Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ben ik fout als hond bijt??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Ben ik fout als hond bijt??

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Kirra schreef:
Nee, zo bedoel ik het niet.
Volgens mij is het inderdaad voldoende om de juiste bordjes bij alle ingangen te plaatsen.
Dan krijgt de persoon volledige schuld.
Echter als het onduidelijk bordjes zijn of je mist een ingang, kan hij een gedeelte schuld krijgen enzovoort.
De schuld wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren.
Ok duidelijk, ja dat zeiden ze op mijn werk dus ook al, alle ingangen en duidelijke bordjes, maar met al die voorgaande berichten ging ik ineens twijfelen of ze het wel goed hadden uitgezocht.

Nou daar voldoen wij aan, enige ingang naar mijn kantoor gaat via een trap vanuit de showroom en op die trap hangen twee grote bordjes, een met dat artnr. met de gewone kleuren blauw en witte letters en die andere kan je ook niet missen want die is helemaal groot en is rood met witte letters :mrgreen: Ze zijn erg blij met Bink, er hebben vroeger altijd grote honden gelopen maar voor Bink een paar jaar niet en toen is er veel gestolen en pogingen tot, sinds Bink er loopt is er niks meer gebeurt.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

S@ndr@ schreef:Nou ik denk dat de gemiddelde Nederlander donders goed weet dat je niet zonder uitnodiging zomaar ergens naar binnen loopt.
Ja, en dat artikel geldt of er nou bordjes hangen of niet.
Ik denk dat de bordjes voornamelijk gelden om jezelf in te dekken.
Door het overduidelijk te maken dat het privéterrein is.
Met name omdat de schuldvraag pas bekeken wordt naderhand, wanneer alle factoren meegerekend kunnen worden.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Zoie schreef:die bordjes vind ik trouwens ook al twijfelachtig . Ik hoef toch ook geen bordje op te hangen : hier verdedigen we ons met alles wat er tot onze beschikkig staat : ploertendoder , mes of hakbijl , het maakt niet uit .

Of : denk erom inbreker , ik heb zwarte band karate , klappen verzekerd ! ( gesteld dat iemand die zou hebben . )

Al was het maar om de inbreker geen kans te geven zich voor te bereiden .

Heb je een hond , dan moet er opeeens een bordje hangen :scratch:
Pas op!
Achterstallig onderhoud zoldervloer
Instortingsgevaar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Kirra schreef:
Gollum schreef:
Zoie schreef:
Liesbeth schreef:[
Zolang je je hond geen opdracht geeft om te bijten, je hond weerhoudt om te bijten als die aanstalten maakt en je buitenshuis duidelijk aangegeven hebt dat er een hond in huis kan zijn, dan heb je (volgens mij) aan de eisen van de wet voldaan.
In het geval er niemand thuis is om de hond te sturen kunnen A en B niet van toepassing zijn, maar C wel.

" Sprekend voorbeeld hierbij is de hond die een inbreker aanvalt en verwondt. Volgens de hoofdregel is de bezitter dan aansprakelijk, omdat het gedrag van de hond zelfstandig is. Maar, wanneer de bezitter de hond zelf op de inbreker zou hebben afgestuurd en dus aansprakelijk zou zijn voor zijn eigen gedrag, zou deze persoon zich erop kunnen beroepen dat hij zich moest verdedigen tegen de inbreker omdat er sprake was van noodweer. Door de werking van de ‘tenzij-regel’ kan de bezitter zich ook nu op noodweer beroepen, ondanks dat de hond de schade zelfstandig heeft veroorzaakt. Hiermee kan de bezitter zich dus verweren tegen zijn aansprakelijkheid voor het gedrag van zijn hond. Wanneer een rechter dit verweer geheel of gedeeltelijk accepteert, kan dit betekenen dat de bezitter geheel of gedeeltelijk onder zijn aansprakelijkheid uit komt en de schade die zijn dier heeft veroorzaakt niet of niet helemaal hoeft te vergoeden."

