mol
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Grote deen gezien!
Moderator: moderatorteam
- Mol
- Zeer actief
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
Ja dat dacht ik dus ook,maar ze fokken ze daar erg rank.Je hebt zelfs sites waar je precies de verschillen ziet tussen de amerikaanse en europese dog en dan hebben wij mooie forseCarmen schreef:Terwijl toch in Amerika alles altijd groter en extremer moetgreatdane schreef:Precies je wil een reuzenras en verlangt er ook naar dat het er 1 is,anders zou ik wel een ander ras nemen.Ben een x op een hondenshow in amerika geweest en daar zag je ook van die magere dogjes en ik vond het er echt niet uitzien er zaten gelukkig ook mooie tussen,maar zo te horen gaat het in europa ook deze kant op.Senna1 schreef:IK dank uchrico schreef:Kom ik weer aan hoor![]()
Wat ik eng vind, echt eng, is dat mensen vast gaan houden aan gewichten.
Kijk eens op de jonge hondendag of de familiedoggendag. Gewoon (in mijn ogen) doggen die tot het magere aan toe waren. Mooi??? Gezond???
Ik weet niet waar we naar toe gaan als het de tendens gaat worden om de honden zo schraal (lees mager) mogelijk te houden.
Gelukkig zag je ook doggen die "goed" waren, dat was alweer een hele troost.![]()
Kijk naar je dog en je ziet toch of hij er goed uitziet of te mager is..
Echt.. die doggen die ik in het FEC zag vond ik niet mooi. Als ze daar naar toe willen, dank u wel

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef:Oops is ook 78 cm schoft dus ook niet echt groot maar wel 73 kilo en er zit beslist geen vet aan
Zoals ik al schreef, zijn er ook zwaardere doggen van bouw, met name in de zwart/witte lijnen. Dat weet je zelf toch ook?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, hoor. De fransen die ik heb gesproken in de jaren dat wij met de doggen in Frankrijk hebben gekampeerd, zeiden allemaal Dogue Allemand tegen onze doggen.greatdane schreef:Frankrijk noemen ze hem bv. Grand Danois.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef:Een volwassen doggenteef? Volgens de rasstandaard behoren doggenteven dus 60Kg of meer te zijn.. zeker niet eronder!
De rastandaard schrijft alleen minimumhoogtes voor en echt geen minimum gewichten, hoor.
Als onze Levi 60 kilo zou wegen, is ze toch echt te dik en ze is 6 cm. boven de minimumhoogte voor een teef.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef:Ik heb geen gele of blauwe doggen, ik heb harlekijnen. Harlekijnen-reuen onder de 75Kg die ook nog mooi zijn moet ik nog tegen komen hoor!
Senna is 92Cm.. hoe denk je dat die er uit ziet als die 75Kg weegt?
En wederom... de rasstandaard zegt minimaal 75Kg voor een reu.
Zijn gele en blauwe doggen geen doggen dan?!
En wederom: er is geen rastandaard die minimun gewichten voorschrijft, hoor.
Groetjes, Karen
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
wij hebben vroeger geel en blauw gehad , en die waren echt niet lichter qwa gewicht. Ze fokken nu gewoon een ander soort dog , en ik kan het echt niet mooi vinden.Scooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef:Oops is ook 78 cm schoft dus ook niet echt groot maar wel 73 kilo en er zit beslist geen vet aan
Zoals ik al schreef, zijn er ook zwaardere doggen van bouw, met name in de zwart/witte lijnen. Dat weet je zelf toch ook?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef:Prachtig.. eerlijk waar.. helemaal geweldig als je bij een DD eerst er onder moet kijken of het nu een reu of een teef is![]()
Kijk, en dat was bij deze reu die gewonnen heeft op de Dogachtigen dus absoluut niet nodig! Het was duidelijk een reu die er stond, daar hoefde je niet voor onder zijn buik te kijken.
Maar kun je alleen maar aan de hoogte zien of iets een reu of een teef is?! Kom nou.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef:Ook 'reuzen' kunnen mooi in verhouding zijn.. wat een theorie dat alleen kleine doggen in verhouding kunnen zijn.
Je leest niet goed. Ik schrijf nergens dat een dog alleen klein mag zijn. Ik heb het er over dat een dog in verhouding moet zijn en dat het dan pas een mooie dog is. Dus geen kleine, lompe dog of een hele hoge, ranke dog. Ook grote doggen kunnen in verhouding zijn, net zoals de kleinere exemplaren.
