Had het niet beter kunnen verwoorden. Misschien het zelf zoeken van een taak nog toevoegen als ze echt van 1 persoon teveel ruimte krijgen.Tamara/Bayko schreef:Ik ben Eilfy niet maar denk genoeg ervaring met het ras te hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggenZamunda schreef:Ja, maar dat is hier dus wel een puntje... Ik kan het de hond wel leren, maar als de hond mijn man ook leuk vindt dan heb je denk ik dikke kans dat dat bij een BC tot een hoop gehyper leidt? Lais kan heel goed omgaan met het gebrek aan grenzen van de baas (zij wil ons ook niet constant te volgen, blijft gerust lekker luieren) en Willem durft überhaupt te weinig initiatief te nemen om daar enige problemen in te maken. Maar ik kan me zo voorstellen dat een BC gewoon de ruimte neemt om om de baas heen te hyperen (en ik wil niet altijd scheidsrechter moeten spelen), dus als dat beeld klopt dan kan ik daar wel een streep doorzetten.Eilfy schreef:Dat altijd aanstaan is ook wat je ze leert. Ik werk fulltime en ze weten dat er overdag niet zoveel gebeurd. Daarin zijn we van pup af aan consequent: ochtend is rust, daar vermaak je jezelf maar of je gaat slapen. Gevolg: 3 borders uit werklijnen die vooral hun snurkmodus aan hebben staan. De knop gaat pas om als ze weten dat er gewerkt gaat worden en ja dan zijn ze aan met een enorme will to please en ruim voldoende energie voor wat je ook in gedachten hebt.
Die uitknop heeft zeker niet iedere BC van nature overigens maar wij hebben hem er bij 2 van de 3 zonder heel veel problemen op gekregen (de 3e had hem wel van nature)Wat ik zelf heb ondervonden en ook bij andere BC-eigenaren zie is het wel echt belangrijk dat alle personen in het gezin in staat zijn de hond op consequente wijze te begeleiden, met voldoende bekadering van bepaalde rastypische karaktertrekjes. Bij de mensen die dat wat minder onder de knie hebben of het simpelweg niet belangrijk vinden merk je dat echt wel aan het gedrag van de honden. Hun intelligentie werkt dan tegen je en de hond zelf gedijt daar meestal niet lekker onder. Dat uit zich dan in wat men meestal nervositeit noemt. Neusfluiten is me niet zo bekend bij de border, maar in bovenstaande situatie wel piepen, jengelen of onnodig blaffen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ravi in Zamunda ♥ . Uit met de zwempret? (p32)
Moderator: moderatorteam
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: Stel hè, stél dat er hier nog een hond bijkomt....
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dat laatste, die dame heeft mij echt niet nodig. Ja samenwerken is leuk, maar haar eigen gang gaan bevalt haar ook heel prima zolang ik geen werk vraag van haarZamunda schreef:Hahaha, ik herken hetcrutz schreef:Serieus. Vd blaffende neusfluitende piepende DH op de club krijg ik op de training al moordneigingen![]()
En de beauceron die nu in pension is drijft me ook tot wanhoop. Dan niet piepen maar die kan zich niet zelfstandig vermaken wat m’n mechels wel kunnen. De enige momenten dat hij niet binnen struikel afstand is is als ik z’n apport gegooid heb. M’n mechels komen enkel indien geroepen en op een bepaalde leeftijd zelfs dan niet altijd. Mister was een gezellige en ongelofelijke lieverd maar als de baas erbij was kon ik ze allebei geregeld wel achter het behang plakken
.
De mechelkruising die (mogelijk) op de planning staat klinkt ook steeds leuker zo!
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Dat ook zeker ja. Word je niet blij vanEilfy schreef:Had het niet beter kunnen verwoorden. Misschien het zelf zoeken van een taak nog toevoegen als ze echt van 1 persoon teveel ruimte krijgen.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Volgens sommige niet uiteraardZamunda schreef:
Maar de tondeuze mag ook toch?

