Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dag Loutje

Een plek om je overleden hond te herdenken.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Dag Loutje

Ongelezen bericht door Marjoleine »

basil schreef:En ITP? Komt dat bij honden voor? Ik heb het als onderdeel van SLE. Misschien een stofwisselingsziekte die opbouwende was?
Wat een drama bij zo'n jonge hond :(
Ik heb geen idee eerlijk gezegd.
We hebben überhaupt nooit stollingsproblemen gehad bij de wetters, voor zover bekend dan.

Het onderzoek loopt, hopelijk komt er iets uit. Ze vonden het raadselachtig en interessant, dat is gunstig. Zuur maar gunstig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Marjoleine schreef:
basil schreef:En ITP? Komt dat bij honden voor? Ik heb het als onderdeel van SLE. Misschien een stofwisselingsziekte die opbouwende was?
Wat een drama bij zo'n jonge hond :(
Ik heb geen idee eerlijk gezegd.
We hebben überhaupt nooit stollingsproblemen gehad bij de wetters, voor zover bekend dan.

Het onderzoek loopt, hopelijk komt er iets uit. Ze vonden het raadselachtig en interessant, dat is gunstig. Zuur maar gunstig.
Wat een ellende, Marjoleine. Ik hoop dat ze erachter komen wat het is, want die onzekerheid is moordend. :roos:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik hoop dat er meer duidelijkheid zal komen met het verdere onderzoek. Niet alleen moet het een hele nare ervaring geweest zijn en zijn jullie een geweldige hond kwijtgeraakt, maar ook die complete verrassing door deze symptomen :ugh:

Ik moest denken aan de zeldzame gevallen van hemofilie die in Italië voorgekomen zijn bij de mechlse herder, ook zonder voorgeschiedenis van dit probleem in de lijn (en in het ras). Daar lijkt er sprake van een ongelukkige mutatie en verschillende graden van hevigheid van de ziekte. Er zullen vast veel verschillende vormen van stollingsproblemen zijn en ik heb geen verstand van de details natuurlijk, dus het is vast niet hetzelfde.

Hopelijk gaat de puzzel opgelost worden. Nogmaals sterkte voor jullie.
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Oh, dat laatste klinkt plausibel, het kan dus blijkbaar zomaar out of the blue voorkomen? We zullen het zien.

Het beroerde is dat ik mijn vertrouwen in het ras nu compleet kwijt ben.
Dinthe staat op de nominatie om bij de eerstvolgende loopsheid gedekt te worden (deze zomer), Jet ook, en ik weet niet of ik me erop moet verheugen.
Sta je daar weer met zo'n ubercute schattig pupje op het trainingsveld. Ik durf er niet meer van te houden op deze manier.
De gemiddelde leeftijd van de twee honden die ik tot nu toe mocht opvoeden is 3,35 jaar (Rinne Roos en haar kleindochter Loulou). Tellen we Lobke erbij op dan zitten we op 3.66 jaar. Nou, nou.
Nestbroers en zussen zijn wel gewoon oud geworden, blijkbaar treffen wij net de pechgevallen. Hopelijk gaan Chaconne, Jet en Dinthe het gemiddelde een beetje rechttrekken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er is alleen nog onderzoek gedaan naar de stollingstijd. Maar waar het om gaat, en dat onderzoek loopt nog, is welke factor er mist of afweek.
Het kan liggen aan van alles: geen of weinig bloedplaatjes, misvormde bloedplaatjes, zieke bloedplaatjes, geen of te weinig von Willebrandfactor (die zorgt dat de plaatjes kunnen hechten aan de vaatwand), kortom, er zijn allerlei redenen die kunnen maken dat er geen stolling is.
Welke het in dit geval was moeten we afwachten en komt hopelijk uit het onderzoek.

Er waren ook nog andere onverklaarbare dingen die hopelijk gedurende het onderzoek verklaard kunnen worden.

