Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wordt een hond slomer van castreren/steriliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Martijn schreef:Ik krijg hier af en toe het gevoel dat ik tegen imbecielen aan het praten ben.
Alsof jij de Godfather van het forum bent, de enige verstandige hier :roll: .

Mijn reu is ook gecastreerd. Ik erken alle veranderingen. Hij is wat dikker geworden, wat gemoedelijker (gelukkig, want hij is super irritant met andere honden), rustiger noem maar op. Hij was op en top reu en stond te piepen bij de deur als er een teef uit de buurt loops was. Hij ging zwerven en vrat helemaal niks.
Is hij nu een schaduw van wat hij ooit geweest was? Nee.
Het is maar wat je in een hond zoekt. Ik heb liever een wat meer gemoedelijke rustige reu, dan zo'n opgefokte hormoonbaal die alles verkracht wat hij tegenkomt (Tarzan heeft zelfs het konijn verkracht, en de kat). Hij zat helemaal in de stress en dat is gewoon zielig.

Zoals hij nu is kan er veel beter met hem om worden gegaan en ik zie hem niet lijden onder zijn castratie.
Ik ben niks geen dierenbeul.. dat zoiets beweerd durft te worden zeg. Ga toch lekker heen.
Groetjes Rob
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tarz schreef:
Martijn schreef:Ik krijg hier af en toe het gevoel dat ik tegen imbecielen aan het praten ben.
Alsof jij de Godfather van het forum bent, de enige verstandige hier :roll: .

Mijn reu is ook gecastreerd. Ik erken alle veranderingen. Hij is wat dikker geworden, wat gemoedelijker (gelukkig, want hij is super irritant met andere honden), rustiger noem maar op. Hij was op en top reu en stond te piepen bij de deur als er een teef uit de buurt loops was. Hij ging zwerven en vrat helemaal niks.
Is hij nu een schaduw van wat hij ooit geweest was? Nee.
Het is maar wat je in een hond zoekt. Ik heb liever een wat meer gemoedelijke rustige reu, dan zo'n opgefokte hormoonbaal die alles verkracht wat hij tegenkomt (Tarzan heeft zelfs het konijn verkracht, en de kat). Hij zat helemaal in de stress en dat is gewoon zielig.

Zoals hij nu is kan er veel beter met hem om worden gegaan en ik zie hem niet lijden onder zijn castratie.
Ik ben niks geen dierenbeul.. dat zoiets beweerd durft te worden zeg. Ga toch lekker heen.
Sorry Rob, ik heb je erg vaak horen klagen over Tarzans gedrag. Hij was sloom, Nina valt hem aan, hij werd snel te dik etc. Dat heeft echt met zijn castratie te maken. Ik meen zelfs dat je hem wilde herplaatsen omdat Nina niet normaal op hem reageert en hij alleen nog als een schim door het huis liep. Die weerloze zwakte komt denk ik echt door de castratie en dus is daarmee zijn omgang in de roedel dus verknald.

Je bent geen dierenbeul maar ik neem aan dat je nu niet zonder reden je volgende reu zal castreren toch?
Afbeelding
Tarz
Zeer actief

Een reu wordt bij mij niet zo snel gecasteerd nee. Het was eigenlijk alleen om de reden dat ik Nina niet zou stereliseren (wat ik dus later wel heb laten doen), omdat ik hem niet met een loopse teef op wilde zadelen.
Of Nina hem bijt omdat hij gecastreerd is weet ik niet. Nina heeft gewoon de pik op kleine hondjes, vooral als ze er niet van weg kan. Ik denk dat zij sowieso nooit de leiding zou geven aan een kleine hond.
Tarz loopt niet als een schim door het huis. Hij moet oppassen dat hij niet op zijn donder krijgt en het is niet bewezen dat dat komt door de castratie.
Nina valt Tarzan al aan vanaf dat ze 14 weken was en toen was hij nog niet gecastreerd (dat kwam pas een paar maanden daarna).

Hij is wat dikker geworden, maar persoonlijk vind ik dat geen ramp. Hij kan naast de fiets rennen voor een redelijk groot stuk, en hij loopt wandelingen van tig kilometer mee, zonder moeite.
Dus nee, ik zie niet zo snel een probleem met castratie.

Als ik ooit een reu in huis zou halen zou hij van mij niet perse gecastreerd hoeven te worden. Ik vind het niet echt een potje, een reu met niks hangen :mrgreen: , en ik vind dat een reu nog tegen andere reuen op moet kunnen. Maar dat is het dan ook, verder zou ik er geen problemen mee hebben.
En ik vind Tarz nou niet bepaald zielig te noemen.
Groetjes Rob
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wij hebben Moritz dus laten castreren omdat we echt geen andere oplossing zagen ivm de aankomende loopsheid van Kaya.
Kaya mocht destijds niet geopereerd worden (vanwege, achteraf gezien totaal foute diagnoses) en Moritz kon ik nergens anders onderbrengen. Ook was dit niet echt een optie vanwege zijn enorme angsten.

