Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cuddie_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Petit Brabancon, Leonberger
Aantal honden: 3

Re: Angst-agressie bij ‘giant’ van >60kg

Ongelezen bericht door Cuddie_ »

Ik ben blij met jullie adviezen. Het klinkt inderdaad heel logisch, even een tijdje rust. Alleen de leuke dingen opzoeken en even proberen echt alles te mijden om terug in ontspanning te komen.
Stom hoe je zelf, als je er middenin zit, soms de meest voor de hand liggende dingen even niet ziet.

Ik ga dit doen in ieder geval, we zijn eergisteren en vandaag met de auto naar dat bos-gebied gereden en beide keren geen enkelen hond tegengekomen. Gisteren tijdens een flinke regenbui in de buurt een lekker weide gebied opgezocht waar door het weer niemand was. Denk dat ik morgen naar het water-gedeelte ga bij dat bos, met de auto. Lekker even plonzen en genieten. Dan zitten we al op een paar dagen ontspanning en geen confrontaties. :cheer:

En me er even bij neerleggen dat hij dan maar even iets minder beweging krijgt inderdaad. Zal hem proberen met andere dingen bezig te houden.

Bedankt allemaal!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Cuddie_ schreef:
ranetje schreef:
Cuddie_ schreef:
Doe niet zo fel, ik val je niet aan.
Je was voor mij kennelijk niet duidelijk genoeg in eerdere uitleg.
Voor wat betreft die halti.
Ik vind het uitstekend dat je dat ding gebruikt, dus ook daar val ik je helemaal niet op aan.

Ik begrijp niet helemaal hoe hij nog zo kan uitvallen met die halti om.
Dus ik ga me daar zonder zoiets te hebben gezien ook niet verder over uitlaten.
Dat was niet fel bedoeld, mijn excuses als dat zo overkwam. Ik ging er vanuit dat dat logisch was, gezien er geen probleem was als hij met halti níet zou uitvallen. Kon me voorstellen dat je het slecht vond voor zn arme neus ofzo.. ben zelf namelijk ook helemaal geen voorstander van zo veel druk op de neus. Maar goed, voor nu heb ik echt geen andere optie.
:ok:

Ik heb nog een vraag n.a.v. die halti, juist vanwege het stukje dat ik even heb aangegeven.
Hoe werk je met die halti?
Je hebt het wel over druk op de neus, maar moet die er constant zijn?
Je kunt hem ook meer/anders/beter(?) inzetten.
Misschien doe je dat al maar omdat ik dat niet heb zien staan leg ik het voor.

Als ik een halti gebruik zou ik de lijn dubbel bevestigd hebben.
Een soort politielijn met aan beide kanten een jeton.
Een kant bevestigd aan de halti en de andere kant bevestigt aan de ring van een gewone halsband (of tuig).
Je hebt zeker in het begin op het moment van ingrijpen wel beide handen nodig.
Je houdt de lijn vast op een punt waar er geen druk op de halti is.

Op het moment dat het moeilijker wordt voor je hond pak je met je andere handde lijn ook vast, maar dichter bij de halti zodat je met die hand de kop van Moos kan afwenden zodat hij niet langer kijkt naar waar hij onrustig van wordt. Vervolgens laat je hem zitten, kop blijft voorlopig afgewend.
Blijft hij dan rustig, of wordt hij weer rustig dan beloon je dat.
Naarmate het gemakkelijker voor hem en jou wordt om de kop af te wenden kan je uiteindelijk doorlopen met zijn kop afgewend, zonder dat hij nog hoeft te zitten.

Misschien is dat een optie?
Ik heb altijd de halti met een politielijn en een tuig met politielijn (binnendoor) of een flexlijn (bos etc).
Ik heb beide riemen samen vast, maar de lijn aan het tuig korter, waardoor de lijn aan de halti standaard los hangt. Daar grijp ik hem pas echt aan vast als hij begint met uitvallen, zolang hij dat niet doet, krijgt hij dus ook geen druk op zijn neus. Maar als hij uitalt blijft hij soms flink stuiteren, tegen de halti in, ik blijf hem proberen naar onder te houden, dus dan komt er best veel druk op de neus (tijdelijk).

