Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:Ik heb een aardige "trukendoos", maar ik kan/weet meer als ik het zie of zelf met een hond bezig ben :mrgreen: :wink:
is hier net zo :wink: :mrgreen: . alleen kan ik (qua training dan, niet qua opvoeding) mezelf vaak heel moeilijk motiveren, de details maken me eigenlijk niet zoveel uit en dan stopt ook mijn inventiviteit sneller :oeps: :mrgreen: .
Details wat betreft de "keurige" afwerking interesseren mij ook niet zo eerlijk gezegd. :oeps:
Waar ik wel op let is het voorkomen van foutjes die tot echte problemen zouden kunnen leiden zoals het opvreten van een apport bijv. :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Oké hier de vraag dan:
www.knjv.nl schreef:Artikel A.9
Proef D: Apport te land.
1. De hond wordt zonder halsband, los voorgejaagd.
Wordt er met voorgejaagd, voorgeleid bedoeld?.

-edit- toen ik de eerste vraag paste, zag ik hem al :P
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:Oké hier de vraag dan:
www.knjv.nl schreef:Artikel A.9
Proef D: Apport te land.
1. De hond wordt zonder halsband, los voorgejaagd.
Wordt er met voorgejaagd, voorgeleid bedoeld?.

-edit- toen ik de eerste vraag paste, zag ik hem al :P
:mrgreen:
Het antwoord is dus ja :wink:
De "voorjager" is dezelfde persoon als de "geleider" bij G&G examens.
Voorjagen = een opdracht laten uitvoeren.

Het is wel zo dat bij het apport te land de voorjager meestal aangelijnd met zijn hond bij de keurmeester komt.
Daar gaat de hond in zit en de lijn gaat er af.
Daarna begint de proef.
Na het binnenbrengen van het apport is de proef geëindigd als de hond weer aan de lijn zit :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Hier nog even een hele late reactie van een lopende hondenliefhebber....

Ik heb twee Grand Bassets Griffon Vendéen die wel héél goed lopen maar jagen ho maar ;-)
Ze lopen de hele dag los op ons terrein en snuffen heel wat af maar zien volgens mij de helft van de tijd niet wat er te jagen valt. Zo kwam ik eergisteren uit mijn werk en toen ik de trap op wilde lopen naar de achterdeur kwamen de honden me tegemoet en zag ik tegelijkertijd een slang (naar later bleek 80 cm lang) de trap opkruipen. Beide dames hebben die dus 'gemist' en ik heb ze gauw geroepen om af te leiden zodat manlief de slang kon verwijderen voordat de honden hem zouden pakken !

De dames zullen nog wel moeten gaan jagen om hun kampioenschapstitel te kunnen krijgen (de CAC en CACIB's zijn binnen) maar om hier in Frankrijk een brevet de chasse te halen moet ik ze bij een jager onderbrengen en ik zie helaas weinig hondvriendelijke jagers dus eerst maar even verder zoeken naar een jager zonder zweep om zijn honden in het gareel te houden !
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

empyree schreef:Hier nog even een hele late reactie van een lopende hondenliefhebber....

Ik heb twee Grand Bassets Griffon Vendéen die wel héél goed lopen maar jagen ho maar ;-)
Ze lopen de hele dag los op ons terrein en snuffen heel wat af maar zien volgens mij de helft van de tijd niet wat er te jagen valt. Zo kwam ik eergisteren uit mijn werk en toen ik de trap op wilde lopen naar de achterdeur kwamen de honden me tegemoet en zag ik tegelijkertijd een slang (naar later bleek 80 cm lang) de trap opkruipen. Beide dames hebben die dus 'gemist' en ik heb ze gauw geroepen om af te leiden zodat manlief de slang kon verwijderen voordat de honden hem zouden pakken !

De dames zullen nog wel moeten gaan jagen om hun kampioenschapstitel te kunnen krijgen (de CAC en CACIB's zijn binnen) maar om hier in Frankrijk een brevet de chasse te halen moet ik ze bij een jager onderbrengen en ik zie helaas weinig hondvriendelijke jagers dus eerst maar even verder zoeken naar een jager zonder zweep om zijn honden in het gareel te houden !
Ach slangen horen niet tot hun jacht zullen we maar zeggen :wink:
Er is zo weinig aan te drijven hé?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een jager kunt vinden die geen zweep bij zijn uitrusting heeft.
De een knalt er mee in de lucht en de ander legt hem over de honden.
Misschien dat je met dat onderscheid in gedachten nog iemand kunt vinden?
Welke jachtaantekeningen moeten ze hebben eigenlijk voor een kampioenschapstitel?
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Ze hebben hier in Frankrijk 2 brevet de chasse nodig dus er is nog iets te doen voor de dames ;-)

Ik snap wel dat ik best een jager kan vinden die de zweep niet daadwerkelijk zal gebruiken maar onze honden zijn 2 hele flauwe huis hondjes en een schreewende man (wat veel fransen doen tegen hun honden) kan misschien wel eens wat té veel voor ze zijn.