Maar het kan uiteraard prima. Of zoals de fokker van Flora zegt: Als hond en baas maar blij zijn met elkaar, dát is het allerbelangrijkste

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Echt ze zijn hier zoooo blij als de baas thuis komt....ze zien me niet eens

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bedankt Tamara, dat gaat hier dan dus echt geen succes worden (niet voor de hond en niet voor mij).Tamara/Bayko schreef:Ik ben Eilfy niet maar denk genoeg ervaring met het ras te hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggenWat ik zelf heb ondervonden en ook bij andere BC-eigenaren zie is het wel echt belangrijk dat alle personen in het gezin in staat zijn de hond op consequente wijze te begeleiden, met voldoende bekadering van bepaalde rastypische karaktertrekjes. Bij de mensen die dat wat minder onder de knie hebben of het simpelweg niet belangrijk vinden merk je dat echt wel aan het gedrag van de honden. Hun intelligentie werkt dan tegen je en de hond zelf gedijt daar meestal niet lekker onder. Dat uit zich dan in wat men meestal nervositeit noemt. Neusfluiten is me niet zo bekend bij de border, maar in bovenstaande situatie wel piepen, jengelen of onnodig blaffen.
- Zamunda
- Zeer actief
Haha dat heb ik hier ook wel vaker gelezen ja, zelf ben ik meer van de laatste opmerkingpioenroos schreef:Volgens sommige niet uiteraardZamunda schreef:
Maar de tondeuze mag ook toch?
"Moet je geen langhaar hond nemen, nu is het rasbeeld weg"
![]()
Maar het kan uiteraard prima. Of zoals de fokker van Flora zegt: Als hond en baas maar blij zijn met elkaar, dát is het allerbelangrijkste

Dat is wel heel ernstig, ik denk dat dat eerder komt omdat je gewoon niet zo leuk bentcrutz schreef:Echt ze zijn hier zoooo blij als de baas thuis komt....ze zien me niet eens![]()

Lais kan dat ook zo erg doen, dan komt ze wel superenthousiast naar je toegedenderd... om je voorbij te rennen en interessante geurtjes te volgen/kattenpoep te zoeken

In huis niet trouwens hoor, dan wordt ze helemaal waus als je thuiskomt

- Zamunda
- Zeer actief
BloedirritantHeavy schreef:Ik herken je probleem heel goed . Als ik alleen thuis ben met Heavy en Jip dan is er rust . Als de baas thuis komt dan is Heavy de hele tijd bezig met piepen , onrustig lopen , neusfluitennet zolang totdat ze de laatste wandeling en eten van hem heeft gehad en ze zeker weet dat er niks meer gaat gebeuren

