Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

steriliseren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Chipper schreef:In een ander topic las ik bijvoorbeeld dat jij je honden Frontline geeft, ook als ze totaal geen vlooien hebben, want 'voorkomen is beter dan genezen'.... terwijl frontline wel belastend is voor de lever.

Jij hebt besloten dat jij je teef niet laat castreren, je hebt er over na gedacht en hebt de voor- en nadelen afgewogen, en bent tot een bepaalde conclusie gekomen, en dat is absoluut beter dan er helemaal niet over na te denken.
Ik ben zo iemand die besloten heeft om mijn teven te laten castreren, maar wanneer het niet nodig is geen gif te gebruiken zoals Frontline :mrgreen: Tot nu toe heb ik het nooit hoeven gebruiken voor Mo, ze is nu bijna twee en Dot een keertje vorig jaar, maar heb dit jaar tot nu toe geen enkele vlo bij haar gevonden. :smile1:

Ik heb in ieder geval tot nu toe nog geen spijt gehad dat ik ze heb laten castreren.

Roosje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

speedy-fien-doeke schreef: :pffff: Waar slaat dat nou weer op??? Het is bewezen dat een teef mammatumoren ontwikkelt als de baarmoeder "niets" te doen heeft....dus om de ontwikkeling van kanker te voorkomen laat ik inderdaad in mijn hond snijden. Ik ben een vreselijk mens dat ik mijn hond niet op 5 jarige leeftijd kwijt wil.....
dus alle niet gecastreerde teven krijgen mammatumoren.... :roll: raar dat ik er dan zo weinig ken en die zijn allemaal erg oud geworden.... :19:
ik wil mijn hond niet kwijt aan de narcose dus dat is al 1 van de redenen om het niet te doen.. 't is niet maar 'zo even een ingreepje' het is een erg ingrijpende ingreep waardoor je ook het karakter van de hond veranderd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chipper schreef:Bovendien denk ik dat een hond zijn slokdarm, maag, poten etc elke dag nodig heeft.
Als je niet met je hond wilt fokken héb je die eierstokken gewoon nooit nodig.
waarom zit het er dan.. het weghalen daarmee verander je ook het karakter van de hond en je gooit z'n hele hormoonhuishouding door de war...
Ik bedoel maar; je ent je honden - met een reden, maar je ent ze wel - met het oog op het VOORKOMEN van een ziekte, het is niet gezegd DAT het gebeurt maar het kan en daarom geef je het/ ben je verplicht om het te geven en dat is niet voor niets.
bij de meeste entingen is het gewoon omdat het moet...
In een ander topic las ik bijvoorbeeld dat jij je honden Frontline geeft, ook als ze totaal geen vlooien hebben, want 'voorkomen is beter dan genezen'.... terwijl frontline wel belastend is voor de lever.
oh ja... waar is dat bewezen dan? ja ik geef preventief frontline, maar daarmee snij ik niet in een gezond dier en verander z'n hormonen ook niet.
Jij hebt besloten dat jij je teef niet laat castreren, je hebt er over na gedacht en hebt de voor- en nadelen afgewogen, en bent tot een bepaalde conclusie gekomen, en dat is absoluut beter dan er helemaal niet over na te denken.
inderdaad en dat vind ik ook van iemand die het wel doet en erover nadenkt en niet alleen voor het 'gemak'. :ok:
Maar misschien krijgt jou teef ook ooit wel tumoren (ik hoop het echt niet voor je hoor), en misschien zit je op een goede dag wel net als ik met je herder in je armen te wachten op de dierenarts omdat de uitzaaiingen in haar kop er voor zorgen dat ze totaal de weg kwijt is, niet meer op kan staan en alleen nog maar ongecoördineerde bewegingen kan maken.
En misschien sta je daarna iets anders tegenover castratie bij teven.
Wie weet.
Nogmaals, ik wens het je absoluut niet toe, maar als je al het één en ander hebt meegemaakt op dat gebied dan ben je blij dat je je hond zo'n einde kan besparen.
ik hoop het zeker nooit maar dan ook nooit mee te maken... en ja misschien ga ik er dan wel anders over denken... maar misschien ook niet... wie weet...(ligt ook aan de leeftijd etc.)
Maar ik zie teveel nadelen aan castratie op dit moment...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby

Ongelezen bericht door cybert2 »

malinois schreef:
speedy-fien-doeke schreef: :pffff: Waar slaat dat nou weer op??? Het is bewezen dat een teef mammatumoren ontwikkelt als de baarmoeder "niets" te doen heeft....dus om de ontwikkeling van kanker te voorkomen laat ik inderdaad in mijn hond snijden. Ik ben een vreselijk mens dat ik mijn hond niet op 5 jarige leeftijd kwijt wil.....
dus alle niet gecastreerde teven krijgen mammatumoren.... :roll: raar dat ik er dan zo weinig ken en die zijn allemaal erg oud geworden.... :19:
ik wil mijn hond niet kwijt aan de narcose dus dat is al 1 van de redenen om het niet te doen.. 't is niet maar 'zo even een ingreepje' het is een erg ingrijpende ingreep waardoor je ook het karakter van de hond veranderd.
Ja joh, jij gelijk, ik rust :pffff: :pffff:
Groet, Janine
Roosje
Zeer actief

malinois schreef:waarom zit het er dan.. het weghalen daarmee verander je ook het karakter van de hond
Zowel Dot en Mo hun karakters zijn absoluut niet veranderd na de castratie en ik ken genoeg andere teven waar dit hetzelfde voor geld.

Je hebt recht op jouw mening, maar wat mij zo ontzettend irriteerd is dat je anderen geen enkele ruimte geeft om er anders over te denken.

Karakters veranderen gehaaid, er is een grote kans dat ze de pijp uitgaan tijdens de narcose enz. Je denkt waarschijnlijk als het maar genoeg keren van de daken geschreeuwd wordt het als waarheid beschouwd gaat worden, jouw waarheid.

Roosje
Afbeelding
cybert2
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 nepBasset Door, 1 Jack Russel Saar, en 1 Frans Bulldogje (met neusje) Abbby

Mijn teven zijn beslist niet anders geworden van hun sterilisatie (ik heb het dus niet over castratie in dit geval!!! Er zit dus nog wel wat...) en als je een goeie DA hebt let die gerust wel op de narcose. Fien is als laatste gesteriliseerd en door de DA aan de hartbewaking gelegd. Weinig tot geen risico dus.....
Groet, Janine
mademoiselle
Zeer actief

Ongelezen bericht door mademoiselle »

ik dacht dat steriliseren het hele zooitje eruit halen is en castreren de eileiders knoopje erin :denken:
mja ik zal maar niet meer denken rond deze tijd :mrgreen:
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

speedy-fien-doeke schreef:Mijn teven zijn beslist niet anders geworden van hun sterilisatie (ik heb het dus niet over castratie in dit geval!!! Er zit dus nog wel wat...) en als je een goeie DA hebt let die gerust wel op de narcose. Fien is als laatste gesteriliseerd en door de DA aan de hartbewaking gelegd. Weinig tot geen risico dus.....
Het is gewoon een feit dat narcose risico met zich meebrengt, net als bij mensen. Dat de DA oplet lijkt me logisch. En om nu te stellen dat als er een monitor (hartbewaking) gebruikt wordt, er geen risico op overlijden is, is wel heel erg naïef. De hond kan nog steeds bijv. een hartstilstand krijgen. Als hij dan aan de monitor ligt, is het fijn dat je dat kunt zien maar dat apparaat heeft geen genezende werking hoor.
ik dacht dat steriliseren het hele zooitje eruit halen is en castreren de eileiders knoopje erin
mja ik zal maar niet meer denken rond deze tijd
Bij sterilisatie wordt de eileider afgebonden en bij castratie worden de eierstokken (en eventueel de baarmoeder) verwijderd. :wink:
mademoiselle
Zeer actief

Ongelezen bericht door mademoiselle »

stefanie schreef:
ik dacht dat steriliseren het hele zooitje eruit halen is en castreren de eileiders knoopje erin
Bij sterilisatie wordt de eileider afgebonden en bij castratie worden de eierstokken (en eventueel de baarmoeder) verwijderd. :wink:
oh oke toch wel :ok: twas al laat he :19:
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Chipper schreef:Ik was echt boos dat niemand me daarop had gewezen, zeker de mensen van de hondenclub die alleen maar riepen dat als je geen loopse teef in huis wilde hebben je beter geen teef kon nemen.
Ik heb eigenlijk weinig trek om me in deze hele discussie te mengen want hij is naar mijn idee al zo vaak gevoerd, maar op bovenstaande uitspraak moet ik toch even reageren.

Waarom ben je van mening dat instructeurs op een hondenschool jou moeten waarschuwen dat je je teef moet laten castreren omdat ze anders gezondheidsrisico's loopt? Je gaat toch naar een hondenschool om ondersteuning te krijgen bij de opvoeding en / of training van je hond. Voor medisch advies kun je terecht bij je dierenarts, die heeft er voor gestudeerd. Jouw instructeur heeft (hopenlijk) gestudeerd om jou goed les te kunnen geven op het gebied van opvoeding / training.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat steeds meer instructeurs in de schoenen van de dierenarts willen gaan staan en dergelijke opmerkingen zoals hierboven bevorderen dat alleen maar. Je gaat aan de plaatstelijke slager ook geen medisch advies vragen voor jezelf, dus verwacht dat dan ook niet van je instructeur.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

mademoiselle schreef:
stefanie schreef:
oh oke toch wel :ok: twas al laat he :19:

:mrgreen:
Roosje
Zeer actief

stefanie schreef:
speedy-fien-doeke schreef:Mijn teven zijn beslist niet anders geworden van hun sterilisatie (ik heb het dus niet over castratie in dit geval!!! Er zit dus nog wel wat...) en als je een goeie DA hebt let die gerust wel op de narcose. Fien is als laatste gesteriliseerd en door de DA aan de hartbewaking gelegd. Weinig tot geen risico dus.....
Het is gewoon een feit dat narcose risico met zich meebrengt, net als bij mensen. Dat de DA oplet lijkt me logisch. En om nu te stellen dat als er een monitor (hartbewaking) gebruikt wordt, er geen risico op overlijden is, is wel heel erg naïef. De hond kan nog steeds bijv. een hartstilstand krijgen. Als hij dan aan de monitor ligt, is het fijn dat je dat kunt zien maar dat apparaat heeft geen genezende werking hoor.
Ik zit nu 4 jaar op verschillende forums o.a twee Franse Bulldog forums. Franse Bulldoggen zijn een risico group qua narcose. In die 4 jaar van al die Bulletjes die een operatie hebben moeten ondergaan hebben ik van geen een gehoord dat die overleed of misging tijdens de operatie. In het verleden kon het nog wel eens gebeuren maar tegenwoordig zijn de technieken van narcose en opereren zo ontzettend verbeterd, dat wij Bullen eigenaren ons nu ook hier niet meer echt zorgen over hoeven te maken.

Roosje
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Roosje schreef:
stefanie schreef:
Ik zit nu 4 jaar op verschillende forums o.a twee Franse Bulldog forums. Franse Bulldoggen zijn een risico group qua narcose. In die 4 jaar van al die Bulletjes die een operatie hebben moeten ondergaan hebben ik van geen een gehoord dat die overleed of misging tijdens de operatie. In het verleden kon het nog wel eens gebeuren maar tegenwoordig zijn de technieken van narcose en opereren zo ontzettend verbeterd, dat wij Bullen eigenaren ons nu ook hier niet meer echt zorgen over hoeven te maken.

