Heerlijk! Jullie hebben qua band met hem en gehoorzaamheid echt heel veel bereikt al he?Sita schreef:Was ook helemaal enthousiast. Taro ook, die heeft bijna de hele les lopen kwispelen en met een blij koppie rondgelopenMoos schreef:Zo, klinkt echt leuk Yvette!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jachthonden, lopende, staande en retrievers!
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
-
Sita
- Zeer actief
Ja, het is echt een enorm verschil met toen hij hier een jaar geleden kwam. Jij hebt goed het verschil kunnen zien op het strand. De eerste keer moesten we er in looppas achteraan en de vorige keer was hij aan het spelen en had ook nog aandacht voor ons.Moos schreef:Heerlijk! Jullie hebben qua band met hem en gehoorzaamheid echt heel veel bereikt al he?Sita schreef:Was ook helemaal enthousiast. Taro ook, die heeft bijna de hele les lopen kwispelen en met een blij koppie rondgelopenMoos schreef:Zo, klinkt echt leuk Yvette!
Lekker gewandeld vanmiddag? Jullie hadden lekker weer
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Moos
- Zeer actief
Ja preciesSita schreef:
Ja, het is echt een enorm verschil met toen hij hier een jaar geleden kwam. Jij hebt goed het verschil kunnen zien op het strand. De eerste keer moesten we er in looppas achteraan en de vorige keer was hij aan het spelen en had ook nog aandacht voor ons.
Echt heel erg lekker weer was het hier niet, maar we hebben het vrijwel droog gehoudenLekker gewandeld vanmiddag? Jullie hadden lekker weer

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
-
Sita
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Na geruime tijd stilte heb ik vandaag weer training gehad met Ita.
De groep was ietsje meer gesplitst en we waren daardoor nu met wat minder hondjes in één groep.
We begonnen met volgen aangelijnd en los.
Ita werd zeer geboeid door het gras en wat daar allemaal aan konijntjes op had gelopen en ik kon niet zo goed uit de voeten. Ik heb nu toch wat meer moeite met lang gras.
Na een ernstig onderhoud van mij met Ita ging het weer redelijk. Al was het niet zo goed als het geweest is.
Ik vond tijdens het zelf trainen dat Ita wat terugzakte in niveau en dat ze haar neus niet goed gebruikt.
Nou..............ze gebruikt hem wel, maar dan vooral om over de grond de konijnenspoortjes te volgen.
Voor de volgende oefening was er een kooitje met een konijntje in de ruigte gezet.
Ita mocht als eerste aan de lange lijn op de wind dat konijntje vinden en dan voorstaan.
Ze bleef gezellig om het kooitje heen snuffen, zonder zowel het konijntje als de kooi op te merken
Toen ze bij me in de buurt was ben ik zowat met mijn neus op het kooitje gaan zitten en heb gesnuffeld. Dat vond ze interessant en kwam ook kijken ................................ En toen was ze helemaal los :N:
Grote ogen helemaal sidderend stond ze vóór voor het kooitje.
Alleen haar staart zwaaide heen en weer
Volgens mij hoort die staart toch recht naar achteren. Maar dat gebeurt dus nog niet.
Ita was nu helemaal opgewonden en op dat moment kregen we op een ander stukje van het veld de opdracht om vooruit te sturen.
Dat werd wat problematisch, maar volgens de trainer zou ik nog een 8 gekregen hebben.
Mwah, als je een andere hond naar jouw kooitje ziet gaan en je komt toch bij de baas (na enig aandringen) is dat toch ook wel goed
Daarna moest ze in hetzelfde stukje ruigte een konijntje zoeken en apporteren.
Ze liep er gewoon overheen in haar ijver om dat levende konijntje in het kooitje terug te vinden. Die was er uiteraard niet meer, dus uiteindelijk heeft ze dat andere dode konijn dan maar geapporteerd.
De blijf oefening en het voor roepen gingen goed.
Voor roepen met echt netjes recht voor me zitten is nog niet geweldig. Ita gaat scheef zitten.
De trainer wilde laten zien dat ze echt wel goed recht voor kon zitten, maar dat lukte helemaal niet bij hem.
Hij had n.l. die konijntjes geoefend met ons en ze sprong zowat over hem heen van opwinding over die konijntjes. Niks voorzitten dus
Daarna heb ik het zelf nog even geprobeerd en toen ging het redelijk.
In ieder geval beter dan eerst.
Ik zal mijn G&G oefening maar van stal halen om haar het voor zitten goed aan te leren.
Daarna mochten de hondjes als kort apport een vossestaart apporteren.
Ita pakte hem op en na wat overpakken kwam ze hem brengen.
dat schijnt bijzonder te zijn, want de meeste hondje pakken liever niets van een vos op.
Dus dat ging weer prima.
Het markeren is niet goed.
Dat wist ik al, maar de trainer wilde zien wat er niet goed ging.
Na vertrek wijkt Ita al bijna onmiddellijk van de lijn af en gaat ergens in de buurt van de werper zo'n beetje zoeken en dan vindt ze het apport wel.
Niet de bedoeling dus.
Ze moet er in een recht lijn op lopen.
