Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mozes, één van de 120 Kangals uit Duitsland, 1 jaar later
Moderator: moderatorteam
-
Gos
- Zeer actief
- *Linda*
- Zeer actief
- Annet
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
he Claudia, mooie foto's, in groenendaal genomen zo te zien. Fijn dat het zo goed gaat met mozes, en zo te zien met de andere doggies ook. Leuke foto ook van een zwemmende balou.
Bel je binnenkort ( nou ja, volgende week als ik uit de nachtdienst kom ) wel even, lijkt me leuk om een wndelafspraakje te maken
Bel je binnenkort ( nou ja, volgende week als ik uit de nachtdienst kom ) wel even, lijkt me leuk om een wndelafspraakje te maken

-
Duivelinnetje
- Actief
-
Duivelinnetje
- Actief
De Duitse stichting waar Mozes vandaan komt heeft veel verhalen op hun website geplaatst. Ik heb er zelf een dubbel gevoel over... Het belangrijkste was natuurlijk dat alle honden onderdak kregen en dat is gelukt. Wat mij bijvoorbeeld helemaal niet aan staat is dat er een drachtige teef naar een Canadese fokker is gegaan, die vervolgens op zijn site pocht met prachtige pups van uitmuntende bloedlijnen. Ondertussen hebben die honden elkaar lukraak gedekt zijn er geen stambomen en ontbreken er gegevens van de ouderdieren. Dan vraag ik mij af waar zo'n stichting mee bezig is en wordt ik pissig.Anna*Poncho schreef:Heb je trouwens nog wat gehoord over de andere 119 Kangals, hoe het hun is vergaan en of die ook nog een beetje te hanteren zijn?
In mijn geval lag het iets anders, ik wilde na Jessie gewoon graag weer een grote hond en ik geef eigenlijk weinig om stambomen en was er ook nog niet over uit wat voor ras het zou worden of dat het misschien gewoon een kruising zou worden. Wel wist ik van te voren dat ik een hond zou kiezen met of een achtergrond of een hond met minder kansen. En toen kwam Mozes op mijn pad, gelukkig maar :smile1:
Maar het had net zo goed een herder of herderkruising uit het asiel kunnen zijn of bijvoorbeeld een Spaanse Mastin van een stichting voor buitenlandse honden.
-
tineke
Texel en Drenthe heb ik zelf goede ervaringen mee met d efeestdagen.Duivelinnetje schreef:Heb je nog suggesties Tineke? Er zijn niet zo veel betaalbare huisjes waar je zoveel honden mee naar toe mag nemen...tineke schreef:
Eind dit jaar gewoon lekker op vakantie naar een rustig huisje met de honden en dan kom je de knallen wel goed door![]()
Ik vlucht niet voor de knallen maar mijn ervaring is wel dat het daar een stuk rustiger is.
Ik weet niet wat jij betaalbaar vind dus daar kan ik niet over oordelen
Misschien is het een idee om in een hondenblad een soort van huisruiladvertentie voor de feestdagen te zetten.
Wie weet krijg je daar reacties op van mensen die ook graag ergens anders willen zijn met de feestagen maar daar ook niet zoveel geld voor kunnen of willen uitgeven
-
kangalfan
- Zeer actief
Mozes begint steeds meer de uiterlijke kenmerken van een kangal aan te nemen. Ik zie een verandering in zijn uiterlijk sinds jij de hond opgevangen hebt. Zijn vacht lijkt van kleur te zijn veranderd en zijn snuit lijkt zwarter te zijn geworden. Misschien komt dit omdat de hond verwaarloosd werd. Hier een voor en na foto:
Vroeger:

Nu:

Het lijkt ook alsof Mozes op zijn huidige foto's een glimlach op zijn kop heeft. Hij ziet er heel gelukkig uit.
Vroeger:

Nu:

