Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Frenk schreef:
En als je een hond hebt die wel zo in elkaar steekt, dan lijkt het me niet verstandig om die hond maar overal los te gooien.
Of je leert je honden in het bos of in gebieden met wild op de paden te blijven.
Dat is nou wat ik al die tijd probeer maar dat lukt niet echt met ze dus blijven ze netjes aan de lijn daar waar wild is
Ja, dat doe ik met Silka ook hoor als de verleidingen echt te groot zijn. Zoals in de Ardennen waar je 'stuikelde' over de herten en de zwijnen. Maar in de meeste Nederlandse bossen lukt het me wel om haar bij me te houden/te roepen.
En als ik echt relaxed wil lopen (en wie wil dat niet? ) dan zoek ik plekken langs het water, in de polder of het strand op.
Moos schreef:
Neemt niet weg dat je moet voorkomen dat je hond jaagt, maar niet omdat al die beestjes al dood neervallen als er iets langs komt rennen (mag ik hopen..).
Dat valt niet altijd te voorkomen Marloes :wink: .
Donna is een Golden die meer op rasspecifieke eigenschappen is gefokt dan op exterieur en ja..., Donna bezit jachtinstinct.
Als er eens een kat in een losloopgebied loopt, dan vind ze het leuk om die kat op te jagen, als ze een reiger aan de kant van de sloot ziet zitten (en er zitten er hier genoeg), dan vind ze het leuk om daar achteraan te rennen want reigers krijsen zo leuk als ze wegvliegen. Eenden jaagt ze soms ook op , maar ze krijgt ze echt niet te pakken als ze gezond zijn.
In het verleden heeft ze een paar keer een eendenkuiken te pakken gehad, daar ben ik eerlijk over, maar dat zijn meestal de zwakste van het stel. Overigens brengt Donna een eendenkuiken geheel intact (zonder schade) en levend op de kant en geeft het kuiken keurig in mijn hand af zodat ik het diertje weer bij de moedereend kan zetten.
Allemaal "vreselijke" jachttaferelen, maar moet ik die hond dan vol met Diazepam stoppen voordat we gaan wandelen?! Jachtinstinct hoort nou eenmaal bij Retrievers, daar zijn ze in het verleden (en nog trouwens) voor gefokt.
Overigens las ik eerder in dit topic dat jacht op muisjes en molletjes heel normaal wordt gevonden. Wat is het verschil met jacht op eenden, reigers en dat soort dieren?
Jachtinstint is niet alleen bij retrievers hoor. Onderschat mijn Cairns ook niet. Er is er eens eentje de sloot ingedoken op een zwaan af op het golfpark waar we langs lopen om naar het bos te gaan. De halve buurt liep uit door het lawaai en geklapper van een kwade zwaan, en nog 4 keffende Cairns op de kant, die we net op tijd aan de lijn konden doen. En mijn geschreeuw om haar uit het water te krijgen, wat uiteindelijk lukte. Sindsdien is ze daar wel aangelijnd geweest. Maar diezelfde madam, heeft ook een gans zo opgejaagd dat hij een hartverlamming kreeg. Dus het jacht instint waarvoor ze eigenlijk ooit zijn gefokt zit er nog steeds in. En voor mij mag dat!!!.
Maggie.
Inge O schreef:
ik snap wat je bedoelt hoor en ik ben het ook niet totaal oneens met je - ik vraag me alleen af of er kloppend cijfermateriaal over is waarmee kan bewezen worden dat die dieren wíllen verhuizen en dat de wildstand afneemt door loslopende honden. om maar een tegenvoorbeeld te noemen : ik maak het de merels op mijn erf al jaren moeilijk (want ik heb hier door de vele vlierstruiken en de paardenmest bijna een merelplaag), maar geen merel die er zich iets van aantrekt hoor . ze zouden rustig naar de (verre) buren kunnen verhuizen, maar dat weigeren ze .
Ik vind ook niet zo snel 'harde' bewijzen idd. Natuurbeschermers zetten wel in hun publicaties dat wild niet verstoord/verjaagd mag worden, maar of het ook daadwerkelijk zo is, en op welke schaal, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Oh en stuur maar een paar merels deze kant op. Kunnen ze mijn slakken opvreten! (De vlierbessen zijn toch al opgesnoept door houtduiven! ).