Ik wilde op kortere afstand gaan staan, maar dat vond de trainer nu niet nodig. Hij wilde eerst nog eens goed zien waar Ita verkeerd gaat. Nou dat is dus direct
In de nabespreking zei hij wel dat ik moest oefenen op heel kort gras (dus niet hoog gras zoals hier) en hij vond het wel een goed idee van me om daarvoor witte dummy's te nemen. Eventueel nog met een lint er aan om het nog duidelijker zichtbaar te maken.
De af en blijf ging uitstekend.
En daarmee waren we aan het einde van de ochtend gekomen.
Een vrij pittige ochtend dus.
Ita was nog even onrustig in de auto terug voor ze in slaap viel.
Te opgewonden kennelijk
De groep was ietsje meer gesplitst en we waren daardoor nu met wat minder hondjes in één groep.
We begonnen met volgen aangelijnd en los.
Ita werd zeer geboeid door het gras en wat daar allemaal aan konijntjes op had gelopen en ik kon niet zo goed uit de voeten. Ik heb nu toch wat meer moeite met lang gras.
Na een ernstig onderhoud van mij met Ita ging het weer redelijk. Al was het niet zo goed als het geweest is.
Ik vond tijdens het zelf trainen dat Ita wat terugzakte in niveau en dat ze haar neus niet goed gebruikt.
Nou..............ze gebruikt hem wel, maar dan vooral om over de grond de konijnenspoortjes te volgen.
Voor de volgende oefening was er een kooitje met een konijntje in de ruigte gezet.
Ita mocht als eerste aan de lange lijn op de wind dat konijntje vinden en dan voorstaan.
Ze bleef gezellig om het kooitje heen snuffen, zonder zowel het konijntje als de kooi op te merken
Toen ze bij me in de buurt was ben ik zowat met mijn neus op het kooitje gaan zitten en heb gesnuffeld. Dat vond ze interessant en kwam ook kijken ................................ En toen was ze helemaal los :N:
Grote ogen helemaal sidderend stond ze vóór voor het kooitje.
Alleen haar staart zwaaide heen en weer
Volgens mij hoort die staart toch recht naar achteren. Maar dat gebeurt dus nog niet.
Ita was nu helemaal opgewonden en op dat moment kregen we op een ander stukje van het veld de opdracht om vooruit te sturen.
Dat werd wat problematisch, maar volgens de trainer zou ik nog een 8 gekregen hebben.
Mwah, als je een andere hond naar jouw kooitje ziet gaan en je komt toch bij de baas (na enig aandringen) is dat toch ook wel goed
Daarna moest ze in hetzelfde stukje ruigte een konijntje zoeken en apporteren.
Ze liep er gewoon overheen in haar ijver om dat levende konijntje in het kooitje terug te vinden. Die was er uiteraard niet meer, dus uiteindelijk heeft ze dat andere dode konijn dan maar geapporteerd.
De blijf oefening en het voor roepen gingen goed.
Voor roepen met echt netjes recht voor me zitten is nog niet geweldig. Ita gaat scheef zitten.
De trainer wilde laten zien dat ze echt wel goed recht voor kon zitten, maar dat lukte helemaal niet bij hem.
Hij had n.l. die konijntjes geoefend met ons en ze sprong zowat over hem heen van opwinding over die konijntjes. Niks voorzitten dus
Daarna heb ik het zelf nog even geprobeerd en toen ging het redelijk.
In ieder geval beter dan eerst.
Ik zal mijn G&G oefening maar van stal halen om haar het voor zitten goed aan te leren.
Daarna mochten de hondjes als kort apport een vossestaart apporteren.
Ita pakte hem op en na wat overpakken kwam ze hem brengen.
dat schijnt bijzonder te zijn, want de meeste hondje pakken liever niets van een vos op.
Dus dat ging weer prima.
Het markeren is niet goed.
Na vertrek wijkt Ita al bijna onmiddellijk van de lijn af en gaat ergens in de buurt van de werper zo'n beetje zoeken en dan vindt ze het apport wel.
Niet de bedoeling dus.
Ik wilde op kortere afstand gaan staan, maar dat vond de trainer nu niet nodig. Hij wilde eerst nog eens goed zien waar Ita verkeerd gaat. Nou dat is dus direct
In de nabespreking zei hij wel dat ik moest oefenen op heel kort gras (dus niet hoog gras zoals hier) en hij vond het wel een goed idee van me om daarvoor witte dummy's te nemen. Eventueel nog met een lint er aan om het nog duidelijker zichtbaar te maken.
De af en blijf ging uitstekend.
En daarmee waren we aan het einde van de ochtend gekomen.
Een vrij pittige ochtend dus.
Ita was nog even onrustig in de auto terug voor ze in slaap viel.
Te opgewonden kennelijk
- ranetje
- Zeer actief
Van wat hindernisjes leert een hond zeker!Inge O schreef:deze snap ik niet goed - hoe moet de hond het markeerapport dan wel vinden?ranetje schreef:Het markeren is niet goed.
Niet de bedoeling dus.
klinkt als een leuke en leerzame ochtend - van wat 'hindernisjes' hier en daar leert een hond ook weer veel![]()
.
Al had ik geen verloren zoeken gedaan in hetzelfde kleine stukje ruigte waar de hond net heeft voor gestaan op levend wild.
