ik zie het ook niet als dominant, dan heb ik allemaal enorm dominante honden hier en dat is zeker niet zo....bouvierpoedel schreef:Ik zie het ook niet zozeer als iets afdwingen en dominant willen zijn.alm@ schreef:Even serieus. Ik zie dat Gila een halve herder is (ik ken de rottweiler niet zo qua karakter). Herders zijn graag bij de baas. Waarom zou ze er niet bij mogen zijn als je vrouw bijvoorbeeld aan het strijken is? Als ik het zo lees (mijn herders zijn trouwens ook herplaatsers) krijgt Gila amper de tijd om goed te wennen en een band met jullie op te bouwen omdat er van alles 'moet'. Misschien als jullie er wat relaxter mee omgaan dat het gepiep en gejengel vanzelf uitdoofd. Die van mij hebben de eerste week hier en daar de tanden ingezet en wat gesloopt, vervelend maar toen ze zich kennelijk vertrouwd voelden, was het over en konden gewoon los door het hele huis.
Maar ook meer als iets graag willen en bij de baas willen zijn als erbij horen en trouw.
Jij kunt daar wel weer met je dominantie theorién aan komet slepen ,maar die werken tot nu toe ook niet anders had je hier die vraag niet gestelt lijkt mij.
Kun je wel weer heel dominant gaan lopen drammen dat je het altijd op jouw manier hebt gedaan en dat hhet werkte.
Maar nu dus niet omdat dir geen kloontje is van die andere.
Herders zijn nogal van de kleffe en trouw aan eigen en waarom zou je dat af willen straffen ,die hond word er alleen maar ongelukkiger van en jij ook met je gedram over dominate roedelleider.
Aan sommige honden mag je gerust wat meer over laten in het zelf kunnen en daardoor is je probleem ook meestal opgelost.
Nu gedraag je je niet als een dominante roedellijder ,maar als een dictator.
Xavi loopt hier ook overal, als hij moet slapen gaat hij in de bench en is hij stil. Hij heeft nooit geprotesteerd, jengelt niet omdat hij weet wat er van hem verwacht wordt omdat hem dit is aangeleerd. Dit was dus ook altijd zo bij mn andere honden.
Als ik thuis ben mag hij bij me lopen, ik ben de hele dag aan het werk dus als ik dan thuis ben is die tijd oa. voor hem. Hij mag van mij niet in de keuken maar wel op het matje aan de rand van de keuken. Dat is voor hem een duidelijke grens die hij prima respecteert. Hij kan toch bij mij zijn zonder dat ik er mn nek over breek. Wat Arcee doet neigt idd. naar dictatorschap ipv roedelleider....
Daarnaast zie ik het op de bank springen ook niet als niet-opgegevoed, wel als anders-opgevoed. Xena zou dat ook doen omdat ik dit altijd heb toegelaten.. wil dat zeggen dat ze niet opgevoed is? Nee natuurlijk niet...