Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Benchgebruik of benchmisbruik ?
Moderator: moderatorteam
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als ik de tijden lees dat ze bij jou, Inge, in de bench gaan zie ik het niet als benchmisbruik. Zullen ze daarbij ook nog eens de hele nacht, zo'n 8 uur, in een bench slapen vind ik het persoonlijk wel veel 
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
tineke
Kan ik me best voorstellen hoor dat je het eng vind
Spok en Micron hebben elkaar ook een tijdje het leven zuur gemaakt en gelukkig is dat nu helemaal over anders hadden wij ze ook zeker gaan scheiden op een gegeven moment.
Dat zijn dan nog kleine hondjes die je zo uit elkaar hebt maar zouden de goters het gan doen zou ik me ook geen raad weten hoor :N:
Wel zou ik er dan serieus over gaan denken om er 1 bij mijn expartner te doen zodat ze beide toch een leuk leven konden hebben zonder knokpartijen.
Dat zou ik zelfs nog verkiezen boven scheiden denk ik omdat dat voor hun leuker zou zijn ga ik zomaar vanuit
Spok en Micron hebben elkaar ook een tijdje het leven zuur gemaakt en gelukkig is dat nu helemaal over anders hadden wij ze ook zeker gaan scheiden op een gegeven moment.
Dat zijn dan nog kleine hondjes die je zo uit elkaar hebt maar zouden de goters het gan doen zou ik me ook geen raad weten hoor :N:
Wel zou ik er dan serieus over gaan denken om er 1 bij mijn expartner te doen zodat ze beide toch een leuk leven konden hebben zonder knokpartijen.
Dat zou ik zelfs nog verkiezen boven scheiden denk ik omdat dat voor hun leuker zou zijn ga ik zomaar vanuit
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
dat is toch ook primaNeeltje schreef:Maar m'n badkamer is groter dan m'n hal. M'n hal is zo ongeveer 1,5 x 1,5 meter.... m'n badkamer 3 x 2,5 meter......twinkeltje schreef:let op het is mijn mening en geen veroordeling
ik vind de bench gewoon te klein en zal hem dan ook nooit gebruiken
ik vind een hond in zo krap kooitje echt niks
ik snap dat het voor sommige mensen een uitkomst is maar ech ook al is het snacht 8 uur lang in zo klein oppervlakten vind ik gewoon te lang
ik heb nog nooit een hond mee gemaakt die echt 8 uur aan 1 stuk snachts aan 1 stuk door op de zelfde plek blijft liggen
ook ik heb altijd gewerkt en als ik pups had zette ik gewoon me gang af met planken
met een kleed en waterbak of een kamer of een deel van de huis kamer minstens een plek van 3 bij 3 en nooit langer dan 4 uur
en ja er is wel eens wat gesloopt maar dat moet kunnen
tot nu toe is dat slopen altijd snel over gegaan hoogstens tot een maand of 3
en dat ze niet laten blijken het erg te vinden ja ach ze woorden van pup af aan er ingestopt ze weten niet beter
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik heb geen expartnertineke schreef: Wel zou ik er dan serieus over gaan denken om er 1 bij mijn expartner te doen zodat ze beide toch een leuk leven konden hebben zonder knokpartijen.
Gelukkig is het niet nodig geweest. De rust is weergekeerd, het drietal functioneert prima nu.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
Addy
Bij watje is het benchgebruik puur veiligheid, bij Mellemans omdat hij anders in de vensterbank gaat staan tetteren tot ik thuis kom en zichzelf gigantisch opfokt. Bij hem is het een stukje bescherming voor zijn onrust in zijn lijfjetineke schreef: Dat is dus voor haar veiligheid en vind ik niet meer dan logisch.
Ik ben sowieso niet compleet antibench hoor![]()
wel tegen het misbruik ervan maar niet tegen het gebruik an sich
Hij heeft dan een kong waar hij zich prima mee vermaakt en een speeltje wat hij alleen maar krijgt als hij de bench ingaat en dat gaat goed.
Ik ben ook niet anti bench maar mijn bloed gaat koken bij topics als help mijn pup plast in de bench, dank je de koekoek en jij maar doormeuren tot sóchtends
Mensen zoals Inge en Malinois doen zoveel met hun honden dat de bench inderdaad een rustpunt is, ik vind dat geen misbruik en bij Inge speelt veiligheid mee en dat zou bij mij ook een reden zijn om een hond in een bench te doen tijdens mijn afwezigheid.