Inge O schreef:
geen . ik doe het idd niet voor het wild zelf, maar vooral om goodwill te kweken bij al die mensen die wél overtuigd zijn dat honden dé verstoorders van de natuur zijn - want dat zijn er veel. als iedereen dat netjes zou doen ontneem je ze alle wind uit de zeilen om honden ergens te verbieden - er is al tegenstand genoeg .
Dat is ook zo. Hoe meer honden er op de paden blijven, hoe meer natuur er wellicht opgengesteld wordt als losloopgebied.
Aimee schreef:Waarom maken jullie er geen discussie van dames in de discussiehoek?
Vind je het niet gezellig in dit topic?
Ik vind het er niet helemaal thuishoren, vind het verder wel informatief hoor om te lezen, daarom zei ik ook, waaom geen discussie in de discussiehoek, heb je waarschijnlijk ook de mening van meerderen
Aimee schreef:
Ik vind het er niet helemaal thuishoren, vind het verder wel informatief hoor om te lezen, daarom zei ik ook, waaom geen discussie in de discussiehoek, heb je waarschijnlijk ook de mening van meerderen
Ja, het is wel een beetje ontspoort, daar heb je gelijk in.
Ik heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen, dusse... ik hoef niet zo nodig verder in de discussie-hoek. Maar ben wel weg hier!
Aimee schreef:
Ja, het is wel een beetje ontspoort, daar heb je gelijk in.
Ik heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen, dusse... ik hoef niet zo nodig verder in de discussie-hoek. Maar ben wel weg hier!
Ja dat is ook mooi, bied ik eindelijk eens een leuke discussie aan in de discussiehoek, heb jij niks meer te zeggen, maar zo werkt dat niet hoor
Jaap* schreef:Ik blijf de topictitel met mijn kromme geest steeds maar lezen als:
"Gaus aangevallen"
O Gaus is wel vaker aangevallen.
Hij hangt dat alleen liever niet aan de grote klok
Kijk en huiver...
Oh shit, ik zou hier niet meer komen. Sorry Aimee...
Meer kijk en schater
Ik bedoelde meer ....
Master classes van Dhr Gaus die dan wel even zal laten zien "Hoe het moet."
Dus dan kan je als aankomend instrukteur je hond afgeven om deze even "vlot het af blijf te laten leren".
Zeer voldoening gevend zei de hond grauw/knauw.
En Dhr Gaus: auw.
Jaap* schreef:Ik blijf de topictitel met mijn kromme geest steeds maar lezen als:
"Gaus aangevallen"
Kijk en huiver...
Meer kijk en schater
Ik bedoelde meer ....
Dus dan kan je als aankomend instrukteur je hond afgeven om deze even "vlot het af blijf te laten leren".
Ennath schreef:
Kijk en huiver...
Meer kijk en schater
Ik bedoelde meer ....
Maar daar kon ik geen filmpje van vinden!
Hij staat op m'n netvlies gebrand (het was mijn hond)
Roelfien schreef: Maar als ze het ene moment wel mag jagen en het andere niet, dan is het aan jou om te zorgen dat ze niet in de situatie kan komen die jij niet wilt.
Dan zijn ze altijd tot aanlijnen gedoemd. Je snapt toch wel dat ik ze niet daartoe veroordeel.
Dingo schreef:
Ben je niet bang dat ze daardoor een ziekte oplopen? Ik wil het hier niet hebben, ratten niet, konijnen niet, precies om wat je zegt, het is niet duidelijk naar de hond toe, de ene keer mag iets wel, de andere keer niet
Wij hebben soms echt een rattenprobleem en omwille van mijn paarden, konijnen en kippen is het belangrijk om het in te dammen. Als Bobbes daarbij kan helpen is dat prima. Ze is gevaccineerd, heel belangrijk omdat ratten dragers zijn van Weil.
Over katten gesproken.... De wildstand van de weidevogels zou jaren onder druk zijn vanwege..... katten! En egels. Niet door honden of vossen (die daarvoor bekend stonden).
By the way, zijn er onder degenen die hier "honden aanlijnen" (Suzanne?) roepen ook katteneigenaren?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen