Vandaag voor het eerst de zomertraining van onze KNJV groep gehad.
Er zijn veel mensen die graag door trainen en ik moet zeggen dat de trainers er toch ook maar tijd voor vrij maken
Gelukkig was het vanmorgen droog toen ik thuis weg reed en we hebben gelukkig een droge en vrij zonnige ochtend gehad.
De training ging verder met waar we gebleven waren.
Dus appèl training en apporteren.
Eerst de appèl training.
Ik had wat moeite met het veld omdat er gemaaid was, maar het gras lag nog te drogen dus een beetje ongemakkelijk lopen.
Ita moest ook even wennen aan het veld dus het volgen ging niet helemaal geweldig.
Ik heb het toch nog maar even over gedaan en toen liep ze redelijk mee.
Daarna een apportje ophalen dat werd opgegooid op vrij ruime afstand.
Ik weet eigenlijk niet of het als markeren was bedoeld, maar markeren doet Ita in ieder geval nog niet goed.
Toch nog even beter op letten volgende keer, want markeren wil ik toch iets anders oefenen.
Wat me wel op viel, is dat ze nu haar neus wel meer gaat gebruiken en ze vond de dummy op verwaaiing. Dus de neus is goed
Ook werd het op een rij zitten en dan een voor een voor roepen/fluiten geoefend.
Ik ben halverwege blijven staan en toen iemand zijn hond floot heb ik snel "zit" gezegd en omdat Ita bleef zitten ben ik naar haar toe gegaan om haar te belonen.
Dat heb ik bij elke volgende fluit zo vol gehouden tot ik aan de beurt was om haar in te fluiten.
Dit beviel me beter dan de vorige keren.
Ita kon ik iedere keer belonen voor het blijven zitten omdat ik wat dichter bij stond.
Het influiten heb ik wel op grotere afstand gedaan.
De trainer dacht dat ik ook op korte afstand wilde influiten. Hij had niet begrepen waarom ik eerst op korte afstand voor Ita bleef staan
Maar hij stelde heeeel voorzichtig voor of ik Ita niet toch over een grotere afstand wilde proberen in te fluiten?
Dat deed ik dus ook en dat ging goed
Vervolgens had de trainer een konijn in een stukje terrein met hoog gras en struikgewas en jonge boompjes gelegd.
Deze verloren zoek deed Ita prima en ze kwam heel trots met het konijntje tevoorschijn

Ook het kort apport met konijn dat we daarna deden ging prima. Ze pakte heel goed in het midden van het konijn op.
Ze is nog zo zacht in de bek dat het konijn er uit viel toen ze bij me was, maar dat komt wel.
Ik vond dat ze het keurig had gedaan.
Er is toch echt wel een aantal honden dat met het apport linksaf slaat

dus niet naar de baas.
Lastig hoor!
Ita doet dat (tot nu toe?

) niet en brengt gewoon bij mij.
Dat is met Rana ook nooit een probleem geweest.
Wat de oorzaak is van het verdwijnen met het wild weet ik niet??????
Ik heb er wel vaker over gehoord en het ook wel gezien.
Daarna zouden we gaan vooruit sturen.
Op dat moment kwam er een trekpaard het terrein op met een hooimachine er achter om te gaan hooien.
De honden stonden meteen allemaal met de kop nog maar één richting op........................................ en dat was niet de richting die wij wilden
De trainers besloten om met de oefening te stoppen.
We zijn toen naar het water gegaan voor een "over water apport".
Ik zag in het meertje ook wat (nep) lokeenden liggen.
Toen Ita over moest keek ze even opzij naar die lokeenden en verandere van richting................................
Een kort "nee over" van mij was voldoende om de juist richting weer aan te nemen en ze heeft nu wat verder op het land moeten zoeken voor ze haar apportje had gevonden.
Ze deed het keurig en kwam in een rechte lijn weer over het water terug.
Een goede afsluiting van de dag