Misbruik vind ik een hond de hele nacht in een bench stoppen, sóchtends naar het hoekje lopen om je hond uit te laten voor vijf tellen en het beest dan uren in zijn bench stoppen, neem dan geen hond
-
M@rleen
- Zeer actief
- Contacteer:
Boomer heeft toen hij klein was ook in een bench gezeten..
Hij lag daar liever in dan in zn mand en nee, ik heb het niet bewust aangeleerd. In het begin gewoon zn mand daarin gezet en huppa, meneer ging daar liggen. Scheelt ook dat zn favo deken (oranje) er in lag.
Later ging zn mand aan de ene kant van de kamer, de bench aan de andere kant. Zo kon ik m voor straf zn mand in sturen en bleef de bench leuk.
Gingen wij weg, dan ging hij in de keuken, maar aangezien er geen deur in de deurpost kan (heel vreemd idd) ging de bench ervoor. Die kon hij niet slopen, een stoel ofzo wel alhoewel hij (vrijwel) nooit iets gesloopt heeft dat niet van hem was. Maar ik was ook wel bang dat hij dr overheen zou springen.
Boomer had overigens een bench waarin zelfs een rottweiler past, die was dus duidelijk groot genoeg, hij kon er makkelijk in liggen.
Hij lag daar liever in dan in zn mand en nee, ik heb het niet bewust aangeleerd. In het begin gewoon zn mand daarin gezet en huppa, meneer ging daar liggen. Scheelt ook dat zn favo deken (oranje) er in lag.
Later ging zn mand aan de ene kant van de kamer, de bench aan de andere kant. Zo kon ik m voor straf zn mand in sturen en bleef de bench leuk.
Gingen wij weg, dan ging hij in de keuken, maar aangezien er geen deur in de deurpost kan (heel vreemd idd) ging de bench ervoor. Die kon hij niet slopen, een stoel ofzo wel alhoewel hij (vrijwel) nooit iets gesloopt heeft dat niet van hem was. Maar ik was ook wel bang dat hij dr overheen zou springen.
Boomer had overigens een bench waarin zelfs een rottweiler past, die was dus duidelijk groot genoeg, hij kon er makkelijk in liggen.
- *Linda*
- Zeer actief
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
-
Suuz
- Zeer actief
Wat ik ook 'grappig' vind trouwens is dat een hoop mensen aangeven dat de hond het prima, veillig vind en tevreden is in zijn bench.
Ik geloof dat dus niet perse.
De meeste honden schikken zich redelijk makkelijk, passen zich aan de situatie aan.
Dat wil niet zeggen dat hij per definitie zo tevreden is als ie in de bench ligt.
Ik denk als je een bench nodig hebt voor veilligheid, als je weg bent de honden moet scheiden, het een optie is, dan heb je weinig keuze als je klein behuisd bent.
Maar als een hond sloopt of geen 'rust' kan vinden denk ik dat je beter aan dat gedrag iets kunt doen dan hem in de bench stoppen.
Ik wil dus echt niemand aanvallen hoor, het is gewoon wat ik vind
De meeste honden schikken zich redelijk makkelijk, passen zich aan de situatie aan.
Dat wil niet zeggen dat hij per definitie zo tevreden is als ie in de bench ligt.
Ik denk als je een bench nodig hebt voor veilligheid, als je weg bent de honden moet scheiden, het een optie is, dan heb je weinig keuze als je klein behuisd bent.
Maar als een hond sloopt of geen 'rust' kan vinden denk ik dat je beter aan dat gedrag iets kunt doen dan hem in de bench stoppen.
-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
je ligt toch zelf ook elke nacht in je "mand/bench"van 90 bij 2m of zoek je 's nachts verschillende slaapplekken in je huis op, om zodoende je benen te strekken?*Linda* schreef:Dat is dus, en dan reken ik een korte nacht van 8 uur + 4 uur overdag bij elkaar 12 uur!!!!! Dat kán toch niet? Waar ik nog het meest van schrik, is dat het zo normaal wordt gevonden...petra1 schreef:Bij ons liggen 4 van de 5 honden in de bench 's nachts,en overdag maximaal 4 uur.
En die uurtjes voor de pc of tv, vastgeplakt op je stoel, mss tesamen ook wel zo'n 12 uur of mss wel meer!
Honden slapen wat af op een dag hoor, buiten de tijden dat ze actief spelen of met sport bezig zijn, slapen ze gewoon veel.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch denk ik dat er honden zijn die de bench wel als veilig ervaren.Suuz schreef:Wat ik ook 'grappig' vind trouwens is dat een hoop mensen aangeven dat de hond het prima, veillig vind en tevreden is in zijn bench.