Ja, we hebben hem laten castreren..... en ik vraag me nog bijna dagelijks af of Moritz wat weerbaarder was geweest als we dit niet gedaan hadden. Niet weerbaar tegenover andere honden, want daar is hij grandioos mee. Maar wat zelfverzekerder in zijn totale houding bedoel ik.

Spijt? ja, absoluut! Maar ook nog steeds achteraf gezien, had ik geen andere oplossing geweten :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
Tarz schreef: Het is maar wat je in een hond zoekt. Ik heb liever een wat meer gemoedelijke rustige reu, dan zo'n opgefokte hormoonbaal die alles verkracht wat hij tegenkomt (Tarzan heeft zelfs het konijn verkracht, en de kat). Hij zat helemaal in de stress en dat is gewoon zielig.
Zoals al eerder gezegd is een hond die dat soort dingen doet een opgefokt zielepootje dat eerder stress dan sexdrive kwijt moet.
Ongecontroleerd rijden op konijnen heeft niets met ballen te maken.
Zat teven die dat ook doen.

Maar wat er weer eens uitsteekt is dat je je bericht neer laat komen op de opmerking dat JIJ liever een gemoedelijke rustige hebt. Nu zijn er ineens wel weer gedragsverschillen maar als je die gedragsverschillen als tegenargument gebruikt bestaan ze ineens niet meer. Achterlijk gelul.

Dat je vervolgens een borderkruizing in huis haalt en herhaaldelijk op tarzab zit te zeueren dat je hem eigenlijk helemaal niet zo leuk en nogal sloom vindt vergeet je voor het gemak maar even.

Mensen gaan ver om een castratie recht te lullen.

Weet je wat? Jullie weten zelf prima dat het zo fout als maar kan is.
Als jullie zonodig kapotgesneden zombies in huis moeten hebben omdat je een reu hebt terwijl je een teef had moeten nemen en hem vervolgens niet goed hebt kunnen opvoeden dan doen jullie maar net alsof het prima is zo. Zolang je met je takken van mijn hond blijft zal het me een rotzorg zijn. Je snijdt maar een eind weg. Alleen mag ik dan vragen dat ik jullie voortaan niet meer hoor in topics over wat wel en niet zielig is?
ben het niet vaak met je eens... maar ik heb hier niets aan toe te voegen! :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tarz
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoals al eerder gezegd is een hond die dat soort dingen doet een opgefokt zielepootje dat eerder stress dan sexdrive kwijt moet.
En daar wil jij mee zeggen dat Tarzan een stesskip was? Je kent die hele hond niet eens dus waar praat je over.
Dat is dus de grootste onzin want het is algemeen bekend dat veel reuen op vanalles beginnen te rijden. Dat hoor je bijna nooit van teven.
Maar wat er weer eens uitsteekt is dat je je bericht neer laat komen op de opmerking dat JIJ liever een gemoedelijke rustige hebt. Nu zijn er ineens wel weer gedragsverschillen maar als je die gedragsverschillen als tegenargument gebruikt bestaan ze ineens niet meer. Achterlijk gelul.
Wat loop je nou weer te zeuren man. Als ik liever een rustige Maltezer die zonder stress en gedoe door het leven moet, dan zorg ik daar voor. Zal mij een worst wezen wat ik daar allemaal bij haal. Ga lekker iemand anders gedrag analiseren.
Dat je vervolgens een borderkruizing in huis haalt en herhaaldelijk op tarzab zit te zeueren dat je hem eigenlijk helemaal niet zo leuk en nogal sloom vindt vergeet je voor het gemak maar even.
Waar slaat dit op als ik vragen mag? Ik vind Tarzan wel heel erg leuk anders had ik hem nooit in huis gehaalt en anders had hij hier nooit gewoond. Het is gewoon zo dat ik een betere band met die 'borderkruising' heb (het beest heeft ook een naam) en dat Tarzan gek is op mijn ouders. Als jij niet kan bevatten dat ik dan een andere band heb met Nina dan met Tarzan ben je gewoon dom.

