Dat van de oppas is echt balen! Want juist elke dag die sociale interactie met de andere honden kan haar veel geestelijke voldoening en stabiliteit geven. Wel erg fijn dat het zo goed ging. Want dan kan ze dat dus en ze vindt het prettig ook nog.
Dat achterna lopen in huis gaat ook vanzelf wel over na een tijdje zolang je haar niet stimuleert in dat achterna lopen. Natuurlijk lopen nieuwe honden je achterna. Dat hoort erbij. Die willen alles weten wat je doet.
Wij hebben Guus nu denk ik zo'n 6 weken. Hij liep in het begin ook overal achter me aan. En ja, ik heb ook wel eens gefoeterd. En ja, dan schrikt hij en dan wordt hij ook kruiperig en dat vind ik ook niet fijn.

Dat leert je waar de grens ergens zit. Van te heftig en precies goed gedoseerd. Ik wil ook niet dat de honden schrikken of erg deemoedig worden. Dat vind ik niet passend in hoe ik met ze om wil gaan. Als ik echter schrik of val of mezelf pijn doe om niet op een van de honden te trappen foeter ik toch. KIJK NOU EENS UIT ZEG! VERDORIE! NU IS HET AFGELOPEN MET DIT GEZEIK! en weg zijn ze. Ik kan het bv echt niet hebben als ik de afwasmachine uitruim en met een stapel borden loop dat de honden voor mijn voeten lopen en om me heen kronkelen. Dat weten ze ook nu. Dus foeteren en daardoor een deemoedige reactie helpt wel.

En als het sporadisch is is het niet eens on-honds. Immers, als Bas Guus uit haar mand grauwt is hij net zo deemoedig. En als Guus Bas verbiedt op de bank te komen door te grommen en te staren komt ze echt niet eens in de buurt.
Het is nu bijna 8 uur. Mijn partner heeft om 7 uur de honden gevoerd en ik stond om 0730 op. De honden zijn allebei in hun mand blijven liggen en weten dat ik een kopje koffie ga zetten en daarna even op de laptop ga. Dus niets achterna lopen en niets van druk gedoe. Ze worden pas weer druk als ik straks in beweging kom en jas en schoenen aan doe. Dus al heel snel zal ze gaan leren wat je wanneer doet en wanneer er wel en wanneer er niet wat te halen of te bereiken is met jou opzoeken en achterna lopen. Dat is tenminste mijn ervaring. En als je zo nu en dan als het echt irritant is ook een keer uit je slof schiet is dat helemaal niet zo erg. Dat doen ze onderling ook. Guus mag ook Bas niet voor de voeten lopen. En als Bas op de bank ligt en Guus loopt over haar heen dan vliegt ze toch uit haar plaatje. Hij schiet van schrik weg als een raket en zij haalt met veel kabaal uit. Maar tegenwoordig gaat hij echt niet meer op haar staan en loopt heel bescheten met een boog om haar heen. Toch zijn het beste maatjes. Dus als je een keer uitvliegt zal je hond je dat echt niet kwalijk nemen. Zolang je eerlijk blijft en het echt alleen doet als je iets absoluut niet wil zien of kan hebben.
En inderdaad, geen 600 meter met de auto gaan om je hond zo kort mogelijk alleen te laten.
Ik draai dat soort zaken altijd om. Je schrijft dat bij je vriend ze stil was na een half uur. Dat zou bij mij meteen het doorpak moment zijn en een overwinning waarop ik verder ga bouwen. Zo van yesss, dat ging goed. Morgen een half uurtje er aan vast. En gaan slapen gaat ook al goed. Ze heeft echt geen grote verlatingsangst zo te horen en hoe sneller ze leert hoe het gaat hoe eerder ze in de routine mee draait zonder enig gepruttel of tegensputteren.
Volgens mij komt het heel snel goed.