Jullie zijn ook goed bezig Moniek!

het vooruitstuur bakje gebruiken jullie dus ook op de training en het volgen zonder geruk aan de riem is zeker een verademing denk ik.
Ik zie dat jij ook al beschikt over een dosis eigenwijzigheid
Ik heb die linkjes al een bekeken en moet me er nog verder in verdiepen.
Maar ik vermoed dat we niet erg ver uit de pas lopen wat onze manier van trainen betreft.
Ik pik er een zin uit (ook te veel om het geheel te quoten

)
Moniek B. schreef:en natuurlijk aandachtsoefeningen.
Doen jullie die aandachtoefeningen op de training? Wordt dat door de trainer geadviseerd en aangeleerd en welke oefeningen doen jullie?
Ik had het er toevallig gisteren nog met iemand over die mij bezig zag met aandachtoefeningen.
Het viel hem op dat hij en ik de enigen waren die die oefeningen deden.
Maar dat is niet zo gek als de trainer alleen een keer heeft gezegd "dat je de aandacht van je hond nodig hebt" zonder daar verder oefeningen voor te adviseren.

Vooral als er nogal wat mensen zitten die voor het eerst een hond trainen..........
Voor wat het zwemmen betreft:
Het is me opgevallen bij Ita, dat zij meteen veel beter en heel netjes zwemt, als ik het vergelijk met haar zusjes en broertje en veel van de andere hondjes op les. En ook als ik het vergelijk met mijn vorige honden.
Met haar heb ik voor het eerst in praktijk gebracht wat ik ook altijd op de puppycursussen doe met de puppy's.
Ik leg een ladder op de grond op een aantal stokken en dan leid ik de pup daar overheen.
In het begin trappen ze nog vaak met de achterpoten op een stok of op een sport van de ladder.
Na een paar weken zetten ze ook de achterpoten goed bedachtzaam neer tussen de stokken of de laddersporten.
Deze truuk wordt ook toegepast als voorbereiding op behendigheidstraining (Agility).
De redenering is dat de hond zich daardoor veel bewuster wordt van het feit dat hij vier poten heeft.
Bovendien komt hij daardoor beter in balans.
Ik heb het idee dat dat bij Ita sterk heeft meegeholpen om meteen zo goed en gelijkmatig te zwemmen. Ze gebruikt haar achterpoten veel beter dan de andere honden.
Misschien ook nog een ideetje voor Ean?
Makkelijk zat als je een ladder hebt of anders gewoon een paar stokken nemen (6 stuks dikte van een bezemsteel ongeveer).
Die stokken kan je ook nog op ongelijke afstand leggen, dus nog meer training voor de hond.