Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitzending RamBam

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Uitzending RamBam

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

jvanringen schreef:
Domor schreef:Dat je het achterbaks vindt de eerste jaren dat hij het doet, na flink geld verdiend te hebben aan de slipketting, snap ik best. Maar ondertussen doet hij het al 20 jaar. In 1983 opende de eerste hondenschool, hij heeft 15 jaar gewerkt met correctie en sindsdien is hij overgestapt op clickeren. Hij clickert dus al ruim langer dan dat hij heeft gecorrigeerd. En sindsdien is hij ook nog eens gegroeid, dus het totaal aantal honden dat hij getraind heeft met belonen in plaats van corrigeren is nog eens zoveel groter.

Eerste hondenschool 1983: http://www.martingaushondenscholen.nl/e ... _gaus.html
15 jaar gecorrigeerd: http://www.martingaushondenscholen.nl/b ... licken.pdf
Wat er achterbaks is aan de andere manier van de eerste jaren snap ik ook niet. Hij dacht dat het zo moest en droeg dat ook uit, niks stiekems aan dus. Inmiddels is hij tot andere inzichten gekomen en heeft hij op grond daarvan zijn aanpak veranderd. Ik zie echt niet wat daar achterbaks aan is.
Ik vind dat eerder getuigen van lef:
Toegeven dat hij zich vergist heeft.. of althans nu tot andere inzichten is gekomen. Dat is toch alleen maar te prijzen?

Suzanne
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Gabber schreef:Volgens mij gaan steeds meer hondensporters over op positieve trainingsmethoden maar voor een high drive mechelaar zullen op een bepaald moment toch nog steeds correcties nodig blijven.
Niemand op dit forum die schreeuwt dat alles maar zonder correcties moet.
Ik hoop alleen dat je zelf ook inziet dat er een wezenlijk verschil is tussen het gebruik van P- of het inzetten van prikkettingen en teletacs.

Als het een geleider niet lukt zonder het nodige ruk- en schokwerk een hond op te leiden dan moet men zich wat mij betreft vragen stellen bij de kunde van de geleiders, de mentale gezondheid van de gebruikte honden of de te behalen doelen. Ergens gaat daar iets fout, dat het veel geld of prima politiehonden oplevert doet er voor die honden niet toe.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 20 jan 2018 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

De hele positieve manier van trainen inclusief klikkeren etc komt volgens mij uit dolfinaria. Dolfijnen en orka's kun je niet fysiek corrigeren en toch kunnen die beesten alles leren. Ik ben er van overtuigd dat je een mechelse herder alles kan leren als je hem nooit pijnprikkels geeft. Ik vind lichaamshouding en zelfs even bij de kladden pakken vele malen sterker dan slaan of schokken geven. Als je een hond traint met schokken ga je vermijding trainen. Als ik dit doe krijg ik een schok dus ik doe dat niet meer. Veel beter is juist de hond zo te belonen dat hij niets liever doet dan goed! Daar is het juist een werkhond voor. Samenwerken en de baas geven wat hij wil.

En natuurlijk ga je dus de drive pas stimuleren nadat het kunstje onder de knie is. Nu gebeurd precies het omgekeerde in de bijsport. Men begint ongecontroleerde drive aan te wakkeren bij pups. Als dat heel diep zit gaat men alles controleren. Dat weer ik want ik heb zelf een paar keer meegelopen met een pup. Pup wordt wild gemaakt met doeken en de mouw. Pas als de pup er goed in vliegt en heel veel gestimuleerd is wordt er gekeken hoe dat weer onder controle te krijgen.

Als je uit rust traint en dan de druk op voert onder controle en tot het niveau dat de hond nog net reageert bouw je dat uit.

Als ik Guus eerst achter de ganzen aan laat jakkeren en dan ga roepen als hij vol in de jacht zit kan ik het schudden. Dus nu oefenen we aan de lange lijn en kan hij steeds meer vrijheid krijgen en dan toch luisteren. Zonder TT en zonder fysieke straffen.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

~Suzanne~ schreef:
jvanringen schreef:
Domor schreef:Dat je het achterbaks vindt de eerste jaren dat hij het doet, na flink geld verdiend te hebben aan de slipketting, snap ik best. Maar ondertussen doet hij het al 20 jaar. In 1983 opende de eerste hondenschool, hij heeft 15 jaar gewerkt met correctie en sindsdien is hij overgestapt op clickeren. Hij clickert dus al ruim langer dan dat hij heeft gecorrigeerd. En sindsdien is hij ook nog eens gegroeid, dus het totaal aantal honden dat hij getraind heeft met belonen in plaats van corrigeren is nog eens zoveel groter.

