Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1001 manieren en inzichten over opvoeden volgens het forum.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik haar stil??

Ongelezen bericht door malinois »

bouvierpoedel schreef:
alm@ schreef:Even serieus. Ik zie dat Gila een halve herder is (ik ken de rottweiler niet zo qua karakter). Herders zijn graag bij de baas. Waarom zou ze er niet bij mogen zijn als je vrouw bijvoorbeeld aan het strijken is? Als ik het zo lees (mijn herders zijn trouwens ook herplaatsers) krijgt Gila amper de tijd om goed te wennen en een band met jullie op te bouwen omdat er van alles 'moet'. Misschien als jullie er wat relaxter mee omgaan dat het gepiep en gejengel vanzelf uitdoofd. Die van mij hebben de eerste week hier en daar de tanden ingezet en wat gesloopt, vervelend maar toen ze zich kennelijk vertrouwd voelden, was het over en konden gewoon los door het hele huis.
Ik zie het ook niet zozeer als iets afdwingen en dominant willen zijn.
Maar ook meer als iets graag willen en bij de baas willen zijn als erbij horen en trouw.
Jij kunt daar wel weer met je dominantie theorién aan komet slepen ,maar die werken tot nu toe ook niet anders had je hier die vraag niet gestelt lijkt mij.
Kun je wel weer heel dominant gaan lopen drammen dat je het altijd op jouw manier hebt gedaan en dat hhet werkte.
Maar nu dus niet omdat dir geen kloontje is van die andere.
Herders zijn nogal van de kleffe en trouw aan eigen en waarom zou je dat af willen straffen ,die hond word er alleen maar ongelukkiger van en jij ook met je gedram over dominate roedelleider.
Aan sommige honden mag je gerust wat meer over laten in het zelf kunnen en daardoor is je probleem ook meestal opgelost.
Nu gedraag je je niet als een dominante roedellijder ,maar als een dictator.
ik zie het ook niet als dominant, dan heb ik allemaal enorm dominante honden hier en dat is zeker niet zo....
Xavi loopt hier ook overal, als hij moet slapen gaat hij in de bench en is hij stil. Hij heeft nooit geprotesteerd, jengelt niet omdat hij weet wat er van hem verwacht wordt omdat hem dit is aangeleerd. Dit was dus ook altijd zo bij mn andere honden.
Als ik thuis ben mag hij bij me lopen, ik ben de hele dag aan het werk dus als ik dan thuis ben is die tijd oa. voor hem. Hij mag van mij niet in de keuken maar wel op het matje aan de rand van de keuken. Dat is voor hem een duidelijke grens die hij prima respecteert. Hij kan toch bij mij zijn zonder dat ik er mn nek over breek. Wat Arcee doet neigt idd. naar dictatorschap ipv roedelleider....
Daarnaast zie ik het op de bank springen ook niet als niet-opgegevoed, wel als anders-opgevoed. Xena zou dat ook doen omdat ik dit altijd heb toegelaten.. wil dat zeggen dat ze niet opgevoed is? Nee natuurlijk niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Je kunt inderdaad haar meenemen aan de riem en dan op een korte afstand van jou of je vrouw neerleggen.
Dan kan ze kijken maar wel op jouw manier en tot hoever jij wilt dat ze kan komen.
Leg haar kleed er ook neer zodat ze daar op kan gaan liggen. Zo kan ze wel overal mee maar is het toch naar jouw maatstaf.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

flamme schreef:
ArCee schreef: Wel of niet bepalen wij als baas, als roedel leiders. Als dominante reu en teef!!

Zo is dat bij ons thuis, al vanaf kind, altijd zo geweest, en Gila gaat niet de hond worden die daar verandering in brengt.

Maar waarom niet? Gila is een heel andere hond. Waarom zou je dan niet gaan nadenken over andere methodes. Want blijkbaar werken de methodes die je van huis uit hebt meegekregen niet. Als ze wel zouden werken dan zou je geen vraag/prolbeem hebben?
Wat ik van mijn verschillende honden leer, en ook van de honden die ik vroeger thuis heb gehad is juist dat iedere hond een andere aanpak nodig heeft.

