lieke schreef:Da's dan mooi, maar dan ga je het toch niet benóemen als 'mooi gangwerk'? En zeker niet belonen door een hoge kwalificatie. Dan stuur je ze de ring uit met een onvoldoende voor slecht gangwerk zonder daarbij te memoreren dat je denkt dat het artrose of iets dergelijks is.
Heb je het nu over jouw veteraan?
Want dat die een voor de leeftijd goed gangwerk heeft kan toch? Ik heb het niet gezien, maar wat je schreef, daaruit maak ik op dat het zo werd gezien?
Want de collies die ik de laatste jaren op shows heb gezien zijn vrijwel allemaal zonder uitzondering koehakkig, lopen met een verschrikkelijk rollende gang, zijn te steil (geef toe dat het moeilijk onder dat pak haar te zien is) en hebben een veel te korte staart. Ze lopen trouwens ook vaak buikschuivend door de ring.
En dat wordt gewoonweg genegeerd. Of beloond, zo je wilt, door een ZG of zelfs een U.
Daar mag een keurmeester toch over oordelen?.
Ehm, ja.
Alleen zie ik die rollende gang niet. Ik zie dat het alle kanten op gaat door dat haar, maar het gangwerk is niet rollend. Ook niet soepel trouwens (bij de meesten) maar dat is wat anders. Steil is best te zien aan de gang trouwens, en dat zijn ze veelal. Dat klopt.
De korte staart is lastig, die moet je voelen om te kunnen constateren. Dus tenzij jij al die staarten voelt is dat een aanname.
De angst is wel een puntje waar ze aandacht aan zouden moeten besteden. Maar dat punt kan de vereniging aankaarten, he. Beleg een bijeenkomst voor de raskeurmeesters en heb het erover. Het is niet alsof verenigingen daar nou totaal nul invloed op hebben, hoor.