Eerste hondenschool 1983: http://www.martingaushondenscholen.nl/e ... _gaus.html
15 jaar gecorrigeerd: http://www.martingaushondenscholen.nl/b ... licken.pdf
Wat er achterbaks is aan de andere manier van de eerste jaren snap ik ook niet. Hij dacht dat het zo moest en droeg dat ook uit, niks stiekems aan dus. Inmiddels is hij tot andere inzichten gekomen en heeft hij op grond daarvan zijn aanpak veranderd. Ik zie echt niet wat daar achterbaks aan is.
Ik vind dat eerder getuigen van lef:
Toegeven dat hij zich vergist heeft.. of althans nu tot andere inzichten is gekomen. Dat is toch alleen maar te prijzen?

Suzanne
Vind ik ook.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Nanna schreef:
Eilfy schreef: Volgens mij is niemand hier per definitie anti-corrigeren. Sterker nog, het weghalen van voer of een speeltje is net zo goed een correctie.

Voor mij ben je redelijk mislukt als trainer als het jou niet lukt om een pup aan te leren dat hij rustig kan gaan liggen of naast je kan lopen als je dat niet kan zonder hem op zijn kop te timmeren met een flesje grind of een "rotruk aan een riem" te geven.
Gaat het niet bij de KNPV om de correcties tijdens het bijtwerk? Ik kan me voorstellen dat je dan niet moet aankomen met het 'weghalen van een voertje' want ik schat zomaar dat je op dat moment kunt doodvallen met je hele voertje erbij.

Aan de andere kant denk ik dat een béétje politiehond al dreiging genoeg is voor een gemiddelde boef. Zijn er écht zoveel die met een stok op zo'n hond gaan lostimmeren?
Ik doelde hier niet specifiek op het bijtwerk want ik denk (of weet wel zeker) dat je dan niet aan moet komen met een snoepje "laat eens los". Dat gaat hem niet worden, net als dat ik bij Kenji bij de schapen de snoepjes en z'n bal gevoegelijk in m'n achterste kan steken want het interesseert hem geen zier. Drive is te hoog, werk gaat dan boven alles wat ik te bieden heb. Dus dat er bij het bijtwerk voor lossen bij hoge drift doordacht gebruik wordt gemaakt van een TT vind ik nog niet eens zo'n enorm probleem. Maar waarom dat geruk aan die riemen & het meppen en schoppen van honden bij dingen als appèl als dat echt niet nodig is?

Het voelt nu in deze discussie een beetje of een aantal KNPVers onder het mom van "hoge drift dus we moeten wel" alle correcties goed praten en volgens mij ga je daar toch echt scheef.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
-Saskia-
Zeer actief

Nanna schreef:Zal ook wel met het machocultuurtje te maken hebben. Clickeren is voor wijven. Lúústeren mot ie!
Dat zie je wel vaker bij hondensporten waar het gehalte oudere mannen nogal hoog ligt.
Schapendrijven, jagen, het kan vlot in de rij aanschuiven.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

-Saskia- schreef:
Nanna schreef:Zal ook wel met het machocultuurtje te maken hebben. Clickeren is voor wijven. Lúústeren mot ie!
Dat zie je wel vaker bij hondensporten waar het gehalte oudere mannen nogal hoog ligt.
Schapendrijven, jagen, het kan vlot in de rij aanschuiven.
Ja, en thuis niks te vertellen waarschijnlijk.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

En ondertussen staat de eerste PHV in de fik...

https://www.facebook.com/PHV-OBK-Parkst ... 149851616/
-Saskia-
Zeer actief

Floortje schreef:En ondertussen staat de eerste PHV in de fik...
Zat deze club in de uitzending of?
Floortje
Zeer actief

Volgens berichten op Facebook niet.

Het kan stom toeval zijn, dat hoop je dan maar....
Maar activisten kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.