maar als ik dit mag geloven , mag je in een noodweersituatie wel degelijk een opdracht geven .
Als ik dan had gezegd "pak hem Mika' dan is het zelfverdediging maar als ik niets zeg en Mika bijt de man uit zichzelf (zelfstandig) dan ben ik wel aansprakelijk? Best apart.
Gelukkig hoefde dat niet en ging de man zelf weg, met trillende handjes deed hij het tuinhek dicht :mrgreen:
Volgens mij had je er net zelf ook al een stukje over geschreven, maar zelfverdediging mag alleen maar in verhouding en met directe dreiging, dus je komt er echt niet altijd mee weg als je de hond een commando geeft.
Wat betreft als de hond bijt uit eigen initiatief, met die tenzij regel wordt aangegeven dat wanneer het toegestaan zou zijn om een commando te geven, vanwege noodwet of overmacht, de baas niet aansprakelijk wordt gehouden als dit commando niet gegeven is en de hond eigen initiatief handelde. Zo en nu op adem komen. :lol1:
Daarnaast kan je ook nog bordjes ophangen zodat (een deel van) de schuld bij de inbreker gelegd kan worden.
Oh zie je, dan las ik het toch verkeerd. Ik vind het soms best ingewikkeld om juridische taal goed te begrijpen.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ZaZa schreef:
Zoie schreef:die bordjes vind ik trouwens ook al twijfelachtig . Ik hoef toch ook geen bordje op te hangen : hier verdedigen we ons met alles wat er tot onze beschikkig staat : ploertendoder , mes of hakbijl , het maakt niet uit .

Of : denk erom inbreker , ik heb zwarte band karate , klappen verzekerd ! ( gesteld dat iemand die zou hebben . )

Al was het maar om de inbreker geen kans te geven zich voor te bereiden .

Heb je een hond , dan moet er opeeens een bordje hangen :scratch:
Pas op!
Achterstallig onderhoud zoldervloer
Instortingsgevaar
let op het afstapje !
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik vind het allemaal maar erg vaag. Voordat je het weet zit je een nacht in de cel en krijgt een hoop trammelant met Justitie.
En vaagheid maakt mensen creatief door de wet te omzeilen. Of dat correct is vind ik verder niet relevant.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Wolfsblut schreef:Ik vind het allemaal maar erg vaag. Voordat je het weet zit je een nacht in de cel en krijgt een hoop trammelant met Justitie.
En vaagheid maakt mensen creatief door de wet te omzeilen. Of dat correct is vind ik verder niet relevant.
Ik ben daar vrij simpel in, als iemand met kwade bedoelingen mijn huis binnen komt zetten en ikzelf reageer of mijn hond reageert eerder (omdat ik niet thuis ben, of omdat ik niet in staat ben om iets te doen) dan is het jammer voor de indringer.

Komt iemand het hekje door en mijn voordeur staat open en ze weten niet dat er een hond het huis uit kan stormen dan vind ik dat mijn verantwoording. Zeker als ik weet dat mijn hond bijt.
Ik heb geen bijtende honden, maar vorige keer liep er ook een krantenbezorger het hek in om de krant te brengen. Wij hoorden het dus maanden de honden tot niet reageren. (we zaten binnen maar met de buitendeur dus open). Dus ik denk dat ik toch maar een bordje ophang dat we honden hier hebben wonen. Dan is het aan de bezorgers om het hek in te gaan als de deur open staat of de krant op de plaats te gooien, wat ook regelmatig gedaan wordt.