Rinne Roos schreef:Het beroerde is dat ik mijn vertrouwen in het ras nu compleet kwijt ben.
Blijkbaar hebben wij enorme pech.
Er zijn zat wetters, het gros eigenlijk, dat wel degelijk oud wordt. Ik ga er vanuit dat wij onze portie hebben gehad.
Dat moet gewoon.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jullie hebben zeker je portie gehad :(:
Ook hier heel veel sterkte met het verlies van jullie jonge hondje.
Onvoorstelbaar en in en intriest.

Ik hoop voor jullie dat er uiteindelijk iets duidelijk wordt bij het onderzoek.
Als dat niet zo is word je zo verschrikkelijk onzeker :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Heel veel sterkte van mij ook nog.
Is er al een uitslag van de onderzoeken?
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Vreselijk, dit verwacht je toch niet.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Hartworm? ik dacht dat dat in NL helemaal niet voorkwam. :ugh:
Nogmaals sterkte, 9 maanden is echt veel te jong :knuffel:
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Hè?! Geen idee dat dat in Nederland voorkwam!
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Fijn dat jullie nu weten wat de oorzaak was, maar het lijkt me tegelijkertijd ook moeilijk om te weten dat er in een vroeger stadium (mits onderkent) een behandeling mogelijk was geweest.

(onderstaande is niet om het topic te kapen, maar iets wat bij mij wel hoog zit en aansluit op deze situatie)
Ik hoor van meerdere kanten (dit forum, andere fora, tijdens kynologische evenementen) steeds meer dat preventief ontwormen niet kan en dat je pas hoeft te gaan behandelen als er iets mis is met de ontlasting/wanneer de dierenarts in de ontlasting wormen aantreft. Hierdoor worden veel honden bewust niet regelmatig ontwormd (zo ook een tijd de mijne tot begin dit jaar, want ik ben geen fan van onnodig chemische middelen toedienen aan mijn honden).
Franse hartworm en vossenlongworm (zelfde symptomen, komt ook in steeds grotere mate in Nederland voor) zijn echter niet met een standaard ontlastingsonderzoek aan te tonen en ontlasting blijft netjes bij een besmetting. Op het moment dat er symptomen optreden is er al schade aan het lichaam (niet altijd omkeerbaar) en is ook niet altijd meteen duidelijk dat het om een wormeninfectie gaat (hoesten=kennelhoest/allergie, bloedingen= autoimmuun/ gif wordt bijv. veel aan gedacht). Om de drie maanden ontwormen met een deugdelijk middel zorgt er voor dat een eventuele besmetting met longworm vroegtijdig in de kiem gesmoord wordt. Meestal dan, want in het geval van LouLou heeft het helaas niet geholpen :roos:
Just my two cents, maar voor mij wel een heel belangrijke reden om toch voor ontwormen te kiezen.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Maar Loulou was ontwormd, dus dit topic heeft niet veel te maken met al dan niet onnodig 'preventief' ontwormen, toch?
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Het licht eraan met welk middel ze ontwormd was en wanneer, alleen Milbemax werkt hiertegen. Echt tragisch dat dit gebeurd is. Maar ik hoop dat Mir & Mar zichzelf niks verwijten. Ik denk dat niemand dit op tijd opgemerkt had als ik lees hoe het bij Loulou gegaan is. Wel moedig en waardevol dat jullie haar verhaal nu delen.

De verjaardag van het nest zag ik ook al voorbij komen. Loulou was anders nu een jaar geweest, zo'n mooie wetter vond ik haar. Heel veel sterkte Mir & Mar :roos:
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Leonie. schreef:Maar Loulou was ontwormd, dus dit topic heeft niet veel te maken met al dan niet onnodig 'preventief' ontwormen, toch?
Dit topic zelf niet nee, maar het fenomeen franse hartworm/longworm wel en ik merk dat veel mensen (in het algemeen dus) daar niet bij stil staan. Ik schrijf zelf nog in mijn tekst dat ik heb gelezen dat ze ontwormd is en dat het gewoon iets is wat ik bij het fenomeen het vermelden waard vind. De link die eerder gepost is komt van dogzine, dus ook een informatief geschreven stuk.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Jeetje zo jong
Sterkte
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding