Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ravi in Zamunda ♥ . Uit met de zwempret? (p32)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Re: Stel hè, stél dat er hier nog een hond bijkomt....

Ongelezen bericht door bram en thijs »

bram en thijs schreef:
Zamunda schreef:
bram en thijs schreef:We moeten wel, iedereen typt zich de blaren en jij aarzelt maar door.
Ja nou wordt ie helemaal mooi! Dit topic is nog geen dag oud :mep: ! Een mens krijgt niet eens de tijd om te aarzelen zo, laat staan zich een beetje in te lezen :hmmm: . Voeg eens een keer wat nuttigs toe ja :zweep: .
Grote Zwitser :pffff:
Spaniël :pffff:
Duitse Draadhaar :pffff:
Spinone :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Kom ik weer hoor, een IJslandse hond :mrgreen: al vind ik dat jij een herplaatser moet omdat je goed bent met herplaatsers en die zijn er volgens mij niet veel in de ijsco's.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Oh die Harvey heb ik ook al eens gezien, die leek me zo leuk bij Rani :I:
Maar ja, dat kan ik de oudjes niet aandoen.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Op de hondenschool kwamen ze trouwens ook met de HH ruwhaar, ik ga maar eens vragen in welke les er eentje zit en of ik dan eens kennis kan maken.

Stapper schreef:Mbt humor en joligheid idd een grote zwiterse sennen hond. Bijvoorbeeld tijdens de lessen schapenhoeden.... ik doe mijn best en Bente ook. Ze reageert heel anders dan standaard maar het werkt schapen, mij en de lesjuf.... we kunnen het niet winnen en moeten altijd zo lachen. De
schapen dreigen maar geven haar uiteindelijk geen kopstoot. We hebben al zo vaak gezegd " nu krijgt
ze er 1". Maar uiteindelijk komt het er op neer dat ze samen met de schapen uit de voerbak
eet en voor de schapen uit de stal in loopt (de schapen lopen haar achterna en dat is bijzonder)
Bente heeft heel goed door hoe het spelletje werkt.
Doet niks op commando, vreet schapenpoep en kijkt met een schuin oog totdat ze denkt" ja maar dat mag niet". En alles komt goed.
Springen, ik heb lang gedacht dat kan ze niet en hielp haar .. totdat na een tijdje afwezigheid van mij ze
Zo blij was en ze heeeeeeel hoog sprong. Dus mbt tot humor is ze top maar mbt je verdere plannen, nee niet nemen.
Ja nee. Leuk om te zien bij een ander maar dat soort humor gaat mij echt te ver :Q: .

veertje schreef:Je noemt zelf de weim. Dat lijkt me ook wel passend bij je eisen. En misschien een laekense herder? De andere Belgen zijn wat nerveuzer, maar dat vind ik van de laekense eigenlijk niet.
Hm, de weim was toen we de vorige keer echt op zoek waren wel een serieuze kandidaat ja. Nu heb ik andere wensen dan destijds, maar toch ook wel waard om weer eens naar te kijken.

bram en thijs schreef: Grote Zwitser :pffff:
Waarom die draadhaar en niet de korthaar :hmmm: ?

ellen en de birmanen schreef:een toller?
Hij werd al een keer genoemd inderdaad. Ik kan zou zo niet kunnen zeggen waarom, maar ik heb het idee dat die niet bij me past na wat ik zo door de jaren heen op het forum erover gelezen heb. Maar goed, van (o.a.) de HH ruwhaar had ik schijnbaar ook een heel verkeerd beeld dus kan geen kwaad om er gerichter info over op te zoeken.

Lothian schreef:Kom ik weer hoor, een IJslandse hond :mrgreen: al vind ik dat jij een herplaatser moet omdat je goed bent met herplaatsers en die zijn er volgens mij niet veel in de ijsco's.
Euh, die dingen doen toch vooral heel veel kef-kef-kef :schrik: :O: ?!

Haha, ik moet een herplaatser... :Q: . Mag best maar dan wil ik deze keer wel weer eentje zonder noemenswaardige issues. Dus ik sta er zeker voor open maar ben er voor de volgende hond (zoals ik er nu insta, geen garanties :engel: ) dus wel heel kritisch in.
bram en thijs
Zeer actief

Zamunda schreef:
bram en thijs schreef: Grote Zwitser :pffff:
Waarom die draadhaar en niet de korthaar :hmmm: ?
Omdat de Draadhaar leuker is. Daarom :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
Zamunda
Zeer actief

Heavy schreef:Behendigheid , humor en middelmaatje dan zeg ik Schapendoes. Dat nerveuze van de Schapendoes is meer het gevoelig voor geluid denk ik . En als dat vaak gebeurd dan kunnen ze overprikkeld raken . Maar geef je ze een baas die vaak thuis is een heerlijke grote tuin en behendigheid dan kan dat juist weer heel goed gaan .Ik zou wel voor een teefje gaan dan . Heb het idee dat die toch iets makkelijker zijn :mrgreen:
Ah dan heb ik dat gegeneraliseerd naar 'nerveus in het algemeen', dankje!

bram en thijs schreef:
Zamunda schreef:Waarom die draadhaar en niet de korthaar :hmmm: ?
Omdat de Draadhaar leuker is. Daarom :pffff:
Nou van uiterlijk alvast niet hoor :pffff: .
bram en thijs
Zeer actief

Krijg de hik :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Zamunda schreef:
crutz schreef:
Jeannettebo schreef:Een Layla met een goede start, na de periode bij een goede fokker, zie ik ook wel in het plaatje passen eigenlijk. Neusfluiten doet ze eigenlijk niet
Idd Layla zonder haar rugzakje door haar eerste maanden

Enehhhhh weet niet op wat voor termijn maar er komt hier zeer waarschijnlijk tzt nog 1 kruisingnest iom de reu eigenaar waarbij de reu geen mechelse herder is maar wel werkdrift heeft ;)
Maar heeft Layla niet aardig wat nerveuze energie? Sowieso is dat wel iets voor mechalaars toch? Ik vind ze echt prachtig (ondanks die oren :cool2: ) en ze lijken me hartstikke leuk om mee te werken, maar nerveuze energie past gewoon niet goed bij mij.
Dat kruisingnest hou ik zeker in gedachten, maar zoals het nu voelt zou ik binnen een jaar wel een hond erbij willen dus ik dat zou zomaar te snel kunnen zijn.
Layla komt t echt helaas uit haar eerste jaar. En idd is niet iedere mechelse herder geschikt als actieve huishond maar niet in mijn ogen vanwege nerveuze energie ;)

Layla heeft t eerste jaar veel opgesloten gezeten en bv op oudjaar om 2330 in de tuin gedumpt omdat het baasje ging stappen :( denk dat dat genoeg zegt mbt de omgang en basis. Een volle zus is gewoon actieve huishond, dogdance, hoopers en wat speuren vanaf dat ze pup is en echt meer hoe Layla ook had kunnen zijn. En niet de enige ;)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Overigens zeg ik niet dat ze er niet zijn de nerveuze. Niet eens alleen afhankelijk van fokker/combinatie maar zelfs op individuele basis inderdaad binnen een verder stabiel nest
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

het ligt er ook aan wat je onder het nerveuze verstaat. In huis ligt ze over het algemeen te pitten, bij training is ze ook niet nerveus. Op wandelingen eigenlijk ook niet echt.
Het probleem bij Layla is vaak dat ze er niet goed tegen kan als er druk wordt gezet, zeker door vreemde. En dan niet fysiek. Sommige mensen komen van nature wat meer autoritair over, daar past ze voor, dan gaat ze liever terug de auto in. Dat stuk komt echt uit haar eerste jaar heb ik het idee, als er vertrouwen is, is het vaak goed, al zal ze nog niks voor een ander doen. Ze gaat tegenwoordig wel met min vader wandelen, maar dat heeft 5 jaar geduurd. Eigenlijk wil ze alleen dat ik de riem vasthoudt.
Verder is ze eigenlijk vrij sociaal, ze houdt bijvoorbeeld ook erg rekening met Diva, wat ondertussen toch echt een oude dame aan het worden is, ze doseert heel duidelijk, ook al kan ze geen kant op. Diva ziet niet met zo goed en heeft bij slecht licht bv pas door dat ze bovenop Layla staat, als ze er al staat, en dan begint Diva te grommen omdat Layla in haar persoonlijke zone komt. Vroeger had ze veel harder protest gemaakt dan dat ze vanochtend deed. Nu was het een gepikeerde blaf en schoot er langs naar een andere plek.
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Mbt humor en joligheid idd een grote zwiterse sennen hond. Bijvoorbeeld tijdens de lessen schapenhoeden.... ik doe mijn best en Bente ook. Ze reageert heel anders dan standaard maar het werkt schapen, mij en de lesjuf.... we kunnen het niet winnen en moeten altijd zo lachen. De
schapen dreigen maar geven haar uiteindelijk geen kopstoot. We hebben al zo vaak gezegd " nu krijgt
ze er 1". Maar uiteindelijk komt het er op neer dat ze samen met de schapen uit de voerbak
eet en voor de schapen uit de stal in loopt (de schapen lopen haar achterna en dat is bijzonder)
Bente heeft heel goed door hoe het spelletje werkt.
Doet niks op commando, vreet schapenpoep en kijkt met een schuin oog totdat ze denkt" ja maar dat mag niet". En alles komt goed.
Springen, ik heb lang gedacht dat kan ze niet en hielp haar .. totdat na een tijdje afwezigheid van mij ze
Zo blij was en ze heeeeeeel hoog sprong. Dus mbt tot humor is ze top maar mbt je verdere plannen, nee niet nemen.