Wat is schreef, is dat ik het belangrijker vind dat de hond in verhouding is dan dat die zo hoog mogelijk moet zijn. Hoge doggen zijn vaak (dus niet altijd!) helemaal uit verhouding.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Rob,Angel-eyes schreef:Las dat op een site, weet nu niet of het officieel was hoor, maar dat las ik dus ben dan best benieuwd hoe het kan dat er zoveel verschillen zijn, als er doggen van 55 kilo zijn en ruim 90, wat is de officiele standaard?
Er is geen standaard voor het gewicht van een dog, alleen de minimumhoogtes zijn vastgesteld.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Senna1 schreef:Dit komt van de site van de raad van beheer:
"
Schofthoogte reuen minimaal 80 cm, teven minimaal 72 cm
Gewicht reuen ongeveer 75 kg of meer, teven 60 kg of meer
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,greatdane schreef:Precies je wil een reuzenras en verlangt er ook naar dat het er 1 is,anders zou ik wel een ander ras nemen.
Daar zit het 'probleem' 'm dus al. De duitse dog bestaat voor de FCI uit drie rassen: de blauwe doggen, de gele en gestroomde doggen en de zwarte en zwart/witte doggen. Omdat het dus niet 1 ras is en de kleuren onderling ook niet gekruist mogen worden, is er zo'n grote diversiteit in de verschillende kleurslagen ontstaan.
Met een dog van 75-85 cm. heb je ook al een reuzenras, trouwens. Daar hoeft de hoogte echt niet voor de 90 centimeter te overschrijden.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Carmen,Carmen schreef:Terwijl toch in Amerika alles altijd groter en extremer moet
De doggen in Amerika zijn vaak ook wel erg hoog, maar ook erg rank. Ik vind ze persoonlijk vaak oerlelijk. De verhouding is bij die amerikaanse doggen naar mijn idee vaak ver te zoeken.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Mol,Mol schreef:sorry maar schraal of mager vindt ik een wereld van verschil hoor, en schraal lezen als mager dat kan ik dus daarom niet om dat die 2 niet te vergelijken zijn .
mol
Dat ben ik dus helemaal met je eens! Dan hebben mensen het ook nog vaak over: rank. Rank en mager vind ik dus ook twee verschillen.
Een magere hond is niet gezond. Een ranke hond kan er verder prima uit zien, is alleen geen logge hond van bouw. Daar zit een groot verschil tussen.
Aan een magere hond kun je werken door de hond wat dikker te laten worden. Als je een ranke hond aan laat komen, wordt de hond te vet.
(Waarmee ik niet wil suggereren dat een dog rank moet zijn, want dat vind ik ook absoluut niet mooi.)
Groetjes, Karen
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Heb je daar een foto of een link van nu ben ik wel nieuwsgierigScooby schreef:Hoi Carmen,Carmen schreef:Terwijl toch in Amerika alles altijd groter en extremer moet
De doggen in Amerika zijn vaak ook wel erg hoog, maar ook erg rank. Ik vind ze persoonlijk vaak oerlelijk. De verhouding is bij die amerikaanse doggen naar mijn idee vaak ver te zoeken.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
waarom was dat verschil er 25 jaar geleden dan nog nietScooby schreef:Hoi,greatdane schreef:Precies je wil een reuzenras en verlangt er ook naar dat het er 1 is,anders zou ik wel een ander ras nemen.
Daar zit het 'probleem' 'm dus al. De duitse dog bestaat voor de FCI uit drie rassen: de blauwe doggen, de gele en gestroomde doggen en de zwarte en zwart/witte doggen. Omdat het dus niet 1 ras is en de kleuren onderling ook niet gekruist mogen worden, is er zo'n grote diversiteit in de verschillende kleurslagen ontstaan.
Met een dog van 75-85 cm. heb je ook al een reuzenras, trouwens. Daar hoeft de hoogte echt niet voor de 90 centimeter te overschrijden.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet?Scooby schreef:Hoi Danny,Senna1 schreef:Ik heb geen gele of blauwe doggen, ik heb harlekijnen. Harlekijnen-reuen onder de 75Kg die ook nog mooi zijn moet ik nog tegen komen hoor!
Senna is 92Cm.. hoe denk je dat die er uit ziet als die 75Kg weegt?
En wederom... de rasstandaard zegt minimaal 75Kg voor een reu.