lleen mag ik dan vragen dat ik jullie voortaan niet meer hoor in topics over wat wel en niet zielig is?
Ik laat je stukje over kapotgesneden zombies maar even achterwege want je zal jezelf wel op je borst slaan over je zogenaamd zo geweldige uitspraken. Het is pure onzin wat je roept Martijn.
Door castratie veranderd je hond ja, maar het is een persoonlijke mening of je dat negatief of positief vindt.
In het geval van Tarzie vond ik het positief. Hij lijdt niet en heeft een perfect leven en mis helemaal niks.
Groetjes Rob
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tarz schreef:
Martijn schreef:
En daar wil jij mee zeggen dat Tarzan een stesskip was? Je kent die hele hond niet eens dus waar praat je over.
Dat is dus de grootste onzin want het is algemeen bekend dat veel reuen op vanalles beginnen te rijden. Dat hoor je bijna nooit van teven.
Wat loop je nou weer te zeuren man. Als ik liever een rustige Maltezer die zonder stress en gedoe door het leven moet, dan zorg ik daar voor. Zal mij een worst wezen wat ik daar allemaal bij haal. Ga lekker iemand anders gedrag analiseren.
Waar slaat dit op als ik vragen mag? Ik vind Tarzan wel heel erg leuk anders had ik hem nooit in huis gehaalt en anders had hij hier nooit gewoond. Het is gewoon zo dat ik een betere band met die 'borderkruising' heb (het beest heeft ook een naam) en dat Tarzan gek is op mijn ouders. Als jij niet kan bevatten dat ik dan een andere band heb met Nina dan met Tarzan ben je gewoon dom.

lleen mag ik dan vragen dat ik jullie voortaan niet meer hoor in topics over wat wel en niet zielig is?
Ik laat je stukje over kapotgesneden zombies maar even achterwege want je zal jezelf wel op je borst slaan over ja zogenaamd zo geweldige uitspraken. Het is pure onzin wat je roept Martijn.
Door castratie veranderd je hond ja, maar het is een persoonlijke mening of je dat negatief of positief vind.
In het geval van Tarzie vond ik het positief. Hij lijdt niet en heeft een perfect leven en mis helemaal niks.
De enigste aan wie je verantwoording hoeft af te leggen waarom je je hond hebt laten castreren, is aan jezelf. En de rest van de wereld heeft er helemaal niets mee te maken.
Tarz
Zeer actief

Neeltje schreef: De enigste aan wie je verantwoording hoeft af te leggen waarom je je hond hebt laten castreren, is aan jezelf. En de rest van de wereld heeft er helemaal niets mee te maken.
Dat vind ik dus ook. Maar mensen die het als 'mishandeling' beschouwen niet.
Groetjes Rob
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tarz schreef:
Neeltje schreef: De enigste aan wie je verantwoording hoeft af te leggen waarom je je hond hebt laten castreren, is aan jezelf. En de rest van de wereld heeft er helemaal niets mee te maken.
Dat vind ik dus ook. Maar mensen die het als 'mishandeling' beschouwen niet.
ja maar dat is toch ook een mening?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tarz
Zeer actief

malinois schreef: ja maar dat is toch ook een mening?
Ik beweer niets anders.
Alleen vind ik het jammer dat er niet verder word gekeken dan een theorie.
Groetjes Rob
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Alleen mag ik dan vragen dat ik jullie voortaan niet meer hoor in topics over wat wel en niet zielig is?
Tuurlijk mag je dat vragen.
Mijn antwoord is nee.
Laatst gewijzigd door marian* op 30 nov 2007 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
laeken
Zeer actief

Teven rijden op alles als ze gestressed of gefrustreerd zijn, echt.

Verder wordt de mening van mensen die ertegen zijn ook voor geen meter gerespecteerd enhet lijkt me logisch dat je tegen het opereren en snijden in een hond mag zijn. Logischer dan dat je daarvoor bent eigenlijk.

Maargoed, ik ben er ook tegen. Het is zonde en jammer van de hond die het ooit was.
Afbeelding
hendrika
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door hendrika »

Hoi, :zwaai:
Teven rijden op alles als ze gestressed of gefrustreerd zijn, echt.
Dit is echt de eerste keer dat ik dit leest. Ik heb 2x een Newfoundlander teef gehad. Zoals je ondertussen wel weet. Zij hebben beiden erg gepuberd. Maar ergens op rijden ho maar! Nooit meegemaakt. Nog even terug te komen op dat puberen. Mijn 2e Newfy heeft tot dat ze 3 jaar was gepuberd. Ze was ontzettend dominand. Ze woog 53 kilo. Kan je het je voorstellen. Wie liet wie uit. Als er een andere hond in de buurt was, was ik blij dat er een boom of paal in de buurt stond. Dan greep ik die meteen vast. :oops: Ik weeg n.l. 55 kilo. Daar was geen land mee te bezeilen. Echt je kroot ging er van uit. Dus voor het puberen hebben wij Sammy niet laten helpen. De stichting waar Sam vandaan komt worden ze niet bij voorbaat geholpen. Zo word je hier toch nog iets wijzer. Als ik het goed begrijp worden Podenco's dus wel geholpen voor dat ze naar Nederland komen. Groetjes Ria
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Slap gelul. Alle andere vormen van mishandeling worden ook besproken. Dan roep je ook niet dat het de zaak van de eigenaar is.
ach joh, zij doet de hond meteen weg als hij zou bijten... dus laat haar toch lullen :?
Afbeelding
Tarz
Zeer actief

Martijn schreef:
Het staat nota bene in je eigen bericht, sukkel.
Nee daar staat dat hij gestressed werd van alle loopse teven uit de buurt. Niet dat hij van zichzelf een stesskip is want dat is hij niet. Het is altijd al een kalme hond geweest.