Ik denk dat je dan te veel vraagt van een jonge hond van bijna 8 maanden. Ik zoek ook de mogelijkheden om de hond tot succes te laten komen.
De ruimte is daar wat beperkt, dus daarom werd het zelfde stuk weer gebruikt.
Ik denk dat ik het dan in dit geval liever anders om had gedaan. Eerst verloren apport en pas daarna dat stukje voorstaan op levend wild.
Wat het "markeren" betreft.
Als een hond goed markeert loopt hij in een rechte lijn van de baas waar hij zat te wachten naar de plek waar het wild na het schot is gevallen.
Als het goed is doet hij zijn neus pas open op het moment dat hij hooguit een halve meter van het apport af is.
Hij moet dus de richting en de afstand goed inschatten.
Rana kan dat perfect.
Ita laat zich van de wind af vallen (zijwind van rechts en dan weg laten waaien naar links zeg maar
Uiteindelijk komt ze wel bij dat apport, maar dat is dan eigenlijk een "verloren zoeken" geworden.
Naar mijn idee snapt ze
A. niet wat de bedoeling is
B. ziet ze het apport niet goed
Of dat aan haar ogen ligt (geen diepte zien) of aan het feit dat ze de bedoeling niet snapt (niet oplet) weet ik niet.
Als het zo blijft laat ik haar ogen na kijken.
Maar ik ga nu eerst proberen om haar duidelijk te maken wat ze moet doen.
Dus een beter zichtbaar apport (witte dummy op kortgeschoren grasland)
En als ze dan afwijkt van de lijn en gaat zoeken wordt de dummy weggenomen.
Dus alleen succes als ze er direct op loopt.
En dat succes probeer ik te stimuleren door de witte dummy steeds op dezelfde plek te laten opgooien, maar zelf steeds meer afstand te nemen.
Dus van 20 meter naar 40 en 60 meter.
Of, als dat te moeilijk is steeds 5 meter naar achteren lopen.
Niet meer dan drie dummy's achter elkaar.
- ranetje
- Zeer actief
Als er geluid is gemaakt (bijv. een schot) dan zie je de dummy in een boog door de lucht vliegen vanuit de richting waar het geluid ook vandaan kwam.Inge O schreef:maar als ik het goed begrijp is de dummy bij het markeerapport wel te zien dan?ranetje schreef: Wat het "markeren" betreft.
Als een hond goed markeert loopt hij in een rechte lijn van de baas waar hij zat te wachten naar de plek waar het wild na het schot is gevallen.
Als het goed is doet hij zijn neus pas open op het moment dat hij hooguit een halve meter van het apport af is.
Hij moet dus de richting en de afstand goed inschatten.
Rana kan dat perfect.
Ita laat zich van de wind af vallen (zijwind van rechts en dan weg laten waaien naar links zeg maar) en dan doet ze maar zo'n beetje.
Uiteindelijk komt ze wel bij dat apport, maar dat is dan eigenlijk een "verloren zoeken" geworden.
Naar mijn idee snapt ze
A. niet wat de bedoeling is
B. ziet ze het apport niet goed
Of dat aan haar ogen ligt (geen diepte zien) of aan het feit dat ze de bedoeling niet snapt (niet oplet) weet ik niet.
Als het zo blijft laat ik haar ogen na kijken.
Maar ik ga nu eerst proberen om haar duidelijk te maken wat ze moet doen.
Dus een beter zichtbaar apport (witte dummy op kortgeschoren grasland)
En als ze dan afwijkt van de lijn en gaat zoeken wordt de dummy weggenomen.
Dus alleen succes als ze er direct op loopt.
En dat succes probeer ik te stimuleren door de witte dummy steeds op dezelfde plek te laten opgooien, maar zelf steeds meer afstand te nemen.
Dus van 20 meter naar 40 en 60 meter.
Of, als dat te moeilijk is steeds 5 meter naar achteren lopen.
Niet meer dan drie dummy's achter elkaar.
Je ziet hem dus door de lucht gaan en op de grond neer komen.
Normaal gesproken is dat bij een proef in hoog gras o.i.d.
Daarna zie je de dummy dus niet meer liggen, maar de valplaats kan je onthouden.
Als een hond dat goed doet dan loopt hij vrijwel in een rechte lijn richting die valplaats. Als hij in de buurt is weet hij dat.
Pas op dat moment wordt het tempo trager (1 tot 2 meter voor de valplaats) en gaat de kop naar beneden zodat de kans groter is dat hij de verwaaiing oppakt en het apport naar de baas kan brengen.
Staande Honden laten zich meestal iets meer van de wind afvallen dan een Retriever.
Ik heb heel wat Retrievers in één rechte lijn van baas naar apport zien lopen
Terwijl Rana meestal zo'n 50 cm onder de wind loopt en dus op het laatste moment insteekt tegen de wind in om het apport op te halen.
Om Ita dus te oefenen om in een rechte lijn naar het apport te lopen gebruik je dan een witte dummy op het groene korte gras. Daardoor is de worp en de val goed te zien, maar ook de dummy waar hij is neergevallen.
Hopelijk leert ze dan wat de bedoeling is.
- ranetje
- Zeer actief
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuk om te lezen de eerste training weer
Dat ze bij een konijn kwispelen zie he wel vaker.
Ook staan de meeste honden anders voor op een konijn dan op een fazant.
Heb je al eens een echte vos geprobeerd met Ita?
Sommige honden weigeren een vossestaart inderdaad ook.
Maar een volledige vos
Wij zijn vandaag meegegaan als Supporter bij de KNJV proef van onze vereniging... En daar heeft onze "kleinzoon" (Zoon van Vidar) zijn eerste KNJV Diploma gehaald. Een KNJV-C!
Ik ben trots op Ko en zijn eigenaar. De eigenaar is de fokker, zij heeft de hond terug gekregen van de vorige eigenaar die helemaal niks (dus echt NIKS) hebben gedaan met die hond qua training ed. En zij heeft er nu toch al een C-Diploma op
Dat ze bij een konijn kwispelen zie he wel vaker.
Ook staan de meeste honden anders voor op een konijn dan op een fazant.
Heb je al eens een echte vos geprobeerd met Ita?
Maar een volledige vos
Wij zijn vandaag meegegaan als Supporter bij de KNJV proef van onze vereniging... En daar heeft onze "kleinzoon" (Zoon van Vidar) zijn eerste KNJV Diploma gehaald. Een KNJV-C!
Ik ben trots op Ko en zijn eigenaar. De eigenaar is de fokker, zij heeft de hond terug gekregen van de vorige eigenaar die helemaal niks (dus echt NIKS) hebben gedaan met die hond qua training ed. En zij heeft er nu toch al een C-Diploma op
Groetjes Sylvia

- ranetje
- Zeer actief
Er lagen twee vossen. Ita greep ze wel aan, maar ze zijn echt nog te zwaar voor haar.Sylvia schreef: Heb je al eens een echte vos geprobeerd met Ita?
Maar een volledige vos![]()
![]()
Ik heb haar wel voorgesteld aan een 3/4 haas en een gans
Die heeft ze allebei wel even opgepakt.
Hoe oud is Ko?
In ieder geval gefeliciteerd met de C van je kleinzoon
Ik had dat kwispelen bij het voorstaan nog niet eerder gezien.
Rana staat op alles als een standbeeld. Zelfs op een egel
Ik weet dat er verschil te zien moet zijn tussen voorstaan op fazant of konijn (of haas, of patrijs).
Ita zou dat dus wel eens duidelijker kunnen tonen dan Rana.
Ik ben benieuwd hoe ze op een fazant voor gaat staan
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Geweldig zo'n hondjeranetje schreef: Er lagen twee vossen. Ita greep ze wel aan, maar ze zijn echt nog te zwaar voor haar.
Ik heb haar wel voorgesteld aan een 3/4 haas en een gans![]()
Die heeft ze allebei wel even opgepakt.![]()
Hij is in Juni 3 geworden, ze heeft hem iets minder dan een jaar nu.Hoe oud is Ko?
In ieder geval gefeliciteerd met de C van je kleinzoon
Dat is wel prettig als ze het zo duidelijk tonen doormiddel van bijv. de kwispelstaart.Ik had dat kwispelen bij het voorstaan nog niet eerder gezien.
Rana staat op alles als een standbeeld. Zelfs op een egel![]()
Ik weet dat er verschil te zien moet zijn tussen voorstaan op fazant of konijn (of haas, of patrijs).
Ita zou dat dus wel eens duidelijker kunnen tonen dan Rana.
Ik ben benieuwd hoe ze op een fazant voor gaat staan
Groetjes Sylvia

- ranetje
- Zeer actief
Ik denk dat dat voor een deel ook het werk (of niet) van een fokker is.Sylvia schreef:Geweldig zo'n hondjeranetje schreef: Er lagen twee vossen. Ita greep ze wel aan, maar ze zijn echt nog te zwaar voor haar.
Ik heb haar wel voorgesteld aan een 3/4 haas en een gans![]()
Die heeft ze allebei wel even opgepakt.![]()
Ik vind dat nog veel mooier dan de "velen" honden die verschillend wild aanpakken aangeleerd wordt
![]()
Ita heeft al veel geroken en met allerlei dingetjes rondgesjouwd in het nest.
Mede daardoor had ze het apporteren snel door
Rana heeft dat niet gehad.
Haar moest ik elk andersoortig stuk wild even aanbieden, ze moest het een keer op commando vast hebben gehad.
Anders hoorde het niet bij de te apporteren zaken en liep ze er glashard overheen bij het zoeken
3 jaar is voor een Wein niet te laat hoor, zeker als de C nu binnen is.
Volgens mij zijn Weimaraners net zo laat volwassen als een Griffon toch?
Zijn baas kan nog een heel eind komen met Ko
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij doen het ook al in het nest het aanbieden van wild.ranetje schreef: Ik denk dat dat voor een deel ook het werk (of niet) van een fokker is.
Ita heeft al veel geroken en met allerlei dingetjes rondgesjouwd in het nest.
Mede daardoor had ze het apporteren snel door![]()
Felicia is ook nooit moeilijk geweest met allerlei wild, die pakt ook alles op
Rana heeft dat niet gehad.
