Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Inge O schreef:klinkt als een heerlijk weekend, marijke :ok: .

ik denk zo dat de gewenning aan konijnengeurtjes zeker zal meegespeeld hebben (als je iets mag 'hyper' je er niet zo erg op - tenzij hij natuurlijk al tig konijntjes zou hebben kunnen vangen), maar misschien hielp het feit dat jullie in totaal onbekende omgeving wandelden en daarbij nog eens het feit dat hij je tussen de rest van die mensen in de gaten moest zien te houden ook wel mee?
Die onbekende omgeving zou ook wel kunnen natuurlijk. Dat hij steeds moést kijken of die baas van hem er nog was, zal zeker ook een rol gespeeld hebben.
Laatst viel me trouwens ook op dat hij het najagen van de geurtjes leuker vindt dan het achtervolgen van het echte wild :roll: :19: . Hij was al een tijdje aan het 'scheuren in de bosjes' toen hij er uit kwam stuiven achter een konijn aan (ik kon het goed zien; was op een open veld). Hij liep er een eindje achteraan maar lang vóór het einde van het veld gaf hij het op, om vervolgens weer door de bosjes te gaan scheuren; geurtjes... :piew:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

O, en het weekend was idd heerlijk. Even alle sores aan de kant (of tenminste op een laag pitje :wink: ) :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is duidelijk een heerlijk weekeinde geweest Marijke :ok:
Misschien doet het er voor Dante ook nog toe dat jullie op vreemd terrein waren.
Bij zowel mijn Teckels als bij Rana en Ita maakt dat een groot verschil.
Beter opletten op de baas dus.
je zal maar alleen achterblijven in zo'n onbekend gebied als hond :N: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Moon schreef:
Moniek B. schreef: Marijke, hoe gaat het inmiddels met Dante?
Allereerst; erg aardig dat je naar hem vraagt! Doel je op de epi-aanval? Ik ben erg blij met het feit dat Dante altijd heel snel herstelt na zo'n insult. Na een half uurtje of zo is er niets meer aan hem te merken. En dan 'vergeet' ik het weer tot de volgende aanval..
Daar doelde ik inderdaad op... lijkt me zo vreselijk moeilijk om mee om te gaan, een hond met epilepsie. Lijkt me dat je je zo wanhopig voelt op zo'n moment... Maar fijn dat hij goed herstelt! :ok:
Moon schreef:[Wb. zijn andere kwalen; afgelopen weekend ben ik drie dagen op 'wandelweekend' in Limburg geweest. Met een stel vrienden die allemaal van wandelen houden. Dat betekende drie dagen gemidd. 4 uur lopen of meer.. En het tempo van diverse mensen lag nogal verschillend; de afstand tussen de eerste en de laatste was groot. Dante's baasje (ik dus :mrgreen: ) was altijd een van de traagste :roll: :wink: en Dante vindt dat híj voorop moet lopen. Met het gevolg dat hij steeds maar heen en weer liep om te kijken of ik er nog was :mrgreen: . Hij heeft dus heeeel wat kilometertjes afgelegd.. (én genoten!). Behalve dat hij 's avonds total loss was, geen manklopen of wat ook :ok: :ok: Alleen maandag hinkte hij even bij het opstaan maar daarna niet meer gelukkig. Dus ik kan gerust zeggen dat het heel erg goed met hem gaat :ok: (klopt ondertussen op ongeverfd hout :wink: ).
Dat klinkt goed! :ok: Kan me nog herinneren dat je zo met hem aan het tobben was toen hij lijnrust en zo moest houden, fijn zeg dat het zo goed met hem gaat. Was vast een erg fijn weekend...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

ranetje schreef:
Moniek B. schreef:Ben ook blij dat het gelukt is, had er toch een beetje een hard hoofd in.. In mijn beleving was apporteren iets wat aangeboren is of niet. Wat je dus wel kunt bijschaven maar de drive moet er in zitten. Daarom was ik ook erg blij toen hij wel wild en velletjes ging meenemen; toen had ik de hoop dat ik de dummy ook interessant zou kunnen maken en dat is dus gelukt :ok:

Het niet willen zwemmen geeft me een beetje hetzelfde gevoel; oeps... zal die dat ooit wel gaan doen? Maar ik weet ook dat het inderdaad net als bij Rana nog kan komen dus ik moet maar gewoon even geduld hebben :19:
Wat ik wel doe is Aisha en Gin (de grote vriendin van Ean) laten apporteren in het water en Ean laten kijken. Ook voor hem gooi ik wel een dummy in het water zonder een commando... Haalt ie hem niet, prima. Dan gaat Aisha of Gin. En ik hoop dat dat hem ook nog wat stimuleert. Maar we wachten af!
Let hier wel mee op.
Ik heb iets dergelijks met Rana en de labradors van mijn vriendin geprobeerd.
Resultaat was dat Rana die labjes zo ongeveer opdracht ging geven om het apport even voor haar uit het water te halen :N:
En dat was nou net niet de bedoeling :mrgreen:
Dat is een goede tip :ok: Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd eerst Ean bij me haal, aan de riem doe en dan een van de andere twee laat halen, zodat Ean ze ook de dummy niet af kan pakken (want dat doet die draak dan inderdaad wel als hij de kans krijgt :pffff: ). Maar ik zal er goed op letten...
Inge O schreef:ik had er eerlijk gezegd ook alle vertrouwen in dat het zou lukken, het is dat niemand me geld bood om erop te wedden, anders had ik het gedaan.
Durf je een wedje aan over het zwemmen? :mrgreen: :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Moon
Zeer actief

Ik vond een erg leuk filmpje op YouTube van Bracco-pupjes :wink: . Behalve dat ik ze natuurlijk :I: :I: :I: vind, vroeg ik me af wat de fokker nu aan het trainen was. Of het is een jachttest of zo :19: . Je ziet wel duidelijk (erg grappig gezicht) dat de hummels heel even 'voorstaan'.
Het filmpje is niet van fantastische kwaliteit, maar toch wel duidelijk te zien;
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

En als je het dan over 'prikkeren' hebt; deze hond staat zó vast voor, die is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen :eek: :smile:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:Ik vond een erg leuk filmpje op YouTube van Bracco-pupjes :wink: . Behalve dat ik ze natuurlijk :I: :I: :I: vind, vroeg ik me af wat de fokker nu aan het trainen was. Of het is een jachttest of zo :19: . Je ziet wel duidelijk (erg grappig gezicht) dat de hummels heel even 'voorstaan'.
Het filmpje is niet van fantastische kwaliteit, maar toch wel duidelijk te zien;
leuk :mrgreen: :ok: . kan een testje zijn, maar ook wel al een stukje training - waarschijnlijk zijn die pupjes toch allemaal voor jagers bedoeld en zoals pakwerkrassen al heel snel spelend leren bijten mogen zij spelend leren voorstaan.

prachtig om te zien hoe dat er al zo jong zo goed in zit :ok: .
In Italië schijnt het merendeel van de Bracco's als werkhond gebruikt te worden. In Nederland weet ik het niet precies, maar het merendeel van de fokkers doet wel iets met jacht of veldwerk.
Leuk idee trouwens die hengel; ga ik goed onthouden :mrgreen: . Ik kon alleen niet zien of de hondjes 'de prooi' nou te pakken kregen of niet :19:
Oooh wat zijn ze leuk hè, met die enorme poten en dat schonkige lijfje... (geduld Marijke, geduld.. :wink: ).
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat een leuk fimpje.
Volgens mij is de fokker bezig om de hondjes een beetje te oefenen :ok:
Leuk hé die Hegendorf hengel. :D
Die kwam laatst ook voorbij bij een ander topic.
Inge? jij vond het zo'n leuk speeltje toen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Moon schreef:Ik vond een erg leuk filmpje op YouTube van Bracco-pupjes :wink: . Behalve dat ik ze natuurlijk :I: :I: :I: vind, vroeg ik me af wat de fokker nu aan het trainen was. Of het is een jachttest of zo :19: . Je ziet wel duidelijk (erg grappig gezicht) dat de hummels heel even 'voorstaan'.
He wat een leuk filmpje. Zo leer je puppy's steady voorstaan. Inspringen betekend de vogel
is gevlogen en als ze netjes blijven staan blijft de vogel, in dit geval een vleugeltje, zitten.
Jan uit Tsjechie ,uit het tweede filmpje, begint zijn training met zijn puppy's altijd met de
hengel met vleugel. Af een toe mogen de pups succes hebben en mogen ze de vleugel pakken. Daardoor blijven de pups het leuk vinden en leren zo spelenderwijs.

