Ik heb het ook over extremen. Ik heb het niet over onopgevoedde honden die irritant zijn, ik heb het over een hond die een kind pakt, een mens bijt of mijn hond wil doodbijten. Dan moet je ze kunnen stoppen, anders heb je een ongeleid projectiel die niet meer is te stoppen. Dan is het dus gewoon hard werken en je best doen en hopen dat hij zich altijd maar netjes zal gedragen, want daar ben je dan als baas van afhankelijk.Inge O schreef: omdat je nu wel heel extreem gaat met je voorbeeld (moeten we er nu echt dagdagelijks mee in ons hoofd lopen dat onze hond elk moment van de dag een kind kan pakken?) maak ik het nog wat extremer, om aan te tonen dat er niet zoiets is als 'opperste fysiek overwicht' : jij gaat dus met nelson én kiki lopen, en nelson valt een kind aan - jij denkt hem daar puur fysiek van te weerhouden, maar, o ramp, kiki gaat meedoen, en valt óók aan - wat dan? waar sta je dan met je pure fysieke maatregel?
En Kiki is met 1 schop uitgeschakeld in nood en Nelson idem hoor.

Ik vind iedereen veilig en tolereerbaar die in staat is ten alle tijde grip te hebben op zijn hond, desnoods met geweld als de hond om wat voor reden dan ook compleet los gaat. Dat vind ik.Inge O schreef:om in dezelfde stijl verder te gaan : hmja, dus? wil dat zeggen dat niemand nog meer dan één grote hond mag hebben/uitlaten, omdat iemand anders niet kan inschatten hoe je er als baas mee omgaat? want daar komt het dan wel op neer.
uit dit alles kan ik alleen maar concluderen dat jij alleen een baas met één hond van pakweg 25 kg of minder echt veilig en tolereerbaar vindt.
En als je het over paarden heb...geen ruiter laat je de weg op gaan als hij niet in staat is op onverwacht gedrag van het paard in te spelen. Als je er bij de eerste beste bok naast ligt ga je niet de openbare weg op. Zo wel ben je net zo dom en onverantwoord als die hondeneigenaar die zijn hond niet aankan als hij om wat voor reden dan ook eens flipt.