Roosje
Dat klopt Roosje, maar ik ga als Tirsa weer onder narcose zou moeten wel naar een dierenarts die voor een gasnarcorse kan zorgen en alle daarbij behorende apparatuur heeft, i.p.v. een narcose d.m.v. een injectie. Daar zou ik me toch echt ongeruster bij voelen.
Roosje
Zeer actief

Neeltje schreef:Dat klopt Roosje, maar ik ga als Tirsa weer onder narcose zou moeten wel naar een dierenarts die voor een gasnarcorse kan zorgen en alle daarbij behorende apparatuur heeft, i.p.v. een narcose d.m.v. een injectie. Daar zou ik me toch echt ongeruster bij voelen.
Onze dierenarts werkt met die gasnarcose, die vertelde dat hij het direct aan kon passen wanneer het nodig blijkt te zijn tijdens de operatie en dat ze ook zo weer bij zijn.

Roosje
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:Je hebt recht op jouw mening, maar wat mij zo ontzettend irriteerd is dat je anderen geen enkele ruimte geeft om er anders over te denken.

Karakters veranderen gehaaid, er is een grote kans dat ze de pijp uitgaan tijdens de narcose enz. Je denkt waarschijnlijk als het maar genoeg keren van de daken geschreeuwd wordt het als waarheid beschouwd gaat worden, jouw waarheid.

Roosje
zou je toch eens beter moeten gaan lezen.. ook vorige discussies... overal staat MIJN mening + reden en ik snap dat als je het meegemaakt hebt dat je hond overlijdt of ziek wordt ten gevolge ervan dat je daar anders over denkt/gaat denken.... maar dat is nog geen reden om het maar als simpel ingreepje te gaan beschouwen en dat wordt nog steeds gedaan... even de teef laten 'helpen' :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

speedy-fien-doeke schreef:Weinig tot geen risico dus.....
een operatie die geen risico heeft.... :denken: ik zou me er toch eens wat meer in verdiepen als ik jou was....
ik hoop dat het je nooit gebeurd, maar ook dan piep je wel anders.. en zeg je waarschijnlijk .. had ik het maar nooit gedaan....
Afbeelding
akita
Actief

Ongelezen bericht door akita »

ik heb mijn teefje vrijdag laten helpen. ik denk dat ik een paar pagina's terug mijn mening had gegeven daarover. ben blij dat ze geholpen is. haar baarmoeder was niet goed bloederig en poreus. dus is die verwijderd. inclusief de eierstokken. wat ik nu wel merk aan mijn hond is dat ze heel anders ze ze eet veel meer en goed ook. dus voor mij is het positief uitgevallen. ja ik weet het is kort geleden maar ben wel blij dat ik het gedaan heb. baarmoederontsteking is niet leuk :jank:
IK HEB 3 ECHTE KANJERS CJ SHEILA EN KYRA
malinois
Zeer actief
Contacteer:

akita schreef:ik heb mijn teefje vrijdag laten helpen. ik denk dat ik een paar pagina's terug mijn mening had gegeven daarover. ben blij dat ze geholpen is. haar baarmoeder was niet goed bloederig en poreus. dus is die verwijderd. inclusief de eierstokken. wat ik nu wel merk aan mijn hond is dat ze heel anders ze ze eet veel meer en goed ook. dus voor mij is het positief uitgevallen. ja ik weet het is kort geleden maar ben wel blij dat ik het gedaan heb. baarmoederontsteking is niet leuk :jank:
zeker maar dat zou bij mij ook onder een medische reden vallen en ik zou dus exact hetzelfde doen :ok:
Afbeelding
Roosje
Zeer actief

malinois schreef:
Roosje schreef:Je hebt recht op jouw mening, maar wat mij zo ontzettend irriteerd is dat je anderen geen enkele ruimte geeft om er anders over te denken.

Roosje
zou je toch eens beter moeten gaan lezen.. ook vorige discussies... overal staat MIJN mening + reden en ik snap dat als je het meegemaakt hebt dat je hond overlijdt of ziek wordt ten gevolge ervan dat je daar anders over denkt/gaat denken.... maar dat is nog geen reden om het maar als simpel ingreepje te gaan beschouwen en dat wordt nog steeds gedaan... even de teef laten 'helpen' :roll:
Ik weet zeker dat de meeste hier het niet als een simpel ingreepje zien.