Het lijkt ook alsof Mozes op zijn huidige foto's een glimlach op zijn kop heeft. Hij ziet er heel gelukkig uit.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik heb al gechecked voor oud en nieuw. het witte huisje is al bezet in ieder gevaltineke schreef:Texel en Drenthe heb ik zelf goede ervaringen mee met d efeestdagen.Duivelinnetje schreef:Heb je nog suggesties Tineke? Er zijn niet zo veel betaalbare huisjes waar je zoveel honden mee naar toe mag nemen...tineke schreef:
Eind dit jaar gewoon lekker op vakantie naar een rustig huisje met de honden en dan kom je de knallen wel goed door![]()
Ik vlucht niet voor de knallen maar mijn ervaring is wel dat het daar een stuk rustiger is.
Ik weet niet wat jij betaalbaar vind dus daar kan ik niet over oordelen![]()
Misschien is het een idee om in een hondenblad een soort van huisruiladvertentie voor de feestdagen te zetten.
Wie weet krijg je daar reacties op van mensen die ook graag ergens anders willen zijn met de feestagen maar daar ook niet zoveel geld voor kunnen of willen uitgeven

-
Duivelinnetje
- Actief
Ik zie zelf ook een verandering in het uiterlijk van Mozes, maar niet de kleur. Dat de kleur verschillend lijkt heeft met name te maken met de lichtval tijdens het fotograferen. De verandering die ik zie heeft te maken met het krijgen van voldoende en waarschijnlijk betere voeding (zelfs af en toe lekker barfen), maar ook met beweging en volwassen worden. Mozes is veel bespierder dan ruim een half jaar geleden. Ook zie ik qua uiterlijk nu niets puppie-achtigs meer, terwijl ik dat in het begin (ook op sommige foto's) wel zag.kangalfan schreef:Mozes begint steeds meer de uiterlijke kenmerken van een kangal aan te nemen. Ik zie een verandering in zijn uiterlijk sinds jij de hond opgevangen hebt. Zijn vacht lijkt van kleur te zijn veranderd en zijn snuit lijkt zwarter te zijn geworden. Misschien komt dit omdat de hond verwaarloosd werd. Het lijkt ook alsof Mozes op zijn huidige foto's een glimlach op zijn kop heeft. Hij ziet er heel gelukkig uit.
Ook in zijn gedrag zie ik heel duidelijk veranderingen. In het begin probeerde hij mij uit, nu weten we allemaal precies waar we staan. Er is een stuk rust in hem gekomen, juist omdat hij bijna altijd los loopt en dan lekker zijn energie kwijt kan. Tot nu toe laat hij geen enkele agressie zien, maar ik reageer in situaties naar hem toe toch anders dan naar mijn andere honden. Mijn andere honden laat ik het eerder zelf uitzoeken als ze ruzie hebben. Laatst werd Mozes in het bos zonder duidelijk aanwijsbare reden aangevallen door een Bernen Sennen. Vervolgens zag ik Mozes duidelijk twijfelen wat hij moest doen. Toen heb ik ingegrepen voordat hij kon beslissen eventueel terug te vechten en hem uiteraard ook beloond voor het niet terug vechten. Ik heb nu namelijk een fantastisch bakbeest dat niet vecht en wil er niet op wachten dat hij een paar nare ervaringen heeft en vervolgens zelf gaat bedenken dat de eerste klap een daalder waard is!