Zijn gele en blauwe doggen geen doggen dan?!De harlekijnen zijn doorgaans wat zwaarder van bouw, dat is bekend.
En wederom: er is geen rastandaard die minimun gewichten voorschrijft, hoor.
Ga maar eens kijken op www.kennelclub.nl en zoek maar eens naar duitse doggen...
Ik zeg ook niet dat je doggen MOET fokken die zoveel wegen maar de raad van beheer geeft dus deze gewichten op als de standaard.. maar als jij het beter weet.
En ja gele en blauwe zijn ook zeker doggen maar die heb ik niet he, en dat was ook precies wat ik schreef.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Carmen,Carmen schreef:Heb je daar een foto of een link van nu ben ik wel nieuwsgierigScooby schreef:Hoi Carmen,Carmen schreef:Terwijl toch in Amerika alles altijd groter en extremer moet
Dan moet je gewoon even via Google gaan zoeken op amerikaanse sites.
Groetjes, Karen
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee maar wel aan de gehele bouw he..Scooby schreef:Hoi Danny,Senna1 schreef:Prachtig.. eerlijk waar.. helemaal geweldig als je bij een DD eerst er onder moet kijken of het nu een reu of een teef is![]()
Kijk, en dat was bij deze reu die gewonnen heeft op de Dogachtigen dus absoluut niet nodig! Het was duidelijk een reu die er stond, daar hoefde je niet voor onder zijn buik te kijken.
Maar kun je alleen maar aan de hoogte zien of iets een reu of een teef is?! Kom nou.
en als de reuen daar kleiner en ieler zijn dan mijn teef dan ga je twijfelen. maar je mag die kleine doggen best mooi vinden hoor maar ik vind er niets aan. Nog een paar jaar in die richting door gaan en het zijn echt geen doggen meer.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef: waarom was dat verschil er 25 jaar geleden dan nog nietToen zag je blauwen en gele nog zwaarder dan de gevlekten. Denk dat dat echt niet de oorzaak is van de verschillen die je nu ziet
De oorzaak ligt bij de keurmeesters.
25 Jaar geleden mochten de kleurslagen toch nog door elkaar gefokt worden?
Als de oorzaak bij de keurmeesters ligt, waarom zijn de zwart/witte doggen dan vaak wel zwaarder en 'kan' dat wel?
Groetjes, Karen
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoals al heel dit topic aan gegeven:Scooby schreef:Hoi Jip,jip007 schreef: waarom was dat verschil er 25 jaar geleden dan nog nietToen zag je blauwen en gele nog zwaarder dan de gevlekten. Denk dat dat echt niet de oorzaak is van de verschillen die je nu ziet
De oorzaak ligt bij de keurmeesters.
25 Jaar geleden mochten de kleurslagen toch nog door elkaar gefokt worden?
Als de oorzaak bij de keurmeesters ligt, waarom zijn de zwart/witte doggen dan vaak wel zwaarder en 'kan' dat wel?
ook die worden dus steeds kleiner omdat de keurmeesters dat graag zien!
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef:Niet?![]()
Ga maar eens kijken op www.kennelclub.nl en zoek maar eens naar duitse doggen...![]()
Ik zeg ook niet dat je doggen MOET fokken die zoveel wegen maar de raad van beheer geeft dus deze gewichten op als de standaard.. maar als jij het beter weet.
Volgens mij staat er dat de gewichten van de doggen ongeveer dat bedragen. Het wordt niet als standaard opgegeven, maar het is een richtlijn. Dat vind ik heel iets anders dan een standaard.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef:Nee maar wel aan de gehele bouw he..
en als de reuen daar kleiner en ieler zijn dan mijn teef dan ga je twijfelen. maar je mag die kleine doggen best mooi vinden hoor maar ik vind er niets aan. Nog een paar jaar in die richting door gaan en het zijn echt geen doggen meer.
Nogmaals; klein is niet per definitie gelijk aan iel. Ook 'kleinere' doggen kunnen fors zijn. Wanneer een dog iel is, is de verhouding ook weg en dat is juist wat ik probeer duidelijk te maken: de verhoudingen van een dog moeten goed zijn.
Jip schrijft ook over haar dog dat die 75 cm. is (dus zeker niet groot), maar deze dog is absoluut niet iel. Het is een teef die met haar 75 kilo prima in verhouding is. Dà t vind ik dus vele malen belangrijker dan dat een dog persé zo hoog mogelijk moet zijn.