Bij m'n broer in de straat was een man die z'n hond mishandeld had, was in de lokale media gekomen.
De volgende dag waren alle ramen ingegooid.....bij de buren....oeps.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

-Saskia- schreef:
Al was dat wel zo dan is dit nog te bezopen voor woorden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-Saskia-
Zeer actief

Tineke schreef:Al was dat wel zo dan is dit nog te bezopen voor woorden.
Absoluut, maar als je dan ook nog eens de verkeerde club in de fik gaat steken ben je een speciaal soort dom.
Tineke
Zeer actief

Floortje schreef:Volgens berichten op Facebook niet.

Het kan stom toeval zijn, dat hoop je dan maar....
Maar activisten kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.

Bij m'n broer in de straat was een man die z'n hond mishandeld had, was in de lokale media gekomen.
De volgende dag waren alle ramen ingegooid.....bij de buren....oeps.
Al was het wel bij de persoon die dat gedaan had dan is het nog iets waar we een gerechtelijke macht voor hebben.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

-Saskia- schreef:
Absoluut, maar als je dan ook nog eens de verkeerde club in de fik gaat steken ben je een speciaal soort dom.
Nou überhaupt het in de fik steken maakt je in mijn ogen al een debiel.
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Tineke schreef:
-Saskia- schreef:
Nou überhaupt het in de fik steken maakt je in mijn ogen al een debiel.
Echt hoor. Wat een randdebielen heb je toch. Laatst ook die opmerkingen in de media op die berichten van die in beslag genomen honden uit die bus. Tuurlijk krijg ik een knoop in mijn maag van dit soort wantoestanden met honden maar hoe ver ben je zelf als je mensen (die je niet kent) gaat bedreigen met hele heftige dingen of dingen in de fik gaat steken of ramen in gaat gooien? Eigen rechter spelen kan ik me nog voorstellen als jezelf nauw betrokken bent bij iets. Dat iemand jouw hond of kind iets aandoet. Maar zomaar van berichten in de krant of in een sensatieprogramma? Zonder rechtspraak? Ik kan die dreigberichten echt niet meer lezen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Floortje
Zeer actief

Bedreigingen, vandalisme en geweld zijn sowieso achterlijk.
Ik vraag me ook echt af wat die mensen ermee denken te bereiken. Lijkt me nou niet dat er daardoor voor de honden veel verbetert.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De personen die dit gedaan hebben, vind ik nog veel erger. Ik hoop dat ze ze vinden en dat ze een behoorlijke straf/boete krijgen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Het kan ook gewoon kortsluiting geweest zijn hè.

Of een ongerelateerde brandstichting. Komt nogal vaak voor op (afgelegen) hondenscholen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

-Saskia- schreef:
Nee zat niet in de uitzending. Wel recent veel publiciteit gezocht doordat er een georganiseerde avond met enkel de bijtoefeningen, dus spektakel, was.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nee is al duidelijk dat het brandstichting is (een van m’n pupkopers is daar op de club lid)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:

Of een ongerelateerde brandstichting. Komt nogal vaak voor op (afgelegen) hondenscholen.
Dit is inderdaad binnen een periode van 6-10 maanden wel de tweede KNPV vereniging in Limburg.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Correcties die gedoseerd zijn ja.

Ik zag toch echt in het programma een mechel die, net buiten beeld maar zijn lichaam was wel te zien, in elkaar kroop na een correctie die hard klonk. Maar dat was niet voldoende, hij kreeg er nog 4 terwijl hij al plat op de grond lag met de staart tussen de benen.

Waarom dan nog 4 correcties? Dat mensen dat dus kennelijk op een hondenforum geen schokkend beeld vinden, vind ik op zijn minst bijzonder.

Daarnaast zo hard aan je lijn een ruk geven dat je hond letterlijk omvalt, vind ik net zo schokkend.

