nee, ik kan niet zonder hulpmiddelen trainenFrenk schreef:maart schreef:appel trainen kan, wil en ga ik nl. niet doen zonder hulp- en correctiemiddelen.
en van zodra ik hem negeer of 'nee' zeg als hij opspringt, corrigeer ik al.
Moderator: moderatorteam
nee, ik kan niet zonder hulpmiddelen trainenFrenk schreef:maart schreef:appel trainen kan, wil en ga ik nl. niet doen zonder hulp- en correctiemiddelen.
je meent het!?malinois schreef:is gewoon dezelfde TT hoorestelle schreef:Nee nooit gevoeld. Helaas wel meer dan genoeg ellende gezien bij honden die zo'n ding om hun nek hadden hangen.Kyra- schreef: Frank, Jaap, Ranetje, estelle wel eens gevoeld/gebruikt ?
.)
Waarom moet ik toch in vredesnaam iets gevoeld hebben voor ik mag zeggen dat ik het ondingen vindt?
Het gaat mij er om dat ik het absurd vindt om van alles met een hond uit te vreten omdat je dan je puntjes kunt scoren op een wedstrijd.
Moet je lezen in dit topc; TT op de lies, TT om de staart, TT om de nek, TT om de buik, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een TT voor. Sorry maar ik vind het waanzin.
Dat zijn wel hulpmiddelen of correctiemiddelen van een iets andere orde dan waar dit topic over gaatmaart schreef:nee, ik kan niet zonder hulpmiddelen trainenFrenk schreef:maart schreef:appel trainen kan, wil en ga ik nl. niet doen zonder hulp- en correctiemiddelen.van zodra ikal nl een halsband aandoe en worstjes in mijn zak steek, ben ik namelijk al bezig hulp in te roepen.

al deze hulp- en correctiemiddelen gebruik ik, allen aangepast aan de hond en de omstandigheden waarin hij zich op die moment bevind.Frenk schreef:Dat zijn wel hulpmiddelen of correctiemiddelen van een iets andere orde dan waar dit topic over gaatmaart schreef:nee, ik kan niet zonder hulpmiddelen trainenFrenk schreef:maart schreef:appel trainen kan, wil en ga ik nl. niet doen zonder hulp- en correctiemiddelen.van zodra ikal nl een halsband aandoe en worstjes in mijn zak steek, ben ik namelijk al bezig hulp in te roepen.
Als je dat zo wilt lezen moet je dat zelf weten, maar wat ik natuurlijk bedoel is dat de hond moet het moet bezuren omdat jij vind dat "er meer in zit". Met andere woorden, je wilt graag laten zien dat je dat er uit kunt halen. Voor jouw plezier.maart schreef:dat is zo, mét behulp van een tt. wat volgens Jaap* dus ten koste gegaan zou zijn van mijn hond. Wat ik dan interpreteer als een ellendig hoopje hond dat al kruipend over het veld zijn nummertje gaat opvoeren
Wat was de oorzaak van het langzame hierkomen en hoe heeft de tt die oorzaak weggenomen?maart schreef:mbv tt (die nu al niet meer gebruikt wordt, hij heeft hem 2 trainingen gebruikt)ranetje schreef:Fijnmaart schreef:om even on topic te gaan: de hond komt netjes naar de baas toe![]()
thx voor de tips![]()
Hoe?
Waarom zeg je dat nou?maart schreef:al deze hulp- en correctiemiddelen gebruik ik, allen aangepast aan de hond en de omstandigheden waarin hij zich op die moment bevind.Frenk schreef:Dat zijn wel hulpmiddelen of correctiemiddelen van een iets andere orde dan waar dit topic over gaatmaart schreef:nee, ik kan niet zonder hulpmiddelen trainenFrenk schreef:van zodra ikal nl een halsband aandoe en worstjes in mijn zak steek, ben ik namelijk al bezig hulp in te roepen.
maar ach, ben africhter, in jouw ogen gebruik ik die natuurlijk allemaal niet
maar ik vind een correct gebruik van een TT niet zwaarranetje schreef:Waarom zeg je dat nou?maart schreef:al deze hulp- en correctiemiddelen gebruik ik, allen aangepast aan de hond en de omstandigheden waarin hij zich op die moment bevind.Frenk schreef:Dat zijn wel hulpmiddelen of correctiemiddelen van een iets andere orde dan waar dit topic over gaatmaart schreef: nee, ik kan niet zonder hulpmiddelen trainenvan zodra ikal nl een halsband aandoe en worstjes in mijn zak steek, ben ik namelijk al bezig hulp in te roepen.
maar ach, ben africhter, in jouw ogen gebruik ik die natuurlijk allemaal niet![]()
natuurlijk zijn worstjes een hulpmiddel.
Dat jij die niet zou gebruiken heeft niemand gezegd.
Je hebt zelf al eens aangegeven, dacht ik, dat je die wel gebruikt.
Nee zeggen is geen hulpmiddel in diezelfde orde volgens mij en negeren ook niet.
Het gaat dus om worstjes ten opzichte van de TT als hulpmiddel.
De vraag blijft gewoon of de in de ogen van veel mensen zware hulpmiddelen zoals de TT en de prikker nodig zijn tijdens een training omdat je prestaties wilt neerzetten.
Maar je wilt dus zeggen dat jij geen appel kunt (en wilt) aanleren zonder het gebruik van een TT?maart schreef:maar ik vind een correct gebruik van een TT niet zwaarranetje schreef:Waarom zeg je dat nou?maart schreef:al deze hulp- en correctiemiddelen gebruik ik, allen aangepast aan de hond en de omstandigheden waarin hij zich op die moment bevind.Frenk schreef: Dat zijn wel hulpmiddelen of correctiemiddelen van een iets andere orde dan waar dit topic over gaat
maar ach, ben africhter, in jouw ogen gebruik ik die natuurlijk allemaal niet![]()
Nee zeggen is geen hulpmiddel in diezelfde orde volgens mij en negeren ook niet.
De vraag blijft gewoon of de in de ogen van veel mensen zware hulpmiddelen zoals de TT en de prikker nodig zijn tijdens een training omdat je prestaties wilt neerzetten.en daar wringt hier dan ook het schoentje...
wat ik dan wel weer zwaar vind, is zoals hier bij de hond waarvoor dit topic is gestart, een tt op de staart voor het hierkomen,. Of een tt gebruiken om een hond een 'sta' aan te leren... Dat ligt voor mij voorbij de grens tot hoever ik persoonlijk wil gaan...

nee, dat zeg ik nietFrenk schreef:Maar je wilt dus zeggen dat jij geen appel kunt (en wilt) aanleren zonder het gebruik van een TT?maart schreef:maar ik vind een correct gebruik van een TT niet zwaarranetje schreef:Waarom zeg je dat nou?maart schreef: al deze hulp- en correctiemiddelen gebruik ik, allen aangepast aan de hond en de omstandigheden waarin hij zich op die moment bevind.
De vraag blijft gewoon of de in de ogen van veel mensen zware hulpmiddelen zoals de TT en de prikker nodig zijn tijdens een training omdat je prestaties wilt neerzetten.en daar wringt hier dan ook het schoentje...
wat ik dan wel weer zwaar vind, is zoals hier bij de hond waarvoor dit topic is gestart, een tt op de staart voor het hierkomen,. Of een tt gebruiken om een hond een 'sta' aan te leren... Dat ligt voor mij voorbij de grens tot hoever ik persoonlijk wil gaan...

ja. Maar de mentaliteit van deze africhter ligt anders dan de jouweJaap* schreef:Begrijp je ook waar mijn schoentje wringt?Jaap* schreef:Wat was de oorzaak van het langzame hierkomen en hoe heeft de tt die oorzaak weggenomen?
Op dat punt zijn we het volledig eensmaart schreef:ik leer overigens alles aan zonder correctie. Een hond straffen zonder dat hij weet waarom heeft niet zoveel zin.