Wat jij uitlegt is eigenlijk ongeveer wat ik doe, behalve het zitten. De gedragstherapeute gaf aan dat ik dat niet van hem kon vragen, omdat hij in die heftig opgewonden toestand gewoon letterlijk niet in staat is te gaan zitten. Dan heb ik het even over de fase rood. Valt het mee, dan lukt dat soms wel.
Dat advies snap ik :ok:
Zou je hem al af kunnen wenden vóór hij in fase rood terecht komt?

Dus, jij ziet dat er een hond aan komt en je wendt hem meteen af en laat hem zitten.
Zorg dat er ruimte blijft tussen jullie en de andere hond, ga desnoods een paar meter opzij.
Houdt hem afgewend tot die andere hond weer voorbij is.
Zo nodig met steeds iets lekkers geven.

Voor mijn gevoel (maar dat kan ik mis hebben) hebben jullie er misschien meer aan als je hem "vertelt" dat andere honden totaal onbelangrijk zijn, dat hij er niets mee hoeft?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cuddie_
Zeer actief

Ja dat heb ik vaker geprobeerd inderdaad. Hij laat zich dan wel even afwenden en gaat ook voor je zitten, maar kijkt ‘over zijn schouder’ terug naar de hond en als die (op afstand) passeert, springt hij vaak alsnog op en valt uit. Hoe veel je ook je best doet om de focus op jou te houden. Het is hem dan toch te veel om niet te zien waar de hond is
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

En als je dat omkijken op zo'n moment gewoon simpelweg verbiedt?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Habibi schreef:En als je dat omkijken op zo'n moment gewoon simpelweg verbiedt?
Of een flinke hand vol met stukjes verse pens voor zijn neus en daar steeds een klein stukje van geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Ik zou hem.toch zo graag eens in pension hebben. Denk namelijk dat als hij zonder baas en met normale sociale teven hij best eens ander gedrag laat zien. Niet direkt natuurlijk. Maar met hulp. Hij is nog jong zat.
Cuddie_
Zeer actief

ranetje schreef:
Habibi schreef:En als je dat omkijken op zo'n moment gewoon simpelweg verbiedt?
Of een flinke hand vol met stukjes verse pens voor zijn neus en daar steeds een klein stukje van geven.
Hoe kan ik hem dat verbieden? Hij is sterker dan ik. Tips heel welkom!

Heb vanalles geprobeerd van voedsel meenemen, gekookte kip, gedroogde runderlong etc etc. Nog niks was het hem waard op zo’n moment.
Cuddie_
Zeer actief

*Esther schreef:Ik zou hem.toch zo graag eens in pension hebben. Denk namelijk dat als hij zonder baas en met normale sociale teven hij best eens ander gedrag laat zien. Niet direkt natuurlijk. Maar met hulp. Hij is nog jong zat.
Hoe bedoel je in pension?
*Esther
Zeer actief

Cuddie_ schreef:
*Esther schreef:Ik zou hem.toch zo graag eens in pension hebben. Denk namelijk dat als hij zonder baas en met normale sociale teven hij best eens ander gedrag laat zien. Niet direkt natuurlijk. Maar met hulp. Hij is nog jong zat.
Op mijn werkplek. Ik snap dat jij dat raar vindt klinken maar in een vreemde omgeving met andere honden. Eerst wat op afstand en later dichterbij. Gecontroleerd. Goed kijken naar zijn stress. Weten wat je doet. Denk dat dat hem goed zou doen. Dan is hij ook zonder baas. Maar dan moet je iemand echt vertrouwen, om je hond uit handen te geven. Dat snap ik ook wel :wink:
Cuddie_
Zeer actief