Verder ben ik afgelopen zondag naar een Kangal bijeenkomst in Utrecht van Kangaldogs geweest. Daar heb ik echt heel verschillende Kangals gezien. Er waren Kangals, op wie Mozes heel veel leek, maar er waren ook Kangals die in de verste verte niet op Mozes leken.
Pas geleden vertelde de stichting mij ineens dat Mozes niet 100% Kangal is, maar 50% Kangal en 50% Akbash. Of dat echt zo is zal ik waarschijnlijk nooit zeker weten, maar feit is dat hij op een Kangal lijkt, geen uiterlijke kenmerken van de Akbash heeft en al zeker geen gelijkenis vertoont met de gedragskenmerken van een Akbash. De Akbash is nog dominanter dan de Kangal.
Ik zal later vandaag nog wat recente foto's van Mozes plaatsen om het verschil in lichtval te laten zien en wat foto's van de bijeenkomst met diversiteit aan Kangals.
Als laatste, (terwijl het voor mij het belangrijkste is) ben ik ervan overtuigd dat Mozes echt gelukkig is en dat hij krijgt wat hij nodig heeft. Hij laat het me iedere dag weer overduidelijk merken, voelen en zien. Ik ben zo blij met hem!
-
tineke
Ja met oud en nieuw moet je er heel snel bij wezen als je wilt gaan rond die dagenmassam schreef:ik heb al gechecked voor oud en nieuw. het witte huisje is al bezet in ieder gevaltineke schreef:Texel en Drenthe heb ik zelf goede ervaringen mee met d efeestdagen.Duivelinnetje schreef:Heb je nog suggesties Tineke? Er zijn niet zo veel betaalbare huisjes waar je zoveel honden mee naar toe mag nemen...tineke schreef:
Ik weet niet wat jij betaalbaar vind dus daar kan ik niet over oordelen![]()
- MC65
- Zeer actief
-
Duivelinnetje
- Actief
-
Duivelinnetje
- Actief
Dank je wel Tineke!tineke schreef:Wat een verschil Claudia ,hij ziet er geweldig uit
Voor mezelf is dit ook heel mooi om die foto's zo naast elkaar te zien... toch een heel andere kijk dan dat je hem iedere dag ziet.
In mijn optiek is hij gewoon een stuk volwassener geworden en ook voller. Hij straalt rust en zelfbewustzijn uit en kijkt niet meer zo triest.
-
Duivelinnetje
- Actief
-
Duivelinnetje
- Actief
En nog wat recente (eind februari en maart) foto's van Mozes.
Hij is niet gegroeid, schofthoogte is nog steeds 76 cm en van mij mag dat zo blijven
Hij weegt nu 50 kilo en zal nog wel wat zwaarder worden, maar ik vermoed dat hij niet boven de 55 kilo uit zal komen.
Op de foto's is duidelijk te zien dat zijn vacht bij andere lichtval ook wat anders is van kleur. Ik denk ook dat op de foto's, vooral waar zijn ogen duidelijk te zien zijn, voor iedereen te zien is dat deze jongen geen kwaad in de zin heeft.