Dit is overigens Hal zijn volgwerk vandaag (zonder enig gebruik van correctiemiddelen dus, t beestje is immers nog maar 7,5 maand):
wel gebruik van hulpmiddelen, zijnde riem, bal, snoep en clicker
En dat is het grootste probleem dat ik er mee heb.maart schreef:ja. Maar de mentaliteit van deze africhter ligt anders dan de jouweJaap* schreef:Begrijp je ook waar mijn schoentje wringt?Jaap* schreef:Wat was de oorzaak van het langzame hierkomen en hoe heeft de tt die oorzaak weggenomen?Het waarom primeert niet. de hond moet het doen en daar houdt het op.
Nogmaals, voor mij gaat dat te ver. Maar beulenwerk vind ik het nu ook niet meteen, want dit type honden gaat daar niet aan ten onder. Het zijn geen dagdagelijkse honden die je in het doorsnee gezin ziet.
Het is voor de gemiddelde burger zich dan ook moeilijk voor te stellen, begrijp ik best.
Diezelfde mentaliteit heeft er waarschijnlijk in eerste instantie voor gezorgt dat de hond niet zo graag bij hem komtmaart schreef:ja. Maar de mentaliteit van deze africhter ligt anders dan de jouweJaap* schreef:Begrijp je ook waar mijn schoentje wringt?Jaap* schreef:Wat was de oorzaak van het langzame hierkomen en hoe heeft de tt die oorzaak weggenomen?Het waarom primeert niet. de hond moet het doen en daar houdt het op.
Maar de hond is al van pup af aan zo. Enthousiast in de armen springen zoals ze hier al allemaal gedaan hebben, deed hij niet. komen wel... maar wel op een manier waarop hij laat blijken dat hij het best prima in zijn eentje afkan.Jaap* schreef:Diezelfde mentaliteit heeft er waarschijnlijk in eerste instantie voor gezorgt dat de hond niet zo graag bij hem komtmaart schreef:ja. Maar de mentaliteit van deze africhter ligt anders dan de jouweJaap* schreef:Begrijp je ook waar mijn schoentje wringt?Jaap* schreef:Wat was de oorzaak van het langzame hierkomen en hoe heeft de tt die oorzaak weggenomen?Het waarom primeert niet. de hond moet het doen en daar houdt het op.
![]()
En die mentaliteit is ook inherent aan het inzetten van correctiemiddelen om een "hondensport" te kunnen bedrijven vind ik.
Het is een vicieuze cirkel waarbij selectie op specifieke eigenschappen een grote rol speelt. Je hangt je er aan op. Snap je?
Precies. Dat heb ik ook geregeld gezien.hoe komen ze er eigenlijk bij : ze fokken dus een hond die niet het echte werkhondenkarakter heeft, maar in plaats van zich daarbij neer te leggen en hem dan maar niet voor de podiumplaatsen in te zetten moet die hond dus worden wat hij niét is .
deze hond is absoluut wel geschikt, laat ons dat duidelijk zijnMurphy schreef:Niet geschikt is niet geschikt. Maar je daar bij neerleggen is niet altijd makkelijk.hoe komen ze er eigenlijk bij : ze fokken dus een hond die niet het echte werkhondenkarakter heeft, maar in plaats van zich daarbij neer te leggen en hem dan maar niet voor de podiumplaatsen in te zetten moet die hond dus worden wat hij niét is .
daar zijn hulpmiddelen toch voor? Om te gebruiken? Misbruik is oneerlijk gebruik en dat is het niet....Jaap* schreef:Tja, het is maar net wat je misbruik vind.malinois schreef:dat bedoel ik idd.Kyra- schreef:ik denk dat malinois bedoel dat het de zelfde TT is maar op deze manier verkeerd gebruikt word.
NIET iedereen maakt MISBRUIK van een TT
Als je een appélsport beoefend en dan voor het appél gebruik moet maken van hulp- of correctiemiddelen vind ik dat misbruik maken.