Haar moest ik elk andersoortig stuk wild even aanbieden, ze moest het een keer op commando vast hebben gehad.
Anders hoorde het niet bij de te apporteren zaken en liep ze er glashard overheen bij het zoeken
Veel Weimpjes lopen toch ook al wel een B op die leeftijd hoor3 jaar is voor een Wein niet te laat hoor, zeker als de C nu binnen is.
Felicia is 5 dagen ouder dan Ko en heeft al een B
En bij de proef Tuln aan de Waal heeft een Weimaraner precies op zijn 3e verjaardag een A-diploma met 92 punten gehaald
Maar verder is hij zeker een hond waar ze ver mee kan komen, hij laat zich ook perfect dirigeren.
Groetjes Sylvia

- ranetje
- Zeer actief
Dat is natuurlijk zo.Sylvia schreef:Veel Weimpjes lopen toch ook al wel een B op die leeftijd hoorranetje schreef: 3 jaar is voor een Wein niet te laat hoor, zeker als de C nu binnen is.
Felicia is 5 dagen ouder dan Ko en heeft al een B![]()
En bij de proef Tuln aan de Waal heeft een Weimaraner precies op zijn 3e verjaardag een A-diploma met 92 punten gehaald![]()
Maar verder is hij zeker een hond waar ze ver mee kan komen, hij laat zich ook perfect dirigeren.
Ik ken ook een Griffon die op de leeftijd van 8 maanden een C haalde en bijna een B (over water mislukte).
Als je meteen begint lukt dat soms ook wel, maar als je met een volwassen hond begint die wel graag wil werken dan gaat het soms nog vlotter dan als je met een pup begint
Lang niet elke hond is mentaal al zo rijp dat alles goed gaat en je kunt niet sneller dan de hond kan toch?
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Als het ervaren voorjagers zijn dan kunnen ze al veel sneller tot een resultaat komen en ook al wel tot een betrouwbaar nivo op een bepaalde leeftijdranetje schreef: Dat is natuurlijk zo.
Ik ken ook een Griffon die op de leeftijd van 8 maanden een C haalde en bijna een B (over water mislukte).
Als je meteen begint lukt dat soms ook wel, maar als je met een volwassen hond begint die wel graag wil werken dan gaat het soms nog vlotter dan als je met een pup begint
Lang niet elke hond is mentaal al zo rijp dat alles goed gaat en je kunt niet sneller dan de hond kan toch?
Wij kunnen dat niet
Maar diegeen die een A heeft gelopen met 92 punten is uiteraard geen onbekende in het KNJV werk.
Ik denk dat het conditioneren van een gedrag al op jonge leeftijd het gewenste resultaat geeft.
Groetjes Sylvia

- ranetje
- Zeer actief
Vanmorgen met mijn trainingsmaatje getraind.Inge O schreef:ik wou haast nog schrijven : 'nu ita nog'ranetje schreef:Nou, als Ita het ook zo snel snapt ben ik vlot klaarInge O schreef:ha, nu snap ik ook wat de bedoeling is![]()
.
![]()
.
Voor Ita hebben we drie witte dummy's gegooid.
De eerste op 20 meter. Dat ging heel erg goed dus.................
De tweede op 40 meter. Dat ging heel erg goed dus.......................
de derde op 60 meter.......... en dat ging heel er goed.
Daarna hebben we andere oefeningen gedaan zoals een verloren zoek, de blijf oefening en apport uit water.
Toen de hondjes goed moe waren nog eens het markeren geoefend.
Weer helemaal perfect
De valplek was niet eens helemaal zuiver te zien door Ita als de dummy er eenmaal lag.
Volgende keer al groene dummy's?
Of deze sessie eerst nog eens herhalen?
- ranetje
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Dat kan.Sylvia schreef:Als het ervaren voorjagers zijn dan kunnen ze al veel sneller tot een resultaat komen en ook al wel tot een betrouwbaar nivo op een bepaalde leeftijdranetje schreef: Dat is natuurlijk zo.
Lang niet elke hond is mentaal al zo rijp dat alles goed gaat en je kunt niet sneller dan de hond kan toch?![]()
Wij kunnen dat niet![]()
Maar diegeen die een A heeft gelopen met 92 punten is uiteraard geen onbekende in het KNJV werk.
Ik denk dat het conditioneren van een gedrag al op jonge leeftijd het gewenste resultaat geeft.
Het kan ook leiden tot (te snel te) hoge eisen stellen en na een aanvankelijke enorme vooruitgang een geblokkeerde hond overhouden
Tenzij ze ook het vermogen hebben om precies de goede hond uit het nest te halen voor wat ze voor ogen hebben.
Niet elke hond is geschikt om snel en volledig te conditioneren.
De bestuurbaarheid van Ita, nodig voor een A, is (nog) absoluut niet voldoende aanwezig.
- Gaia
- Zeer actief
even een stomme vraag. Juno komt uit het blindegeleidenhondenprogramma en van pup af aan is altijd gestimuleerd om dus dingen van de grond op te pakken.
Echterr meneer doet het van de tafel, de kasten etc etc. Nadeel hij geeft het dus ook niet af.
Hij moet nog even oefenen in het hulphond wezen. Wij proberen hier een alternatief in te vinden door met de clicker dit gedrag om te buigen in alleen een apport van de grond (mijn slippers vrezen voor hun leven). Echter hij lijkt dit dus niet door te hebben of hij negeert ons gewoon straal.
Op het moment dat hij van tafel probeert te jatten boden wij hem een nog leuker alternatief aan. Gevolg is dat meneer continu naar de tafel rende om iets te pakken. Dit ging dus niet werken. Vervolgens zijn wij dat gaan afbouwen en begonnen met dat te negeren, maar daar hielden we zo weinig spullen van over.. Deden we een keer niet een alternatief aanbieden, dan ging meneer wel zijn eigen vertier zoeken met het gevonden "speeltje". Nog geen dood punt want op het moment houden we alles van tafel af om maar een beetje rust te krijgen. Belonen hem uitermate bijna overdreven op het moment dat hij zijn kong komt brengen. Het is een schaap echt waar.
Om een lang verhaal kort te maken, hoe buigen jullie het apporteer gedrag van je hond om?
Echterr meneer doet het van de tafel, de kasten etc etc. Nadeel hij geeft het dus ook niet af.
Op het moment dat hij van tafel probeert te jatten boden wij hem een nog leuker alternatief aan. Gevolg is dat meneer continu naar de tafel rende om iets te pakken. Dit ging dus niet werken. Vervolgens zijn wij dat gaan afbouwen en begonnen met dat te negeren, maar daar hielden we zo weinig spullen van over.. Deden we een keer niet een alternatief aanbieden, dan ging meneer wel zijn eigen vertier zoeken met het gevonden "speeltje". Nog geen dood punt want op het moment houden we alles van tafel af om maar een beetje rust te krijgen. Belonen hem uitermate bijna overdreven op het moment dat hij zijn kong komt brengen. Het is een schaap echt waar.
Om een lang verhaal kort te maken, hoe buigen jullie het apporteer gedrag van je hond om?

- ranetje
- Zeer actief
Gaia schreef:even een stomme vraag. Juno komt uit het blindegeleidenhondenprogramma en van pup af aan is altijd gestimuleerd om dus dingen van de grond op te pakken.
Echterr meneer doet het van de tafel, de kasten etc etc. Nadeel hij geeft het dus ook niet af.Hij moet nog even oefenen in het hulphond wezen. Wij proberen hier een alternatief in te vinden door met de clicker dit gedrag om te buigen in alleen een apport van de grond (mijn slippers vrezen voor hun leven). Echter hij lijkt dit dus niet door te hebben of hij negeert ons gewoon straal.
Dit is nogal apart "apporteer"gedrag
Als een hondje in de opleiding leert om dingetjes op te pakken, dan zou hij daarbij meteen ook geleerd moeten hebben om af te geven aan de baas.
Volgens mij absoluut niet om het voor zichzelf te houden.
Is dat soms de reden dat Juno is afgekeurd als geleidehond?
Ik neem even aan dat dat de reden is dat jullie hem hebben.
Ik denk dat ik af en toe opdrachten zou geven en dat apport ruim zou belonen.
Pakt hij daarnaast andere dingen dan neem je die wel aan, maar beloont verder niet.
En ik zou mijn huis de komende maanden ook zeer goed opgeruimd houden
IK hoop dat er nog meer suggesties komen.
Oh ja,.......................stomme vragen bestaan niet
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Wanneer Kaiou ´te veel´ apporteert laat ik het hem weer terugleggen (binnen dan natuurlijk) zonder veel aandacht en zonder beloning.
Voorbeeld: van mijn schoenen staan er meestal wel 2 paar in het halletje. Wanneer we naar buiten gaan vraag ik 1x ´apport schoen´ en Kaiou brengt me een schoen. Voor de tweede weer het commando ´apport schoen´ en hij haalt nummer twee (en ja, van hetzelfde paar
). Toen hij dit net had geleerd was hij zo enthousiast dat hij ook schoen nummer 3 haalde en naar me toe bracht
. Dan pakte ik de 3de schoen niet aan, zei ik rustig ´noooo´ ´terug´ en liep met hem mee naar de plaats waar hij de schoen had gepakt en zei daar ´los´. Hij kreeg voor het halen van de 3de schoen nooit een beloning, ook niet voor het terugbrengen en loslaten. Het komt nu nog maar zelden voor dat ik 3 schoenen aan moet trekken
.
Voorbeeld: van mijn schoenen staan er meestal wel 2 paar in het halletje. Wanneer we naar buiten gaan vraag ik 1x ´apport schoen´ en Kaiou brengt me een schoen. Voor de tweede weer het commando ´apport schoen´ en hij haalt nummer twee (en ja, van hetzelfde paar

-
Sita
- Zeer actief
Knappe AttackInge O schreef:
ik (als volstrekt ervaren voorjager............................
