DeDiana schreef:Inderdaad. Een hond kan alleen maar zijn wie hij is, ik wil helemaal niets aan hem veranderen. De enige verwachting of zo je wilt harde eis die ik heb, is dat ze in harmonie kunnen leven met mij, elkaar en met de katten. Het heeft voor mij ook niets te maken met elkaar niet goed begrijpen, maar met eigenschappen waar jij als persoon wel eens moeite mee hebt of die je lastig vindt, ook al begrijp je ze prima (bijvoorbeeld de jachtpassie van Amy: daar valt niets aan te begrijpen, maar het is wel een eigenschap waar ik altijd rekening mee moet houden en die ik ook wel eens lastig vind). Dat staat voor mij volledig los van het hebben van een klik; al mijn honden hebben namelijk wel eigenschappen waar ik wel eens moeite mee heb of die ik in bepaalde situaties lastig vind. Maar al hun eigenschappen maken ze tot wie ze zijn, dus dat neem ik er met alle liefde bij. Het gaat mij dus zeker niet om voldoening halen uit het veranderen van de hond, want daar streef ik helemaal niet naar.
Hm, die behoefte heb ik zelf dan weer wel, alhoewel dat misschien anders is als wat jij bedoelt. Ik zou Willem namelijk dolgraag veranderen, in een hond die zich op zijn gemak voelt bij alle dagelijkse dingen in en om huis, ipv in de basis altijd op scherp te staan en zoveel dingen nog steeds zo eng vinden. Maar goed, dat heeft misschien wel te maken met die tweede zin, namelijk de verwachting/wens dat ze in harmonie kunnen leven, want zolang Willem zo anstig reageert vind ik het voor hem niet harmonieus en dat maakt dat ik hem zou willen veranderen.
Het staat trouwens ook voor mij wel los van een klik, de klik heb ik met Willem namelijk zeker. Ik hoop wel dat we elkaar steeds beter zullen gaan begrijpen en dat hij ons en zijn thuis nog steeds meer zal durven vertrouwen.
Zoals Renée trouwens ook zei is voor mij de klik wel echt iets anders dan die speciale hond, Lais is echt mijn once-in-a-lifetime-hond.