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Kom maar eens kijken ter zijner tijd. Dan zie je ondanks vader en zoon 2 totaal verschillende honden. Om t makkelijk te makenZamunda schreef:Bedankt! Ik moet even door al dat haar heenkijkenMachie schreef:Schapendoes. Ik ken er een aantal vanuit de agility en ze zijn stuk voor stuk enorm grappig. En daarnaast kunnen ze ook heel leuk werken.
Ik denk dat dat inderdaad niet bij mij past. Ik hou ervan als de hond altijd klaar is voor actie op moment dat ik daartoe uitnodig, maar een hond die er de hele dag op gefocust is dat we misschien wel iets gaan doen en staat te stuiteren zodra ik een vin verroer werkt echt op mijn zenuwenlucie schreef:Wat de Mechelaar betreft: ik zou Amber willen betitelen als active huishond. Nu ken ik geen werkmechels irl, maar het is geen hond met een enorme werkdrive en tomeloze energie. Echter hoe ik de openingspost lees, zou ze toch niet passen. Zij, Kailen, Douscha en alle opvangherders die ik heb gehad hadden toch wel één ding heel erg gemeen: ze staan altijd klaar voor actie. Die liggen niet rustig in de tuin te kijken hoe jij bezig bent en daar dan tevreden mee te zijn. Nee, die willen méédoen. Maakt niet uit wat; maar iedere actie van de baas is voor een herder tijd voor actie. De hele dag door zijn die ogen op mij gericht: wat gaan we doen. Het is letterlijk nooit genoeg.
Een dagje minder kunnen ze ook best maar de volgende dag merk je het wel meteen. En een dagje heel erg veel zorgt er hooguit voor dat je het jezelf de dag erna even wat makkelijker kunt maken. En zichzelf vermaken kunnen ze beslist niet.
D'r zullen best uitzonderingen zijn, maar dit is hoe ik het ervaar..
Als ik buiten ben dan kunnen de honden lang niet altijd bij me komen, vaak kunnen ze me wel zien maar zitten ze in een ander deel van de tuin. Lais wil Heel Graag met me mee, maar als ik het hek achter me sluit dan gaat ze (na me een heel zielige blijk toegeworpen te hebben) ook wel weer haar eigen gang (lekker snuffelen, Willem plagen, luieren). Ze houdt me wel in de gaten hoor en als ze denkt dat ik weer naar het hek ga komt ze heel enthousiast aangerend maar dat is het ook wel. Hoe zouden de herders waar jij ervaring mee hebt het doen in een dergelijke setting?
Mister kon het ook wel redelijk handelen trouwens, maar ook hier weer niet als de baas erbij was. Dan zat hij urenlang te piepen en joelen (buiten maar ook binnen). Die moest je echt in de dichte keuken zetten waar hij ons niet kon zien en horen en dan pas werd hij weer rustig. Dat vond ik helemaal niet leuk, om hem zo buiten te sluiten op dat soort dagen.
Ja. Nou. Mag ook wel wat lichter hoor (is op bed wel prettigerBarkley schreef:bram en thijs schreef: Spinone
Zamunda schreef:
Qua formaat denk ik aan een kilo of 20-25.) . Misschien is 15kg ook best leuk, als ik maar niet zo enorm hoef te bukken om er een koekie in te duwen
.
En qua dat 'altijd aanstaan' waar lucie het (mbt de herders) over heeft? Dat zie ik namelijk ook echt voor me als ik aan een BC denk. En hoe zou dat gaan met een medebaas die geen touwtjes aantrekt?Eilfy schreef:Een kruising Border Collie of een volle maar dan zou ik richting de showlijn gaan kijken zou ook prima passen. 1-2x in de week trainen en verder wandelen en in de tuin scharrelen is voor mijn beide mannen (beide uit sport/werklijn) echt meer dan voldoende.
Och nee, het lijstje wordt alleen nog maar langerZinodo schreef:Heb je inmiddels een lijstje van favorietjes?. Nou ja, ik heb wel favorieten maar dat is op dit moment toch nog vooral gebaseerd op uiterlijk aangezien het wat langer duurt om een goed/kloppend beeld van het innerlijk/gedrag te vormen.
Maar de Wetter is niet echt een hond die het heel veel lol heeft in trainen toch? En spitsen al helemaal niet (of heb ik het weer eens finaal misMarjoleine schreef:Misschien is een F2 of F3 iets?
Of F1, maar dan zit je met iets meer druk voor fokinzet.
We hebben een lijn met labradorbloed en een met poedelbloed, en wij hebben van allebei een.
Ze zijn op hun eigen manier allebei énig.
Er komt spitsenbloed aan (F1) en er is een lijn met Airedalebloed, maar die zijn nog lang niet aan de fok toe.
Maar die eerste twee is misschien niet zo gek?
Van allebei komen er wel nesten binnen nu en een jaar, denk ik.)?
Ja wat ik van Kruimel lees is dat ze ze eigenlijk altijd afraadt als mensen een hond zoeken die niet erg vocaal is (als ik het goed onthouden hebLothian schreef:Kruimel weet er meer over maar de meeste IJslanders die ik ken zijn eigenlijk heel stil. Er kan wel een blafbek tussen zitten.
En ik kan me goed voorstellen dat je nu misschien een keer een pup wil hoor). En ja zo'n puppeding lijkt me inmiddels best wel leuk!
Een ware kunst jacrutz schreef:Mister was een DH he, die hebben piepen en neusfluiten tot een kunst verheven. Dat is echt iets dat mechels eigenlijk nooit doen (ik kan er ook echt NIET tegenooit een in pension gehad die dat deed en nu op de club 1 en zelfs dan tijdens die korte momenten stoort t me enorm)
. En goed dat je het zegt. En hoe zijn ze qua piepen? Kijk, ik kon Mister prima vertellen dat hij moest gaan liggen ipv nerveus/hyper mocht heen-en-weren op moment dat hij iets van de baas wilde maar dat neusfluiten en piepen ging dan gewoon door. Hoe zou een mechel in zo'n situatie reageren, toch ook piepen?
Ik moet eigenlijk gewoon eens een paar dagen een leuk mecheltje lenen![]()
.

Neusfluiten kan ik ook echt niet tegen. De dobers deden t ook eerder... gek werd ik er van.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat weet ik niet eigenlijk, qua werken @spitsen.Zamunda schreef:Maar de Wetter is niet echt een hond die het heel veel lol heeft in trainen toch? En spitsen al helemaal niet (of heb ik het weer eens finaal misMarjoleine schreef:Misschien is een F2 of F3 iets?
Of F1, maar dan zit je met iets meer druk voor fokinzet.
We hebben een lijn met labradorbloed en een met poedelbloed, en wij hebben van allebei een.
Ze zijn op hun eigen manier allebei énig.
Er komt spitsenbloed aan (F1) en er is een lijn met Airedalebloed, maar die zijn nog lang niet aan de fok toe.
Maar die eerste twee is misschien niet zo gek?
Van allebei komen er wel nesten binnen nu en een jaar, denk ik.)?
Maar als ik naar die F2's van ons kijk, dat zijn allebei supergoeie werkers. Wetters zijn sowieso heel fijne werkhonden.
Chaconne is wel wat autistisch, die wil alleen muizen jagen en waken. Maar Lobke liep op 2 jaar al GG-2, Rinne Roos deed het leuk in de jacht, Dinthe was al op behoorlijk hoog niveau in het zweetwerk en die was 3,5 toen ze stierf.
Jet doet het ook heel leuk en vindt het super, en Diedel en Bessel slaan alles qua werklust.
Maar het is geen BC inderdaad. Ze werken heel graag mét de baas. Ze zijn niet slaafs, dus wie dat zoekt moet geen wetter nemen, maar ze werken echt erg graag.
En Diedel springt bij de da op tafel als die hoog staat

Ik schrok me dood de eerste keer, maar dat is eitje voor haar. (En ze is pas 9 maanden

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat het ook niet slim is. Hoewel ik nu wel echt verschil merk tussen werk- en showlijn. Ze kunnen allebei prima op stand “uit” maar bij de werklijn is aan ook echt 150% aan. De showlijn is fanatiek, de werklijn bloedfanatiek. Dat geeft niet maar ik merk bij hem dat je wel moet opletten omdat ie,zoals ik het noem, meer aanleg heeft tot doorslaan in dingenZamunda schreef:Bedankt Tamara, dat gaat hier dan dus echt geen succes worden (niet voor de hond en niet voor mij).Tamara/Bayko schreef:Ik ben Eilfy niet maar denk genoeg ervaring met het ras te hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggenWat ik zelf heb ondervonden en ook bij andere BC-eigenaren zie is het wel echt belangrijk dat alle personen in het gezin in staat zijn de hond op consequente wijze te begeleiden, met voldoende bekadering van bepaalde rastypische karaktertrekjes. Bij de mensen die dat wat minder onder de knie hebben of het simpelweg niet belangrijk vinden merk je dat echt wel aan het gedrag van de honden. Hun intelligentie werkt dan tegen je en de hond zelf gedijt daar meestal niet lekker onder. Dat uit zich dan in wat men meestal nervositeit noemt. Neusfluiten is me niet zo bekend bij de border, maar in bovenstaande situatie wel piepen, jengelen of onnodig blaffen.