(En ik schrijf nergens dat ik kleine doggen mooi vind. Het gaat mij om de verhouding van de hele hond. Die kan groot net zo goed mooi zijn als wat kleiner.)
Groetjes, Karen
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, er staat: Ongeveer of meerScooby schreef:Hoi Danny,Senna1 schreef:Niet?![]()
Ga maar eens kijken op www.kennelclub.nl en zoek maar eens naar duitse doggen...![]()
Volgens mij staat er dat de gewichten van de doggen ongeveer dat bedragen. Het wordt niet als standaard opgegeven, maar het is een richtlijn. Dat vind ik heel iets anders dan een standaard.
Zouden ze 'of meer' er bij zetten als ze ze graag lichter willen zien denk je?
Dus de rasinfo van de raad van beheer kan je aan je laars lappen eigenlijk? bedoel je dat?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar staat dat?!?!?Senna1 schreef:Oooh daar bedoelen ze mee dat ze doggen willen van 70Kg?Scooby schreef:Senna1 schreef:Dit komt van de site van de raad van beheer:
"
Groetjes, Karen
-
chrico
- Zeer actief
Dit schreef ik bewust. Als je iemand met een magere dog aanspreekt krijg je steevast te horen dat de dog schraal is en niet mager. Dierenartsen vertellen mensen vaak ook dat je de hond/pup schraal moet houden maar hoe weet iemand wat schraal is en wie verteld ze dat de hond er goed uitziet al is hij te mager?? Juist. Vaak de dierenartsen die de gewichttabellen aanhouden zoals op de posters te zien zijn.Mol schreef:sorry maar schraal of mager vindt ik een wereld van verschil hoor, en schraal lezen als mager dat kan ik dus daarom niet om dat die 2 niet te vergelijken zijn .
mol
Een "leek" ziet gewoon het verschil niet tussen mager en schraal.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik snap je.. maar de doggen die ik dus in het FEC zag, doggen die dus de rasstandaard moeten vertegenwoordigen, waren kleiner en ieler dan mijn teef. Wel in verhouding maar veel te klein voor een doggen-reu. Niet mooi, geen dog meer, te fijntjes gebouwd voor een dog. Snap je me?Scooby schreef:Hoi Danny,Senna1 schreef:Nee maar wel aan de gehele bouw he..
Nogmaals; klein is niet per definitie gelijk aan iel. Ook 'kleinere' doggen kunnen fors zijn. Wanneer een dog iel is, is de verhouding ook weg en dat is juist wat ik probeer duidelijk te maken: de verhoudingen van een dog moeten goed zijn.
Jip schrijft ook over haar dog dat die 75 cm. is (dus zeker niet groot), maar deze dog is absoluut niet iel. Het is een teef die met haar 75 kilo prima in verhouding is. Dà t vind ik dus vele malen belangrijker dan dat een dog persé zo hoog mogelijk moet zijn.
(En ik schrijf nergens dat ik kleine doggen mooi vind. Het gaat mij om de verhouding van de hele hond. Die kan groot net zo goed mooi zijn als wat kleiner.)
Doggen MOETEN geen 90cm of meer zijn maar reuen die de 80cm bij lange na niet meer halen kan je toch geen goede ontwikkeling noemen of wel?
- Senna1
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja kom op zeg... jij zegt steeds dat het geen standaard is! maar een richtlijn..Scooby schreef:Waar staat dat?!?!?Senna1 schreef:Oooh daar bedoelen ze mee dat ze doggen willen van 70Kg?Scooby schreef:Senna1 schreef:Dit komt van de site van de raad van beheer:
"
als ze nu toch schrijven: ongeveer 75Kg of meer dan begrijp ik zelfs nog dat ze daar niet mee bedoelen dat de richtlijn ONDER de 75Kg ligt?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Danny,Senna1 schreef: Doggen MOETEN geen 90cm of meer zijn maar reuen die de 80cm bij lange na niet meer halen kan je toch geen goede ontwikkeling noemen of wel?
Ik snap je. Maar de minimummaat van een doggenreu is 80 cm. Dan heb je al geen hoge reu. Reuen die lager zijn, horen op een show gediskwalificeerd te worden. Ik heb wel eens gezien dan een keurmeester de dog in kwestie ging meten om te kijken of hij de minimumhoogte had. Dat vind ik ook terecht.
Groetjes, Karen