Je vroegere honden accedeerden blijkbaar goed op het "Ik ben de baas, jij hebt niks te vertellenmethode"/ maar Gila is een deel herder en zal dus waarschijnlijk meer samen willen werken.

Om maar wat tips te geven, en die zijn alleen gebaseerd op wat ik hier lees:

Ik zou toch de bench terug zetten en kijken of het gedrag daar anders in wordt.

ik zou ALS ik haar al in die bench zou doen haar proberen afleiding te bieden door haar iets lekkers te geven wat niet in een halve minuut op is.

Ik zou haar veel meer bij zaken betrekken. Dus niet vast als jullie thuis zijn. Je kunt makkelijk in scene zetten dat je de kamer uitgaat en haar dan "betrappen" als ze wat doet wat niet mag. Zagen, slijpen enz hebben wij jaaaren gedaan bij onze honden. Ik ga dan dus even uit van mijn eigen referentiekader (dat doe jij immers ook van de jouwe) en dat heeft nooit enig probleem opgeleverd. Honden bleven op veilige afstand staan te kijken.

Ik begrijp best dat het lastig is om jarenlang uitgevoerde gewoontes los te laten, maar zoals ik het lees overweeg je niet eens om je oude methodes te laten varen. daarom nogmaals mijn belangrijkste vraag: "waarom eigenlijk niet"??
dat snap ik dus ook niet, zelf bij hetzelfde ras hier moet ik soms nog andere dingen gebruiken. Het zijn individuele honden die je allemaal op hun manier moet behandelen. Xena liep bijv. helemaal niet overal achter me aan, die bleef liggen waar ze lag en vond alles wel prima.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Tamara. schreef:
ArCee schreef: Zo is dat bij ons thuis, al vanaf kind, altijd zo geweest, en Gila gaat niet de hond worden die daar verandering in

En als Gila wel de hond is die dat nodig heeft, wat dan?

Ik ben bang dat ze dan een hele gestresste hond wordt..... :denken:

Ik dacht dat ik Famke aan moest pakken zoals ik bij mijn vorige hond deed , maar ik ben er achter gekomen dat ik dat niet moet doen. Rustig de dingen willen veranderen, daar hebben wij meer baat bij.....
Laatst gewijzigd door Gon op 27 okt 2011 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Klopt, Escan en Flamme moest ik ook heel anders aanpakken. Buitenstaanders dachten vaak dat Escan de gevoelige was en Flamme de "harde". Dat is dus absoluut niet zo. Escan was een bijzonder stoicijnse hond die me een keer geergerd aankeek als ik mijn stem moest verheffen maar daarna ging slapen. Bij Flamme kan ik mijn stem niet verheffen want daar is ze te gevoelig voor terwijl ze de uitstraling heeft van een takkebitch. Beiden Saarlooswolfhonden. Mika, een retriever vraagt weer een heel andere aanpak.

Ik zie juist daar de uitdaging in. Om de manier te vinden die voor de hond het beste werkt maar waar ik toch "mijn zin krijg". Dat heb ik op de hondenschool ook altijd gedaan. De pups die ik les gaf moesten hetzelfde kunnen voor het examen, maar de methode was voor iedere pup anders ook al had ik soms 3 chocokleurige labjes en 5 Jack hussels in mijn groep.

Gila is dus zo'n hond waar je niet een standaard opvoedprofiel naast kunt leggen. Lijkt me juist leuk om dan uit te zoeken wat wel werkt. maar dan moet je wel bereid zijn om je eigen zienswijze te bekijken en zonodig bij te stellen.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Je hebt zoveel tips gekregen en toch wil je er niets mee doen?
Je zegt zelf al Gila een andere hond is dan je/jullie gewend zijn.
Dan verander je je aanpak toch ook?