*Esther schreef:
Cuddie_ schreef:
Op mijn werkplek. Ik snap dat jij dat raar vindt klinken maar in een vreemde omgeving met andere honden. Eerst wat op afstand en later dichterbij. Gecontroleerd. Goed kijken naar zijn stress. Weten wat je doet. Denk dat dat hem goed zou doen. Dan is hij ook zonder baas. Maar dan moet je iemand echt vertrouwen, om je hond uit handen te geven. Dat snap ik ook wel :wink:
Nou dat is eigenlijk precies waar ik voor aan het kijken was. Een ‘interne training‘, waar een stuk gecontroleerder opgebouwd kan worden en waar je niet afhankelijk bent van wat je toevallig tegenkomt.
Ik denk dat dit zeker goed zou zijn voor hem. Om het vertrouwen te vinden.. te leren dat de andere honden eigenlijk helemaal zo eng niet zijn.
*Esther
Zeer actief

Cuddie_ schreef:
*Esther schreef:
Cuddie_ schreef:
Nou dat is eigenlijk precies waar ik voor aan het kijken was. Een ‘interne training‘, waar een stuk gecontroleerder opgebouwd kan worden en waar je niet afhankelijk bent van wat je toevallig tegenkomt.
Ik denk dat dit zeker goed zou zijn voor hem. Om het vertrouwen te vinden.. te leren dat de andere honden eigenlijk helemaal zo eng niet zijn.
Fijn dat je er zo naar kijkt. Ik denk ook echt dat dat wat kan zijn. Hou het in gedachte, heb geen idee waar jij woont.
Cuddie_
Zeer actief

Ongeveer 2 uur bij jou vandaan.

Maar ‘pension’ klinkt bij mij als verblijven in hokken... dat zou ik niet kunnen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cuddie_ schreef: Hoe kan ik hem dat verbieden? Hij is sterker dan ik. Tips heel welkom!

Heb vanalles geprobeerd van voedsel meenemen, gekookte kip, gedroogde runderlong etc etc. Nog niks was het hem waard op zo’n moment.
:wink: Jij moet hem ook niet met koek achter z'n hol aan lopen. Je bent z'n koelie niet.
Google maar eens op "nee" aanleren als hij dat nog niet goed beheerst. Er zijn verschillende trainers die daar uitgebreid op ingaan.

Je zult echt even véél strakker moeten gaan worden. Regelen om het regelen. Niet alleen buiten, maar overal.
maakt niet eens uit wat hij moet, als er maar regels zijn die consequent aangehouden worden.
Dat uitvallen en geen focus op je houden is ook een symptoom van lak aan je hebben. Is helemaal niet raar met een jonge reu, die krijgen al snel meer ruimte dan ze aankunnen.
Je zult wel een paar stappen terug moeten doen en beginnen in een prikkelarme omgeving.
Als je weet dat hij geen gehoor aan je gaat geven, zeg je ook niets en haal je hem uit de situatie.
Niet luisteren moet helemaal geen optie zijn.

Zoek maar iets waar hij een moord voor doet. Al is het een spuitbus slagroom. Blijft hij wel omkijken of op welke manier dan ook reageren, dan ga je verderop staan en oefen je daar verder. Zo bouw je het langzaam op.

Sterker is het punt niet, het kan niet van fysieke overheersing afhangen.
Zo'n hond houdt niemand, die van mij ook niet als hij echt wil.
Hij weet dat mama dan godsallejezus boos wordt. Hij trekt wel de eerste paar minuten hoor, dat interesseert me niet.
Maar volle kracht zetten haalt ie niet in z'n bolle hoofd.
Cuddie_
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Cuddie_ schreef: Hoe kan ik hem dat verbieden? Hij is sterker dan ik. Tips heel welkom!