Op het tweede filmpje zie je Jan met de hond van een vriendin van hem, hij liet dit filmpje
ook zien bij zijn presentatie in het Duitsland weekend.
Iedereen moest hier erg om lachen :smile: iets te steady :wink:
ranetje
Zeer actief

Training Ita november

Na de voorbespreking over wat er de afgelopen tijd is gebeurd thuis, werd begonnen met het lopen van een 8 aangelijnd en los.(ging goed, ik heb eerst zelf een aandachtoefeningetje met Ita gedaan)
Daarna (en tussendoor) werd bij de andere honden het ‘vast” commando weer geoefend.
De trainer kwam bij me met een dummy met vacht en met een nepkonijn.
Dat konijn was van het zelfde materiaal als waar Ita de nep eend en de nep duif van heeft en apporteert. Wel een ander model natuurlijk.
Op een of andere manier vond ze het moeilijk om dit konijn vast te houden, maar uiteindelijk heeft ze (toen ik zelf even oefende apart) dat apport wel even vastgehouden. Het leverde voor haar wel behoorlijk spanning op.

Daarna vooruitsturen over een 30 meter met terugroepen. Ook hier heb ik weer met een apport gewerkt.

Daarna werd een “verloren zoek” gedaan.
Ita mocht als eerste en voor haar lag er een eend. Ze vond de eend keurig en bracht hem mijn richting op. Toen ze bijna bij me was kwam een van de andere honden achter haar aan (had zich losgetrokken.)
Gelukkig kon ik haar toch bij me laten komen om de eend af te geven.
Ik ben nooit gelukkig met dit soort situaties. Als er strijd ontstaat over een apport kan je goed in de problemen komen.
Dus we mochten naderhand nog een keer.
De trainer had toen het nepkonijn neer gelegd. (wist ik niet).
Daar liep Ita dus overheen. Dat verbaasde me niet. Als ze net met dat beest zo onder spanning heeft gestaan is het zeer onverstandig (naar mijn idee) om dat dan direct weer te gebruiken bij een verloren zoek.
Ze bracht dus niets mee maar ging verder zoeken naar haar apport.
Ik vroeg de hulptrainster of dat idiote konijn er soms lag. Na navraag werd dat bevestigd.
Op mijn verzoek is toen een ander apport neergelegd (dummy met velletje) en dat werd door Ita meteen gepakt en gebracht.

Naderhand zei de trainer dat Ita te weinig variatie in apporten had, want anders had ze de konijnendummy wel gebracht. :denken:
Ik ben het daar niet mee eens.
Als ik zie (op trainingen waar ik alleen heb gekeken) dat honden die daar het “dwangapport” met een blok hebben gedaan (onder veel zichtbare spanning), naderhand datzelfde blok in een markeeroefening krijgen, dat blok ook niet opnemen. Gewoon omdat het ze te veel spanning oplevert (denk ik?).
Te veel spanning levert afkeer op. (naar mijn bescheiden mening) en dan pak je zo’n apport dus niet als het ergens in het bos ligt.

Daarnaast,
Ita apporteert blokken van hout, plastic en metaal.
Dummy’s, dummy met vel, dummy met vleugeltjes, een zandzak met een klein slingerend zandzakje er aan, kraai, eend, duif, nep eend, nep duif, nep fazant, hazendummy (met kop poten en staart er nog aan)
Lijkt me toch aardig wat variatie…………..?
(Als de auto weer eens wordt opgeruimd, zal ik eens een "tableau" leggen en er een foto van maken :mrgreen: )
Naar mijn mening wilde ze dat nepkonijn niet meenemen omdat ze te veel onder spanning had gestaan tijdens de “vast” oefening met datzelfde beest.
De trainer was dat dus absoluut niet met me eens.

Ik was een beetje (heel erg :oeps: ) nijdig. De eerste verloren zoek werd verprutst door een loslopende hond die haar opjoeg en de tweede dreigde te worden verprutst door een apport waar ze te veel druk aan had verbonden (naar mijn idee) en daardoor dus niet werd opgepakt.
Met het andere apport (dummy met vel) kon ik nog goed afsluiten gelukkig.

Omdat ik er meteen wat van heb gezegd en ondanks dat de trainer het niet met me eens was, heeft hij voor het over water gelukkig geen nepkonijn meer neergelegd voor Ita. Ze kreeg een keer de vachtdummy en een keer een dummy met vleugeltjes. Die heeft ze beiden goed binnen gebracht.