Het gaat er om dat je het voor je eigen gemak hebt laten doen. Zeg dat dan als je een kerel bent. In plaats van dat gewauwel dat het beter voor een hond is om hem bij te snoeien.
Ik geef niks toe omdat er niks toe te geven valt. Wij zaten destijds met het probleem en hebben advies gevraagd aan onze dierenarts. Die zei dat ik hem moest laten castreren en ik wist met mijn destijds weinige ervaring geen andere uitweg. Ik vind het gewoon zielig als een hond niet vreet omdat hij gefrustreerd is en niet los kan omdat loslopende loopse teven zich voor zijn neus aanbieden.
Nogmaals: je bent dom. Nina is niet druk, Nina is heel erg rustig. Je noemt haar een borderkruising maar ze is maar voor een kwart Border Collie. Ze is meer Collie dan Border Collie en als je het verschil niet weet heb je er gewoon geen verstand van.
Ik heb nooit op Tarzan lopen zeuren, nooit niet. Als dat wel zo is overgekomen is dat jammer, maar ik heb helemaal niks tegen die hond. Als ik dat wel had dan had ik hem niet zo goed verzorgd als dat ik nu doe.
Nee jij bent dom als je denkt dat je nu een geloofwaardige manier denkt te vertellen dat je eerst je hond hebt laten castreren omdat je van rustige honden houdt en vervolgens een border in huis haalt.
En je vindt Tarzan helemaal niet leuk. Dat heb je al zo vaak zitten vertellen.
Nogmaals: Nina is is niet druk en dat is ze nooit geweest. Ik hou inderdaad van rustige honden en daar zal altijd mijn voorkeur naar uitgaan.
HET GAAAAAT NNNNIIIIIEEEETTT OOOOOMMMM JOOOOOUUUUU!
Het zijn de kloten van je HOND die je er af snijdt! Het gaat er om of dat het beste voor de hond is en dat is het zonder zware medische of gedragsproblemen niet. Het gaat er om dat je een heel klein beetje respect hoort te hebben voor hoe dat dier geboren en bedoeld is!
Het is godverdomme geen speelgoed!
Je kan wel moeilijk doen over respect maar het is geen mens waar je de kloten van af snijdt en die vervolgens in depressie schiet omdat hij niet mee kan draaien in de maatschappij. Tarz heeft niks met andere honden te maken en komt bijna nooit bij andere honden omdat zijn gedrag dat simpelweg niet toelaat.
Niemand vind dat je een hond een leven lang valium mag geven of aan zijn hersenen mag laten opereren. Wat is het dan voor een geschift gelul om via een omweg precies het zelfde te doen?
Als de hond nergens last van heeft mag je van mijn part doen met het beest wat je wilt.
Jouw mening over positief en negatief heeft er geen reet mee te maken.
De jouwe wel dan? Je bent verdomme geen oppergod!
Je hebt een hond te accepteren zoals hij is en anders zoek je er maar een ander huis voor. Misschien is er daar iemand die een hond kan nemen zoals hij is zonder de behoefte te voelen er een eunuch van te maken.
Ik accepteer Tarz zoals hij is. Maar ik laat hem niet lijden onder een situatie. Dat jij dat nou wel doet bij Dapper is jouw probleem maar ga je frustratie niet op mij afreageren.
Hij mist zijn geslacht. Hallo? Valt het kwartje?
Hij is en blijft een reu. Zijn ballen eraf zorgt er alleen maar voor dat hij niet gefrustreerd is en gestressed. Hij kan zijn rondes lopen zonder stress en zijn bak leegvreten zonder dat hij aan al die loopse teven hoeft te denken die hij niet kan dekken.
Valt het kwartje?

Ik doe niks uit gemakzucht voor mezelf. Ik deed het puur en alleen voor die hond. Waar ik toevallig WEL veel om geef.
Groetjes Rob
laeken
Zeer actief

Ik ben het met je eens Rob dat je geen dierenbeul bent maar dat je tarzan het ene moment hebt laten castreren omdat hij gestoord werd van teven die zich aanboden op straat en een bericht daarvoor omdat Nina kwam en je haar niet wilde steriliseren en in weer een ander bericht omdat hij op konijnen en katten zat te rijden en niet meer at vind ik wel vaag.

