Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

''Je moet sterk zijn voor een grote/krachtige hond''

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge O schreef: omdat je nu wel heel extreem gaat met je voorbeeld (moeten we er nu echt dagdagelijks mee in ons hoofd lopen dat onze hond elk moment van de dag een kind kan pakken :19: ?) maak ik het nog wat extremer, om aan te tonen dat er niet zoiets is als 'opperste fysiek overwicht' : jij gaat dus met nelson én kiki lopen, en nelson valt een kind aan - jij denkt hem daar puur fysiek van te weerhouden, maar, o ramp, kiki gaat meedoen, en valt óók aan - wat dan? waar sta je dan met je pure fysieke maatregel?
Ik heb het ook over extremen. Ik heb het niet over onopgevoedde honden die irritant zijn, ik heb het over een hond die een kind pakt, een mens bijt of mijn hond wil doodbijten. Dan moet je ze kunnen stoppen, anders heb je een ongeleid projectiel die niet meer is te stoppen. Dan is het dus gewoon hard werken en je best doen en hopen dat hij zich altijd maar netjes zal gedragen, want daar ben je dan als baas van afhankelijk.
En Kiki is met 1 schop uitgeschakeld in nood en Nelson idem hoor. :19:
Inge O schreef:om in dezelfde stijl verder te gaan : hmja, dus? wil dat zeggen dat niemand nog meer dan één grote hond mag hebben/uitlaten, omdat iemand anders niet kan inschatten hoe je er als baas mee omgaat? want daar komt het dan wel op neer.

uit dit alles kan ik alleen maar concluderen dat jij alleen een baas met één hond van pakweg 25 kg of minder echt veilig en tolereerbaar vindt :19: .
Ik vind iedereen veilig en tolereerbaar die in staat is ten alle tijde grip te hebben op zijn hond, desnoods met geweld als de hond om wat voor reden dan ook compleet los gaat. Dat vind ik.
En als je het over paarden heb...geen ruiter laat je de weg op gaan als hij niet in staat is op onverwacht gedrag van het paard in te spelen. Als je er bij de eerste beste bok naast ligt ga je niet de openbare weg op. Zo wel ben je net zo dom en onverantwoord als die hondeneigenaar die zijn hond niet aankan als hij om wat voor reden dan ook eens flipt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
peterr
Actief

Re: ''Je moet sterk zijn voor een grote/krachtige hond''

Ongelezen bericht door peterr »

[quote="Sabinekuh"]Ik wou jullie mening hier eens over weten..
Ik wil graag een Bullterrier, ben ik mee opgegroeid, maar mijn vriend zegt, dat als ik de honden van zijn ouders (2 AmStaffs) niet kan houden zal dit mij bij een bullterrier ook niet lukken,
quote]

hai,

Is een mini Bull Terrier dan geen optie?, dan hebbie toch je Bull en kan je hem fysiek in ieder geval aan.......

Gr peter
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Stang schreef: Nou nee hoor, een hond is in verhouding tot een mens met hetzelfde lichaamsgewicht gemiddeld zo'n 4 keer sterker.
Als je de kaakkracht bekijkt, dan ben je al helemaal nergens meer.
Als dit gegeven een feit is zou dat betekenen dat de gemiddelde man van 83 kilo geen hond zou mogen van 25 kilo of meer. Want daarboven is het niet meer mogelijk om een hond door het dolle aan te kunnen?

