Presa Pais bajos schreef:Wat moeten al die mensen toch met die potentieel levensgevaarlijke honden
Waarom begrijpen mensen zoals jij niet dat andere mensen misschien niet van zwiffers, herders, Labradors etc houden. Dat wij van grote gespierde breed schedelige, hanglippige, kwijlbekkerige, diep blafferige, goed wakende, atheletische, nobele, standvastige, stabiele, vreetzakkige, soms winderige molossers houden?
Euh dat laatste is niet echt molossertypisch vrees ik

Tuurlijk begrijpen mensen dat wel.

Weet je wat het probleem is? Liefhebbers zijn niet hetzelfde als de mensen die ze hebben. Jij zou moeten weten dat dat soort honden bepaald volk aantrekt. Je zoekt een stoere gadget voor je imago, nou dan kom je op een boerboel of dc uit tegenwoordig. Ook moet je weten dat die mensen over het algemeen niet geneigd zijn er zorg voor te dragen, er op te letten en zich te verdiepen in zo'n ras. Laten dit nu net rassen zijn die potentieel iets teveel in hun mars hebben om op die manier gekocht en doorverkocht te worden.
Op marktplaats worden reuen ter dekking gebracht, boerboel/bourdeaux, mastif/dc/dogo etc. Waarom? Brute gadgets fokken.
En ja daar komen ongelukken van. En ja, daar mag je je als hondenliefhebber zorgen om maken. En als ze in je buurt allemaal van die honden kopen in deze mode mag je ook best bezorgd zijn lijkt me. Wie verteld mij dat de dc of boerboel die ik aan zie komen een baas heeft die kaas gegeten heeft van die hond?
Verder mag je nooit vergeten dat je met een hond de straat op gaat, daar confronteer je andere mensen met die hond, stel je kinderen bloot aan je hond en ook swiffers en labjes komt je hond tegen. Wie verzekerd mij dat je je hond onder controle hebt? Wie verzekerd mij dat die hond mijn swiffer niet verscheurd? Ik vind dat je met recht bezorgd mag zijn om wat er in je buurt straat en in Nl gebeurd met honden tegenwoordig.
Mij valt op dat na het pitbullverbod ineens duizenden liefhebbers van brute rassen zijn ontstaan. Waar komen die toch allemaal zomaar ineens vandaan?

Mode?

Was mode niet tijdelijk, in ieder geval korter dan 12 jaar?
Begrijp me niet verkeerd, liefhebbers zijn er zeker, daar zijn de honden ook prima op hun plaats, maar erken wel dat er nu problemen gaan komen. Zeker ook voor de honden zelf.
Ik denk dat asielen over een jaar of 2-3 geen dc en boerboels meer aannemen en plaatsen, puur omdat ze dat niet meer durven. Een boerboel is geen doorgeef hond en een presa die met andere honden kan gaat niet naar het asiel over het algemeen.
Op marktplaats staan tientallen nesten presa's, dat terwijl 3 jaar geleden niemand van dat ras gehoord had.