Het zal allemaal wel maar dat je hond er beter van wordt is natuurlijk een beetje een rare denkwijze. Verder zeg je in het ene bericht dat je volgende reu waarschijnlijk niet gecastreerd wordt en in het bericht aan Martijn zeg je weer dat Dapper lijdt onder het feit dat hij niet gecastreerd is :?

Iedereen mag zoeken naar een bevredigende reden om in zijn of haar hond te snijden maar net zo goed mogen mensen daar tegen zijn.

En als je zegt dat iedereen mag doen met z'n hond wat hij wil als die daar maar niet onder lijdt mag je mij vertellen wat het fijne is aan een zware operatie, het zakken in status bij andere honden, het verliezen van veel intresses behalve in eten en het sneller lijden aan vetzucht wat weer invloed heeft op de levensduur van je hond. Het verlies van conditie en bespiering en de achteruitgang van de algehele lichamelijke toestand, die altijd optreed, wat mensen ook zeggen. Een man zal altijd fysiek beter presteren dan een vrouw, dat is het effect van testosteron nu eenmaal. Datzelfde geldt voor honden.
Afbeelding
Tarz
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik ben het met je eens Rob dat je geen dierenbeul bent maar dat je tarzan het ene moment hebt laten castreren omdat hij gestoord werd van teven die zich aanboden op straat en een bericht daarvoor omdat Nina kwam en je haar niet wilde steriliseren en in weer een ander bericht omdat hij op konijnen en katten zat te rijden en niet meer at vind ik wel vaag.

Het zal allemaal wel maar dat je hond er beter van wordt is natuurlijk een beetje een rare denkwijze. Verder zeg je in het ene bericht dat je volgende reu waarschijnlijk niet gecastreerd wordt en in het bericht aan Martijn zeg je weer dat Dapper lijdt onder het feit dat hij niet gecastreerd is :?

Iedereen mag zoeken naar een bevredigende reden om in zijn of haar hond te snijden maar net zo goed mogen mensen daar tegen zijn.

En als je zegt dat iedereen mag doen met z'n hond wat hij wil als die daar maar niet onder lijdt mag je mij vertellen wat het fijne is aan een zware operatie, het zakken in status bij andere honden, het verliezen van veel intresses behalve in eten en het sneller lijden aan vetzucht wat weer invloed heeft op de levensduur van je hond. Het verlies van conditie en bespiering en de achteruitgang van de algehele lichamelijke toestand, die altijd optreed, wat mensen ook zeggen. Een man zal altijd fysiek beter presteren dan een vrouw, dat is het effect van testosteron nu eenmaal. Datzelfde geldt voor honden.
Ik snap de bezwaren wel hoor, echt wel. En gedeeltelijk ben ik het er ook wel mee eens.

Het was een samenloop van omstandigheden bij Tarzan, en de komst van Nina deed de knoop doorhakken. Ik zeg niet dat ik het in de toekomst bij een volgende reu weer zou doen maar ik heb op zich niet veel spijt van mijn keuze. Het is ook maar hoe je hond reageert op de situatie. Tarzan was dus echt een wegloper en een hond die nauwelijks at (vooral niet als er een teef uit de buurt loops was).
Ik woonde in een buurt waar iedereen zijn hond los liet lopen, ook zonder toezicht. Het is destijds meerdere keren voorgekomen dat ik Tarz op moest tillen omdat we gestalkt werden door een loopse teef. En ik wil gewoon geen pups van hem rond hebben lopen.

Persoonlijk denk ik dat Tarzan er wel beter van is geworden. Met andere honden heeft hij niet veel te maken, omdat hij sowieso niet echt los kan bij andere honden. Het kan wel.. hij bijt ze immers niet, maar hij blaft de hele tijd en dat vind ik niet prettig. Dus voor andere honden hoef ik het niet te laten. Ik denk juist dat dit beter is omdat hij niet echt serieus genomen wordt. Als hij met dit gedrag wel serieus genomen zou worden zou hij een stuk slecht af zijn, begrijp je wat ik bedoel?

Over dat fysieke gedeelte. Sinds Tarzan eet, en dat is ook echt pas sinds zijn castratie want daarvoor woog hij bijna de helft, is hij ook gespierder geworden. Hij heeft flinke achterpoten en die heeft hij ook nodig ivm zijn heupaandoening. Die spieren ondersteunen zijn gewrichten en dat zorgt dat hij weer flinke wandelingen kan maken.
Bovendien hoeft hij niet te presteren. Hij is geen politiehond, geen sporthond, geen hond voor lange hikes en noem maar op.
Hij is een Maltezer die de dagelijkse rondes meeloopt en mee gaat naar het bos en dat soort dingetjes. Verder niks boeiends en hij vindt het goed zo en heeft echt geen behoefte aan meer.
Als hij nou een hond was waar ik heel veel meer mee kon en wilde en goed at en goed in conditie was dan was het niet gebeurd. Op dit moment dan, want Tarzan is 4 jaar geleden gecastreerd en toen wist ik niet wat verdere gevolgen zouden zijn (die ik overigens WEL erken ;) ).