De “af en blijf” ging zeer goed.
Ze is wel een keer opgestaan, maar dat was nadat de hond van 6 maanden die samen met haar af moest al tig keer was opgestaan en door de baas was terug gelegd.
Ik vond het dus knap dat Ita nog zo lang was blijven liggen. :ok:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 09 nov 2008 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Wat een leuk fimpje.
Volgens mij is de fokker bezig om de hondjes een beetje te oefenen :ok:
Leuk hé die Hegendorf hengel. :D
Die kwam laatst ook voorbij bij een ander topic.
Inge? jij vond het zo'n leuk speeltje toen :wink:
Welk topic was dat dan ook weer :denken: Of heb ik weer wat gemist :roll: :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:En als je het dan over 'prikkeren' hebt; deze hond staat zó vast voor, die is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen :eek: :smile:
weet je meteen waar dante's lichtjesstandvastigheid vandaan komt :mrgreen: .
Ja als je dat meerekent is Dante wereldkampioen voorstaan :roll: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

bydevries schreef:
He wat een leuk filmpje. Zo leer je puppy's steady voorstaan. Inspringen betekend de vogel
is gevlogen en als ze netjes blijven staan blijft de vogel, in dit geval een vleugeltje, zitten.
Jan uit Tsjechie ,uit het tweede filmpje, begint zijn training met zijn puppy's altijd met de
hengel met vleugel. Af een toe mogen de pups succes hebben en mogen ze de vleugel pakken. Daardoor blijven de pups het leuk vinden en leren zo spelenderwijs.

Op het tweede filmpje zie je Jan met de hond van een vriendin van hem, hij liet dit filmpje
ook zien bij zijn presentatie in het Duitsland weekend.
Iedereen moest hier erg om lachen :smile: iets te steady :wink:
Ja hoor, vind ík een filmpje, kent zij de man persoonlijk :mrgreen:
Die hengel ga ik goed onthouden voor mijn 'pup-to-be'. Is voor pup ook een leuk spelletje en leerzaam bovendien :ok:

Ik vond het ook erg komisch, dat tweede filmpje; wat die man ook deed, de hond was niet van zijn plaats te krijgen :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Nettie (ik ga het hele verhaal maar niet quoten); als ik dat zo lees krijg ik een beetje het idee dat die trainer er niet zo goed mee om kan gaan dat jij zoveel weet en zo succesvol bezig bent met Ita :roll: . Alsof hij naar iets zoekt om toch zijn eer als trainer hoog te kunnen houden, of zoiets. Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje de pé erin had.. Gelukkig heb je de schade kunnen beperken, maar je hebt natuurlijk met Rana ook vervelende ervaringen met trainingen waardoor ze haast niet meer wilde werken..

Ik zou idd een foto maken van alles wat Ita apporteert :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=30

hier wordt in het filmpje ook zoiets gebruikt :wink: .
:N: :roll: Ik zat eerst het verkeerde filmpje te kijken.
Maar idd erg leuk speeltje; het leek echt op een of ander 'beestje' wat over de grond rende' :mrgreen: :ok:
Lijkt me niet zo heel moeilijk om zelf te maken (moet je wel heel erg sterk elastiek hebben)..
Gr. Marijke
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

Marijke ik vond het wel grappig dat je uitgerekend het filmpje van Jan eruit pikt.
Bij hem hebben we in augustus getraind en in september zijn we nog een keer drie dagen geweest. Twee dagen trainen en de derde dag een veldwedstrijd.

Jan werk zelf al zeker dertig jaar met zijn honden en dan veldwerk. Hij heeft tien honden
waarvan een pointer setters bretonnen en natuurlijk een Bracco.
Hij is in Tsjechie ook keurmeester bij de veldwedstrijden.

Er valt enorm veel te leren van hem en bovendien een enorm aardige man.
Helaas was je er niet bij in Duitsland dan had je hem nu ook gekend :pffff: :wink:
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Nettie (ik ga het hele verhaal maar niet quoten); als ik dat zo lees krijg ik een beetje het idee dat die trainer er niet zo goed mee om kan gaan dat jij zoveel weet en zo succesvol bezig bent met Ita :roll: . Alsof hij naar iets zoekt om toch zijn eer als trainer hoog te kunnen houden, of zoiets. Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje de pé erin had.. Gelukkig heb je de schade kunnen beperken, maar je hebt natuurlijk met Rana ook vervelende ervaringen met trainingen waardoor ze haast niet meer wilde werken..