Ter aanvulling: buiten het schapenhoeden luistert ze wel hoor en als ik wegloopt
loopt ze mee en ook naar het woord stop. Als een van de weinige mag zij daar altijd loslopen. Ook als er schapen drachtig zijn of er llammeren zijn. Is lastig uit te leggen
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Schapendoes. Ik ken er een aantal vanuit de agility en ze zijn stuk voor stuk enorm grappig. En daarnaast kunnen ze ook heel leuk werken :)
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

Wat de Mechelaar betreft: ik zou Amber willen betitelen als active huishond. Nu ken ik geen werkmechels irl, maar het is geen hond met een enorme werkdrive en tomeloze energie. Echter hoe ik de openingspost lees, zou ze toch niet passen. Zij, Kailen, Douscha en alle opvangherders die ik heb gehad hadden toch wel één ding heel erg gemeen: ze staan altijd klaar voor actie. Die liggen niet rustig in de tuin te kijken hoe jij bezig bent en daar dan tevreden mee te zijn. Nee, die willen méédoen. Maakt niet uit wat; maar iedere actie van de baas is voor een herder tijd voor actie :cheer: . De hele dag door zijn die ogen op mij gericht: wat gaan we doen. Het is letterlijk nooit genoeg.

Ze zijn perfect rustig in huis, nooit gedoe, kunnen desnoods de hele dag liggen pitten....mis ze zeker weten dat er niets te verwachten valt (bv 's avonds of als ik administratie doe). Verder is iedere rust eigenlijk een soort afwachten van wat er komen gaat :wachten:
Een dagje minder kunnen ze ook best maar de volgende dag merk je het wel meteen. En een dagje heel erg veel zorgt er hooguit voor dat je het jezelf de dag erna even wat makkelijker kunt maken. En zichzelf vermaken kunnen ze beslist niet.
D'r zullen best uitzonderingen zijn, maar dit is hoe ik het ervaar.
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

bram en thijs schreef:
bram en thijs schreef:
Zamunda schreef:
bram en thijs schreef:We moeten wel, iedereen typt zich de blaren en jij aarzelt maar door.
Ja nou wordt ie helemaal mooi! Dit topic is nog geen dag oud :mep: ! Een mens krijgt niet eens de tijd om te aarzelen zo, laat staan zich een beetje in te lezen :hmmm: . Voeg eens een keer wat nuttigs toe ja :zweep: .
Grote Zwitser :pffff:
:neenee:
Zamunda schreef:

Qua formaat denk ik aan een kilo of 20-25. Wat lichter dan Lais, net wat handzamer/makkelijker te tillen wanneer nodig (en neemt wat minder ruimte in in bed :Q: ) en voor behendigheid wel een mooi maatje vind ik, zonder dat het meteen een kleine hond is.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Een kruising Border Collie of een volle maar dan zou ik richting de showlijn gaan kijken zou ook prima passen. 1-2x in de week trainen en verder wandelen en in de tuin scharrelen is voor mijn beide mannen (beide uit sport/werklijn) echt meer dan voldoende.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Misschien is een F2 of F3 iets?
Of F1, maar dan zit je met iets meer druk voor fokinzet.
We hebben een lijn met labradorbloed en een met poedelbloed, en wij hebben van allebei een.
Ze zijn op hun eigen manier allebei énig.