Snoepie (en voorheen Danco) logeert af en toe hier. Beide hebben thuis nooit een bench gehad (bij Danco hebben we het destijds wel geprobeerd maar die vond het gewoon vreselijk).
Wanneer ze hier waren (zijn in Snoepies geval) betrapte ik ze toch regelmatig in 1 van de benches.
Ze kwamen hier natuurlijk binnen in een drukkere roedel, beide waren/zijn oud en schijnbaar biedt een bench dan toch veiligheid. Misschien omdat die maar aan 1 kant open is?
Groetjes Inge

-
Pak-de-bal
kan best zijn, maar die auto's die ik als wandelaar zag waren ook allemaal niet gericht op wat er gebeurde,Inge schreef:Het heeft er vaak mee te maken hoe de auto wordt neergezet. Als je de auto zo neer zet dat ze vanalles zien komen ze niet tot rust, ze blijven geprikkeld worden en ja, dan wordt er geblaft. Ik zet de auto dus zo neer dat de klep niet richting het veld staat en dan is er niets "spannends" te zien, wat rust geeft.
Je moet niet achter mijn auto doorlopen hoor, want dan zal ze ook tekeer gaan.![]()
maar er was wel een herrie van blaffen !! :N:
Nogmaals : jij bent dan een uitzondering
( ik liep er niet langs)
sorry hoor, maar dìt doet mij denken aan een circus-act , dan zie je ook altijd die dieren snel het hokje in gaanHoewel Biène dus thuis niet graag in de bench ligt is ze dol op de autokennel. Raar eigenlijk, want die is veel kleiner dan de bench. Laat ik Biène los als ik van het veld afloop neemt ze direct een spurt naar de auto en duikt ze de kennel in.![]()
een kwestie dus van aanleren.
-
Addy
PdB, wat zit je weer vreselijk uit je nek te kletsenPak-de-bal schreef:sorry hoor, maar dìt doet mij denken aan een circus-act
dan zie je altijd die dieren ook snel het hokje in gaan
-
Tiny
- Zeer actief
Dit vind ik wel een hele grove vergelijking, Inge heeft duidelijk uitleg gegeven, misschien eerst beter lezen?Pak-de-bal schreef:kan best zijn, maar die auto's die ik als wandelaar zag waren ook allemaal niet gericht op wat er gebeurde,Inge schreef:Het heeft er vaak mee te maken hoe de auto wordt neergezet. Als je de auto zo neer zet dat ze vanalles zien komen ze niet tot rust, ze blijven geprikkeld worden en ja, dan wordt er geblaft. Ik zet de auto dus zo neer dat de klep niet richting het veld staat en dan is er niets "spannends" te zien, wat rust geeft.
Je moet niet achter mijn auto doorlopen hoor, want dan zal ze ook tekeer gaan.![]()
maar er was wel een herrie van blaffen !! :N:
Nogmaals : jij bent dan een uitzondering
( ik liep er niet langs)
sorry hoor, maar dìt doet mij denken aan een circus-actHoewel Biène dus thuis niet graag in de bench ligt is ze dol op de autokennel. Raar eigenlijk, want die is veel kleiner dan de bench. Laat ik Biène los als ik van het veld afloop neemt ze direct een spurt naar de auto en duikt ze de kennel in.![]()
dan zie je ook altijd die dieren snel het hokje in gaan
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
&
Akira 16-08-2021
-
Pak-de-bal
dit vind ik wel een mooie vergelijking:truusje schreef:je ligt toch zelf ook elke nacht in je "mand/bench"van 90 bij 2m of zoek je 's nachts verschillende slaapplekken in je huis op, om zodoende je benen te strekken?
En die uurtjes voor de pc of tv, vastgeplakt op je stoel, mss tesamen ook wel zo'n 12 uur of mss wel meer!
Honden slapen wat af op een dag hoor, buiten de tijden dat ze actief spelen of met sport bezig zijn, slapen ze gewoon veel.
wij, als mensen , die zèlf mogen kiezen wat we doen en waar we gaan slapen,
worden met honden, die niets zelf mogen kiezen, vergeleken?
Zal ik jouw eens een paar uur in een kast zetten , hoe ervaar je dat dan?
