Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rico is thuis

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

charley

Re: Rico is thuis

Ongelezen bericht door charley »

Maar verder ga ik er niet meer op in over stamboom, papier enz, enz, wat ik wou heeft hij en dat was/ is een gezondheidsverklaring van de da.
Ik ben super blij met mijn ventje en ik ga lekker van hem genieten. Hij is nu door 2 da gezond verklaar en dat geeft mij een heel goed gevoel.

Als jullie het leuk vinden wil ik af en toe wel een foto met update van hem plaatsen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik ben er echt op geen enkele manier van overtuigd dat een stamboom meer garantie geeft op een gezonde hond dan een stamboomloze hond. Eerder het tegenovergestelde, op enkele uitzonderingen na dan wellicht. En geld neertellen puur voor een stamboom vind ik persoonlijk onnodig. Iedereen heeft het recht om, vanwege zijn/haar eigen overwegingen, een stamboomloze hond te kopen. Ja, dan moet je uitkijken dat je niet bij de broodfok terecht komt (met stamboom moet je daar trouwens ook voor uitkijken). En dan zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Helemaal zeker weten doe je het nooit, ook niet omdat broodfokkers steeds slimmer worden in het voor de gek houden van hun klanten. Maar hoe dan ook ben ik er wel van overtuigd dat charley alles binnen haar kunnen gecontroleerd heeft om er zo zeker mogelijk van te zijn dat het hier om een fatsoenlijke verkoper ging, met hart voor zijn dieren die alles binnen zijn macht heeft gedaan om gezonde puppies te fokken. Blijkt dat niet zo te zijn, dan is dat kut, maar daar valt charley dan niks bij te verwijten. Dus dat gegil dat dit een fout zou zijn, en dat ze al eerdere fouten gemaakt zou hebben (welke in vredesnaam) slaat helemaal nergens op.

Charley ik hoop dat je nog heel veel hele leuke filmpjes en foto's van Rico blijft posten hier!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ja, graag een Rico spam af en toe zou leuk zijn :E:
Met of zonder (stam)bomen :wink:
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

mijke schreef:Ik ben er echt op geen enkele manier van overtuigd dat een stamboom meer garantie geeft op een gezonde hond dan een stamboomloze hond. Eerder het tegenovergestelde, op enkele uitzonderingen na dan wellicht. En geld neertellen puur voor een stamboom vind ik persoonlijk onnodig. Iedereen heeft het recht om, vanwege zijn/haar eigen overwegingen, een stamboomloze hond te kopen. Ja, dan moet je uitkijken dat je niet bij de broodfok terecht komt (met stamboom moet je daar trouwens ook voor uitkijken). En dan zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Helemaal zeker weten doe je het nooit, ook niet omdat broodfokkers steeds slimmer worden in het voor de gek houden van hun klanten. Maar hoe dan ook ben ik er wel van overtuigd dat charley alles binnen haar kunnen gecontroleerd heeft om er zo zeker mogelijk van te zijn dat het hier om een fatsoenlijke verkoper ging, met hart voor zijn dieren die alles binnen zijn macht heeft gedaan om gezonde puppies te fokken. Blijkt dat niet zo te zijn, dan is dat kut, maar daar valt charley dan niks bij te verwijten. Dus dat gegil dat dit een fout zou zijn, en dat ze al eerdere fouten gemaakt zou hebben (welke in vredesnaam) slaat helemaal nergens op.

Charley ik hoop dat je nog heel veel hele leuke filmpjes en foto's van Rico blijft posten hier!
:ok: helemaal mee eens.
charley

Oke, hierbij alvast een te lieve foto van mijn kleine draak.

Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

charley schreef:
Alfilillo schreef:
charley schreef:
Alfilillo schreef:Daarnaast heeft Charley ontzettend veel narigheid gehad met de gezondheid van Boy en wilde ze daarom absoluut zeker zijn van een gezonde hond. Dan verbaast het me wel enigszins hoe het nu gegaan is.
Klopt maar met Boy is op een hele smerige manier gegaan (paspoort klopt niet, kreeg valse mee)) en hij was ook al volwassen.
Bij de mensen waar Rico vandaan komt heb ik een heel goed gevoel, ze praten met zoveel liefde over hun hond en de puppy's en de afspraak is dat we contact blijven houden. Dat deed de baas van Boy niet weg was ook weg en ik reageer nergens meer op.
Waren het gewoon particulieren die het leuk vonden om eens nestje te hebben?
Het was niet zomaar een nestje voor de fun, er was echt gekeken en beoordeeld wie de vader mocht zijn.
Ik bedoel ook niet dat dat negatief zou zijn. Juist niet eigenlijk.

En ja: Rico spam is welkom!
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

charley schreef:Oke, hierbij alvast een te lieve foto van mijn kleine draak.

Afbeelding
Wat een schatje!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat ontzettend lief in de kar :I: . Graag een heleboel foto's plaatsen van het schatje. Heel veel geluk en plezier van je cadeautje Rico.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Brindlecardi schreef:
Neeltje schreef:
Brindlecardi schreef:
Neeltje schreef:
Omdat de hond geen stamboom heeft, wil niet zeggen dat de fokkers niet alles hebben gedaan om een zo gezond mogelijke hond te fokken. Als je dit topic goed hebt gelezen, schrijft ze ook ergens dat ze de uitslagen van de testen heeft gezien. En weet jij dan wat er voor Rico betaald is?
Zonder stamboom is er gewoon weinig te zeggen over de generaties daarvoor. Dus ja mochten de ouders ook echt getest zijn op alle aspecten waar stamboom honden op worden getest, heel fijn, maar het zegt nog steeds niet alles. Ik geloof er overigens ook niet zo in dat de verkoper dan ook echt op alles getest heeft. Want als je die ambitie hebt, dan kies je wel voor een stamboom.
Als je hetzelfde hebt betaald voor een boomloze hond als voor een hond met stamboom, dan dat zou natuurlijk niet zo heel erg handig zijn.

Hoe dan ook, stamboomloos maakt mij niet uit, maar dan moet je gewoon wel accepteren dat er een grotere kans is op bepaalde erfelijke eigenschappen die aanwezig zijn in voorouders. Aangezien grijs ook niet vaak voorkomt bij middelgroot kan je je natuurlijk sowieso afvragen of je wel een echte middelgrote kees hebt gekocht.
Hoeft allemaal niet uit te maken, maar mij verbaasd het wel bij TS gezien de historie met de Chowchow en haar uitgesproken voornemens.
Och, klets niet uit je nek. Gewoon lulkoek wat je hier neerzet. Zou wat zijn als alle stamboomloze honden in Nederland als bosjes neer zouden vallen, dan bleven er niet veel honden meer over.
Tsja uh ik weet niet precies wat je nou wilt horen hoor Neeltje.
Jij hebt zelf trouwens ook een hond met stamboom, of niet soms?
So what? Dat heeft toch niets met Rico te maken, of wel?
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

mijke schreef:Ik ben er echt op geen enkele manier van overtuigd dat een stamboom meer garantie geeft op een gezonde hond dan een stamboomloze hond. Eerder het tegenovergestelde, op enkele uitzonderingen na dan wellicht. En geld neertellen puur voor een stamboom vind ik persoonlijk onnodig. Iedereen heeft het recht om, vanwege zijn/haar eigen overwegingen, een stamboomloze hond te kopen. Ja, dan moet je uitkijken dat je niet bij de broodfok terecht komt (met stamboom moet je daar trouwens ook voor uitkijken). En dan zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Helemaal zeker weten doe je het nooit, ook niet omdat broodfokkers steeds slimmer worden in het voor de gek houden van hun klanten. Maar hoe dan ook ben ik er wel van overtuigd dat charley alles binnen haar kunnen gecontroleerd heeft om er zo zeker mogelijk van te zijn dat het hier om een fatsoenlijke verkoper ging, met hart voor zijn dieren die alles binnen zijn macht heeft gedaan om gezonde puppies te fokken. Blijkt dat niet zo te zijn, dan is dat kut, maar daar valt charley dan niks bij te verwijten. Dus dat gegil dat dit een fout zou zijn, en dat ze al eerdere fouten gemaakt zou hebben (welke in vredesnaam) slaat helemaal nergens op.