Ik doel op dit soort opmerkingen: Ik vind ze erg kort door de bocht
-Een teef kan overal kanker krijgen, dan zou je haar helemaal leeg moeten halen dan kun je het voorkomen...

-ja da's lekker makkelijk praten... natuurlijk wil een dierenarts zo snel mogelijk je hond castreren... leverd genoeg geld op

-ooit bij nagedacht dat een dierenarts hier geld mee verdient....

-inderdaad... maar dan kun je beter meteen je hele hond leeghalen want overal kunnen ze kanker krijgen of een andere ziekte

-e handeld niet in het belang van de hond want voor hetzelfde geldt ligt die hond dood op de operatietafel... er wordt wel erg makkelijk over de narcose heen gestapt....
Ja ik vind het zeker dierenartspraatjes... 9 van de 10 dierenartsen zeggen als je met je puppyteefje voor de pupenting komt: en... wanneer wordt ze gesteriliseerd?.. sorry hoor dat heeft echt niets met de gezondheid van de hond te maken maar met de portomonaie van de DA....

-Als je geen risico's met je honden wil hebben qua gezondheid moet je maar geen hond nemen... ipv hem/haar helemaal leeg te snijden.

-zeker, maar als ze kanker heeft in z'n poot, in z'n slokdarm, in z'n maag ik noem maar wat had je dat dan ook maar weg moeten halen uit voorzorg? Nee dus... ik hou niet van snijden in een gezond dier. Moeten we alle vrouwen ook maar bij voorbaat laten steriliseren die geen kinderen willen?

-waarom zit het er dan.. het weghalen daarmee verander je ook het karakter van de hond en je gooit z'n hele hormoonhuishouding door de war...
Er is ook een andere kant van het verhaal en daar wordt overheen gewalst
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Roosje schreef:Ik weet zeker dat de meeste hier het niet als een simpel ingreepje zien.

Ik doel op dit soort opmerkingen: Ik vind ze erg kort door de bocht
-Een teef kan overal kanker krijgen, dan zou je haar helemaal leeg moeten halen dan kun je het voorkomen...

-ja da's lekker makkelijk praten... natuurlijk wil een dierenarts zo snel mogelijk je hond castreren... leverd genoeg geld op

-ooit bij nagedacht dat een dierenarts hier geld mee verdient....

-inderdaad... maar dan kun je beter meteen je hele hond leeghalen want overal kunnen ze kanker krijgen of een andere ziekte

-e handeld niet in het belang van de hond want voor hetzelfde geldt ligt die hond dood op de operatietafel... er wordt wel erg makkelijk over de narcose heen gestapt....
Ja ik vind het zeker dierenartspraatjes... 9 van de 10 dierenartsen zeggen als je met je puppyteefje voor de pupenting komt: en... wanneer wordt ze gesteriliseerd?.. sorry hoor dat heeft echt niets met de gezondheid van de hond te maken maar met de portomonaie van de DA....

-Als je geen risico's met je honden wil hebben qua gezondheid moet je maar geen hond nemen... ipv hem/haar helemaal leeg te snijden.

-zeker, maar als ze kanker heeft in z'n poot, in z'n slokdarm, in z'n maag ik noem maar wat had je dat dan ook maar weg moeten halen uit voorzorg? Nee dus... ik hou niet van snijden in een gezond dier. Moeten we alle vrouwen ook maar bij voorbaat laten steriliseren die geen kinderen willen?

