Antwoord op je vraag zal ik over mijn huidige honden geven.Zoie schreef:ik zeg niet dat totale controle niet wenselijk is, ik zeg dat het niet perse wenselijk is, waarmee ik bedoel dat het doel niet alle middelen heiligt.Golden Stanley schreef:In elk losloopgebied is het een kwestie van geven en nemen. Maar net zodat je appel zou moeten hebben op het opjagen van wild, vind ik dat je ook een gedegen controle zou moeten hebben op het naderen van een loopse teef.Zoie schreef:totale controle en maar wat aan lopen kloten, zijn twee extremen.Golden Stanley schreef:[ Een intacte reueneigenaar heeft te allen tijde wel zijn hond onder controle te houden, dat is wat ik hier dus zie. Dat ze maar wat aan lopen te kloten, omdat het nu eenmaal losloop is. Die instelling klopt niet.
Zelfs al zou het mogelijk zijn, wat ik niet geloof, die totale controle over je reu te krijgen, dan nog is dat in mijn ogen nog niet perse wenselijk.
Pardon? Waarom vind jij dat in jouw ogen niet wenselijk?![]()
Tuurlijk zijn er reuen die je vrij gemakkelijk kunt leren bij een loopse teef weg te blijven. Maar voor veel, zo niet de meeste reuen zal dat niet zo eenvoudig zijn, en zal je met zware straffen moeten werken om het appel er op te houden.
Ja.........en....????
We hebben het in een losloopgebied over gewone huishonden van wie je een redelijke, doch geen absolute gehoorzaamheid mag verwachten. Dat is mijn mening.
Ik verwacht geen absolute gehoorzaamheid. Ik verwacht van een reueneigenaar dat hij/zij niet toestaat dat de hond ver buiten zijn gezichtsveld om een andere hond verkracht. En ik ben zelf reueneigenaar geweest en geloof me, dat zijn hele makkelijke trainbare zaken, hoor.
Met een loopse teef heb je uit een losloopgebied weg te blijven op reguliere tijden. Vind ik. Met een losloopgebied bedoel ik dan een gebied dat expliciet aangegeven is als een gebied waar je hond los mag lopen.
Ik heb het hele jaar door een loopse teef en pas me aan buiten de reguliere tijden, zoals je hebt kunnen lezen. Ik blijf niet uit losloopgebieden waarin een ander het verdomd om tegemoet te komen aan de ander.
Niet al die andere gebieden waar het los lopen van honden gedoogd wordt. Daar vind ik het meer een kwestie van geven en nemen. Probeer met je loopse teef een ander niet tot last te zijn, maar maak er als reueneigenaar omgekeerd ook geen drama van als het een keertje fout gaat.
Ik zou spok dus b.v. geen tt omhangen om hem bij een loopse teef weg te kunnen houden.
Maar je hoeft toch geen TT te gebruiken om hem daar vanaf te krijgen?![]()
Ben erg voorstander van positief trainen, maar in sommige situaties is een stuk traditioneel echt niet verkeerd, hoor. Het is eenzelfde aanpak als het afremmen van jagen op wild en ik heb daar altijd erg veel profijt van gehad.
Met een loopse teef bedoel ik trouwens wel een loopse teef, en niet pas loops geweest, of moet nog loops worden, of een gecastreerde reu. Dat kan ook wel stalk- en rijgedrag oproepen, maar is toch echt niet te vergelijken met een echte loopse teef.
Nee? Kom even langs............hier dus een nare uitzondering op de regel. Een echt feit over de nadelen van castratie.
Even een vraagje: als jouw reu aan een loopse teef geroken had, luisterde hij dan nog ?
Ja, Stan had geluisterd als hij een loopse teef geroken had. Ik heb daar nl. verschillende trainingen in gehad toen ik met hem GG liep. En daar had ik veel profijt van in de losloopgebieden. Hij was nooit zo belust op een loopse teef en vertoonde ook absoluut geen asociaal gedrag, was altijd een echte heer. Dus menig loopse teven eigenaar hoefde niet bang te zijn dat hij er bovenop klapte. Dat durfde hij niet zo goed.......en zijn balletje was alles, dus daar deed hij veel voor.
Whooper daarentegen was een ander verhaal. Dat was dezelfde asociale opklapper als waar ik nu continu last van heb bij bepaalde reuen op Whoop. Dan ging ik erop af en haalde veel verbaal uit de kast, om vervolgens weer rust erin te krijgen zodat ik rustig aan kon lijnen en op een normale manier mijn weg kon vervolgen. Na 50 meter liet ik hem dan los (aan de 10 meter lijn) en uiteraard waagde hij het om terug te schieten. Om er vanzelf achter te komen dat het op dat moment geen nut had en ik beloonde zijn terugkomen op mijn correctie 'nee, volgen'.
Na drie keer had hij dat dondersgoed door en heeft het nooit meer gedaan. Of ik had het geluk geen loopse teven tegen te komen, kan ook natuurlijk. Maar mijn mening is dat alles in een bepaalde mate trainbaar is, in welke situatie dan ook. En bezit je die capaciteiten niet, dan vraag ik me af of die persoon geschikt is om een intacte reu in die staat te bezitten......