Hij werkt zelf ook goed met zijn honden. Hij heeft ook griffons.
Ik heb het idee dat het meer is: als je een Griffon kent, ken je ze allemaal .................of zoiets :wink:
Als ik naar het verschil tussen Ita en Rana kijk klopt dat dus voor geen milimeter. Ik heb zelden twee zo verschillende honden gezien van een en hetzelfde ras (wat karakter betreft).
De enige overeenkomst is dat ze beiden beter wat ongedwongener kunnen worden aangepakt.

Ik denk dat deze trainer ook heel precies weet welke hond hij uit het nest zoekt.
Daardoor wordt je misschien ook minder "gevoelig" voor de verschillen?
Er zijn mensen die altijd een bepaald type hond hebben :wink:
Bij de een hoor je dan dat alle................ (vul ras maar in) dominante ( :roll: ) honden zijn, of heel hard zijn of............... enz.

En het kan ook nog zijn dat juist de honden die zij hebben het beste geschikt zijn voor de jachtpraktijk.
Wie zal het zeggen?

Als een trainer zegt dat een hond alles moet apporteren, krijg ik ook nog een beeld van de NIMROD voor ogen. :wink:
Een Retriever die in plaats van de eend de naastgelegen tafelpoot mee bracht :mrgreen:
Misschien is het toch beter als een hond (buiten zicht van de baas) niet alles apporteert? :idea:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

bydevries schreef:Marijke ik vond het wel grappig dat je uitgerekend het filmpje van Jan eruit pikt.
Bij hem hebben we in augustus getraind en in september zijn we nog een keer drie dagen geweest. Twee dagen trainen en de derde dag een veldwedstrijd.

Jan werk zelf al zeker dertig jaar met zijn honden en dan veldwerk. Hij heeft tien honden
waarvan een pointer setters bretonnen en natuurlijk een Bracco.
Hij is in Tsjechie ook keurmeester bij de veldwedstrijden.

Er valt enorm veel te leren van hem en bovendien een enorm aardige man.
Helaas was je er niet bij in Duitsland dan had je hem nu ook gekend :pffff: :wink:
Some other time (Duitsland) als de wereld hier wat minder op zijn kop staat :roll: :wink: .

Ik kwam Marieke ook nog tegen (op een heeeel kort filmpje :wink: ) cursus met Paolo :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:en ik vind het knap dat je nog zo braaf door kon gaan met trainen :mrgreen: :wink: :ok: . het zou mij echt in mijn zieltje snijden als ik dit met mijn hond zo meemaakte :oeps: :wink: .
Op zo'n moment afbreken van de training kan ook weer slecht uitpakken.
Voor een volgende training dan :wink:
Flink veel en lekker belonen leek me het beste :wink:
Ik had voor de zekerheid toch maar wat worst bij me gestoken en die heeft ze dus wel gekregen :ok: :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:Nettie (ik ga het hele verhaal maar niet quoten); als ik dat zo lees krijg ik een beetje het idee dat die trainer er niet zo goed mee om kan gaan dat jij zoveel weet en zo succesvol bezig bent met Ita :roll: . Alsof hij naar iets zoekt om toch zijn eer als trainer hoog te kunnen houden, of zoiets. Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje de pé erin had.. Gelukkig heb je de schade kunnen beperken, maar je hebt natuurlijk met Rana ook vervelende ervaringen met trainingen waardoor ze haast niet meer wilde werken..

Hij werkt zelf ook goed met zijn honden. Hij heeft ook griffons.
Ik heb het idee dat het meer is: als je een Griffon kent, ken je ze allemaal .................of zoiets :wink:
Als ik naar het verschil tussen Ita en Rana kijk klopt dat dus voor geen milimeter. Ik heb zelden twee zo verschillende honden gezien van een en hetzelfde ras (wat karakter betreft).
De enige overeenkomst is dat ze beiden beter wat ongedwongener kunnen worden aangepakt.

Ik denk dat deze trainer ook heel precies weet welke hond hij uit het nest zoekt.
Daardoor wordt je misschien ook minder "gevoelig" voor de verschillen?
Er zijn mensen die altijd een bepaald type hond hebben :wink:
Bij de een hoor je dan dat alle................ (vul ras maar in) dominante ( :roll: ) honden zijn, of heel hard zijn of............... enz.

En het kan ook nog zijn dat juist de honden die zij hebben het beste geschikt zijn voor de jachtpraktijk.
Wie zal het zeggen?