Daaaahaaaag Bowie... :jank: :jank:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
Eline* schreef:
Nee, je snapt me niet goed. Ik heb het over angst, niet over irritatie. Ja, ik kan geirriteerd zijn over een opdringerige lab, die niet luistert, maar dan ben ik niet bang. Als er een opdringerige rottweilerreu grommend om Nelson heen staat ben ik wel bang. Dat is het verschil.
Dat heeft toch niets met de honden van doen maar meer met jezelf en omdat het jouw probleem is schuif je dit af naar de hondeneigenaar
Dat zie jij zo. Ik zie dat anders. Als ik dreigend een mes voor me op tafel leg, is het dan het probleem van de ander als iemand zich daar onprettig bij voelt? Of is het misschien ook gewoon bedreigend als iemand zich zo gedraagt? Een grommende rottiereu draaiend om mijn reu heen IS bedreigend en ik vind dat zeer vervelend. Ik vraag niet om een beer van een hond tegenover me waarbij ik niet druf in te grijpen. Opsodemieteren. Als ik op dat moment een schopbeweging zou maken wordt de neuspeuterende baas nog boos omdat ik zijn hond bedreig. Prima hoor, maar ik zie het verschil niet.
Je bedreigd voelen is inderdaad een emotie, maar echt niet altijd onterecht. En ik heb voldoende ervaring en zicht op honden om te weten of iets terecht is ja of nee. Ik ben geen hysterische paniekvogel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Ik wandel met 3 honden.....1 van ca. 80 kg, 1 van ca. 30 kilo en 1 van 9 kilo...Die van 30 kg zit met een riem om mn middel en de andere 2 zitten aan een flexi-lijn.....1 brul van mij en het trio staat stil.....1 probleem heb ik wel en dat is als iemand anders zijn/haar hond gewoon naar mij laat komen! Dan heeft Gonny een andere brul nodig om alles onder controle te houden....Als ik last van mn rug heb wandel ik solo met Boris en de meiden gaan dan later met zn 2tjes mee...
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gonny »

even nog een aanvulling: ik vind dus zeker wel, dat je sterk moet zijn met een grotere hond...maar overwicht is net iets belangrijker! :ok:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Dat is door overwicht Rob, respect voor de baas.
Een dolle Bullmastif of een dolle Mastino reu, daar win je het simpelweg qua kracht niet van. Als die echt compleet dol waren geweest en bv niet onder de indruk van een schop of een knal van de baas (wat dus weer met dat overwicht te maken heeft) dan kan je het schieten, ook een sterke vent van 90 kg.
Schrik jij nooit van berichten dat er een kind gemold is door een enorme hond waar familie gewoon bij stond maar niet kon ingrijpen? Dat gaat toch nergens meer over? Moet je je voorstellen dat je een hond hebt die om welke reden dan ook in zo'n situatie verzeild raakt en je kan alleen maar toekijken...ik vind dat echt verschrikkelijk en vind dat dat niet moet kunnen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef:ben ik nu een gevaar?
Jij bent levensgevaarlijk :N:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef:
Ik vind het eigenlijk maar maf en mij lijkt al iets totaal niet in orde als je die strijd wel aan moet gaan.
vind ik dus ook - daarom dat ik het al niet snapte toen dit topic deze wending kreeg. ik ben er heel erg van overtuigd dat veel mensen veel soorten honden niét moeten nemen, maar dat heeft dan niks met de fysieke kant van de zaak te maken.
Omdat mensen daar vanuit gaan gaat het dus ook soms echt extreem mis met enorme ingrijpende en grote gevolgen. :19: Als het altijd zo was dat je iedere hond keurig zonder probleemgedrag groot kon laten worden speelde dit soort vragen inderdaad niet. Helaas is dat niet zo en zijn er wel degelijk veel honden met bv agressieproblemen. Het is toch wel fijn dat je je dog kan houden als hij uitvalt omdat ie een andere hond wil pakken toch?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eline* schreef:Ik vind iedereen veilig en tolereerbaar die in staat is ten alle tijde grip te hebben op zijn hond, desnoods met geweld als de hond om wat voor reden dan ook compleet los gaat. Dat vind ik.
En als je het over paarden heb...geen ruiter laat je de weg op gaan als hij niet in staat is op onverwacht gedrag van het paard in te spelen. Als je er bij de eerste beste bok naast ligt ga je niet de openbare weg op. Zo wel ben je net zo dom en onverantwoord als die hondeneigenaar die zijn hond niet aankan als hij om wat voor reden dan ook eens flipt.
ha, dus bij paarden ben je het er wel mee eens dat het niet alleen om fysieke kracht gaat? 'je moet in staat zijn om op het onverwachte gedrag in te spelen', nou, dat ben ik ook als ik met mijn kudde wartjes op pad ga, en toch heb ik qua kracht niks tegen hen in te brengen.

