ik ben al 6 jaar trouwe fan van dit ras

zijn schitterende honden!
het couperen heeft idd een functie vooral voorkomen van gescheurde oren in gevechten die behoorlijk kunnen bloeden en de houding van de hond is ook moeilijker leesbaar voor aanvallers van de kudde want je kan de stand van oren als van de staart niet zien,hier een foto van hoe kort de oren worden gecoupeerd!
heel kort dus

helaas woon ik in de stad dus heb op dit moment geen mogenlijheid er een aan te schaffen maar zodra we wat afgelegen wonen wandelt er een in me tuin

heb ze ook van dichtbij mogen meemaken en er heel veel over gehoord en gelezen ik vind het een hond met een werelkarakter,maar er zitten ook wat nadelen aan zoals bij elk ras zul je op sommige dingen moeten letten,en kan het gedrag wel eens afwijken van wat je gewend bent!
mijn eerste hond was een kruising cao/riessen snautzer waar ik heel wat mee te stellen heb gehad en heel veel vragen over heb gehad,en het raad van beheer is dan de laatste die je moet bellen,hun advies was afmaken,levensgevaarlijk en zeker die kruising,gelukkig niet gedaan,heel wat van geleerd heel wat moeten mee maken tot ik het eindelijk begreep respect dat is het woord bij deze honden,leiderschap op basis van wederzijds respect,toen ik eenmaal had geacepteerd wie zij was en hoe zij was ging alles ineens een heel stuk beter,helaas mocht ze maar 3 jaar worden en toen moest ik haar alsnog laten inslapen,zware artrose aan alle poten,en na enkele operaties pilletjes homeopathie en noem maar op besloten haar te laten gaan,maar ik kan je vertellen dat dit soort honden verschrikkelijk hard zijn!
Maar een super kameraad voor je hel gezin inclusief alle huisdieren waar ze mee opgroeien,maar ze willen wel de baas zijn over de andere honden zij gaan niet voor een lage rang in de roedel,en dat kan problemen opleveren!Maar normaal zijn het dus erg goede hondne voor alles wat hun eigen is,maar een opvanghondje er even bij nemen dat behoort echt tot het verleden als je zo`n ras in huis hebt,het leven is een beetje zwart wit wat je kent is goed ne wat je niet kent hoort daar dus niet bij

en uiteraard kan het zelfstandige en actie nemen op eigen initiatief een probleem zijn mits je goed weet wat je hebt rondlopen,want wat zij als bedreiging zien daar word op gereageerd maar dit kan ook een vrolijk blaffend hondje zijn van de buren verderop die op je af komt rennen!
het is een echt oerras en ze zijn er daarom ook in veel verschillende types kleuren en grootes,want je hebt ze dus ook die niet zo groot zijn,daarnaast zijn er tig namen waaronder ze bekend staan,en tig gebieden die toch een ander type cao hebben,eigenlijk is cao een beetje een verzamelnaam!en er zijn mensen die dat liever anders zien!
en voor mensen die denken dat deze grootte zware honden geen atleten kunnen zijn nog even twee foto`s