Als een trainer zegt dat een hond alles moet apporteren, krijg ik ook nog een beeld van de NIMROD voor ogen. :wink:
Een Retriever die in plaats van de eend de naastgelegen tafelpoot mee bracht :mrgreen:
Misschien is het toch beter als een hond (buiten zicht van de baas) niet alles apporteert? :idea:
Ooh, op dié fiets :denken: ; hij generaliseert. Maar toch, je zou toch denken dat hij onderhand wel vertrouwen kan hebben in jouw werkwijze met Ita; want het gaat hartstikke goed.. Ik zie me dat echt niet nadoen in nog geen jaar tijd..
Vreselijk (en hilarisch :mrgreen: ); die tafelpoot :eek: Dan ga je door de grond als baasje op de NIMROD :N:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef: Maar toch, je zou toch denken dat hij onderhand wel vertrouwen kan hebben in jouw werkwijze met Ita; want het gaat hartstikke goed.. Ik zie me dat echt niet nadoen in nog geen jaar tijd..
Vreselijk (en hilarisch :mrgreen: ); die tafelpoot :eek: Dan ga je door de grond als baasje op de NIMROD :N:
Dat is ook een van de problemen :(
Hoewel deze trainer mij wel "van gezicht" kent, heb ik hem pas sinds twee lessen als trainer. Hij heeft met zijn even oude hondje in dezelfde puppygroep gezeten als ik. :wink:

Elke trainer op deze groep is anders.
De een zegt dat je een oor moet omdraaien "als de hond weigert" en de ander kijkt weer volledig verbijsterd als je dat doet omdat dat helemaal niet past bij die hond
Niet bij mijn hond gebeurd uiteraard :mrgreen: ik draai geen oren om, maar het werd mij door de betreffende voorjaagster persoonlijk verteld.
Ze was erg blij dat ze werd gewaarschuwd om het niet bij haar hond te doen, "anders was ze de komende weken verkeerd bezig geweest"...............................

En dit bedoel ik dus met trainen bij een groep met je eerste hond in het volle vertrouwen dat de trainer weet waar hij mee bezig is :N:
Ik krijg steeds meer de indruk dat dat levensgevaarlijk is.
We hebben het er wel eens over gehad.
Hoe in vredesnaam kies je een trainingsgroepgroep die past bij jou en bij je hond? :19:
Zelfs als je denkt dat een trainer jouw manier van werken kent kan je nog voor onaangename verrassingen komen te staan waarbij eventjes achteloos je hond verprutst kan worden.
Ita staat ietsje steviger op de pootjes dan Rana. Maar dat wil ik wel zo houden.
Naar mijn mening moet een hond van haar leeftijd niet geforceerd worden.
Spanning moet direct gevolgd worden door een succesje.
Ik kan bij Ita niet voorspellen of ze net als Rana slechte ervaringen zal gaan "stapelen". En ik ben niet van plan om dat uit te laten testen :mrgreen:

Ik vind dat Ita uiteindelijk dat rare konijnenbeest wel moet apporteren.
Maar dan zal ze het eerst moeten aanvaarden als apport en dat zal ik thuis rustig aan haar leren. (clickermethode)
Zo'n "platgereden" hard konijn vindt ze kennelijk moeilijk.
Dus daar gaan we rustig op oefenen.
Ik vind ook dat ze een kraai moet leren apporteren ondanks de vieze smaak, maar ik forceer haar niet.
Gelukkig vindt ze een kraai helemaal geen probleem dus daar hoef ik geen ernstige moeite voor te doen. :wink:

En ik vrees dat een tafelpoot, een pakje sigaretten, een leeg frisdrankblikje of een flesje bij Ita al wel tot het apport behoren :N:
Dus daar zou ze op een proef zomaar mee aan kunnen komen :F: :N:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

