Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

roedelgedrag

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Moos schreef: Dat is logisch nadenken :mrgreen: Totdat jij met cijfers komt dat twee nestbroertjes en zusjes samen in 1 huis vaker goed dan fout gaat blijf ik erbij dat het andersom is :mrgreen:
ik gooi het er anders op dat ooit iemand dat geroepen heeft en dat hele volkstammen daar gewoon achteraan hobbelen :pffff:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef:
Moos schreef:
Addy schreef:
Moos schreef: Ja, maar de kans op die goede combi is niet zo bar groot he? En daar zit 'm het probleem dan dus in :wink:
waar baseer je dat op ? de meeste slimmerikken nemen namelijk maar een pup maar welke feiten liggen er nou dat het meer fout dan goed zou gaan :19: zeg maar statistieken :mrgreen:
Dat is logisch nadenken :mrgreen: Totdat jij met cijfers komt dat twee nestbroertjes en zusjes samen in 1 huis vaker goed dan fout gaat blijf ik erbij dat het andersom is :mrgreen:
ik ook :pffff: . het eerste dat mijn 'puppen' doen als ze een (nog bekende) broer of zus tegenkomen is meteen proberen of ze ze in de pan kunnen hakken (en vice versa)(toch, tamara :engel: ?) dat begint al op een leeftijd van 2 maand en op die zeer erg concurrentiegerichte manier gedragen ze zich naar andere leeftijdsgenoten nooit. meer nog : ik kan er zelfs aan zien of ze hun broer of zus nog herkennen.
:mrgreen: :mrgreen: :wink:

Er zijn wel statistieken dat twee dezelfde geslachtgenoten in 1 huis (veel) sneller fout kunnen gaan dan reu/teef. Nu vraag ik me altijd wel af of in die statistieken bijvoorbeeld ook een zooitje Stafford broertjes zitten of een hele rits hele dominante huisgenootjes, maar dat terzijde :mrgreen:
Maar goed, die statistieken zijn er. Dan kan je de kans dat het wel goed gaat meen ik vergroten door een behoorlijk verschil in leeftijd, verschil in formaat/kracht, en verschil in karakter. En die eerste twee mis je dus al bij nestgenoten.

Kijk, zo dacht ik :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Addy schreef:
Moos schreef: Dat is logisch nadenken :mrgreen: Totdat jij met cijfers komt dat twee nestbroertjes en zusjes samen in 1 huis vaker goed dan fout gaat blijf ik erbij dat het andersom is :mrgreen:
ik gooi het er anders op dat ooit iemand dat geroepen heeft en dat hele volkstammen daar gewoon achteraan hobbelen :pffff:
Dat is volgens mij gewoon niet zo. Zie mijn redenatie hierboven.
Afbeelding
Addy

Inge O schreef:ik ook :pffff: . het eerste dat mijn 'puppen' doen als ze een (nog bekende) broer of zus tegenkomen is meteen proberen of ze ze in de pan kunnen hakken (en vice versa)(toch, tamara :engel: ?) dat begint al op een leeftijd van 2 maand en op die zeer erg concurrentiegerichte manier gedragen ze zich naar andere leeftijdsgenoten nooit. meer nog : ik kan er zelfs aan zien of ze hun broer of zus nog herkennen.
En dat kan niet zo zijn omdat ze elkaar incidenteel ontmoeten, op andere manieren opgevoed worden ?
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Addy schreef:
Peter van Beek heeft daar eens een artikel over geschreven in "Onze Hond". Hij had twee herderszusjes samen opgevoed en het was nogal een fiasco geworden: Nog niet zindelijk met 11 maanden, veel gerel.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe hij de dames heeft opgevoed en hoeveel tijd hij erin heeft gestoken. Er wordt iig altijd naar dat artikel verwezen als er gezegd wordt dat je nooit twee broers/zusjes mag nemen
:wink:
Addy

Burnie schreef:Peter van Beek heeft daar eens een artikel over geschreven in "Onze Hond". Hij had twee herderszusjes samen opgevoed en het was nogal een fiasco geworden: Nog niet zindelijk met 11 maanden, veel gerel.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe hij de dames heeft opgevoed en hoeveel tijd hij erin heeft gestoken. Er wordt iig altijd naar dat artikel verwezen als er gezegd wordt dat je nooit twee broers/zusjes mag nemen
:wink:
Ja maar dan kom ik weer op rasgebonden uit, ik zou zelf ook nooit twee herderpups van gelijke leeftijd aandurven :wink:
Maar twee onnozele galgopupjes wel weer :mrgreen:
Addy