ben ik nu een gevaar?
Een paard valt geen mensen aan. Snap je nou niet wat ik bedoel? Als jouw roedel een epileptisch kind grijpt, laat je het kind dan verscheuren omdat je niet in staat bent in te grijpen of liggen jouw honden dan in de kreukels even verderop?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:wees nu eens eerlijk, eline, over welke berichten (meervoud nog wel) hebben we het hier eigenlijk :denken: ? er zijn wel al hond-kind-incidenten gebeurd, ja, maar dat er een verwonding te betreuren viel had er bij mijn weten nooit mee te maken dat de bazen hem niet van het kind af konden sleuren door zijn grootte of kracht. de hond rende achter een kind aan, of beet plots terwijl het kind in de kinderwagen zat, zo'n dingen, ja - maar een grote hond van een kind af moeten sleuren (en er dan nog niet in slagen)? is mij echt niet bekend, dus of we daar vanaf vandaag nu allemaal onze houding om moeten gaan veranderen :80: ?
Ik heb geen archief in mijn hoofd en als jij die berichten niet kent vervang je het door hond/hond agressie. Mijn hond is mijn godje dus daar heeft een andere hond ook vanaf te blijven als hij hem wil molesteren. En inderdaad, het zou iedereen sieren grip te hebben op zijn honden..ten aller tijde, dus ook als het mis gaat.
Laatst gewijzigd door Eline* op 02 aug 2006 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Ik vraag me echt af wie in hemelsnaam een écht gruwelijk boze dog van een kilootje of tig puur fysiek mannen kan. :denken:
Sabinekuh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sabinekuh »

Wat veel reacties zeg..
En inderdaad een miniatuur is ook een heel goed idee, zit precies hetzelfde karakter in.

En om nog even op Diesel (Bullmastiff) terug te komen,
Ik houd hem wel, maar met moeite af en toe.
Komt deels denk ik door t puberen.
Dan daagt ie me ook uit door wild te gaan springen dan moet ik altijd even flink boos tegen hem doen en dan is het over.
Als ie dan weer ergens heen wil en mij ernaartoe wil trekken word ik ook boos en mag hij pas verder gaan als ie kalm doet, en dat werkt wel, hij moet er continu aan herinnerd worden wie eigenlijk de baas is.
Weet ie dat, dan is het weer over.
Dus mentaal kan ik hem wel de baas fysiek niet als ie echt kwaad zou willen.
En dat is natuurlijk wel heel belangrijk dat snap ik heel goed.
Het lijkt mij natuurlijk niet echt prettig als ie later erg dominant gedrag zal gaan vertonen tegenover andere reuen en ik me dan ook aan een lantaarnpaal moet vasthouden.
Zou dat zo zijn zal ik hem niet meer uitlaten wil niet graag meemaken dat hij een andere hond zou grijpen en ik dan machteloos toe moet kijken omdat ik er niks tegen kan beginnen.
Maar tot nu toe gaat het nog steeds goed.
Maar ik ken genoeg mensen die hun hond fysiek niet de baas kunnen, maar doordat zij hun mentaal wel de baas kunnen een correctie al genoeg is om ongewenst gedrag zoals naar een andere reu toe willen gaan de kop in te drukken.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Een dolle Bullmastif of een dolle Mastino reu, daar win je het simpelweg qua kracht niet van. Als die echt compleet dol waren geweest en bv niet onder de indruk van een schop of een knal van de baas (wat dus weer met dat overwicht te maken heeft) dan kan je het schieten, ook een sterke vent van 90 kg.
Schrik jij nooit van berichten dat er een kind gemold is door een enorme hond waar familie gewoon bij stond maar niet kon ingrijpen? Dat gaat toch nergens meer over? Moet je je voorstellen dat je een hond hebt die om welke reden dan ook in zo'n situatie verzeild raakt en je kan alleen maar toekijken...ik vind dat echt verschrikkelijk en vind dat dat niet moet kunnen.
Waar hebben we het over? :eek:
Ik kan me dat dus niet voorstellen, en wijt zoiets ook absoluut niet aan de grootte van een hond, maar aan het onvermogen van de eigenaren.
Wie kijkt er nu in godsnaam toe? En wat voor soort honden zijn dat waar totaal geen grip op is, dan is er toch iets totaal fout wat niets maar dan ook niets met fysieke kracht te maken heeft.

In basis gaat het toch om opvoeding, om grip op je hond te hebben, respect wat de hond voor je heeft. Dat is de basis en die hoort er te zijn en dat heeft niets met kracht te maken.
Je hoort je hond allang terug te kunnen roepen vóórdat zoiets ook maar in het minste gebeurd.

Dat zoiets kan gebeuren is ongelooflijk, maar heeft m.i. niks met fysieke kracht te maken, maar meer met totaal incapabele bazen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Marie-José schreef:Ik vraag me echt af wie in hemelsnaam een écht gruwelijk boze dog van een kilootje of tig puur fysiek mannen kan. :denken:
niemand , maar een dog is dan ook niet echt een hond die snel door het lint zal gaan :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: maar mijn honden zúllen geen epileptisch kind grijpen, juist omdát ik er alles aan kan doen. maar dat ze ergens in kreukels zullen liggen betwijfel ik sterk, daarvoor zal ik toch echt hulptroepen nodig hebben :19: .
Als jij een hond aanschaft is je uitgangspunt dat je er plezier aan gaat hebben en je geen probleemhond krijgt. Maar als dat wel zo is en je hebt er vervolgens niets over te zeggen ben je onverantwoord bezig. Jij blijft je richten op wat jouw honden wel en niet doen, dat doet helemaal niet ter zake. Jij kan ook de pech hebben dat er een keer een hond tussen zit waarbij een draadje fout schiet en er iets mis gaat.
Daar heb ik het over. het is helemaal niet mijn intentie hier mensen aan te vallen. Als alles goed gaat is het leuk. Maar als je pup eens minder fortuinlijk uitpakt en je kan de straat niet meer op omdat hij je precies sleurt daar waar hij wil om het hondje van de buren te barfe dan is dat dus ook wel mooi je eigen stomme schuld en wil ik er graag verder geen risico door lopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sabinekuh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sabinekuh »

Stang schreef:
Eline* schreef:
Waar hebben we het over? :eek:
Ik kan me dat dus niet voorstellen, en wijt zoiets ook absoluut niet aan de grootte van een hond, maar aan het onvermogen van de eigenaren.
Wie kijkt er nu in godsnaam toe? En wat voor soort honden zijn dat waar totaal geen grip op is, dan is er toch iets totaal fout wat niets maar dan ook niets met fysieke kracht te maken heeft.

In basis gaat het toch om opvoeding, om grip op je hond te hebben, respect wat de hond voor je heeft. Dat is de basis en die hoort er te zijn en dat heeft niets met kracht te maken.
Je hoort je hond allang terug te kunnen roepen vóórdat zoiets ook maar in het minste gebeurd.

Dat zoiets kan gebeuren is ongelooflijk, maar heeft m.i. niks met fysieke kracht te maken, maar meer met totaal incapabele bazen.
Ja dit vind ik ook wel een hele rare redenering..
Als een hond zomaar ineens een kind grijpt en verscheurd dan zal er waarschijnlijk iets goed mis zijn in de kop van die hond..
Of hij is gewoon gek geschopt en geslagen door de baas dat ie gewoon niet beter weet
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Dat zoiets kan gebeuren is ongelooflijk, maar heeft m.i. niks met fysieke kracht te maken, maar meer met totaal incapabele bazen.
Niets te maken met fysieke kracht? Een tekkel schop je dood, een herder kan je mee vechten en een mastino bijt jou ook dood. Dat is het verschil.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

jip007 schreef:
Marie-José schreef:Ik vraag me echt af wie in hemelsnaam een écht gruwelijk boze dog van een kilootje of tig puur fysiek mannen kan. :denken:
niemand , maar een dog is dan ook niet echt een hond die snel door het lint zal gaan :wink:
Nee...maar de dog stond in Eline's berichtje....vandaar! :wink:
Laatst gewijzigd door MJ op 02 aug 2006 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Inge O schreef:
Stang schreef:
Ik vind het eigenlijk maar maf en mij lijkt al iets totaal niet in orde als je die strijd wel aan moet gaan.
vind ik dus ook - daarom dat ik het al niet snapte toen dit topic deze wending kreeg. ik ben er heel erg van overtuigd dat veel mensen veel soorten honden niét moeten nemen, maar dat heeft dan niks met de fysieke kant van de zaak te maken.
Omdat mensen daar vanuit gaan gaat het dus ook soms echt extreem mis met enorme ingrijpende en grote gevolgen. :19: Als het altijd zo was dat je iedere hond keurig zonder probleemgedrag groot kon laten worden speelde dit soort vragen inderdaad niet. Helaas is dat niet zo en zijn er wel degelijk veel honden met bv agressieproblemen. Het is toch wel fijn dat je je dog kan houden als hij uitvalt omdat ie een andere hond wil pakken toch?
Kijk, in zoverre snap ik je, dat ik o.a. om die reden (wel iets minder extreem) geen onbekende Rottweilerreu uit het asiel zal nemen.
Ik ken die hond niet, ik heb 'm niet opgevoed en fysiek kan ik 'm niet aan. Dat risico is me dan te groot en ik weet dat ik bij een onbekende volwassen rottweilerreu niet zo zelfverzekerd in mijn schoenen zal staan als bij een zelfopgevoedde pup.

Dus ja, in dat soort beslissingen zal ik mijn eigen kracht, en vooral eigen zelfvertrouwen zeker mee laten spelen.

Maar niet bij een hond die ik (grotendeels) heb opgevoed, die ik ken, die ontzag en respect voor mee heeft. Daarbij kan ik dus echt niet bedenken dat ik het hier fysiek tegen op zou moeten nemen, dat komt echt niet in mijn hoofd op en volgens mij ook echt niet in die van hun :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Stang schreef:
Rob* schreef:
Stang schreef:
Rob* schreef: das dan jou mening, je denkt teveel vanuit je eigen fysieke mogenlijkheid.
Nou nee hoor, een hond is in verhouding tot een mens met hetzelfde lichaamsgewicht gemiddeld zo'n 4 keer sterker.

quote]

Oh en hoe is dat dan gemeten?das wel knap aangezien onze motoriek toch totaal anders is?
maar goed wat jij wil, je blijft teveel denken vanuit je eigen lichamelijk gebrek, elk mens moet gewoon beseffen waar ze aan beginnen met een grote en krachtige hond en dat is puur omdat ik geen zin heb ik een matpartij tussen mijn boxertje en een andere hond die niet door het andere baasje getemd kan worden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk dat het er eigenlijk een beetje op neerkomt dat je je bij de keuze van je hond heel goed moet bedenken hoe jij bent en hoever je wil of kan gaan voor een hond.

Ik denk dat haast iedereen, als hij even heeeeel eerlijk is, best van zichzelf kan bedenken of hij geestelijk overwicht heeft op een bepaald ras. Ik heb dat dus niet vrees ik, dus heb ik kleine witte wolletjes :mrgreen:
Daarna moet je je dan, denk ik, bedenken in hoeverre je echt, echt bereid bent om situaties uit de weg te gaan met jouw hele grote behoorlijk zelfverzekerde hond, als je erachter komt dat jij als baas iig niet met die hond kan gaan lopen in een druk losloopgebied.
Alleen het probleem zit 'm er een beetje in dat niet iedereen hier zo goed over nadenkt...
Laatst gewijzigd door Moos op 02 aug 2006 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Stang schreef:

Opzich mee eens. Maar het is niet voor niets dat je een hond met praatjes niet moet laten winnen met een trekspelletje. Dus de hond laten merken dat je fysiek sterker bent kan toch handig zijn ook in de opvoeding. Je hoeft het opzich misschien niet eens te zijn maar het is wel handig als de hond denkt dat je het wel bent....

Dus tijdens spel gebruikte ik best wel eens mijn fysieke kracht. Tilde Malou op of gooide haar op de rug. Allemaal spel maar wel even laten weten hoe sterk ofdat ik ben..

Laatst heb ik Rex ook van een andere hond moeten trekken. Soms lopen de dingen nu eenmaal zo. Je denkt dat het goed gaat maar dan gebeurd er toch iets onverwachts en moet je wel in kunnen grijpen.

Dus ik denk dat het een mengeling van beiden is. Opvoeding en respect verdienen d.m.v. onder andere dominante handelingen als de voorhand even optillen enz. Een hond die weet dat hij met veel getrek aan je kan ontkomen zal dit volgenns mij ook eerder proberen dan een hond die heeft geleerd dat de baas een heipaal is die 5m diep in de grond verankerd staat.