-
Addy
Ik moet eerlijk toegeven dat Mellemans veel en veel meer rust heeft sinds hij af en toe in de kennel gaat. Hij was altijd heel erg druk in zijn hoofdje en nu is hij geestelijk veel meer ontspannen. Hij ligt er over de dag verspreid ongeveer twee en een half uur in. Na een wandeling kicken al mijn honden altijd even af en hebben dan speelkwartiertje maar Mellie had daar geen rem op. Nu spelen ze een kwartier met zijn allen en dan gaat hij even afkicken in zijn kenneltje om tot rust te komen.Inge schreef:Toch denk ik dat er honden zijn die de bench wel als veilig ervaren.
Als hij de kennel ingaat dan krijgt hij een kong of een kluif of zijn eten met een speeltje wat hij echt alleen maar in zijn kenneltje krijgt.
-
Pak-de-bal
dat bedoel ik dus , maar is het vrijwillig?Addy schreef:PdB, wat zit je weer vreselijk uit je nek te kletsenPak-de-bal schreef:sorry hoor, maar dìt doet mij denken aan een circus-act
een kwestie dus van aanleren.ook mijn honden springen zo de kennel in, weet je waarom ? omdat ze dat namelijk associeren met leuke dingen
een beloning wordt gegeven na een act.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies. De auto betekent dat we iets leuks gaan doen, namelijk trainen of naar het bos.Addy schreef:PdB, wat zit je weer vreselijk uit je nek te kletsenPak-de-bal schreef:sorry hoor, maar dìt doet mij denken aan een circus-act
een kwestie dus van aanleren.ook mijn honden springen zo de kennel in, weet je waarom ? omdat ze dat namelijk associeren met leuke dingen
Circusact? Je mag dat best zo zien, alles moet immers aangeleerd worden. De associatie met de auto is leuk, de associatie met de riem is leuk. Ik neem aan dat jouw Bauke ook blij wordt als je de riem pakt, ook een circuskunstje eigenlijk. De associatie met de riem is namelijk leuk, hij mag wandelen/rennen. Er is geen enkele hond die als hij nog nooit een riem gezien heeft er blij bij gaat staan kwispelen hoor, hij weet immers niet wat het betekent dan.
Groetjes Inge

-
truusje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
heerlijk lijkt me dat....lekker rustig.Pak-de-bal schreef:dit vind ik wel een mooie vergelijking:truusje schreef:je ligt toch zelf ook elke nacht in je "mand/bench"van 90 bij 2m of zoek je 's nachts verschillende slaapplekken in je huis op, om zodoende je benen te strekken?
wij, als mensen , die zèlf mogen kiezen wat we doen en waar we gaan slapen,
worden met honden, die niets zelf mogen kiezen, vergeleken?![]()
Zal ik jouw eens een paar uur in een kast zetten , hoe ervaar je dat dan?
-
Addy
-
tineke
-
Pak-de-bal
het is niet een grove vergelijking , ze heeft goed uitgelegd dat het bij haar hond jùist goed werkt , maar dat wil niet zeggen,Tiny schreef:[Dit vind ik wel een hele grove vergelijking, Inge heeft duidelijk uitleg gegeven, misschien eerst beter lezen?
dat alle andere honden in die hokjes het wèl leuk vinden, toch?
en van die circus-act is misschien wel zo, als ik het zo voor mij zie.
want dat is toch wat je een hond kan aanleren?
-
Pak-de-bal
-
Addy
Misschien, nee weet ik wel zeker moet jij eerst eens leren lezen PdBPak-de-bal schreef:het is niet een grove vergelijking , ze heeft goed uitgelegd dat het bij haar hond jùist goed werkt , maar dat wil niet zeggen,Tiny schreef:[Dit vind ik wel een hele grove vergelijking, Inge heeft duidelijk uitleg gegeven, misschien eerst beter lezen?
dat alle andere honden in die hokjes het wèl leuk vinden, toch?
en van die circus-act is misschien wel zo, als ik het zo voor mij zie.
want dat is toch wat je een hond kan aanleren?
Je doet gvd of Inge haar honden mishandeld
Ik denk dat jouw Bauke erg blij zou zijn met zo'n hondenleven als dat die van Inge hebben , nee ik denk het niet, ik weet het wel zeker
-
Neeltje
Wat ik hier weer zo typisch vind, is dat mensen die hier minder komen, veroordeeld worden voor hun benchgebruik. Is het iemand van de 'oude garde' dan is het ineens ok???
Iemand die het eerste levensjaar van z'n hond gebruikt om de hond hier veilig mee op te voeden misbruikt de bench, iemand die de bench dagelijks gebruikt is dan ineens geen benchmisbruik?