ranetje schreef:En dit bedoel ik dus met trainen bij een groep met je eerste hond in het volle vertrouwen dat de trainer weet waar hij mee bezig is :N:
Hoe in vredesnaam kies je een trainingsgroepgroep die past bij jou en bij je hond? :19:
Zelfs als je denkt dat een trainer jouw manier van werken kent kan je nog voor onaangename verrassingen komen te staan waarbij eventjes achteloos je hond verprutst kan worden.
Ik denk dat er nooit een trainingsgroep/trainer zal zijn die 100% bij elke baas en hond zal passen. Nu doe ik gewoon gehoorzaamheid en geen jachttraining, maar het principe is in wezen hetzelfde. Er zullen altijd dingen zijn waarvan je denkt: ja maar, ik ken mijn hond en wanneer ik dat zo train dan gaat het fout. Dus nooit iets klakkeloos uitvoeren omdat de trainer nu eenmaal zegt dat het zo moet, altijd zelf blijven denken. Ik ga er altijd van uit dat IK mijn hond het beste ken. Ik maak hem elke dag mee en weet hoe hij op iets reageert. Wanneer mij iets verteld wordt door een trainer waarvan ik denk dat het niet de juiste manier is voor mij en mijn hond zal ik het hooguit 1x proberen om te laten zien dat ik niet onwelwillend ben, maar wel duidelijk aangeven dat ik het met die manier niet eens ben. Een goede trainer zal dan vragen om het eens op mijn manier uit te voeren en zodat hij dit ook kan zien en beoordelen en misschien zelfs wel kan gebruiken (of hij kraakt het ontzettend af :mrgreen: ).
Gelukkig heb ik zo'n trainer, er is altijd dialoog en ik ben ontzettend blij met hem :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Kaiou schreef:
ranetje schreef:En dit bedoel ik dus met trainen bij een groep met je eerste hond in het volle vertrouwen dat de trainer weet waar hij mee bezig is :N:
Ik denk dat er nooit een trainingsgroep/trainer zal zijn die 100% bij elke baas en hond zal passen. Nu doe ik gewoon gehoorzaamheid en geen jachttraining, maar het principe is in wezen hetzelfde. Er zullen altijd dingen zijn waarvan je denkt: ja maar, ik ken mijn hond en wanneer ik dat zo train dan gaat het fout. Dus nooit iets klakkeloos uitvoeren omdat de trainer nu eenmaal zegt dat het zo moet, altijd zelf blijven denken. Ik ga er altijd van uit dat IK mijn hond het beste ken. Ik maak hem elke dag mee en weet hoe hij op iets reageert. Wanneer mij iets verteld wordt door een trainer waarvan ik denk dat het niet de juiste manier is voor mij en mijn hond zal ik het hooguit 1x proberen om te laten zien dat ik niet onwelwillend ben, maar wel duidelijk aangeven dat ik het met die manier niet eens ben. Een goede trainer zal dan vragen om het eens op mijn manier uit te voeren en zodat hij dit ook kan zien en beoordelen en misschien zelfs wel kan gebruiken (of hij kraakt het ontzettend af :mrgreen: ).
Gelukkig heb ik zo'n trainer, er is altijd dialoog en ik ben ontzettend blij met hem :ok:
Je hebt gelijk hoor dat het nooit 100% zal zijn :ok:
De situatie bij de G&G geeft echter de mogelijkheid om direct in te grijpen omdat je op een trainingsveld staat en kunt zien wat de trainer doet of zou willen doen.

Als jouw trainer buiten zichtveld staat in een bos en (bijvoorbeeld) een apport in de bek van jouw tegenstribbelende hond propt terwijl je daar absoluut tegen bent omdat jij weet het voor jouw hond verkeerd zal uitpakken, dan heb je een flink probleem.

En zoiets is ergens anders (gelukkig!! niet bij mijn honden) gebeurd.
De hond stond totaal verstard en kon niet meer voor of achteruit (geblokkeerd).
Sindsdien kraakt die hond alle wild.
Oorzaak en gevolg liggen hier voor mij duidelijk.
Snap je? :wink:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

ranetje schreef:Je hebt gelijk hoor dat het nooit 100% zal zijn :ok:
De situatie bij de G&G geeft echter de mogelijkheid om direct in te grijpen omdat je op een trainingsveld staat en kunt zien wat de trainer doet of zou willen doen.

Als jouw trainer buiten zichtveld staat in een bos en (bijvoorbeeld) een apport in de bek van jouw tegenstribbelende hond propt terwijl je daar absoluut tegen bent omdat jij weet het voor jouw hond verkeerd zal uitpakken, dan heb je een flink probleem.

Duidelijk :ok:
Ik was er niet van uit gegaan dat de trainer alleen met de hond, buiten het zicht van de baas, aan het werk zou zijn (zover ging mijn kennis van jachttraining dus niet :N: ). Als er dan zoiets gebeurt heb je inderdaad een probleem en kan je er helaas alleen achteraf maar over discussieren. Maar ja, dan is het kwaad al geschied :19: . Het lijkt me trouwens best moeilijk trainen omdat je zelf niet alles in de hand hebt en voor een groot deel maar moet vertrouwen op 'een vreemde'.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Kaiou schreef:
ranetje schreef:Je hebt gelijk hoor dat het nooit 100% zal zijn :ok:

Als jouw trainer buiten zichtveld staat in een bos en (bijvoorbeeld) een apport in de bek van jouw tegenstribbelende hond propt terwijl je daar absoluut tegen bent omdat jij weet dat het voor jouw hond verkeerd zal uitpakken, dan heb je een flink probleem.