Hij is niet gegroeid, schofthoogte is nog steeds 76 cm en van mij mag dat zo blijven
Hij weegt nu 50 kilo en zal nog wel wat zwaarder worden, maar ik vermoed dat hij niet boven de 55 kilo uit zal komen.
Op de foto's is duidelijk te zien dat zijn vacht bij andere lichtval ook wat anders is van kleur. Ik denk ook dat op de foto's, vooral waar zijn ogen duidelijk te zien zijn, voor iedereen te zien is dat deze jongen geen kwaad in de zin heeft.

-
Duivelinnetje
- Actief
Het is mijn ervaring, ik heb er tot nu toe nog nooit naast gezeten en ik hoor niet anders om me heen van mensen die Mozes in het echt zien.Inge O schreef:ik denk ook niet dat je van een hond die zich normaal als hond gedraagt, ook met zijn eventueel mindere kantjes, kan zeggen dat hij 'kwaad in zin heeft'.
en of een hond al dan niet met sexegenoten overweg kan, kan je naar mijn idee niet echt aan een oogopslag afmeten. ik heb hier een teefje met een priemende blik dat weinig problemen geeft met andere teven en een ander teefje met een hele zachte, lieve blik die niks liever zou doen dan een concurrente even lekker in de pan proberen te hakken (zeg ik nu lichtjes overdreven).
Ik denk dus wel dat je het kunt zien op het moment dat er andere, vreemde honden om, in dit geval, Mozes, heen zijn.
De foto's zijn gemaakt terwijl er vreemde honden in de buurt waren, anders zou het niet reëel zijn zoiets te zeggen.
Ik beweer niet dat je het kunt zeggen op het moment dat je de hond afgezonderd bekijkt.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
- Moos
- Zeer actief
Ik heb heel veel foto's van Moos waar hij zoals altijd super lief op kijkt, maar waar op een paar meter afstand een redelijk onbekende jongere ongecastreerde reu stond die Moos wel heel fiks afbekte/snauwde als hij in de buurt kwam.Duivelinnetje schreef:Het is mijn ervaring, ik heb er tot nu toe nog nooit naast gezeten en ik hoor niet anders om me heen van mensen die Mozes in het echt zien.Inge O schreef:ik denk ook niet dat je van een hond die zich normaal als hond gedraagt, ook met zijn eventueel mindere kantjes, kan zeggen dat hij 'kwaad in zin heeft'.
en of een hond al dan niet met sexegenoten overweg kan, kan je naar mijn idee niet echt aan een oogopslag afmeten. ik heb hier een teefje met een priemende blik dat weinig problemen geeft met andere teven en een ander teefje met een hele zachte, lieve blik die niks liever zou doen dan een concurrente even lekker in de pan proberen te hakken (zeg ik nu lichtjes overdreven).
Ik denk dus wel dat je het kunt zien op het moment dat er andere, vreemde honden om, in dit geval, Mozes, heen zijn.
De foto's zijn gemaakt terwijl er vreemde honden in de buurt waren, anders zou het niet reëel zijn zoiets te zeggen.
Ik beweer niet dat je het kunt zeggen op het moment dat je de hond afgezonderd bekijkt.
Oke, enorme kwaad in de zin was dat nooit, maar hij kon wel heel fel snauwen.
Moos was ook helemaaaal niet lief tegen Vegas van Reini. Dat was echt voortandjes laten blikkeren als Vegas dacht even vlak bij hem te komen snuffelen. Laten snuffelen samen hebben we ze nooit, maar dat kwam niet door Vegas maar door Moos met zijn tandjes :N: Maar ik heb van onze wandelingen ook foto's en daarop zie je ook alleen maar Moos' lieve bekkie
Waarmee ik niks af wil doen aan dat Mozes ongetwijfeld een lieve lieverd is met andere honden als jij dat zegt

-
Suuz
- Zeer actief
-
tineke
Nee klopt ,Orson heeft een wat melancholieke uitdrukking terwijl Rio een beetje loenst en daardoor er in de visie van sommige er onbetrouwbaar uitziet.Moos schreef: Maar aan een oogopslag kan je dat naar mijn mening ook niet altijd zien. Bij Moos iig niet
De neiging om Orson te aaien is altijd sterker voor vreemde dan Rio terwijl dat nu juist anders om zou moeten zijn
Een oogopslag zegt mij dus niets over de betrouwbaar dan wel onbetrouwbaarheid van een hond
- Zoie
- Zeer actief
fijn Claudia dat het zo goed gaat, en wat een mooie foto's van je mannetjeDuivelinnetje schreef:[
Als laatste, (terwijl het voor mij het belangrijkste is) ben ik ervan overtuigd dat Mozes echt gelukkig is en dat hij krijgt wat hij nodig heeft. Hij laat het me iedere dag weer overduidelijk merken, voelen en zien. Ik ben zo blij met hem!

- Zoie
- Zeer actief
ha,ha, ja, ik moest daar ook even aan wennen, weet nog wel dat ik in het begin het wat eng vond een teek op zijn kop te verwijderen vanwege die loensende bliktineke schreef:Nee klopt ,Orson heeft een wat melancholieke uitdrukking terwijl Rio een beetje loenst en daardoor er in de visie van sommige er onbetrouwbaar uitziet.Moos schreef: Maar aan een oogopslag kan je dat naar mijn mening ook niet altijd zien. Bij Moos iig niet
ja, dat maak ik ook wel mee. "Wat ziet die hond er lief uit !! " - ja, maar hij is het nietDe neiging om Orson te aaien is altijd sterker voor vreemde dan Rio terwijl dat nu juist anders om zou moeten zijn.
Een oogopslag zegt mij dus niets over de betrouwbaar dan wel onbetrouwbaarheid van een hond.