) zou de volgende keer met je trainingsmaatje op korte afstand eerst wit, dan groen doen - op 40m hetzelfde - op 60m hetzelfde (en afsluiten met groen dus, als alles goed ging).
op 'officiële training' zou ik het dan voorlopig op wit houden, om daar haar kansen op succes voorlopig nog een stuk hoger te houden.
attack heeft overigens vandaag een keurig (moeilijk) markeerapportje gedaan, met een rood, piepklein balletje - niet bedoeld ook eigenlijk.
als ik de mest van de paardenwei haal gaan de honden altijd mee, attack mét 'speciaal weideballetje![]()
. er wordt dan geapporteerd en vooral ook gezocht : ik loop weg met het balletje, laat het ergens onopvallend vallen en loop dan in een grote boog terug - overal op dat verloop kan het balletje liggen....
maar attack was superattent geweest omdat de andere honden geïnteresseerd meeloerden en op het 'brennggg' stoof ze meteen récht naar de 'dropplek', niks zoeken, ze had de plek perfect gemarkeerd.
Sita heeft dat ook op de hei, als er andere honden in de buurt zijn, weet ze precies waar de bal ligt. Anders is ze met te veel dingen bezig en moet ze echt gaan zoeken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- ranetje
- Zeer actief
Misschien geen ervaren voorjager, maar zeker ervaren in het opbouwen van een training.Inge O schreef:ik (als volstrekt ervaren voorjagerranetje schreef:Vanmorgen met mijn trainingsmaatje getraind.Inge O schreef:ik wou haast nog schrijven : 'nu ita nog'ranetje schreef: Nou, als Ita het ook zo snel snapt ben ik vlot klaar![]()
.
Voor Ita hebben we drie witte dummy's gegooid.
De eerste op 20 meter. Dat ging heel erg goed dus.................
De tweede op 40 meter. Dat ging heel erg goed dus.......................
de derde op 60 meter.......... en dat ging heel er goed.![]()
Daarna hebben we andere oefeningen gedaan zoals een verloren zoek, de blijf oefening en apport uit water.
Toen de hondjes goed moe waren nog eens het markeren geoefend.
Weer helemaal perfect![]()
De valplek was niet eens helemaal zuiver te zien door Ita als de dummy er eenmaal lag.
![]()
Volgende keer al groene dummy's?
Of deze sessie eerst nog eens herhalen?............................
) zou de volgende keer met je trainingsmaatje op korte afstand eerst wit, dan groen doen - op 40m hetzelfde - op 60m hetzelfde (en afsluiten met groen dus, als alles goed ging).
op 'officiële training' zou ik het dan voorlopig op wit houden, om daar haar kansen op succes voorlopig nog een stuk hoger te houden.
attack heeft overigens vandaag een keurig (moeilijk) markeerapportje gedaan, met een rood, piepklein balletje - niet bedoeld ook eigenlijk.
als ik de mest van de paardenwei haal gaan de honden altijd mee, attack mét 'speciaal weideballetje![]()
. er wordt dan geapporteerd en vooral ook gezocht : ik loop weg met het balletje, laat het ergens onopvallend vallen en loop dan in een grote boog terug - overal op dat verloop kan het balletje liggen....
maar attack was superattent geweest omdat de andere honden geïnteresseerd meeloerden en op het 'brennggg' stoof ze meteen récht naar de 'dropplek', niks zoeken, ze had de plek perfect gemarkeerd.
Lijkt me een uitstekend advies, dus ik volg het op
Attackje is een kanjer
- Gaia
- Zeer actief
ranetje schreef:![]()
Dit is nogal apart "apporteer"gedrag![]()
Als een hondje in de opleiding leert om dingetjes op te pakken, dan zou hij daarbij meteen ook geleerd moeten hebben om af te geven aan de baas.
Volgens mij absoluut niet om het voor zichzelf te houden.
Is dat soms de reden dat Juno is afgekeurd als geleidehond?
Ik neem even aan dat dat de reden is dat jullie hem hebben.
Hij is afgekeurd wegens zijn onzekere gedrag in nieuwe situaties. Dus blaffen naar vreemden. Omdat dit zolang geduurd heeft voordat ze hem afgekeurd hebben heeft hij een jaar in een kennel gezeten. Daar werd er weinig met hem gedaan. Ze vertelde mij in ieder geval de laatste zes maanden.
Kort gezegt hij is de helft van alle oefening vergeten die hij geleerd heeft. Apport is ren naar voorwerp, maar dan weet hij het niet meer. We zijn stukje voor stukje dingen op aan het pakken en met zo min mogelijk druk op de hond hem dingen weer aan te leren. Zoals het apport en de af, de vreet mijn handen niet op als je een koekje krijgt. Dat soort kleine dingetjes. Verder om hem wel echt met zijn koppie bezig te houden proberen we het appél er wat beter op te zetten en hem aan te leren om te speuren. Alleen zoals gezegd, het is een groot project in de process.
Huis is opgeruimd.Ranetje schreef: Ik denk dat ik af en toe opdrachten zou geven en dat apport ruim zou belonen.
Pakt hij daarnaast andere dingen dan neem je die wel aan, maar beloont verder niet.
En ik zou mijn huis de komende maanden ook zeer goed opgeruimd houden
IK hoop dat er nog meer suggesties komen.
Oh ja,.......................stomme vragen bestaan niet
Gisteren had hij mijn kentekenbewijs deel 4 te pakken gehad en kwam dit thank god brengen. Lossen werd wat moeilijker, maar brengen deed hij wel. Het lag op het bureau dus hij moet via de stoel op het bureau terecht zijn gekomen.