-waarom zit het er dan.. het weghalen daarmee verander je ook het karakter van de hond en je gooit z'n hele hormoonhuishouding door de war...
Er is ook een andere kant van het verhaal en daar wordt overheen gewalst
nee hoor dat is mijn mening!
je leest alleen maar zo snel mogelijk alles eruit.. dan voorkom je alles...
waarom? Als het nou bij 1 op 2 teven voorkwam.. maar dat is bij lange na niet zo...
en nee het is niet hetzelfde als enten.. daarmee snij je niet in een gezond dier. En enten kun je mee stoppen als je dat wil, castratie is onomkeerbaar... maar iedereen moet doen wat hem het beste lijkt.
Afbeelding
Chipper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Chipper »

Sietske* schreef:

Waarom ben je van mening dat instructeurs op een hondenschool jou moeten waarschuwen dat je je teef moet laten castreren omdat ze anders gezondheidsrisico's loopt? Je gaat toch naar een hondenschool om ondersteuning te krijgen bij de opvoeding en / of training van je hond. Voor medisch advies kun je terecht bij je dierenarts, die heeft er voor gestudeerd. Jouw instructeur heeft (hopenlijk) gestudeerd om jou goed les te kunnen geven op het gebied van opvoeding / training.

Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat steeds meer instructeurs in de schoenen van de dierenarts willen gaan staan en dergelijke opmerkingen zoals hierboven bevorderen dat alleen maar. Je gaat aan de plaatstelijke slager ook geen medisch advies vragen voor jezelf, dus verwacht dat dan ook niet van je instructeur.
Weet je, als je met je eerste hondje begint en je meld je bij een grote kynologenvereniging met een dierenarts als erelid en erkende fokkers als trainers, dan ga je er als leek toch vanuit dat daar voldoende kennis aanwezig en ga je er automatisch vanuit dat je van deze mensen wat op kan steken.
Als die trainers dan geen goed woord over hebben voor mensen die hun hond laten castreren en die mensen zien als watjes en niet geschikt om een hond te hebben, wat doe je dan als leek die open staat voor kennis?
Juist, dan ga je er van uit dat het klopt, en pieker je er niet over om je hond te laten castreren.
En waarom zou je dat dan nog aan je eigen dierenarts moeten vragen?
Je bent dan toch al overtuigd?
Tenslotte zijn dit allemaal mensen 'van de praktijk', dus die zullen het wel weten met al hun hondenervaring.

Een instructeur hoeft mij dus niet medisch te informeren!
Maar ik verwacht wel van een hondenclub dat ze een eerlijk, niet-eenzijdig beeld schetsen, dat mij eerlijk wordt verteld dat aan beide kanten risico's kleven, zodat ik in ieder geval begrijp dat ik er eens met mijn dierenarts over moet praten, en vervolgens zelf een mening kan vormen.
Chipper
Vaste gebruiker

malinois schreef:
waarom? Als het nou bij 1 op 2 teven voorkwam.. maar dat is bij lange na niet zo...
en nee het is niet hetzelfde als enten.. daarmee snij je niet in een gezond dier. En enten kun je mee stoppen als je dat wil, castratie is onomkeerbaar... maar iedereen moet doen wat hem het beste lijkt.
Het komt niet bij 1 op de 2 teven voor, maar wel bij 26%, dat is 1 op 4.
Ik snap dat je liever niet snijdt in een gezond dier, maar mijn doel is wel om mijn gezonde dier gezond te houden.
Ik weeg het risico van een operatie af tegen de gevolgen van het niet opereren, voor mij slaat de weegschaal naar de ene kant door, en voor jou naar de andere.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Tja..........Zara wordt volgende mnd dus ook gesteriliseerd.

Maar is er iemand hier die het op de nieuwe manier heeft laten doen, dwz laparascopisch (zal het wel verkeerd schrijven)
Ik heb gelezen dat het maar op twee plaatsen in Nederland kan, Utrecht en Naaldwijk.
Het schijnt in 20 min. klaar te zijn, ze mogen direkt weer lopen springen en spelen en hebben geen napijn.

Zou dat nou waar zijn, vraag ik me af :19:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Chipper schreef:
malinois schreef:
Ik snap dat je liever niet snijdt in een gezond dier, maar mijn doel is wel om mijn gezonde dier gezond te houden.
Ik weeg het risico van een operatie af tegen de gevolgen van het niet opereren, voor mij slaat de weegschaal naar de ene kant door, en voor jou naar de andere.
25% van alle tumoren bij de hond betreft Melkklierkanker. Melkklierkanker komt voor bij niet gecastreerde teven en 40% daarvan is kwaadaardig.
Die 26 % waar jij aan refereert, betreft teven die pas na de 2e loopsheid gecastreerd worden. Daarvan is 40% van de melklierkanker een kwaadaardige vorm.
Veelal zie je melkklierkanker pas rond de leeftijd van 8 jaar, als het al optreedt en dan nog is 60% goedaardig en kan geen kwaad voor de hond.

Dus niet 1 op 4 honden maar 40% van 26% van een kwart van de populatie die een tumor ontwikkelt.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

bulletjebe schreef:
Chipper schreef:
malinois schreef:
25% van alle tumoren bij de hond betreft Melkklierkanker. Melkklierkanker komt voor bij niet gecastreerde teven en 40% daarvan is kwaadaardig.
Die 26 % waar jij aan refereert, betreft teven die pas na de 2e loopsheid gecastreerd worden. Daarvan is 40% van de melklierkanker een kwaadaardige vorm.
Veelal zie je melkklierkanker pas rond de leeftijd van 8 jaar, als het al optreedt en dan nog is 60% goedaardig en kan geen kwaad voor de hond.

Dus niet 1 op 4 honden maar 40% van 26% van een kwart van de populatie die een tumor ontwikkelt.
Waar kan ik dat lezen??
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

http://www.dierenkliniekputten.nl/pages ... 6_0_13_0_C

Kijk bij : De voordelen:

1) de reductie op mamatumoren
cybert2
Zeer actief

malinois schreef:
speedy-fien-doeke schreef:Weinig tot geen risico dus.....
een operatie die geen risico heeft.... :denken: ik zou me er toch eens wat meer in verdiepen als ik jou was....
ik hoop dat het je nooit gebeurd, maar ook dan piep je wel anders.. en zeg je waarschijnlijk .. had ik het maar nooit gedaan....
Wat dacht je van achtergebleven operatiemateriaal? Is ons gebeurd. Maar dat dat kan gebeuren wil niet zeggen dat ik m'n hond nooit meer voor een operatie breng.....
Groet, Janine
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Chipper schreef:
Sietske* schreef:

Weet je, als je met je eerste hondje begint en je meld je bij een grote kynologenvereniging met een dierenarts als erelid en erkende fokkers als trainers, dan ga je er als leek toch vanuit dat daar voldoende kennis aanwezig en ga je er automatisch vanuit dat je van deze mensen wat op kan steken.
Als die trainers dan geen goed woord over hebben voor mensen die hun hond laten castreren en die mensen zien als watjes en niet geschikt om een hond te hebben, wat doe je dan als leek die open staat voor kennis?
Juist, dan ga je er van uit dat het klopt, en pieker je er niet over om je hond te laten castreren.
En waarom zou je dat dan nog aan je eigen dierenarts moeten vragen?
Je bent dan toch al overtuigd?
Tenslotte zijn dit allemaal mensen 'van de praktijk', dus die zullen het wel weten met al hun hondenervaring.

Een instructeur hoeft mij dus niet medisch te informeren!
Maar ik verwacht wel van een hondenclub dat ze een eerlijk, niet-eenzijdig beeld schetsen, dat mij eerlijk wordt verteld dat aan beide kanten risico's kleven, zodat ik in ieder geval begrijp dat ik er eens met mijn dierenarts over moet praten, en vervolgens zelf een mening kan vormen.
Die instructeurs zijn niet goed bezig als ze jou eenzijdig hebben geïnformeerd, ze mogen jou wat mij betreft NIET informeren over medische zaken. Daar zijn ze namelijk niet voor opgeleid. Het enige advies wat ze in mijn ogen mogen geven is dat de cursist zijn dierenarts er over moet raadplegen.
Tuurlijk kan een instructeur zijn mening hebben over castratie maar ik vind dat je als instructeur er altijd rekening mee moet houden dat een cursist je mening als waarheid beschouwt en dat is dus gevaarlijk als het gaat om zaken waar je niet echt kennis van hebt.

Maar ik blijf het ook een verantwoording van de cursist vinden om aan het juiste adres aan te kloppen. Als mijn slager mij vertelt dat ik een verhoogde kans heb op baarmoederkanker en dat hij daar veel verstand van heeft omdat het in zijn familie ook veel is voorgekomen en dat het beste wat ik kan doen is mijn baarmoeder laten verwijderen, vlieg ik ook niet meteen naar mijn huisarts om het hele spul maar weg te laten halen. Want mijn slager heeft nmamelijk geen medische achtergrond evenmin als jouw instructeur.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Chipper
Vaste gebruiker

Sietske* schreef:

Die instructeurs zijn niet goed bezig als ze jou eenzijdig hebben geïnformeerd, ze mogen jou wat mij betreft NIET informeren over medische zaken. Daar zijn ze namelijk niet voor opgeleid. Het enige advies wat ze in mijn ogen mogen geven is dat de cursist zijn dierenarts er over moet raadplegen.
Precies, en dat deden ze niet, en daar was ik boos over.
Tuurlijk kan een instructeur zijn mening hebben over castratie maar ik vind dat je als instructeur er altijd rekening mee moet houden dat een cursist je mening als waarheid beschouwt en dat is dus gevaarlijk als het gaat om zaken waar je niet echt kennis van hebt.
Het kan gelukkig ook anders!
De hondenclub waar ik nu bij train had gisteravond de afsluiting van de puppiecursus. Er werd een theorietest gedaan om te controleren of iedereen de basis een beetje had begrepen. Vervolgens werd een stukje verteld over castratie van de hond!
Met het advies dat als je wilde gaan castreren, dat het handig was om vast even contact op te nemen met de dierenarts en te bespreken wat het juiste tijdstip was.
Maar ik blijf het ook een verantwoording van de cursist vinden om aan het juiste adres aan te kloppen. Als mijn slager mij vertelt dat ik een verhoogde kans heb op baarmoederkanker en dat hij daar veel verstand van heeft omdat het in zijn familie ook veel is voorgekomen en dat het beste wat ik kan doen is mijn baarmoeder laten verwijderen, vlieg ik ook niet meteen naar mijn huisarts om het hele spul maar weg te laten halen. Want mijn slager heeft nmamelijk geen medische achtergrond evenmin als jouw instructeur.
Van een slager verwacht ik geen kennis op dat gebied, van een kynologenvereniging die zichzelf hoog aanslaat met een dierenarts als erelid verwacht ik dat er mensen zitten met veel ervaring op hondengebied, die zich over dat soort onderwerpen ook wel eens hebben laten informeren bij hun eigen dierenarts en dus in ieder geval weten dat er ook een andere kant aan zit.
Natuurlijk is het ook mijn eigen verantwoording om kennis op te doen, maar wanneer weet je dat je genoeg weet? Internet met een hondenforum was er nog niet, en de boeken in de bieb over honden hielden op bij plaatjes met rassen. Ik voelde me als leek veilig binnen die vereniging; hier zat ik dicht bij het vuur, hier kon ik met vragen terecht en als ze iets niet wisten zouden ze me vast wel doorverwijzen.
Al hadden ze me maar een hint gegeven dat het niet De Waarheid was maar Hun Mening.
Chipper
Vaste gebruiker

bulletjebe schreef:http://www.dierenkliniekputten.nl/pages ... 6_0_13_0_C

Kijk bij : De voordelen:

1) de reductie op mamatumoren
Volgens mij staat er: Na de eerste loopsheid is de kans dat een teef melkklierkanker krijgt 8%, na de tweede loopsheid is de kans al 26%.
Leuke site trouwens! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”