:ok:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes

Ongelezen bericht door Jeannet »

wat een poepie :I: en ik hoop ook dat je gewoon foto's blijft posten en je niks aantrekt van het negatieve berichten hier.

Stambomen zeggen mij ook niet zo veel hoor en de oudste hond wat ik gehad heb was ook stamboomloos.
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik ben wel van de stambomen. En van puppies. En dat betekent dat ik nog een maandje of 3 moet wachten.
Maar dat geeft geen enkele garantie voor de levensduur van de pup. Dus geniet gewoon van je bolletje wol, het is zo weer voorbij!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Neeltje schreef: So what? Dat heeft toch niets met Rico te maken, of wel?
Waarom heb je dan zelf voor een hond met stamboom gekozen? Als je alles wat ik zeg onzin vindt? Niet omdat je geld over had denk ik zo.

Hoe dan ook, het maakt mij niet uit verder hoor :19: maar ik kan het niet rijmen met dingen niet overhaasten en een zo gezond mogelijke pup willen kiezen. Maakt Rico verder niet minder leuk. :ok:
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 10 jun 2017 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Brindlecardi schreef:
Neeltje schreef: So what? Dat heeft toch niets met Rico te maken, of wel?
Waarom heb je dan zelf voor een hond met stamboom gekozen? Als je alles wat ik zeg onzin vindt? Niet omdat je geld over had denk ik zo.

Hoe dan ook, het maakt mij niet uit verder hoor :19: maar ik kan het niet rijmen met dingen niet overhaasten en een zo gezond mogelijke pup willen kiezen. Dat heb je dan dus gewoon niet gedaan. Maakt Rico verder niet minder leuk. :ok:
Behalve dat dit topic heeft niets te maken wat ik kies en al helemaal hoef ik jou daar geen uitleg over te geven, het enige dat hier telt is Rico, meer niet.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Brindlecardi schreef:Tsja uh ik weet niet precies wat je nou wilt horen hoor Neeltje.
Ik niet... toch weet ik genoeg over mn honden en hun afkomst. Daarnaast overleed onze dure boomdober met 5 jaar... tja... wat niet wil zeggen dat een boom per definitie slecht is want mn mh dame met boom is bijna 15 geworden maar boomloze honden zijn niet per definitie slecht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief

malinois schreef:
Brindlecardi schreef:Tsja uh ik weet niet precies wat je nou wilt horen hoor Neeltje.
Ik niet... toch weet ik genoeg over mn honden en hun afkomst. Daarnaast overleed onze dure boomdober met 5 jaar... tja... wat niet wil zeggen dat een boom per definitie slecht is want mn mh dame met boom is bijna 15 geworden maar boomloze honden zijn niet per definitie slecht.
Ik denk dat het in het werkhonden wereldje toch anders zit dan in het normale stamboomloze wereldje.

Ik zeg nergens dat Rico per definitie 'slecht' zou zijn. :19:
Maar als je er alles aan wilt doen een zo gezond mogelijke hond ergens vandaan te halen, dan is het niet zo voor de hand liggend om ergens snel een hond vandaan te halen waar je alleen de moeder hebt gezien, de vader alleen van een verhaal kent (je kan zo'n hond ook niet even opzoeken als je geen stamboom hebt) en er blind op vertrouwd dat de tests kloppen.
Als je motief is om zsm een nieuwe hond te hebben, dan moet je vooral voor een stamboomloze hond gaan, maar dan heb je mijns inziens dus niet het belang van gezondheid op de eerste plaats gezet. Nogmaals, dat maakt mij verder niet uit. Het verbaasd mij gewoon gezien de eerdere berichtgeving van TS waarin ze zo duidelijk aangaf dat gezondheid voor haar heel belangrijk is gezien de ervaringen met haar chowchow. That's it. Je kan het verhaal natuurlijk net zo draaien dat ik een soort kruistocht zou voeren tegen stamboomloze honden, maar dat is simpelweg niet waar. :wink:
mijke
Zeer actief