De situatie hier is dat het hek langs de stoep loopt, dus niet echt een groot erf maar wel regelmatig de voordeur open en dan ligt een hond buiten of in de deuropening. Ze reageren niet op voorbijgangers met of zonder honden en kinderen zijn ook wel ok. Dus ik laat het zo, hadden ze niet zo geweest of aan gaan slaan op alles dan had ik dat niet gedaan. Het mag dan wel eigen terrein zijn, maar een klein beetje eigen verantwoordelijkheid nemen vind ik wel zo fijn.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ja Blondie, hier word ook gewaarschuwd. Niet door bordjes, wel door Figo. Maar daar red je t niet mee. Ik denk ook blijjf dan weg. Maar zo werkt t niet.
Je moet bij ijzel ook je pad veilig houden voor eventuele bezoekers. Maar zeker voor pakketbezorgers. Doe ik ook wel. Maar dan staat er ook geen bord: pas op, t is glad
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dee schreef:Ja Blondie, hier word ook gewaarschuwd. Niet door bordjes, wel door Figo. Maar daar red je t niet mee. Ik denk ook blijjf dan weg. Maar zo werkt t niet.
Je moet bij ijzel ook je pad veilig houden voor eventuele bezoekers. Maar zeker voor pakketbezorgers. Doe ik ook wel. Maar dan staat er ook geen bord: pas op, t is glad
Dee ik ga me daar niet meer druk om maken. Er zijn genoeg anderen die dat ook niet doen, in de zin van mensen die hun schouders ophalen en er mee weg komen. "wat als dit, wat als dat" de Nederlandse wetgeving zegt dit, en in een ander artikel dat. Ik heb ook momenten gehad dat ik van alles mij in mijn hoofd haalde, alles zo veilig mogelijk maakte terwijl ik niet eens bijters heb. De buuf naast me vlogen de keffers over het hek heen en die vond dat allemaal maar prima. En ik de honden die als wakers bekend staan maar leren "stil" te zijn en dat er best mensen mochten passeren of voor mijn hek stil mochten staan etc.. en daar sta ik overigens nog steeds achter. Ze hoeven niet om een poep en een scheet aan te slaan. Maar ze mogen wel laten weten dat ze er zijn, en zeker bij onraad.
Ik hoor om me heen genoeg dingen waarvan ik denk.. om minder zouden ze hier op de stoep staan om herders weg te halen.. Ik ben er dus wat makkelijker in geworden, ik heb geen bijters en ik heb geen zin om continue maar met "wat als dit, wat als dat" te gaan rondlopen. Iedereen heeft ook nog zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen, en de afweging te maken of de gok te nemen of een hond wel of niet bijt als je je op hun terrein begeeft zonder dat de baas in de buurt is.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

blondie schreef:
Dee schreef:Ja Blondie, hier word ook gewaarschuwd. Niet door bordjes, wel door Figo. Maar daar red je t niet mee. Ik denk ook blijjf dan weg. Maar zo werkt t niet.
Dee ik ga me daar niet meer druk om maken. Er zijn genoeg anderen die dat ook niet doen, in de zin van mensen die hun schouders ophalen en er mee weg komen. "wat als dit, wat als dat" de Nederlandse wetgeving zegt dit, en in een ander artikel dat. Ik heb ook momenten gehad dat ik van alles mij in mijn hoofd haalde, alles zo veilig mogelijk maakte terwijl ik niet eens bijters heb. De buuf naast me vlogen de keffers over het hek heen en die vond dat allemaal maar prima. En ik de honden die als wakers bekend staan maar leren "stil" te zijn en dat er best mensen mochten passeren of voor mijn hek stil mochten staan etc.. en daar sta ik overigens nog steeds achter. Ze hoeven niet om een poep en een scheet aan te slaan. Maar ze mogen wel laten weten dat ze er zijn, en zeker bij onraad.
Ik hoor om me heen genoeg dingen waarvan ik denk.. om minder zouden ze hier op de stoep staan om herders weg te halen.. Ik ben er dus wat makkelijker in geworden, ik heb geen bijters en ik heb geen zin om continue maar met "wat als dit, wat als dat" te gaan rondlopen. Iedereen heeft ook nog zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen, en de afweging te maken of de gok te nemen of een hond wel of niet bijt als je je op hun terrein begeeft zonder dat de baas in de buurt is.
Snap ik, doe ik ook niet meer. Tenminste, probeer ik. Maar volgens de wet werkt het toch anders.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”