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 02 aug 2006 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Rob* schreef:
Stang schreef:
Rob* schreef:
Stang schreef: Nou nee hoor, een hond is in verhouding tot een mens met hetzelfde lichaamsgewicht gemiddeld zo'n 4 keer sterker.

quote]

Oh en hoe is dat dan gemeten?das wel knap aangezien onze motoriek toch totaal anders is?
maar goed wat jij wil, je blijft teveel denken vanuit je eigen lichamelijk gebrek, elk mens moet gewoon beseffen waar ze aan beginnen met een grote en krachtige hond en dat is puur omdat ik geen zin heb ik een matpartij tussen mijn boxertje en een andere hond die niet door het andere baasje getemd kan worden.
Ik heb geen lichamelijk gebrek qua kracht hoor :19:
Ben wat dat betreft een normaal gemiddelde vrouw, die fysiek misschien haar Rottweiler niet aan kan, maar het heel goed af kan met ogen, houding en zo nu en dan een boze stem, waardoor het niet in de hond d'r hersens opkomt om tegen mij in te gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:
Stang schreef:

Opzich mee eens. Maar het is niet voor niets dat je een hond met praatjes niet moet laten winnen met een trekspelletje. Dus de hond laten merken dat je fysiek sterker bent kan toch handig zijn ook in de opvoeding. Je hoeft het opzich misschien niet eens te zijn maar het is wel handig als de hond denkt dat je het wel bent....

Dus tijdens spel gebruikte ik best wel eens mijn fysieke kracht. Tilde Malou op of gooide haar op de rug. Allemaal spel maar wel even laten weten hoe sterk ofdat ik ben..

Laatst heb ik Rex ook van een andere hond moeten trekken. Soms lopen de dingen nu eenmaal zo. Je denkt dat het goed gaat maar dan gebeurd er toch iest onverwachts en moet je wel in kunnen grijpen.

Dus ik denk dat het een mengeling van beiden is. Opvoeding en respect verdienen d.m.v. onder andere dominante handelingen als de voorhand even optillen enz. Een hond die weet dat hij met veel getrek aan je kan ontkomen zal dit volgensn mij ook eerder inzetten dan een hond die heeft geleerd dat de baas een heipaal is die 5m diep in de grond verankerd staat.

Groetjes Mark
Dat is dus het psychische spel, waardoor de hond ontzag voor je krijgt en absoluut geen flauw benul ervan heeft dat hij of zij in werkelijkheid eigenlijk sterker is :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Kijk, in zoverre snap ik je, dat ik o.a. om die reden (wel iets minder extreem) geen onbekende Rottweilerreu uit het asiel zal nemen.
Ik ken die hond niet, ik heb 'm niet opgevoed en fysiek kan ik 'm niet aan. Dat risico is me dan te groot en ik weet dat ik bij een onbekende volwassen rottweilerreu niet zo zelfverzekerd in mijn schoenen zal staan als bij een zelfopgevoedde pup.

Dus ja, in dat soort beslissingen zal ik mijn eigen kracht, en vooral eigen zelfvertrouwen zeker mee laten spelen.

Maar niet bij een hond die ik (grotendeels) heb opgevoed, die ik ken, die ontzag en respect voor mee heeft. Daarbij kan ik dus echt niet bedenken dat ik het hier fysiek tegen op zou moeten nemen, dat komt echt niet in mijn hoofd op en volgens mij ook echt niet in die van hun :wink:
Mede omdat je goed je hond hebt grootgebracht. Als er onderweg dingen waren misgegaan had je misschien wel problemen gehad.

Na Laika zou ik zelf dus nooit meer aan een hond beginnen die ik ter nauwernood kan mannen als er daadwerkelijk problemen zijn. grote honden maken kleine problemen ook groot. Kleine honden maken grote problemen een stuk kleiner. Snap je wat ik bedoel?
Als Kiki uitvalt is dat irritant, maar geen kip die ervan schrikt. Of dat dus een probleem is , is je eigen interpretatie en gevoel. Als Kaya uitvalt is dat een probleem, klaar.
Kiki heeft gehapt naar de keurmeester bij de rasloze hondenkeuring..vreselijk en wat hebben we er om gelachen. Was Kiki een rottweilerreu geweest had ik er nachten van wakker kunnen liggen.
Dat heeft puur te maken met hoe groot en hoe sterk de hond is.
Een kleine hond geeft kleinere zorgen.
Ieder kan zelf inschatten waarmee hij kan dealen, maar ik vind wel dat je het aankunnen van je hond, ook als het allemaal eens niet goed gaat, mee moet spelen in je keuze van aanschaf.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Jij kan ook de pech hebben dat er een keer een hond tussen zit waarbij een draadje fout schiet en er iets mis gaat.
ja, dat kan ik. maar als dat betekent dat die hond echt niet meer mentaal te bereiken is, en daardoor op bepaalde ogenblikken gevaarlijk, dan is het einde verhaal voor die hond - dat is namelijk de enige verantwoorde optie.[/quote]

Ja, maar het is toch lullig als er dan eerst ellende heeft plaatsgevonden omdat jij je hond niet aankan. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Stang schreef: Dat is dus het psychische spel, waardoor de hond ontzag voor je krijgt en absoluut geen flauw benul ervan heeft dat hij of zij in werkelijkheid eigenlijk sterker is :wink:
Ja ik denk ook niet dat je het helemaal los van elkaar kunt zien. Ik heb zondag gekeken bij een demonstratie van politiehonden. De illussie dat je als volwassen vent het kunt winnen van een hond die je echt wilt grijpen is daar via mijn voetzolen ergens in de grond verdwenen. :wink:

Ik heb laatst een afstandsbezoek gedaan bij een berghond van ruim 50 kilo die teveel waakte en het gezin beschermde. Dan voel je je echt wel even een indringer en na een doordringende blik van dat beest durfde ik de hond niet meer aan te kijken. Gelukkig lag er hoogpolig tapijt waarachter ik me snel kon verschuilen!

Ook in dat geval weet ik zeker dat ik geen schijn van kans had gehad bij deze hond.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eline* schreef:
eline* schreef:Jij kan ook de pech hebben dat er een keer een hond tussen zit waarbij een draadje fout schiet en er iets mis gaat.
inge o schreef:ja, dat kan ik. maar als dat betekent dat die hond echt niet meer mentaal te bereiken is, en daardoor op bepaalde ogenblikken gevaarlijk, dan is het einde verhaal voor die hond - dat is namelijk de enige verantwoorde optie.
Ja, maar het is toch lullig als er dan eerst ellende heeft plaatsgevonden omdat jij je hond niet aankan. :19:
die ellende kan je net zo goed hebben (voor je erachter komt dus) bij een kleinere hond. als iets voor het eerst gebeurt, dan moet het eerst wel gebeuren vóór je in kan grijpen. stel dat kiki die keurmeester toen meteen vol *hap* in het gezicht had gebeten, dan was jouw laatste zinnetje op dat incident evengoed van toepassing geweest.
Ach inge, kom op nou! Een beet van Kiki is heel naar, maar een beet van een enorme hond is toch echt wat anders. Als je dat onderscheid al niet meer ziet ben ik uitgesproken. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Het komt volgens mij inderdaad niet op alleen maar fysieke kracht aan maar ook op voldoende overwicht aan.
Bij een ''echte'' confrontatie waarbij mijn honden zouden denken dat ze moesten knokken voor hun leven kan ik het ook wel schudden en heb ik niets meer in te brengen.
Rio kwam erbij toen Orson 2 was en we wisten dat hij ,ondanks dat niet makkelijk was, absoluut geen ongeleid projectiel was die alles en iedereen wil opvreten.
Inmiddels weet ik ook na een flinke knokpartij met 2 boxers dat ze ook in dat soort gevechten niet door het lint gaan en er zeer amkkelijk uit te halen zijn en tot de orde te roepen zijn.
Ook komt het op een stukje gezond verstand aan mbt je honden denk ik.
Ik krijg een schouderoperatie in october en dan ben ik fysiek dus een periode minder sterk dan met beide armen dus gaat Orson die periode uit logeren omdat hij in zulke sitaties obsessief mij gaat lopen beschermen weet ik.
Gewoon uit voorzorg en voor mijn eigen gemoedsrust doe ik dat.
In het verleden deed ik weleens een plasronde met beide fila's of Beau en tash hier door de buurt ,door mijn schouder doe ik dat nu altijd om en om en gaan ze alleen 'sochtends heel vroeg met z'n allen los.
Rio train ik nu aan een heupgordel zodat als ik straks aan het revalideren ben hem toch goed kan uitlaten en prettige bijkomstigheid is natuurlijk dat Rio onder alle omstandigheden conflicten wil vermijden want anders zou hij waarschijnlijk ook een lange periode uit logeren zijn geweest.
kortom overwicht en een stukje gezond verstand in combi met verantwoordelijkheidsgevoel moet voldoende zijn volgens mij.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”