:wink: Jij moet hem ook niet met koek achter z'n hol aan lopen. Je bent z'n koelie niet.
Google maar eens op "nee" aanleren als hij dat nog niet goed beheerst. Er zijn verschillende trainers die daar uitgebreid op ingaan.

Je zult echt even véél strakker moeten gaan worden. Regelen om het regelen. Niet alleen buiten, maar overal.
maakt niet eens uit wat hij moet, als er maar regels zijn die consequent aangehouden worden.
Dat uitvallen en geen focus op je houden is ook een symptoom van lak aan je hebben. Is helemaal niet raar met een jonge reu, die krijgen al snel meer ruimte dan ze aankunnen.
Je zult wel een paar stappen terug moeten doen en beginnen in een prikkelarme omgeving.
Als je weet dat hij geen gehoor aan je gaat geven, zeg je ook niets en haal je hem uit de situatie.
Niet luisteren moet helemaal geen optie zijn.

Zoek maar iets waar hij een moord voor doet. Al is het een spuitbus slagroom. Blijft hij wel omkijken of op welke manier dan ook reageren, dan ga je verderop staan en oefen je daar verder. Zo bouw je het langzaam op.

Sterker is het punt niet, het kan niet van fysieke overheersing afhangen.
Zo'n hond houdt niemand, die van mij ook niet als hij echt wil.
Hij weet dat mama dan godsallejezus boos wordt. Hij trekt wel de eerste paar minuten hoor, dat interesseert me niet.
Maar volle kracht zetten haalt ie niet in z'n bolle hoofd.
Nee kent hij fantastisch. Luistert hij ook super naar. Stopt direct met wat hij ook doet als je nee zegt.
Zelfde met los als hij iets in zn bek heeft wat niet mag.
Het is geen onopgevoede hond. Hij wordt consequent opgevoed verder hoor.

Moet zeggen dat ik nog geen ‘nee’ geprobeerd heb bij het focussen op andere honden. Beetje mede omdat de gedragstherapeute alle negatieve dingen afraad, waaronder nee zeggen. Puur goede gedrag belonen en rest negeren..
dagmar88
Zeer actief

Cuddie_ schreef: Moet zeggen dat ik nog geen ‘nee’ geprobeerd heb bij het focussen op andere honden. Beetje mede omdat de gedragstherapeute alle negatieve dingen afraad, waaronder nee zeggen. Puur goede gedrag belonen en rest negeren..
Goed aangeleerd is nee gewoon het commando voor stoppen. Daar kun je net zo goed een lollig spelletje van maken en hoeft helemaal geen negatieve bijsmaak te hebben.
:LOL: Lekkere gt, laat die maar niet meer komen. Hoe zou hij dan uberhaupt moeten weten welk gedrag jij niet wenselijk vindt?
Moet ie maar ruiken?
Dat uitleggen is de absolute basis, dat begint al wanneer je pup net thuis is. Nee, dat mag niet, hier, dit mag wel. Goed zo.

Schroef maar even op wat hij thuis moet. Als de kaders duidelijk waren, had je geen probleem.
Is ook nog eens geestelijk vermoeiend en dat kun je nu goed gebruiken.
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 02 jul 2020 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Natuurlijk moet je wel 'nee' zeggen. Niet boos, niet blij, gewoon neutraal en normaal 'nee'. Doet hij dan braaf stoppen met focussen op de andere hond, koekie. En dan dus bij de eerste stapjes naar het gedrag hè, niet als ie al op 10 zit.
Hoe moet hij weten dat dat gedrag niet mag als je nooit hebt gezegd dat het niet mag? Sorry hoor, maar daar hoef ik bij mijn jonge reu niet mee aan te komen, die lacht me dan gewoon uit...'Nee' en eruit halen, met mij bezig, de bal, een koekie. En dan is het klaar.
Cuddie_
Zeer actief

Weet ik veel, ik doe ook alleen maar wat degene die er verstand van zou moeten hebben mij zegt. ^_^’
Nee is negatief en moest ik niet gebruiken. Omdat hij bang is, zou dat niet positief zijn. Negeren was beter. En al het goede belonen, zodat hij leert wat wél wenselijk is.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je vroeg bent, dus bij de eerste signalen en niet als hij al enorm gespannen is, is een 'nee' juist heel duidelijk en kun je na dat nee direct laten zien wat wél de bedoeling is. Dat is dus nog voor de angst de kop opsteekt. Ik krijg de indruk dat ook de GT pas op te laat moment begint en de eerste signalen mist
dagmar88
Zeer actief

Cuddie_ schreef:Weet ik veel, ik doe ook alleen maar wat degene die er verstand van zou moeten hebben mij zegt. ^_^’
Nee is negatief en moest ik niet gebruiken. Omdat hij bang is, zou dat niet positief zijn. Negeren was beter. En al het goede belonen, zodat hij leert wat wél wenselijk is.
Er zijn helaas veel flutgedragstrainers. Maar nu weet je beter.

Negeren werkt nooit bij zelfbelonend gedrag. Dat kan de tafelpoot opvreten zijn, want dat is lekker. Of vogels opjagen, dat is lollig.
Wanneer hij uitvalt gaat de andere hond weg, daar zit de winst. Ze gaan ook altijd weg, want er is geen hond of baas die met zo'n stompzinnig uitvallende en van zich af happende reus blijft staan tot hij gekalmeerd is
Hoe meer het een ingesleten patroon is geworden, hoe moeilijker het wordt ze uit zelfbelonend gedrag te halen.
Gelukkig is hij nog jong :D

Voer dat nee-spel maar in. Hij moet wanneer jij dat vraagt alles laten vallen. Dan is hij vreselijk knap en kan naar jou komen voor de jackpot aan beloningen.
Je kunt hem zo een deel van zijn voer laten verdienen.
Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Een goed aangeleerde nee is ook helemaal niet negatief, want wat jij kan bieden moet leuker zijn dan het ongewenste gedrag.
En ja er zijn een hoop waardeloze gedragstrainers, dat heb je als het niet echt een beschermde beroepsnaam is
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Cuddie_ schreef:Weet ik veel, ik doe ook alleen maar wat degene die er verstand van zou moeten hebben mij zegt. ^_^’
Ik weet natuurlijk niet wie jullie gedragstherapeut is, en wat zijn/haar kwalificaties zijn. Maar houd er rekening mee dat het geen beschermd beroep is. Dat betekent dat iedereen morgen nog naar de KvK kan gaan om zich in te schrijven als zelfstandig gedragstherapeut. Al zou je bij wijze van spreken nog niet weten aan welke kant de kop en aan welke kant de staart van de hond zit.
*Esther
Zeer actief

Cuddie_ schreef:Ongeveer 2 uur bij jou vandaan.

Maar ‘pension’ klinkt bij mij als verblijven in hokken... dat zou ik niet kunnen.
Dan valt dat af, jammer
Cuddie_
Zeer actief

Ik zal er mee aan de slag gaan!
Na onze rust-periode dan..
Cuddie_
Zeer actief

*Esther schreef:

Dan valt dat af, jammer
Nee sorry maar ik ga mijn hond niet ergens in een hok achter laten waar hij af en toe even uit mag. Arm beest.
*Esther
Zeer actief

Cuddie_ schreef:
*Esther schreef:

Dan valt dat af, jammer
Nee sorry maar ik ga mijn hond niet ergens in een hok achter laten waar hij af en toe even uit mag. Arm beest.
Af en toe?
Veel succes!
BieneMaya
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Maya krijgt van mij toch echt wel regelmatig een ferme NEE te horen. Met name buiten want binnen luisterd ze al belachelijk goed. Buiten trainen we op normaal passeren van vogels, mensen, honden enz. Alles eigenlijk want ze vind alles buiten helemaal prachtig en dan wilde ze nog wel eens flink gaan trekken.
Ik denk dat het voor Moos wel goed zal zijn om een keer een ferme NEE! BEN JE BEDONDERD! te krijgen.
Cuddie_
Zeer actief