Maar brindlecardi je gaat nog steeds uit van de aanname dat je met een stamboom meer zekerheid over de gezondheid van de hond hebt dan zonder. Daar zijn de meeste mensen het gewoon niet mee eens. En dus is het geen rare keus om een stamboomloze hond te nemen.
Neeltje

Brindlecardi schreef:
malinois schreef:
Ik denk dat het in het werkhonden wereldje toch anders zit dan in het normale stamboomloze wereldje.

Maar als je er alles aan wilt doen een zo gezond mogelijke hond ergens vandaan te halen, dan is het niet zo voor de hand liggend om ergens snel een hond vandaan te halen waar je alleen de moeder hebt gezien, de vader alleen van een verhaal kent (je kan zo'n hond ook niet even opzoeken als je geen stamboom hebt) en er blind op vertrouwd dat de tests kloppen.
Als je motief is om zsm een nieuwe hond te hebben, dan moet je vooral voor een stamboomloze hond gaan, maar dan heb je mijns inziens dus niet het belang van gezondheid op de eerste plaats gezet. Nogmaals, dat maakt mij verder niet uit. Het verbaasd mij gewoon gezien de eerdere berichtgeving van TS waarin ze zo duidelijk aangaf dat gezondheid voor haar heel belangrijk is gezien de ervaringen met haar chowchow. That's it. Je kan het verhaal natuurlijk net zo draaien dat ik een soort kruistocht zou voeren tegen stamboomloze honden, maar dat is simpelweg niet waar. :wink:
Wat versta jij dan onder het 'normale' stamboomloze wereldje??? En ja, je antwoorden maken het duidelijk dat je iets tegen stamboomloze honden hebt, nog erger, dat het allemaal ongezonde honden zijn. Net zoals Nanna zegt, stikt het hier van èn de boomlozen honden en nog meer broodfokgedoe èn het gros wordt allemaal oud, heel oud. Broodfok ben ik, en de rest hier op het forum tegen, maar dan zijn er nog meer dan genoeg mensen die gewoon af en toe fokken en het goed doen en of daar nu wel of geen testen tegenover staan, die geven ook geen garantie. Of moet ik ze dan sturen naar de Franse Bulldog puppies die hier pas in het dorp zijn geboren waarvan de moeder al op grote afstand te horen is, een centenbakkie heeft. Allemaal met stamboom en volgens de regels van de rasvereniging, joepie!! Stamboom.
Brindlecardi
Zeer actief

mijke schreef:Maar brindlecardi je gaat nog steeds uit van de aanname dat je met een stamboom meer zekerheid over de gezondheid van de hond hebt dan zonder. Daar zijn de meeste mensen het gewoon niet mee eens. En dus is het geen rare keus om een stamboomloze hond te nemen.
Nou dat is niet echt een aanname hoor.
Als je te maken hebt met stamboom honden waar getest is op Bijvoorbeeld HD, ED en oogziekten, dan is de kans kleiner dat jouw hond dat heeft tav een situatie waarbij een hond niet getest is. Dat is geen hogere wiskunde of een kwestie van een aanname. In dit specifieke geval zou het ook zo maar kunnen zijn dat je een pup hebt uit twee nestgenoten, je weet het namelijk niet als je niks weet van de achtergrond.

Neemt niet weg dat ik helemaal niet tegen outcross ben of 'nieuw' bloed. Maar dat heeft alles te maken met het feit dat je anders in de knel zal komen met een te kleine variëteit aan genen. Maar ook daar zullen honden niet zonder gezondheidstesten worden ingezet.

Heb je nu dan een hond in huis gehaald die hoe dan ook minder gezond is? Nee hoor, dat weet je simpelweg niet. Je hebt alleen een hoger risico op erfelijke ziekten :19: al die andere ziektes waar je niet op test, heb je net zo veel kans op als bij een stamboom hond.