Mijn honden krijgen heus ook een correctie. Maar die rukken aan de riem of die vele correcties na elkaar.. Nee, nooit.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Nanna schreef:
korthaar schreef: thuis niks te vertellen waarschijnlijk.
Afbeelding
Die staat misschien ook wel te springen van blijdschap, als hij de attributen aan ziet komen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Cleva schreef:
Rataplan schreef:Laeken :ok: Ben er net achter dat ik 30 jaar honden heb, daar zit ook een ontwikkeling van hoe ik met ze omga in. Boek van Martin Gaus gelezen en gebruikt om hard op tafel te slaan als mijn eerste hond weer eens iets uithaalde :mrgreen:
Als hij van meet af aan duidelijk gemaakt had dat hij aan het leren en groeien was dan was dit een logfische zienswijze geweest.
Helaas was de werkelijkheid anders. Hij stond wekelijks honden salto's aan slipketting te laten maken en te zeggen dat hij het voordeed en dat anderen het ook zo moesten doen. Want hij had er verstand van.

Sinds wanneer kun je je als autoriteit gedragen terwijl je aan het oefenen bent?

Als Goedele Liekens, om er maar eens een tijdgenoot bij te halen, had gezegd dat je als vrouw vooral niet te fanatiek nee moest zeggen dan was ze daarna toch ook niet ineens geloofwaardig geweest met het tegenovergestelde standpunt?
Die hele Gaus had een lang vergeten troscoryfee moeten zijn. Gewoon omdat dat zo werkt.
Dat stonden toch destijds alle hondentrainers te doen?? Zo werden destijds honden getraind. Destijds kon je ook overal in de winkels ivoor kopen en weet ik wat voor spul, waar je nu niet aan wilt denken. Tijden veranderen, mensen ook.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik vond overigens dat Gaus zelf maar een belabberd stukje training met clicker liet zien. Een grote ruimte met niets en dan met zijn voet op de lijn staan. Om over de rest van het gerommel nog maar niks te zeggen. Maar goed die hele Gaus is eerlijk gezegd ongeloofwaardig voor mensen in de KNPV. Gelukkig zijn de mensen van Tinley al tijden heel goed en constructief bezig en zie je echt veranderingen. Het gaat alleen nooit snel genoeg, zo'n proces.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Gos schreef:Ik vond overigens dat Gaus zelf maar een belabberd stukje training met clicker liet zien. Een grote ruimte met niets en dan met zijn voet op de lijn staan. Om over de rest van het gerommel nog maar niks te zeggen. Maar goed die hele Gaus is eerlijk gezegd ongeloofwaardig voor mensen in de KNPV. Gelukkig zijn de mensen van Tinley al tijden heel goed en constructief bezig en zie je echt veranderingen. Het gaat alleen nooit snel genoeg, zo'n proces.
volgens mij trekken de KNPV mensen altijd al hun eigen plan...... goed of niet dat is de vraag die ze zelf moeten beantwoorden, maar dan wel eerlijk en objectief kijken voor zover dat gaat :wink: ... dan gaat die verandering er misschien wat sneller komen .. om te willen veranderen moet je eerst echt doordrongen zijn van dat t ook echt nodig is, dan kan de omslag wel best snel.
63673J

Gos schreef:Ik vond overigens dat Gaus zelf maar een belabberd stukje training met clicker liet zien. Een grote ruimte met niets en dan met zijn voet op de lijn staan. Om over de rest van het gerommel nog maar niks te zeggen. Maar goed die hele Gaus is eerlijk gezegd ongeloofwaardig voor mensen in de KNPV. Gelukkig zijn de mensen van Tinley al tijden heel goed en constructief bezig en zie je echt veranderingen. Het gaat alleen nooit snel genoeg, zo'n proces.
Liever een belabberde clickertraining dan een belabberde training met een fles met grind.
Tineke
Zeer actief

jvanringen schreef:
Liever een belabberde clickertraining dan een belabberde training met een fles met grind.
Die grind fles dame is niet knpv. Maar goed met het knpv filmpje neemt ook niemand je serieus wat kennis van honden betreft.
Afbeelding

63673J

Tineke schreef:
jvanringen schreef:
Die grind fles dame is niet knpv.
Nee dat is waar, maar het was wel een omgeving waar nietsvermoedende pupeigenaren heen gaan in de verwachting dat ze daar leren hoe je een pupje moet opvoeden. Gaus was trouwens ook geen KNPV-hond aan het opleiden.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Nou, een beetje geïnformeerd persoon gaat niet naar de school van de grindfles. Ze wordt meer afgeraden dan aangeraden. Maarja, als je niet de moeite neemt om je te laten informeren...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”