Er komt spitsenbloed aan (F1) en er is een lijn met Airedalebloed, maar die zijn nog lang niet aan de fok toe.
Maar die eerste twee is misschien niet zo gek?
Van allebei komen er wel nesten binnen nu en een jaar, denk ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Zamunda schreef:
Lothian schreef:Kom ik weer hoor, een IJslandse hond :mrgreen: al vind ik dat jij een herplaatser moet omdat je goed bent met herplaatsers en die zijn er volgens mij niet veel in de ijsco's.

Haha, ik moet een herplaatser... :Q: . Mag best maar dan wil ik deze keer wel weer eentje zonder noemenswaardige issues. Dus ik sta er zeker voor open maar ben er voor de volgende hond (zoals ik er nu insta, geen garanties :engel: ) dus wel heel kritisch in.
Kruimel weet er meer over maar de meeste IJslanders die ik ken zijn eigenlijk heel stil. Er kan wel een blafbek tussen zitten.

En ik kan me goed voorstellen dat je nu misschien een keer een pup wil hoor :mrgreen:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

bram en thijs schreef:Krijg de hik :pffff:
Niet zo agressief gelijk hè :mep: :pffff: .

crutz schreef:Layla komt t echt helaas uit haar eerste jaar.
Zo sneu!

crutz schreef:Overigens zeg ik niet dat ze er niet zijn de nerveuze. Niet eens alleen afhankelijk van fokker/combinatie maar zelfs op individuele basis inderdaad binnen een verder stabiel nest
Sowieso belangrijk om goed advies te vragen omtrent lijnen, maar uiteraard ook goed kijkend naar de pup/herplaatser in kwestie :ok: .

Jeannettebo schreef:het ligt er ook aan wat je onder het nerveuze verstaat.
Ja klopt, ik vind het ook lastig uitleggen. Border collies maar ook mechelaars kunnen zo ontzettend hyper zijn (hele snelle kopbewegingen bijvoorbeeld), nerveuze energie vind ik dat. De mate waarin verschilt natuurlijk van hond tot hond dus aan mij de taak om uit te zoeken of ik me fijn kan voelen bij een hond die het in lichte mate heeft.

Maar, niet geheel onbelangrijk: daar komt nog bij dat ik bij de keuze echt niet mag vergeten dat ik niet de enige baas in huis ben. Mijn man is een stuk makkelijker/grenzelozer in de omgang met/opvoeding van de honden en heeft het ook nog weleens slecht door als hij opvoedkundig niet zo handig bezig is. Bij Lais uit zich dat bijv. in druk op hem klimmen als ze honger heeft (of iets anders wil) en eindeloos kusjes willen geven (ik hou daar zelf niet van en bij mij probeert ze zoiets niet eens), daar heb ik als 'huisgenoot' weinig last van, ze zoeken het maar uit :19: .
Maar bij Mister was het gevolg dat hij vaak ontzettend onrustig/nerveus was als de baas thuis was en dan liep hij nerveus te ijsberen als baas niet binnen bereik was bijv. en/of te neusfluiten, piepen en geregeld te joelen (bijv. bij het pakken van de riem - deed hij bij mij niet meer na een hoop training, maar met de baas was het elke keer weer drama). Dáár heb ik dus wel (erg) veel last van aangezien dat én nerveuze energie is én gepaard gaat met veel (voor mij vervelend) geluid.
Was ik alleen met Mister dan hadden we het hartstikke naar het zin met elkaar en kon ik door mijn houding/omgang met hem zijn nervositeit enorm beperken en kon hij echt heel relaxed zijn, maar was de baas erbij was het hek van de dam. Dus een hond die dat erg in zich heeft is gewoon geen goede combi met baas en mij jammergenoeg. Belangrijk aandachtspunt dus.
Ik had 'herders' dus eigenlijk wel opgegeven als optie, maar was het nu even vergeten. Vraag me dus wel af hoe dat bij een HH ruwhaar bijvoorbeeld uit zou pakken...
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
bram en thijs schreef:Krijg de hik :pffff:
Niet zo agressief gelijk hè :mep: :pffff: .

crutz schreef:Layla komt t echt helaas uit haar eerste jaar.
Zo sneu!

crutz schreef:Overigens zeg ik niet dat ze er niet zijn de nerveuze. Niet eens alleen afhankelijk van fokker/combinatie maar zelfs op individuele basis inderdaad binnen een verder stabiel nest
Sowieso belangrijk om goed advies te vragen omtrent lijnen, maar uiteraard ook goed kijkend naar de pup/herplaatser in kwestie :ok: .