Ik zal dus misschien moeten afwegen of ik een titel wil voor de meisjes ten koste van een bange hond ?
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

empyree schreef:Ze hebben hier in Frankrijk 2 brevet de chasse nodig dus er is nog iets te doen voor de dames ;-)

Ik snap wel dat ik best een jager kan vinden die de zweep niet daadwerkelijk zal gebruiken maar onze honden zijn 2 hele flauwe huis hondjes en een schreewende man (wat veel fransen doen tegen hun honden) kan misschien wel eens wat té veel voor ze zijn.

Ik zal dus misschien moeten afwegen of ik een titel wil voor de meisjes ten koste van een bange hond ?
In dat geval is de keuze voort mij snel gemaakt en voor jou ook denk ik? :wink:

Wat houdt een brevet de chasse in?
Is dat drijven uit dichte dekking
Luid op spoor
Zweetwerk
??????????????
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Zo. Weer terug van een heerlijke vakantie waar Ean heel veel gezwommen heeft! :ok: Hij is nog wel wat onzeker in het water; als het water een dag diep geweest was (een rivier die 100 meter verderop uitmondde in de zee dus erg variabele waterstanden) vond hij het de volgende dag wat eng-ig maar dan scheelt het een hoop als je mee kunt het water in. Was leuk!

Verder van de twee weken volop gebruik gemaakt om met het apportje spelenderwijs aan de slag te gaan om te kijken of ik hem toch enthousiast kan maken om het op te pakken. En hoera, het is gelukt!
Vooral door hem te belonen als hij de dummy aanraakt met zijn neus (eerst in de hand, dan op de grond, dan weggooien) en het enige wat hij hoefde te doen was er naar toe en aantikken. Daarvan apart elke keer als hij met iets aan kwam lopen het woord 'vast' eraan gekoppeld en dat volop beloond.
Omdat hij wel iets wil vastpakken met een vachtje erom heen, het vachtje om een speeltje gedaan en als hij het vastpakte; "goed zo, dat is vast!". Dat uitgebouwd naar vachtje om de dummy, vachtje steeds verder opschuiven totdat het eraf kon en hij zo de dummy vast pakte. Ging eigenlijk allemaal redelijk goed maar hij was nog niet altijd enthousiast als hij de dummy zonder vachtje voor zich zag. Soms wel en dan het commando, soms helemaal niet en dan natuurlijk ook niets gezegd en iets anders gaan doen (vooral geen druk....)

Het keerpunt daarin kwam eigenlijk toen ik Aisha ook even liet apporteren en Ean niet mocht :eek: Toen wilde meneer wel, heel graag zelfs. En toen hij ook nog zag dat Aisha daarmee beloningen verdiende werd hij helemaal enthousiast. Daarom voor de gein apportje weggegooid en ja hoor... helemaal door het dolle erop afgestormd, vast gepakt en mee aan de wandel. Dan nog wel niet mijn kant op maar dat is van later orde. Ik was helemaal heppydepeppie :cheer:

Gisteren sprak ik degene waar we de vervolg jachttraining gaan doen (dichterbij en ook allemaal positief; waar ik de puppygroep gedaan heb is niet zeker dat het helemaal doorgaat. Bovendien traint ze bijna alleen maar Flatjes, dat is wel weer een pré). Zij had zelf een hondje met hetzelfde gebrek aan enthousiasme voor de dummy en zei heeft weken lang niets anders gedaan dan haar andere hond laten apporteren terwijl de andere stond te kijken. Op het laatste stuiterde de hond aan de lijn en toen ze het daarna 1 keer probeerde werd het een model-apport! Aangezien ik de komende weken toch geen apportjes doe omdat Ean druk aan het wisselen is, ga ik dat ook maar eens proberen.. Kwaad kan het in elk geval niet...

En hoe is het bij jullie met de trainingsdingetjes en zo??
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Het keerpunt daarin kwam eigenlijk toen ik Aisha ook even liet apporteren en Ean niet mocht :eek: Toen wilde meneer wel, heel graag zelfs. En toen hij ook nog zag dat Aisha daarmee beloningen verdiende werd hij helemaal enthousiast. Daarom voor de gein apportje weggegooid en ja hoor... helemaal door het dolle erop afgestormd, vast gepakt en mee aan de wandel. Dan nog wel niet mijn kant op maar dat is van later orde. Ik was helemaal heppydepeppie :cheer:
Je hebt in ieder geval een fijne vakantie gehad :wink:
Wat fijn dat je de eerste hindernissen bij apporteren hebt genomen :ok:
Lekker hoor als ze zo gretig worden als ze een ander zien werken.

Gretigheid op het apport stimuleren kan ook nog door gezellig boven zijn kop met een van de andere huisgenoten te gaan "lummelen" met de dummy. Daar wordt dat ding vaak erg leuk van :ok:

Als hij niet jouw kant op wandelt met een apportje en ook niet aan de lijn is, kan je denk ik het beste ook geen opdracht geven tot apporteren.
Ik denk dat ik uit voorzorg de hond aan een lange lijn zou hebben (eventueel alleen maar achter hem over de grond slepend) om te voorkomen dat hij er zelf mee vandoor kan.

Rana bleef in het begin vaak staan als ze iets vast had.
Ik ben in die tijd vaak naar haar toe gelopen om aan te nemen wat ze had gevonden en heb haar daarvoor beloond.
Aangezien ze nogal vaak trek in iets lekkers had, ging ze steeds meer haar gevonden voorwerpen bij me brengen omdat ze dan sneller bij het lekkers was :mrgreen:

Ita heeft dat voor zichzelf houden van een apportje heel in het begin wel eens geprobeerd.
Met dummy's stelde ik me zo op dat de enige mogelijkheid om weg te lopen langs mij heen was. :mrgreen:

Kennis maken met wild heb ik heel doelbewust alleen aangelijnd gedaan.

Het commando "vast" heb ik pas na het tandenwisselen in gebruik genomen.

Op de laatste twee pagina's kan je onze vorderingen (van Marloes en van mij ) bewonderen :wink:
Bij Ita is het nu wat training betreft rustig aan.
Veel te warm om echt te werken.
Wel lekker laten zwemmen natuurlijk :ok: :wink:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Om ook maar eens wat in dit topic te plaatsen. :wink:
Vandaag heeft Felicia een KNJV B diploma behaald in Lelystad.
Vorige week had ze al een Basisbrevet in Belgie (daar ging ze er uit op het Markeer, dus geen Africhting (nog?) in Belgie)
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gefeliciteerd met je B Sylvia :ok:

Wat bedoel je met "nog geen Africhting in België"?
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Gefeliciteerd met je B Sylvia :ok:

Africhtingsbrevet

Belgie heeft een Basisbrevet (gelijkwaardig aan C)
en een Africhtingsbrevet (Gelijkwaardig aan B)
Ze heeft vorige week het markeer apport niet gehaald in Belgie dus nog geen Africhting daar, en dus naar huis met een Basisbrevet
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:
ranetje schreef:Gefeliciteerd met je B Sylvia :ok:

Africhtingsbrevet

Belgie heeft een Basisbrevet (gelijkwaardig aan C)
en een Africhtingsbrevet (Gelijkwaardig aan B)
Ze heeft vorige week het markeer apport niet gehaald in Belgie dus nog geen Africhting daar, en dus naar huis met een Basisbrevet
Is het Nederlandse diploma B niet geldig in België?
Dan heb je het brevet alsnog :wink:
Ga je ook jagen? (of met de hond assisteren bij de jacht)
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Is het Nederlandse diploma B niet geldig in België?
O jawel hoor, net als de Belgische apporteertesten hier geldig zijn.
Maar we wilden nog wat proeven lopen voordat Felicia loops wordt.
Vandaar dat we wat meer proeven in hadden geschreven. Want hier waren we al bij een paar uitgeloot, dus optie is dan Belgie :wink:

Nee helaas hebben wij niet de mogelijkheid mee te gaan op jacht :jank:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:
ranetje schreef: Is het Nederlandse diploma B niet geldig in België?
O jawel hoor, net als de Belgische apporteertesten hier geldig zijn.
Maar we wilden nog wat proeven lopen voordat Felicia loops wordt.
Vandaar dat we wat meer proeven in hadden geschreven. Want hier waren we al bij een paar uitgeloot, dus optie is dan Belgie :wink:

Nee helaas hebben wij niet de mogelijkheid mee te gaan op jacht :jank:
Ik heb die mogelijkheid ook niet :wink:
Die B heb je in ieder geval binnen voor ze loops wordt :ok:
Wil je met haar fokken?
(omdat je die B zo graag wilde hebben :wink: )
Mooie weimpjes heb je :ok:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik heb die mogelijkheid ook niet :wink:
Wil je met haar fokken?
Ja het is de bedoeling haar te laten dekken de aankomende loopsheid.
We wilde daarvoor inderdaad graag een B hebben, was niet noodzakelijk om te kunnen fokken ze voldeed al aan de eisen van de Rasvereniging, maar staat nog wel leuk extra op haar CV :mrgreen: :pffff:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:
ranetje schreef:Ik heb die mogelijkheid ook niet :wink:
Wil je met haar fokken?
Ja het is de bedoeling haar te laten dekken de aankomende loopsheid.
We wilde daarvoor inderdaad graag een B hebben, was niet noodzakelijk om te kunnen fokken ze voldeed al aan de eisen van de Rasvereniging, maar staat nog wel leuk extra op haar CV :mrgreen: :pffff:
:mrgreen:
Ben ik met je eens :ok: :wink:

Was het mooi terrein in Lelystad?
Hoe is het water daar voor de proeven?
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

En nu kunnen we ook naar de MAP's werken :wink:
Dit seizoen wordt dat dus niks, gezien haar aankomende loopsheid en dekking.
Dus volgend jaar dan maar
En we zijn nog niet klaar. Er is nog genoeg te doen :mrgreen:

Op de training zijn ze helemaal weg vaan haar, ze willen dus dat ze ook zeker doorgaat voor haar A, want die ambitie heeft ze wel.

En dan nog wat verenigingsproeven, en ik heb zitten denken aan misschien Apporteerwedstrijden der Drijfjacht, ik denk dat dat ook wat voor haar is. Apporteren vind ze geweldig, alles brengt ze binnnen, vandaar ook dat ze dit jaar met haar workingtest zo hoog scoorde, ze brengt alles binnen en dat is een hogere waardering dan punten.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Was het mooi terrein in Lelystad?
Hoe is het water daar voor de proeven?
Ja is een heel mooi terrein, mooie velden, mooi bos. En het water is niet zo ver een meter of 10.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Voor als je het leuk vind om te zien
Dit was Felicia op de workingtest in Februari. Ze eindigde daar 3e, hoogst geplaatste staande honde :wink:

Eerst moest ze vooruit gestuurd worden en zelf de sleep oppaken.
Op de terug weg werd er geschoten en een eend gegooit.
Uiteraard eerst het konijn binnen brengen en daarna het eendje.
Ze liepen met het konijn weer weg toen ze terug kwam met de eend, en ze moet gedacht hebben, waar gaan jullie met mijn konijn heen? :boos:

Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Schitterend Sylvia :ok:
Was het vooruitsturen dat hele eind langs de bosrand en pas de sleep vanaf het punt dat ze het bos in ging? :shock:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Schitterend Sylvia :ok:
Was het vooruitsturen dat hele eind langs de bosrand en pas de sleep vanaf het punt dat ze het bos in ging? :shock:
Nee, de sleep begint op het moment dat ze harder begint te lopen :wink:
Eerder dus :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:
Ok :ok:
Moest ze het begin zelfstandig vinden? Of mocht je een signaal geven op de plaats waar de sleep ongeveer begon?
Of wist jij ook niet waar dat was
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Sylvia schreef:
Moest ze het begin zelfstandig vinden? Of mocht je een signaal geven op de plaats waar de sleep ongeveer begon?
Ze moest de sleep zelfstandig vinden :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:
ranetje schreef:
Sylvia schreef:
Ze moest de sleep zelfstandig vinden :wink:
Geweldig :ok:
Knappe hond! :ok:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Geweldig :ok:
Knappe hond! :ok:
Over het apporteer werk van haar zijn we ook meer dan tevreden :wink:
De voorjager kan nog wel wat leren, maar met haar is niks mis :pffff:

Wat meer karakter/doorzettingsvermogen/drive zouden we willen zien. Wat weer ten goede komt van het veldwerk. Daar hebben we dus ook de reu op geselecteerd :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Dit is een videotje van mijn ventje.
Slechte kwaliteit was met de telefoon gemaakt :roll:
Was ook het eerste opnametje ermee dus ging niet geheel goed. (hij stopt ermee zodra je een bepaalde grote van bestand hebt dan moet je weer drukken om op te nemen :roll: )
Afwerking is hier niet mooi, maar verder laat hij zien dat hij blind vooruit te sturen is (de dummie daar was neer gelegd voordat hij uit de auto kwam) ondanks dat ik eerst de 2 dummies heb neer gegooit links en rechts van hem.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Heel goed gedaan :ok:
Ik moest goed kijken. Er bleef een "merkje"op het filmpje zitten en de hond zar daar precies achter :mrgreen:
Maar zijn zitvlak was zichtbaar :smile:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Heel goed gedaan :ok:
Ik moest goed kijken. Er bleef een "merkje"op het filmpje zitten en de hond zar daar precies achter :mrgreen:
Binnenkort doen we hem over met onze normale camera, maar dat je zijn zitvak blijft zien is goed, want dan weet je dat hij keurig blijft :pffff:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:
ranetje schreef:Heel goed gedaan :ok:
Binnenkort doen we hem over met onze normale camera, maar dat je zijn zitvak blijft zien is goed, want dan weet je dat hij keurig blijft :pffff:
:mrgreen: :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”