Ik denk dat de meesten hier alleen het beste voor z'n honden voor ogen is en ook het beste zelf kunnen inschatten wat wel of niet goed ìs voor z'n hond(en). Iedere hond is weer anders.
Iemand die het eerste levensjaar van z'n hond gebruikt om de hond hier veilig mee op te voeden misbruikt de bench, iemand die de bench dagelijks gebruikt is dan ineens geen benchmisbruik?
Ik denk dat de meesten hier alleen het beste voor z'n honden voor ogen is en ook het beste zelf kunnen inschatten wat wel of niet goed ìs voor z'n hond(en). Iedere hond is weer anders.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
op verzoek hou ik me verder buiten de discussie, maar ik kan nu toch even niet laten om te reageren dat dit mij ook opvalt...Neeltje schreef:Wat ik hier weer zo typisch vind, is dat mensen die hier minder komen, veroordeeld worden voor hun benchgebruik. Is het iemand van de 'oude garde' dan is het ineens ok???
Maar dat terzijde, ik ga lekker weer terug de kast in
-
Addy
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat er wel honden zijn die een bench (met deurtje open) prettig vinden, en die met deurtje dicht ook echt niet naar vinden (dan heb ik het niet over honden die daar 8 uur per dag inzitten natuurlijk :N:Suuz schreef:Wat ik ook 'grappig' vind trouwens is dat een hoop mensen aangeven dat de hond het prima, veillig vind en tevreden is in zijn bench.
Ik denk echter ook dat er een deel is die zich gewoon schikken omdat het geen hele moeilijke doordrammerige honden zijn.
Ik weet bijna 100% zeker dat ik Saar hele dagen in een bench zou kunnen stoppen, met deurtje dicht. Ze is geen bench gewend, kent ze niet eens, maar als ze het idee heeft dat ze van de baas daarin moet liggen zal ze het doen
En het zijn dat soort pupjes/honden die bij onwetende, gemakzuchtige hondenbazen (en dan bedoel ik dus echt alleen die categorie voor alle duidelijkheid, dus absoluut niet iedereen die een bench gebruikt
En dat alles onder het mom van "hij vindt het best prettig hoor, is er lekker rustig in". Hondje schikt zich wel...
Te makkelijk is het dan voor sommige mensen om zo'n hondje steeds vaker er 'eventjes' in te doen. En dat vind ik niet oke, en dat is een van de dingen die me ook tegenstaan bij het feit dat de bench zo vaak aangeraden wordt.
Goed gebruikt ben ik echt niet anti-bench, maar ik zie een hondje als Saar in een druk gezin waar de hond 'er even bij' is gekomen, al zo uren op een dag 'eventje' in de bench zitten, want ja, ze is er lekker rustig in, en de hondenschool zegt dat het een veilige plek is dan....
En oh ja, als de bazen uit werken zijn, 6 uur per dag, zit ze er uiteraard ook in. Ze vindt het er immers prima, en zo kan ze niks slopen zeggen de boekjes.
Dat de hondenschool en de boekjes het even iets anders bedoelde, dat benchgebruik, willen ze niet snappen of snappen ze echt niet.
Laatst gewijzigd door Moos op 26 feb 2008 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Addy
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
ik lig echt dubbel hier van het lezen na sommige reacties
ik lees hier vaker over het kiezen wat wij voor de hond doen...dus ook voor het kiezen om hem in een bench te doen en dat de hond dat dan eigenlijk niet leuk zou vinden, maar.....
kiezen wij niet wanneer de hond eet? kiezen wij niet wanneer die naar buiten mag? kiezen wij niet waar die mag wandelen? kiezen wij niet zijn voer uit?
misschien is het beste om 10 verschillende soorten voer de hele dag te laten staan en de achterdeur open te laten en een bench met zijn deurtje open, mag die alles zelf weten...het ultieme hondenleven toch?
just my 2 cents
ik lees hier vaker over het kiezen wat wij voor de hond doen...dus ook voor het kiezen om hem in een bench te doen en dat de hond dat dan eigenlijk niet leuk zou vinden, maar.....
kiezen wij niet wanneer de hond eet? kiezen wij niet wanneer die naar buiten mag? kiezen wij niet waar die mag wandelen? kiezen wij niet zijn voer uit?
misschien is het beste om 10 verschillende soorten voer de hele dag te laten staan en de achterdeur open te laten en een bench met zijn deurtje open, mag die alles zelf weten...het ultieme hondenleven toch?
just my 2 cents
Laatst gewijzigd door Cantus op 26 feb 2008 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.