Geloof me, als er genoeg Mechel inzit en je aanpak blijft niet werken
en je uiteindelijk je toevlucht tot fysiek afstraffen gaat zoeken ben je
nog veel verder van huis.

Of Gila keert zich fysiek tegen je/jullie of het toch nog broze vertrouwen
is volledig zoek en ze zal niks meer voor je willen doen.
Misschien om straf te ontlopen nog wel maar dat moet je toch niet willen?

ArCee schreef:
Of dit gaat werken, geen idee, we zijn er net mee begonnen, maar ALS dit het ook niet mocht zijn, wat dan? :U:
Dan is mijn truckendoos wel een beetje leeg en het enige wat ik kan bedenken is wat ik niet wil, namelijk fysiek afstraffen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

flamme schreef:Klopt, Escan en Flamme moest ik ook heel anders aanpakken. Buitenstaanders dachten vaak dat Escan de gevoelige was en Flamme de "harde". Dat is dus absoluut niet zo. Escan was een bijzonder stoicijnse hond die me een keer geergerd aankeek als ik mijn stem moest verheffen maar daarna ging slapen. Bij Flamme kan ik mijn stem niet verheffen want daar is ze te gevoelig voor terwijl ze de uitstraling heeft van een takkebitch. Beiden Saarlooswolfhonden. Mika, een retriever vraagt weer een heel andere aanpak.

Ik zie juist daar de uitdaging in. Om de manier te vinden die voor de hond het beste werkt maar waar ik toch "mijn zin krijg". Dat heb ik op de hondenschool ook altijd gedaan. De pups die ik les gaf moesten hetzelfde kunnen voor het examen, maar de methode was voor iedere pup anders ook al had ik soms 3 chocokleurige labjes en 5 Jack hussels in mijn groep.

Gila is dus zo'n hond waar je niet een standaard opvoedprofiel naast kunt leggen. Lijkt me juist leuk om dan uit te zoeken wat wel werkt. maar dan moet je wel bereid zijn om je eigen zienswijze te bekijken en zonodig bij te stellen.
Eens, leuk geschreven :ok:
Elke hond heeft een andere benadering nodig. En bij een herplaatser zal dat zeker ook zo zijn.
Samen zoeken naar wat bij deze hond werkt, sta open voor verandering.
Bij de laatste herplaatser bij mijzelf heb ik ook in de spiegel moeten kijken en wat bij mezelf moeten veranderen. Ja, kost moeite maar uiteindelijk als je resultaat boekt samen is dat hartstikke leuk en geeft dat veel voldoening!!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

wat een vastgeroeste achterhaalde ideeën hou jij er op na :denken:
flamme schreef:Ik zie juist daar de uitdaging in. Om de manier te vinden die voor de hond het beste werkt maar waar ik toch "mijn zin krijg". Dat heb ik op de hondenschool ook altijd gedaan. De pups die ik les gaf moesten hetzelfde kunnen voor het examen, maar de methode was voor iedere pup anders ook al had ik soms 3 chocokleurige labjes en 5 Jack hussels in mijn groep.