Tja op een iemand zou ik persoonlijk niks baseren :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Nou ja, het kan goed gaan natuurlijk, maar het is wel vaak een reden voor herplaatsing ook.
Ik heb ook twee zusjes die perfect samen gaan, maar die moeder van hen kan ook gewoon met alles, dus in mijn geval verwacht ik dan niet veel problemen. Er zijn ook lijnen waar de reu en of teef geen geslachtsgenoten van hetzelfde ras duldt, als je daar dan een pup van neemt, weet je het van te voren hoe het zal gaan als je al een geslachtsgenoot van dat ras hebt.
Laatst gewijzigd door bulletjebe op 18 jan 2009 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef: het eerste dat mijn 'puppen' doen als ze een (nog bekende) broer of zus tegenkomen is meteen proberen of ze ze in de pan kunnen hakken (en vice versa)(toch, tamara :engel: ?) dat begint al op een leeftijd van 2 maand en op die zeer erg concurrentiegerichte manier gedragen ze zich naar andere leeftijdsgenoten nooit. meer nog : ik kan er zelfs aan zien of ze hun broer of zus nog herkennen.
Ja, de eerste ontmoetingen zijn errug gezellig :F: :smile:

En als je Fien en Crunch samen gehouden zou hebben, was het zeker weten 1 dolle boel geworden en niet in de positieve zin van het woord :N:
Moos
Zeer actief

Addy schreef:Tja op een iemand zou ik persoonlijk niks baseren :wink:
Maar wat wil je nou 'bewijzen' dan? Denk je serieus dat twee nestzusjes in 1 huis samen (zonder roedel erbij dan voor het gemak) veel vaker goed gaat dan niet goed? Zoveel vaker goed dat je mensen dat gewoon kan gaan adviseren.

Dat kan je toch niet echt menen? :mrgreen:

Mijn logische verklaring negeer je ook maar even voor het gemak :19: :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Addy schreef:Tja op een iemand zou ik persoonlijk niks baseren :wink:
Maar dat geldt ook andersom :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Addy schreef:
ranetje schreef: Hier op het forum is ook nog weel eens aan de orde gekomen dat twee zussen of twee broers een groot risico is.

Misschien hangt dat ook af van de grootte van de roedel?

Het zou kunnen zijn dat als er al meerdere volwassen honden zijn, dat ook van invloed is op het gedrag van die twee puppy's?

Zo maar een gedachte :wink:
Ik heb dat hier op het forum ook regelmatig gelezen maar ik vraag me af waar dat daadwerkelijk op gebaseerd is :19:
Zijn daar concrete feiten van ? of is het iets wat wij gewoon in zijn algemeenheid bedacht hebben en wat op zich ook wel logisch klinkt maar niet per definitie waar hoeft te zijn :mrgreen:
En ik ben er zonder meer van overtuigd dat de aanwezigheid van meerdere volwassen honden van invloed is. Dankzij mamma Barf kregen ze hier een spoedcursus hoe gedragen we ons als brave zoete pupjes :smile:
Er zijn hier ook topics geweest van mensen waar het niet zo best ging :wink:
O.a. bij Gipsy als ik me goed herinner en er waren er meer.
Het is niet zo dat hier alleen maar wordt geroepen dat het niet verstandig is :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

http://www.doglistener.co.uk/choosing/siblings.shtml

The puppies can come to fear dogs, people and any situation where they are separated from each other. The stress this causes can often then spill over into aggression against each other culminating in fighting, in some cases causing serious injury or even death, commonly known as “Sibling Rivalry” Strangely enough the worst fights are normally between bitches.

Although nothing is set in stone, generally bringing together dogs with too many similar qualities, ie age, size, sex, temperament and breed, may spark a conflict. So many related characteristics make it difficult for them to decide who is the alpha or top dog; therefore fights occur because of the similarities.

Zelfs de Engelsen zeggen het; of lezen die ook mee op het hondenforum? :mrgreen:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Moos schreef:http://www.doglistener.co.uk/choosing/siblings.shtml

The puppies can come to fear dogs, people and any situation where they are separated from each other. The stress this causes can often then spill over into aggression against each other culminating in fighting, in some cases causing serious injury or even death, commonly known as “Sibling Rivalry” Strangely enough the worst fights are normally between bitches.

Although nothing is set in stone, generally bringing together dogs with too many similar qualities, ie age, size, sex, temperament and breed, may spark a conflict. So many related characteristics make it difficult for them to decide who is the alpha or top dog; therefore fights occur because of the similarities.

Zelfs de Engelsen zeggen het; of lezen die ook mee op het hondenforum? :mrgreen:
:mrgreen:
Dat is een goed stukje. Zo is het vaak ook, de teven zijn echt gevaarlijk als ze elkaar niet moeten. Met reuen is het vaak wat patsen, maar twee teven gaan toch heel vaak voor het echte werk als ze eraan beginnen.
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:Maar stel nou dat twee nestgenoten het wèl heel goed samen goed kunnen vinden en dat er geen ruzie ontstaat.
Puppies zijn puppies en die willen maar 1 ding: speulen.
En tsja, dan is de andere pup toch altijd véle malen interessanter dan die domme baas die wat debielig met zijn flosstouw staat te zwaaien.
Zie maar eens de aandacht van zo'n beestje te krijgen.
En samen kattekwaad uithalen is ook leuk en met zijn tweetjes durf je toch net effe wat meer dan alleen. En dat staat het debielerige baasje op een afstand weer te roepen naar het gespuis dat dollend aan de horizon verdwijnt.
Nee, mij lijkt 1 pup per keer meer dan voldoende ;-)
Ja, daarom zou twee pups ook niet mijn ding zijn, sowieso al niet, reu/teef ook niet.
Maar daar ging de discussie nu niet over :tong: :F: :F:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Addy schreef:
Moos schreef: Volgens mij zegt niemand dat het geheel onmogelijk is, alleen dat de kans dat het mis gaat enorm is.
Nee, twee pups zou ook niet mijn ding zijn :mrgreen:
ja als je de totaal verkeerde combi hebt gaat het geheid mis maar met de goede combi bestrijd ik dat dus :wink:
Alhoewel ik het dan nog onverstandig vind :mrgreen:
dan kan het nog goed fout gaan, zie mijn vorige post ;).
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Nanna schreef:Maar stel nou dat twee nestgenoten het wèl heel goed samen goed kunnen vinden en dat er geen ruzie ontstaat.
Puppies zijn puppies en die willen maar 1 ding: speulen.
En tsja, dan is de andere pup toch altijd véle malen interessanter dan die domme baas die wat debielig met zijn flosstouw staat te zwaaien.
Zie maar eens de aandacht van zo'n beestje te krijgen.
En samen kattekwaad uithalen is ook leuk en met zijn tweetjes durf je toch net effe wat meer dan alleen. En dat staat het debielerige baasje op een afstand weer te roepen naar het gespuis dat dollend aan de horizon verdwijnt.
Nee, mij lijkt 1 pup per keer meer dan voldoende ;-)
:smile: :smile:
Ja, twee pups opvoeden (het soort dat het prima met mekaar kan vinden) vergt idd heel wat engagement. Bij ons is het een heel goede stap gebleken dat we ze al heel vroeg apart zijn gaan uitlaten, apart naar de cursus etc. Die 1 op 1 aandacht is cruciaal.
Addy

Inge O schreef:
Addy schreef:
Inge O schreef:ik ook :pffff: . het eerste dat mijn 'puppen' doen als ze een (nog bekende) broer of zus tegenkomen is meteen proberen of ze ze in de pan kunnen hakken (en vice versa)(toch, tamara :engel: ?) dat begint al op een leeftijd van 2 maand en op die zeer erg concurrentiegerichte manier gedragen ze zich naar andere leeftijdsgenoten nooit. meer nog : ik kan er zelfs aan zien of ze hun broer of zus nog herkennen.
En dat kan niet zo zijn omdat ze elkaar incidenteel ontmoeten, op andere manieren opgevoed worden ?
ja, maar als ze niet-nestgenoten even incidenteel ontmoeten is er geen vuiltje aan de lucht, dus die vlieger gaat ook niet op.

