aan een leeuw van een hond. Maar ik kan me wel voorstellen dat het nogal veel verschil maakt hoe die hond groot gebracht wordt. Alleen al het verschil tussen in huis leven en in de tuin is gigantisch op de ontwikkeling. Hoe die hond dan uitgroeit en ontwikkeld verschilt dan nogal toch?
Die verschillen zie je al in het nest. En in de manier waarop de teef met de pups omgaat. De ene pup krijgt voor het kleinste "vergrijp" meteen een uitbrander, van de ander wordt heel veel getolereerd. Het enige wat je als eigenaar/geleider volgens mij kunt doen is je hond zo goed mogelijk observeren en dan gaan uitbouwen/voortborduren op dat wat in je hond zit. En daarin kun je weer een boel verknallen natuurlijk. Maar een hond is geen stukje klei wat je even naar wens omvormt.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Ik ga toch ook mee in wat Inge schrijft.Inge schreef:Voor mij niet.Jaap* schreef:Dus het is puur een rassen/bloedlijndingetje?![]()
Als de hond genoeg heeft aan de dagelijkse wandelingetjes en geen eigen uitdagingen gaat zoeken omdat ie wat tekort komt om hem geestelijk gezond te houden, is het voor mij geen werkhond.
Nika was een hond die zich simpelweg schikte...die vond het ook prima als ze alleen korte wandelingetjes zou hebben gehad en de rest van de tijd op de bank mocht liggen, geen werkhond.
Biène wordt écht vervelend als ze uitdaging mist, dan is ze echt geen leuke hond meer.
Marouck hangt er een beetje tussenin, die wordt enorm druk en blafferig, maar gaat niet zelf zomaar gedrag ontwikkelen wat ik liever niet heb.
Hera is voor mij ook een werkhond die bezig gehouden moet worden.
Chello en Ghaya waren bijv. honden die rustig 3 dagen niets konden doen, dan lagen ze nog net zo rustig op de bank als dat ze 3 uur hadden gewandeld. Hera moet elke dag bezig zijn, soms is er een dag dat ze het met minder moet doen en dan wordt ze dus echt vervelend, gaat de katten etteren, reageert overdreven boos op de andere honden en kan minder hebben, is dan ook erg blafferig en zeurderig.
Chello vond het erg leuk om iets voor je te doen maar zodra het lastig werd haakte hij af.
Hera heeft een totaal ander karakter, een karakter waardoor het voor mij een werkhond maakt. Een hond die ten alle tijden klaar staat om te werken, niet opgeeft en dat doet wat van haar gevraagd wordt, hoe moeilijk/lastig of eng het ook mag zijn. Ik vind dat ook niets met 'slaafs' hebben te maken maar wel de drang om bezig te zijn, uitdaging nodig te hebben etc.

Cash v Heiligental en Flow.