malinois schreef:dat snap ik dus ook niet, zelf bij hetzelfde ras hier moet ik soms nog andere dingen gebruiken. Het zijn individuele honden die je allemaal op hun manier moet behandelen. Xena liep bijv. helemaal niet overal achter me aan, die bleef liggen waar ze lag en vond alles wel prima.
alm@ schreef:Even serieus. Ik zie dat Gila een halve herder is (ik ken de rottweiler niet zo qua karakter). Herders zijn graag bij de baas. Waarom zou ze er niet bij mogen zijn als je vrouw bijvoorbeeld aan het strijken is? Als ik het zo lees (mijn herders zijn trouwens ook herplaatsers) krijgt Gila amper de tijd om goed te wennen en een band met jullie op te bouwen omdat er van alles 'moet'. Misschien als jullie er wat relaxter mee omgaan dat het gepiep en gejengel vanzelf uitdoofd. Die van mij hebben de eerste week hier en daar de tanden ingezet en wat gesloopt, vervelend maar toen ze zich kennelijk vertrouwd voelden, was het over en konden gewoon los door het hele huis.
*Esther schreef: Eens, leuk geschreven :ok:
Elke hond heeft een andere benadering nodig. En bij een herplaatser zal dat zeker ook zo zijn.
Samen zoeken naar wat bij deze hond werkt, sta open voor verandering.
Bij de laatste herplaatser bij mijzelf heb ik ook in de spiegel moeten kijken en wat bij mezelf moeten veranderen. Ja, kost moeite maar uiteindelijk als je resultaat boekt samen is dat hartstikke leuk en geeft dat veel voldoening!!
deze quote's dus
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Als jouw manier zo goed is zou alles toch van een leien dakje moeten gaan? Waarom heb je dan alsnog problemen en heb je advies nodig? Waarom vraag je dan advies aan mensen die wel met de tijd mee gaan en niet blijven hangen in gedateerde info?
Misschien is het tijd om eens te gaan bedenken dat jouw manier niet de beste manier is. Een hond moet zich ook veilig en geborgen voelen thuis, en een hond die jankt en piept voelt zich zeker niet zo.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Arcee ik ben blij dat je de moeite neemt om toch te antwoorden. :ok:

Hoewel jij (en je ouders) al jarenlang honden op een bepaalde manier hebt opgevoed, wil dat niet zeggen dat ALLE honden op die manier opgevoed moeten worden. Iedere hond is anders (en ook Gila is anders dan je vorige honden) en daarom moet je de opvoeding aanpassen aan de hond. Dat is niet hetzelfde toegeven aan je hond (absoluut niet), maar het is wel de snelste en makkelijkste manier om Gila dingen aan te leren en zich bij jullie thuis te laten voelen.

Ik denk dat een cursus zeker goed is om de band tussen jullie te versterken. Gila doet dan iets samen met jou (de roedelleider om het in jouw woorden te zeggen) en dat is iets dat een herder het liefst doet, samen werken met de baas. Je kunt dat ook doortrekken in de opvoeding, in plaats van iets verbieden, geef je Gila een taak. Is een andere benadering maar wel effectiever dan de huidige manier van opvoeden.

En gun Gila de tijd om het goed te doen, die tijd heeft zij nodig. En laat haar lekker bij de jullie zijn, een baasgerichte hond doe je veel verdriet door die weg te sluiten bij het gezin.

Kortom, succes en veel plezier met de cursus. En kijk dan ook gelijk of je een leuke hondensport met haar kan doen (speuren, pakwerk, behendigheid (al denk ik dat dit laatste niets voor je is) of wat anders).
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik proef uit je nieuwe post nog dezelfde starheid en kadaverdiscipline als de eerste.....jammer!
Als jij relaxter wordt, wordt je hond dat ook. Als jij als een boeman overal bovenop zit, wordt Gila gespannen en zenuwachtig, gaat piepen, of wegkruipen of wat voor gedrag maar vertonen waar jij je aan ergert, en dan heb je het cirkeltje rond.
Da's voor jullie beiden geen fijne situatie...
Probeer iets meer los te laten, iets minder star. Wel consequent, maar je hebt een hond om van elkaar te geniete, niet om over de zeik te jagen toch? Daar ben jij ook teveel liefhebber voor denk ik.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Gajes

Ongelezen bericht door Gajes »

Haha makelijke opvoeding aan de riem leggen ook als je thuis bent omdat ze anders dingen van tafel zwiept of wat jat of achter de katten aan gaat.
Ik vind dat er nog heel eerg mild op je gereageerd wordt door sommige personen.
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

*Esther schreef:.Bij de laatste herplaatser bij mijzelf heb ik ook in de spiegel moeten kijken en wat bij mezelf moeten veranderen.
Mooi beschreven, ik herken het bij mijzelf.....en het heeft als resultaat dat ik meer een band met Famke begin te krijgen........ :cheer:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

fes/lou schreef: Als jij relaxter wordt, wordt je hond dat ook.
En dat is het hele speerpunt :wink: hier mogen ze hun gang gaan. Willen ze bij mij zijn als ik ergens mee bezig ben: prima. Willen ze lekker relaxen in hun mand ook goed (benches heb ik niet). Ik zit rustig boven op een traptree met mijn honden te kroelen. Ze torenen daarbij hoog boven mij uit. Als je de strikte roedelregels naleeft kan je je dat dus niet veroorloven, maar bij mij is dat geen punt. Als het er op aankomt wordt er beleefd een stapje terug gedaan of opgeschoven en dat heb ik nooit afgedwongen. Het is eigenlijk allemaal vanzelfsprekend gegaan. Maar misschien verwent deze hondenmams ze wel teveel :mrgreen:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

fes/lou schreef:Ik proef uit je nieuwe post nog dezelfde starheid en kadaverdiscipline als de eerste.....jammer!
Als jij relaxter wordt, wordt je hond dat ook. Als jij als een boeman overal bovenop zit, wordt Gila gespannen en zenuwachtig, gaat piepen, of wegkruipen of wat voor gedrag maar vertonen waar jij je aan ergert, en dan heb je het cirkeltje rond.
Probeer iets meer los te laten, iets minder star. Wel consequent, maar je hebt een hond om van elkaar te geniete, niet om over de zeik te jagen toch? Daar ben jij ook teveel liefhebber voor denk ik.
wat een geweldige uitdrukking :ok: mooiste forumwoord 2011

en verder ook helemaal mee eens
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jeannettebo schreef:
fes/lou schreef:Ik proef uit je nieuwe post nog dezelfde starheid en kadaverdiscipline als de eerste.....jammer!
wat een geweldige uitdrukking :ok: mooiste forumwoord 2011

en verder ook helemaal mee eens
Las het woord ook met een :80: :oeps: :ok: :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Staat gewoon in het woordenboek hoor ;)
1.kadaverdiscipline
ka` da - ver - dis - ci - pli - ne , ka` da - ver - ge - hoor - zaam - heid de -woord (vrouwelijk) volstrekte gehoorzaamheid als een willoze machine
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Jammer dat je eigen houding jezelf in de weg staat. Nog steeds reageer je erg aangevallen, met veel onderstrepingen., uitroeptekens en dikgedrukte letters :roll: Ik vraag me af wie je wilt overtuigen? Ik denk vooral jezelf :wink:
De kunst van goed lezen en tips ontvangen is dat je met een open visier gaat kijken, maak er geen weleens nieteens spelletje, het gaat om Gila beter te begrijpen en te helpen, toch?
Als je teveel blijft hangen in je eigen methode dan groei je niet mee met de nieuwe ontwikkelingen en inzichten, en stilstand is achteruit gang. Ook op de werk zul je mee moeten met de tijd, het is altijd positief om jezelf verder te ontwikkelen.
Ik neem aan dat je ook niet wilt dat artsen blijven hangen in de vroegere tijd :mrgreen:

Een hond heeft behoefte aan duidelijkheid en een concequente baas, daar ligt dan ook jou kracht :D
Maar een hond heeft ook behoefte aan gezelligheid, samenhorigheid en iets doen voor de baas, de meeste honden zijn daarom dol om samen met de baas te "rommelen" in huis, een beetje kijken en meelopen, iets oprapen voor de baas etc. Dit heeft echt niks te maken van dominantie van de hond maar met "samenwerken" Jullie vormen met zijn allen een roedel, Gila wil daar graag bij horen :D
Ik denk dat Gila wat gevoeliger is dan jullie vorige honden, miss heeft het niet zo veel met het fenomeen herplaatser te maken. Ik geloof namelijk niet dat pup een blanco blad is, elke hond heeft zo zijn eigen karakter waar je op aan moet passen.