Als ik hem op dat moment niet beloond had, dan was hij er vandoor gegaan met het object. In dit geval dus een vrij belangrijk object. Daar komen we namelijk vandaan.
Dit is de eerste retriever die ik heb en jeetje zeg, het is wel even omschakelen.

- Gaia
- Zeer actief
Haha, dat klinkt geinig. Nadeel van hier is, hij doet alles om maar aandacht te verkrijgen. Het is een grote knuffelbeer en tsja best lomp. Dit levert bij mij nog wel eens blauwe plekken op omdat meneer op de bank moet om erbij te liggen. Echter die aandacht vertaald zich ook in het aandacht geven. Dus negatief of positief maakt hem dan niet uit. Aandacht is aandacht en ach ja discrimineren doet hij niet aan.Kaiou schreef:Wanneer Kaiou ´te veel´ apporteert laat ik het hem weer terugleggen (binnen dan natuurlijk) zonder veel aandacht en zonder beloning.
Voorbeeld: van mijn schoenen staan er meestal wel 2 paar in het halletje. Wanneer we naar buiten gaan vraag ik 1x ´apport schoen´ en Kaiou brengt me een schoen. Voor de tweede weer het commando ´apport schoen´ en hij haalt nummer twee (en ja, van hetzelfde paar). Toen hij dit net had geleerd was hij zo enthousiast dat hij ook schoen nummer 3 haalde en naar me toe bracht
. Dan pakte ik de 3de schoen niet aan, zei ik rustig ´noooo´ ´terug´ en liep met hem mee naar de plaats waar hij de schoen had gepakt en zei daar ´los´. Hij kreeg voor het halen van de 3de schoen nooit een beloning, ook niet voor het terugbrengen en loslaten. Het komt nu nog maar zelden voor dat ik 3 schoenen aan moet trekken
.
Ik kan het eens proberen, maar moet zeggen dat ik niet weet of het zal werken.

- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Gewoon proberen, je weet het nooitGaia schreef:Haha, dat klinkt geinig. Nadeel van hier is, hij doet alles om maar aandacht te verkrijgen. Het is een grote knuffelbeer en tsja best lomp. Dit levert bij mij nog wel eens blauwe plekken op omdat meneer op de bank moet om erbij te liggen. Echter die aandacht vertaald zich ook in het aandacht geven. Dus negatief of positief maakt hem dan niet uit. Aandacht is aandacht en ach ja discrimineren doet hij niet aan.Kaiou schreef:Wanneer Kaiou ´te veel´ apporteert laat ik het hem weer terugleggen (binnen dan natuurlijk) zonder veel aandacht en zonder beloning.
Voorbeeld: van mijn schoenen staan er meestal wel 2 paar in het halletje. Wanneer we naar buiten gaan vraag ik 1x ´apport schoen´ en Kaiou brengt me een schoen. Voor de tweede weer het commando ´apport schoen´ en hij haalt nummer twee (en ja, van hetzelfde paar). Toen hij dit net had geleerd was hij zo enthousiast dat hij ook schoen nummer 3 haalde en naar me toe bracht
.
Ik kan het eens proberen, maar moet zeggen dat ik niet weet of het zal werken.
Maar iets pakken en weer moeten wegbrengen zonder beloning kan nooit leuk wezen
Het zou je in ieder geval een loopje schelen wanneer Juno het uit zich zelf geapporteerde weer zou kunnen terugleggen op de plek waar hij het vandaan heeft....
edit:typefout
Laatst gewijzigd door Kaiou op 09 sep 2008 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

- Gaia
- Zeer actief
*proest* zeker waar!Kaiou schreef:Gewoon proberen, je weet het nooitGaia schreef:Kaiou schreef:Wanneer Kaiou ´te veel´ apporteert laat ik het hem weer terugleggen (binnen dan natuurlijk) zonder veel aandacht en zonder beloning.
.
Haha, dat klinkt geinig. Nadeel van hier is, hij doet alles om maar aandacht te verkrijgen. Het is een grote knuffelbeer en tsja best lomp. Dit levert bij mij nog wel eens blauwe plekken op omdat meneer op de bank moet om erbij te liggen. Echter die aandacht vertaald zich ook in het aandacht geven. Dus negatief of positief maakt hem dan niet uit. Aandacht is aandacht en ach ja discrimineren doet hij niet aan.
Ik kan het eens proberen, maar moet zeggen dat ik niet weet of het zal werken.![]()
Maar iets pakken en weer moeten wegbrengen zonder beloning kan nooit leuk wezen, tenminste Kaiou vindt er niks aan
.
Het zou je in ieder geval een loopje schelen wanneer Juno het uit zich zelf geapporteerde weer zou kunnen terugleggen op de plek waar hij het vandaag heeft....

- ranetje
- Zeer actief
Ik ken twee mensen waar de Retrievers (Labradors en Flatcoats)hun speelgoed weer opbergen in de speelgoed bak (op commando) dus je hebt nog een prachtig project voor je liggenGaia schreef:Dit is de eerste retriever die ik heb en jeetje zeg, het is wel even omschakelen.![]()
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 09 sep 2008 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.