Maar he, misschien kan je dan alle stamboomfokkers hier vertellen dat wat ze doen compleet zinloos is, en ze beter gewoon de hond van de buren erop kunnen zetten. :19:
Brindlecardi
Zeer actief

Neeltje schreef:
Brindlecardi schreef:
malinois schreef:

Wat versta jij dan onder het 'normale' stamboomloze wereldje??? En ja, je antwoorden maken het duidelijk dat je iets tegen stamboomloze honden hebt, nog erger, dat het allemaal ongezonde honden zijn. Net zoals Nanna zegt, stikt het hier van èn de boomlozen honden en nog meer broodfokgedoe èn het gros wordt allemaal oud, heel oud. Broodfok ben ik, en de rest hier op het forum tegen, maar dan zijn er nog meer dan genoeg mensen die gewoon af en toe fokken en het goed doen en of daar nu wel of geen testen tegenover staan, die geven ook geen garantie. Of moet ik ze dan sturen naar de Franse Bulldog puppies die hier pas in het dorp zijn geboren waarvan de moeder al op grote afstand te horen is, een centenbakkie heeft. Allemaal met stamboom en volgens de regels van de rasvereniging, joepie!! Stamboom.
Als jij niet fatsoenlijk kunt lezen zonder rare conclusies te trekken Neeltje, dan ben ik uitgepraat. :ok:
Neeltje

Brindlecardi schreef:
mijke schreef:Maar brindlecardi je gaat nog steeds uit van de aanname dat je met een stamboom meer zekerheid over de gezondheid van de hond hebt dan zonder. Daar zijn de meeste mensen het gewoon niet mee eens. En dus is het geen rare keus om een stamboomloze hond te nemen.
Als je te maken hebt met stamboom honden waar getest is op Bijvoorbeeld HD, ED en oogziekten, dan is de kans kleiner dat jouw hond dat heeft tav een situatie waarbij een hond niet getest is. Dat is geen hogere wiskunde of een kwestie van een aanname. In dit specifieke geval zou het ook zo maar kunnen zijn dat je een pup hebt uit twee nestgenoten, je weet het namelijk niet als je niks weet van de achtergrond.

Neemt niet weg dat ik helemaal niet tegen outcross ben of 'nieuw' bloed. Maar dat heeft alles te maken met het feit dat je anders in de knel zal komen met een te kleine variëteit aan genen. Maar ook daar zullen honden niet zonder gezondheidstesten worden ingezet.

Heb je nu dan een hond in huis gehaald die hoe dan ook minder gezond is? Nee hoor, dat weet je simpelweg niet. Je hebt alleen een hoger risico op erfelijke ziekten :19: al die andere ziektes waar je niet op test, heb je net zo veel kans op als bij een stamboom hond.

Maar he, misschien kan je dan alle stamboomfokkers hier vertellen dat wat ze doen compleet zinloos is, en ze beter gewoon de hond van de buren erop kunnen zetten. :19:
Nee, dat zeggen we niet. Alleen dat er ook mensen fokken zonder stamboom die gewoon alle testen doen, daar heb je geen stamboom voor nodig. Je kunt met iedere fik naar de dierenarts gaan om de benodigde testen te laten doen. Verder zijn er natuurlijk ook heel veel stamboomfokkers die hun honden niet testen, want als je niet bent aangesloten bij een vereniging, tenzij het verplicht is door de Raad van Beheer, kun je doen en laten wat je wilt. Als beide ouders maar een stamboom hebben, krijgen de pups ze ook.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Brindlecardi schreef: Maar he, misschien kan je dan alle stamboomfokkers hier vertellen dat wat ze doen compleet zinloos is
Ik draai het even om. Kun jij me vertellen wat wèl de zin is?
Verreweg de meeste mensen die werken met hun honden hechten nul en generlei waarde aan dat stamboompapiertje. Het is meer een bewijsje van wie de voorouders zijn, voor zover dat niet de natte vinger van de grote fokker is die de dekking totaal gemist heeft. En verder helemaal niks. Het is niet voor niks dat nu rasvereniging na rasvereniging overstag gaat en vreemd bloed gaat inmengen. Dat is echt niet omdat de rashondenpopulatie nu zo blaakt van gezondheid hoor. :19:
En toch heb je er zelf een heleboel met stamboom he Nanna. :mrgreen:
Ik heb hierboven al aangegeven wat de zin is.
Je krijgt daarnaast een enorme verwatering van rassen, karakters, slechte selectie etc. Wie weet koop je dan wel een whippet waar nog geen twee generaties daarvoor een stafford op heeft gezeten...dat kan je dus heel makkelijk overkomen met stamboomloos. Hoe leuk is dat :wink:
Je zegt zelf trouwens ook altijd dat staffords etc met stamboom veel gezelliger en normaler zijn, waarom is dat dan eigenlijk?