Op dit moment overvraag je Gila. Je wilt te veel van haar of je wilt dingen van haar zien die niet bij haar passen.
Ik zou daarom je methode wat meer loslaten en zoeken wat bij Gila past.
Wees niet zo bang dat Gila de baas over jullie gaat spelen, je kunt altijd nog ingrijpen als je er echt een potje van maakt.
Spullen omgooien, op tafels en stoelen klimmen en fruit jatten zie ik niet als een doelbewust potje van maken, dit zie ik meer als onbeholpen en "ik weet niet goed hoe het allemaal wel moet" gedrag....

Eerder schreef ik dat ik denk dat je meer moet trainen op rust en ontspanning, waarschijnlijk kun je hier veel aan hebben.
Afbeelding
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Een hoop reacties, pik er een paar uit.

Waarom mag ze er niet bij zijn als mijn vrouw met de was bezig is?
Simpel, er is 1 kamer die absoluut bverboden is voor al onze dieren, en dat is de linnenkamer met alle kasten, wasgoed, noem het maar op. Uberhaupt mogen onze hond(en) niet naar boven. End of story.

Teveel ineens willen, daar kan ik mij in vinden, dat gadf ik zelf ook al min of meer aan. Dat denken we zelf ook. Daarbij, te erg de vorige honden als voorbeeld genomen, wat 2 x fout is.

We gaan u dus 1 stap per keer, ofdewel, 1 ding per keer aan of afleren, want ze kan leren, dat heeft ze al laten zien.

Ik kan nu ook even dagelijks een soort sessies met haar houden, 1 op 1 om op een doelgerichte, en beloning gerichte wijze met haar trainen met de clicker erbij.

Dus, datgene wat wij belangrijk vinden als eerste aanpakken, en pas als dat goed gaat, de volgende stap.

Nogmaals, we zien geen probleem in haar in de mand aan de lijn leggen op momenten dat het echt noodzakelijk is, en nognmaals, omdat ik daar al zolang goede ervaring mee heb hou ik dat gewoon vol. Of zij nu in een dichte bench, of aan de lijn ligt in de mand, haar reactie, en het moment blijft hetzelfde.

Verlatingsangst blijkt ze niet te hebben hoor. Dat maakte de vorige baasje ons wijs als oorzaak van bepaalde dingen. Verlatingsangst, onzeker, onderdanig, bang en noem het maar op. Niet van dat alles.
Mevrouw was bij die meiden onzeker en wist totaal niet wat ze moest, wat men van haar verwachtte etc. Hier is ze een stuk zekerder, loopt ook fier met haar staart in de lucht, ook in de kennismaking met andere honden. Ze is thuis redelijk waaks en attent en doet geen stap achteruit of zo als vreemde haar benaderen, dus dat valt allemaal wel mee.
Zij hebben haar altijd een zielig hondje gevonden, en hebben haar altijd zo gezien en behandeld. Dat kunnen ze verrekt goed uitbuiten en misbruik van maken, want dom is ze vooral niet hoor, o nee. :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef:Een hoop reacties, pik er een paar uit.

Waarom mag ze er niet bij zijn als mijn vrouw met de was bezig is?
Simpel, er is 1 kamer die absoluut bverboden is voor al onze dieren, en dat is de linnenkamer met alle kasten, wasgoed, noem het maar op. Uberhaupt mogen onze hond(en) niet naar boven. End of story.

Teveel ineens willen, daar kan ik mij in vinden, dat gadf ik zelf ook al min of meer aan. Dat denken we zelf ook. Daarbij, te erg de vorige honden als voorbeeld genomen, wat 2 x fout is.

We gaan u dus 1 stap per keer, ofdewel, 1 ding per keer aan of afleren, want ze kan leren, dat heeft ze al laten zien.

Ik kan nu ook even dagelijks een soort sessies met haar houden, 1 op 1 om op een doelgerichte, en beloning gerichte wijze met haar trainen met de clicker erbij.

Dus, datgene wat wij belangrijk vinden als eerste aanpakken, en pas als dat goed gaat, de volgende stap.