Duidelijk :ok:
Ik was er niet van uit gegaan dat de trainer alleen met de hond, buiten het zicht van de baas, aan het werk zou zijn (zover ging mijn kennis van jachttraining dus niet :N: ). Als er dan zoiets gebeurt heb je inderdaad een probleem en kan je er helaas alleen achteraf maar over discussieren. Maar ja, dan is het kwaad al geschied :19: . Het lijkt me trouwens best moeilijk trainen omdat je zelf niet alles in de hand hebt en voor een groot deel maar moet vertrouwen op 'een vreemde'.
Klopt. :ok:
Je moet kunnen vertrouwen op de trainer.
In principe mag de trainer zich niet met de hond bemoeien tijdens een "verloren zoek" of welke andere opdracht dan ook.
Hij moet kijken wat er gebeurt en aan de hand daarvan eventueel een trainingsadvies uitbrengen.

Er zijn echter trainers en helpers die menen zich met de hond te moeten bemoeien.
Dat mag van mij als dat beperkt blijft tot een "prrrrrt" vanachter een struik als de hond niet diep genoeg gaat met zoeken.
Daarmee kan je de hond ver genoeg het bos in "trekken" om kans op succesvol vinden van een apport te kunnen verbeteren.
Vooral bij jonge nog lerende hondjes is dat best goed.

Maar voor de rest mag zo iemand niet aan de hond komen, niet naar hem kijken enz. Hij is niet meer dan een struik tussen de andere struiken :mrgreen: :wink:
Helaas zijn sommige mensen niet in de wieg gelegd als struik :mrgreen:
Het zou goed zijn als ze zich dat zouden realiseren en zich verre zouden houden van dergelijke trainingen.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zo zijdelings lees ik dit topic af en toe mee, maar de laatste update van Ita :eek: Wat kan ze al veel :eek: :N: Als ik dit zo lees mag ik wel 3 tandjes erbij zetten, bij de training van Fien en mij :smile:

Niet dat Fien en ik een jachttraining doen maar bij wijze van spreken :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Kaiou schreef:Gelukkig heb ik zo'n trainer, er is altijd dialoog en ik ben ontzettend blij met hem :ok:
kan je die eventjes voor ons klonen, please :F: ?
Ik ken er ook nog een paar, dus er zijn er wel :wink: :ok:
Inge O schreef:
ranetje schreef: Hij is niet meer dan een struik tussen de andere struiken :mrgreen: :wink:
een 'prrrrrt'-zeggende struik, huhhh :N: !
:mrgreen:
:smile: :smile: :mrgreen: :smile: :smile:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Tamara. schreef:Zo zijdelings lees ik dit topic af en toe mee, maar de laatste update van Ita :eek: Wat kan ze al veel :eek: :N: Als ik dit zo lees mag ik wel 3 tandjes erbij zetten, bij de training van Fien en mij :smile:

Nou hè (Ita) daar word je toch eng van :N: :mrgreen: . Zonder dollen; ik vind het heel erg knap wat Nettie in zo'n korte tijd bereikt heeft met Ita. En dat zonder dwang of enge middelen :ok: Als het eenmaal zover is dat ik er een pup bij krijg ga ik eens goed al die trainingsverslagen van haar doornemen :wink: . Ik moet zeggen dat mijn handen jeuken om ook aan de slag te gaan met een pup. Ik heb van en door Dante (vaak schade en schande :mrgreen: ) zoveel geleerd. Ben zo benieuwd hoe ik het er bij een volgende jachthond vanaf breng :denken: Ik zeg vaak dat Dante 'mijn broddellapje' is (aach, die arme ziel..) :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Tamara. schreef:Zo zijdelings lees ik dit topic af en toe mee, maar de laatste update van Ita :eek: Wat kan ze al veel :eek: :N: Als ik dit zo lees mag ik wel 3 tandjes erbij zetten, bij de training van Fien en mij :smile:

zal ik eens neerzetten wat crunch 'al' kan, dan voel je je vast al een stuk gelukkiger :mrgreen: .

crunch had strandtraining vandaag - ze is flagrant gezakt :boos: :mrgreen: .
En eh, wat waren de trainingsdoelen dan voor vandaag (strand)? De examen-eisen, zeg maar?
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”