Ik ben hier niet om te vechten tegen de anti-stamboom brigade (ook al hebben de personen zelf een hond met stamboom :mrgreen:). Ik ben niet anti stamboomloos, maar vind het onzin te beweren dat alle tests overboord kunnen worden gegooid of zeggen dat alleen de ouders testen voldoende is.

Ik laat het hier verder bij.

Nogmaals, ik wens TS heel veel plezier met haar hondje, zoals eerder al gezegd, ik weet zeker dat jullie veel plezier aan elkaar zullen beleven. :ok:
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 11 jun 2017 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
mijke
Zeer actief

Brindlecardi schreef:

Bij honden zonder stamboom is de genenpoel vele malen groter dan bij honden met stamboom. Zelfs als je dan per ongeluk een verre achterneef en achternicht op elkaar zet lijkt mij de kans op aangeboren gezondheidsellende kleiner dan bij twee relatief ongerelateerde stamboomhonden uit een iniminigenenpoel. En die testen zijn ook niet heilig, dat zijn veelal momentopnames die ook verder lang niet altijd iets zeggen over de genetische aanleg. Alleen over of een hond op dat moment wel of geen last van een bepaalde aandoening heeft.

Maargoed, er is voldoende over te discussieren en dat gebeurt op het HF ook meer dan genoeg. Misschien heb jij gelijk, misschien heb ik gelijk, of allebei een beetje. Het is in ieder geval zeker niet zo dat kiezen voor een stamboomloze hond gezondheidstechnisch superdom is, zoals jij wel lijkt te vinden.
Brindlecardi
Zeer actief

mijke schreef:
Brindlecardi schreef:

Bij honden zonder stamboom is de genenpoel vele malen groter dan bij honden met stamboom. Zelfs als je dan per ongeluk een verre achterneef en achternicht op elkaar zet lijkt mij de kans op aangeboren gezondheidsellende kleiner dan bij twee relatief ongerelateerde stamboomhonden uit een iniminigenenpoel. En die testen zijn ook niet heilig, dat zijn veelal momentopnames die ook verder lang niet altijd iets zeggen over de genetische aanleg. Alleen over of een hond op dat moment wel of geen last van een bepaalde aandoening heeft.

Maargoed, er is voldoende over te discussieren en dat gebeurt op het HF ook meer dan genoeg. Misschien heb jij gelijk, misschien heb ik gelijk, of allebei een beetje. Het is in ieder geval zeker niet zo dat kiezen voor een stamboomloze hond gezondheidstechnisch superdom is, zoals jij wel lijkt te vinden .
Dan heb ook jij niet gelezen Mijke. :wink:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

@Neeltje: je legt Brindlecardi woorden in de mond. Waar zegt ze dat stamboomloze honden allemaal ongezond zijn? Nergens. Ok, dan zijn we ook weer uit.

Als ik deze discussie zo lees vraag ik me af wat dan het voordeel is van een hond met boom, want als ik het gros begrijp niets, integendeel, beter kunnen ze er geen hebben. Maar dat is misschien iets om een nieuw topic over te starten.

Verder kan ik mee ook voorstellen dat je heel bewust een stamboomloze rashond koopt, omdat je veel vertrouwen hebt in de mensen die de hond gefokt hebben. Misschien ken je ze persoonlijk en weet je op welke manier ze ermee bezig zijn. Maar in het geval van TS lijkt het dat alles op stel en sprong is gegaan zonder zich echt te verdiepen in de achtergrond (ik zeg 'lijkt' want ik weet niet precies hoe het gegaan is). Dat is natuurlijk ook prima, maar enigszins verbazend omdat ze aangaf dat ze het zo belangrijk vindt om een gezonde hond te kopen en waarschijnlijk karakter ook erg belangrijk vindt. Ieder zijn keus natuurlijk, maar als je hier om meningen vraagt of je ervaringen deelt, kun je een reactie verwachten, en als die respectvol wordt gegeven is daar niks mee wat mij betreft.
En ja, ik heb twee honden waarvan ik van de een de ouders beide niet ken en van de ander alleen de moeder, maar ik stelde ook niet dezelfde eisen als TS.

En voor de zoveelste keer: Rico is dotje, vooral blijven posten, dat staat er totaal buiten.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Neeltje

Alfilillo schreef:@Neeltje: je legt Brindlecardi woorden in de mond. Waar zegt ze dat stamboomloze honden allemaal ongezond zijn? Nergens. Ok, dan zijn we ook weer uit.

Als ik deze discussie zo lees vraag ik me af wat dan het voordeel is van een hond met boom, want als ik het gros begrijp niets, integendeel, beter kunnen ze er geen hebben. Maar dat is misschien iets om een nieuw topic over te starten.

Verder kan ik mee ook voorstellen dat je heel bewust een stamboomloze rashond koopt, omdat je veel vertrouwen hebt in de mensen die de hond gefokt hebben. Misschien ken je ze persoonlijk en weet je op welke manier ze ermee bezig zijn. Maar in het geval van TS lijkt het dat alles op stel en sprong is gegaan zonder zich echt te verdiepen in de achtergrond (ik zeg 'lijkt' want ik weet niet precies hoe het gegaan is). Dat is natuurlijk ook prima, maar enigszins verbazend omdat ze aangaf dat ze het zo belangrijk vindt om een gezonde hond te kopen en waarschijnlijk karakter ook erg belangrijk vindt. Ieder zijn keus natuurlijk, maar als je hier om meningen vraagt of je ervaringen deelt, kun je een reactie verwachten, en als die respectvol wordt gegeven is daar niks mee wat mij betreft.
En ja, ik heb twee honden waarvan ik van de een de ouders beide niet ken en van de ander alleen de moeder, maar ik stelde ook niet dezelfde eisen als TS.

En voor de zoveelste keer: Rico is dotje, vooral blijven posten, dat staat er totaal buiten.
Ik denk juist als je goed leest, ze dat in menig bericht schrijft. En ik ben niet de enige die dat eruit opmaakt als je alle berichten leest. Het is leuk om alleen op mij te antwoorden, maar misschien ook even op de anderen dan reageren?

Het enige voordeel van een hond met stamboom is dat je er in de meeste gevallen vanuit kunt gaan dat je een 100% zuivere hond hebt en er niet ergens bij de voorouders iets anders doorheen zit. De testen zijn allemaal heel fijn en bewijs dat de fokker tracht een zo gezond mogelijke hond te fokken, echter 100% garantie krijg je nooit. Je kunt zoveel testen als je wilt, maar je hond kan altijd nog niets krijgen. Anders waren er geen stamboomhonden met HD, hernia's etc.

Maar, kun je nu bewijzen dat de fokker van Rico het nest niet zorgvuldig heeft gefokt?? Niemand hier waar Rico vandaan komt, behalve de plaats Lunteren en daar wordt over gevallen omdat daar een broodfokker zit. Echter niemand weet of Rico daar ook vandaan komt. Dat wordt alleen aangenomen, maar bewijs is er 0,0.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Brindlecardi schreef: Je zegt zelf trouwens ook altijd dat staffords etc met stamboom veel gezelliger en normaler zijn, waarom is dat dan eigenlijk?
Dat zijn ze niet persé. Ze hebben alleen meestal eigenaren die wat beter doorhebben waar ze aan begonnen zijn. En ik denk dat een goed gefokte amstaff uit ouders met MAGtest inderdaad beter te behappen is dan Killa van 25 euro van MP die een kruising van Shar pei/Pitbull en Mechelse herder is.
Maar daar ging het in dit topic verder niet om. Waarom sla je trouwens zo om je heen :mrgreen:
Ik sla niet om mij heen hoor, ik vind het alleen jammer dat mensen die zelf de keuze hebben gemaakt voor honden met stamboom, nu eigenlijk doen alsof het allemaal ontzettende onzin is en zelf dan niet uitleggen waarom ze dan zelf wel stamboom honden in huis hebben als stamboomloos zoveel beter is.
Daarnaast doen een aantal mensen of ik anti stamboomloos ben, terwijl dat niet waar is en dat niet is waarom ik erop reageer. :wink:
mijke
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Daarnaast doen een aantal mensen of ik anti stamboomloos ben, terwijl dat niet waar is en dat niet is waarom ik erop reageer. :wink:
Nee hoor, dat doet niemand. Dat is gewoon een logische gevolgtrekking uit de dingen die jij schrijft. Jij vindt een stamboomloze hond een rare keus gezien TS gezondheid zo belangrijk vindt. Ergo jij vindt dat je met een stamboomloze hond een veel grotere kans hebt op aangeboren ziektes dan met een stamboomhond. Simpele logische redenatie.
charley

Brindlecardi schreef:de vader alleen van een verhaal kent (je kan zo'n hond ook niet even opzoeken als je geen stamboom hebt)
Ik heb foto's van de vader gezien en ik kan de vader wel opzoeken als ik wil, kan het adres zo krijgen en mag langs komen.
Brindlecardi schreef:Als je motief is om zsm een nieuwe hond te hebben, dan moet je vooral voor een stamboomloze hond gaan, maar dan heb je mijns inziens dus niet het belang van gezondheid op de eerste plaats gezet.
Ik had al contact met de fokker, dit is niet iets wat zomaar even besloten is. Verder heb ik al aangegeven dat de fokker wel test en volgens alle regels fokt.
mijke schreef:Maar brindlecardi je gaat nog steeds uit van de aanname dat je met een stamboom meer zekerheid over de gezondheid van de hond hebt dan zonder. Daar zijn de meeste mensen het gewoon niet mee eens.
Ik heb vroeger een stamboom Heilige Birmaan en Maine Coon gehad (katten), de Birmaan is maar 5 jaar geworden en de Maine Coon 2 jaar. Ik had toen ook een Pers zonder stamboom en hij is 12 geworden dus een stamboom zegt mij weinig qua erfelijke ziektes.
Brindlecardi schreef:Nogmaals, ik wens TS heel veel plezier met haar hondje, zoals eerder al gezegd, ik weet zeker dat jullie veel plezier aan elkaar zullen beleven.
Dank je wel, gaat helemaal goed komen.
Laatst gewijzigd door charley op 11 jun 2017 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
charley

Neeltje schreef:Niemand hier waar Rico vandaan komt, behalve de plaats Lunteren en daar wordt over gevallen omdat daar een broodfokker zit. Echter niemand weet of Rico daar ook vandaan komt. Dat wordt alleen aangenomen, maar bewijs is er 0,0.
Dank je Neeltje.
Ik weet welke broodfokker hier bedoeld wordt in Lunteren en nogmaals NEE Rico komt daar echt niet vandaan. Zo dom ben ik nu ook weer niet.

Wat ik wel heel erg jammer vind is dat er zo gereageerd wordt, had ik hier gelogen en gezegd dat Rico een stamboom heeft was deze zinloze discussie niet begonnen. Maar wat ik al eerder aan gaf wat voor mij het belangrijkst is was een gezondheidsverklaring, ik heb nergens aangegeven stamboom. De gezondheidsverklaring heb ik zowel van de fokker en mijn eigen da.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”