Sietske* schreef:
Die instructeurs zijn niet goed bezig als ze jou eenzijdig hebben geïnformeerd, ze mogen jou wat mij betreft NIET informeren over medische zaken. Daar zijn ze namelijk niet voor opgeleid. Het enige advies wat ze in mijn ogen mogen geven is dat de cursist zijn dierenarts er over moet raadplegen.
Precies, en dat deden ze niet, en daar was ik boos over.
Tuurlijk kan een instructeur zijn mening hebben over castratie maar ik vind dat je als instructeur er altijd rekening mee moet houden dat een cursist je mening als waarheid beschouwt en dat is dus gevaarlijk als het gaat om zaken waar je niet echt kennis van hebt.
Het kan gelukkig ook anders!
De hondenclub waar ik nu bij train had gisteravond de afsluiting van de puppiecursus. Er werd een theorietest gedaan om te controleren of iedereen de basis een beetje had begrepen. Vervolgens werd een stukje verteld over castratie van de hond!
Met het advies dat als je wilde gaan castreren, dat het handig was om vast even contact op te nemen met de dierenarts en te bespreken wat het juiste tijdstip was.
Maar ik blijf het ook een verantwoording van de cursist vinden om aan het juiste adres aan te kloppen. Als mijn slager mij vertelt dat ik een verhoogde kans heb op baarmoederkanker en dat hij daar veel verstand van heeft omdat het in zijn familie ook veel is voorgekomen en dat het beste wat ik kan doen is mijn baarmoeder laten verwijderen, vlieg ik ook niet meteen naar mijn huisarts om het hele spul maar weg te laten halen. Want mijn slager heeft nmamelijk geen medische achtergrond evenmin als jouw instructeur.
Van een slager verwacht ik geen kennis op dat gebied, van een kynologenvereniging die zichzelf hoog aanslaat met een dierenarts als erelid verwacht ik dat er mensen zitten met veel ervaring op hondengebied, die zich over dat soort onderwerpen ook wel eens hebben laten informeren bij hun eigen dierenarts en dus in ieder geval weten dat er ook een andere kant aan zit.
Natuurlijk is het ook mijn eigen verantwoording om kennis op te doen, maar wanneer weet je dat je genoeg weet? Internet met een hondenforum was er nog niet, en de boeken in de bieb over honden hielden op bij plaatjes met rassen. Ik voelde me als leek veilig binnen die vereniging; hier zat ik dicht bij het vuur, hier kon ik met vragen terecht en als ze iets niet wisten zouden ze me vast wel doorverwijzen.
Al hadden ze me maar een hint gegeven dat het niet De Waarheid was maar Hun Mening.