Jeannettebo schreef:het ligt er ook aan wat je onder het nerveuze verstaat.
Ja klopt, ik vind het ook lastig uitleggen. Border collies maar ook mechelaars kunnen zo ontzettend hyper zijn (hele snelle kopbewegingen bijvoorbeeld), nerveuze energie vind ik dat. De mate waarin verschilt natuurlijk van hond tot hond dus aan mij de taak om uit te zoeken of ik me fijn kan voelen bij een hond die het in lichte mate heeft.

Maar, niet geheel onbelangrijk: daar komt nog bij dat ik bij de keuze echt niet mag vergeten dat ik niet de enige baas in huis ben. Mijn man is een stuk makkelijker/grenzelozer in de omgang met/opvoeding van de honden en heeft het ook nog weleens slecht door als hij opvoedkundig niet zo handig bezig is. Bij Lais uit zich dat bijv. in druk op hem klimmen als ze honger heeft (of iets anders wil) en eindeloos kusjes willen geven (ik hou daar zelf niet van en bij mij probeert ze zoiets niet eens), daar heb ik als 'huisgenoot' weinig last van, ze zoeken het maar uit :19: .
Maar bij Mister was het gevolg dat hij vaak ontzettend onrustig/nerveus was als de baas thuis was en dan liep hij nerveus te ijsberen als baas niet binnen bereik was bijv. en/of te neusfluiten, piepen en geregeld te joelen (bijv. bij het pakken van de riem - deed hij bij mij niet meer na een hoop training, maar met de baas was het elke keer weer drama). Dáár heb ik dus wel (erg) veel last van aangezien dat én nerveuze energie is én gepaard gaat met veel (voor mij vervelend) geluid.
Was ik alleen met Mister dan hadden we het hartstikke naar het zin met elkaar en kon ik door mijn houding/omgang met hem zijn nervositeit enorm beperken en kon hij echt heel relaxed zijn, maar was de baas erbij was het hek van de dam. Dus een hond die dat erg in zich heeft is gewoon geen goede combi met baas en mij jammergenoeg. Belangrijk aandachtspunt dus.
Ik had 'herders' dus eigenlijk wel opgegeven als optie, maar was het nu even vergeten. Vraag me dus wel af hoe dat bij een HH ruwhaar bijvoorbeeld uit zou pakken...
Mister was een DH he, die hebben piepen en neusfluiten tot een kunst verheven. Dat is echt iets dat mechels eigenlijk nooit doen (ik kan er ook echt NIET tegen :boos: ooit een in pension gehad die dat deed en nu op de club 1 en zelfs dan tijdens die korte momenten stoort t me enorm)
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Lothian schreef:
Zamunda schreef:

Kruimel weet er meer over maar de meeste IJslanders die ik ken zijn eigenlijk heel stil. Er kan wel een blafbek tussen zitten.

En ik kan me goed voorstellen dat je nu misschien een keer een pup wil hoor :mrgreen:
Onze IJslanders waren ook geen blaffers.
Zamunda
Zeer actief

Machie schreef:Schapendoes. Ik ken er een aantal vanuit de agility en ze zijn stuk voor stuk enorm grappig. En daarnaast kunnen ze ook heel leuk werken :)
Bedankt! Ik moet even door al dat haar heenkijken :Q: .

lucie schreef:Wat de Mechelaar betreft: ik zou Amber willen betitelen als active huishond. Nu ken ik geen werkmechels irl, maar het is geen hond met een enorme werkdrive en tomeloze energie. Echter hoe ik de openingspost lees, zou ze toch niet passen. Zij, Kailen, Douscha en alle opvangherders die ik heb gehad hadden toch wel één ding heel erg gemeen: ze staan altijd klaar voor actie. Die liggen niet rustig in de tuin te kijken hoe jij bezig bent en daar dan tevreden mee te zijn. Nee, die willen méédoen. Maakt niet uit wat; maar iedere actie van de baas is voor een herder tijd voor actie :cheer: . De hele dag door zijn die ogen op mij gericht: wat gaan we doen. Het is letterlijk nooit genoeg.