Als ik Tarz zie zie ik een klein maar sterk hondje wat goed gezond is en goed in conditie is. Het laatste wat ik in hem zie is een verminkte zombie en ik vind het walgelijk dat zoiets wel beweerd wordt.
Groetjes Rob
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik heb er gisteravond nog eens over na lopen denken, maar iets snap ik niet.
Jullie doen net of het weghalen van ballen ervoor zorgt dat een reu totaal geen mannelijke hormonen meer heeft. Ik denk niet dat dat waar is.
Als ik naar Aaron kijk, hij heeft nog genoeg typische reuen dingen, en ik ben ervan overtuigt dat dat evengoed nog met hormonen te maken heeft, ookal heeft hij zijn ballen niet meer.

Ballen zijn toch maar een onderdeel van de hormoonproductie? Er worden toch op andere manieren ook hormonen geproduceerd?
Waarom moeten transeksuelen anders aan de hormoonkuren, ipv dat een castratie voldoende zou zijn?
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Martijn schreef:
Wendy! schreef:Ik heb er gisteravond nog eens over na lopen denken, maar iets snap ik niet.
Jullie doen net of het weghalen van ballen ervoor zorgt dat een reu totaal geen mannelijke hormonen meer heeft. Ik denk niet dat dat waar is.
Als ik naar Aaron kijk, hij heeft nog genoeg typische reuen dingen, en ik ben ervan overtuigt dat dat evengoed nog met hormonen te maken heeft, ookal heeft hij zijn ballen niet meer.
Hier wordt duidelijk dat je echt niet weet waar je over praat. Erg jammer voor iemand die haar hond bewust van zijn testes ondaan heeft. Je had je bijvoorbeeld in kunnen lezen.
Aaron is een reu geweest. Dat heeft zijn hersenen gevormd en daarnaast is hij geen teef om vrouwelijke neigingen te vormen. Een gecastreerde teef heeft ook vaak reu-achtig gedrag dus een ex-reu helemaal. Dat betekent niet dat hij mannelijke hormonen heeft.
Ik had weinig keus. Hij had het aan zijn prostaat, dus ze moesten eraf.
En ja, inlezen...ik zou het graag doen, maar ik vind het nogal ingewikkelde materie. Vandaar dus ook mijn vragen, ik probeer er meer van te begrijpen.
Wat ik namelijk denk is dat macho gedrag gestuurd wordt door mannelijke hormonen. Zowel bij mensen als bij honden. Maar zoals jij het zegt, vormen die hormonen dus het gedrag, en blijft het gedrag bestaan, ookal worden de hormonen weggenomen?
Volgens mij is het hele hormoon/hersensverhaal uberhaupt nog een beetje ondoorzichtig. Of heb ik het nu mis, en weten wetenschappers precies hoe het werkt?
Ik zou er graag meer van begrijpen, dus als je (voor leken begrijpelijke) informatie voor me hebt, hou ik me aanbevolen.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Voor de behandeling van spierblessures, kan in de topsport gebruik gemaakt worden van zalfjes met steroiden, omdat zo de spieren vlugger regenereren. Dit kan problemen geven bij dopingcontroles.
Hormonen hebben inderdaad een spierversterkend en vermagerend effect, en ze verhogen de spiertonus (dus activiteitsdrift).
Dit is wetenschappelijk aangetoond bij zowat alle dieren van mossel tot kip tot hangbuikvarken, en ook bij de mens.
Ik vraag me af wat de drijfveer is van sommigen om dit steeds te blijven ontkennen.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Chips ik leer nog wat op de goede vrijdag 8O
Thanks Martijn :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
mechelaar_fan
Zeer actief

Toch nog enkele overwegingen om aan te tonen dat het ingrijpen in de hormonenbalans niet zoiets is als suiker in de koffie of een kunstmatig zoetje.

De geurwaarneming is hormonaal gestuurd. Bv is de geurwaarneming vrouwen beter dan bij mannen, en is die bij veel vrouwen cyclusgebonden, maar ook van honden is geweten dat hormonen de geur sturen.
vb speuren op de honger, men geeft de hond een paar dagen geen eten, en hij speurt veel beter, omdat er dan bepaalde steroiden aangemaakt worden, waardoor de speurzin gestimuleerd wordt.
Geslachtshormonen beïnvloeden ook het ijzergehalte, castratie kan leiden tot bloedarmoede. Zo is stierevlees veel dieper rood dan vaarzenvlees (Stieren worden overigens niet gecastreerd voor de vetmesterij, omdat een os treurt en verminderde eetlust heeft). vb vrouwen gaan onder invloed van hun cyclus ijzer uit de voeding opnemen.
Bovendien is de Calciumhomeostase hormonaal gestuurd: vb osteoporose bij vrouwen na de menopauze, maar ook spierverzwakking, want Calcium is een belangrijke co-factor voor de spiersamentrekking. Dit is een van de redenen waarom castratie leidt tot spierverzwakking.
Het lichaam heeft trouwens verschillende meetpunten, die signalen geven aan de organen om bepaalde hormonen te gaan produceren, naargelang de omstandigheden. Door het ongeoorloofd toedienen van hormonen kunnen die meetpunten ontregeld worden, dit kan zelfs leiden tot degeneratie van de geslachtsorganen.
Verder is gans het energiemetabolisme hormonaal gestuurd, hormonen gaan in de lever het sein geven voor glycogeensynthese, vetopbouw of vetverbranding, al naargelang de noodzaak, hormonen gaan het hongergevoel onderdrukken of aanwakkeren.
De werking van het hormonaal stelsel is redelijk goed gekend, en goed beschreven. Maar de verstoringen ervan, door overmatige stress wordt aldosteron aangemaakt, en dit kan aanleiding tot vb depressie, zijn heel moeilijk te behandelen, omdat het verstoord evenwicht niet zomaar te herstellen is. Het is remmen en gas geven tegelijk.

En Wendy, lees eens wat over het verschijnsel castraat en eunig.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ik heb een Markiesje van ruim 9 jaar oud. Toen hij bijna 2 was heb ik hem laten castreren. Dat heeft mij heel wat moeite gekost. Ik realiseerde me terdege dat ik dat liet doen om hem voor mij hanteerbaarder te maken. De doorslag gaf uiteindelijk het gegeven dat ik zijn veiligheid niet meer kon garanderen en dat we mekaar niet meer leuk vonden. Als hij zich zou blijven opstellen zoals hij destijds deed naar andere veel en veel grotere reuen dan kon hem dat weleens fataal worden. Niet dat ik verwachtte dat hij z'n gedrag zou wijzigen na een castratie, wel verwachtte ik dat andere reuen hem niet meer serieus zouden nemen als reu waardoor het risico dat hij eens ernstig gegrepen zou worden sterk zou afnemen. Maar of dat voor hem fair is .... tja? Ook was de relatie die ik met hem had verre van ontspannen en moest ik hem voortdurend in de smiezen houden. Het enige dat we hadden was ik die hem de dag door commandeerde. Commanderen en corrigeren voor markeren tijdens bezoekjes aan anderen, voorkomen dat hij tegen benen van voorbijgangers aan pieste, corrigeren voor opdringerig gedrag tegen teven, en het voorkomen van bijna knokpartijen. Ik begon aan mijn opgewekte wondertje een hekel te krijgen en hij ging mij van lieverlee ontwijken. Dat doet erg veel zeer. Ik zag er op een gegeven moment zo tegen op, nog minstens 10 jaar zo met een hond door te gaan, dat ik besloten heb hem te laten castreren maar zeker met gemengde gevoelens. Had/ heb ik gefaald t.o.v. Bolke? Het resultaat is een hondje waar zeker de scherpe kantjes af zijn. Toch vind ik hem verre van sloom maar ik kan niet ontkennen dat zijn venijn er af is. Wel heb ik destijds erg getwijfeld en ik vind de opmerkingen die gemaakt zijn hartstikke legitiem .... waarom wel castreren om een hond makkelijker te hanteren te maken en pertinent niet het doorsnijden van stembanden als dat de hond beter inpasbaar maakt in je leven? Mijn beauceronteef heb ik toen ze 5 was laten castreren, dit had een geheel andere reden. Ze was elke 5 maanden weer loops waarna ze schijnzwanger werd en echt beroerd. Ze ging praktisch in hongerstaking, was lusteloos, kreeg vachtklachten en hotspots ... kortom een brok ellende. Ik wilde haar niet laten castreren omdat ik haar prachtig vind en ik dolgraag een zoon van haar wilde. Dit is er door allerlei zaken nooit van gekomen en toen ze eenmaal 5 was en ik geen mogelijkheid zag binnen toen en een jaar zo te wonen dat een nest beauceronnen een optie was heb ik besloten haar niet langer vanwege mijn egoistiche willen elke 5 maand ziek en ellendig te laten zijn. En wat is zij opgeknapt.... enorm. Wel zijn haar nare trekjes naar andere honden duidelijker geworden. Niet onverwachts, wel heel lastig. Nu ik dit zo over lees realiseer ik me dat een hond toch wel erg is overgeleverd aan de zelfzuchtige grillen van diegene die hem toevallig bezit. Ik ben erg benieuwd naar de redenen en overwegingen die de anderen hadden bij het wel/niet castreren van hun hond(en).

Groet, Sieneke
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Ik heb Joep moeten laten castreren op medische gronden :? en dat had totaal niets met zijn gedrag te maken. Joep kreeg bij het zien van wat voor andere hond ook een enorme erectie wat 1 keer heeft geleid tijdens spel met een andere reu tot een zeer pijnlijk orgasme. Omdat hij niet vastzat in een teef bleef zijn penis zwellen..... en dat orgasme eindigde door en bij de dierenarts. De dierenarts raadde me aan het twee weken aan te kijken en ik moest standaart zonnebloem olie, kookt water en zakdoekjes meenemen tijdens elke wandeling om een erectie op die manier te verhelpen. Het op die manier uitlaten was geen doen en dat was de reden voor castratie

joep is altijd al een heel rustige hond geweest die nauwelijks interesse had in speeltjes. Omdat ik dmv veel wandelen en fietsen beweging bij Joep stimuleer is hij er niet echt dikker op geworden tot nu toe. De castratie is inmiddels 5 maandjes geleden
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
mechelaar_fan
Zeer actief

Om medische redenen kan een castratie aangewezen zijn. Schijndracht is geen medische reden. Mijn teefje heeft enorme schijndracht, de tepels worden dik..., ik los dit op door een paar extra trainingen, wat meer bijten (alhoewel met schijndracht...), wat meer zwemmen, wat speuren en de schijndracht gaat zo over....
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

mechelaar_fan schreef:Om medische redenen kan een castratie aangewezen zijn. Schijndracht is geen medische reden. Mijn teefje heeft enorme schijndracht, de tepels worden dik..., ik los dit op door een paar extra trainingen, wat meer bijten (alhoewel met schijndracht...), wat meer zwemmen, wat speuren en de schijndracht gaat zo over....
Leuk dat het bij jouw teefje zo is, maar denk eens even na dat niet elke hond hetzelfde is... Tegen dat Yiska haar schijnzwangerschap gedaan was, kwam de volgende loopsheid er weer aan... wat weer volgde met een schijnzwangerschap...
Ze had gewoon geen zin om te lopen, te spelen, te trainen... Wat doe je dan?
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

~Tine~ schreef:
mechelaar_fan schreef:Om medische redenen kan een castratie aangewezen zijn. Schijndracht is geen medische reden. Mijn teefje heeft enorme schijndracht, de tepels worden dik..., ik los dit op door een paar extra trainingen, wat meer bijten (alhoewel met schijndracht...), wat meer zwemmen, wat speuren en de schijndracht gaat zo over....
Leuk dat het bij jouw teefje zo is, maar denk eens even na dat niet elke hond hetzelfde is... Tegen dat Yiska haar schijnzwangerschap gedaan was, kwam de volgende loopsheid er weer aan... wat weer volgde met een schijnzwangerschap...
Mijn Nouschka was ook schijnzwanger en dat was werkelijk geen doen: die werd dus enorm agressief!!! Niemand kon in een straal van een paar meter bij haar mand in de buurt komen; ze viel echt aan!

Die heb ik dus uiteraard ook laten steriliseren.

Dus schijnzwangerschap kan ik mijn ogen wel degelijk een hele goede reden voor castratie zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Tine~ schreef:
medicijnen.. krijgen ze hier ook. Werkt uitstekend, binnen een week zijn alle problemen opgelost. En ze zijn er ook homeopatisch!
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

malinois schreef:
~Tine~ schreef:
medicijnen.. krijgen ze hier ook. Werkt uitstekend, binnen een week zijn alle problemen opgelost. En ze zijn er ook homeopatisch!
Denk je dat ik dat ik geen homeopathie geprobeerd heb? Zeker dus wel, hielp niet niets.

De laatste keer heb ik echte medicijnen gebruikt, dit hielp idd een beetje. Maar ik laat liever mijn hond castreren dan dat ik haar onder de medicijnen moet stoppen... of noem je medicijnen wel "natuurlijk"?
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Tine~ schreef:
malinois schreef:
~Tine~ schreef:
Denk je dat ik dat ik geen homeopathie geprobeerd heb? Zeker dus wel, hielp niet niets.

De laatste keer heb ik echte medicijnen gebruikt, dit hielp idd een beetje. Maar ik laat liever mijn hond castreren dan dat ik haar onder de medicijnen moet stoppen... of noem je medicijnen wel "natuurlijk"?
nee, maar het zijn wel hormonen en die zitten ook in een hondenlichaam ;) van nature...
Maar bij mij werkt het uitstekend en ik vind schijnzwangerschap ook geen medische reden ... maar als jij dat wel vind en je denkt dat het het beste voor je hond is.. is het toch goed. Jij kent je hond het best!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”