Ik denk dat agressie bij een herdershond niet te vergelijken is met de agressie van een veel zelfstandiger ras. Ik ken de situatie van Estelle niet, maar ik heb zelf ook agressie in herders gezien en gehad. Die honden kun je aan en uit zetten als je de knopjes kent. Ook kun je ze heel goed onder controle houden als je er een goede band mee hebt. Dus als Wuilus totaal uiot haar plaat ging tegen een loslopende herder-teef kon ik haar gewoon roepen, aanlijnen, en kort houden met de poten van de grond. Dat terwijl als ik niks zei of deed ze rustig met zo'n hond ging vechten. Zelfs als ze op een uitvallende hond af rende kon ik HALT! roepen en dan stopte ze :N: Met rennen wel te verstaan. Als ik er dan eerder was dan de andere hond gebeurde er niks.
Dus een hele pittige herder is toch iets heel anders dan een akita of een dog of bull. Die krijg je niet zo makkelijk onder controle. Een herder vaak wel. Daar zit als je het goed speelt een aan en uit knop op al ziet dat er soms niet zo uit.

Zelfs mijn pa, die 1.70 m. was en 20 kilo lichter dan ik kende die knopjes van Wuilus ook. Mijn zusje wandelde met die hond en ook mijn moeder (55 kg) kon met die hond van 42 kilo wandelen. Dat terwijl die hond echt niet met andere teven kon.

Dus ze kon rustig een rottweiler aanvliegen als je te laat was en daar dan 10 minuten mee gaan vechten. Want als het eenmaal begon dan was je te laat. Dus dan hing ze wel als een idioot in de riem als er een hond kwam die ze niet moest, maar zich losrukken of mijn pa omsmijten zou ze nooit doen.
Ik merkte met Dapper dat dat al heel anders was. Die deed wel alles om zich los te rukken en die luisterde voor geen meter als hij een reu zag. Dus daar stormde hij gewoon op af. Als je hem tegen hield moest je kracht gebruiken. Hij kraste zijn nagels over het steen om te proberen zich los te rukken en een hond te pakken. Maargoed, hij was 25 kilo dus dat was geen partij voor ons. Was hij een bordeauxdogreu geweest was het echt wel een probleem.
Je ziet die aan en uit knop overigens ook altijd op de filmpjes van kangals op youtube. Die kan je 50 cm voor elkaar zetten, ze grauwen, happen en doen, maar zo'n klein mannetje van 70 kilo kan makkelijk die hond van 80 kilo houden. Laat je ze los dan slopen ze elkaar net zo goed als de flippende pitbulls die je zo tegenover elkaar gaat zetten. Dat is controle die je bij het ene ras wel en het andere ras niet hebt. Een Duitse herder kan je dus ook onder controle hebben al toont de hond alsof er een exorcist bij gehaald moet worden.