Nogmaals, we zien geen probleem in haar in de mand aan de lijn leggen op momenten dat het echt noodzakelijk is, en nognmaals, omdat ik daar al zolang goede ervaring mee heb hou ik dat gewoon vol. Of zij nu in een dichte bench, of aan de lijn ligt in de mand, haar reactie, en het moment blijft hetzelfde.

Verlatingsangst blijkt ze niet te hebben hoor. Dat maakte de vorige baasje ons wijs als oorzaak van bepaalde dingen. Verlatingsangst, onzeker, onderdanig, bang en noem het maar op. Niet van dat alles.
Mevrouw was bij die meiden onzeker en wist totaal niet wat ze moest, wat men van haar verwachtte etc. Hier is ze een stuk zekerder, loopt ook fier met haar staart in de lucht, ook in de kennismaking met andere honden. Ze is thuis redelijk waaks en attent en doet geen stap achteruit of zo als vreemde haar benaderen, dus dat valt allemaal wel mee.
Zij hebben haar altijd een zielig hondje gevonden, en hebben haar altijd zo gezien en behandeld. Dat kunnen ze verrekt goed uitbuiten en misbruik van maken, want dom is ze vooral niet hoor, o nee. :W:
maar een onzekere hond kan nog prima met de staart in de lucht lopen hoor....
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een hond die zeker is van zichzelf doet ook geen deemoedplasjes. Ik zie Kiyoshi dat niet snel doen :F:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ArCee schreef: Simpel, er is 1 kamer die absoluut bverboden is voor al onze dieren, en dat is de linnenkamer met alle kasten, wasgoed, noem het maar op. Uberhaupt mogen onze hond(en) niet naar boven. End of story.
dan leg je haar voor de deur boven zodat ze er wel bij is en deze hond heeft het blijkbaar wel nodig dus moet je dat laatste maar even aanpassen :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Weet je wat het is Arcee
Jij kijkt ontzettend naar wat jij wil, maar vergeet daarbij rekening te houden met je hondje.
niet alle honden zijn hetzelfde, zelfs niet alle honden van hetzelfde ras zijn hetzelfde en de kunst is een middenweg te vinden tussen jouw wensen en de wensen van de hond, zodat het voor alle betrokken partijen prettig blijft.
Tja en dan zul je soms een stapje terug moeten doen en iets dat voor jou vanzelfsprekend is op moeten geven omdat de hond in kwestie daar niet mee om kan gaan.

Het piepen in die mand gaat niet over door haar je wil op te leggen, hondje wordt daar niet gelukkig van en jullie ook niet want ergeren aan dat gepiep blijf je je toch wel doen.
Dan kun je toch beter iets zoeken waar zowel de hond als jullie profijt van hebben in plaats van star en stug door te gaan met iets waarvan het al zeker is dat het mislukt?
Het lijkt me zo zonde van de tijd en de energie die je daaraan verspilt en die je veel beter kunt gebruiken door een oplossing te zoeken die wel werkt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

nou @ARCEE : eerlijk. ik wilde me niet bemoeien met alle reacties van anderen. maar hoe meer jij post, hoe meer ik me :ugh: voel.

ik had in een ander topic ook gezegd dat ik Luca ook wel eens aanlijnde toen ze hier net was, en na 1 sec. weer van haar plaats dribbelde. maar ze hoeven hier alleen op hun plaats (gezellig bij ons in het mandje) als wij gaan avondeten. en als ze erg verveelt lopen te ``zeuren``. als ik in de tuin werk, mogen zij ook in de tuin. als ze te dicht in de buurt van gevaarlijke apparatuur komen hoef ik alleen even te wijzen ``uit de weg, jongens``en ze nemen afstand. gaan lekker in het gras rollen ofzo. de slaapkamer wil ik ze niet teveel hebben. maar daarvoor hoeven ze niet in hun ``mand``te blijven.

maar als ik jou post leest, gaan mijn nekharen toch ietsje overeind.

van jou post lees ik haast af, dat jij een hond ``breekt`` i.p.v ``maakt``. Tuurlijk kan je op die manier een goed opgevoede hond krijgen. maar het zal niet mijn manier zijn. ik ``maak``liever een hond.

Je hebt helaas je koers al zelf bepaalt. maar misschien wil je toch eens nadenken over de verschillende omgangsvormen met een hond.

Jij wilt een hond. maar heb je de hond ook wat te bieden?

ik zeg niet dat het zielig is, hoor. hoe jij je hond houdt. maar je kan zoveel meer plezier beleven als je je wat meer open stelt, voor andere manieren.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ArCee schreef:Dat kunnen ze verrekt goed uitbuiten en misbruik van maken,
Hou nou eens minimaal op met dít te denken. Echt, die hond is er niet op uit om jou te 'pakken' of dwars te zitten. Ze probeert te communiceren, op de enige manier die ze kán. Aan jou is een keus hoe je daar mee omgaat. Je kunt haar de mond (bijna letterlijk) snoeren of je kunt op zoek gaan naar een modus waarin jullie allebei blij zijn.

Maar zolang jij nog denkt dat de hond jou iets naars wil aan doen (al was het maar leidertje worden) dan gaat het niet goedkomen.

En echt, ooit stond ik in jouw schoenen en moesten mijn honden vanalles 'omdat ik het zei', maar da's toch niet leuk en gezellig en voor het leuk en gezellig hebben we onze honden. Toch?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Rosita Compagner schreef:
ArCee schreef:Dat kunnen ze verrekt goed uitbuiten en misbruik van maken,
Hou nou eens minimaal op met dít te denken. Echt, die hond is er niet op uit om jou te 'pakken' of dwars te zitten. Ze probeert te communiceren, op de enige manier die ze kán. Aan jou is een keus hoe je daar mee omgaat. Je kunt haar de mond (bijna letterlijk) snoeren of je kunt op zoek gaan naar een modus waarin jullie allebei blij zijn.

Maar zolang jij nog denkt dat de hond jou iets naars wil aan doen (al was het maar leidertje worden) dan gaat het niet goedkomen.

En echt, ooit stond ik in jouw schoenen en moesten mijn honden vanalles 'omdat ik het zei', maar da's toch niet leuk en gezellig en voor het leuk en gezellig hebben we onze honden. Toch?
Eens!
Toen wij Cas zes jaar geleden als 5-jarige met een bijtverleden uit het asiel haalden
werden we ook volgestopt met allemaal voorbeelden van wat hij aan dominant gedrag
zou kunnen vertonen.
We hebben een maand op eieren gelopen omdat we in alles wat hij deed een poging om 'de baas' te spelen zagen en daar ook naar handelden. Dat was ons verteld en wij wisten echt niet beter op dat moment.
Toen we op een dag huilend op de bank zaten en elkaar bekenden dat we niet zo zijn
en willen zijn en veel meer vanuit harmonie met hem aan de gang zijn gegaan ontspanden wij en daardoor hij.
En vanaf dat moment gingen we met zijn allen met sprongen vooruit.

En nogmaals: dat zou zomaar het Mechel-gedeelte in Gila kunnen zijn :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Misscien een tip.
Lees het boekje eens van Turid Rugaas.
Kalmerende signalen.
Daar kan je misschien nog wat leren en wat hondentaal leren wat Gila aangeeft naar je toe.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

In vind het jammer dat je zo star bent in je ideeën. Misschien kan je alle serieuze reacties nog eens op je gemak doorlezen. Ik heb daarbij niet echt de illusie dat je denkwijze verandert maar wellicht als je je hond wat langer hebt kunnen observeren dat de tot de conclusie komt dat je misschien toch wel wat van de reacties kunt gebruiken.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Eigenlijk maar goed dat er geen berghond op je pad gekomen is. Die zou je gedrag als baas denk ik totaal niet begrijpen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suske schreef:
En nogmaals: dat zou zomaar het Mechel-gedeelte in Gila kunnen zijn :wink:
ik weet het wel zeker bijna... ik weet zeker dat ze hier hetzelfde gedrag zouden gaan vertonen als ik het zo star deed.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”