Ik ga eerst voor het compleet vermijden als het lukt. Leuke plekken opzoeken zonder honden en even een tijdje lekker genieten van het wandelen en vooral ontspannen. Tevens gestart met de ActiveLife.
Daarna begin ik weer met rustig opbouwen van het samen trainen mét honden... dan zal ik de nee-aanpak gaan testen. Ben benieuwd.
Dennenappel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Het is geen kunstje en ook geen test.
Je moet hier in veranderen en het gaan Doen, vooral niet gaan proberen.
Hij mag honden stom vinden maar je gaat niet schelden en mij omver trekken.
Niet trainen maar opvoeden.
Observeer hem en juich hem ook eens heel erg toe als ie helemaal uit zich zelf iets goed/leuk/liefs doet. In huis, buiten maakt niet uit.
En zorg dat als je gaat wandelen je voor dat uur met je hoofd ook Echt bij hem bent, dat onzichtbare lijntje hebt en probeer niet te denken wat je gaat eten vanavond.

Je hebt hele goede handvaten gekregen in dit topic, en wat Ranetje quote van Sandra is ook heel belangrijk.
Hij is nog heel jong, dit kan je prima.
Als je hem vooral prijst om alles wat ie goed doet, komt die Nee of ben je betoeterd echt wel binnen. Die eerste twee jaar moet je hoofd gewoon bij die hond zijn als jullie samen wat doen en zorg dat je weet wat hem beweegt.
En dat ie bang is van een nephond zegt echt niets, behalve dat zijn intelligentie onderschat word.
Een nephond is gewoon raar.

Doe je voordeel, er zijn echt goede adviezen gegeven die je misschien elders nooit zal vinden :wink:
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

GoldenGizmo schreef:
Ik weet natuurlijk niet wie jullie gedragstherapeut is, en wat zijn/haar kwalificaties zijn. Maar houd er rekening mee dat het geen beschermd beroep is. Dat betekent dat iedereen morgen nog naar de KvK kan gaan om zich in te schrijven als zelfstandig gedragstherapeut. Al zou je bij wijze van spreken nog niet weten aan welke kant de kop en aan welke kant de staart van de hond zit.
Ik vind het geen gekke gedachte dat als een hond bang is, je die niet moet straffen en inderdaad wenselijk gedrag moet belonen.
Maar dit werkt dus niet in jullie situatie.
Ik lees mee want ik vind wel dat er goede adviezen worden gegeven. Wil je in elk geval succes wensen.
ranetje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Als je vroeg bent, dus bij de eerste signalen en niet als hij al enorm gespannen is, is een 'nee' juist heel duidelijk en kun je na dat nee direct laten zien wat wél de bedoeling is. Dat is dus nog voor de angst de kop opsteekt. Ik krijg de indruk dat ook de GT pas op te laat moment begint en de eerste signalen mist
Dat gevoel heb ik ook een beetje :ok:

Als mijn hond achter een haas aan zit heb ik "verloren" (niet goed opgelet)
Als ik zie dat ze een haas opmerkt en ik roep haar op dat moment terug, dan komt ze.
Andere hond totaal ander gedrag, maar als voorbeeld misschien wel duidelijk?

Een Nee kan best, ook bij een angstige hond.
Als je maar wel goed oplet (en helpt) op goed gedrag (door kop af te wenden bijv) en dat meteen goed te belonen.

Het gaat niet alleen om die "nee dit mag niet" maar ook om "ja dit is de bedoeling"
Daardoor word je heel duidelijk. :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 jul 2020 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”