Een dagje minder kunnen ze ook best maar de volgende dag merk je het wel meteen. En een dagje heel erg veel zorgt er hooguit voor dat je het jezelf de dag erna even wat makkelijker kunt maken. En zichzelf vermaken kunnen ze beslist niet.
D'r zullen best uitzonderingen zijn, maar dit is hoe ik het ervaar.
Ik denk dat dat inderdaad niet bij mij past. Ik hou ervan als de hond altijd klaar is voor actie op moment dat ik daartoe uitnodig, maar een hond die er de hele dag op gefocust is dat we misschien wel iets gaan doen en staat te stuiteren zodra ik een vin verroer werkt echt op mijn zenuwen :oeps: .

Als ik buiten ben dan kunnen de honden lang niet altijd bij me komen, vaak kunnen ze me wel zien maar zitten ze in een ander deel van de tuin. Lais wil Heel Graag met me mee, maar als ik het hek achter me sluit dan gaat ze (na me een heel zielige blijk toegeworpen te hebben) ook wel weer haar eigen gang (lekker snuffelen, Willem plagen, luieren). Ze houdt me wel in de gaten hoor en als ze denkt dat ik weer naar het hek ga komt ze heel enthousiast aangerend maar dat is het ook wel. Hoe zouden de herders waar jij ervaring mee hebt het doen in een dergelijke setting?

Mister kon het ook wel redelijk handelen trouwens, maar ook hier weer niet als de baas erbij was. Dan zat hij urenlang te piepen en joelen (buiten maar ook binnen). Die moest je echt in de dichte keuken zetten waar hij ons niet kon zien en horen en dan pas werd hij weer rustig. Dat vond ik helemaal niet leuk, om hem zo buiten te sluiten op dat soort dagen.

Barkley schreef:
bram en thijs schreef: Spinone :pffff:
:neenee:
Zamunda schreef:
Qua formaat denk ik aan een kilo of 20-25.
Ja. Nou. Mag ook wel wat lichter hoor (is op bed wel prettiger :tongue: ) . Misschien is 15kg ook best leuk, als ik maar niet zo enorm hoef te bukken om er een koekie in te duwen :mrgreen: .

Eilfy schreef:Een kruising Border Collie of een volle maar dan zou ik richting de showlijn gaan kijken zou ook prima passen. 1-2x in de week trainen en verder wandelen en in de tuin scharrelen is voor mijn beide mannen (beide uit sport/werklijn) echt meer dan voldoende.
En qua dat 'altijd aanstaan' waar lucie het (mbt de herders) over heeft? Dat zie ik namelijk ook echt voor me als ik aan een BC denk. En hoe zou dat gaan met een medebaas die geen touwtjes aantrekt?

Zinodo schreef:Heb je inmiddels een lijstje van favorietjes?
Och nee, het lijstje wordt alleen nog maar langer :Q: . Nou ja, ik heb wel favorieten maar dat is op dit moment toch nog vooral gebaseerd op uiterlijk aangezien het wat langer duurt om een goed/kloppend beeld van het innerlijk/gedrag te vormen.

Marjoleine schreef:Misschien is een F2 of F3 iets?
Of F1, maar dan zit je met iets meer druk voor fokinzet.
We hebben een lijn met labradorbloed en een met poedelbloed, en wij hebben van allebei een.
Ze zijn op hun eigen manier allebei énig.

Er komt spitsenbloed aan (F1) en er is een lijn met Airedalebloed, maar die zijn nog lang niet aan de fok toe.
Maar die eerste twee is misschien niet zo gek?
Van allebei komen er wel nesten binnen nu en een jaar, denk ik.
Maar de Wetter is niet echt een hond die het heel veel lol heeft in trainen toch? En spitsen al helemaal niet (of heb ik het weer eens finaal mis :mann: )?

Lothian schreef:Kruimel weet er meer over maar de meeste IJslanders die ik ken zijn eigenlijk heel stil. Er kan wel een blafbek tussen zitten.