Je hoeft met een border echt niet meer te doen dan bijv. Een labrador maar de manier waarop ze dingen doen moet je wel liggen.
Zag ook de poedel en de schapendoes voorbij komen. Denk ook zeker dat dat leuke opties zijn. Mijn poedel werkt super graag en is ook heel fanatiek. Maar ze neemt het leven an sich wat minder serieus. Ze kon rustig voor de start op een wedstrijd in het gras liggen rollen of met een hond spelen. Zodra je dan voor de start klaar ging staan ging de knop om en was ze er helemaal. Wel zou ik voor een teefje gaan. Reutjes vind ik nogal eens een ‘tralala gehalte’ hebben. Als in, meer met de omgeving bezig zijn.
Ik heb met diverse schapendoezen getraind en dat waren allemaal hele vrolijke honden die echt wel willen werken.
Working cockers zijn trouwens ook super leuk. Heel vrolijk en super fanatiek en snel. Maar niet dat serieuze als een border of herder. Wel een maatje kleiner.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Dit is een van die Labrador x Viszla kruisingen waar ik het over had:

Laif toch?
Ik ben iig helemaal weg van haar! Ze is 7 maanden dus ze zal nog wel wat groeien en uitzwaren, nu is ze denk ik een centimeter of 55 hoog en ik schat een kilo of 15?

Laif toch?

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Hahaha ik denk hoe zit die hond nou in elkaar... blijkbaar is schaduw en hond lastig te onderscheiden bij een zwarte hond.mijke schreef:Dit is een van die Labrador x Viszla kruisingen waar ik het over had:
Laif toch?Ik ben iig helemaal weg van haar! Ze is 7 maanden dus ze zal nog wel wat groeien en uitzwaren, nu is ze denk ik een centimeter of 55 hoog en ik schat een kilo of 15?

Ik vind dat echt een heel aantrekkelijk beest.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
- Zamunda
- Zeer actief
Ooooow, smeltmijke schreef:Dit is een van die Labrador x Viszla kruisingen waar ik het over had:
Laif toch?Ik ben iig helemaal weg van haar! Ze is 7 maanden dus ze zal nog wel wat groeien en uitzwaren, nu is ze denk ik een centimeter of 55 hoog en ik schat een kilo of 15?

Wauw wat leuk! Lijkt me toch wel een enorme uitzondering dat je dat met een Galgo voor elkaar krijgt? Zijn toch vaak types die niet zo van het werken met de baas zijn of heb ik het weer mis?lucie schreef:Een galgo![]()
![]()
- mijke
- Zeer actief
Nee helaas, haar baasje is echt volkomen totaal helemaal verliefd op haar en maakt zich nu al zorgen waar ze ooit weer zo'n leuke hond haalt als deze ooit komt te overlijdenZamunda schreef:Ooooow, smelt! Wat een plaatje! Vraag effe of ze ter herplaatsing is
.

-
- Zeer actief
Toch jammer dat je liever niet voor een buitenlander wil gaan. Het laatste jaar heb ik zeker drie opvangertjes gehad die perfect in jouw zoekplaatje hadden gepast

Tadeo, Bombon en Dali, alle drie zeer goed trainbare en behendige honden. Helaas is geen van hen terecht gekomen bij een baas die met ze wil sporten.
Maar ik snap het wel hoor, ik heb nu ook zulke specifieke eisen aan een hond dat wij nu ook voor een rashond gaan. Je ziet het ook niet aan de buitenkant bij zo'n buitenlands hondje, altijd even afwachten wat je in handen krijgt.

Tadeo, Bombon en Dali, alle drie zeer goed trainbare en behendige honden. Helaas is geen van hen terecht gekomen bij een baas die met ze wil sporten.
Maar ik snap het wel hoor, ik heb nu ook zulke specifieke eisen aan een hond dat wij nu ook voor een rashond gaan. Je ziet het ook niet aan de buitenkant bij zo'n buitenlands hondje, altijd even afwachten wat je in handen krijgt.
- Zamunda
- Zeer actief
Ik zoek geen BC dus dat komt dan goed uitMarjoleine schreef:Dat weet ik niet eigenlijk, qua werken @spitsen.
Maar als ik naar die F2's van ons kijk, dat zijn allebei supergoeie werkers. Wetters zijn sowieso heel fijne werkhonden.
Chaconne is wel wat autistisch, die wil alleen muizen jagen en waken. Maar Lobke liep op 2 jaar al GG-2, Rinne Roos deed het leuk in de jacht, Dinthe was al op behoorlijk hoog niveau in het zweetwerk en die was 3,5 toen ze stierf.
Jet doet het ook heel leuk en vindt het super, en Diedel en Bessel slaan alles qua werklust.
Maar het is geen BC inderdaad. Ze werken heel graag mét de baas. Ze zijn niet slaafs, dus wie dat zoekt moet geen wetter nemen, maar ze werken echt erg graag.
En Diedel springt bij de da op tafel als die hoog staat![]()
Ik schrok me dood de eerste keer, maar dat is eitje voor haar. (En ze is pas 9 maanden).

Bedankt voor je tips en ervaringen!Lysette schreef:Je hoeft met een border echt niet meer te doen dan bijv. een labrador maar de manier waarop ze dingen doen moet je wel liggen.
Zag ook de poedel en de schapendoes voorbij komen. Denk ook zeker dat dat leuke opties zijn. Mijn poedel werkt super graag en is ook heel fanatiek. Maar ze neemt het leven an sich wat minder serieus. Ze kon rustig voor de start op een wedstrijd in het gras liggen rollen of met een hond spelen. Zodra je dan voor de start klaar ging staan ging de knop om en was ze er helemaal. Wel zou ik voor een teefje gaan. Reutjes vind ik nogal eens een ‘tralala gehalte’ hebben. Als in, meer met de omgeving bezig zijn.
Ik heb met diverse schapendoezen getraind en dat waren allemaal hele vrolijke honden die echt wel willen werken.
Working cockers zijn trouwens ook super leuk. Heel vrolijk en super fanatiek en snel. Maar niet dat serieuze als een border of herder. Wel een maatje kleiner.
- Zamunda
- Zeer actief
Nou ik weet niet eens of ik echt voor een rashond ga hoor, als het een pup wordt dan misschien wel rashond of bekende kruising, maar een herplaatser mag ook onherleidbaar zijn. Het is vooral het risico op MZZ waar ik niet aan wil beginnen, dus in die zin zou een hond van Dutchy best kunnen. Maar dan zou ik eerst opvangen denk ik, zo van een plaatje durf ik nu niet aan omdat ik echt geen onzekere hond erbij kan hebben, als Willem en die hond elkaar nog eens gaan versterken in hun angst/onzekerheid ben ik echt in de aap gelogeerd.Johnny Jones schreef:Toch jammer dat je liever niet voor een buitenlander wil gaan. Het laatste jaar heb ik zeker drie opvangertjes gehad die perfect in jouw zoekplaatje hadden gepast
- Zamunda
- Zeer actief
Hoe zit het eigenlijk met het herdergedrag van de herders/herderachtigen die genoemd zijn?
Mister was wel echt een herder in het regelen en dat maakte dat ik hem lang niet altijd zo geschikt vond om in een roedel (van niet-herders) te leven, hij vond zelf het best weleens lastig. Als Lais en Willem gingen darren dan ging hij ze altijd luidkeels achterna om ze op te breken en te laten weten dat er geen ordeverstoring getolereerd werd
. Dan deed ik hem even naar binnen maar dat vond hij natuurlijk helemaal niet leuk en ik ook niet, ik vind het veel leuker als ik er niet eentje buiten hoef te sluiten. Een echte regelneef heeft dan ook niet mijn voorkeur.
Mister was wel echt een herder in het regelen en dat maakte dat ik hem lang niet altijd zo geschikt vond om in een roedel (van niet-herders) te leven, hij vond zelf het best weleens lastig. Als Lais en Willem gingen darren dan ging hij ze altijd luidkeels achterna om ze op te breken en te laten weten dat er geen ordeverstoring getolereerd werd