-
Duivelinnetje
- Actief
@ Tineke en Jan
Is het dan niet zo dat Orson zijn ogen veranderen op het moment dat een vreemdt hem nadert (naast de rest van de lichaamstaal)?
Als ik zeg dat ik in de blik van de ogen van Mozes kan zien dat er geen kwade hond in schuilt, wil ik daarmee niet zeggen dat het een hond is die nooit een gevecht zal hebben. Ik bedoel ermee dat het geen hond is die om de haverklap aan het vechten slaat. Wij mensen vinden ook niet iedereen aardig ten slotte.
Ik ga vaak op de drukste tijden naar Groenendaal en dan zijn er veel verschillende honden. Met zes honden is het onmogelijk om op twaalf ogen tegelijk te letten, maar als ik er één uit kies, dan kan ik aan de ogen precies zien wie ze wel en wie ze niet moeten. Dappere dodo Simba moet ik dan nog het meest in de gaten houden. Natuurlijk let ik ook op de lichaamstaal, dat maakt het een stuk gemakkelijker. En op afstand kan ik ook de ogen niet meer goed zien.
Is het dan niet zo dat Orson zijn ogen veranderen op het moment dat een vreemdt hem nadert (naast de rest van de lichaamstaal)?
Als ik zeg dat ik in de blik van de ogen van Mozes kan zien dat er geen kwade hond in schuilt, wil ik daarmee niet zeggen dat het een hond is die nooit een gevecht zal hebben. Ik bedoel ermee dat het geen hond is die om de haverklap aan het vechten slaat. Wij mensen vinden ook niet iedereen aardig ten slotte.
Ik ga vaak op de drukste tijden naar Groenendaal en dan zijn er veel verschillende honden. Met zes honden is het onmogelijk om op twaalf ogen tegelijk te letten, maar als ik er één uit kies, dan kan ik aan de ogen precies zien wie ze wel en wie ze niet moeten. Dappere dodo Simba moet ik dan nog het meest in de gaten houden. Natuurlijk let ik ook op de lichaamstaal, dat maakt het een stuk gemakkelijker. En op afstand kan ik ook de ogen niet meer goed zien.
- Zoie
- Zeer actief
aangezien hij dan altijd aangelijnd zit, zie ik dat niet, geloof ikDuivelinnetje schreef:@ Tineke en Jan
Ik vind dat je aan orson sowieso weinig kunt aflezen als je hem niet kent.

-
tineke
Nee je ziet weinig aan hem ook qua lichaamstaal niet.Duivelinnetje schreef:@ Tineke en Jan
.
Het enigste is dat er dan een donker gegrom uit zijn keel komt,dit is enkel als mensen je ,op een voor hem vreemde ,wijze benaderen.
Honden benaderen hem zelden en als ze dat wel op een nare wijze doen snauwt hij ze in de regel effectief weg.
Wel hebben wij hem een keer vastgehouden toen zijn maatje Tash werd aangevallen en hij er direct op af wilde en toen draaide zijn ogen van boosheid zowat weg maar dat is vast niet wat je bedoeld
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hihihihi, ik kom ook weleens mensen tegen die zeggen dat Kaya er zó lief uitziet en dat ze echt geen problemen verwachten met hun hond.Zoie schreef:ha,ha, ja, ik moest daar ook even aan wennen, weet nog wel dat ik in het begin het wat eng vond een teek op zijn kop te verwijderen vanwege die loensende bliktineke schreef:Nee klopt ,Orson heeft een wat melancholieke uitdrukking terwijl Rio een beetje loenst en daardoor er in de visie van sommige er onbetrouwbaar uitziet.Moos schreef: Maar aan een oogopslag kan je dat naar mijn mening ook niet altijd zien. Bij Moos iig niet![]()
![]()
ja, dat maak ik ook wel mee. "Wat ziet die hond er lief uit !! " - ja, maar hij is het nietDe neiging om Orson te aaien is altijd sterker voor vreemde dan Rio terwijl dat nu juist anders om zou moeten zijn.
Een oogopslag zegt mij dus niets over de betrouwbaar dan wel onbetrouwbaarheid van een hond.
( voor vreemden dan.)
Tja.....
Stralende oogjes en een soort lach op haar gezicht.... jaja, totdat de vreemde hond aan haar kont gaat snuffelen. Dan spuwen diezelfde stralende oogjes ineens vuur.
Mozes ziet er trouwens wel prachtig uit en is zichtbaar opgeknapt