Ja wat ik van Kruimel lees is dat ze ze eigenlijk altijd afraadt als mensen een hond zoeken die niet erg vocaal is (als ik het goed onthouden heb :roll: ). En ja zo'n puppeding lijkt me inmiddels best wel leuk!

crutz schreef:Mister was een DH he, die hebben piepen en neusfluiten tot een kunst verheven. Dat is echt iets dat mechels eigenlijk nooit doen (ik kan er ook echt NIET tegen :boos: ooit een in pension gehad die dat deed en nu op de club 1 en zelfs dan tijdens die korte momenten stoort t me enorm)
Een ware kunst ja :schrik: . En goed dat je het zegt. En hoe zijn ze qua piepen? Kijk, ik kon Mister prima vertellen dat hij moest gaan liggen ipv nerveus/hyper mocht heen-en-weren op moment dat hij iets van de baas wilde maar dat neusfluiten en piepen ging dan gewoon door. Hoe zou een mechel in zo'n situatie reageren, toch ook piepen?

Ik moet eigenlijk gewoon eens een paar dagen een leuk mecheltje lenen :idea: :mrgreen: .
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Dat altijd aanstaan is ook wat je ze leert. Ik werk fulltime en ze weten dat er overdag niet zoveel gebeurd. Daarin zijn we van pup af aan consequent: ochtend is rust, daar vermaak je jezelf maar of je gaat slapen. Gevolg: 3 borders uit werklijnen die vooral hun snurkmodus aan hebben staan. De knop gaat pas om als ze weten dat er gewerkt gaat worden en ja dan zijn ze aan met een enorme will to please en ruim voldoende energie voor wat je ook in gedachten hebt.

Die uitknop heeft zeker niet iedere BC van nature overigens maar wij hebben hem er bij 2 van de 3 zonder heel veel problemen op gekregen (de 3e had hem wel van nature)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
crutz schreef:Mister was een DH he, die hebben piepen en neusfluiten tot een kunst verheven. Dat is echt iets dat mechels eigenlijk nooit doen (ik kan er ook echt NIET tegen :boos: ooit een in pension gehad die dat deed en nu op de club 1 en zelfs dan tijdens die korte momenten stoort t me enorm)
Een ware kunst ja :schrik: . En goed dat je het zegt. En hoe zijn ze qua piepen? Kijk, ik kon Mister prima vertellen dat hij moest gaan liggen ipv nerveus/hyper mocht heen-en-weren op moment dat hij iets van de baas wilde maar dat neusfluiten en piepen ging dan gewoon door. Hoe zou een mechel in zo'n situatie reageren, toch ook piepen?

Ik moet eigenlijk gewoon eens een paar dagen een leuk mecheltje lenen :idea: :mrgreen: .
Als dat zo was (piepen/neusfluiten) dan had ik ze allang niet meer gehad :LOL: en ik wil ook gewoon wat kunnen doen zonder continue een hond “in my face”
Zamunda
Zeer actief

Eilfy schreef:Dat altijd aanstaan is ook wat je ze leert. Ik werk fulltime en ze weten dat er overdag niet zoveel gebeurd. Daarin zijn we van pup af aan consequent: ochtend is rust, daar vermaak je jezelf maar of je gaat slapen. Gevolg: 3 borders uit werklijnen die vooral hun snurkmodus aan hebben staan. De knop gaat pas om als ze weten dat er gewerkt gaat worden en ja dan zijn ze aan met een enorme will to please en ruim voldoende energie voor wat je ook in gedachten hebt.

Die uitknop heeft zeker niet iedere BC van nature overigens maar wij hebben hem er bij 2 van de 3 zonder heel veel problemen op gekregen (de 3e had hem wel van nature)
Ja, maar dat is hier dus wel een puntje... Ik kan het de hond wel leren, maar als de hond mijn man ook leuk vindt dan heb je denk ik dikke kans dat dat bij een BC tot een hoop gehyper leidt? Lais kan heel goed omgaan met het gebrek aan grenzen van de baas (zij wil ons ook niet constant te volgen, blijft gerust lekker luieren) en Willem durft überhaupt te weinig initiatief te nemen om daar enige problemen in te maken. Maar ik kan me zo voorstellen dat een BC gewoon de ruimte neemt om om de baas heen te hyperen (en ik wil niet altijd scheidsrechter moeten spelen), dus als dat beeld klopt dan kan ik daar wel een streep doorzetten.
Zamunda
Zeer actief

crutz schreef:Als dat zo was (piepen/neusfluiten) dan had ik ze allang niet meer gehad :LOL: en ik wil ook gewoon wat kunnen doen zonder continue een hond “in my face”
Oh dat is mooi!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zamunda schreef:Bedankt! Ik moet even door al dat haar heenkijken .
Gewoon een staartje in, hoef je niet door het haar heen te kijken :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

pioenroos schreef:
Zamunda schreef:Bedankt! Ik moet even door al dat haar heenkijken .
Gewoon een staartje in, hoef je niet door het haar heen te kijken :mrgreen:

Afbeelding
:I:

Maar de tondeuze mag ook toch :mrgreen: ?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
crutz schreef:Als dat zo was (piepen/neusfluiten) dan had ik ze allang niet meer gehad :LOL: en ik wil ook gewoon wat kunnen doen zonder continue een hond “in my face”
Oh dat is mooi!
Serieus. Vd blaffende neusfluitende piepende DH op de club krijg ik op de training al moordneigingen :LOL:
En de beauceron die nu in pension is drijft me ook tot wanhoop. Dan niet piepen maar die kan zich niet zelfstandig vermaken wat m’n mechels wel kunnen. De enige momenten dat hij niet binnen struikel afstand is is als ik z’n apport gegooid heb. M’n mechels komen enkel indien geroepen en op een bepaalde leeftijd zelfs dan niet altijd :mann:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Zamunda schreef:
Eilfy schreef:Dat altijd aanstaan is ook wat je ze leert. Ik werk fulltime en ze weten dat er overdag niet zoveel gebeurd. Daarin zijn we van pup af aan consequent: ochtend is rust, daar vermaak je jezelf maar of je gaat slapen. Gevolg: 3 borders uit werklijnen die vooral hun snurkmodus aan hebben staan. De knop gaat pas om als ze weten dat er gewerkt gaat worden en ja dan zijn ze aan met een enorme will to please en ruim voldoende energie voor wat je ook in gedachten hebt.

Ja, maar dat is hier dus wel een puntje... Ik kan het de hond wel leren, maar als de hond mijn man ook leuk vindt dan heb je denk ik dikke kans dat dat bij een BC tot een hoop gehyper leidt? Lais kan heel goed omgaan met het gebrek aan grenzen van de baas (zij wil ons ook niet constant te volgen, blijft gerust lekker luieren) en Willem durft überhaupt te weinig initiatief te nemen om daar enige problemen in te maken. Maar ik kan me zo voorstellen dat een BC gewoon de ruimte neemt om om de baas heen te hyperen (en ik wil niet altijd scheidsrechter moeten spelen), dus als dat beeld klopt dan kan ik daar wel een streep doorzetten.
Ik ben Eilfy niet maar denk genoeg ervaring met het ras te hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen :wink: Wat ik zelf heb ondervonden en ook bij andere BC-eigenaren zie is het wel echt belangrijk dat alle personen in het gezin in staat zijn de hond op consequente wijze te begeleiden, met voldoende bekadering van bepaalde rastypische karaktertrekjes. Bij de mensen die dat wat minder onder de knie hebben of het simpelweg niet belangrijk vinden merk je dat echt wel aan het gedrag van de honden. Hun intelligentie werkt dan tegen je en de hond zelf gedijt daar meestal niet lekker onder. Dat uit zich dan in wat men meestal nervositeit noemt. Neusfluiten is me niet zo bekend bij de border, maar in bovenstaande situatie wel piepen, jengelen of onnodig blaffen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Zamunda
Zeer actief

crutz schreef:Serieus. Vd blaffende neusfluitende piepende DH op de club krijg ik op de training al moordneigingen :LOL:
En de beauceron die nu in pension is drijft me ook tot wanhoop. Dan niet piepen maar die kan zich niet zelfstandig vermaken wat m’n mechels wel kunnen. De enige momenten dat hij niet binnen struikel afstand is is als ik z’n apport gegooid heb. M’n mechels komen enkel indien geroepen en op een bepaalde leeftijd zelfs dan niet altijd :mann:
Hahaha, ik herken het :engel: . Mister was een gezellige en ongelofelijke lieverd maar als de baas erbij was kon ik ze allebei geregeld wel achter het behang plakken :zweep: .

De mechelkruising die (mogelijk) op de planning staat klinkt ook steeds leuker zo!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”