Precies, mijn honden zijn ook blij als ik de autodeur open als ik bij het bos kom. Zowel Luna en Vito (beiden herplaatsers) stierden in het begin ook op andere honden af. Dat heeft Luna wel eens een gat in haar oor opgeleverd en terecht. Maar nu blijven ze bij me (uitzonderingen daargelaten) en kan ik gewoon andere honden passeren zonder debiel gedrag. Even snuffelen (of niet) en als er een klik is misschien even spelen en weer doorlopen. Want we zijn op pad en willen bij de baasjes blijvenlaeken schreef:Je begrijpt mij niet. Zoeken jouw honden meteen andere honden om op af te stuiven en is het bijzonder voor ze om ergens heen te gaan? Of zijn ze gewoon zen en blij dat ze met de baas op pad gaan en vertonen ze geen probleemgedrag? Guus staat ook te stuiteren en kermt in de auto van opwinding. Maar ik laat hem er niet uit om het af te reageren op de omgeving en op mijn kont te gaan zitten naast een speelveldje.bouvierpoedel schreef:Mijn honden zijn ook enthousiast en blij en stieren de auto uit en toch blijven ze bij mij. Ze hebben eigenlijk bijna nooit een riem om. Waarom moet dat nu weer een probleem zijn.

Ik merk het gelijk aan Vito als door omstandigheden de wandelingen wat korter zijn; graven in de tuin, álles pakken en proberen te slopen, blaffen om iedere scheet, de katten pesten enzovoort... Geef ik hem de dagelijkse losloopwandelingen in het bos waar hij kan snuffelen, zwemmen, stokken zoeken, andere honden beleefd begroeten en ik heb geen kind aan hem. Oké, het is en blijft een bullterriër dus hij heeft zijn streken, maar verder is hij dondersmakkelijk. En dat komt m.i. puur door die basis waar eerder over gesproken is.