toen attack nog pup was bleef er een zusje nog wat langer, omdat de baasjes net met vakantie waren. wel, dat had echt niet veel langer moeten duren, want met hun 10 weken begonnen ze af en toe al serieus te vechten, niet meer het puur naïeve puppengedoe, maar echt boos, lelijk, bitcherig.
Maar wat ik me echt afvraag is of het gedrag dan ook rasgebonden is, of er rassen zijn waar je per definitie problemen mee kan verwachten of dat er ook rassen zijn waarbij dat absoluut niet speelt :wink:
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
oh ja, daar zal zeer zeker veel verschil zitten tussen rassen onderling. de crunchjes en fientjes van deze wereld zullen zeker meer problemen geven dan de veraatjes en xxx-jes (= zusje dat niet bestaat :mrgreen: ).
Vera heeft een bloedeigen zus hoor; Saar :pffff:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Overigens was Fien van 14 weken en Vera van 10 weken ook eerst wel even, ehm, erg wild? :mrgreen: Fien won :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Overigens was Fien van 14 weken en Vera van 10 weken ook eerst wel even, ehm, erg wild? :mrgreen: Fien won :mrgreen:
niet uitgesloten dat ze vera ook voor een wartenpupje (dus zusje?) aanzag - tamara vertelde laatst over hoe fien lelijk op een jonge hovawart (zwartbruin) was gedoken, terwijl ze dat normaal gesproken (bij andere honden) nooit deed.

is alleen maar extra 'voeding' voor onze 'theorie' :mrgreen: .
Haha, ja, qua kleur en als pup qua bouw een beetje kan dat natuurlijk best inderdaad!

Maar Vera zelf dacht er ook wel even tegenin te gaan hoor :N: Totdat Fien even over haar heen ging staan "en NU liggen ja", toen deed ze dat maar braaf en was het klaar :mrgreen:

Hoe gaat dat trouwens als bijvoorbeed Crunch een nestbroertje ziet, ook zo?
Vera heeft 1.5 maand geleden haar broertje weer gezien en die twee waren meteen helemaal in love. Die begonnen met spelen en hielden amper op.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: Hoe gaat dat trouwens als bijvoorbeed Crunch een nestbroertje ziet, ook zo?
Vera heeft 1.5 maand geleden haar broertje weer gezien en die twee waren meteen helemaal in love. Die begonnen met spelen en hielden amper op.
ahahaha, dat gaat hier wel even anders :N: :mrgreen: . dat begint met heel erg ruziemaken - heeft crunch met bijna al haar nestgenootjes gedaan op het moment van ons bezoekje aan iedereen. in het geval van crunch en fien (die elkaar al zo'n 3 keer hebben teruggezien) is het zelfs heeeeel erg ruziemaken - een onwetende buitenstaander zou ze meteen uit elkaar trekken :19: .

en dan gaan ze spelen :roll: :mrgreen: .
Haha, ze bedoelen het heeeel stiekem niet zo boos :mrgreen:

Maar het maakt dan dus ook niet erg uit of het een echt zusje of broetje is, of een Wartje van gewoon ongeveer dezelfde leeftijd (of een Goldentje in Vera's geval dan :mrgreen: )?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
ik denk wel dat het uitmaakt, want zou fien vera behandeld hebben zoals crunch en fien elkaar behandelen dan had jij vast al tamara's ogen uitgekrabd - of zoiets :mrgreen: .
maar misschien vinden ze iets dat heel erg lijkt op een broer of zus toch ook verdacht genoeg om maar alvast wat stoerder te doen als normaal? ik weet het niet, maar het zou kunnen.
Hhahahaah dat zou ik nooit doen bij Tamara :neenee: :smile:

We hebben wel even kort gestaan van "laten we dit gaan?", van beide hondjes dus he? Dat weet ik nog wel, maar het was heel rap klaar eigenlijk toch. :wink:

Het was wel mooi om te zien hoe het klaar was; je zag Fien echt denken van "zooo, dat regel je dus zo he? :8): ", en Vera van "hmm nou oke, laat maar dannnn :klaar: "
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”