-
- Zeer actief
Foxy is geen regeltante. Ze is wel meer op de baas dan op de andere honden. Met Luca was het eigenlijk net zo. Foxy en Luca zijn cattledogs.Zamunda schreef:Hoe zit het eigenlijk met het herdergedrag van de herders/herderachtigen die genoemd zijn?
Mister was wel echt een herder in het regelen en dat maakte dat ik hem lang niet altijd zo geschikt vond om in een roedel (van niet-herders) te leven, hij vond zelf het best weleens lastig. Als Lais en Willem gingen darren dan ging hij ze altijd luidkeels achterna om ze op te breken en te laten weten dat er geen ordeverstoring getolereerd werd. Dan deed ik hem even naar binnen maar dat vond hij natuurlijk helemaal niet leuk en ik ook niet, ik vind het veel leuker als ik er niet eentje buiten hoef te sluiten. Een echte regelneef heeft dan ook niet mijn voorkeur.
edit.. ze zijn wel allebei regeltantes richting de paarden. Zelfs ook zo dat Luca destijds de paarden weg hield bij Digger toen we Digger net hadden en hij nog niet zo voorzichtig was. Dat was gewoon superlief.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
ik ken de Galgo als ras totaal niet dus ik zou het niet weten. Lizzy heeft wel degelijk plezier in samen dingen doen, maar dat is dan wel een beetje typerend voor de Hongaren zoals ik heb begrepen. Ze vindt niks zo leuk als 'truukjes' (zoals ik het noem) doen voor wat lekkers, dan raakt ze overenthousiast. Maar het gaat haar dan ook wel echt om het lekkers wat er valt te verdienen. Ze is echt niet van de commando's opvolgen; je mag haar altijd wel iets vriendelijk verzoekenZamunda schreef:Wauw wat leuk! Lijkt me toch wel een enorme uitzondering dat je dat met een Galgo voor elkaar krijgt? Zijn toch vaak types die niet zo van het werken met de baas zijn of heb ik het weer mis?lucie schreef:Een galgo![]()
![]()

Dus ik denk niet dat een windhond de beste keuze is, maar ik vond het toch leuk dit filmpje wat ik toevallig langs zag komen hier neer te zetten

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dan is zo'n F-nogwat misschien best een goed idee.Zamunda schreef:Nou ik weet niet eens of ik echt voor een rashond ga hoor, als het een pup wordt dan misschien wel rashond of bekende kruising, maar een herplaatser mag ook onherleidbaar zijn.
Goed gefokt en super begeleid, en je helpt nog met het programma mee ook.
En een Bessel is wel echt supersuperleuk

Of een Diedel (da's de rechtse).

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Flora heeft het tot nu toe veel te druk met zelf spelen om tijd te hebben voor regelenZamunda schreef:Hoe zit het eigenlijk met het herdergedrag van de herders/herderachtigen die genoemd zijn?
Mister was wel echt een herder in het regelen en dat maakte dat ik hem lang niet altijd zo geschikt vond om in een roedel (van niet-herders) te leven, hij vond zelf het best weleens lastig. Als Lais en Willem gingen darren dan ging hij ze altijd luidkeels achterna om ze op te breken en te laten weten dat er geen ordeverstoring getolereerd werd. Dan deed ik hem even naar binnen maar dat vond hij natuurlijk helemaal niet leuk en ik ook niet, ik vind het veel leuker als ik er niet eentje buiten hoef te sluiten. Een echte regelneef heeft dan ook niet mijn voorkeur.

De meeste schapendoezen spelen heel graag dus met bekende honden die stabiel samenzijn zie ik nooit geregel. Mijn teckel is iig 100x meer een regelteef dan alle schapendoezen die ik ken bij elkaar

Alle honden die Flora regelmatig in de wijk of op training tegenkomt zijn ok. Zelfs honden die zelf geen contact willen, krijgen op afstand een vriendelijk knikje van haar

Blaffen aan de lijn of in de auto naar onbekende honden is hier wel een aandachtspuntje. Maar ze is hier goed in te sturen en nu ze wat zelfverzekerder wordt gaat het steeds beter.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
- mijke
- Zeer actief
De meeste stabijs of kruisingen die ik ken zijn niet echt geschikt voor leuk samen sporten naar mijn bescheiden mening. Weinig drive en niet echt van het luisteren.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Het lijkt mij een prima passende hond. Wat een leukerd
Zoals ik ze ken luisteren stabij's prima. Je moet alleen niet het slaafse van een herder verwachten en een beetje creatief zijn om met hun eigen willetje om te gaan.

Zoals ik ze ken luisteren stabij's prima. Je moet alleen niet het slaafse van een herder verwachten en een beetje creatief zijn om met hun eigen willetje om te gaan.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Hmm, ik ken stabijs eigenlijk ook wel als prima honden om recreatief mee te sporten. Er zit zeker een kop op maar met de exemplaren die ik ken valt echt prima te werken (mits je een beetje geduld en gevoel voor humor hebt
), ze zijn enthousiast, leergierig en eigenlijk best heel braaf.

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
De stabijs hier op de hondenschool zijn allemaal sportief en op een vrolijke manier best gehoorzaam (ze zijn in ieder geval veel makkelijker dan de wetters die ik in de lessen voorbij zie komen
). Er is zelfs een gezin dat iedere week zowel agility als combi-fun doet en ook nog regelmatig mee gaat speuren. Heel erg leuk hondje is dat, ik zou dolgelukkig worden ervan.
Die kruising ziet er enig uit. Ik hou niet van baarden maar verder...

Die kruising ziet er enig uit. Ik hou niet van baarden maar verder...

- Zamunda
- Zeer actief
Bedankt Johnny Jones.
.
.
Oh deze had ik gemist. Jammer, dan blijft enkel dognappen nog overmijke schreef:Nee helaas, haar baasje is echt volkomen totaal helemaal verliefd op haar en maakt zich nu al zorgen waar ze ooit weer zo'n leuke hond haalt als deze ooit komt te overlijdenZamunda schreef:Ooooow, smelt! Wat een plaatje! Vraag effe of ze ter herplaatsing is
.
Haar broer heeft een andere hond uit dat nest en dat is ook al zo'n leukerd. Maar het was een eenmalig nestje dus ik kan je helaas ook de fokker niet geven ofzo. Anders had ik er zelf ook een gehaald stiekem denk ik, als Marinus ff niet kijkt

Hooghartig hoor. En nee een windhond is niet de meest voor de hand liggende keuze inderdaad, hoewel ik dus wel positief verrast ben door dat filmpjelucie schreef:ik ken de Galgo als ras totaal niet dus ik zou het niet weten. Lizzy heeft wel degelijk plezier in samen dingen doen, maar dat is dan wel een beetje typerend voor de Hongaren zoals ik heb begrepen. Ze vindt niks zo leuk als 'truukjes' (zoals ik het noem) doen voor wat lekkers, dan raakt ze overenthousiast. Maar het gaat haar dan ook wel echt om het lekkers wat er valt te verdienen. Ze is echt niet van de commando's opvolgen; je mag haar altijd wel iets vriendelijk verzoeken.
Dus ik denk niet dat een windhond de beste keuze is, maar ik vond het toch leuk dit filmpje wat ik toevallig langs zag komen hier neer te zetten