De bocht afsnijden. Ten koste van de hond en ter meerdere eer en glorie van de geleider

dat is het probleem ook, de rest ziet het als laatste redmiddel terwijl een TT als normaal hulpmiddel gebruikt kan worden... dus met lichte irritatie of zelfs alleen tril.maart schreef:maar ik vind een correct gebruik van een TT niet zwaarranetje schreef:Waarom zeg je dat nou?maart schreef:al deze hulp- en correctiemiddelen gebruik ik, allen aangepast aan de hond en de omstandigheden waarin hij zich op die moment bevind.Frenk schreef: Dat zijn wel hulpmiddelen of correctiemiddelen van een iets andere orde dan waar dit topic over gaat

nou die honden zullen nooit ver komen hoor... dat moet er toch al heel jong inzittenMurphy schreef:Precies. Dat heb ik ook geregeld gezien.hoe komen ze er eigenlijk bij : ze fokken dus een hond die niet het echte werkhondenkarakter heeft, maar in plaats van zich daarbij neer te leggen en hem dan maar niet voor de podiumplaatsen in te zetten moet die hond dus worden wat hij niét is .
Honden die geen enkele drive hebben richting een pakwerker maar net zolang gesard/gekneed worden tot ze er toch wat mee doen. Of honden die op een andere manier niet geschikt zijn voor die tak van sport.
En dat kan en mag je niet gaan kneden vind ik, daar ligt een grens voor mij. Niet geschikt is niet geschikt. Maar je daar bij neerleggen is niet altijd makkelijk.

Hoe denk jij dat dat gaat bij het merendeel van de kynologen (van de duitseherder he) ?malinois schreef:nou die honden zullen nooit ver komen hoor... dat moet er toch al heel jong inzittenMurphy schreef:Precies. Dat heb ik ook geregeld gezien.hoe komen ze er eigenlijk bij : ze fokken dus een hond die niet het echte werkhondenkarakter heeft, maar in plaats van zich daarbij neer te leggen en hem dan maar niet voor de podiumplaatsen in te zetten moet die hond dus worden wat hij niét is .
Honden die geen enkele drive hebben richting een pakwerker maar net zolang gesard/gekneed worden tot ze er toch wat mee doen. Of honden die op een andere manier niet geschikt zijn voor die tak van sport.
En dat kan en mag je niet gaan kneden vind ik, daar ligt een grens voor mij. Niet geschikt is niet geschikt. Maar je daar bij neerleggen is niet altijd makkelijk.Er zijn genoeg honden die als ze niet weten wat ze moeten doen het weinig intereseert maar na een paar keer aanplagen weten ze duvelsgoed wat het is... Wat er niet in zit komt er ook niet uit, zeker niet bij zoiets als het pakwerk waar je ook nog eens met dreiging werkt.
precies verder dan IPO I komen ze ook niet vaak... want vreemde pakwerkers, vreemd veld etc dat kunnen ze niet hebben.estelle schreef:Hoe denk jij dat dat gaat bij het merendeel van de kynologen (van de duitseherder he) ?malinois schreef:nou die honden zullen nooit ver komen hoor... dat moet er toch al heel jong inzittenMurphy schreef:Precies. Dat heb ik ook geregeld gezien.hoe komen ze er eigenlijk bij : ze fokken dus een hond die niet het echte werkhondenkarakter heeft, maar in plaats van zich daarbij neer te leggen en hem dan maar niet voor de podiumplaatsen in te zetten moet die hond dus worden wat hij niét is .
En dat kan en mag je niet gaan kneden vind ik, daar ligt een grens voor mij. Niet geschikt is niet geschikt. Maar je daar bij neerleggen is niet altijd makkelijk.Er zijn genoeg honden die als ze niet weten wat ze moeten doen het weinig intereseert maar na een paar keer aanplagen weten ze duvelsgoed wat het is... Wat er niet in zit komt er ook niet uit, zeker niet bij zoiets als het pakwerk waar je ook nog eens met dreiging werkt.
Hondje is dan erg mooi maar ja, dat pakwerk he. Dan passen we dat pakwerk helemaal aan, duwen de mouw in de hond zijn bek. Keurmeester uitzoeken die dit prima vindt/niet ziet en hop ipo 1 erop en fokken maar.
![]()
Ben het wel met je eens hoor dat een hond die zo 'gemaakt' moet worden nooit op de grote wedstrijden zal verschijnen e.d.
Daarvoor moet het er toch wel inzitten.

Wij kregen weleens van die gasttrainers met dat soort hondjes.malinois schreef:precies verder dan IPO I komen ze ook niet vaak... want vreemde pakwerkers, vreemd veld etc dat kunnen ze niet hebben.estelle schreef:Hoe denk jij dat dat gaat bij het merendeel van de kynologen (van de duitseherder he) ?malinois schreef:nou die honden zullen nooit ver komen hoor... dat moet er toch al heel jong inzittenMurphy schreef: Precies. Dat heb ik ook geregeld gezien.
Hondje is dan erg mooi maar ja, dat pakwerk he. Dan passen we dat pakwerk helemaal aan, duwen de mouw in de hond zijn bek. Keurmeester uitzoeken die dit prima vindt/niet ziet en hop ipo 1 erop en fokken maar.
![]()
Ben het wel met je eens hoor dat een hond die zo 'gemaakt' moet worden nooit op de grote wedstrijden zal verschijnen e.d.
Daarvoor moet het er toch wel inzitten.
Even los van de discussie waarin ik helemaal met jullie meevoel, deze quote er ff uitgepikt. Ten eerste omdat dit heel goed de verschillende belangen in werk en showlijnen duidelijk maakt, maar ook vooral omdat ik dit ook onsportief gedrag vind, laat elkaar in de waarde, welke tak van sport dan ook voor jou belangrijk is... (ennuh estelle, bekende pakwerker, allround, uit het noorden die dit doet????estelle schreef: Wij kregen weleens van die gasttrainers met dat soort hondjes.
Maar dan mocht vooral onze ene pakwerker(bekende pakwerker, was ook allrounder) niet hun hondjes pakken hoor. Nee want dat werd dan veels te heftig, dat zouden ze niet trekken.
Och en wat kon hij dan toch vanaf de kant pesten zeg.
IPO is een werkhondensport. En er zijn zeker showhonden die heel goed kunnen werken (kijk naar onze oudste dober bijv.) Als je hieraan meedoet moet dit wel zonder allemaal kunstgrepen gedaan worden om maar IPO I te halen om te kunnen fokken... Wat heb je aan een hond die geen deuk in een pakje boter bijt maar wel zn IPO I heeft?Chiki schreef:Even los van de discussie waarin ik helemaal met jullie meevoel, deze quote er ff uitgepikt. Ten eerste omdat dit heel goed de verschillende belangen in werk en showlijnen duidelijk maakt, maar ook vooral omdat ik dit ook onsportief gedrag vind, laat elkaar in de waarde, welke tak van sport dan ook voor jou belangrijk is... (ennuh estelle, bekende pakwerker, allround, uit het noorden die dit doet????estelle schreef: Wij kregen weleens van die gasttrainers met dat soort hondjes.
Maar dan mocht vooral onze ene pakwerker(bekende pakwerker, was ook allrounder) niet hun hondjes pakken hoor. Nee want dat werd dan veels te heftig, dat zouden ze niet trekken.
Och en wat kon hij dan toch vanaf de kant pesten zeg., graag hoor ik meer
)

Ach en schokkend was het nu ook allemaal weer niet hoor. Hoogstends even een brul vanaf de kant.malinois schreef:IPO is een werkhondensport. En er zijn zeker showhonden die heel goed kunnen werken (kijk naar onze oudste dober bijv.) Als je hieraan meedoet moet dit wel zonder allemaal kunstgrepen gedaan worden om maar IPO I te halen om te kunnen fokken... Wat heb je aan een hond die geen deuk in een pakje boter bijt maar wel zn IPO I heeft?Chiki schreef:Even los van de discussie waarin ik helemaal met jullie meevoel, deze quote er ff uitgepikt. Ten eerste omdat dit heel goed de verschillende belangen in werk en showlijnen duidelijk maakt, maar ook vooral omdat ik dit ook onsportief gedrag vind, laat elkaar in de waarde, welke tak van sport dan ook voor jou belangrijk is... (ennuh estelle, bekende pakwerker, allround, uit het noorden die dit doet????estelle schreef: Wij kregen weleens van die gasttrainers met dat soort hondjes.
Och en wat kon hij dan toch vanaf de kant pesten zeg., graag hoor ik meer
)
Hetzelfde geldt in mijn ogen dus voor de deelcertificaten maar dat is een andere discussie.